Takuuvuokra sosiaalivirastosta

nuori pari

Vuokraisännät (ja -emännät), olen vähän alta parikymppinen nuori, joka on muuttamassa avopuolison kanssa yhteen vieraalle paikkakunnalle. Avopuolisoni on opiskelija, itse valmistuin juuri lukiosta ja tällä hetkellä statukseltani työtön työnhakija, eli kumpikin ollaan aika lailla rahattomia ja takuuvuokrat tuottaa päänvaivaa.

Takuuvuokriin voi ilmeisesti opiskelijat/työttömät/muuten köyhät saada avustusta sosiaalitoimesta, mutta ennen sitä täytyy kirjat olla siirrettynä uudelle paikkakunnalle. Miten vuokranantajat tulee meihin suhtautumaan, jos suunnitelma on, että voitaisiin tehdä soppari, siirtää kirjat ja sen jälkeen vasta hakea takuuvuokra luukulta ja maksaa vuokranantajalle? Kummallakin on luottotiedot kunnossa ja olen tähän astiset vuokrani maksanut aina täsmälleen päivälleen ajoissa.

14

555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rahattomana ei helpp

      Mitäs, jos asuisitte vielä pari vuotta kotona. Siellä voi vaikka opetella kotitöiden tekoa, niin on sitten helpompi hoitaa sitä omaakin huushollia.

      • nuori pari

        Ei ei, vaan siis opiskelujen perässä muutetaan molemmat ja omillaan, joskin erikseen ollaan asuttu jo useampi vuosi, joten itse muuttaminen ei ole niinkään ongelma, vaan takuuvuokrat.

        -AP


    • Riippuu ihan..

      Riippuu ihan täysin siitä millainen kysyntä vuokra-asunnoista uudella paikkakunnalla on. Jos asunnoista on liikatarjontaa, eikä vuokralaista ole helppo löytää, niin silloin vuokranantaja voi suostuakin tuohon.

      Mutta jos kyse on paikkakunnasta jossa pienet vuokra-asunnot menevät heti "kaupaksi" ja joka näytössä on kymmeniä kiinnostuneita (kuten Helsingissä), niin ei ole mitään mahdollisuuksia että vuokanantaja jäisi odottelemaan jotain sossun mahdollisesti maksamaa takuuvuokraa. Kun maksukykyisiäkin vuokralaisia, joilla on rahat valmiina, on pilvin pimein.

      Ennemmin kuin edes alkaa ehdotella tuollasta epämääräistä touhua, kannattaisi ne vuokratakuurahat lainata vanhemmilta tai vaikka pankista.

      • Näin se vain on

        "Mutta jos kyse on paikkakunnasta jossa pienet vuokra-asunnot menevät heti "kaupaksi" ja joka näytössä on kymmeniä kiinnostuneita (kuten Helsingissä), niin ei ole mitään mahdollisuuksia että vuokanantaja jäisi odottelemaan jotain sossun mahdollisesti maksamaa takuuvuokraa. Kun maksukykyisiäkin vuokralaisia, joilla on rahat valmiina, on pilvin pimein."

        Höpö, höpö, älä valehtele. Kun fatta maksaa vuokran voi mistä tahansa kopista vaatia maksimin minkä suostuvat maksamaan. Se on pk-seudulla noin 650 euroa kuussa. Ei omalla rahalla maksavat suostu murjusta maksamaan niin paljoa. Siksi kannattaa ottaa fattan asiakas, niille kelpaa huonompikin.


    • FriedBanana

      Eikös sossusta saa pyydettyä maksusitoumuksen vuokranantajaa varten, jos vuokralainen sattuisi jotakin mokailemaan asunnossa? Näin ei tarvita vuokravakuutta. Kaikki vuokranantajat eivät tätä tietenkään kelpuuta, mutta jos voitte esim. pyytää suosituksia aiemmilta vuokranantajilta niin varmasti löytyy joku joka teihin luottaa jos olette muuten kelpokansalaisia ja luottotiedotkin kunnossa:)

    • Ongelmana

      on ettei takuuvuokraa löydy ! Tulot on jo muutenkin arvoitus. Mites sen vuokranmaksun laita yleensä on ?

      • Näin se vain on

        Fatta vuokran maksaa, asumistukeakin saavat.


    • kylläkäy

      Me ollaan suostuttu jos saa täyden 3kk henkilötakauksen vanhemmilta. Edellyttää tietysti että sekä vuokralaisen että takaajan luottotiedot on puhtaat.

      Itse asiassa otan sen mieluummin kuin jonkun 500 euroa tilille, se nimittäin luo sellaista "sosiaalista" painetta hoitaa asiat kunnolla.

      Mutta jos ei ole rahaa, työpaikkaa eikä takaajia niin en innostu lainkaan.

    • sosooooooo

      Sos.toimisto ei maksa rahana takuuvuokraa vaan antaa
      paperin joka annetaan vuokranantajalle..
      ei siis makseta rahaa tilille ...tämä
      systeemi ei käy yksityiselle vuokraajalle ei sitten millään..
      siis että aivan sama pyytääkö sossusta
      takuuta vai koska se paperi ei kelpaa kenellekään...

      • Näin se vain on

        Höpö, höpö, kyllä käy.


    • 4+9

      Riippuu vuokranantajasta. On myös sellaisiakin vuokranantajia, joiden kanssa voi neuvotella. Kannattaa avoimesti ja rehellisesti ottaa asia esille vuokranantajan kanssa. Mitä hienompi kämppä, sitä tiukemmat sopparit. Jos voit tinkiä hienoudesta, joustoa voi löytyä. (tavallisilta vuokranantajilta). Joustoa voi löytyä, mutta itsew on otettava esille , ei sitä ilmoitella julkisesti.

    • asdfsdfasfafasfasdfa

      Minua vuokranantajan hieman hirvittää antaa avaimia ennenkuin takuuvuokra on maksettu tai vaikka pari etukäteisvuokraa kunnes takuuvuokra on hoidettu. Muutenkin "ei ole säästöjä" vuokralaiset herättää minussa aina hieman epäluuloja että mitenköhän vuokran maksaminen sitten myös onnistuu.

      • Näin se vain on

        Miten pätkätyöläinen tai osa-aikahommissa oleva on parempi ja varmempi vuokranmaksaja? Aika ihmeellisiä kuvitelmia jos luullaan että on pilvin pimein tulossa hyvätuloisia työssäkäyviä vuokralle. Sellaiset ostavat oman asunnon eivätkä ala vuokraa maksamaan.


      • EiMeeeNiin2
        Näin se vain on kirjoitti:

        Miten pätkätyöläinen tai osa-aikahommissa oleva on parempi ja varmempi vuokranmaksaja? Aika ihmeellisiä kuvitelmia jos luullaan että on pilvin pimein tulossa hyvätuloisia työssäkäyviä vuokralle. Sellaiset ostavat oman asunnon eivätkä ala vuokraa maksamaan.

        >>>Aika ihmeellisiä kuvitelmia jos luullaan että on pilvin pimein tulossa hyvätuloisia työssäkäyviä vuokralle. Sellaiset ostavat oman asunnon eivätkä ala vuokraa maksamaan.

        Minulla on kaksio helsingissä kohtuu hyvien kulkuyhteyksien varrella. Minulla on tähän mennessä tainnut olla 5 vuokralaista ja KAIKKI ovat olleet työssä käyviä. Teoriasi voi toimia jossakin pienellä paikkakunnalla jossa kämpät ovat HUOMATTAVASTI halvempia, mutta ei välttämättä pääkaupunkiseudulla missä kämpät ovat kalliita. Ja nimenomaan nuoret tarvitsevat vuokra-asuntoja vai onko lähes jokainen työssäkäyvä noin 20v nuori mielestäsi innoissaan hankkimassa OMISTUSASUNTOA vai asuvatko mielummin vuokralla aluksi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1522
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1329
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1172
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1129
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      955
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      795
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      55
      720
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      646
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      627
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      624
    Aihe