Ei liian nuorena

Pyhis

Minusta on kauheaa, että jotkut rupeavat oikeasti seurustelemaan jo yläasteella. Saatika
sitten että seksiäkin on mukana. Tämän ikäiset ihmiset ovat henkisesti todella kehittymättömä, vaikkakin usein naiviin sävyyn kuvittelevat olevansa kaikkitietäviä ja tunekypsiä. Lapsen tulisi olla pidempään lapsi, eikä leikkiä tunneasioissa parikymppistä. Seksi ei kuulu mielestäni pelkästään avioliittoon, mutta esim. 14-vuotiaan pojan/tytön paikka on urheiluharrastuksissa tai muissa vastaavissa eikä treffeillä.

13

3011

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

no saako sit ala-asteen viides- ja kuudesluokkalaiset seurustella? hei haloo, yläastelaiset on 13-16 vuotiaita! kai nyt silloin jo saa seurustella! minkähän ikäinen sä olet? jos oot joku aikuinen, nii tiedoks vaa tää on nuorten palsta!

• Eräs

Niin no se riippuu vähän kuinka ajattelee. Mun mielestä seurustelu yläasteella ei ole hassumpi asia. Mielipidehän tuokin.

• tiuhti

meitä on moneen lähtöön... ite oon nyt ysillä ja voisin kuvitella itteni seurusrelevan jonkun kanssa, jos joku huolis, tunnen olevani siihen täysin kypsä, mutta en oo kyllä tän ikäsenä mitää seksiä ees ajatellu harrastavani... ihmisetki on vaan niin erilaisii... jotkut seurustelee jo ekalla ja jotkut ei oo ollu kenenkään kaa ees yli kakskymppisinä... surullista ehkä, mutta totta :P hyviä jatkoja kaikille :D

• Karhu

Kaikki aikuiset jotka tunnen, ovat valistaneet, että seurustelu alkaa sitten kun siihen on valmis ja on joku joka oikeasti välittää ja josta itse oikeasti välittää ja jonka seurassa viihtyy. Seksikin tulee sitten kun molemmat ovat valmiita, ei siihen ole mitään ikärajoja, jokainen kypsyy eri tahdissa. Itsekin tunnen 16-vuotiaan joka on sivistyneempi kuin monet aikuiset, eikä silti mikään hikipinko.

En väitä, että yläaste-ikäisen seurustelu olisi mitään vakavaa, halimista, kädestä kiinni pitämistä ja suutelua. Harvoin mennään seksiin asti.

• joku aikuinen

Niin mikäs siinä nyt sitten on niin kauheeta, jos yläasteella seurustellaan? Eihän se nyt niin vakavaa ole, jos on vähä "ton kaa"... Seksi nyt on tietysti asia sinänsä... Mutta kaiken kaikkiaan niin on kai se hyvä harjoitella seurustelutaitojakin ennenkuin biologinen kello alkaa tikittää ja alkaa tulla jo kiirus naimisiin.

• NuOrijAhUlLu

mun mielestä seurustelemaan saa ruveta ihan milloin haluaa. suurin osa mun kavereista on seurustellut jo viidennellä. Minäki kyllä seurustelin ensimmäistä kertaa viidennell. Mutta sitä minä en ymmärrä mikä kiire sinne säkyyn on hypätä.ja Vielä semmoisen kanss jota ei tunne kunnolla. on ehkä tuntenut vaivaset pari kuukautta ja ...hupsis... sitä ollaankin jo raskaana ja kaiken muun hyvän lisäksi on joku sukupuoli tauti. onko tämä kaikki sen arvoista. Hukattu nuoruus/lapsuus... ehkä kannattas ajatella ennen kun housun nappejaan rupee aukomaan...
      Harmi vaan että nykyään huomaa täällä hesassa niin monia nuoria yksin huoltaja äitejä...
      -hesalainen90-

• jukupätkä

Huhhuh, ihmettelen kyllä jos joku 11-vuotias saa sukupuolitaudin. :S

• Laika

Joko olet joku ylä-aste ikäinen joka ei ole seurustellut, tai todella säälittävä aikuinen, joka ei ymmärrä nuorta.

• Fucking Female

Ilmeisesti kaikkitietävä, tunnekypsä aikuinen ihminen(kö)?

Itse menetin neitsyyteni 15vuotiaana. Mielestäni se ei ollut aivan oikea aika sille, mutta eipä sitä pidä käydä murehtimaan. Ei elämää sen takia ole annettu?

Nyt, 16vuotiaana, olen seurustellut saman 19vuotiaan miespuolisen kanssa reilun vuoden ja seksi todellakin kuuluu yhtenä osana suhteeseen, joka ei mielestäni ole ollenkaan väärin. On kaksi ihmistä, jotka rakastavat toisiaan ja haluavat näyttää kiintymyksensä, mitäköhän väärää siinä mahtaa olla?

Ja tosiaan, osaan tuntea jo näin nuorena rakkautta seurustelukumppania kohtaan, usko tai älä.
      En sano olevani kaikkitietävä, ei kukaan ole. Mutten voi allekirjoittaa sitä, etten olisi tunnekypsä. Ihmisiä ei pidä yleistää, joka kertoo miun mielestä sen, että et ole sinäkään niin kypsä kuin ehkä mahdollisesti luulet.

• melissa

laki antaa hyväksyntänsä 16-vuotiaille seksistä. Uskon että tämä päätös(joka pätee melkeinpä kaikissä euroopan maissa ja muuallakin) on hyvin tarkkaan harkittu, testattu ja mietitty asia. Ihmisten kehitystaso vaihtelee niin rajusti että on väärin sanoa yläasteikäisiä kehittymättömiksi...se osoittaa sanojalta harkitsemattomuutta ja lapsellisuutta. Kun nuori tuntee olevansa onnellinen pitkäaikaisessa suhteessa, on harkinnut ja keskustellut kumppaninsa kanssa ehkäisystä ja tunteistaan ja tehnyt vakaan päätöksen aloittaa seksi rakastamansa ihmisen kanssa,hän käyttäytyy itsenäisesti,vastuullisesti ja kypsästi. Itse olen seurustellut 4 vuotta poikaystäväni kanssa(emme harrasta seksiä, odotan avioliittoon asti)...olen onnellisempi kuin koskaan, välitämme toisistamme, huolehdimme toisistamme ja todella rakastamme toisiamme...pitäisikö minun lopettaa tämä ihana suhde pelkän ikäni vuoksi?Olen 15 ja poikaystäväni 17.

Eikä hyvä ihminen ikä tee ihmisestä kokenutta, vaan kokemus! Nuorena on hyvä tutustua omiin tunteisiinsa, ihmisiin ja kyllä, jopa omaan seksuaalisuuteensa(tämä EI tarkoita välttämättä seksiä)

"Lapsen tulisi olla pidempään lapsi, eikä leikkiä tunneasioissa parikymppistä"

kun nuori(kuten minä) on seurustellut 4 vuotta, voiko sitä kutsua leikkimiseksi? Mielestäni aliarvioit yläasteikäisiä. Saatoit itse olla tämän ikäisenä naiivi ja kokematon mutta kaikki eivät ole.

• meeri

ite oon seurustellu nyt 2 ja puol vuotta ja poikaystäväni on maailman tärkein ihminen mulle. me käydään yhdessä kahvilla, pyöräilemässä, lenkillä,piknikeillä,keilaamassa, leffasssa, pelataan lautapelejä kun ulkona sataa ja ukkostaa, joo, me jopa tehdään läksyjä yhdessä joksus...on ihanaa että on joku josta saa välittää sillä tavalla ja joka välittää takasin.se on kaunista eikä ikä pysty rakkautta rajottamaan:)

• joku aikuinen

.. vastauksista päätellen hyvin kypsää väkeä on nämä 15 vuotiaat. Ei kaikki, mutta toiset ovat. Ja kaikkihan eivät ala seurustelemaan. Kyllä se kypsyys itsessäänkin rajoittaa sitä. Tottakai on hyvä, jos vanhemmat asettavat nuorilleen rajoja järkevästi kertomalla asioista ja ottamalla huomioon sen, miten paljon nuori on jo henkisesti kasvanut. Kaikille ei kaikki voi olla kuitenkaan aivan samanlaista. Kyllä sitä paitsi ihminen itse tietää senkin useimmiten varsin hyvin, milloin ei ole valmis johonkin, joten lienee Pyhiksen melko turha murehtia, että nyt kaikki yläasteella käsikädessä kulkeneet joutuvat hoitoon, kun oli niin traumaattinen nuoruus...

• :*:

Milloin synnyit? Tekstistä päätellen 1800-luvulla. Nykyään jo ala-asteella seurustelu on normaalia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3662
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      27
      3209
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2845
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      82
      2677
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      80
      1680
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      15
      1475
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1464
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1458
    Aihe