Olen eronnut kymmenen vuotta sitten. Osituksessa sovimmen yhdessä, että minä maksan vaimolle ja että minulle jää asunnon jäännöslaina. Sitä ei siis puolitettu, vaan vaimo vei rahat nettona.
Jouduin myöhemmin maksuvaikeuksiin ja asunto myytiin. Mutta alkuperäinen asuntolaina kummitteli yhä alkuperäisellä velkakirjalla.
Olen taistellut tästä vuosia. Mutta se on toinen juttu.
Nyt olen päättänyt maksaa lainan pois.
Kysynkin onko minulla sen maksun jälkeen oikeus hakea lainasta puolikas korkoineen entiseltä vaimoltani, joka on siin yhteisvastuullinen lainaan? Olen kuullut että niin voisin tehdä, mutta en tiedä varmaksi. Juttu liittyy johinkin käräjäoikeuden tuomioon (??), ettei henkilö (vaimo) enää olisi vastuussa asumiskuluista. Tällaista ei ole haettu.
Tietäiskö kukaan? Olisin kiitollinen tiedosta.
Asunnon velat
3
251
Vastaukset
- paperilla
Jos sopimus on paperilla, niin ei sinulla ole mitään mahdollisuuksia lähteä perämään ex-vaimolta noin pitkän ajan jälkeen mitään. Maksa velkaa niilläkin rahoilla, mitä tulisit menettämään oikeudenkäynnissä.
Kärsi kurja kirkkaamman kruunun saat! - Orpo
Kenen nimet ovat alkuperäisessä lainapaperissa ovat käsittäkseni myös maksuvelvollisia eli yhteisvastuullisia, ellei ole tehty sopimusta lainan siirrosta toisen nimiin täysin. Ymmärtämykseni mukaan sinulla on oikeus hakea toiselta puoliskolta = lainansaajalta maksamasi ylimääräinen raha pois. Tosin se voi olla hankalaa ja aikaa viepää hommaa. Mutta sinun kannattaa jutella ja kysellä lainanantajan kanssa asiasta sekä pyytää tarvittavista dokumenteista kopiot itsellesi.
- abc
Kun kysyjä on ositussopimuksessa ottanut velan yksin vastattavakseen (ilmeisesti sitä vastaan, että on saanut osalleen asunto-osakkeen) ei hän voi myöhemmin vaatia ex-puolisoltaan "tämän osuutta" pankille maksamastaan velasta.
Toinen asia on, että velallisten keskinäinen sopimus velkavastuusta ei sido velkojaa (pankkia), ellei se ole tällaista sopimusta hyväksynyt ja vapauttanut toista velallista velkavastuusta. (Näin kyllä usein osituksessa menetellään eli hankitaan pankin suostumus ja vapautus toiselle velalliselle). Pankki olisi siis voinut vaatia velan kummalta tahansa yhteisvastuulliselta velalliselta. Jos ex-vaimo tällä tavoin olisi joutunut velkaa pankille maksamaan, hän olisi voinut vaatia maksamansa osuuden kokonaan korkoineen velanmaksun laiminlyöneeltä ex-mieheltään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1224740Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa43364Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1263180Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss262607Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu692320Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181769Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91374Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171245Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41078