sh-opiskelija joka haaveilee lääkiksestä

turhautunut sh op.

Elikkä olen toisen vuoden sh-opiskelija joka on vähitellen huomannut että en olekaan valinnut ehkä oikeaa terveydenhuollon alaa… Alusta asti oon ollut paljon kiinnostuneempi sairauksien ns. konkreettisesta hoidosta lääkkeillä, leikkauksilla jne. kuin hoitopuolesta. Koulussa kiinnostavin aine oli ehdottomasti anatomia jonka suoritimme jo ensimmäisen vuoden puolella ja koko kurssi oli tietenkin vain pintaraapaisu anatomiasta ns. välttämättövimmät asiat joka myös sh täytyy tietää.. Olen ollut kolmessa harjoittelussa ja joka kerta olen huomannut ettei perushoito kiinnosta lähes ollenkaan.. Arvostan työtä suunnattomasti mutta voin avoimesti myöntää etten ehkä ole oikea luonne tehtävään (tarpeeksi empaattinen, luonnostaan hoitavaa tyyppiä jne jne). Lähimmäksi "kiinnostusta" on tähän mennessä ollut kirran harjoittelu ja sekin lähinnä siksi että potilailla oli monia eri tauteja ja pääsin mukaan eri toimenpiteisiin (lääkärin) kuten leikkauksiin ja eri tähystyksiin… Aina kun nään lääkisopiskelijoita toivon että olisin heidän joukossaan oppimassa… Onko tälläinen haaveilu tai turhautuneisuus normaalia sh opiskelijoille ja meneekö ohi vai olenko vain valinnut väärän alan? Ei olisi reilua potilaita kohtaan jos jatkaisin sh:na lopun ikää ellei nää tunteet häviä ja alan oikeasti viihtymään ammatissa.. Jos joku on ollut samassa tilanteessa neuvot olis tosiaankin tarpeen. :/

27

812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aynsc13

      Eikun vaan lääkikseen hakemaan.

    • asft232

      Toiset toteuttavat haaveensa ja toiset ei. Itse voi päättää kumpaan kuuluu. Töitä on paljon, mutta niin on kaikilla hakijoilla. Kirjat käteen ja lukemaan sekä erityisesti laskemaan. Lääkikseen ei pääse, jos ei hae

    • igheiuhthethiet

      Tulet varmasti aina miettimään sitä vaihtoehtoa, että entä jos olisinkin päässyt lääkikseen...

      Siksi suosittelen pyrkimään lääkiksen puolelle ja mikäli et pääse sisään niin voit jatkaa sh ammatissa. Ei kannata jäädä liian pitkäksi aikaa jahkailemaan, koska ei sitä pääsykoettakaan välttämättä ensimmäisellä kerralla läpäistä.

      Niin tai näin, olen varma että susta tulisi hyvä sh tai mahdollisesti lääkäri :)

    • FlatusII

      Kannattaa hakea heti ensi vuonna lääkikseen. Sen jälkeenhän ei lääkikseen enää voi edes pyrkiä, jos on joskus sattunut tyhmyyksissään ottamaan vastaan jonkun opiskelupaikan, joka on osoittautunut vikatikiksi. Tämä siksi, että yhteisvalinnassa otetaan tulevaisuudesa (2015->) vain uusia ylioppilaita (tai niitä "vanhoja", jotka eivät opiskelupaikkaa vielä ole ottaneet vastaan).

      Tämä on tietysti järjetön suunnitelma ellei avoimen yliopiston väylää rakenneta myös lääkispuolelle kuten olen asian ymmärtänyt.

    • hhhka

      Löysin tälläisen kohdan siitä uudistuksesta: " tarjotaan koulutusalaa vaihtaville sekä vastaavantasoisen tutkinnon suorittaneille joustavia tapoja hakeutua uuteen koulutukseen." Mitäköhän nää joustavat tavat on, tietääkö joku?

    • valintakoe

      Joustavien tapojen suunnittelu on kesken,
      mutta lääkis tulee jäämään joustavan valinnan ulkopuolelle, se on jo päätetty.
      Myöskään avoimen väylää ei lääkikseen tule.

      • Tasa-arvoinen

        Kuka sen on päättänyt ja millä perusteella?


    • f213

      Turussa oli aikoinaan muuntokoulutusväylä, mutta siitä luovuttiin huonona

    • er34ref

      En ole sh, mutta lääkikseen pyrin, koska sh-opintojen anti ei anna minulle tarpeeksi tietoa ja taitoa. Älä vitkuttele liikaa vaan ryhdy hommiin, jotta ensi keväänä voit osallistua kokeeseen.

    • blackandyellow.

      Heh, hoitajat lääkiksessä.Saatat sä 5. kerralla päästä sisään vaikka tänne Kuopioon.

      • Ap.

        No siis en todellakaan olettanutkaan sen olevan helppoa muttei se kyllä varmaan kenellekään ole. Olen siis 20-vuotias pari vuotta sh-koulussa ollut pitkän matikan ja bilsan suorittanut jos olit leimannut mut jokskin muuksi (lähäri tausta tms.)Lähinnä oon sitä mieltä että se hoitajatausta on etu kun on niin paljon lääkäreitä joilta tuntuu puuttuvan ne vuorovaikutus taidot kokonaan. Ja täytyy olla aika tyhmä väittääkseen ettei sh-opinnoista ole muutenkin hyötyä. Enkä todellakaan ole hakemassa Kuopioon. Helsinkiin tai sitten sitten ei ollenkaan. Mut hyviä opiskeluja vaan sulle jos oot sinne päässyt (?)


      • kandi vikaa vuotta
        Ap. kirjoitti:

        No siis en todellakaan olettanutkaan sen olevan helppoa muttei se kyllä varmaan kenellekään ole. Olen siis 20-vuotias pari vuotta sh-koulussa ollut pitkän matikan ja bilsan suorittanut jos olit leimannut mut jokskin muuksi (lähäri tausta tms.)Lähinnä oon sitä mieltä että se hoitajatausta on etu kun on niin paljon lääkäreitä joilta tuntuu puuttuvan ne vuorovaikutus taidot kokonaan. Ja täytyy olla aika tyhmä väittääkseen ettei sh-opinnoista ole muutenkin hyötyä. Enkä todellakaan ole hakemassa Kuopioon. Helsinkiin tai sitten sitten ei ollenkaan. Mut hyviä opiskeluja vaan sulle jos oot sinne päässyt (?)

        Asenteesi on kyllä todella naivi jos kuvittelet, että sinulla on hoitaja taustaisena jotenkin paremmat valmiudet potilas-lääkärisuhteen kanssa.

        Ehkä jos joskus pääset sisään ja olet opiskellut 4-5 vuotta niin silloin sinulle vasta valkenee kuinka erilaista on olla lääkäri kuin hoitaja.

        Yksi jo valmistunut lääkäri, jolla on hoitaja taustaa sanoi minulle kun asioista keskusteltiin ettei hänen sh-koulutuksestaan ole ollut hyötyä kuin muutamalla kurssilla.

        Lisäksi sama lääkäri avoimesti sanoi, että lääkärinä hänenkin vuorovaikutuksensa potilaan kanssa on erilaista kuin hoitajana. Siinä on rooli ero, lääkäri on asiantuntija ja hoitaja enemmän vierellä kulkeva kanssaihminen.

        Olen itse tästä samaa mieltä. Lääkärin täytyy pitää mukana jatkuvasti objektiivisuutta, mikä taas monesti potilaasta tuntuu hyvinkin kylmältä. Kaikki potilaathan haluavat että heitä hoidetaan yksilöinä, mutta lääkäri periaatteessa totetuttaa hoitoa massoille.

        Ja voit tosiaan varautua (varsinkin jos Helsinki on ainoa vaihtoehto) että hakemisesi kestää 3-4 vuotta. Voit jo etukäteen miettiä miten järjestelet itsellesi 3-4 kevättä hakuaikaa.


      • Ap.
        kandi vikaa vuotta kirjoitti:

        Asenteesi on kyllä todella naivi jos kuvittelet, että sinulla on hoitaja taustaisena jotenkin paremmat valmiudet potilas-lääkärisuhteen kanssa.

        Ehkä jos joskus pääset sisään ja olet opiskellut 4-5 vuotta niin silloin sinulle vasta valkenee kuinka erilaista on olla lääkäri kuin hoitaja.

        Yksi jo valmistunut lääkäri, jolla on hoitaja taustaa sanoi minulle kun asioista keskusteltiin ettei hänen sh-koulutuksestaan ole ollut hyötyä kuin muutamalla kurssilla.

        Lisäksi sama lääkäri avoimesti sanoi, että lääkärinä hänenkin vuorovaikutuksensa potilaan kanssa on erilaista kuin hoitajana. Siinä on rooli ero, lääkäri on asiantuntija ja hoitaja enemmän vierellä kulkeva kanssaihminen.

        Olen itse tästä samaa mieltä. Lääkärin täytyy pitää mukana jatkuvasti objektiivisuutta, mikä taas monesti potilaasta tuntuu hyvinkin kylmältä. Kaikki potilaathan haluavat että heitä hoidetaan yksilöinä, mutta lääkäri periaatteessa totetuttaa hoitoa massoille.

        Ja voit tosiaan varautua (varsinkin jos Helsinki on ainoa vaihtoehto) että hakemisesi kestää 3-4 vuotta. Voit jo etukäteen miettiä miten järjestelet itsellesi 3-4 kevättä hakuaikaa.

        Oon ihan tietoinen siitä että lääkärin ja potilaan vuorovaikutus on erilaista kuin hoitajan ja potilaan, oonhan itsekin ollut monesti mukana kierroilla ym. Lähinnä tarkoitin että itselleni siitä on hyötyä että oon nähnyt ns. "molemmat" puolet. Oon enemmän ku tietoinen myös siitä että alat on TÄYSIN erilaiset, siitähän tää koko lääkikseen meno idea tulikin. Olin tyhmä kun ajattelin että saisin hoitajuudesta tarpeeksi irti. Oon katellut noita pääsykokeita ja toki töitä tulee riittämään niiden kanssa mutta on silti ärsyttävää kuulla tollasia "ei hoitsu minnekään lääkikseen pääse" kommentteja (blackandyellow.) Voin avoimesti sanoa että jotkut stereotypiat hoitajista on ihan oikeita sen perusteella mitä oon itse nähnyt mutta ei ne todellakaan ole kaikkien kohdalla totta. Oon valmis tohon luku-urakkaan ja tietenkään en oleta pääseväni ekalla sisään mutta se on tottakai pyrkimykseni. Oon ihan valmis yrittämään useamman kerran mutta ekalla olisi tietysti hyvä päästä (ei varmaan kukaan ole tässä eri mieltä) varsinkin kun tulee noi uudistukset, en tiedä miten jatkossa pääsen enää hakemaankaan.


      • Roskapostirobotti?
        kandi vikaa vuotta kirjoitti:

        Asenteesi on kyllä todella naivi jos kuvittelet, että sinulla on hoitaja taustaisena jotenkin paremmat valmiudet potilas-lääkärisuhteen kanssa.

        Ehkä jos joskus pääset sisään ja olet opiskellut 4-5 vuotta niin silloin sinulle vasta valkenee kuinka erilaista on olla lääkäri kuin hoitaja.

        Yksi jo valmistunut lääkäri, jolla on hoitaja taustaa sanoi minulle kun asioista keskusteltiin ettei hänen sh-koulutuksestaan ole ollut hyötyä kuin muutamalla kurssilla.

        Lisäksi sama lääkäri avoimesti sanoi, että lääkärinä hänenkin vuorovaikutuksensa potilaan kanssa on erilaista kuin hoitajana. Siinä on rooli ero, lääkäri on asiantuntija ja hoitaja enemmän vierellä kulkeva kanssaihminen.

        Olen itse tästä samaa mieltä. Lääkärin täytyy pitää mukana jatkuvasti objektiivisuutta, mikä taas monesti potilaasta tuntuu hyvinkin kylmältä. Kaikki potilaathan haluavat että heitä hoidetaan yksilöinä, mutta lääkäri periaatteessa totetuttaa hoitoa massoille.

        Ja voit tosiaan varautua (varsinkin jos Helsinki on ainoa vaihtoehto) että hakemisesi kestää 3-4 vuotta. Voit jo etukäteen miettiä miten järjestelet itsellesi 3-4 kevättä hakuaikaa.

        Ilmeisesti kandinopintoihin ei kuulu yhdys sanoja?


      • Kandi vikaa vuotta
        Roskapostirobotti? kirjoitti:

        Ilmeisesti kandinopintoihin ei kuulu yhdys sanoja?

        Ei kuulu, ei niillä ole mitään merkitystä. Me opetellaan pelkkää latinaa ja lyhenteitä. Joten voit mennä kettuilemaan oikeinkirjoituksesta jollekin äidinkielen opettajalle. Ihmeellistä kateutta, yritettään oikein etsimällä etsiä mistä voisi piikittää toista ettei itse tuntisi oloaan niin huonoksi. Kasva aikuiseksi ja mieti vähän mitä poustailet.


    • gfmfmm

      Joku trolli taas yrittää pilata kuopion mainetta :D. Tere tulemast. On täällä sairaanhoitajataustaisia muitakin.

      • dytytfufuj

        ja tervemonoa!


    • mmiiru3

      Mistä tuon uudistuksen 2015 löytää täältä netistä luettavaks?

      Jos toi oikeesti on sovittu, että 2015 vuodesta lähtien opiskelupaikan jo joskus vastaanottaneet eivät enää pääse lääkikseen, niin voin sanoa että päättäjillä on mielestäni päässä vikaa. Tai ehkei sittenkään, mutta he tulevat laittamaan eriarvoiseen asemaan ne, jotka ovat ottaneet paikan muutama vuosi ennemmin ja haluavatkin lääkikseen, kun ovat tajunneet sen olevan heidän juttu.

      Ajatellaan, että joku ottaa nyt tänä vuonna paikan vastaan, mutta toteaa ettei siitä mitään tuu. Tänä vuonna oli viimeinen mahdollisuus ottaa paikka vastaan ilman, että joutuu erilliskiintiöön. No parantaakseen sisäänpääsymahdollisuuksia hän ei halua ottaa 2014 vuonna paikkaa vastaan muualta kuin lääkiksestä. Hän ei pääse sisälle ja sama juttu taas. No 2015 vuonna hänellä onkin paikka jo valmiina, joten häntä ei hyväksytä opiskelemaan enää. Ja vaikkei hänellä olisi enää opiskelupaikkaa (hän olisi irtisanonut), niin hän ei pääse, koska hän on joskus ottanut paikan vastaan. Hän ei saisi enää mitään paikkaa.

      ONKO TÄSSÄKÄÄN NYT MITÄÄN JÄRKEÄ??? Vai olenko tulkinnut jotain väärin asian tiimoilta?

      • ehkä tai ehkä ei

        En tiedä olenko ymmärtänyt oikein, mutta minä ymmärsin, että kolmatta yliopistopaikkaa hakiessa valitaan vasta ensimmäistä ja toista yliopistopaikkaa hakevien hakijoiden jälkeen.

        Ihan väärin tämä nykyinen pakko-opiskelupaikan hakeminen. Näin pakotetaan ottamaan opiskelupaikka alalta, joka ei juurikaan kiinnosta ja alasta kiinnostunut saattaa jäädä ilman opiskelijapaikkaa. Nyt tämän uudistuksen myötä tässä pakko-opiskelupaikassa olisi jatkettava kunnes toinen yliopistopaikka on haluamaltaan alalta.

        Mielestäni mahdollinen kolmas yliopistopaikka on lähes mahdoton saada kun se edellyttäisi ettei opiskelupaikkoja saada täytettyä ensimmäistä ja toista kertaa hakevista.


      • voi ei!!!!!!

        APUA =( Muakin kiinnostaa nyt tämä uudistus. mistäs iitä voi lukea lisää? Olen ihan varma, että en halua jatkaa nykyisellä alallani ja lääkis on se mihin olen aina halunnut. En vain ole uskaltanut tehdä ratkaisevaa siirtoa ennen tätä. En tiennyt mistään tämmöisestä uudistuksesta :( Nyt tuntuu tosi masentuneelta olo. En usko pääseväni vielä ensi vuonna, koska fysiikan ja kemian tunneista on aikaa paljon. Olin ajatellut lukea rauhassa 2 vuotta työn ohessa ja pyrkiä tosissani vasta 2015 keväällä. Ottaa niin paljon päähän jos tämä nyt menee pilalle. Ei mitään motivaatiota jatkaa vanhalla alalla, lääkikseen taas olisi tosi kova motivaatio päästä. Pitääkö tässä jättäytyä nyt työttömäksi, että ehtii lukea koko ensi vuoden vai jätänkö pyrkimättä ja jatkan vastentahtoisesti nykyisellä alalla saamatta edes amhdollisuutta enää vaihtaa? Mitä järkeä tässä on?! Ei mitään. En minä jaksa 45 vuotta olla tällä nykyisellä alalla, pää hajoaa. Sittenkö valtio säästää kun jään henkisistä syistä jossain kohtaa pois työlämästä :(?


    • 12+3

      No joo. Säädökset, että voisi elämässään ottaa vastaan vain yhden koulupaikan, ovat täysin tuulesta temmattuja ja väärin analysoituja.
      Kerran joku väitti, että kaupan liitolla ja Helsingin yliopistolla on sopimus, että opiskelijat eivät saa mennä kauppaan töihin. Edes mansikoita myymään. Jopa nauratti.

      • kglsgjk

      • ap.

        Selailin läpi tota toista linkkiä ja löysin tälläisen kohdan: "Uudistuksen toisessa vaiheessa myös tutkinnon suorittaneiden ja korkeakoulupaikan aiemmin vastaanottaneiden tosiasialliset ja _tasavertaiset_ mahdollisuudet alan vaihtamiseen turvataan opetus- ja kulttuuriministeriön sekä korkeakoulujen toimin. Toisessa vaiheessa korkeakoulututkinnon suorittaneet ja aikaisemmin opiskelupaikan vastaanottaneet valittaisiin yhteishaun ulkopuolella korkeakoulujen erillisillä hauilla. Yhteishaun ulkopuoliset valinnat mitoitetaan turvaamaan tosiasiallinen mahdollisuus alan tai korkeakoulun vaihtamiseen."

        Toivotaan että tää koskee siis myös lääkistä!


      • skeptikko8
        ap. kirjoitti:

        Selailin läpi tota toista linkkiä ja löysin tälläisen kohdan: "Uudistuksen toisessa vaiheessa myös tutkinnon suorittaneiden ja korkeakoulupaikan aiemmin vastaanottaneiden tosiasialliset ja _tasavertaiset_ mahdollisuudet alan vaihtamiseen turvataan opetus- ja kulttuuriministeriön sekä korkeakoulujen toimin. Toisessa vaiheessa korkeakoulututkinnon suorittaneet ja aikaisemmin opiskelupaikan vastaanottaneet valittaisiin yhteishaun ulkopuolella korkeakoulujen erillisillä hauilla. Yhteishaun ulkopuoliset valinnat mitoitetaan turvaamaan tosiasiallinen mahdollisuus alan tai korkeakoulun vaihtamiseen."

        Toivotaan että tää koskee siis myös lääkistä!

        Enen vanhaan sairaanhoitajilla oli erilliskiintiöt lääkikseen mutta nykyään sairaanhoitajien jatkokoulutuspaikat ovat hoitotieteelliseessä tiedekunnassa, jos olen oikein ymmärtänyt.

        Sairaanhoitajien pääaine on hoitotiede ja sitä voi opiskella nykyään yliopistoissa.

        Lääketieteen lisensiaatin tutkinto on erityinen tutkinto, sillä se on samalla ammattitutkinto. Lisäksi tutkinnon suorittamista säätelee lukuisa määrä direktiivejä.

        Lääkiksen pienryhmäopetuksissa harjoitellaan esimerkiksi polven vääntelyä ja diagnostiikkaa samalla, ranteen kipsausta jne. Ryhmät ovat pieniä ja opettajien palkkataso suhteellisen korkea(ovat yleensä erikoislääkäreitä). Ranteen kipsausharjoittelusta on tuskin mitään hyötyä henkilölle, joka ei tule lääkärin työtä harjoittamaan. Sen takia en usko, että avoimessa korkeakoulussa koskaan tullaan järjestämään kursseja, joilla opetetaan äänihuulten tähystystä, sydänäänten kuuntelua tai muuta vastaavaa.


      • ap.
        skeptikko8 kirjoitti:

        Enen vanhaan sairaanhoitajilla oli erilliskiintiöt lääkikseen mutta nykyään sairaanhoitajien jatkokoulutuspaikat ovat hoitotieteelliseessä tiedekunnassa, jos olen oikein ymmärtänyt.

        Sairaanhoitajien pääaine on hoitotiede ja sitä voi opiskella nykyään yliopistoissa.

        Lääketieteen lisensiaatin tutkinto on erityinen tutkinto, sillä se on samalla ammattitutkinto. Lisäksi tutkinnon suorittamista säätelee lukuisa määrä direktiivejä.

        Lääkiksen pienryhmäopetuksissa harjoitellaan esimerkiksi polven vääntelyä ja diagnostiikkaa samalla, ranteen kipsausta jne. Ryhmät ovat pieniä ja opettajien palkkataso suhteellisen korkea(ovat yleensä erikoislääkäreitä). Ranteen kipsausharjoittelusta on tuskin mitään hyötyä henkilölle, joka ei tule lääkärin työtä harjoittamaan. Sen takia en usko, että avoimessa korkeakoulussa koskaan tullaan järjestämään kursseja, joilla opetetaan äänihuulten tähystystä, sydänäänten kuuntelua tai muuta vastaavaa.

        Oi nuo pienryhmä-harjoittelut polvien vääntelyt ym. kuulostaa juuri siltä mistä olen haaveillut sh-koulussa… No nyt on joka tapauksessa luku-urakka täydessä vauhdissa ja koko kesän aion puurtaa sekä syksyllä opintojen ohella iltaisin jne. aina kun pystyy. Saa nyt nähdä mitä tästä tulee. :) Tsemppiä ja lukuintoa kaikille muille hakijoille!


    • topsutapsu

      Lääkikseen ei tule avoimen väylän tai muun erityishakujärjestelyn kautta yhteishaun ulkopuolelta pääsemään myöskään jatkossa. Sitaattia en nyt jaksa etsia, mutta asia on käsitelty ja päätetty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      145
      10494
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3003
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2819
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2117
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1626
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. 82
      1398
    Aihe