Asiakas kertoo, montako kiloa hän on käyttänyt yhteensä, esim. 2346. Minun pitäisi tietää, mitkä näistä kiloista
A1 888
A2 862
A3 876
A4 608
antavat summaksi tuon 2346. Onko tähän jotain kätevää funktiota / laskukaavaa?
Millaisen kaavan rakennan?
4
99
Vastaukset
- vientikoordinaattori
Rakensin itse kaavan ja sain sen toimimaan =IF($B$1=SUM($A$1:$A$4)-A1;TRUE;FALSE)
B1 on yhteiskilot 2346
Toimii, jos kiloja on vain neljässä solussa, mutta jos niitä onkin vaikka viidessä ja käytetty on vain kolmen solun yhteenlaskettu määrä, kaava ei enää tällaisenaan pelitä. - 2346
Jos tarpeesi on noin yksinkertainen kuin tuo esimerkkisi, että vain 1/4 ei "kuulu joukkoon", yksinkertaisesti laske summa A1:A4 ja vähennä siitä tuo haluttu summa "2346". Vastaus on 888.
Ehdollinen muotoilulla "piilota" sitten tuo "888"-solu (A1).
Mutta jos "ei kuulu joukkoon"-soluja on enemmän kuin 1, niin sitten menee vaikeaksi (kaiketi?!). jos sallitaan XXX kpl lukuja eri tai samoja summaan YYY, niin siinäpä alkaa olla tekemistä. Kokeilin VBA:lla tehdä, mutta tyhmyyteni alkoi paljastua aika pian ja tyydyttävää ratkaisua en saanut. Monesti jäi osatuloksista pois,, mutta aina kuitemkin 1 oikean ratkaisun saan.
Haasteellinen juttu sanon minä. Eikös toi mee 2 potenssiin lukujen määrä noi variaatiot eli kasvaa aika nopeasti jos lukujen määrä kasvaa?
Arrayrta sinä åyörittelin yhtä jos toista, mutta en tajua miksi se pudotti oikeita tuloksia pois välillä. Jos kerkiin niin kattelen vielä tota
Keep EXCELing
@Kunde- 2346
Löysin netistä yhden koodin joka hakee halutut arvot yhdestä sarakkeesta. Esim.
A1 annetaan haluttu vastausten määrä (esim .1)
A2 haettava summa
A3:sesta alaspäin lukuja sisältävät solut
Vastaus on esimerkkitapauksessasi muotoa - 2346,"aika nyt",2,3,4
Eli summa koostuu soluista 2,3 ja 4
Koodi löytyy tuolta:
http://www.tushar-mehta.com/excel/templates/match_values/index.html#VBA_multiple_combinations
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17611185
- 545318
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html462555- 372246
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131771Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421674Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311310Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351256Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61076Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo103995