PAPAsta

minä

Olisin kysellyt PAPAsta. Voiko joku ystävällinen kertoa millainen toimenpide se tarkalleen on ja sitten myös niistä tuloksista? Miten ne tulokset tulee ja miten niistä se tulos selviää? Ja mitä tarkoittaa? Kun olen ymmärtänyt että siellä on jotain eri luokkia... Mun pitäis sellaiseen mennä, ja hieman tietty jännittää. Mitä enemmän tietäis asiasta etukäteen, niin olis helpomi. Jos joku vaan viitsii niin olisin tosi kiitollinen selostuksesta!

3

889

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitti

Papa-näyte ts. irtosolunäyte otetaan kohdunkaulakanavan alueelta emättimestä. Jo tuo toinen nimikin kertoo, ettei mitään paloja lohmita pois tms., vaan irtosoluja kolmella erinäköisellä "instrumentilla" rapsutellaan limakalvon pinnalta. Hoitaja/ lääkäri käyttää ankannokka nimistä instrumenttia apunaan, jotta saa tuon kohdunkaulakanavansuuaukon näkyviin. Jotkut jännittävät kovasti lantion lihaksia ja silloin tuo näytteen ottaminen sattuu ja itse asiassa "suuaukko" vetäytyy lihaksien voimasta taaksepäin ja siis näytteen ottajan on sitä vaikeampi löytää! Eli mitä paremmin osaat rentoutua instrumentin laittamisvaiheessa, sen paremmin sujuu!
      Näytteiden otto ei pitäisi sattua, joillakin sellaisella soluharjalla otettava näyte vähän vihlaisee, mutta tunne on ohimenevä. Ihan pikkuisen voi verta vuotaa, mutta se on ihan ok. Toisilla tuo portioksi sanottu alue vuotaa herkemmin, esim. pillerin käyttäjillä!
      Vastauksesta sitten käy ilmi tulehdukset ( bakteeri, kondyloma, herpes ), ja tärkein asia on ne solumuutokset - eli ovatko kaikki solut näytteessä normaaleja vai onko niissä jotain muuntumista. Siitäpä voi sitten päätellä sen syövän / esiasteisen muutoksen.
      Luokat ovat 1 - 5, ja ykkönen on kaikkein tavallisin eli siinä ei ole mitään merkkejä tulehduksista tai solumuutoksista. Kakkosen taas aiheuttaa useimmiten esim. nuorilla naisilla kondyloma viruksen aiheuttama tulehdus. Melkein kaikilla naisilla on jossain elämänsä vaiheessa tulehdus tms. emättimessä joka tuon muutoksen aiheuttaa. Kolmosesta eteenpäin vastaus vaatii aina lisätutkimuksia gynekologilla, esim. oikein koepalanäytteitä.
      Toivottavasti selvensi sulle hieman asiaa. Olen ottanut noita näytteitä naisilta vuosikausia ja musta on ainakin kiva, jos asiakas kertoo, että tulee eka kertaa. Silloin voin selittää koko ajan mitä teen ja mielelläni näytän instrumentit etukäteen ja kerron mitä tulos kertoo.
      Homma kestää minuutin jos et kauheasti jännitä!
      Hyvä kun muistat käydä - ja jatkossa 2 v. välein!

• Amy

Tuota.. mulla L3 ja otettiin koepalat.. Sattu muuten ihan tajuttomasti (normaalia?)..
        Mut siis kun tänään soittelin tuloksista ja lekuri sano et se on tavallaan syövän esiaste (kohdun suulla) ja tarttee poistaa.. Kuulemma ihan simppeli juttu, jollain sähköinstrumentilla kuulemma. Hoitamattomana siitä kehittys syöpä parinkymmenen vuoden sisällä.. Mut mulla meni niinku taudin nimi ihan ohi.. Jotenki sellanen mielikuva et ois ollu kondylooma tai jotain sinne päin.. Eli siis osaisitko valottaa mua siin taudin nimes..? Oliko se kondylooma vai jotain muuta jolla hieman saman tyyppinen nimi..?
        Entä miten avokki jos se on kondy.. tartteeko jotain "erityistoimenpiteitä"?
        Ja sit viel kysysin et ku ohjeis sanotaan et koepalojen oton jälkeen tartteis seksii välttää viikon ajan, ni haittaako jos ei malttanu ku kolme päivää..?

• Pitti
        Amy kirjoitti:

Tuota.. mulla L3 ja otettiin koepalat.. Sattu muuten ihan tajuttomasti (normaalia?)..
        Mut siis kun tänään soittelin tuloksista ja lekuri sano et se on tavallaan syövän esiaste (kohdun suulla) ja tarttee poistaa.. Kuulemma ihan simppeli juttu, jollain sähköinstrumentilla kuulemma. Hoitamattomana siitä kehittys syöpä parinkymmenen vuoden sisällä.. Mut mulla meni niinku taudin nimi ihan ohi.. Jotenki sellanen mielikuva et ois ollu kondylooma tai jotain sinne päin.. Eli siis osaisitko valottaa mua siin taudin nimes..? Oliko se kondylooma vai jotain muuta jolla hieman saman tyyppinen nimi..?
        Entä miten avokki jos se on kondy.. tartteeko jotain "erityistoimenpiteitä"?
        Ja sit viel kysysin et ku ohjeis sanotaan et koepalojen oton jälkeen tartteis seksii välttää viikon ajan, ni haittaako jos ei malttanu ku kolme päivää..?

Sori kun kesti - olin synnyttämässä!! Oikeasti!
        Mutta lk. 3 on tosiaan vihjaus siitä, että esiaste voi olla kyseessä! Mutta on hienoa, että se on löydetty nyt eikä vuosien kuluttua. Suurin esiasteisten solumuutosten aiheuttaja on juuri se kondylooma - eli luultavasti sulla on ollut se jo kauemman aikaa, mutta et ole "jäänyt kiinni". Hoitona se joko poltetaan sähkösilmukalla pois / laseroidaan, riippuu siitä missä käyt hoidossa ja mikä katsotaan soveliaaksi.
        Kohdunkaulakanavan syöpä on siitä erikoinen, että se on syöpä joka voidaan esiasteisena todeta & hoitaa & ikään kuin paranet syövästä ennen kuin sinulla sitä edes on!
        Koepalojen ottaminen sattuu melkein aina jonkin verran, siinä oikeasti lohmaistaan pieniä kudospaloja pois. Mutta jos mitään tulehdukseen viittavaa ei tullut, niin eipä siitä yhdynnästä haittaa ole ollut. Viikon varoaika siksi, että olet ikään kuin haavoilla kohdunkaulakanavasta ja bakteerit ym. voivat helposti tulehduksen aiheuttaa alueelle päästessään!
        Kondyloma miehillä on paljon simppelimpi juttu. Peniksessä tavallisesti näkyy jotain röpelöisiä, syylän oloisia nappuloita. Terskan pää tyypillinen paikka. Ja jos sellaisia siis on, niin yleensä lääkkeellä hoidetaan, ns. penslaus, tai esim. Aldara niminen lääke.
        Muista nyt säästää kaikki liput ja laput mitä lääkäreiltä saat, tulevaisuudessa kun käyt papassa ( sulle nyt vuoden välein kun on tuo lk 3 ) aina sulta kysytään tuo historia!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3645
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      25
      3202
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2845
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2633
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1718
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      80
      1660
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1487
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      15
      1455
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1444
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      27
      1415
    Aihe