Asiakas kertoo, montako kiloa hän on käyttänyt yhteensä, esim. 2346. Minun pitäisi tietää, mitkä näistä kiloista
A1 888
A2 862
A3 876
A4 608
antavat summaksi tuon 2346. Onko tähän jotain kätevää funktiota / laskukaavaa?
Millaisen kaavan rakennan?
4
86
Vastaukset
- vientikoordinaattori
Rakensin itse kaavan ja sain sen toimimaan =IF($B$1=SUM($A$1:$A$4)-A1;TRUE;FALSE)
B1 on yhteiskilot 2346
Toimii, jos kiloja on vain neljässä solussa, mutta jos niitä onkin vaikka viidessä ja käytetty on vain kolmen solun yhteenlaskettu määrä, kaava ei enää tällaisenaan pelitä. - 2346
Jos tarpeesi on noin yksinkertainen kuin tuo esimerkkisi, että vain 1/4 ei "kuulu joukkoon", yksinkertaisesti laske summa A1:A4 ja vähennä siitä tuo haluttu summa "2346". Vastaus on 888.
Ehdollinen muotoilulla "piilota" sitten tuo "888"-solu (A1).
Mutta jos "ei kuulu joukkoon"-soluja on enemmän kuin 1, niin sitten menee vaikeaksi (kaiketi?!). jos sallitaan XXX kpl lukuja eri tai samoja summaan YYY, niin siinäpä alkaa olla tekemistä. Kokeilin VBA:lla tehdä, mutta tyhmyyteni alkoi paljastua aika pian ja tyydyttävää ratkaisua en saanut. Monesti jäi osatuloksista pois,, mutta aina kuitemkin 1 oikean ratkaisun saan.
Haasteellinen juttu sanon minä. Eikös toi mee 2 potenssiin lukujen määrä noi variaatiot eli kasvaa aika nopeasti jos lukujen määrä kasvaa?
Arrayrta sinä åyörittelin yhtä jos toista, mutta en tajua miksi se pudotti oikeita tuloksia pois välillä. Jos kerkiin niin kattelen vielä tota
Keep EXCELing
@Kunde- 2346
Löysin netistä yhden koodin joka hakee halutut arvot yhdestä sarakkeesta. Esim.
A1 annetaan haluttu vastausten määrä (esim .1)
A2 haettava summa
A3:sesta alaspäin lukuja sisältävät solut
Vastaus on esimerkkitapauksessasi muotoa - 2346,"aika nyt",2,3,4
Eli summa koostuu soluista 2,3 ja 4
Koodi löytyy tuolta:
http://www.tushar-mehta.com/excel/templates/match_values/index.html#VBA_multiple_combinations
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!1055734Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1804827- 1213570
- 692733
Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul532529On sillä rääpyä
Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva211973- 341624
Toisesta ketjusta syntyi ajatuksia
Annan lähes koko elämäni hänen vuokseen. Alan miettiä olenko menettänyt järkeni enkä vain huomaa sitä? Hyväkin asia mikä141293- 101274
- 101232