Tästä on jo useampi vuosi aikaa, mutta minulla oli "lemmikkinä" sinitiainen. Se tuli minulle sillä tavalla, kun meillä oli pihapiirissä linnunpönttö ja siellä asusteli sinitiaisperhe. Uhtenä aamuna äiti tuli herättämään että tulkaa katsomaan, että linnunpoikaset ovat lähdössä maailmalle. Pöntön ulkopuolella oksissa istui 8 vantteraa poikasta valmiina tutustumaan maailmaan.
No katselimme niitä ja sitten ennen poislähtöämme tarkistimme pöntön pohjan. Ja voih siellä oli ilmeisesti juuri edellisenä päivänä kuoriutunut mattimyöhäinen. Silmät kiinni ilman höyheniä!! Emo ei olisi pitäny siitä huolta enää. No näin tuli meille uusi asukkimme. Syötimme sille jauhelihan murusia ja pieniä kärpäsiä. Äänekäs oli uusi tulokkaamme ja kesyyntyi nopeasti meihin. Kahden viikon päästä alkoi höyhenpuku olla kunnossa ja alkoi lentohatjoitukset sisällä.noin 3 viikon ikäisenä vein sen pihalle puskaan josta se lennähti syliini. Noh parissa päivässä se oppi olemaan pihalla. Sisällä se nukkui yöt ja päivät oli pihalla. Siitä tuli niin kesy että se totteli vihellystä kutsuhuutona ja tuli istumaan käden tai pään päälle läheisestä männystä. Ensimmäiset sateet oli sille rankka kokemus. ensimmäisen sateen jälkeen etsimme sitä tunnin ennen kuin löysimme sen vesilätäköstä ja veimme sisälle lämpenemään. Toisen sateen sattuessa veljeni pelasti sen tieltä mopoillessaan sieltä. Se oli niin märkä ettemme tunnistaneet sitä alkuun omaksi linnuksemme. Sitten se oppi hyödyntämään puita sateen suojana. Kuuluisahan linnusta tuli. Naapurit kävivät katsomassa sitä ja soittelivat meille että jos lintu oli tullut niiden koti pihaan, että mitä pitää tehdä. Aina se tuli takaisin sisälle nukkumaan yöski ja päivällä se lensi ikkunasta sisään ruoka aikaan. Noin kolmisen kuukautta se kerkesi meillä olla kun ounastelimme sen lähtöä, kun sille oli tullut niin paljon niitä tuttuja lintuja pihapiiristä. Yksi aamu minulla oli kiire kouluun ja lintu oli kova ääninen. sen jälkeen se ei enää tullut kotiin. Pari kertaa äiti näki sen pellolla kun se tuli keikkumaan viereen ja kertomaan mielipiteitään.( Sillä oli monta eri ääntä, mielen osoitus ääni, pelästynyt, kutsu, nälkä,ärtynyt. yms) Sellainen oli meidän linnun tarnia.Se jätti lähtemättömän vaikutuksen meihin. Niin pieni eläin ja niin suuri sydän...
Sinitiainen
Kata
1
337
Vastaukset
- infinitus
Uskomattoman kesy lintu.. Ei uskois et villit linut kesyyntyy noin paljoo...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1162276- 1291822
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631216Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K931160En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k721060Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik311050Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.431013Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉75965HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp
Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio23945Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse56922