Tekijänoikeuslaki video-arvosteluista.

Ihmin

Mitä suomen laki sanoo elokuvan tai videopelin video arvostelusta tai muusta, jossa käytetään kyseisen teoksen materiaalia taustalla ja päälle puhutaan vaikka omia mielipiteitä teoksesta. Alkoi kiinnostamaan miten tämä juttu menee suomen lain mukaan enkä löytänyt mitään mistä olisin saanut vastausta irti.

Eli siis esimerkkinä olisi vaikka 20 minuutin video, jonka taustalla olisi videokuvaa videopelistä, ja päällä henkilön kritiikkiä tai muuta puhetta pelistä.

4

313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ”Julkistetusta teoksesta on lupa hyvän tavan mukaisesti ottaa lainauksia tarkoituksen edellyttämässä laajuudessa.” (tekijänoikeuslain 22 §) Arvostelu mainitaan yleisesti esimerkkinä hyväksyttävästä tarkoituksesta. Sen, onko lainaukset otettu hyvän tavan mukaisesti ja vain tarkoitusken (= arvostelemisen tms.) edellyttämättä laajuudessa, ratkaisee viime kädessä tuomioistuin.

      Asiasta voi pyytää tekijänoikeusneuvoston lausunnon, jonka saaminen tosin voi kestää vuoden ja joka voi olla yhtä ympäripyöreä kuin kysymys tai sitten epämääräisempi.

      Toisaalta video videopelin pelaamisesta ei sinänsä merkitse teoksen kuvaamista. Videopeli on suojattu tietokoneohjelmana, ja lisäksi siihen sisältyvät tekstit, kuvat ja äänet voivat olla tekijänoikeuden suojaamia, mutta videolla näkyvä pelaamimen ei itsessään ole tekijänoikeuden alaista. Käytännössä tässä on kyse lähinnä kuvien suojasta. Siksi asiaa voi arvioida samaan tapaan kuin vaikkapa taidenäyttelyn arvostelua.

      Nyrkkisäännöksi voisi antaa, että arvostelussa saa esittää otteita – kuten kuvaa, mukaan lukien liikkuvat kuvat – arvosteltavasta kohteesta siinä määrin, kuin se on tarpeen sen havainnollistamiseksi, mitä arvostellaan. Tämä voi sisältää esimerkiksi pelin yleisnäkymiä sen osoittamiseksi, millaisesta pelistä on kyse, tai yksityiskohtia sen näyttämiseksi, mitä piirteitä erityisesti kritisoidaan tai kiitetään.

      • Sanosin, että

        Off topic, mutta tähän on hyvä laittaa, kun ihmetyttää tää suomi24:n moderoinnin linja, hyväksytään tekijänoikeusrikkomuksia ilmoittelusta huolimatta, tuokin ilmoitettu pariinkin otteeseen sääntölinkkien kanssa, ei vaan toimi.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11479390

        Kokonaisten artikkeleiden kopiointia jopa omia sääntöjä rikkoen, kuten Uuden Suomen päätoimittaja toteaa, eivät edes kokonaisten artikkeleiden käännöksetkään eivät ole laillisia:

        "sillä ei koko tekstiä saa muussakaan tapauksessa kääntää uudelleen julkaistavaksi ilman lupaa."

        http://susijumala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/140759-tukohlman-mellakat-financial-timesissa#comment-2158758

        Tosin tuolla Ylläpidon entisellä pulmatilannepalstalla, nykyisellä Kysy ja auta palstalla on ihmetelty moderointia jo pitkään, joidenkin mielestä se ei toimi ollenkaan asiallisesti, ovat epäilleet sitä jopa kone/ohjelmapohjaiseksi moderoinniksi vailla järkeä, joku tuumasi että jopa kalakeiton resepteillä on saanut asiaviestejä poistettua, joku ihmetteli, että olisiko kyse jostain call centeristä, jossa ei osata edes suomea...


      • Ps. eli
        Sanosin, että kirjoitti:

        Off topic, mutta tähän on hyvä laittaa, kun ihmetyttää tää suomi24:n moderoinnin linja, hyväksytään tekijänoikeusrikkomuksia ilmoittelusta huolimatta, tuokin ilmoitettu pariinkin otteeseen sääntölinkkien kanssa, ei vaan toimi.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11479390

        Kokonaisten artikkeleiden kopiointia jopa omia sääntöjä rikkoen, kuten Uuden Suomen päätoimittaja toteaa, eivät edes kokonaisten artikkeleiden käännöksetkään eivät ole laillisia:

        "sillä ei koko tekstiä saa muussakaan tapauksessa kääntää uudelleen julkaistavaksi ilman lupaa."

        http://susijumala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/140759-tukohlman-mellakat-financial-timesissa#comment-2158758

        Tosin tuolla Ylläpidon entisellä pulmatilannepalstalla, nykyisellä Kysy ja auta palstalla on ihmetelty moderointia jo pitkään, joidenkin mielestä se ei toimi ollenkaan asiallisesti, ovat epäilleet sitä jopa kone/ohjelmapohjaiseksi moderoinniksi vailla järkeä, joku tuumasi että jopa kalakeiton resepteillä on saanut asiaviestejä poistettua, joku ihmetteli, että olisiko kyse jostain call centeristä, jossa ei osata edes suomea...

        Perään sanottua, edellisellä kerralla tuollaisen sääntöjenkin vastaisen koko artikkelin kopioinnin ko. palstalta sai poistettua jo neljännellä ilmoituksella...

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11362941/#comment-61609798


      • Näitä riittää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      194
      2035
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1128
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      711
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe