Olen 52v7kk ikäinen nainen. Kuukautiseni ovat olleet aina epäsäännölliset, sen suhteen en osaa sanoa mitään. Ovat vain noin parin vuoden ajan vähentyneet, eli ennen kestivät 5vrk, nykyisin 2-3vrk, kerran vain on tullut päivän ja silloinkin vain kerran vuosi. Nyt sitten ovat olleet pari kertaa taas 5 vrk, mutta on tullut sellainen lisää, että kun tuo 5vrk on mennyt, tulee 2-4 vrk kerran päivässä *veriluraus* Onko kellään vastaavaa, eli kuuluuko alkaviin vaihdevuosiin. Syön soijarouhetta joka päivä, ja Ladyvita 50 pillereitä, sekä helokkia. Tupakoinut en ole koskaan, enkä käyttänyt e-pillereitä. Uupumustiloja oli muutama kuukausi sitten, ei jaksanut mitään kuin vain löhötä, ja itkeä. Kesti vain 1-2 päivää. Nyt niitä ei ole ollut sen jälkeen, kun aloitin syödä soijaa. Univaikeuksiakin on ollut lapsuudesta asti, elämän tilanne teki sen ja jatkuvat yhä univaikeudet, tosin vanhetessa uni on alkanut paremmin maistumaan, mutta suuremman osan nukun huonosti ja yleensäkin liian vähän tulee unitunteja.
Onko??
8
1137
Vastaukset
- karpalo
Mitkä näistä jutuista olet pannut - 50 piikkiin eli vaihdevuosiin. Sulla on minun mielestä identiteettikriisi.Ihminen on luonnostaaan laiska..sen perusteella itkettää kun muut on ahkeria, ja itellä kuluu aika telkkaria kattoissa,2päivää on ihan hyväksyttävä laiskana olla ole huoleti....KEN ELÄÄ HÄN NÄKEE....TERV:kohtalotoveri
- tällainen?
Siis, en tarkoittanut, että olen väsynyt tai laiskottelen 1-2 päivää, vaan olen uupunut. Jos olisit kokenut sen tunteen, tietäisit, millaista se on? Jos joku vastaisi sellainen, kuka on kokenut uupumustiloja, please!
- Nainen57v
tunteen, kun tulee uupunut olo ja alakuloisuus valtaa mielen. Se on kummallinen olotila ja pelottavakin. Minulla on nyt vaihtarit, mutta aika lievänä vielä ja menkatkit tulevat melko usein. Vuosi sitten tuli uupunut olo ja töissä oli raskasta silloin. Kysyin lääkäriltä, pitäisikö alkaa hormonilääkitys, jota en millään olisi halunnut. Hän passitti gynekologille, jonne kesällä pääsin aika myöhään. Siinä vaiheessa alakuloisuus oli mennyt ohitse, enkä halunnut hormoneja. Toistaiseksi olen pärjännyt hyvin ilman ja mieliala on korkealla. Vaihtareihin liittyy monilla myös mielialan suuria vaihteluita.
- Serita
Uupuneena olen ollut useita kertoja viimeisten vuosien aikana. Tiedän kuinka pelottavaa se on. Olen yli viisikymmentä vuotias, luulen että uupumus on minulla ainakin osittain vaihdevuosiin kuuluvaa. Kuukautiset loppuivat jo 5 vuotta sitten.
Väsymys ja uupumus eivät tunnu samalta. Väsymyksen voi nukkua pois, uupumusta ei. Minulla on myös masennus, joten en tiedä milloin olen masentunut milloin uupunut. Molemmissa tiloissa voimat ovat totaalisesti pois ja itku herkässä. Lääkkeitä masennukseen olen syönyt 7 vuotta, mutta nyt olen vähitellen lopettamassa lääkkeitten käytön. Vireystilan vaihtelut ovat melko suuria.
Kuukautisten pois jäännistä olen vain tyytyväinen. Onhan yksi riesa vähemmän. Hormooneja en ole käyttänyt ikinä. E-pillereitä kyllä ja tupakoin.
Univaikeudet ovat sitten aivan eriasia. Minulla on uniapnea.
Sinun kannattaisi keskustella lääkärisi kanssa uupumuksesta ja siihen liittyvistä tunnetiloistasi, itkuisuudesta, peloista ja jaksamattomuudesta.
Vaihdevuosien syyksi minä lasken kaikki, mikä ei ole mielestäni normeihin kuuluvaa. - Sisko
Olen melkein 50 ja kuukautiset ovat nykyisin noin kahden kuukauden välein. Pari vuotta sitten ne olivat tosi vaikeat ja runsaat. Nykyisin vuoto on niukempaa, mutta joskus ne kestävät yli viikonkin ja kun luulee niiden loppuneen voi tulla vuotoa vielä päivän tai parin päästä.
Odotan tosiaan niiden kokonaan loppuvan. Alkukesästä heräsin aamuyöstä hikisenä parin viikon ajan mutta minusta hikoaminen on melko pieni vaiva verrattuna esim.kipuihin.
Viime vuosina on ollut jonkin verran masentunutta oloa ja se on liittynyt stressaaviin elämäntilanteisiin eikä ehkä vaihdevuosiin. Joskus kunnon itku tekee olon hyväksi pitkäksi aikaa. Kalaöljyn ja B-vitamiinien syönti on mielestäni auttanut mielentilaan. Olen myös yrittänyt muuttaa elämää sellaiseksi, että jäisi enemmän vapaa-aikaa, jolloin voin tehdä itselleni mieluisia asioita, huolehtia paremmin ulkonäöstä, hankkia uusia vaatteita ja tutustua uusiin ihmisiin esim. harrastusten kautta. Näen vaidevuodet alkuna uuteen vapaaseen elämään enkä vähällä rupea syömään hormooneja.- Nita
ei tietenkään tarvitse ruveta syömään, jos kerran pärjää ilman. Eihän elämä ennen vaihdevuosiakaan aina helppoa ollut. Kuukautiskipuja, pms oireita.. ja vaikka mitä.
Mutta HUOM! on sellaisia naisia johon minäkin kuulun.. että vaihtarivaivat ovat niin paljon rasittavia ettei jaksa ilman hormooneja. Eihän hikipuuskat sinänsä niin kauhean kamalia ole. Mutta jos heräät joka toinen tunti yöllä kuumuuten(en aina edes hikoile vaan sellainen inhottava kuuma olo) ja sydämentykytykseen, niin ei kyllä paljon huvita vaateostoksille tai muuta sellaista. Kiva että hormoneja on olemassa ettei kulu liika nukahtamis ja särkylääkkeitä. Mielummin syön silloin hormoneja. - Tytteli
Nita kirjoitti:
ei tietenkään tarvitse ruveta syömään, jos kerran pärjää ilman. Eihän elämä ennen vaihdevuosiakaan aina helppoa ollut. Kuukautiskipuja, pms oireita.. ja vaikka mitä.
Mutta HUOM! on sellaisia naisia johon minäkin kuulun.. että vaihtarivaivat ovat niin paljon rasittavia ettei jaksa ilman hormooneja. Eihän hikipuuskat sinänsä niin kauhean kamalia ole. Mutta jos heräät joka toinen tunti yöllä kuumuuten(en aina edes hikoile vaan sellainen inhottava kuuma olo) ja sydämentykytykseen, niin ei kyllä paljon huvita vaateostoksille tai muuta sellaista. Kiva että hormoneja on olemassa ettei kulu liika nukahtamis ja särkylääkkeitä. Mielummin syön silloin hormoneja.Itse sairastuin rintasyöpään. Olin käyttänyt vuoden hormonikorvaushoitoa. Onkologi sanoi että vuoden hoito ei ole vielä voinut vaikuttaa syövän syntyyn, minkä itse myös vahvasti uskon.
Nyt en tietenkään enää uskalla hormonia käyttää. Vaihdevuosioireet kuitenkin niin pahat, että onkologi määräsi Citalopramia pienenä annoksena oireiden hoitoon. Lääke on kuulema auttanut joidenkin rintasyöpäpotilaiden vaihdevuosioireisiin.
Ihmettelen näillä palstoilla naisia, jotka eivät oikein usko, että vaihdevuosioireet voivat olla todella niin pahat, ettei ilman hormoneja pärjää.
Toivon totisesti, ettei minun tarvitsisi niihin turvautua. Onkologi nimittäin kertoi, että on joitakin naisia joilta leikattu rintasyöpä ja vaihtarioireet niin pahat, että ei ole ollut mitään muuta mahdollisuutta kuin ottaa hormonit takaisin käyttöön. Ovat olleet sitä mieltä, että vaikka syövän uusiutumisriski olisi suuri, heidän elämänsä ei olisi elämisen arvoista ilman hormoneja. Ja ovat joutuneet tekemään tällaisen päätöksen. Itse en suosittele kenellekkään hormonien käyttöä, jos suinkin ilman pärjää. Mutta eikö tämä osoita, että vaihdevuosioireet voivat olla todella pahat, jos nainen vielä syöpään sairastumisen jälkeenkin joutuu ottamaan tällaisen riskin? - Nita
Tytteli kirjoitti:
Itse sairastuin rintasyöpään. Olin käyttänyt vuoden hormonikorvaushoitoa. Onkologi sanoi että vuoden hoito ei ole vielä voinut vaikuttaa syövän syntyyn, minkä itse myös vahvasti uskon.
Nyt en tietenkään enää uskalla hormonia käyttää. Vaihdevuosioireet kuitenkin niin pahat, että onkologi määräsi Citalopramia pienenä annoksena oireiden hoitoon. Lääke on kuulema auttanut joidenkin rintasyöpäpotilaiden vaihdevuosioireisiin.
Ihmettelen näillä palstoilla naisia, jotka eivät oikein usko, että vaihdevuosioireet voivat olla todella niin pahat, ettei ilman hormoneja pärjää.
Toivon totisesti, ettei minun tarvitsisi niihin turvautua. Onkologi nimittäin kertoi, että on joitakin naisia joilta leikattu rintasyöpä ja vaihtarioireet niin pahat, että ei ole ollut mitään muuta mahdollisuutta kuin ottaa hormonit takaisin käyttöön. Ovat olleet sitä mieltä, että vaikka syövän uusiutumisriski olisi suuri, heidän elämänsä ei olisi elämisen arvoista ilman hormoneja. Ja ovat joutuneet tekemään tällaisen päätöksen. Itse en suosittele kenellekkään hormonien käyttöä, jos suinkin ilman pärjää. Mutta eikö tämä osoita, että vaihdevuosioireet voivat olla todella pahat, jos nainen vielä syöpään sairastumisen jälkeenkin joutuu ottamaan tällaisen riskin?Minulla ainakin niin pahat vaihtarivaivat että otan riskin syömällä hormoneja. Elän vaikka muutaman vuoden lyhyemmän elämän kun kärsin.
Sitä paitsi riski ei ole hirmuisen suuri hormonihoidossa kuitenkaan. Jos vaikka tuhanella naisella 30 saa rintasyövän, niin minusta ei tarvitse hirveästi pelätä. Onhan näitä riskejä elämässä muutenkin.Sitä paitsi minulla on ystävätär joka kuoli 35 vuotiaana rintasyöpään, eikä edes ehtinyt vaihtariikään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi534360Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal824049- 703518
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963450Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1072465- 352318
- 242199
- 362189
- 382179
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k232064