Äiti hoiti isää...

Ettäsapettaa..

Kela vetkutteli papereitten kanssa...

Loputulos, äitee saa 3v. ajalta omaishoidontukea takautuvasti vain ½ vuodelta.

MITEN TÄÄ VOI OLLA MAHDOLLISTA?

10

251

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuula

Onkohan nyt mennyt vellit ja puurot sekaisin? Puhut omaishoidontuesta, mutta sitä ei suinkaan maksa KELA vaan kotikunta.

Kunnan maksama omaishoidontuki taas on harkinannanvarainen asia - on siis kunnan sosiaalitoimen päätettävissä - ja riippuu kunnan taloudellisista resursseista.

Monet köyhät kunnat tietoisesti alibudjetoivat sosiaalitoimen määrärahat, jotta voivat sanoa esimerkiksi omaishoidontukea hakeville ettei kunnalla yksinkertaisesti ole rahaa maksaa omaishoidontukea, vaikka anoja olisi siihen oikeutettu. Näin kävi meillekin.

• Ettäsapettaa...

Saattaa olla, sitten vellit ja puurot sikinsokin.. ...Kelan papereita on täytellyt ja täytellyt ja täytellyt...asioita hoidetaan monessa Kelassa . Nyt pitäisi olla paperiasiat kunnossa , eikä mitään enää tarvi täytellä.
        Siitä äiti sanoi, että nyt ne on täytetty ja , että 3vuotta siihen meni ja takautuvasti vain ½ vuotta maksaavat.
        Johtuisko sitten, että laittoi isän laitoshoitoon jotain 3vuotta sitten...
        Lapsillehan ei pruukata tommosia kertoo..oli vaan niin kierroksilla , kun totes, että vanhaa ihmistä juoksutetaan...

Koitin perehtyä Kelan sivuilla , muuta pdfää 127 sivua asiantuntijoille joo....

• Ettäsapettaa...
        Ettäsapettaa... kirjoitti:

Saattaa olla, sitten vellit ja puurot sikinsokin.. ...Kelan papereita on täytellyt ja täytellyt ja täytellyt...asioita hoidetaan monessa Kelassa . Nyt pitäisi olla paperiasiat kunnossa , eikä mitään enää tarvi täytellä.
        Siitä äiti sanoi, että nyt ne on täytetty ja , että 3vuotta siihen meni ja takautuvasti vain ½ vuotta maksaavat.
        Johtuisko sitten, että laittoi isän laitoshoitoon jotain 3vuotta sitten...
        Lapsillehan ei pruukata tommosia kertoo..oli vaan niin kierroksilla , kun totes, että vanhaa ihmistä juoksutetaan...

Koitin perehtyä Kelan sivuilla , muuta pdfää 127 sivua asiantuntijoille joo....

Ainiin tais tua sanoo, että 2 vuoden päästä taas...

• Ei omaishoidontukea makseta takautuvasti,ainakaan lappeenrannassa,mie kun muutama vuosi sitten sain tuen,niin elokuun alussa aloitin ,ja siitä alkae maksettiin se tuki.Tuen tarve arvioidaan siitä hetkestä kun hoidettavalle laskettu ne rava-pisteet.

• kolmekymmentäkolme

Kelan tukea voi saada puoli vuotta takautuvasti, en ole kuullut että omaishoidontukea saisi.
      Olen ollut omaishoitaja kauan äidilleni ja nyt miehelleni. Tämä on rankempaa kuin olisin uskonut, äiti oli kevyt kuin höyhen, nyt on 85 kiloinen mies käänneltävänä. Pelkään pahoin että en pysty enkä jaksa kauan.

• Ettäsapettaa

Äiti sai isää jonnekkin ..olikohan kahtena päivänä kuukaudessa hoitoon..
        Hän keräs semmosia viikon pätkiä, mutta oli se kuitenkin äärimmäisen rankkaa.

Eikös niiden pidä etsiä hoitopaikka, jos omainen ei jaksa?
        Hoitopaikassa sitten saakin usein juosta. Äiti ei suostunut 50€ kynsien leikkuuseen, joten käy itse leikkaamassa.
        Hoitsut soittelee, että isällä ei ole vaatteita..äitee joutuu 100kilsaa matkusteleen, et hakee vaatehamsterin kaapista nimellä merkatut vaatteet takas isän kaappiin...ym kivaa.

Voimia sinulle !

• Nou, nou, nou

Paree kun ei naimisiin mene, joutuu vielä tollaseen ikeeseen vanhana. Pysytään kaikki sinkkuina ja omissa osoitteissa! Sillon ei ole pelkoa moisesta. Miten on avoparien kanssa, lankeaako silloin omaishoitonakki, jos puoliso halvaantuu? Jos lankeaa, niin ikuna en ota ukkoa kattoni alle.

• ,,,ppöö..

Ei ole pakko alkaa omaishoitajaksi vaikka olisi naimisissa. Siihen ei voi ketään pakottaa.
        Pitää vain kieltäytyä jyrkästi, sanoa että en halua, jksa enkä pysty....
        Paikka on pakko löytyä.

• Kauhujen talo

Jaa-a... mutta kun niitä paikkoja ei ole, vaan jonoon pitää mennä. Sitten kun siinä sinnittelee odotellessa niin kyllä kummasti joutuu hoitamaan kuitenkin. Kun ei sitä puolisoa voi kadullekaan heittää. Ehkä vois ajatella että kärrää päivystykseen ja jättää sinne. Tosin sitten tulevat heti tuomaan takasin kotiin. Toteavat, että hyvinhän te siellä kotona pärjäätte.

• JKKKL

NIIJKKÖ

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      203
      1212
    2. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      80
      757
    3. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      722
    4. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      200
      670
    5. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      47
      631
    6. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      48
      608
    7. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      601
    8. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      106
      560
    9. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      559
    10. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      23
      553
    11. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      550
    12. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      292
      538
    13. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      51
      518
    14. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      36
      513
    15. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      509
    16. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      47
      504
    17. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      27
      503
    18. Miltä tuntuu vanhempi nainen olla

Pihkassa huomattavasti nuorempaan kolliin joka on uskollinen ja kiltti ja tottelee joka asiaa ja tykkää pussailla ja pan
      Ikävä
      74
      491
    19. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      32
      461
    20. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      91
      456
    Aihe