käki kukkui kuudesti

höperö6

olisi kiva kuulla,mitä vanhoja uskomuksia käki linnun kukuntaan liittyy :) minulle se kukkui kuudesti,pitäisikö tässä nyt odottaa kuolemaa 6 vuoden päästä :D

3

2013

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • belamis

Käkeen ja sen kukuntaan liittyy monenlaisia uskomuksia. Käen kukunnasta vanhat ihmiset ovat laskeneet elinvuosiaan ja nuoret ovat laskeneet vuosia häihinsä tai vuosia lapsen syntymään. Uskottiin myös niin, että mikäli sairas ihminen kuuli keväällä käen kukuntaa, niin hän ei kuolisi samana vuonna. On myös uskottu, että juhannuksena käki saa kurkkuunsa vihneen, jolloin se vaikenee ja muuttuu haukaksi. Tällä lienee jotain tekemistä käen ulkonäön kanssa.

Erään uskomuksen mukaan erityisesti käki saattoi kokonaisen vuoden ajaksi paskoa eli pilata ihmisen, jos tämä syömättä ja juomatta kuuli keväällä käen ensi kerran kukkuvan. Sen varalta, että kukunta sattuisi öiseen aikaan, ihmiset pitivät keväällä tyynyn alla ruokapalaa, josta heti herättyään haukkasivat. Jos pilaaminen oli kuitenkin päässyt tapahtumaan, saattoi sen vielä tehdä tehottomaksi puremalla kasvavaa puuta. Pilaajalintuina pidettiin eräitä muitakin kovaäänisiä lintuja, kuten kaakkuria, kurkea, kuovia sekä riekkoa ja kapustarintaa.

Vaikka käkeä erityisesti pidettiin ennustajalintuna, oli sillä myös oma osansa kansanparannuksessa: Silmäpaskolta eli trakoomalta säästyi, jos keväällä ennen käen kukuntaa syleksi kusiaispesään ja antoi kusiaisten kusta silmilleen. Hampaita lakkasi pakottamasta, jos ehti ennen käen kukuntaa ottaa käärmeen, kuivata sen ja polttaa sitä piipussa.

Mielenkiintoisia uskomuksia vai mitä? :)

• penisilliini

voi wittu belamis mikä eksepertti sä oot tälläsissä?? oikeestiko kyttäät tätä palstaa kokoajan uusia aiheita odotellen ja kun tulee jotain etsit siitä tietoa ja postaat sen? todellako

• Loiri K

Penisiliini, keskustelun avaaja pyysi tietoa ja sai sitä. Mikä sinua riivaa, kateus vai tyhmyys?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      94
      3428
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2832
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      112
      2421
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      43
      1825
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      242
      1603
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1547
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      41
      1545
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1340
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1316
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1191
    Aihe