Työttömällä huonommat mahdollisuudet saada koira

työtön koirakuumeine

Eli miksi minun on vaikea saada työttömänä koiraa, joo ymmärrän että pitää olla rahaa koiraan, seropia katselen. Mieheni on hyvä palkkaisessa työssä ja teen silloin tällöin töitä, joten rahaa on hiukan kumminkin,
Miksi sitten jopa jotkut rescue yhdistyksetkin sanoo että ei anna edes koiraa talouteen missä koira joutuu olee yksin työpäivän, minähän olisin oiva ehdokas, koira ei joutuisi olee yksin ja meillä olisi sille valmiina jo koirakaverikin täällä, minä pystyisin panostamaan koiran koulutukseen ym.
Onpa harmillista jos minun täytyy ruveta valehteleemaaan että käyn kokopaiväisesti töissä :(
Minä jos joutuisin antaa koirani uuteen kotiin, mielelläni antaisin paikkaan jossa joku kotona, ettei koira joudu yksin oleen.
Ja sitten vielä nämä ketkä on töissä ni ei niillä riitä jaksamista koiran kouluttamiseen ja sit koirasta tulee kiertolainen jota kukaan ei halua ku koiraa ei olla ehdittykkään ja jaksettu kouluttaa sisäsiistikis ym muuta.
Kommentoikaa!

51

1286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miten niin ei voi

      Moni on ottanut koiran työttömänä, minäkin. Ei ollut mitään ongelmaa, päinvastoin kasvattaja neuvoi, että heti kannattaa opetella yksin oloa, vaikka on toinen meistä kotona. En ymmärrä miksei voi koiraa ottaa ?

    • Ei pieni

      valkoinen valhe kenenkään maailmaa kaada. Eli syötä puutaheinää niille vaan niin saat sen Rekkusi joskus. Jos joku haluaa kuulla satuja niin se on sen häpeä eikä sinun. Sinähän olet oppisi jo puoleksi saanut, niiltä se vielä puuttuu. Joten tehtäväsi on antaa se.

      Eikä se sinänsä se ole tärkein pointti vaan se että onko rahaa. Kerro että olet sijoitusneuvoja ja teet etätyötä asiakkaiden kanssa kotoa käsin puhelimitse. Tai vaikka sisustussuunnittelija tai maisema-arkkitehti.

      Työttömästä tulee monelle mieleen se työtön-työtön-työtön lappuja täyttelevä kaljalasin kanssa seurusteleva hemmo. Joten unohda olevasi työtön, äläkä sitä turhaan niille mainostele.

    • Raketti tiedettä?

      Mitä tein itse työttömänä? Säästin koiraan rahat ja kun oli rahat kasassa menin katsomaan pentuetta. Sain asiallisen vastaanoton kasvattajalta kun olin säästänyt ja samalla miettinyt pennun ottoa. En ollut osamaksu kyselijä siis :)

      Rotukoiran tai seropin saa kun on rahat valmiina sekä harkintaa käytetty. Jopa eläkeläiset ja työttömät on saaneet koiria kun ollut rahat valmiina. Kasvattajille kuulemma tulee paljon kyselyitä osamaksuista ja sijoituksesta joten käteistä kantava on mieluisa vierailija sekä säästämisen aikana harkintaa kerryttänyt.

      Itse sanoin että rehdisti että tällä hetkellä on huono työtilanne mutta koiraa varten on rahaa sivussa sekä hankinta hinta talletettu. Monihan tekee töitä tosiaan kotoa käsin nykyään ja se on ollut monelle ok juttu. (yritykset mm.)

    • ElämisenArvoneElämä

      No mä en myis työttömälle koiraa, ikinä. Syy on se, että koira, kuten ihminenkin, tarvitsee elämänsä aikana lääkäriä. Tämä tietenkin tapahtuu yllättäen, ja mitenkä on työttömän laita; onko siinä sivussa säästössä mahdollisesti tonnikin rahaa, jotta voi viedä koiran saamaan tarvitsemaansa hoitoa?

      Eräs sukulaiseni poti pitkään koirakuumetta. Miespuolinen, työtön, minulle läheinen henkilö. Neuvoin heti häntä unohtamaan moiset, ja tällä puheella vaikutin ainoastaan kannustavan häntä hankkimaan koiran. Tän hän pian tekikin.

      Rakasti koiraansa, piti tätä kun omaa lasta. Oli ennemmin ite syömättä, jotta sai ruokittua koiran. Ajttelin jo hetken, että ehkä olin väärässä... Kunnes koira alkoi sairastella. Ensin tuli ihottumia, jotka tulehtuivat. Hän säästi hetken, ja vei koiran lääkäriin, sai antibiootit. Ihottuma tuli pian takasin, rahaa ei tällä kertaa ollut lainkaan. Hän koetti lainailla muilta, mutta turhaan. Lopulta joku lääkäri suostui ottamaan vastaan laskua vastaan.

      Koiran vaivat jatkuivat, tuli korvatulehduksia, vatsavaivoja, selkärangasta puuttui nikama. Vatsa- ja iho-oireet hän sai pysymään poissa, vaihtamalla koiran ruoan merkkiin, joka oli liian kallista hänen tuloillaan. Hän sai väliaikaisia töitä, joilla sai nipin napin maksettua kaiken. Muuta hänellä ei enää ollutkaan. Ei ollut varaa pitää autoa, ei ruokaa itselleen, matkoista ja uusista vaatteista puhumattakaan. Hän kuitenkin rakasti koiraansa. (Tossa vaiheessa harva vois enää väittää samaa.) Hän ei kokenut sitä riesana.

      Lopulta hän tuli pisteeseen, jossa ymmärsi ettei voisi pitää koiraa enää. Hän pyyteli minua ja muita sukulaisia ottamaan koiran. Hetken koira minulla olikin, mutten voinut omien koirieni takia pitää sitä. Ehdotin hänelle juurikin Rescue- yhdistystä.

      Koira sai uuden kodin tota kautta. Miten voisi yllättyä, etteivät he luovuta koiraa tota kautta samanlaiseen kotiin, tilanteeseen josta tulikin?! Täysin ymmärrettävää, ja luotettavaa työtä he tekevät, joka on minusta erittäin oikein.

      Omistan itsekkin kolme koiraa, ja voin kertoa että olen itsekkin joutunut toisinaan elämään hyvinkin tiukoilla koirien sairastuttua yllättäen. Olemme miehen kanssa molemmat hyväpalkkaisessa työssä, mutta silti tilanne voi yllättää pahastikkin. Koirien mahdollisia sairastumisia varten minulla nykyään (kantapään kautta oppineena), on oma laatikko, jossa on 2000€ jatkuvasti tämän varalle.

      Koirakuumeensa edelle täytyy laittaa se koiran elämä.

      • terve koira

        Älä viitsi, miksi myyt sairaita koiria ? Mikä ihme siinä on, että aina vedetään eläinlääkärikulut mukaan näihin keskusteluihin `? Minulla on täysin terve koira, n. 10 kk ja rokotukset on ainoa syy käydä eläinlääkärillä, viides koira menossa, yksi sairasti vasta vanhempana. Eli en tajua, eläinlääkäriä terve koira ei tarvitse, joten myykää terveitä koiria älkää sairaita.


      • ElämisenArvoneElmämä
        terve koira kirjoitti:

        Älä viitsi, miksi myyt sairaita koiria ? Mikä ihme siinä on, että aina vedetään eläinlääkärikulut mukaan näihin keskusteluihin `? Minulla on täysin terve koira, n. 10 kk ja rokotukset on ainoa syy käydä eläinlääkärillä, viides koira menossa, yksi sairasti vasta vanhempana. Eli en tajua, eläinlääkäriä terve koira ei tarvitse, joten myykää terveitä koiria älkää sairaita.

        Mitä ihmettä höliset? Minä en todellakaan myy koiria! En kenellekkään! Ikinä en ole myynyt, ja juurikin siitä syystä olen jokaisen koirani kautta aikojen kastroinut, että tässä maailmassa on aivan liikaa ihmisiä, jotka eivät millään tapaa osaa kantaa vastuuta lemmikistään!

        Tottakai näihin keskusteluihin vedetään eläinlääkärillä käynnit, hyvä luoja sentään! Sulla 10kk:den ikänen pentu, ja kuvittelet ettei se tule elämänsä aikana sairastumaan?! Kuinka vastuuton ihminen oikein olet?! Ei sulla ole siinä mitään hyllylle laitettavaa posliiniesinettä, vaan elävä olento, joka sairastaa tai on terve, ihan täysin siinä missä ihminenkin! Aivan älytöntä juttua!

        Just ton takia boikotoin täysin kasvattajien toimintaa! Rescue on se taho, joka korjaa näiden rahanahneiden kasvattajien välinpitämättömyyttä ja sitä seuraavaa sunkaltasten ostajien tyhmyyttä!


      • w t f
        ElämisenArvoneElmämä kirjoitti:

        Mitä ihmettä höliset? Minä en todellakaan myy koiria! En kenellekkään! Ikinä en ole myynyt, ja juurikin siitä syystä olen jokaisen koirani kautta aikojen kastroinut, että tässä maailmassa on aivan liikaa ihmisiä, jotka eivät millään tapaa osaa kantaa vastuuta lemmikistään!

        Tottakai näihin keskusteluihin vedetään eläinlääkärillä käynnit, hyvä luoja sentään! Sulla 10kk:den ikänen pentu, ja kuvittelet ettei se tule elämänsä aikana sairastumaan?! Kuinka vastuuton ihminen oikein olet?! Ei sulla ole siinä mitään hyllylle laitettavaa posliiniesinettä, vaan elävä olento, joka sairastaa tai on terve, ihan täysin siinä missä ihminenkin! Aivan älytöntä juttua!

        Just ton takia boikotoin täysin kasvattajien toimintaa! Rescue on se taho, joka korjaa näiden rahanahneiden kasvattajien välinpitämättömyyttä ja sitä seuraavaa sunkaltasten ostajien tyhmyyttä!

        Mulla koira astu yks päivä pihalla lasinsiruun, kerran metässä sivukynsi jäi oksaan kiinni ja repes puoliks irti (koko varvas jouduttiin poistaa), sai talvella naapurin koiralta kennelyskän, johon jouduttiin hakee antibiootit.

        Miten helvetissä joku voi kuvitella et koira pysyy terveenä aina vaan? Toi juttu on sama ku omalla 9-v pojallani äsken: "En mä tarvii pyöräilykypärää, ku en mä kaadu."


      • Itse_Koiran_Omistaja
        ElämisenArvoneElmämä kirjoitti:

        Mitä ihmettä höliset? Minä en todellakaan myy koiria! En kenellekkään! Ikinä en ole myynyt, ja juurikin siitä syystä olen jokaisen koirani kautta aikojen kastroinut, että tässä maailmassa on aivan liikaa ihmisiä, jotka eivät millään tapaa osaa kantaa vastuuta lemmikistään!

        Tottakai näihin keskusteluihin vedetään eläinlääkärillä käynnit, hyvä luoja sentään! Sulla 10kk:den ikänen pentu, ja kuvittelet ettei se tule elämänsä aikana sairastumaan?! Kuinka vastuuton ihminen oikein olet?! Ei sulla ole siinä mitään hyllylle laitettavaa posliiniesinettä, vaan elävä olento, joka sairastaa tai on terve, ihan täysin siinä missä ihminenkin! Aivan älytöntä juttua!

        Just ton takia boikotoin täysin kasvattajien toimintaa! Rescue on se taho, joka korjaa näiden rahanahneiden kasvattajien välinpitämättömyyttä ja sitä seuraavaa sunkaltasten ostajien tyhmyyttä!

        No joopa joo, ei voi muuta sanoa.....Vaikka ihminen olisi työtön, niin ei se tarkota, ettei hän osaa kantaa vastuuta lemmikistään eikä tajuaisi, ettei minkään lemmikin pito todellakaan ilmasta ole niinku ei olekkaan, vaikka koiran elättäminen, mutta se ei tarkota, etteikö työtönkin saisi ottaa itelleen koiraa, jahka pystyy sen elättämään....
        Vaikka sinä et työttömälle hauvaa myisikään, hän varmaan pystyy hankkimaan sen muualta ja on oikeus hankkia, olkoonkin, että on työtön....PISTE.
        Totta on, että koiran pitäminen on kallista, mutta ei se automaattisesti tarkota, ettei työttömällä olisi varaa koiraa elättää OLLENKAAN.
        Mistäs sen tietää, vaikka jollain työttömällä olisikin säästössä rahaa koiran eläinlääkärikuluja varten?
        Jos kulut ovat isot, ni ymmärtäähän tuon, jos ei pysty koko summaa kerralla maksamaan, jos vaikka 2 tonnia pitäis pulittaa eläinlääkärille yhdellä kertaa, ni se on aika helvetin iso summa eikä siinä tarvi olla ees työtönkään, jos ei ole kovin usein varaa tollasia kuluja kerralla kokonaan maksaa....
        Joillakin työssäkäyvillä tulot ovat juuri tuon 2000 kuussa ja tuommosen summan ku kerralla maksavat, ni siinäpä on heidän kuukauven tulonsa käytetty....
        Mutta tuollasta logiikkaa, ettei työtön saisi koiraa ottaa, koska tulot sattuu silloin pienemmät olemaan, minä en tue enkä allekirjoita.
        Suorastaan vituttaa tuollanen logiikka.
        Työttömän ihmisen taloudelliseen tilanteeseen vaikuttaa vielä se, miten suuret menot on tulojen suhteen eikä kaikilla ole niin suuret kulut ku joillaki toisilla,
        jos ei ole kuitenkaan autoo, minkä pitäminen on tyyristä tai mopoa/moottoripyörää eikä asu kalliissa asunnossa, jolloin rahaa jää jonkin verran enemmän omaan käyttöön kuin jollakulla toisella....Eiköhän siitä sitten pysty niihin eläinlääkärikuluihinkin säästämään pienissä erissä....
        Vaikka ihminen kävisikin töissä, ni se ei tarkoita, että hän olisi kovin paljon varakkaampi kuin työtön, sekin riippuu siitä, miten hyväpalkkaista työtä tekee.
        Vaikka osilla töissä käyvistä ihmisistä tulot ovatkin suuremmat kuin työttömällä, on heillä myös enemmän menojakin, luffen lisäksi.
        Ihan typerä asenne tollanen, ettei työttömälle kannattais antaa koiraa.
        Ihan kuin ei olisi muita kotieläimiä, joiden elättäminen on vielä kalliimpaa kuin koiran.
        Yhden koiran ruokiin ei edes mene kuussa niin paljon rahaa, ellei sit joudu ostamaan sille jotai kallista erityisruokaa.
        Se tietenkin käy kalliiks, jos joutuu paljon eläinlääkärissä käymään, mutta jonkun koiran ruokkiminen ei ole yhtä kallista kuin esim. jonkun matelijan tai jyrsijän, jahka en niiden hoidosta niin tiedä, kun ei itellä ole ollut mitään jyrsijää.
        Jos verrataan koirasta koituvia kuluja vaikka hevosen pidosta koituviin kuluihin, niin kyllä koira käy sen rinnalla paljon halvemmaksi, joten eiköhän työtön ihminen pysty ainakin yhden koiran elättämmään.
        Ja jos ei käy töissä, ni onpahan sillon ainaki aikaa kouluttaa sitä koiraa.
        En nyt puolusta sitä, että ihminen vain makaa kotona tekemättä mitään, mutta
        jos et käy töissä etkä koulussa päivittäin, ni eikö sitä aikaa silloin ole kouluttaa koiraa ja käydä sen kanssa lenkillä enemmän ku niillä, jotka käy töissä ja koulussa 5 päivänä viikossa?
        Ja kun käy töissä 5 päivänä viikossa ja koira siinä vielä lisäks, ni kyllä on arki aika työntäyteistä....Koira vaatii myös aikaa, liikuntaa ja aktiviteetteja eikä sitä voi jättää yksin kotiin pitkiks ajoiks, jos se vielä työpäivätkin on yksin.


      • w t f
        Itse_Koiran_Omistaja kirjoitti:

        No joopa joo, ei voi muuta sanoa.....Vaikka ihminen olisi työtön, niin ei se tarkota, ettei hän osaa kantaa vastuuta lemmikistään eikä tajuaisi, ettei minkään lemmikin pito todellakaan ilmasta ole niinku ei olekkaan, vaikka koiran elättäminen, mutta se ei tarkota, etteikö työtönkin saisi ottaa itelleen koiraa, jahka pystyy sen elättämään....
        Vaikka sinä et työttömälle hauvaa myisikään, hän varmaan pystyy hankkimaan sen muualta ja on oikeus hankkia, olkoonkin, että on työtön....PISTE.
        Totta on, että koiran pitäminen on kallista, mutta ei se automaattisesti tarkota, ettei työttömällä olisi varaa koiraa elättää OLLENKAAN.
        Mistäs sen tietää, vaikka jollain työttömällä olisikin säästössä rahaa koiran eläinlääkärikuluja varten?
        Jos kulut ovat isot, ni ymmärtäähän tuon, jos ei pysty koko summaa kerralla maksamaan, jos vaikka 2 tonnia pitäis pulittaa eläinlääkärille yhdellä kertaa, ni se on aika helvetin iso summa eikä siinä tarvi olla ees työtönkään, jos ei ole kovin usein varaa tollasia kuluja kerralla kokonaan maksaa....
        Joillakin työssäkäyvillä tulot ovat juuri tuon 2000 kuussa ja tuommosen summan ku kerralla maksavat, ni siinäpä on heidän kuukauven tulonsa käytetty....
        Mutta tuollasta logiikkaa, ettei työtön saisi koiraa ottaa, koska tulot sattuu silloin pienemmät olemaan, minä en tue enkä allekirjoita.
        Suorastaan vituttaa tuollanen logiikka.
        Työttömän ihmisen taloudelliseen tilanteeseen vaikuttaa vielä se, miten suuret menot on tulojen suhteen eikä kaikilla ole niin suuret kulut ku joillaki toisilla,
        jos ei ole kuitenkaan autoo, minkä pitäminen on tyyristä tai mopoa/moottoripyörää eikä asu kalliissa asunnossa, jolloin rahaa jää jonkin verran enemmän omaan käyttöön kuin jollakulla toisella....Eiköhän siitä sitten pysty niihin eläinlääkärikuluihinkin säästämään pienissä erissä....
        Vaikka ihminen kävisikin töissä, ni se ei tarkoita, että hän olisi kovin paljon varakkaampi kuin työtön, sekin riippuu siitä, miten hyväpalkkaista työtä tekee.
        Vaikka osilla töissä käyvistä ihmisistä tulot ovatkin suuremmat kuin työttömällä, on heillä myös enemmän menojakin, luffen lisäksi.
        Ihan typerä asenne tollanen, ettei työttömälle kannattais antaa koiraa.
        Ihan kuin ei olisi muita kotieläimiä, joiden elättäminen on vielä kalliimpaa kuin koiran.
        Yhden koiran ruokiin ei edes mene kuussa niin paljon rahaa, ellei sit joudu ostamaan sille jotai kallista erityisruokaa.
        Se tietenkin käy kalliiks, jos joutuu paljon eläinlääkärissä käymään, mutta jonkun koiran ruokkiminen ei ole yhtä kallista kuin esim. jonkun matelijan tai jyrsijän, jahka en niiden hoidosta niin tiedä, kun ei itellä ole ollut mitään jyrsijää.
        Jos verrataan koirasta koituvia kuluja vaikka hevosen pidosta koituviin kuluihin, niin kyllä koira käy sen rinnalla paljon halvemmaksi, joten eiköhän työtön ihminen pysty ainakin yhden koiran elättämmään.
        Ja jos ei käy töissä, ni onpahan sillon ainaki aikaa kouluttaa sitä koiraa.
        En nyt puolusta sitä, että ihminen vain makaa kotona tekemättä mitään, mutta
        jos et käy töissä etkä koulussa päivittäin, ni eikö sitä aikaa silloin ole kouluttaa koiraa ja käydä sen kanssa lenkillä enemmän ku niillä, jotka käy töissä ja koulussa 5 päivänä viikossa?
        Ja kun käy töissä 5 päivänä viikossa ja koira siinä vielä lisäks, ni kyllä on arki aika työntäyteistä....Koira vaatii myös aikaa, liikuntaa ja aktiviteetteja eikä sitä voi jättää yksin kotiin pitkiks ajoiks, jos se vielä työpäivätkin on yksin.

        Selitteli ton asian sitte iha miten pitkästi (ja pitkästyttävästi), ei se muuta asiaa mitenkään paremmaks. Todella vastuutonta, lapsellista ja itsekästä ottaa koira, ja olettaa ettei koira sitten elämänsä aikana sairastu, eikä joudu onnettomuuksiin.

        Just tällä samalla palstalla on ollu niit kaltasias, mut raivon partaalle saavia ihmisiä, jotka itkeny sairaan koiran kanssa, ku ei varaa viedä lääkäriin, eikä lopettaa. Ei toi tollanen ole mitään koirasta välittämistä, kaukana siitä.

        Eikä ite työttömyys ole mikään syy hankkia koiraa. Pitäähän koiralle olla aikaa myös työssäkäyvillä, ja varmasti joskus itekkin menet töihin? Jos vielä näet koiran aiheuttavan lisätyötä, miksi ihmeessä sen hankkisit?! Kyllä itelleni rankan työpäivän jälkeen on sitä rentoutumista viettää koiran kanssa aikaa. Koulutus ja lenkitys.


      • Eräs_Koiran_Omistaja
        w t f kirjoitti:

        Selitteli ton asian sitte iha miten pitkästi (ja pitkästyttävästi), ei se muuta asiaa mitenkään paremmaks. Todella vastuutonta, lapsellista ja itsekästä ottaa koira, ja olettaa ettei koira sitten elämänsä aikana sairastu, eikä joudu onnettomuuksiin.

        Just tällä samalla palstalla on ollu niit kaltasias, mut raivon partaalle saavia ihmisiä, jotka itkeny sairaan koiran kanssa, ku ei varaa viedä lääkäriin, eikä lopettaa. Ei toi tollanen ole mitään koirasta välittämistä, kaukana siitä.

        Eikä ite työttömyys ole mikään syy hankkia koiraa. Pitäähän koiralle olla aikaa myös työssäkäyvillä, ja varmasti joskus itekkin menet töihin? Jos vielä näet koiran aiheuttavan lisätyötä, miksi ihmeessä sen hankkisit?! Kyllä itelleni rankan työpäivän jälkeen on sitä rentoutumista viettää koiran kanssa aikaa. Koulutus ja lenkitys.

        No niin....Kun sanoit, että sellaset, jotka ajattelee, ettei koira tule ikinä sairastumaan eikä siitä tule koitumaan paljon eläinlääkärikuluja, saa sut raivon partaalle, niin haluan sanoa, etten minä ole sellanen.
        Koska eihän se pidä paikkaansa ollenkaan, ettei koira tule ikinä sairastumaan ja tarvitsemaan eläinlääkäriä useammin kuin pelkästään rokotusten saamiseen.
        Tottakai koira voi sairastua millon mihinkin siinä missä ihminenkin tai joutua onnettomuuteen ja se on pakko viedä eläinlääkäriin, kun on kyse jopa sen hengestä, rahatilanteesta viis eikä työttömät ihmiset ole tietenkään mitään rooperikkaita, joilla on rahaa koiransa yllättäviin eläinlääkärikuluihin, ellei joku sitten ole säästänyt niitä varten.
        Mun mielipide vaan on, että se on jokaisen ihmisen oma asia, jos haluaa ottaa koiran. Näin ollen mun mielestä työttömälläki on oikeus ottaa koira, jos haluaa, eipä siihen ole muilla nokan koputtamista.
        Mutta olet oikeessa, on vähän toiveajattelua, jos luulee, ettei ikinä voi tulla yllättäviä eläinlääkärikuluja koirasta, pilvilinnassa elämistä, koska raaka totuus on se, että näin ei todellakaan ole.
        Enkä tarkoittanu, että työttömyys on varsinainen syy hankkia koira.
        Tarkotin, että jos ei käy töissä eikä koulussa ja on vaan niinku kotona päivät pitkät, ni voisi kuvitella, että semmosella ihmisellä on aikaa sitten kouluttaa sitä koiraa ja käydä sen kanssa lenkillä_
        Että näin. Ymmärrän kyllä ton sun pointtis, koiran pitäminen ei ole mitään ilmasta puuhaa ja eläinlääkärikulut kalliita eikä sitä voi tietää, tuleeko koira joskus sairastumaan vai ei.
        Eli, jos mielipiteesi on, ettei koiraa kannata työttömälle antaa taloudellisista syistä, niin ei siinä mitään.
        Mun mielestä myös työttömällä on oikeus ottaa koira ja omistaa sellanen, vastuu
        sen elättämisestä on myös silloin hänellä itsellään.
        Sen takia mua vähän ärsytti, kun täällä jotkut sanoo, ettei työttömälle tulis antaa koiraa.
        Itelläni on koira ja olen määrä-aikaisella eläkkeellä.


    • Ei työttömälle

      Joo, lapsellista ajatella et ku koira on maksettu ni rahaa ei enää tarvita. Huhhuh!

    • Vastuu ja sitoumus

      Kyllä on niitä työssäkäyviäkin joilla menee rahat sitten vuokraan ja laskuihin, nipin napin koiraan. Eli säästäminen on siitä hyvä oli työtön tai työllinen jotta oikeasti näkee pystyykö laittamaan koiraan sen 200-400e/kk parhaimmillaan sekä samalla miettiä onko aikaa koiralle.

      Ehkei se tonni koirasta olekaan niin paha kun miettii sitä vaivaa minkä näkee säästämiseeen tai mietintä aikaa joillakin jopa vuosi.

      Eli aina 1-2 vuotta pohdintaa ennen hankintaa koska vastuu ulottuu parhaimmillaan 20 vuodeksi.

      • Ääää-äh

        "koska vastuu ulottuu parhaimmillaan 20 vuodeksi. "

        Ottaa vaan rotukoiran, niin ei tartte kahdestäkymmenestä vuodesta unelmoidakaan. Useimmat on siinä vaiheessa jo kymmenen viimestä kasvaneet horsmaa...


      • c fg
        Ääää-äh kirjoitti:

        "koska vastuu ulottuu parhaimmillaan 20 vuodeksi. "

        Ottaa vaan rotukoiran, niin ei tartte kahdestäkymmenestä vuodesta unelmoidakaan. Useimmat on siinä vaiheessa jo kymmenen viimestä kasvaneet horsmaa...

        Niin aikas harvoin ne 20v yltää omat olleet 14 ja 15v. ;)


      • Juu et näin
        Ääää-äh kirjoitti:

        "koska vastuu ulottuu parhaimmillaan 20 vuodeksi. "

        Ottaa vaan rotukoiran, niin ei tartte kahdestäkymmenestä vuodesta unelmoidakaan. Useimmat on siinä vaiheessa jo kymmenen viimestä kasvaneet horsmaa...

        Ihan on rotupeissa 20v. ollut ;)
        Koira on koira oli sukupuu tai suvuttomuus mikä vain! Kyllä se vuosi ja joillakin kaksi voi tehdä hyvää odotella sekä miettiä. Ihmettelen nykyään ilmoja jopa muutaman kuukauden ikäisissä: ''annetaan elämäntilanteen muuttumisen vuoksi, allergia, lapset'' . Toki näitä asioita ei voinut miettiä muutamaa kuukautta pidemmälle. :D

        Eihän sille voi mitään jos sattuu onnettomuuteen, sairaus tai kuolema. Mutta raskaus tai allergia (testaus) on aika ennakoitavia ja elämään kuuluvia asioita.


      • Äää-äh
        c fg kirjoitti:

        Niin aikas harvoin ne 20v yltää omat olleet 14 ja 15v. ;)

        Nimenomaan. Itse en tiedä kuin yhden. Ja se oli ihan tavallinen maalaispystykorva, jonka kaikista roduista ei ottanut edes naapurin Erkkikään selvää, mutta niin vain tuo 21-v saakka eli. Sen pentu elikin sitten "vain" 19 vuotta ja pennunpentu 18. Tälle tulikin sitten uros joka urosten tapaan menehtyi sitten aiemmin, eli 16-vuotiaana. Niistä kaikista mitä tuo urho kävi kylillä narttuja panemassa, ei ole mitään tietoa. Mutta luultavasti sen geenit edelleen vaikuttaa kotiseudullani.


    • En oo tuommosee

      kyllä törmänny, että työtön ei koiraa saisi.

      Siihen kyllä, että se on koiran ottajasta enemmän kiinni myykö kasvattaja pentua vai ei.

    • hauhauta syö!

      täällä pitkäaikaistyötön ja kaksi koiraa. pärjätty ollaan ku ei koirani syö 100e raksuja ;)

    • 4+7

      Mielestäni voi ottaa koiran jos tosiaa on tarvittaessa varaa laittaa se 1000 koiraan yllättäen . Vakuutus on myös ihan ehdoton juttu .

    • kikkelitonttu

      Olen työtön!

    • Sannnnnnni

      Mutta juurihan ketjun aloittaja selitti että vaikka ei itse olekaan töissä, niin mies on ok palkoilla, joten kyseessä ei ole mikään täydellinen rahapula? Voin kuvitella että monet eivät antaisi koiraa tilanteeseen jossa tuloja ei ole kuin sossusta, eikä varmaan pitäisikään. Varmaan olisi paras olla käyttämättä sanaa "työtön" ja sanoa olevansa epätyypillisessä työsuhteessa tai vaikka hittovie kotirouvana, jos kerran ihmisille tulee muuten mielikuva ettei henkilö pysty huolehtimaan koirasta eikä itsestäänkään.

      Siihen ettei odottamattomia eläinlääkärikuluja tule ei voi luottaa, mutta niiden varalta voi ottaa vakuutuksen -ehkä suhtautuminen olisi vähemmän epäluuloista muutenkin jos ketjun aloittaja selvittäisi ensin mistä saa sellaisen joka peittää yllättäviä kuluja mahd. pitkälle, ja kertoisi siitä seikkaperäisesti.

    • herrantähäre

      olipa kovaa tekstiä! "todella vastuutonta,lapsellista ja itsekästä" melkein samat sanat vois sanoo sulle.eihän täs vuosien saatos ois uskaltanu ottaa yhtään koiraa,jos olis vain sairauksia aatellu ja mahdollisia eläinlääkärikuluja!! ota hyvä työtön koirakuumeinen vain koira.rauhoitellaan wtf:ää sillä, et jos mahdollisia sairauksia koiralle tulee, saatat olla sit jo taas töissä:):)

      • luojantähäre

        Jos täällä olet aiemmin käynyt, olisit huomannu jo itekki et öbaut parin kk:den välein täältä löytyy kirjotus:

        "Koirani on sairas, ollut jo pitkään, muttei mulla ole varaa viedä sitä lääkäriin. Ei ole varaa edes lopettaa koiraa. Mitä teen?"

        Kyllä noi jutut pistää itelläki raivoks. Sinä päivänä ku koiran ottaa, on otettava huomioon tulevat kulut seuraavaks 15 vuodeksi. Nähdään söpö, pieni koiranpentu ja vaan halutaan se kotia koristamaan, mut sen pidemmälle ei ajatella.


      • oletteko valmiit
        luojantähäre kirjoitti:

        Jos täällä olet aiemmin käynyt, olisit huomannu jo itekki et öbaut parin kk:den välein täältä löytyy kirjotus:

        "Koirani on sairas, ollut jo pitkään, muttei mulla ole varaa viedä sitä lääkäriin. Ei ole varaa edes lopettaa koiraa. Mitä teen?"

        Kyllä noi jutut pistää itelläki raivoks. Sinä päivänä ku koiran ottaa, on otettava huomioon tulevat kulut seuraavaks 15 vuodeksi. Nähdään söpö, pieni koiranpentu ja vaan halutaan se kotia koristamaan, mut sen pidemmälle ei ajatella.

        Suurin osa jotka ottaa koiran, tietää että voi tulla kuluja tai sitten ei. Ei kaikilla työssäkäyvilläkään ole sukanvarressa monen tonnin eläinlääkäri kuluja, eikä taida kukaan oikeassa elämässä sellaisiin varautua, kun niitä harvemmin tulee kenellekkään. En tunne henkilökohtaisesti ketään kenellä tuollaisia olisi tullut ja paljon koira ihmisiä tunnen, suvussanikin on usealla aina ollut koira.

        Mutta jos ymmärtää eron koiranpennun oton ja koiran oton välillä, on jo pitkällä. Osa haluaa sen pennun, osa haluaa koiran vaikka pentuna sen ottaakin. Itse halusi koiran ja kyllä tuli pentuna, yksi on tullut aikoinaan aikuisena ja ainut kaikista koirista, jolla tuli eläinlääkäriin muitakin kuluja kuin rokotukset.


    • 18-4

      Siis onko joku sulle sanonut, ettei koiraa myy, kun olet työtön?
      Sanot vaan faktan, että rahaa löytyy koiran ylläpitoon. Taloudessa kaksi lenkkeilyttäjää sekä koirakaveri. Kerro mahdolliset harastukset.. Töitä etsit, et aio koko elämääsi olla työtön. Tai sano, että päätit pitää töistä luovan tauon kunnes keksit, mitä haluat tehdä. Ei työttömyys voi olla peruste; kuka tahansa voi menettää työnsä.
      Joku ketjussa kommentoi, että säilyttää 2000€:n suuruista summaa, jos koirilleen jotain kävisi. Tämän sijaan kannattaa ottaa koiravakuutus n.100€/vuosi. Perusterveestä koirasta ei rokotuksia lukuunottamatta kovin kummoisia kustannuksia tule.
      Toivottavasti löytyy kiva

      • 5+19

        Ja sä oletat jossain olevan koiranpentuja, joita myydään/annetaan kriteerein "perusterveitä koiria myynnissä"?

        Mistä ihmeestä voi tietää pentua hankkiessa, et miten terve siitä tulee? Tai et millon sattuu mitäkin haavereita tai onnettomuuksia? Vakuutus on kyllä ehdoton, siinä oot oikeessa, mut siinäki on muistettava se omavastuu. Noita ei sossut tai työkkärit kustanna. Koira katotaan niissä "harrastukseks", josta voi luopua.


      • 18-4
        5+19 kirjoitti:

        Ja sä oletat jossain olevan koiranpentuja, joita myydään/annetaan kriteerein "perusterveitä koiria myynnissä"?

        Mistä ihmeestä voi tietää pentua hankkiessa, et miten terve siitä tulee? Tai et millon sattuu mitäkin haavereita tai onnettomuuksia? Vakuutus on kyllä ehdoton, siinä oot oikeessa, mut siinäki on muistettava se omavastuu. Noita ei sossut tai työkkärit kustanna. Koira katotaan niissä "harrastukseks", josta voi luopua.

        No vaikkapa sillä voi riskiä pienentää, että ottaa koiran, jonka rodut ovat terveet. Itse ihastuin ranskanbuldoggiin, mutta nähdessäni listan sairauksista, joiden varalta koira pitää tarkastaa, innostukseni hiipui.
        Et voi tietää tulevaa. Sitä paitsi vaikka olisi työpaikka, koiran hoitoon ei välttämättä ole rahaa, jos henkilö on tuhlailevaa sorttia, ja veloissa. Tai mitä sitten, jos sinulla on se 2000€ tallessa, mutta perään tuleekin toinen kallis eläinlääkärireissu?
        . Itse olen töissä, mutta työttömyyskorvaus olisi suurempi kuin palkkani. Minulla kuitenkin on koiria, ja saan ne hoidettua


      • Rosamundo
        5+19 kirjoitti:

        Ja sä oletat jossain olevan koiranpentuja, joita myydään/annetaan kriteerein "perusterveitä koiria myynnissä"?

        Mistä ihmeestä voi tietää pentua hankkiessa, et miten terve siitä tulee? Tai et millon sattuu mitäkin haavereita tai onnettomuuksia? Vakuutus on kyllä ehdoton, siinä oot oikeessa, mut siinäki on muistettava se omavastuu. Noita ei sossut tai työkkärit kustanna. Koira katotaan niissä "harrastukseks", josta voi luopua.

        Hei ihan oikeesti! "Ei sossut kustanna" Miettikää nyt vähän mitä sanotte. Jos joku vaan jää hetkellisesti työttömäks ja ajattelee, että nyt olisi hyvä aika ottaa se kauan suunniteltu koira, jotta sen pentukoulutukselle olisi aikaa ja se saisi parhaat mahdolliset eväät tulla kiltiksi koirakkansalaiseksi, niin onko teidänmielestä nyt sana työttömyys se suurin este?? Ei kaikki työttömät ole persaukisia pitkäaikasityöttömiä sossun luukulla!

        Itse otin koiran viimeisenä opiskeluvuotena, kun ei ollut enää kursseja ja sain viettää paljon antoisaa aikaa pennun kanssa, joka oppikin sisäsiistiksia nopeasti ja tulee hyvin toimeen myös yksinään ja muiden koirien kanssa. Mutta koska olin opiskelija (eli samanlainen sossupummi kuin jokaikinen työtön) niin en olisi siis koiraa saanut ottaa? Vaikka mieheni kyllä oli koko tuon ajan töissä ja itsellä oli säästöjä, ei pelkästään koiran ostoon (1200e) vaan myös sen hoitokuluihin ja vakuutukseen. Ja voin kertoa, että ei ollut nyt mikään pappa betalar ratkaisu, vaan ihan itse olen säästöni kerännyt. Teinkö siis väärin ja oliko kasvattaja täysin edesvastuuton myydessään koiran minulle? Mielestäni ei.


    • no juu!

      johan on maailma mallillaan kun et voi ottaa koiraa jos olet työtön (kun ei oo sitä touhutonnia säästössä) etkä myöskään sillon kun olet töissä. (kun koiraa ei voi jättää yksin niin pitkäksi aikaa) huhhuh!

      • 2+23

        Kuka sanoi ettei koiraa voisi ottaa jos on töissä? Tai kuka puhui että koiraa ei voi jättää niin pitkäksi aikaa yksin? Kyse oli kyvystä hoitaa koiraa tapaturman tai sairauden sattuessa, jos taloudellinen tilanne on huono.

        Luetun ymmärtäminen?


    • no juu!

      2 23 eipä sanonut vielä kukaan mutta ainahan näillä foorumeilla höyrytään sitä että jos käyt töissä niin koira joutuu olemaan yksin liian pitkään jos se työpäivä on matkoineen 8-9 tuntia...
      jos taas työttömällä ei ole sitä touhutonnia ylimäärästä niin sehän tarkottaa automaattisesti sitä ettei koiraa voi ottaa...
      kumma kyllä vaikka itse olen työtön niin sain ostettua koiran, on rokotettu, kuvattu lonkat/kyynärät, on hoidettu korvatulehdus, syö eläinkaupan nappulaa lihoja ja on myöskin vakuutus. ainiin ja säästössä ei ole sitä tonnia ollu koko aikana mutta hyvin on pärjätty ;)

    • herrantähäre

      taitaa osasta kuule olla vähän provojuttuja,jolla saadaan porukka( sanaasi lainatakseni)raivoks.kyllä kuule niitä löytyy ns.parempiosaisiakin koiran omistajia joiden lemmikit on huonolla hoidolla ja elävät surkeissa oloissa,vaikka rahaa olisikin.mutta eipä semmoset tapaukset varmaan hetkauta,kun eivät itse tällä palstalla kerro.nythän taisikin olla puhe vain työttömistä ,jotka eivät saisi koiraa hankkia,ja työttömistä,joista suuri osa hoitaa varmaan lemmikkinsä paremmin kuin itsensä.ei saa yleistää...itte olin työttömänä,kun omalle 5v.sakunartulle tuli kohtutulehdus,koira leikatiin,hyvin parani,ja eli 12 vuotiaaksi.

    • Koiran keskimääräinen on siinä kymmenen vuotta. Kun ihminen koiraa hankkiessa, saattaa ansaita todella hyvin. Ja siinä kymmenen vuoden aikana voi sattua, ihan mitä vaan.
      Superkonkurssi, työtrömäksi jääminen, avioero...ynnä muuta..asunnon remontointi ja voidaan asua evakossa. Kymmeneen vuoteen mahtuun:-)
      Eli tarkoitan, elämäntilanteet muuttuu ja kuka antaa vakuuden ettei tilanteet muutu.
      Sillä on vain merkitys, että kykenee antamaan koiralle ruokaa ja tarvittavat terveyskustannukset.
      Jos ostaa rotukoiran, sille voi hankkia vakuutuksen.

    • 9+15

      Siis tonnin säästäminen ei ole isojuttu ja kun se tulee kohdalle että koira tarvitsee joko hoitoa tai ell lopettaa sen niin ei paljon naurata . Jos koiran hankintaa on mietitty luulisi että sitä rahaakin olisi säästetty. Tiedän koiria jotka on lopetettu kun ei ole ollut varaa hoitaa akuutteja vammoja . Nekin vammat olisi olleet hoidettavissa .

      Ystäväni koiralta katkesi jalka ja kaikkine kuluineen yli 3000 e . Toiselta leikattiin syöpä 800 . Katkenneen kynnen poisto 200 e . Kohtutluhedus ja kohdunpoisto 600 e. Emätintulehdus 250 e jne jne jne . Pelkkään silmätulehdukseen voi upota se 100 e .

      Vakuutus kannattaa ottaa vaikkei kaikke korvaakkaan mutta kyllä itsellänikin ueampi tonni jo alkaisi tuntua jos joutuisi kokonaan maksamaan . Laskujahan eläinlääkärit on nihkeitä kirjoittamaan ja ei ole minustakaan eläinlääkärin tarkoitus luottoa antaa.

    • Luterilainenkasvatus

      Miettisin koiran kasvattajana sitä, miksi ihminen on työttömänä. Jos hän on omasta halustaan, en möisi koiraa, mikäli tilanne ei olisi se, että henkilö on niin varakas, ettei hän ole tämän vuoksi moitivoitunut tekemään työtä.

      Terve ihminen haluaa olla töissä. Sairaalle en koiraa möisi.

    • no voi ny sentäs

      Jos se on syynä, ettei ole vara kustantaa eläinlääkärikuluja, niin eiköhän kaikilla ole vara kerran pari kolme kertaa vuodessa maksaa ell.lääkäri kulut ja ostaa ne mahdolliset antibiootit/kipulääkkeet/tmv..

      Itse olen työtön(opiskelija), ja on koira. Olen joutunut rokotusten lisäksi hankkimaan parisen kertaa kipulääkkeet ja antibiootit (4kk sisällä nuo kummatkin 2 kertaa) ja oli vara maksaa (meni se n. 150e/käynti). Mutta jos koiralle ilmenisi jokin sairaus, jota pitäisi koiran loppuelämän ajan lääkitsemään/selässä vikaa joka hankaloittaa koiran elämistä/tmv, niin kyllä naapurin ukko saisi soiton, josko veis koiran viimeiselle reissulle metsänlaitaan. Ja näin kävisi vaikka olisin töissä. Jotkut varmasti alkaa mussuttamaan, että vaikka olis sairaus jota pitää lääkitä loppuelämän, ni vois se elää hyvän elämän ni minä en ajattele noin. Jos koira on sairas (loppu elämän) niin en näe sitä elämisenä. Mitä elämistä se on jos pitää lääkitsemisen avulla pitää elämää yllä. Ymmärsitte varmaan pointin?

      • tätä mieltä

        Itselläni on kaksi koiraa. Töissä vielä ollessani, hankin kolmannen koiran, joka ei ehtinyt olla minulla kuin puoli vuotta. Jäin siis työttömäksi, jolloin koirasta oli pakko luopua. Kasvattaja onneksi sai tolle (rotukoiralle) uuden kodin nopeasti.

        Vain vähän tuon jälkeen toinen koirani sairastui sydämen vajaatoimintaan. Koira on sekarotuinen, ja sairastuessaan oli 6-vuotias. Minun oli valittava joko lopun elämää kestävä lääkitys tai luopuminen koirasta, sairaus oli edennyt niin nopeasti, että ilman lääkitystä loppu olisi ollut pian edessä. Koira yski, ja voi selkeästi huonosti, eikä minun tarvinnut kauan miettiä vaihtoehtoja. Valitsin lääkityksen.

        Rahaa siihen toki palaa, ja kerran vuodessa on sydänkontrolli, joka maksaa lisäksi 200-300euroa. Tuloni ovat pienet (työttömyyspäiväraha/toimeentulotuki ja asumistuki). Silti olen laittanut säästöön joka sentin, minkä voin. Koirat ovat ehdottomasti tärkein asia elämässäni, ja niiden eteen teen kaiken minkä voin.

        Nyt siis tuo sairastunut koira on 11-vuotias, ja elänyt onnellista koiranelämää viisi vuotta sairastumisen jälkeen. Minkäänlaisia oireita ei ole. Vajaatoiminta on edennyt hyvin hitaasti, ja sen perusteella ei tule olemaan koiran lopullinen kuolinsyy, ellei koira sitten elä hyvin vanhaksi...

        Kyllä oma elämäni on todella tiukkaa, ei toiveitakaan kampaajalla käynneistä, uusista vaatteista tai matkoista. Tärkeintä on kuitenkin jokainen päivä, jonka saan rakkaimpieni kanssa viettää. Maksoi mitä maksoi.

        Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos lähtökohdat ovat jo taloudellisesti huonot, ei ole kovin hyvä idea hankkia koiraa siihen tilanteeseen. Kun omista koiristani joskus aika jättää, en todellakaan ole uutta koiraa hankkimassa ellen ole saanut töitä.

        Eikä koirille kukaan eläinlääkäri edes ehdota lääkitystä, ellei sen elämä tulisi olemaan "elämisen arvosta". Lisäksi koiran lopettaminen kuvailemallas tavalla on ennen kaikkea laitonta, puhumattakaan riskeistä ja kivuista, joita tosta voi seurata. Kyllä koiraa ottaessa olisi ajateltava edes siihen asti, että pystyy tarjoamaan sille inhimillisen lopun.


      • kukin tavallaan
        tätä mieltä kirjoitti:

        Itselläni on kaksi koiraa. Töissä vielä ollessani, hankin kolmannen koiran, joka ei ehtinyt olla minulla kuin puoli vuotta. Jäin siis työttömäksi, jolloin koirasta oli pakko luopua. Kasvattaja onneksi sai tolle (rotukoiralle) uuden kodin nopeasti.

        Vain vähän tuon jälkeen toinen koirani sairastui sydämen vajaatoimintaan. Koira on sekarotuinen, ja sairastuessaan oli 6-vuotias. Minun oli valittava joko lopun elämää kestävä lääkitys tai luopuminen koirasta, sairaus oli edennyt niin nopeasti, että ilman lääkitystä loppu olisi ollut pian edessä. Koira yski, ja voi selkeästi huonosti, eikä minun tarvinnut kauan miettiä vaihtoehtoja. Valitsin lääkityksen.

        Rahaa siihen toki palaa, ja kerran vuodessa on sydänkontrolli, joka maksaa lisäksi 200-300euroa. Tuloni ovat pienet (työttömyyspäiväraha/toimeentulotuki ja asumistuki). Silti olen laittanut säästöön joka sentin, minkä voin. Koirat ovat ehdottomasti tärkein asia elämässäni, ja niiden eteen teen kaiken minkä voin.

        Nyt siis tuo sairastunut koira on 11-vuotias, ja elänyt onnellista koiranelämää viisi vuotta sairastumisen jälkeen. Minkäänlaisia oireita ei ole. Vajaatoiminta on edennyt hyvin hitaasti, ja sen perusteella ei tule olemaan koiran lopullinen kuolinsyy, ellei koira sitten elä hyvin vanhaksi...

        Kyllä oma elämäni on todella tiukkaa, ei toiveitakaan kampaajalla käynneistä, uusista vaatteista tai matkoista. Tärkeintä on kuitenkin jokainen päivä, jonka saan rakkaimpieni kanssa viettää. Maksoi mitä maksoi.

        Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos lähtökohdat ovat jo taloudellisesti huonot, ei ole kovin hyvä idea hankkia koiraa siihen tilanteeseen. Kun omista koiristani joskus aika jättää, en todellakaan ole uutta koiraa hankkimassa ellen ole saanut töitä.

        Eikä koirille kukaan eläinlääkäri edes ehdota lääkitystä, ellei sen elämä tulisi olemaan "elämisen arvosta". Lisäksi koiran lopettaminen kuvailemallas tavalla on ennen kaikkea laitonta, puhumattakaan riskeistä ja kivuista, joita tosta voi seurata. Kyllä koiraa ottaessa olisi ajateltava edes siihen asti, että pystyy tarjoamaan sille inhimillisen lopun.

        koiran ampuminen ei ole laitonta. Sen pitää onnistua kerrasta niin ettei jää kitumaan/tarvitse toista kertaa ampua. Ja kun kokenut metsämies on, nii osaa asiansa. Näen parempana tapana lopettaa ampumalla kuin viemällä ell.lääkäriin jossa koira joutuu stressaamaan - ja kun vielä pelkää autossa oloa, niin mielluimmin vien naapuriin hihnalenkillä ja annan HK:n sinisen paketin matkaan jota voi syödä hyvin mielin aavistamatta, että seuraavan lenkin kohdal tulee lähtö sen enempää stressaamatta tilannetta.


      • w t f
        kukin tavallaan kirjoitti:

        koiran ampuminen ei ole laitonta. Sen pitää onnistua kerrasta niin ettei jää kitumaan/tarvitse toista kertaa ampua. Ja kun kokenut metsämies on, nii osaa asiansa. Näen parempana tapana lopettaa ampumalla kuin viemällä ell.lääkäriin jossa koira joutuu stressaamaan - ja kun vielä pelkää autossa oloa, niin mielluimmin vien naapuriin hihnalenkillä ja annan HK:n sinisen paketin matkaan jota voi syödä hyvin mielin aavistamatta, että seuraavan lenkin kohdal tulee lähtö sen enempää stressaamatta tilannetta.

        Ai niinkö luulet? Että koiran ampuminen on Suomessa laillista? Ja naapurisi harrastaa tätä vai? Jos tää ei pelkkää provoo oo, ja jossain tollasii juntteja kasvaa, ni kannattaiskohan pitää vähän pienempää suuta? Täält lähtee aika paljon poliisille ilmotuksia jakoon.

        Vaikka provohan tää oli, ei kukaan vaan voi tosissaan väittää tollasia.


      • sallittu on
        w t f kirjoitti:

        Ai niinkö luulet? Että koiran ampuminen on Suomessa laillista? Ja naapurisi harrastaa tätä vai? Jos tää ei pelkkää provoo oo, ja jossain tollasii juntteja kasvaa, ni kannattaiskohan pitää vähän pienempää suuta? Täält lähtee aika paljon poliisille ilmotuksia jakoon.

        Vaikka provohan tää oli, ei kukaan vaan voi tosissaan väittää tollasia.

        "Koiran sallitut lopetustavat ovat eläinlääkärin tekemä lopetus ja aivoihin ampuminen. Vain alle kolmen päivän ikäiset poikaset voidaan lopettaa päähän lyömällä siten, että poikanen kuolee välittömäs"

        eli ampuminen on sallittu - ota selvää ennen kuin haukut väärää puuta ;)

        ja ei, ei ollut provo - tosin sinä taidat tekstistäsi päätellen olla kun moista väität ja keuhkoot


      • sallittu on
        w t f kirjoitti:

        Ai niinkö luulet? Että koiran ampuminen on Suomessa laillista? Ja naapurisi harrastaa tätä vai? Jos tää ei pelkkää provoo oo, ja jossain tollasii juntteja kasvaa, ni kannattaiskohan pitää vähän pienempää suuta? Täält lähtee aika paljon poliisille ilmotuksia jakoon.

        Vaikka provohan tää oli, ei kukaan vaan voi tosissaan väittää tollasia.

        www.pernionseudunelainsuojeluyhdistys.net/elinsuojelulakitietoa_elainten_kohtelusta.htm

        sieltä on hyvä ja ottaa silmän käteen ja lukee itse


      • Tietoajataitoa
        sallittu on kirjoitti:

        www.pernionseudunelainsuojeluyhdistys.net/elinsuojelulakitietoa_elainten_kohtelusta.htm

        sieltä on hyvä ja ottaa silmän käteen ja lukee itse

        "Eläintä ei kuitenkaan saa lopettaa kuka tahansa. Eläinsuojeluasetuksen 30 §:n mukaan eläimen saa lopettaa vain lopettamisen osaava henkilö. Lopettamisen suorittavalla henkilöllä tulee asetuksen mukaan olla riittävät tiedot KYSEISEN eläinlajin lopetusmenetelmästä ja lopetustekniikasta sekä riittävä taito toimenpiteen suorittamiseksi."

        Toivottavasti nämä taidot löytyy naapurin ukolta. tosin en epäile, jos on paljonkin sinun koiria ampunut. ;)


    • Tietoajataitoa

      Mutta asiaan, saako työtön ottaa koiran. No mikään laki ei sitä kiellä, mutta moraalin puitteissa kannattaa miettiä tarkkaan koiran hankintaa ja sen rotua, rodun vaatimuksia, mahd. sairauksia jne. Olen myös säästötilin kannalla, jos koiralle mahdollisesti sattuu jotakin, sillä elämä on arvaamaton. Kukaan ei voi kuitenkaan ennakoida elämänmuutoksiaan, joten vaikka elämässäsi sattuisi jotain järkyttävää esim. ero miesystävästä, läheisen kuolema jne. Se ei saa vaikuttaa koiran tarpeiden täyttämiseen. Sinä et voi elää sillä periaatteella, että miehesi tai kukaan muu rahastaa koirasi kustannukset, mutta en ole sitä kuitenkaan vastaan. Minulle koiran hyvinvointi on tärkeintä. Uskon, että olet täysjärkinen ja haluat hankkia töitä elämäsi jossain vaiheessa (esim. kun pentu on koulutettu) ja saat täten itse myös maksettua osuutesi koiraa kattavista kustannuksista. :)

      *Kannattaa hankkia rotu, joka ei vaadi paljoa. Perusterveitä rotuja ovat englanninvinttikoirat, cottonit, beaglet (tai näin olen lukenut). Ota ihmeessä selvää!

    • fsns

      Minulla oli opiskeluaikoina ja työttömänä koira. Olihan se taloudellisesti stressaavaa, mutta ei mahdotonta eikä koirani ikinä jäänyt vaille eläinlääkärin hoitoa. Visa vinkui tarvittaessa ja laskua lyhennettiin sitten pikkuhiljaa. Koulutuksissakin oli varaa käydä ja maksaa taksi tarvittaessa. Eikä koiran tarvinnut olla yksin kotona muutoin kuin pätkätöideni aikana. Työllisyysnäkymät eivät ole nytkään yhtään paremmat, mutta aion silti ottaa koiran heti, kun saan rahat säästettyä.

    • Anonyymi

      Aina nahan noille valehdellaan, mistä ne sen tarkistaisi? HUUTISTA itsekin olin työtön kun hain tytylle kissan ja itselle koiran.
      Valehtelin kaikkee, että iso maatila, taloudessa kaksi työssäkäyvää ja koiraa käydään työpäivän aikana katsomassa 4h välein. Sekä jatkossa olisi suunnitelmissa hankkia kaveri sille.

      Koira mammat nousi taputtamaan ja antoi koiran mulle ilmaiseksi.

    • Anonyymi

      Suomessa taitaa olla kallista aasialaisissa ravintoloissa, Kiinassa halpaa katuruokaa. Kannattaa pyydystää itse ja pistää lihoiksi.

    • Anonyymi

      Haimme tytölle aikoinaan koiran ihan koirapuistosta. Meillä oli tieto mistä tytär pitää ja hän sen sai. Kauppojen ulkopuolelta ei tahtonut löytää, haimme sen loppujen lopuksi koirapuistosta. Vaati hiukan suunnittelua ja vaivannäköä, mutta tyttö oli tyytyväinen. En usko että koiran menettänyt suri eläintä liiemmin, varmasti sai vakuutuksesta itselleen uuden. Tai laittaa hyvän kiertämään ja hakee naapurista tai koirapuistosta uuden, tietenkin muusta kuin siitä omasta puistosta. Tämä on hyvä keino kaupungissa toimittaessa. Maalla voi ottaa vaikka naapurin piskin.

      • Anonyymi

        Isosta rakista riittää syötävää pitkäksi aikaa jos vaan mausta tykkää. Voi tarjoilla ainakin rakkihulluille, aina ovat tykäneet.


    • Anonyymi

      Työttömillä ei pitäisi olla mitään mahdollisuutta hankkia ja pitää rakkeja, sossutukia ja leipäjonoja ei ole tarkoitettu rakkien elättämiseen. Muillekin laitettava niin isot haittaverot että moinen sairas harrastus loppuu kokonaan tai tulee kalliksi.

    • Anonyymi

      Ite en enää koskaan ottaisi koiraa. Ovat aivan liian työläitä ja kaikenlaiset kukkahattutädit valittaa niidenkin hoidosta ja hetkeksi kaupan eteen jättämisestä. Jos on töissä, niin ei ole aikaa koiralle ja silloin koira on arjen lisästressi. Työttömänä taas on aikaa ja iloa koiran seurasta, mutta sitten ei ole rahaa, jos tulee yllättäviä eläinlääkärikuluja.

      Helpointa on olla ilman koiraa. T. Ex koiran omistaja

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      100
      1899
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1430
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1317
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      92
      1313
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1124
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      463
      997
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      47
      918
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      913
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      852
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      836
    Aihe