Arktika muutto vielä edessä

Eli tundrahanhien massamuutto talvehtimisalueiltaan pohjoisille pesintäalueille.
Tänään aamupäivällä tuttu kaklatus sai pään kääntymään taivaalle. Aurassa oli ehkä 80 lintua.
Ensin ne lensivät liiaksi luoteeseen, sitten kaarsivat matkaamaan itään. Liekö ollut vikaa lennonjohdossa?

7

95

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lorena*

Minulle tundrahanhi on täysin tuntematon lintu. Piti oikein lukea lintukirjasta ja googeloida tietoa linnusta. Keltainen nokka ja jalat näytti komealta linnulta. Mutta missä nämä linnut oikein asustavat - tundralla ja taigalla ja lämpimissä maissa.
      Omaan sellaisen syyn, tieto lisää tuskaa, on etsittävä tietoa asiasta kun ei ennestään tiedä. Liekö tuo niin huono juttu.

• *Kukkahame*

Heips!
      Tutkin kuvaa ja olen sitä mieltä että viime kesänä yksi pariskunta oli Sääksissä, tuossa "lähdejärvessä", valkoinen otsakuvio on tuo ainut tuntomerkki.
      Täytyy vain toivoa ettei muilla hanhilla sitä ole, teki arvokkaan kierroksen ja lipui takaisin toisen luo joka odotti muutaman 10 metrin päässä toinen niistä valtavan kookkaista linnuista oli sen verran varuillaan ettei tullut laiturille saakka.

Olen tänä keväänä käynyt tarkistamassa uiskentelevatko nuo vierailijat nytkin Sääksissä, mutta ilman havaintoa olen ollut tähän saakka.
      Nyt kun cc kertoi muuttoparvesta vaivat ilmestyä tänäkin suvena mikäli pitivät tuosta rauhallisesta ja rauhoitetusta järvestä.

• Lintujuttu vaan

Kaupunkilaisena vierailin eräällä mökillä. Siellä mökillä oli kaikki, mitä tarvittiin.
      Lintukirja oli todella oiva opas ja vielä 70x50 kiikari jalustalla.
      Nautinnollista löytää jotain luonnosta, esim. mustakurkku-uikku pariskunta joka koettaa tehdä pesää...
      :)!

• linnun siipi

Parikymmentä vuotta sitten lähdimme mökkirannasta veneilemään moottoriveneellä. Yht'äkkiä veneen viereen piipitti kaksi linnunpoikasta, seurasivat meitä vielä vähän matkaa. Jäi vaivaamaan, oliko niiden vanhemmat hävinneet, olivatko poikaset pudonneet pesästä.
      Aivan kuin olisivat turvanneet meihin, mutta mitäpä meistä niille olisi ollut apua.
      Lähellä oli telkän pesä, siinä on lintu, joka lentää kuin ammuttuna pönttöönsä.

• Olen viettänut Saaristolaiselämää nuoruudessani . En viihtyis sisämaassa . Niin se saari oli kyllä Näsijärvessä , Teiskoonpäin , Kaikkihan tietää Teiskon ja Salaman Juhannustanssit .
      Niin taas eksyin aiheesta . On mennyt luonnon seuraaminen veriin
      Ei ollut TV.tä oli luonto kirjoja pitkä rivi -- Ja tietysti Akuankkoja sielä Mukavuus huuskassa.
      Mutta Terveellistä elämää se oli Mies oli pois työssä Vuorokausi työssä kaksvuorokauttavapaata vuorokausi työssä ja kaksi vuorokautta vapaata . Tultiin toimeen kunhan huolto pelas
      Muistan kessa nun oltiin anopin kanssa kaupassa ,ja kaksi lastakin veneessä . Tuli kova myrsky . mutta olin vahva soutaja päästiin rantaan ja takasin saareen -
      Pieniä juuri kuoriutuneita vesilintujen poikasia pli venerannassa . --- itkin ja keräsin kuolleet poikaset pois -- Hautasimme lastenkanssa ne . Oli tosi surullinen kotirantaan tulo .
      Jäi mieleen

• Matamimimmi

Olet saanut viettää ihanaa aikaa saaressa missä eläimiä ja erilaista kasvillisuutta lähellä. Vai oliko kalliosaari? Tuskin, sillä Näsijärvellä on vihreitä saaria.
        Nyt sitten ymmärränkin, miksi tunnet niin hyvin lintuja. Melkein käy kateeksi.

• Hamina city
        Matamimimmi kirjoitti:

Olet saanut viettää ihanaa aikaa saaressa missä eläimiä ja erilaista kasvillisuutta lähellä. Vai oliko kalliosaari? Tuskin, sillä Näsijärvellä on vihreitä saaria.
        Nyt sitten ymmärränkin, miksi tunnet niin hyvin lintuja. Melkein käy kateeksi.

Käsitin, että vain hanhien massamuuttoa sanottaisiin arktikaksi. Muuttajia lienee miljoonia. Viime syksyn muutto oli erikoinen mm. Kymenlaaksossa. Linnut jäivät ruokailemaan tuhansina yksilöinä esim Iitissä.

https://www.google.fi/search?q=arktika muutto&client=firefox-a&hs=CPz&rls=org.mozilla:fi:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=jaSTUZeTI8ah4gSKuIDoCA&ved=0CG8QsAQ&biw=1010&bih=597

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      89
      3564
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      25
      3103
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      56
      3054
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      61
      2875
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      64
      2710
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      54
      2697
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      62
      2436
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      2281
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2138
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2132
    Aihe