linssileikkaus

ikänäkö

155

41857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jueguegu

      Samaa leikkausta harkitsen. Silmälääkärin mukaan minulle ei kannata tehdä tavallista laser leikkausta, on niin paljon miiinusta, hajataittoa ja ikänäköäkin. Lisäksi sisäilmaongelmista johtuva ajatkuvaa sarveiskalvon ärsytystä ja samentumaa. Piilarieta ei silmät enää hyväksy ja laseilla en näe riittävän tarkasti (töissä).
      Olen tosi masentunut, riittävä näkö ilman silmävaivoja olisi ihmiselle niin hirveän tärkeä arjesta suoriutumiseen.
      Mutta mietin vain että jos silmän pinta on jo nyt huonossa kunnossa, mitenköhän mahtaa jaksella moisen leikkausken jälkeen, tuleeko enää ennalleen koskaan.
      Leikkauksen hintaa en ole saanut googletettua mistään esille. Onko kellään tietoa paljonko tuo maksaisi?

    • Rillittömän iloinen

      Syyskuussa 2012 olin Tampereen Medilaserissa linssileikkauksessa. Toimenpide oli nopea ja kivuton. Viikon verran öisin piti käyttää muovisia suojia silmien päällä, ettei vahingossa hankaa silmiä. Kuukauden verran tiputeltiin antibiootti tippoja. Kostutustippoja en käyttänyt missään vaiheessa, kun ei ollut tarvetta.
      Katunut en ole hiukkaakaan, vaan kovasti olen onnellinen kun pääsin rilleistä kokonaan eroon. Näkö on hyvä, jopa meikkipurnukoiden pienen tekstinkin näen vaivatta, vaikka pikkasen toisessa silmässä on hajataittoa - oli siis jo ennen leikkaustakin se pieni hajataitto.
      Normi linsseillähän ei voimakasta hajataittoa pysty korjaamaan, vaan silloin pitää valita paljon kalliimmat hajataittoakin korjaavat keinomykiöt. Minulla tuo hajataitto oli senverran vähäistä, että tavalliset linssit kävivät. Jos pieni hajataitto on häiriöksi, tehdään laserilla korjaus samaan hintaan vuoden sisällä linssileikkauksesta.
      Pimeällä esim. autojen valoissa on sädekehä ympärillä, joka ei minua ole haitannut. Ns läppärietäisyydellä näkö on vähän huonompi, mutta sekin on parantunut koko ajan. Viimeisessä, eli 6kk:n tarkastuksessa oli näkö vasemmassa silmässä 0, eli parasta laatua ja oikeassa miinusta 0,25 verran.

      Ennen leikkausta jouduin käyttämään monitehoja koko ajan. Ilman rillejä ei nähnyt kuin unia ;) Nyt riittää pelkät aurinkolasit :).

      Hintaa tälle tuli jälkitarkastuksineen reilusti päälle 5000 E. Mutta...maksaa ne monitehotkin, ja niitä pitää uusiakin silloin tällöin.

      Oman kokemukseni perusteella voin suositella ilman muuta. Yksilöitähän me ihmiset kuitenkin olemme, ja olen netistä lukenut joitakin huonoja kokemuksiakin. Ylivoimainen enemmistö on kuitenkin erittäin tyytyväisiä linssileikkaukseen, kuten minäkin.

      • tiiiitus

        kuka lääkäri teki sulle Tampereella linssileikkauksen???,jos hyvin onnistuin ,,voin harkita minäkin :)


      • Huomaatko

        Miten on hämäränäön laita? Tarvitseko useammin lukuvaloa kuin aiemmin?


      • Anonyymi

        Kokemukseni perusteella en voi suositella kyllä ennen linssileikkausta oli paljon helpompaa vaikka silloinkin jouduin käyttämään rillejä kuten nytkin


    • Demokratia on valhe!

      ''Oman kokemukseni perusteella voin suositella ilman muuta. Yksilöitähän me ihmiset kuitenkin olemme, ja olen netistä lukenut joitakin huonoja kokemuksiakin. Ylivoimainen enemmistö on kuitenkin erittäin tyytyväisiä linssileikkaukseen, kuten minäkin.''

      Valitettavati enemmistö on usein väärässä!

      Minusta on outoa mennä leikkauttamaan terveitä silmiä, vaikka niissä olisikin suuri taittovirhe. Leikkaamaton silmä on aina parempi kuin leikattu. Eihän polviakaan leikata, jos niissä ei ole mitään vikaa.

      Kaikki silmiin kohdistuvat terveydenhoidolliset toimenpiteet ovat perusteltuja, kuten vaikkapa kaihileikkaus tai korkean silmänpaineen takia tehtävä laserointi. Sen sijaan taittovirhekirurgia, jota tehdään vain silmälaseihin kohdistuvan vihan vuoksi, on mielestäni moraalitonta ja turhaa.

      Linssileikkausta pidän kuitenkin parempana vaihtoehtona kuin laseria. Linssileikkauksella voidaan päästä ikänäkövaivoista eroon ja välttää harmaakaihi.

      • astu esiin.

        Taittovirheen korjaaminen vaatii korjaamisen, jos meinaa nähdä. Korjaus voi tapahtua laseilla, mutta suurissa vahvuuksissa optiikka alkaa olla kompromissi. Piilarit eivät sovi kaikille. Lasit putoavat ja olet täysin avuton maailmassa.

        Terve polvi on terve polvi. Entä jos polven kanssa arkielämässä toimiminen vaatisi jatkuvasti jonkun aparaatin polven ympärille, sellaisen nivelletyn kehikon? Eikö silloin tulisi mieleen korjata kirurgisesti vaikka apuvälineellä ULKOPUOLISEN mielestä pitäisi "ihan hyvin" pärjätä.

        Olet siis moralisti, katsot asiantuntijuutesi niin suureksi että voit arvostella toisten elämänarvoja ja valintoja.

        Linssileikkaus parempi kuin laser?! Olet siis valmis vaihtamaan kirkkaan mykiön keinomateriaaliin lukulasien poistamiseksi, mutta et salli sarveiskalvon hiontaa jatkuvien yleislasien poistamiseksi?! Oletko perillä linssileikkausten komplikaatioista ja yleisyyksistä kohderyhmäläisillä eli korkeasti likitaitteisilla? Kun kehut päästävän ikänäkövaivoista niin tarkoitatko kaksitehokeinomykiöitä? Ja tunnet hyvin niiden kontrastiongelmat ja optiset kompromissit kuten häikäistyminen ja valokehät?

        Kuka. Luulet. Olevasi.


      • Arjis

        Olin vuosi sitten linssileikkauksessa,en halunnut moniteholaseja,halusin korjata ikänäköä,näen nyt kylläkin ilman silmälaseja lähelle ja kauas,mutta monenmoista vaivaa on koko ajan,pyöräilen työmatkat ja muutenkin liikun paljon ulkona nyt silmät muuttuvat vetisiksi ja vuotaviksi pienessäkin tuulenvireessä näkö sumenee ja kirkastuu vuorotellen,molemmista silmistä postettu jälkikaihi leikkauksen jälkeen,lasiaista alkoi pyöriä silmissä ,kaikki vaivat alkoivat leikkauksen jälkeen,olen talvipyöräillyt yli 20-vuotta,eikä kyseisiä ongelmia esiintynyt ennen leikkausta,nyt silmät vaivaavat koko ajan,näkö ei ole kirkas,haloilmiöitä vielä vuoden jälkeen,kannattaa todella harkita meneekö leikkauttamaan silmiään pelkän ikänäön takia,olen todella pettynyt tulokseen


      • Anonyymi

        "Minusta on outoa mennä leikkauttamaan terveitä silmiä, vaikka niissä olisikin suuri taittovirhe. Leikkaamaton silmä on aina parempi kuin leikattu. Eihän polviakaan leikata, jos niissä ei ole mitään vikaa." Tää ajatus ei nyt osu eikä uppoa!


      • Anonyymi
        Arjis kirjoitti:

        Olin vuosi sitten linssileikkauksessa,en halunnut moniteholaseja,halusin korjata ikänäköä,näen nyt kylläkin ilman silmälaseja lähelle ja kauas,mutta monenmoista vaivaa on koko ajan,pyöräilen työmatkat ja muutenkin liikun paljon ulkona nyt silmät muuttuvat vetisiksi ja vuotaviksi pienessäkin tuulenvireessä näkö sumenee ja kirkastuu vuorotellen,molemmista silmistä postettu jälkikaihi leikkauksen jälkeen,lasiaista alkoi pyöriä silmissä ,kaikki vaivat alkoivat leikkauksen jälkeen,olen talvipyöräillyt yli 20-vuotta,eikä kyseisiä ongelmia esiintynyt ennen leikkausta,nyt silmät vaivaavat koko ajan,näkö ei ole kirkas,haloilmiöitä vielä vuoden jälkeen,kannattaa todella harkita meneekö leikkauttamaan silmiään pelkän ikänäön takia,olen todella pettynyt tulokseen

        Arjis, miten sinulla nyt menee? Onko näkö parantunut? Otatko yhteyttä kohtalotoveriin : [email protected]


      • Anonyymi

        Tiedän monta tapausta joissa linssileikkauksen jälkihoitoa laaserilla on jouduttu tekemään jopa kolmekin kertaa, itse kuulun niihin.
        Etelä-Helsingissä klinikalla tehty.


      • Anonyymi

        Ei terveitä silmiä pidä leikkaamaan, minä tein sen virheen. Rahaa vaan meni ja rillejä joudun edelleen pitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei terveitä silmiä pidä leikkaamaan, minä tein sen virheen. Rahaa vaan meni ja rillejä joudun edelleen pitään.

        Heti linssileikkauksen jälkeen lasiaisen alkoi irtoamaan, harmaa laikku näkökentässä.
        Tää on tosi kiusallista, silmät leikannut lääkäri kertoili ei yhteyttä leikkauksen kanssa kaikilla ikääntyessä sitä irtoo ja se on ohi menevä ilmiö painovoima hoitaa asian ..Sehän ei ole niin kahdella kolmasosalla tilaston mukaan niin tapahtuu.
        Vähätteli minun vaivaani.
        No ni kaksi vuotta kulunut lasiainen vaivaa edelleen painovoima ei siihen ole pystynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heti linssileikkauksen jälkeen lasiaisen alkoi irtoamaan, harmaa laikku näkökentässä.
        Tää on tosi kiusallista, silmät leikannut lääkäri kertoili ei yhteyttä leikkauksen kanssa kaikilla ikääntyessä sitä irtoo ja se on ohi menevä ilmiö painovoima hoitaa asian ..Sehän ei ole niin kahdella kolmasosalla tilaston mukaan niin tapahtuu.
        Vähätteli minun vaivaani.
        No ni kaksi vuotta kulunut lasiainen vaivaa edelleen painovoima ei siihen ole pystynyt.

        Laskiaista yritettiin poistaa laaserilla ” ampumalla ” kaksi kertaa, lasiainen ei siitä ollut moksiskaan.
        Nyt sitten verkkokalvo irtosi tuosta silmästä, leikattiin, oli reikiä sanoi tohtori.
        Ja nämä riesat alkoi linssileikkauksesta.
        Minulla oli etiäinen, älä mene linssileikkauksen siitä ei hyvää seuraa, en kuunnellut nyt kaduttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heti linssileikkauksen jälkeen lasiaisen alkoi irtoamaan, harmaa laikku näkökentässä.
        Tää on tosi kiusallista, silmät leikannut lääkäri kertoili ei yhteyttä leikkauksen kanssa kaikilla ikääntyessä sitä irtoo ja se on ohi menevä ilmiö painovoima hoitaa asian ..Sehän ei ole niin kahdella kolmasosalla tilaston mukaan niin tapahtuu.
        Vähätteli minun vaivaani.
        No ni kaksi vuotta kulunut lasiainen vaivaa edelleen painovoima ei siihen ole pystynyt.

        Minulle tehtiin linssileikkaus 9v sitten. Olen nyt 75v. Ennen leikkausta käytin moniteholaseja. Lukulasit oli 4,5, kaukonäkö lukemia en muista. Moniteholasit olivat kalliit koska linssejä jouduttiin hiomaan lukulasin paksuuden vuoksi. Minulla oli myös lievä hajataitto.
        Leikkaus meni hienosti. Välittömästi näin lukea sanomalehden tekstin. Ainoa miinus on että halovaloa näkyy vähän mm vastaan tulevissa autoissa. Se ei minua häiritse, sillä en muutenkaan tuijottele auton valoa. Käyn säännöllisesti silmälääkärin tutkimuksissa silmänpaineen seurannassa ym. Näköni on erittäin hyvä. Pysynyt koko 9v. Leikkaava lääkäri sanoi ettei se muutu miksikään iän myötä ja ei myöskään ole muuttunut. Noin 3v leikkauksesta lasiainen irtosi. Kävin silmälääkärillä. Hän kertoi että se on aivan luonnollinen ilmiö, joka johtuu vanhenemisesta. Ei ole millään tavalla vaarallinen. Toisilla lasiaisen "riekaleet" kestävät poistua kauemmin kuin toisilla. Ja irtoaminen tapahtuu eri ikäisinä ihmisillä. Se ei siis liity mitenkään linssileikkaukseen. Leikkaus maksoi silloin 4900€. Olen tyytyväinen. Sain vastinetta rahoilleni. Uskon että olen jo kuolettanut leikkauksen hinnan, koska monitehosilmälasit ovat todella kalliit ja myös vahvuuksilla olevat aurinkolasit. Aina piti olla myös kahdet lasit siltä varalta että toiset hajoavat. Ennen leikkausta hajosi toisten lasien sangan kiinnitys, johon ei saanut enää uutta osaa. Samalla säästin leikkauksen myötä silmälasien uusimisen. Ainoa mikä harmittaa on se etten mennyt leikkaukseen jo paljon aikaisemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle tehtiin linssileikkaus 9v sitten. Olen nyt 75v. Ennen leikkausta käytin moniteholaseja. Lukulasit oli 4,5, kaukonäkö lukemia en muista. Moniteholasit olivat kalliit koska linssejä jouduttiin hiomaan lukulasin paksuuden vuoksi. Minulla oli myös lievä hajataitto.
        Leikkaus meni hienosti. Välittömästi näin lukea sanomalehden tekstin. Ainoa miinus on että halovaloa näkyy vähän mm vastaan tulevissa autoissa. Se ei minua häiritse, sillä en muutenkaan tuijottele auton valoa. Käyn säännöllisesti silmälääkärin tutkimuksissa silmänpaineen seurannassa ym. Näköni on erittäin hyvä. Pysynyt koko 9v. Leikkaava lääkäri sanoi ettei se muutu miksikään iän myötä ja ei myöskään ole muuttunut. Noin 3v leikkauksesta lasiainen irtosi. Kävin silmälääkärillä. Hän kertoi että se on aivan luonnollinen ilmiö, joka johtuu vanhenemisesta. Ei ole millään tavalla vaarallinen. Toisilla lasiaisen "riekaleet" kestävät poistua kauemmin kuin toisilla. Ja irtoaminen tapahtuu eri ikäisinä ihmisillä. Se ei siis liity mitenkään linssileikkaukseen. Leikkaus maksoi silloin 4900€. Olen tyytyväinen. Sain vastinetta rahoilleni. Uskon että olen jo kuolettanut leikkauksen hinnan, koska monitehosilmälasit ovat todella kalliit ja myös vahvuuksilla olevat aurinkolasit. Aina piti olla myös kahdet lasit siltä varalta että toiset hajoavat. Ennen leikkausta hajosi toisten lasien sangan kiinnitys, johon ei saanut enää uutta osaa. Samalla säästin leikkauksen myötä silmälasien uusimisen. Ainoa mikä harmittaa on se etten mennyt leikkaukseen jo paljon aikaisemmin.

        Voisitko kirjoita kirurgin nimi, kiitos


    • Demokratia on valhe!

      ''Taittovirheen korjaaminen vaatii korjaamisen, jos meinaa nähdä. Korjaus voi tapahtua laseilla, mutta suurissa vahvuuksissa optiikka alkaa olla kompromissi. Piilarit eivät sovi kaikille. Lasit putoavat ja olet täysin avuton maailmassa.

      Terve polvi on terve polvi. Entä jos polven kanssa arkielämässä toimiminen vaatisi jatkuvasti jonkun aparaatin polven ympärille, sellaisen nivelletyn kehikon? Eikö silloin tulisi mieleen korjata kirurgisesti vaikka apuvälineellä ULKOPUOLISEN mielestä pitäisi "ihan hyvin" pärjätä.

      Olet siis moralisti, katsot asiantuntijuutesi niin suureksi että voit arvostella toisten elämänarvoja ja valintoja.

      Linssileikkaus parempi kuin laser?! Olet siis valmis vaihtamaan kirkkaan mykiön keinomateriaaliin lukulasien poistamiseksi, mutta et salli sarveiskalvon hiontaa jatkuvien yleislasien poistamiseksi?! Oletko perillä linssileikkausten komplikaatioista ja yleisyyksistä kohderyhmäläisillä eli korkeasti likitaitteisilla? Kun kehut päästävän ikänäkövaivoista niin tarkoitatko kaksitehokeinomykiöitä? Ja tunnet hyvin niiden kontrastiongelmat ja optiset kompromissit kuten häikäistyminen ja valokehät?

      Kuka. Luulet. Olevasi.''

      Käsittääkseni jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä. Tarkoituksenani ei ole loukata ketään ja pyydän vilpittömästi anteeksi, jos tein niin.

      Ihmettelen vaan sitä, miksi aina vedetään herneet nenään, jos joku esittää yleisen mielipiteen vastaisia kommentteja.

      Monet silmätautien asiantuntijat ovat sitä mieltä, että tervettä silmää ei kannata mennä leikkaamaan. Jos silmässä on suuri taittovirhe, ei se välttämättä tarkoita mitään silmäsairautta, vaan on silmän ominaisuus, joskin ikävä sellainen.

      Teidän, että tekomykiökirurgiassa on myös ongelmia, kuten verkkokalvon irtauman riski. Kuitenkin suurin osa linssileikkauksista onnistuu oikein hyvin parantaen potilaan näön pysyvästi. Linssileikkaus on yleensä ainut vaihtoehto voimakkaasti likinäköisille, koska sarveiskalvon ohuus estää laserleikkauksen.

      Monitehomykiöt eivät aina toimi niin kuin pitäisi, mutta lähes 90-prosenttia leikatuista potilaista pääsee laseistaan eroon.

      Minun mielipiteeni on se, että tervettä silmää ei pidä mennä leikkaamaan ollenkaan. Kaihi tulee silmään jokatapauksessa, jolloin silmä leikataan. Kaihileukkauset onnistuvat yleensä niin hyvin, että ainakin kaukolaseista päästään eroon. Kaihileikkaus on terveydenhoidollinen toimenpide, jolla estetään silmän sokeutuminen. Siksi kaihileikkaus on täysin hyväksyttävä silmäleikkaus.

      Minä en arvostele toisten elämäntapoja ja valintoja, sillä eiväthän ne kuullu minulle piirun vertaa. Aloittaja kysyi leikkauksesta ja antoi siitä linkin. Näin ollen hän avasi keskustelun aiheesta toivoen kommentteja. Sitten kun kirjoitan mielipiteeni, joka perustuu silmälääkäreiden lausuntoihin ja yleiseen silmätautioppiin, niin saan valtaisan vihan aallon vastaani? Suomessa ei näköjään saisi olla eri mieltä mistään asiasta, vaan pitäisi tyytyä enemmistön kantaan.

      Ymmärrän hyvin niitä ihmisiä, joilla on korkea taittovirhe. Tällöin elämä ilman laseja on täysi mahdottomuus. Siksi ymmärrän myös näiden henkilöiden haaveet lasittomuudesta. Mutta en silti suosittele leikkausta, jos ei ole mitään pakottavaa tarvetta. Kannattaa odotella kaihin saapumista, jolloin pääsee ainakin kaukolaseista eroon.

      Silmälasien linssit ovat kehittyneet ja kehittyvät koko ajan. Nykyisin saadaan suurillakin voimakkuuksilla olevat linssit näyttämään oikein sieviltä. Myöskin piilolinssit kehittyvät soveltuen yhä useammille silmille, tosin aina löytyy sellaisia henkilöitä, jotka eivät voi käyttää piilolaseja.

      Meidän tulee muistaa se tosiasia, että jokut eivät näe laseillakaan. Moni sokea hyppisi riemusta, jos voimakkaat silmälasit korjaisivat heidän näkönsä. Lasit ovat siis loppujen lopuksi aika pieni ongelma.

      • omistatko osakkeita?

        "Kuitenkin suurin osa linssileikkauksista onnistuu oikein hyvin parantaen potilaan näön pysyvästi. Linssileikkaus on yleensä ainut vaihtoehto voimakkaasti likinäköisille, koska sarveiskalvon ohuus estää laserleikkauksen."

        Suurin osa? Varsin hyvin? EIkä oman terveen mykiön poistaminen ole mikään pieni juttu verrattuna sarveiskalvon hiontaan. Verkkokalvoirtauman riski huomattavasti suurempi kuin lasik-ongelmien. Eikä todellakaan ainoa vaihtoehto. Unohditko ICL:n, irislinssit, Cachet:n?

        Kannattaa odotella siis kaihea. Hyvä vinkki 20-30-vuotiaalle.


      • Anonyymi

        Suosittelen laseria. Omat kokemukset: n. 25 vuotiaana leikkaukseen. 50-vuotiaana lasit ja nyt 55 v. edelleen. Laseja käytän vain autoa ajaessa. Ikänäkö toistaiseksi hyvin lievä, kun toinen silmä jätettiin aavistuksen miinukselle. - 6 lähdettiin. Samat kokemukset vaimolla ja parilla tutulla.


    • Demokratia on valhe!

      ''Suurin osa? Varsin hyvin? EIkä oman terveen mykiön poistaminen ole mikään pieni juttu verrattuna sarveiskalvon hiontaan. Verkkokalvoirtauman riski huomattavasti suurempi kuin lasik-ongelmien. Eikä todellakaan ainoa vaihtoehto. Unohditko ICL:n, irislinssit, Cachet:n?

      Kannattaa odotella siis kaihea. Hyvä vinkki 20-30-vuotiaalle.''

      Olet oikeassa, etten maininnut ILC:tä, irislinssejä ja Cachetia. Ne ovat hyviä vaihtoehtoja, erityisesti henkilölle, jolla ei ole kaihia silmissään.

      Olen edelleenkin sitä mieltä, että tervettä silmää ei pidä mennä leikkaamaan. Kuitenkin pidän laseria kaikista huonoimpana leikkausmenetelmänä. Olen samaa mieltä kanssasi myös terveen mykiön vaihdosta, se on täysin turhaa.

      Lasik voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa harmaakaihin. On raportoitu, että laserleikatuilla riski kaihen aikaisempaan puhkeamiseen on suurempi.

      Nykyaikana ulkonäkö ja muut mukavuustekijät painavat niin paljon, että terveiden silmien operointi sallitaan. Alla kokeneen silmälääkärin, Kaisu Viikarin mielipide refraktiokirurgiasta:

      ''Sananen Refraktiokirurgiasta
      Rehottavaa ja yhä lisääntyvää, terveitä silmiä pilkkovaa refraktiokirurgiaa, en, moraalittomana, alennu edes käsittelemään. Monenlaiset leikkauskomplikaatiot ovat aina mahdollisia ja yksikin menetetty silmä on katastrofi.

      Onneksi on muutamia rehellisiä silmäkirurgeja, jotka ennen toimenpiteeseen suostumistaan tekevät potilaalle selväksi esim. yöajossa aika runsaasti ilmenevästä häikäisyhaitasta.

      Englanninkielisiä artikkeleita aiheesta:

      Download a PDF article on refractive surgery news: Ocular Surgery News-OSN Meeting News,March 2008, page 14

      Also in Ocular Surgery News,March 2008, page 12: Dr. Bucci said he relies on what he terms his “three core questions” to distinguish between patients who merely want their cataracts removed and those who do not yet have cataracts but who are seeking spectacle independence and might be candidates for presbyopia-correcting IOLs. The questions include asking patients if they have interest in achieving spectacle independence, if they would be willing to tolerate some light phenomena while driving at night to achieve this and if they would be willing to pay out of pocket for it.

      (Ocular Surgery News, March 2008, s.12. Dr.Frank A.Bucci Jr.)

      LISÄYS – 6.1.2013: Olen saanut runsaasti yhteydenottoja sarveiskalvon laserointituloksiin pettyneiltä. Maallikkoraukat, silmien, ja ennen kaikkea akkommodaation fysiologiaa ymmärtämättömät eivät käsitä sitä, että mykiön ja linssin, elastisuuden pieneneminen iän myötä, jää joka tapauksessa jäljelle, presbyopiaikää myötäillen ja ylläpitää mahdollisuutta, refraktiotilanteen uudelleen päätyvän likinäköisyyteen.''

      Kaisu tietää, mistä puhuu. Hänellä on takanaan pitkä silmälääkärin ura.

      En todellakaan omista mitään osakkeita. Kerroin vain mielipiteeni. Pitäisikö minun olla hiljaa, vaikka olen eri mieltä kuin leikkauksia puollustavat tahot?

      • no nyt taas pomppas

        Joskus kannattaisi ollakin hiljaa.

        Ai Kaisu Viikari taas... Kuka OIKEASTI ottaa yhteyttä taittovirhekirurgian jälkeen Kaisu Viikariin, ura tehty joskus 1900-luvun puolivälissä... Vika ei silloin ole ehkä silmässä tai hoidossa... Oikeasti kamoon. Bitch please.

        Kaisulle tiedoksi, että mykiö=linssi. Ei Kaisun kannata noita ohjeita jakaa 20-40-vuotiaille, joilla kaihi-ikään 50 vuotta.


      • Silmäspecialist

        LASIK aiheuttaisi kaihia, voitko yksilöidä artikkelin?


      • Demokratia on valhe!

      • Vanhuus tulee pian
        no nyt taas pomppas kirjoitti:

        Joskus kannattaisi ollakin hiljaa.

        Ai Kaisu Viikari taas... Kuka OIKEASTI ottaa yhteyttä taittovirhekirurgian jälkeen Kaisu Viikariin, ura tehty joskus 1900-luvun puolivälissä... Vika ei silloin ole ehkä silmässä tai hoidossa... Oikeasti kamoon. Bitch please.

        Kaisulle tiedoksi, että mykiö=linssi. Ei Kaisun kannata noita ohjeita jakaa 20-40-vuotiaille, joilla kaihi-ikään 50 vuotta.

        20-40 vuotiailla on kaihi-ikään 50 vuotta?

        Älä unta nää.

        t. 45-v ja kaihi leikattu molemmista silmistä


      • nyt menee metsään
        Demokratia on valhe! kirjoitti:

        Tässä linkki artikkeliin:

        http://www.lasikcomplications.com/inducedcataract.htm

        Missä artikkeli? Tuo on sivuston paasausta. Ja ihan alussa "Anecdotal reports". Eli bullshit.

        Artikkeli. Ei kasaan vedettyä yleisön jorinaa.


      • kelaa nyt vähä
        Vanhuus tulee pian kirjoitti:

        20-40 vuotiailla on kaihi-ikään 50 vuotta?

        Älä unta nää.

        t. 45-v ja kaihi leikattu molemmista silmistä

        Se että sinulla ojn 45-v tehty kaihileikkaus ei muuta sitä faktaa että tavallisesti harmaakaihi hoidetaan 70-vuotiaana.

        Minäkin tunnen yhden lottovoittajan. Se tekee meistä kaikista lottovoittajia!


      • Anonyymi
        Demokratia on valhe! kirjoitti:

        Tässä linkki artikkeliin:

        http://www.lasikcomplications.com/inducedcataract.htm

        Facebook on varsinainen väärän tiedon välityskanava. Myös trollaaminen on yleistä. Jos haluat luotettavaa tietoa esim. Laser- tai ikänäkö linssileikkauksista, kysy silmälääkäri ltä.


    • 33++

      Hei kaikki näkemisestä kiinnostuneet!

      Olisitteko niin ystävällisiä itseänne (ja toisianne) kohtaan ja katsoisitte, mitä tällä silmälääkärillä on sanottavana ennen kuin teette mitään haittaa näöllenne.

      http://www.frauenfeldclinic.com/myopia-rehab-start-here/
      - likinäön parantaminen on mahdollista ilman leikkausta
      - likinäön voi estää (tämä kaikille, joiden lähellä on lapsia (tai muita), joilla orastavia likinäköongelmia)
      - miinuslinssi pahentaa likinäköongelmaa

      Tuosa yksi tapauskertomus:
      http://myopiacure.blogspot.co.uk/

    • todella harmistunut

      Minulle tehtiin linssileikkaus 02.05 oikea silmä kunnossa, mutta vasemmassa silmässä suuria ongelmia hoidettu runsailla tipoilla ja kerran kuussa tarkistuksissa ja kuvissa.Vasemmalla silmällä katsoessa vaikka tv;n tekstiä teksti laineilla ja joka sanassa harmaita läikkiä.Kyllä leikkaus harmittaa. Tänään 09.10 pistetään joku hemmetin piikki sairaaseen silmään ja varma on ei jää ainoaksi piikiksi, kyllä silmissä on monia haitallisia ominaisuuksia verrattuna silmälaseihin. No niin ei kun matkaan piikille Vantaan Silmä Sairaalaan

      • hmmm..

        Kerrotko mikä se ongelma on?


      • Anonyymi

        Hei todella harmistunut!

        Kirjoituksesi on jo vuodelta 2014. Miten näet nyt? Toivottavasti paremmin! Etsin kohtalotovereita, joilla linssileikkaus ei mennyt putkeen. Ota yhteyttä : [email protected]


    • Laditon

      Mulle tehtiin linssileikkaus 20.10 Rovaniemellä.Kokemuksena kammottava.Kipua ei tuntunut,vain epämiellyttävyyttä.Suurin kipukokemus oli luomenlevitin.Olisin tarvinnut rauhoittavaa,mutta sitä ei tarjottu missään vaiheessa.Itse en tajunnut sitä pyytää koska olin niin kauhusta kankea.Nyt kulunut kaksi viikkoa leikkauksesta ja näen hyvin,kauas näin heti seuraavana päivänä erittäin hyvin.Lähinäkö on viimeisen viikon aikana kirkastunut melkein täydelliseksi.Nyt vielä kaksi viikos kolmesti päivässä antibioottitippaa molempiin silmiin.Huonona koin,että ei kerrottu esim, mitä tuntemuksia on silmissä leikkauksen jälkeen.Minulla on ollut vihlontaa,valon välähdyksiä ja tietenkin tuo haloilmiö valoissa.Minulle laitettiin uusimmat Symphony nimiset linssit.Jos olisin arvannut kuinka peloittava oli tuo leikkaus epäilen olisinko mennyt sittenkään....

    • lokakuun leikkaus

      Minulle tehtiin linssileikkaus kaksi viikkoa sitten ikänäön takia. Kaukonäköni oli melko hyvä ennen leikkausta, mutta nyt kaukonäköni on selvästi huonompi kuin ennen leikkausta eli tarvitsisin kaukolasit(-1 dioptria). Näin voin käydä, vaikka siitä ei kukaan kertonut ennen leikkausta, vain se kerrottiin, että hajataitteisuutta ei välttämättä saada poistettua riittävästi, vaan siihen tarvitaan lisäksi laserleikkaus. Nyt joudun odottamaan huonon näön kanssa laserleikkausta mahdollisesti kuukausia, kun sitä ei voi tehdä, ennen kuin näkö on vakiintunut, ettei sitä jouduta taas uusimaan. Lähelle näen hyvin ja leikkaus meni hyvin eikä ollut kammottava kokemus.Leikkauksen jälkeinen aikakaan ole ollut vaikea.
      Onko muilla samanlaisia kokemuksia kaukonäön huonontumisesta?

      • normikeissi

        joka toinen leikattu päätyy plus miinus puolikkaan kaukolasivahvuuteen, joka kymmenes plus miinus yksi. Mistään ei voi tietää etukäteen.

        = aivan tavallista.


      • puolivaloilla

        sama juttu! minulle tehtiin linssileikkaus reilut kaksiviikkoa sitten ja luvattiin, että näkisin 2-3 vrk.n päästä lukea ja katsoa tv:tä. viikon päästä voisin jo aloittaa työt tai viimeistään parin viikon kuluttua. kuitenkin kävi näin, että en näe kuin 2 metriä ja sitten kaikki on kuin usvassa, pimeällä en uskalla mennä edemmäs kodistani kun en osaisi takaisin. autoa en pysty ajamaan en edes päivällä. odotan kuitenkin, että näköni paranee ja pääsisin aloittamaan työt johon tarvitsen autoa ja näkökyvyn. olen soittanut toimenpiteen suorittaneeseen paikkaan ja he olivat sitä mieltä, että kannattaa odotella jälki kontrolliin joka on toimenpiteestä kuukauden kuluttua, eli minulla reilun viikon päästä. katsotaan ja toivotaan parasta kun ei tässä muukaan auta jos olisin tämän tiennyt etukäteen, niin tuskin olisin leikkauttanut silmäni. tyhmästä päästä kärsii kaikki.


      • Asola

        Mikä tilanne nyt?


      • Anonyymi

        Hei lokakuun leikkaus!

        Kirjoituksesi on jo vanha, mutta kysyisin parantuiko näkö laserleikkauksella? Ota yhteyttä jos jäi ongelmia : [email protected]


      • Anonyymi
        puolivaloilla kirjoitti:

        sama juttu! minulle tehtiin linssileikkaus reilut kaksiviikkoa sitten ja luvattiin, että näkisin 2-3 vrk.n päästä lukea ja katsoa tv:tä. viikon päästä voisin jo aloittaa työt tai viimeistään parin viikon kuluttua. kuitenkin kävi näin, että en näe kuin 2 metriä ja sitten kaikki on kuin usvassa, pimeällä en uskalla mennä edemmäs kodistani kun en osaisi takaisin. autoa en pysty ajamaan en edes päivällä. odotan kuitenkin, että näköni paranee ja pääsisin aloittamaan työt johon tarvitsen autoa ja näkökyvyn. olen soittanut toimenpiteen suorittaneeseen paikkaan ja he olivat sitä mieltä, että kannattaa odotella jälki kontrolliin joka on toimenpiteestä kuukauden kuluttua, eli minulla reilun viikon päästä. katsotaan ja toivotaan parasta kun ei tässä muukaan auta jos olisin tämän tiennyt etukäteen, niin tuskin olisin leikkauttanut silmäni. tyhmästä päästä kärsii kaikki.

        Hei puolivaloilla!

        Miten näet nyt? Mulla samanlaisia ongelmia. Otatko yhteyttä: [email protected]


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei puolivaloilla!

        Miten näet nyt? Mulla samanlaisia ongelmia. Otatko yhteyttä: [email protected]

        Hei, minulle tehtiin monitehomykiö leikkaus n. 6 viikkoa sitten ja en näe lähelle hyvin millekään
        etäisyydelle ilman laseja.

        Kauas näen paremmin, mutta en täysin tarkasti. Päivän valossa näen parhaiten, mutta sisätiloissa näkö on sumuinen, ei tarkka.

        Tietokoneella työskentely on mahdotonta, koska näkö ei ole tarkka millekään etäisyydelle. Lisäksi hämäränäkö on todella huono ja valot häikäisevät.

        Tiina ja muut saman kokemuksen omaavat, kirjoittaisitteko tälle palstalle kokemuksianne. Onko aivot alkaneet hyödyntämään linssiä pidemmän ajan kuluessa niin että näkö olisi tarkentunut? Onko hämäränäkö parantunut yhtään ajan myötä? Entä valojen häikäisy?


    • Laditon

      Mulla korjattiin lähi sekä kaukonäkö ja oon ollu tyytyväinen.Kaukonäkö oli ennen leikkausta -3,25 ja -3,50 ja plussaaeli ikänäköä oli noin kakkosen verran.Tunti leikkauksesta kaukonäkö oli 0.7 luokkaa eli erittäin hyvä.Tällä hetkellä kun leikkauksesta on vajaa kolme viikkoa niin kaukonäkö on hiukan tasaantunut ja lähinäkö paranee koko ajan.Tarvitsen työssä tarkkaa lähinäköä ja jo viikon päästä olin tyytyväinen tarkkuuteen..Kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen näkökykyyni tällä hetkellä,tuntuu että koko ajan vaan paranee.Ainoa haitta on valoissa haloilmiö ja hämäränäön heikkous.Toivottavasti nämäkin korjaantuu kun aika kuluu.

    • mulle tehtiin linssileikkaus kakstehomykiöt 11 päivää sitten ,ei ole ollut mitään kipuja silmissä ja lähinäkö jo tosi hyvä ja kaukonäkökin jo parempi kun ennen leikkausta.
      en ole huomannut hämäränäköongelmaa,valoissa haloilmiöitä,MUTTA siitähän informoiraan ennen leikkauspäätöstä!!, ja ei se ole ongelma ainakaan mulle ja sekin kai ajan mittaan ??? vähenee JA kun ei liikaa kiinnitä siihen huomiota ,niin autolla ajessakaan ei häiritse.
      Toki sehän on selvä että toisille sopii ja toisille ei tämäkin toimenpire!!

      • nominä

        paljonko sinulla realisti-57 oli miinusta? mulla molemmissa -8 luokkaa, hajataittoa ja ikänäköä.. monta vuotta miettinyt leikkausta kun moniteholinssien ominaisuudet ei oikein tuo enää hyvää näöntarkkuutta mm. "sivusilmällä" katsottuna. Harrastuksissa haittaa. Sanoivat medilaserissa, että linssileikkauksessa ei saada kaukonäköä ihan tarkaksi ja joitain henkilöitä se häirittsee ?? Entä pysyykö ihan lähelle näkeminen tarkkana, se joka on ainoa tarkka näkö oikein likinäköisillä?


      • nominä kirjoitti:

        paljonko sinulla realisti-57 oli miinusta? mulla molemmissa -8 luokkaa, hajataittoa ja ikänäköä.. monta vuotta miettinyt leikkausta kun moniteholinssien ominaisuudet ei oikein tuo enää hyvää näöntarkkuutta mm. "sivusilmällä" katsottuna. Harrastuksissa haittaa. Sanoivat medilaserissa, että linssileikkauksessa ei saada kaukonäköä ihan tarkaksi ja joitain henkilöitä se häirittsee ?? Entä pysyykö ihan lähelle näkeminen tarkkana, se joka on ainoa tarkka näkö oikein likinäköisillä?

        minulla oli plussaa molemmat,niin lähi kun kaukonäkökin=molemmat tulleet iän myötä= 40 kymppiseksi ilman laseja sitten ensin likinäkö huononi ja vuosien saatossa myös kaukonäkö. Laseissa oli viimeksi lähinäkö 3 ja kaukonäkö 1.8


    • Miawes

      Olen ollut linssileikkauksessa 2 v sitten. En suosittele. Silmät salamoi ja tuntuvat epänormaaleilta . En päässyt eroon silmälaseista.

      • Sosad

        Älkää hyvät ihmiset käykö linssileikkauksessa! Pilasivat silmäni! Ottaisin koska tahansa takaisin silmälasit jos pääsisin eroon näistä näköhäiriöistä!


      • Anonyymi
        Sosad kirjoitti:

        Älkää hyvät ihmiset käykö linssileikkauksessa! Pilasivat silmäni! Ottaisin koska tahansa takaisin silmälasit jos pääsisin eroon näistä näköhäiriöistä!

        Hei Sosad!

        SAma ongelma! Otatko yhteyttä jos vielä luet tätä palstaa. [email protected]


    • Nainen49v

      Samaa mieltä Sosadin kanssa, että ei kannata käydä linssileikkauksessa! Voisitko tarkemmin kuvailla, mitä näköhäiriöitä yms. sinulla on. Kävin itse valitettavasti linssileikkauksessa noin 5 kk sitten ja sitä olen katunut nyt lähes koko tämän ajan. Näkökyky ei todellakaan ole sellainen, että pärjäisin ilman silmälaseja, Ulkona kirkkaalla ilmalla näen jollakin lailla ja pystyn olemaan ilman laseja, mutta heti keinovalaistuksessa (sisällä) sumuisuutta niin paljon, että pakko käyttää vanhoja laseja (siis tosi vanhoja paljon heikompia laseja kuin ennen leikkausta käytössä olleet). Mutta sitten pimeällä eivät nämäkään lasit enää riitä, vaan pitää käyttää vielä vahvempia laseja. Eli koko ajan säätämistä sen suhteen, että onko ilman laseja, vai ottaako lasit käyttöön vai mitä pitäisi tehdä!! Jotkut sanovat, että pitäisi vain koittaa olla ilman laseja, että aivot tottuisivat, mutta kun ei oikein pysty, kun näkökyky on niin tärkeä aisti, että alkaa käydä psyykkeen päälle, kun ei näe kunnolla. Kiinnostaisi kuulla myös Miawesin tarkempi kokemus suoritetusta linssileikkausta ja näkökyvyn palautumisesta/palautumattomuudesta leikkauksen jälkeen.

      • Anonyymi

        Hei

        Viestisi on jo 5 v vanha, mutta omat oireeni 2020 vuoden lopulla tehdyn linssileikkauksen jälkeen niin samanlaiset kuin sinulla, että mielelläni kuulisin, mikä on tilanteesi nyt? Onko hämärässä näkeminen parantunut? Onko sumuisuus keinovaloissa yhtään helpottunut (tämä on todella kiusallinen vaiva)?


    • VarokaaNyt

      Linssileikkaus on kaihileikkaus. Hämäävää mainontaa monissa klinikoissa , ei puhuta asioiden oikeilla nimillä. Silmänsisäisiä toimenpiteitä ja pysyvän näön heikentymisen riski olemassa. Olkaa tarkkoja, älkää uskoko mainokisia. Kannattaa kysyä second opinion.

      • LuulisNolottavan

        Kannattaa ehdottomasti kysyä myös sinun väitteestäsi second opinion.

        Kaihileikkauksessa poistetaan kaihin himmentämä mykiö. Jo ei ole kaihia, ei voi leikata kaihia eikä tehdä kaihileikkausta. Toivotan onnea diagnoiosin teossa jatkossa, laki tuntee sen puoskaroinnin nimellä ja se tekee sinusta puskarin :D

        Kaikki kaihileikkaukset ovat linssileikkauksia, mutta kaikki linssileikkaukset eivät ole kaihileikkauksia. Sinulla on termit sekaisin.


    • Leikkauksen_riskit

      Alla on silmäleikkauksen riskejä (lista ei ole täydellinen). Suurimmalla osalla silmäleikkaus onnistuu hyvin, mutta joillakin se epäonnistuu täysin. Leikkauksesta voi seurata pysyviä ongelmia näköön ja silmiin. Pahimmillaan leikatulle voi tulla useita näistä ongelmista. Nämä riskit koskevat lasikia, mutta useat riskit koskevat myös linssileikkausta.

      Silmäleikkauksen riskit:
      - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
      - pysyvät valonvääristymät (halo, starburst, glare)
      - näköä ei saa hyväksi edes laseilla
      - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
      - kaksois- tai haamukuvat
      - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
      - yli- tai alikorjaus
      - leikkaus väärillä vahvuuksilla
      - uusinta/korjausleikkausta ei voi tehdä
      - regressio eli (kauko)näön palautuminen leikkausta edeltäneeseen tilanteeseen
      - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
      - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
      - päänsärky (migreenin paheneminen)
      - silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
      - karsastuksen paheneminen
      - lasiaisen samentumat
      - lasiaisen irtauma (verkkokalvon repeytyminen)
      - pysyvä valonarkuus
      - huono tottuminen monovisioniin
      - yliherkkyys silmätipoille
      - sarveiskalvon oheneminen
      - sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
      - verkkokalvon vaurioituminen
      - läppäongelmat
      - epiteelin kasvu
      - tulehdukset
      - masennus

      • ilkeäihminenkö

        Kun olet noin rehellisellä tuulella, niin kannattaisiko myös mainita, että onnistumisprosenntti on paras kaikista ihmisille tehtävistä leikkauksista ja että se on yli 99%. Esimerkiksi lonkkaleikkausten riskit ovat paljon suuremmat ja sekin on rutiinitoimenpide.

        Lisäksi kannattaa ehkä myös mainita, että yli 70% ei leikkauksen jälkeen tarvitse laseja missään tilanteessa.

        Tuntuu siltä, että samalla, kun yrität vaikuttaa ulospäin realistilta, niin salaa oletkin levittämässä hyvin valheellista ja yksipuolista kuvaa. Ymmärrän, että sinulla on paha olla, mutta eikö yhtään hävetä pelotella niitä 99:ää sadasta, joille tulee elämään selvä parannus?


      • Anonyymi

        Oletpa jaksanut hakea kaikki mahdolliset riskit listallesi. Tuohan on sama kuin lääkkeiden mukana tuleva paperilitania, jossa kerrotaan riskit, joiden todennäköisyys on 1/10 000 tai 1/100 000. On todella typerää kirjoitella valheellisia pelotekuvauksia tänne, kun ei tarvitse kantaa vastuuta kirjoitteluistaan. Tuo on varsin typerää ja vahingollista! Niin kaihileikkaukset kuin linssileikkaukset ovat varsin laadukkaasti toteutettuja tänä päivänä. Oikeiat vastyauset kysymyksiinne saatte, kun menette leikkauksen esitutkimukseen tai kartoitukseen, missä voi kysyä kaiken sen, mikä leikkauksissa epäilyttää kutakin. Näiden keskustelupalstojen 'aasiantuntijoihin' ei tule koskaan luottaa. Tällä kerrotaan faktana ihan kaikki, mikä sylki suuhun tuo. On hyvä myös muistaa, että jokainen ihminen kokee lääketieteelliset toimenpiteet omalla tavallaan. Sitten jotkin ovat varsin herkkiä mille tahansa oireille tai vaikutteille. Luottakaa VAIN asiantuntijoihin näinkin vakavissa asioissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletpa jaksanut hakea kaikki mahdolliset riskit listallesi. Tuohan on sama kuin lääkkeiden mukana tuleva paperilitania, jossa kerrotaan riskit, joiden todennäköisyys on 1/10 000 tai 1/100 000. On todella typerää kirjoitella valheellisia pelotekuvauksia tänne, kun ei tarvitse kantaa vastuuta kirjoitteluistaan. Tuo on varsin typerää ja vahingollista! Niin kaihileikkaukset kuin linssileikkaukset ovat varsin laadukkaasti toteutettuja tänä päivänä. Oikeiat vastyauset kysymyksiinne saatte, kun menette leikkauksen esitutkimukseen tai kartoitukseen, missä voi kysyä kaiken sen, mikä leikkauksissa epäilyttää kutakin. Näiden keskustelupalstojen 'aasiantuntijoihin' ei tule koskaan luottaa. Tällä kerrotaan faktana ihan kaikki, mikä sylki suuhun tuo. On hyvä myös muistaa, että jokainen ihminen kokee lääketieteelliset toimenpiteet omalla tavallaan. Sitten jotkin ovat varsin herkkiä mille tahansa oireille tai vaikutteille. Luottakaa VAIN asiantuntijoihin näinkin vakavissa asioissa.

        Näihin "asiantuntijoihinko" ei voi luottaa, jotka kertovat omista kokemuksistaan? Vai ovatko ne mielestäsi ei-realistisia, keksittyjä tarinoita?


    • Kadun

      En usko tuohon 99% onnistumisprosenttiin linssileikkauksen suhteen. Itselleni tuli 1,5 v leikksuksesta lasiaisen irtauma molempiin silmiin ja jälkikaihi. Kun jälkikaihi laseroitiin pois, jäi näkökenttään "hiusroskia" jotka nyt ajelehtivat silmäkentissä taukoamatta, erittäin häiritsevästi. Lisäksi toisen silmän näkökentässä on sumea kohta, vähän kun olisi likaiset linssit silmissä. Mutta näitä linssejä ei voi poistaa, eikä pestä :( näillä mennään loppuelämä, tai ehkä vielä huononevat ja tulee uusia vaivoja?? Joudun myös käyttämään lukulaseja ja hämärässä ei auta edes lasit, ei vaan näe. On myös muita tilanteita kun ei näe, tietyt etäisyydet, ja tätä ei pysty korjaamaan edes laseilla. Ennen leikkausta minulla oli silmälasit, joilla sai korjattua näköni. Tyhmyyttäni ja turhuuttani menin silmäleikkaukseen, uskoin lääkäreitä mutta tätä tulen katumaan loppuelämäni!

      • Viisaskinvipuun

        99% tarkoittaa sitä, että yksi sadasta ei ole onnistunut.
        Se, että sinä olet tyytymätön, ei mitätöi 99 tyytyväistä. Ymmäärrän hyvin, että sapettaa, mutta oman kokemuksen yleistäminen absoluuttiseksi totuudeksi on vain ja ainoastaan osoitus tyhmyydestä.


      • linssileikkaus

        Samaa mieltä! Isäni sanoikin elinaikanaan,että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis!
        En missään tapauksessa suosittele kenellekään linssileikkausta,en edes pahimmalle
        vihamiehelleni,mikäli minulla edes sellaista on.


      • älkäämenkö

        Kaikki lääkärit, jotka ovat omistussuhteessa klinikoihin eivät kerro ikinä totuutta leikkauksista. Tervettä silmää ei ikinä kannata leikkaa missään, millään tekniikalla! Ei laserilla, ei silmänsisäistä linssiä. Näitä tehdään vain rahan takia!!!!


      • Anonyymi

        Hei nimimerkki kadun

        Kirjoituksestasi on jo 5 v., mutta mielelläni kuulisin, mikä on tilanteesi nyt? Oletko tottunut linssileikkauksen aiheuttamiin ongelmiin tai ovatko ne helpottuneet? Ovatko jälkikaihin poiston aiheuttamat ”hiuskarvat” edelleen näkökentässäsi? Olen menossa jälkikaihin poistoon ja siksi kyselen.


    • OnnellinenLeikattu

      Silmäleikkauksen riskit:
      NÄMÄ RISKIT OBVAT YHTEENLASKETUT KAIKISTA MAHDOLLISISTA LEIKKAUKSISTA ELI TÄYTYY TEHDÄ KAIKI MAHDOLLISET SILMÄLEIKKAUKSET NÄIDEN RISKIEN TAKIA. SE EI TIETENKÄÄN ONNISTU KOSKA OSA LEIKKAUKSISTA ON TOISENSA POISSULKEVIA

      - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
      EI OLE, ENE EDES AJATTELE ASIAA

      - pysyvät valonvääristymät (halo, starburst, glare)
      HYVIN VÄHÄN EIKÄ NEKÄÄN HÄIRITSE

      - näköä ei saa hyväksi edes laseilla
      EN ENÄÄ TARVITSE LASEJA

      - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
      EI OLE

      - kaksois- tai haamukuvat
      EI OLE

      - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
      EI OLE

      - yli- tai alikorjaus
      EI OLE

      - leikkaus väärillä vahvuuksilla
      EI OLE

      - uusinta/korjausleikkausta ei voi tehdä
      EI OLE TARVETTA, UUSINTALEIKKAUKSEN VOI TEHDÄ, MUTTA SE ON MONIMUTKAISEMPI KUIN ENSIMMÄINEN, MAHDOLLINEN KYLLÄKIN.

      - regressio eli (kauko)näön palautuminen leikkausta edeltäneeseen tilanteeseen
      EI VOI OLLA, EI OLE SAMOJA OSIA

      - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
      EI TARVITSE, KYLLÄ VOI

      - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
      EI OLE, NÄKÖ ON KAIKILTA OSILTA HYVÄ

      - päänsärky (migreenin paheneminen)
      EI OLE

      - silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
      EI OLE

      - karsastuksen paheneminen
      EI OLE

      - lasiaisen samentumat
      EI OLE

      - lasiaisen irtauma (verkkokalvon repeytyminen)
      EI OLE

      - pysyvä valonarkuus
      EI OLE

      - huono tottuminen monovisioniin
      EI OLE MONOVISIONIA

      - yliherkkyys silmätipoille
      EI OLE TARVETTA

      - sarveiskalvon oheneminen
      EI OLE

      - sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
      EI OLE

      - verkkokalvon vaurioituminen
      EI OLE

      - läppäongelmat
      EI OLE

      - epiteelin kasvu
      EI OLE

      - tulehdukset
      EI OLE

      - masennus
      PIRISTYS

    • Linssileikattu

      Minulla on vähän samanlainen tilanne kuin sinulle Kadun, jolla kulunut 1,5 vuotta linssileikkauksesta ja jolla näkykyky monissa tilanteissa nyt huono. Olisi kiva kuulla vähän lisää ja saada "vertaistukea". Olisiko mahdollista jutella esim. puhelimitse/sähköpostitse?

    • Maaria65

      Minulle tehtiin keväällä 2013 linssileikkaus molempiin silmiin Turun Memirassa. Leikkaus maksoi vähän alla 5000 euroa, ja hintaan kuuluu aivan kaikki niin kauan kuin asiakas on täysin tyytyväinen. Minulla oli voimakasta hajataittoa, ja ikänäkö oli alkanut vaivata. Olen nyt 50-vuotias. Silmiini asetettiin parhaat mahdolliset monitehomykiöt. Oli ihanaa päästä eroon vaivalloisista silmälaseista. Jälkikaihia kehittyi jonkin verran, ja kävin sitä nyt keväällä poistattamassa. Se toimenpide oli kivuton ja nopea. Kyseessä on normaali leikkauksen jälkeinen ilmiö, ei mitään vaarallista. Lasiaisen irtaumaa on tällä hetkellä vähän, mikä ilmenee kirkkaassa valossa rihmamaisina kollageenisäikeinä näkökentässä. Leikkaus voi sitä hieman vauhdittaa, mutta iän mukana lasiaista irtoaa kaikilta. Haloilmiö eli rengasmainen hohde katulamppujen, liikennevalojen ym. valonlähteiden ympärillä on tavallinen jälkiseuraus, joka johtuu aivojen toiminnasta, ei linsseistä. Minulla tuo on vähentynyt alkuun verrattuna, kun aivot ovat sopeutuneet uuteen näkemiseen. Memirassa kaikki riskit käytiin moneen kertaan läpi, silmät tutkittiin perin pohjin ja tuli olo, että on osaavissa käsissä. Eivät rupea leikkaamaan, jos silmissä on jotakin vikaa. Kaksi tuttavaani kävi näyttäytymässä, mutta saivat kieltävän vastauksen. Homma ei siis ole pelkkää rahastusta ihmisen terveyden kustannuksella. Kaiken kaikkiaan olen hyvin tyytyväinen tulokseen; näkökykyni on hyvä kaikilla etäisyyksillä. Voin suositella leikkausta taittovirheen ja ikänäön hoitoon sekä harmaakaihin ehkäisyyn. Näiltä vaivoilta välttyy koko loppuelämän. Linssit kyllä kestävät. Jos joku harkitsee leikkausta, suosittelen Memiraa.

      • HyväKokemus

        Yleensä pettyneet ihmiset haluavat jakaa pettymyksensä ja tyytyväiset eivät enää ajattele asiaa, joka on järjestyksessä. Siksi viestiketjuissa tyytymättömien osuus on aivan erilainen kuin tutkimuksissa.

        Erityisesti terveyteen liittyvissä asioissa tunteet on pinnassa ja ketjuun liittyy hyvää tarkoittavia ihmisiä, joilla on vakaa uskomus jonkun toimen haitallisuudesta tai toisen hyvyydestä. Hyvänä esimerkkinä on erilaiset maahiset ja muut huuhaahoidon kannattajat. Ne onneksi tunnistaa heti ensi sanoista, jotka eivät ole tästä maailmasta.

        Minä olen kuitenkin edusta sitä enemmistöä, joka on tyytyväinen ja jolla ei ole omaa agendaa ajettavana.

        Voin allekirjoittaa edellisen kirjoituksen lähes sansat sanaan. Ikää on jonkin verran enemmän, Mehiläinen teki leikkauksen, hinta oli samalla hehtaarilla, ei tullut jälkikaihia eikä vielä kollgeenisäikeitäkään ole näkynyt.

        Laseja en tarvitse lainkaan, hämärässä joskus kaipaa lisää valoa, muttei enempää kuin muut samanikäiset.

        Mykiöt ovat Symphony monitehot. Tarkka alue ei ole ihan nenän edessä, se alkaa jossain 40 cm nurkilla, mutta on tietenkin paljon parempi kuin ennen. Laseilla pääsi katsomaan tarkkaan lähemmäksi.

        Olen erittäin tyytyväinen ja suosittelen kaikille, joilla on siihen varaa ja joiden silmät soveltuvat. Kuten edellä todettiin leikkausta ei tehdä noin vain pelkästään halukkuuden perusteella.

        https://ascrs.confex.com/ascrs/15am/webprogram/Paper15907.html


    • Laditon

      Nyt reilu vuosi kulunut silmäleikkauksesta.Olen onnellinen kun en tarvitse silmälaseja.Silloin tällöin onnen tunne tulvahtaa ylitseni kun taas huomaan että näen hyvin.Ainoa mitä kaipaan on likinäköiselle ominainen tarkka lähinäkö.Mutta pärjään hyvin töissä ja jos tarvin tosi tarkkaa lähinäköä,lainaan mieheni lukulaseja.
      Pimeällä auton ajaminen on vielä haastavaa,kirkkaat valot häikäisevät vieläkin.Haloilmiöön olen jo tottunut.
      Mielestäni kannatti leikkauttaa ja koen että olen saanut vastinetta koko rahan edestä.

    • Kaaka

      Minulla kolme kk leikkauksesta Terveystalolla. Olen erittäin tyytyväinen saamaani hoitoon ja hoitotulokseen. Kymmeniä vuosia laseja pitäneenä on ihanaa kun ne ei enää rajoita harrastuksia, ei tarvitse huurtumisten ja likaisten linssien kanssa painiskella ja näen omat kasvoni kunnolla ilman laseja, ym. ym :)
      Ennen leikkausta aloitettiin jo tippahoito. Lääkäri ja optikko tekivät tarkastuksensa. Itse leikkaus tapahtui tippapuudutuksella, täysin kivuttomasti. Jonkin verran epämiellyttävänä koin veden paineen silmiä huuhdottaessa sekä luomenlevittimen, mikä lopussa tuntui ikävänä paineena yläluomessa. Toisen silmän toimenpide kesti 15 min ja toisen 18 min. Leikkaussalissa olin kaikkineensa vajaan tunnin. Heti toimenpiteen jälkeen maailma oli vähän sumea, mutta näin jo naputella puhelintani. Kauas ei vielä kunnolla nähnyt. Heräämössä sain kahvitella, leipää, sämpylää, keittoja, pullaa ym oli tarjolla. Ennen toimenpidettä minulle oli sekä hoitaja että lääkäri käynyt selostamassa asian tarkoin ja omia toiveita kuunneltiin. Minulla on myös ripsipidennykset, niitä ei tarvinnut poistaa eikä niistä ollut mitään haittaa. Myöhemmin ne ovat osoittautuneet hyväksi ratkaisuksi kun ei tarvitse ripsivärejä pestä pois. Alussa tämä olisikin ollut hankalaa kun silmien kastumista ja aineiden joutumista silmiin piti varoa. Muutamassa päivässä lähinäkö oli jo mielestäni hyvä, näin täysin lukea sanomalehtitekstiä. Kaukonäkö parani vähitellen parin kolmen viikon aikana. Leikkauksen jälkeen käytin jnk aikaa kahta tippaa ja sitten yhtä. Alussa valoarkuutta oli, ja sainkin vielä uuden tipan tämän hoitoon. Kahden kk kohdalla oli toinen kontrolli, jossa todettiin, että tarvitsen lasertoimenpiteen mykiöpussien liian nopean kuroutumisen hoitamiseen. Tämä tapahtui pari pv sitten. Tämäkin tippapuudutuksessa ihan vain lääkärikäynnin yhteydessä ja ilman mitään jälkihoitoa. Nyt odottelen puolen vuoden kontrollia, joka käsittääkseni on viimeinen. Kk leikkauksesta näkö oli optikon tarkastuksessa hyvä, toinen silmä -0,75 ja toinen -0,5 ja 2kk tarkastuksessa näin vielä kaksi riviä alempaa arvoja ei ilmoitettu. Halovaloja on, mutta niihin alkaa jo tottua. Silmien kuivumista on joskus, laitan tarvittaessa kostutustippoja ( ehkä 2-3 x/vko). Kaikki käynnit ja toimenpiteet sisältyvät könttähintaa, joten maksuista ei tarvitse huolehtia kuin kerran.
      Ainoa miinus on siinä, etten tehnyt tätä jo vuosia sitten :)

    • Jansku1

      Silmäni leikattiin laserilla viime kesänä, toinen silmä kahdesti, koska leikattu arvo ei pysynyt. Toisessa silmässä oli miinusta lähes 7, toisessa noin 6. Oli hajataittoisuutta ja ikänäköä, joista toivoin pääseväni eroon.

      En ole tyytyväinen, sillä silmäni ovat edelleen täysin eri paria. Toinen näkee lähelle ja toinen kauas, mutta yhdessä ne eivät luo kokonaiskuvaa. Karsastus on voimakasta. Autolla ajaessa on pakko pitää toinen silmä kiinni. Television suomennostekstit ovat epäselviä ja hyppivät koko ajan. Sivusilmällä katsottaessa eli kun kääntää pään sivuun, näkee paremmin.

      Tietokoneella näen työskennellä erinomaisesti, myös lukeminen sujuu vaivatta. Lääkäri sanoi, että pitäisi vain koettaa olla ilman laseja, että aivot tottuisivat. Nyt on leikkauksesta jo 8 kuukautta eikä tilanne ole parantunut yhtään. Näkökyky on niin tärkeä aisti, että alkaa käydä jo huolestuttavaksi. Olen menossa puolivuotistarkastukseen (ei tullut kutsua, piti itse tilata) ja aion kysyä, miksi tulokset ovat näin huonot.

    • Kaaka

      Janskulle: Sinulle siis tehty laserleikkaus? Sehän on täysin eri toimenpide kuin linssileikkaus. Miksi et teettänyt linssileikkausta kun noin paljon näössä on ollut ongelmia? Minulle sanottiin suoraan, ettei laserilla saada tyydyttäviä tuloksia kun on hajataittoa, liki-ja kaukonäkö ongelmaa.

    • Tyytyväinenasiakas

      Kannattaa mennä linssileikkauskeen eikä laseriin. Hinta on sama, mutta näkö ei huonone koskaan. Omani on 1,0 / 1,0. Eihän se ole sama kuin 19 vuotiaana, muttei ole mieskään :D
      Näen sen, minkä pitääkin .

      • Anonyymi

        Näöntarkkuus 1/1 ei ole, kuin juuri rajalla, että se on normaali.
        Näöntarkkuus 0 (nolla) tarkoittaa sokeaa.
        Näöntarkkuus 2 tarkoittaa parasta mahdollista mitä taulukosta löytää.
        1-2 on siis normaali/hyvä/täydellinen
        alle 1 on aina vähän huono.
        Eli sinulla on tavallaan normaalin alarajalla.
        Itellä on parhaalla mahdollisella lasikorjauksella toisessa silmässä 0,8 ja toisessa 1,2.

        Itellä ilman laseja huitelee jossain 0,4-0,6 alueella silmät. Se tarkoittaa, että ilman laseja löydän kotona vessaan ja pissin miehenä istualtani, koska en osuisi pönttöön ilman laseja.
        Onneksi keksin, että voin lorinan perusteella tähdätä veteen, jolloin voin käydä yöllä kotonani vessassa menettämättä miehistä uskottavuuttani (jopa pimeässä).


      • Anonyymi

        Olin moniteholinssileikkaus puoli vuotta sitten Eiran sairaala Hki.
        Näkö ei ole terävä lähelle ei kauas eikö siltä väliltä?
        3 kertaa ” tykitetty ” silmistä riekaleita.
        Nyt ehdotettu PRK -leikkausta.
        En ole kyllä tyytyväinen.


    • Tyty66

      Joka tapauksessa aika terveystalolle tampereelle..olen kyllästynyt laseihin..Linssileikkaus toivottavasti tiedossa!Mutta onkohan jollakin kokemusta jkl:n Medilaserista,josko vaihtaisin sinne kun minua lähempänä, kun tuo Tampere

    • Linssillinen

      Minulle tehtiin moniteholinssileikkaus Medilaserilla 4 päivää sitten. Lehtä pystyy lukemaan, mutta on etsittävä tarkemmin oikea etäisyys kuin aikaisemmin lukulaseilla. Eli kun oman silmän mykiö kykeni tarkentamaan ainakin jonkin verran, vaikka ikä oli sitä jäykistänyt, on moniteholinssissä vakio polttopisteet eli se ei tarkenna. Tätä asiaa en tullut aikaisemmin ajatelleeksi ja jos tämä olisi kerrottu, olisin saattanut jäädä leikkausta vielä odottamaan.
      Ehkä ärsyttävin piirre 4 päivän jälkeen on se, että TV:ssä ja varsinkin Teksti-TV:ssä näkyy mustalla pohjalla valkoisena olevalla tekstillä varjostumia. Nämä näkyvät myös normaalin TV-ohjelman tekstityksissä. Häipyvätköhän nämä kokonaan joskus ?

    • Linssillinen

      Minulle tehtiin ikänäköleikkaus / linssileikkaus n. 10 päivää sitten.

      Mielestäni en saanut ennen leikkausta riittävästi tietoa mistä on kysymys. Minulle lähinnä kerrotiin, että tietokoneen käyttöetäisyys on pienempi kuin aikaisemmin. Joten laitan tänne niitä asioita, joita mielestäni asiaa pohtivan on syytä ottaa huomioon.
      - silmän oma mykiö kykenee tarkentamaan kohteen etäisyyden mukaan. Nuorilla hyvin kaukaa hyvin lähelle. Vanhemmilla mykiö jäykistyy ja tarkennus ei enään onnistu kuten nuorilla
      - kuitenkin vanhanllakin ihmisellä silmä tarkentaa. Jos käyttää lukulaseja ja siirtää luettavaa lehteä edes takaisin, tarkentaa silmä kohteeseen. Tai kun käyttää sopivia laseja ja kun katsoo TV:tä ja vaihtaa istumapaikan vaikka 2m etäisyydeltä 4 metriin silmä tarkentaa TV:n etäisyydelle. Toki usein on käytettävä joko moniteholaseja tai eri laseja lukemiseen ja TV:n katsomiseen
      - linssileikkauksessa silmään laitetaan linssi, jolla on 2 tarkennuspistettä. Lähelle ja kauas. Silmä siis näkee hyvin noihin tarkennuspisteisiin, mutta ei kykene tarkentamaan. Tämä tekee sen, että käyttökelpoiset lehdenlukuetäisyydet saattavalat olla hyvin pienet. Pienemmät kuin omilla mykiöillä ja lukulaseilla. Sama pätee kaukonäköön ja vaikka TV:n katsomisen etäisyyksiin

      - 2 tarkennupistettä usein laajennetaan siten, että toisessa silmässä tarkennuspisteet ovat hieman eri kohdassa kuin toisessa. Jos toisen lähinäöntarkenuspiste on vaikka n. 30 cm voi se toisella olla 35 cm. Näin saadaan hieman laajuutta näkökekenttään

      - koska silmä ei tarkenna, pohjautuu linssileikkauksen lopputulos paljon siihen, kuinka hyvin kenenkin aivot kykenevät käyttämään näitä kiinteitä tarkennuspisteitä

      • Linssillinen

        Tässä ketjussa osin väitellään siitä, onko linssileikkaus hyvä vai huono. Väittely on turha, koska kyse on paljon elämäntavoista ja siitä, mitä vaatimuksia tämä on näkemiseen aiheuttanut. Esimerkiksi minä olen aina tottunut lukemaan sanomalehden siten, että se on auki pöydällä jolloin etäisyys lehden alareunan ja yläreunan välillä on suuri. Lukulaseilla tämä onnistui hyvin, mutta moniteholinseillä päätä tai lehteä joutuu säätämään oikealle etäisyydelle.
        Käytän ammatikseni isoa tietokonemonitoria (24 tuumaa), jossa silmien kohdalta etäisyys monitorin eri pisteisiin vaihtelee suuresti. Lukulaseilla silmän tarkennus hoiti sen, että päätä ei tarvinnut liikuttaa. Nyt moniteholinseillä (ja lukulaseilla) on päätä siirrettävä sellaiseen kohtaan, jossa näkö on hyvä siirrettäessä katse monitorin keskeltä sen reunoille

        Olisi hyvä jos kaikki leikkauksia tekevät tahot toisivat nämä faktat esiin ja että asiakas pohtisi elämän tapojaan niin, että tietäisi etukäteen miltä osin joutuisi tekemään näkemisessä kompromisseja ja onko niitä valmis tekemään


      • Linssillinen

        Ikänäköleikkaus eli linssileikkaus.
        Samalla kun olen mielenkiinnon vuoksi selvittänyt asioita laitetaan tännekin muiden tiedoksi.

        Linssileikkauksessa kannattaa olla mukana linssin valinnassa. Minulle ei tällaisesta mahdollisuudesta kerrottu.
        Tässä 2 linkkiä sen valmistajan linsseihin, joita minulle laitettiin. Käsitin, että näitä valmistajia on vain pari kappaletta eli näitä linssejä käyttävät useat leikkaavat tahot.
        http://www.accessdata.fda.gov/cdrh_docs/pdf/P980040S049d.pdf
        http://www.accessdata.fda.gov/cdrh_docs/pdf/P980040S049c.pdf

        Linssejä on valittavissa
        1) ZMB00 4.00 D
        - linssi siis 4 linssi joka vastaa 3 lukulaseja
        - tarkin lukuetäisyys lähinäöllä 33 cm

        2) ZLB00 3.25 D
        - linssi siis 3.25 linssi joka vastaa 2.5 lukulaseja
        - tarkin lukuetäisyys lähinäöllä 42 cm

        3) ZKB00 2.75 D
        - linssi siis 2.75 linssi joka vastaa 2 lukulaseja
        - tarkin lukuetäisyys lähinäöllä 50 cm

        Ilmeisesti suomessa laitetaan oletuksena noita 42 cm tarkentavia linssejä. Nämä laitettiin myös minulle.
        Itse käytin ennen leikkausta 2 laseja. Niillä olisi nähnyt lukea lehtä levitettynä pöydälle tai vaikka tietokonemonitoria.


      • Anonyymi
        Linssillinen kirjoitti:

        Tässä ketjussa osin väitellään siitä, onko linssileikkaus hyvä vai huono. Väittely on turha, koska kyse on paljon elämäntavoista ja siitä, mitä vaatimuksia tämä on näkemiseen aiheuttanut. Esimerkiksi minä olen aina tottunut lukemaan sanomalehden siten, että se on auki pöydällä jolloin etäisyys lehden alareunan ja yläreunan välillä on suuri. Lukulaseilla tämä onnistui hyvin, mutta moniteholinseillä päätä tai lehteä joutuu säätämään oikealle etäisyydelle.
        Käytän ammatikseni isoa tietokonemonitoria (24 tuumaa), jossa silmien kohdalta etäisyys monitorin eri pisteisiin vaihtelee suuresti. Lukulaseilla silmän tarkennus hoiti sen, että päätä ei tarvinnut liikuttaa. Nyt moniteholinseillä (ja lukulaseilla) on päätä siirrettävä sellaiseen kohtaan, jossa näkö on hyvä siirrettäessä katse monitorin keskeltä sen reunoille

        Olisi hyvä jos kaikki leikkauksia tekevät tahot toisivat nämä faktat esiin ja että asiakas pohtisi elämän tapojaan niin, että tietäisi etukäteen miltä osin joutuisi tekemään näkemisessä kompromisseja ja onko niitä valmis tekemään

        Monitehosilmälaseilla on sama ongelma: päätä on liikutettava korkeus- ja sivusuunnassa tarkennuspisteen osumiseksi haluttuun kohtaan. Lukulaseillakaan ei pelastusta enää tule, kun omat zoomit eivät toimi sen vertaa, että samoilla vahvuuksilla näkisi molempiin pc:n näyttöihin, pöydälle ja seinän muistilappuihin...


    • Linssillinen

      Nyt on kuukausi kulunut linssileikkauksesta. Erilaiset valoilmiöt ovat vielä melko pahoja.
      - Näyttää kuin autoissa olisi pitkät valot päällä päivälläkin, parkkihalleissa ja vastaavissa valot katossa tuntuvat loistavan erittäin kirkkaasti ja niiden ympärillä on valorengas.
      - Ärsyttävin on se, että kaikkien mustalla pohjalla olevien valkoisella tekstillä on isot valkoiset varjot. TV:n tekstiTV:n tekstin varjo ovat vielä isot. Elokuvan valkoista tekstitystä on joskus vaikea lukea.
      - Tietokoneen valkoisella pohjalla olevan mustan tekstin kontrasti on heikompi

      Yllä laittamista linkeistä voi lukea, että suurempi riski pahoille halo- ja häikäisyn valoilmiölle on sitä suurempi, mitä lähempänä on linssin lähinäön tarkkakohta

      Miten asiakkaat kokevat häikäisyn (yllä mainitsemani valoherkkyyden) 6 kuukauden päästä linssileikkausesta
      Linssi ZLB00 3.25 D tarkin lukuetäisyys lähinäöllä 42 cm
      - 69 % ei koe ongelmaksi
      - 25.5 % kokee kohtalaiseksi ongelmaksi
      - 5.4 % kokee vaikeaksi ongelmaksi

      Linssi ZKB00 2.75 D tarkin lukuetäisyys lähinäöllä 50 cm
      - 77 % ei koe ongelmaksi
      - 22 % kokee kohtalaiseksi ongelmaksi
      - 1.4 % kokee vaikeaksi ongelmaksi


      Miten asiakkaat kokevat halon (auton valojen renkaat jne.) 6 kuukauden päästä linssileikkausesta
      Linssi ZLB00 3.25 D tarkin lukuetäisyys lähinäöllä 42 cm
      - 57 % ei koe ongelmaksi
      - 32 % kokee kohtalaiseksi ongelmaksi
      - 10.7 % kokee vaikeaksi ongelmaksi

      Linssi ZKB00 2.75 D tarkin lukuetäisyys lähinäöllä 50 cm
      - 69 % ei koe ongelmaksi
      - 25 % kokee kohtalaiseksi ongelmaksi
      - 5.6 % kokee vaikeaksi ongelmaksi

      Eli 42 cm tarkentavalla linssillä on 10.7 % mahdollisuus sille, että halo on jatkossa vaikea ongelma. Tuon riskin todennäköisyys on aika suuri eli useampi kuin yksi kymmenestä

      Olisi reilua, että nämä riskit kerrottaisiin näin konkreettisesti ennen leikkausta.
      Yleisestihän leikkaavien tahojen kommentointi on tasoa "pimeällä voi auton valojen ympärillä näkyä rengas". Eli hieman samaa yksinkertaista tasoa kuin paljon tässäkin ketjussa on keskusteltu ilman faktoja

    • Linssillinen

      Yli 2 kk kulunut ikänäköleikkauksesta / linssileikkauksesta. Valoilmiöt ovat edelleen melko pahat ja varmasti kestää kuukausia ellei vuosia kun/jos paranevat.
      Autojen valot ovat kirkkaat, kaikki valot kuten parkkihallin lamput loistavat erittäin kirkkaasti. TekstiTV:n valkoisessa tekstissä tai elokuvan tekstityksessä on isot varjot, jotka vaikeuttavat tekstin lukemista.
      Johtavassa silmässä on hajataittoa joka voiodaan korjata aikaisintaan 4 kk leikkauksesta. Tämä vaikeuttaa arkipäivän näkemistä.
      Johtavaan silmään tuli leikkauksessa lasiaisen irtautuma, joka jatkuu edelleen. Eli välillä näkökentässä on sumua, jonka läpi ei näe.
      Jos olisin tiennyt, että linssejä on eri tarkennusetäisyyksille, olisin valinnut linssit, joiden tarkennusetäisyys on 50 cm. Tai ainakin toiseen silmään tuollaisen ja toiseen 42 cm tarkentavan.
      Nyt selvisi lääkäriltä, että linssejä ei voi enään vaihtaa, koska siinä on suuri riski.
      Hieman vastuuntunnotonta on laittaa asiakkaalle linssit, joiden kanssa hän elää loppuelämän käymättä läpi linssien eri vaihtoehtoja.

      Vaikka hajataittoleikkauksen jälkeen näkeminen siltä osin paranisi, en olisi tätä leikkausta ottanut jos olisin tiennyt edes osan jälkiseurauksista.
      Käytännössä minulle kerrottiin : Saatat joutua käyttämään toisinaan lukulaseja päätteen kanssa, pimeällä voit nähdä renkaat autojen valojen ympärillä mutta muuten näkö on hyvä

    • 49ja11

      Kävin ikänäköleikkauksessa Tampereen terveystalolla 10 päivää sitten. Leikkaava lääkäri T.Pajari. Suosittelen. Olin yhteydessä leikkausta miettiessäni myös jykylän medilaseriin. Siellä tunnin esitutkimus, ja leikkaavan kirurgin olisi nähnyt vasta leikkauspäivänä. Terveystalolla kahden tunnin esitutkimus, myös kirurgi tutki jo tolloin. Oli turvallinen mieli, kun asiantuntijat kolmen eri henkilön (optikko, hoitaja ja kirurgi) ammattitaidolla tutkivat, ja kartoittivat tarpeeni.Sanottiin että olen hieman nuori ikänäköleikkaukseen(50v) ja olisi voinut laserilla vielä tehdä silmistäni eripariset, toinen lähelle, toinen kaus,tai laittaa kamla- implantin toiseen silmään,. Näistä lähempää tietoa terveystalon sivuilla. Minulla oli suht hyvä kaukonäko:0.00 ja -0.50, ja luku kahden luokkaa. Laseina käytin kuitenkin kaksiteholaseja jatkuvasti.kun en nähnyt lähelle, esim. Puhelimen käyttö ei ilman laseja onnistunut lainkaan, kaupassa ei nähnyt hintoja ym. Kolme vuotta käytin jatkuvasti laseja, jotka ei istunut minun nenälle ollenkaan. Kahdet lasit ja kahdet aurinkolasit vahvuuksilla tuli maksamaan tänä aikana n.2000€..silmäasemalta enimmäiset.. ja viimeset instrumentariumista..asutaan sen verran maalla ettei 100km.säteellä ole muita..Kyllä nyt tuntuu koko ajan onnelliselta, kun ei tartte laseja.Leikkaus tuntui epämukavalta, niinkun joku edellinen kirjoitti, levittimen laitto toiseen silmmä tuntui ikävältä, ja mykiön ja sakkojen imurointi paineen tuntuuna, mutta ilman rauhoittavia, tippapuudutuksella olen lähinnä ylpeä itsestni kun uskalsin tehdä tämän. Kirurgi rauhoittava, ja hyvin perusteli miksei nukutusta, joka olisi maksanut 200€enemmän, eikä rauhottavia kannata ottaa..ehkä enemmän vielä tietoa tästä toipilas-ajasta olisi ollut hyvä saada, ei menisi turhaan miettimiseen: onko tämä normaalia.Leikkaus kesti n. 20 min. Silmä. Kumpikin tehtiin omana operaationa, 12 min.väliä. kaikkinensa olin ehkä kolme tuntia terveystalolla, esi-tippoineen, ja jälki-sämpyläkahvineen, ym.Ainoa ongelma tilanteessa oli maksaminen, kun ei minun pankkikortti käynnytkään, vaikka tilillä raha, ja raja vartavasten nostettu. Juoksu sitten hämeenkadun op:hen hakemaan käteistä , muovisuojat ja huono näkö mukana, terveystalo ei kuulemma pystynyt antamaan laskua kun 3000€ asti, ja leikkaus maksoi n.5500.kannattaa ottaa käteistä, tai hakea teveystalolaskua etukäteen, ettei tule ongelmia, kun muutenkin tokkura olo. Nyt lähinnä tuokin naurattaa.Kun minulle valittiin linsit, sanoin kirurgille, että haluan parhaat mahdolliset, hinnalla ei väliä, sanoin ettei sitten myöhemmin tarvitse uusia. Hän sanoikin leikkauksen jälkeen, kun vielä varmistelin, että oli valinnut mielestään parhaat, jotka on käyttökokemusten perusteellakin hyvät(Zeiss Lisa). Leikkauksen jälkeen oli silmät vetistävät, ja värit hukassa. Siniset liikennemerkit vihreitä, valkonen punaista, ja kovat haloilmiöt. Kolmentunnin ajomatka kotiin illalla kärsimystä.vetistystä, näko huonoa, auton valot häikäisvät, moninkertaset valokehät.roskan tuntua jne.Minulle annettiin tippoja mukaan, jos tulee kipua, niin laita niitä. Mutta, kun en tienyt onko nuo minun oireet normaaleja, en tietenkään alkanut irroittelemaan teipattuja suojakilpiä.Kotona alkoi sitten puolen yön aikoihin sit näin valkosen valkosena.Kun pääsin nukkumaan, nukuin 8 tuntia todellä hyvin. En ole tarvinut särkylääkettä koko aikana., ja flunssakin, jota podin viikko ennen leikkausta, hävisi.Suoja kilpia pidin 2 yötä pitempään, kun käskettiin, kun välillä kutittaa silmiä, niin varmuuden vuoks näin ajattelin. Nyt viime yöilman kilpiä meni hyvin. Olen ollu puhelimella ja tabletilla joka päivä leikkauksen jälkeen, huomaa ettei silmät tästä vielä oikein pidä.Antibioottitippoja neljä viikkoa leikkauksen jälkeen ,ja tarv kosteustippoja. Niitä käytänkin todella paljon aamuin illoin bevita eye, ja välillä artelacia. Pidän tippojen välillä väh.puoli tuntia, niin eivät vie toistensa vaikutusta.Roskantuntua vielä välillä, mutta nuo tipat auttavat, ja välillä onkin ollut kissan karvaa, tai vaatekuitua, kun olen tutkinut, silloin vaan runsaast tippoja. Jouduin aiemminkin käyttämään paljon kosteustippoja kuiviin silmiin, kirurgi sanoi ettei tämä este leikkaukselle. Silmäni punoittivat usein, ja harasivat.,nyt on valkuaiset niin valkoiset, vaikka välillä kaihertaa. Toisesta silmästä korjattiin pieni taittovirhe, toisessa kuulemma niin vähän, ettei tarvinnut korjausta. Haloilmiöitä vielä, auton valojen ympärillä sädekehät, mutta tämänkin kanssa pystyy elämään, ja tämähän pitäisi korjaantua ajan myötä. Jos ei niin kyl täytyy ottaa romantiikan kannaltä nuo nätit valot☺Näkö suht hyvä kauas nään yhtä hyvin kun ennenkin, ja lähelle tosi hyvin, joskin vielä välillä silmät väsyy niin näkökenttä heikkenee. .mutta leikkauksesta vasta 10 päivää.JA kun katson peiliin, niin eipä tartte suurentavaa peiliä, sitten kun päsen meikkaamaan, niin onpa helppoa😅

      • 49ja11

        JA vielä lisään:Kun otan kuvia ja pidän puhelinta kameraa tai videokameraa ylhäällä, ei tarvitse väänttää niskoja nurin lukulasien kanssa, vaan nostaa nätisti katseen.Kyllä paljo enemmä plussia kun miinuksia tämän leikkauksen tiimoilta minun kohdallani, tietysti muistettava että jokainen yksilo, ja toiset reagoivat erilailla eri asioihin. Ainakin luotan Terveystaloon, jos häikkää niin korjataan. Olen kuullut paljon virossa tehtyistä leikkauksista, joissa enemmän epäonnistumisia. Itse ajattelin että kun lähden, otan varmmimman kautta, ja suosin suomalaista.Tietenkin olisi tullut paljon halvemmaksi..mutta otin pankkilainan tähän op:stä, jossa korkokin halvempi, kun terv.talo luotossa.Laserleikkauskin halvempi, mutta tämän koin että tämä minulle paras. Tuttavalleni tehty laser vuosi sitten,:toinen lähi, toinen kauko, on todellä tyytyväinen. Hän 52v.lapsesta asti joutunut pitämään laseja..nyt ei tarvitse. Jos haluaa ,hän voi tulevaisuudessa tehdä linssileikkauksen, laserissahan lähi -näkö voi heikentyä. Minun tapauksessa näkö pysyy nyt tämmöisenä, eikä kaihiakaan tulla tässä elämässä, joten kaikin puolin olen tyytyväinen, ja suosittelen harkitsemaan


      • Lasiton

        Minulle tehtiin moniteholinssileikkaus neljä vuotta sitten Eiran sairaalassa. Silmälasini olivat monitehot, kauko noin 2,5 ja oikeassa jopa 4 tarkan näön alueella. Olen ollu todella tyytyväinen, näen erittäin tarkasti kaikille etäisyyksille, eikä silmissä ole ollut minkään sorttisia tuntemuksia näiden vuosien aikana. Haloefektiä oli pari kuukautta pimeällä valojen ympärillä, mutta sekin loppui pian.
        Olen jo nyt tienannut leikkauksen hinnan kun ei ole tarvinnut ostaa laseja eikä piilareita. Viime viikolla tuli oikeaan silmään lasiaisen irtaumaa, joka on todella yleinen minun iästäni (58), oli linssileikkaus tehty tai ei. Kävin tarkastuksessa Eirassa, ja siellä todettiin tilanne ja tarkastettiin näkö, joka on kummassakin silmässä täydellinen. Olenkohan sitten keskimääräistä onnekkaampi, mutta ehdottomasti sitä mieltä että leikkaukseen käyttämäni 5000 € oli kannattavin sijoitus ikinä.


      • Taittovirhe

        Korjattiinko taittovirhe pian leikkauksen jälkeen, jos leikkauksesta on vain 10 päivää ? Olen käsittänyt, että taittovirheen voi korjata vasta muutaman kuukauden päästä


    • Linssillinen

      Hieman yli 3 kuukautta linssileikkauksesta. Minä varmaankin kuuluun siihen 10 % joukkoon, jotka kokevat herkemmin erilaiset valoilmiöt kuten autojen valot. Ärsyttävintä on se, että valkoisissa merkeissä mustalla pohjalla on valkoiset varjot. Käytönnössä tekstiTV:ssä tai elokuvan tekstityksessä. Oikeassa johtavassa silmässä on hieman hajataittoa, mutta sen verran, että esim. töissä palavereissa 4-7 m päästä on vaikea erottaa heijastettavaa kuvaa, kun yleensä neukkarissa ei ole pimeää joten kontrasti on huono. Hajataitto voidaan korjata n. 5 kk päästä leikkauksesta. Toivottavasti tämä korjaantuu. Päätteen kanssa, jossa etäisyys on n. 1 m käytän lukulaseja.

    • Situra

      Kävin linssileikkauksessa 19.3.2016 Virossa,mnulle laitettiin moniteholinssit silmiin Synfoni linssit toinen katsoo kauas ja toinen lähelle.Minulla oli lähinäkö huono tai voiko sitä sanoo huonoksi jos on 1.5 ja kauko näkö 0 ja silmät muuten todella terveet ei mitään muuta ongelmaa.Samalla tehtiin kaihileikkaus vaikka minulla ei kaihia ollu,olen 46 v.Mut kuulemma näitä moniteholinssejä ei voi laittaa silmiin jos kaihia ei leikata.Olen todella katunut toimenpidettä,Viron Lääkäri pyyhki kätensä tästä hommasta kun rupesin valittamaan hänelle,miksi kauko näköni on huono ja hämäränäkö todella huono,joudun käyttämään laseja ajaessa autolla ja pimeässä.Viron Lääkäri sanoo että tilanne paranee lun jaksaa odottaa,mutta nyt on jo yli puolivuotta mennyt ja kaukonäkö on todella epäselvä ja sottanen.Mietin tässä,mitä kannattais tehdä.Viroon en enään missään nimessä mene ja muutenkin en haluiaisi enään mitään toimenpidette silmiiini tehtävän,mutta näinkään ei voi jatkua.Suomessa Lääkärit vähän huonosti ottaa asiakkaaksi Virossa käynyttä potilasta.Kadun kovasti mutta myöhästä tässä on itkeä kun on kakat jo housuissa.Tehty mikä tehty ,takaisin ei saa tehtyä,Lääkäriltä jäi 90% kertomatta jälkiseuraukset Linssileikkauksen jälkeen.

      • Linssillinen

        Jos kaukonäkö on huono, voi se johtua hajataitosta. Mene silmälääkäriin tai mielestäni myös optikko riittää ja pyydä mittaamaan hajataitto. Yleensä noihin leikkaksiin pitäisi kuulua hajataiton korjaus. Mahtaako maksaa jotain 1000 euroa jos käyt sen suomessa korjaamassa.
        Tosiaan, itsellenikin kerrottiin vain, että päätteen kanssa voin joutua käyttämään lukulaseja sekä että pimeällä satan nähdä auton valojen ympärillä valokehän. Tosiasiassa nyt vajaa 4 kk leikkauksesta päivälläkin autojen valot loistavat ja elokuvan tekstityksen valkoisissa kirjaimissa paistaa isot valkoise varjot. Itsellänikin on hajataittoa, joka voidaan korjata vasta 2 kk päästä. Siihen asti pidän tilaamiani laseja joissa on hajataiton korjaus. Ilman laseja tulee pää kipeäksi.
        Jos olisin tiennyt, että näitä jälkiseurauksia on, en todennäköisesti olisi tätä tehnyt


    • Situra

      Yleensähän näissä Linssileikkauksissa on hajataiton korjaus samalla.Kävin Suomessa Silmälääkärillä ja hän oli vahvasti sitä mieltä että nämä linssit pitää poistaa silmistäni ja vaihtaa toisiin linsseihin,kuulemma nämä Synfonit mitkä minulla on silmissä niin on ollut huonoja kokemuksia asiakkailla,näitä ei edes käytetä enään Suomessa.Koska asiakkaat ei vaan opi katsomaan näillä kauas.Voi itku,en todelkaan haluaisi näitä vaihtaa.Eikö siinä ole suuri riski sokeutua,ja on kenellekkään vaihdettu,tuskinpa on.Jos sillä hajataiton korjauksella paranisi tai sitten tätä toista silmää vois Laserilla koittaa korjata,pitää kysyä Lääkäriltä.Niin kuin sanoin että jäi 90 % kertomatta jälkiseuraukset kun toinen silmä katsoo kauas ja toinen lähelle,niin se vasta outo tunne on.Huh huh

    • Linssillinen

      Sinulle ei laitettu moniteholinssejä sillä niissä kumpikin silmä näkee lähelle ja kauas. Sinulle laitettiin molempiin silmiin yksiteholinssi ns. monovisio eli toinen silmä näkee lähelle ja toinen kauas. Ihmisillä on tähän vaikeampi tottua kuin moniteholinsseihin. Linssien vaihdossa toiseen on riskejä joten lääkärit eivät sitä suosittele.
      Yksi vaihtoehto on varata aika vaikka Terveystalon ikänäköleikkauksia tekevälle lääkärille ja kysyä häneltä mitä kannattaa tehdä. Luulisin, että puolen tunnin aika maksaa hieman yli 100 euroa

    • Situra

      Hei Linssillinen
      Kiitos kun jaksat ottaa kantaa minun viesteille.Tässä on Viron Lääkärin teksti kun kysyin mitä linssejä käyttää ,niin hän vastasi näin käytämmeTecnis Symfony moniteholinssejä,en oikeen ymmärrä miksi hän edes laittaisi minulle yksiteholinssit silmiin jos niillä ei näe kaus.Minulla oli tärkeää ennen leikkausta että kauko näkö ei kärsi ja hän sanoi että ei kärsi.Mutta tässä on tulos,kaukonäköni on todella sottanen suoraa sanottuna aivan hirvee.Moniteholinssejä on myös monovisio ratkaisulla ja nämä on Symfony on moniteholinssit.Moniteholinsseilläkin voi tehdä monovision niin kuin minulla on tehty.Varasin Silmälääkärille ajan ja jos siellä selvii että silmiini on laitettu yksiteholinssit niin kuin annoit ymmärtää,niin sit pitää ottaa yhteyttä Viron Lääkäriin ja tiedustella asiaa.

    • Situra

      Viron Lääkäri vielä mainostaa omilla nettisivuilla..Huon! Linssileikkauksessa laitetaan silmään moniteholinssi, joka mahdollistaa sekä kauas että lähelle näkemisen ilman silmälaseja.Eli minulle on laitettu Moniteholinssit monovisio ratkaisulla oikean pitäisi nähdä kaus ja vasen pitäisi nähdä lähelle mutta kun ei toimi tämä ratkaisu minulla.Miksi en minä näe kauas .Miksi!!!!!!.Ottaa niin päähän että on menettänyt hyvän kauko näön.En tiedä pystyykö tälle tekemään mitään.Pitää kysyä

      • Linssillinen

        Jaksan ottaa kantaa, koska näkeminen on ollt päivittäin minulle ajankohtainen kesäkuun leikkauksen jälkeen. Minulla ei ehkä yhtä pahoja ongelmia kuin sinulla, mutta jos ennen leikkausta näkeminen lukulaseilla ei ollut ongelma on leikkauksen jälkeen ollut haasteita. Tarvitsen työssäni näköä paljon, sekä kauko- että lähinäköä.
        Olen lähettänyt tähän ketjuun aikaisemmin linkkejä moniteholinsseistä, joista halutessasi näet mitä ne ovat.
        Moniteholinsseissä on 2 tarkennusetäisyyyttä per silmä/linssi. Toinen lähelle eli n. 40-50 cm ja toinen kauan. Yksiteholinssissä on tarkennus per silmä/linssi vain joko lähelle 40-50cm tai kauas
        Minulle laitettiin molempiin silmiin 42 cm lähinäön tarkennusetäisyyden linssit, jotka tarkentavat myös kauas.
        Mahdollista on myös laittaa molempiin silmiin moniteholinssit jotka tarkentavat eri etäisyydelle. Esim. toiseen silmään 50 cm lähinäön etäisyys ja toiseen 42 cm etäisyys. Itselleni tämä olisi ollut ehkö optimaalinen. Jos sinulle on laitettu moniteholinssit näin, voi tuo olla hyväkin ratkaisu. Tällöin siis näet molemmilla myös kauas.
        Voithan testata asiaa peittämällä silmän kerralla ja katsomalla, näetkö molemmilla kauas ja lähelle. Voit myös testata tuon lähinäön tarkennusetäisyyden.
        Jos et näe toiselle lähelle ja taas toisella et näe kauan, sinulla on yksiteholinssit.
        Tosiaan kaukonäköön vaikuttaa suuresti silmän hajataitto, ja se voidaan korjata laserilla
        Minulla toisessa silmässä ei juuri ole hajataittoa ja sillä näen autosta jonkin paikkakunnan opasteen tekstin n. 100 - 150 m etäisyydeltä. Toisessa silmässä on 0.75 hajataittoa ja sillä näe vain n. 20-30 m etäisyydelle saman


      • Linssillinen

        Lääkärin pitäisi aina antaa tiedot sinulle laitetuista linsseitä. Kannattaa pyytää vaikka sähköpostilla


    • situra

      Pyysin kaikki paperit itselleni Ja sain vielä linssipakkauksetkin mukaan.Eli silmissänii on Tecnis Symfony linssit ZXROO Oikeassa silmässä 23.5 D ja vasenmassa silmässä 23.0D.Kun peitän oikean silmän vasen silmä ei näe kauas ja kun peitän vasenman silmän niin oikea näkee paremmin mutta sekään ei ole tarkkakuva.Sit kun peitän lähinäössä oikean silmän niin vasen näkee paremmin ja kun peitän vasenman silmän niin oikea näkee huonommin lähelle.Lähinäössä ei sinällään ole suurta eroa näitten silmien suhteen.Kaukonäössä on ei oikeen kumpikaan silmä katso kauas hyvin.Hyvin epäselvää ja sottasta on.Käytän nyt kaukolaseja jotka ovat -0.25 oikea silmä ja - 0.5 vasensilmä,en oikein tiedä onko nämäkin vähän liian miedot minulle.Ennen kuin meillä meni sukset ristiin Viron Lääkärin kanssa niin hän puhu että voitaisiin Syksyllä tehdä Eximer-Laserointi.Onneksi se silmien vilkkuminen ja silmien heiluminen mitä kesti melkeen 2kk on ohi,yö unet kärsi pahasti niistä.Oli aivan hirveetä,kaihileikkaus teki sen että silmät vilkku.Eikä oo ollu mitään tulehdusta tai hiekantunnetta.Nyt on vaan ongelma hämäränäkö tosi huono kaukonäkö todella sottanen.Auton valot sokaisee ja katuvalot myös,kehät niissä.Hyviä puolia on että lähinäkö parani,mutta oliko tämä sen arvoita kun menetin kaukonäköni.Varasin ajan 8.12 Silmäkirurgille katsotaan miten hän pystyy auttamaan minua.Vai pelaanko noilla kaukolaseilla loppuelämäni ja tyydyn tähän.Kerron sitten mitä hän vastasi.

      • Linssillinen

        Ei tuo ZXROO netin mukaan mikään vanha malli ole. Käsitin, että se on niille joilla on kaihi.
        Asia selviää varmaan oikealla silmäkirurgilla.
        Myös minulla autojen valot sokaiseen (pimeällä ei näe autoa kun valokehä näyttää 2 metriä korkealta), katuvalojen ympärillä on iso valokehä ja ehkä sinäkin näet tekstiTV:n valkoisessa tekstissä varjostumia kuten minä. Luin jostain, että n. 10 % kärsii enemmän näistä valoilmiöistä. Me kuulumme niihin. Tämä valoherkkyys voi vuosien saatossa helpottaa.


    • Situra

      Minullahan ei kaihia ollut,mutta näitä moniteholinssejä ei voi laittaa jos kaihia ei leikata.Ei olis pitänyt antaa sitä kaihia leikata,eikä näitä linssejä laittaa ja varsinkaan tätä monovisioo tehdä.Kyllä näen teksti Tv varjostumia.Ei ne niin minua haittaa.Ainoastaan on kauas katsominen ja pimeys sokeus,autojen valot ja katuvalot ym.Kauaskin ei ole hirveänpitkä matka eli en näe näillä linsseillä 5 m pidenmälle menee sottaseksi ja ihmisten kasvot on sottasia.Kaupassakin joudun käyttämään laseja,vaikka oli tarkoitus leikkauksen aikana päästä niistä eroon,jos se Viron Lääkäri oli siinä alkutarkastuksessa sanonut minulle että voi olla että joudut käyttämään kaukolaseja niin en olisi missään nimessä leikkautanut silmiä,hän ei missään vaiheessa maininnut että kaukonäkö menee huonoksi..Alussa oli minulla huimausta ja pahoinvointia kun nämä linssit oli laitettu ja se oli kamalaa,laihduin monta kiloa kun olin syömättä,oli niin huimaava olo,onneksi ne kaikki on häipynyt kiitos luojalle ne oli kamalia ja mitä tossa aikaisemmassa viestissä mainitsin vilkkuminen ja silmien väpättäminen ja varsinkin kun menet nukkumaa niin silmät alkaa pyöriä onneksi ei ole ollut päänsärkyä se vielä puuttuisi,eikä mitään verkkokalvon irtautumista,tulehdusta,silmänpainetta,roskantunnetta.Tässä on niin paljon jälkiseurauksia Linssileikkauksen jälkeen,että jos ne kestää niin sit kestää mitä vaan.Sinut oli Kesäkuussa leikattu,uskon että noi varjostumat häipyvät kun aikaa kuluu.Sinut on sentään operoitu Suomessa Voit milloin vaan mennä sille leikkaavalle lääkärille valittamaan,koska Suomen Lekureilla on pakko olla Vakuutus,Viron Lekureilla ei ole ja monilla sitä ei myös ole Virossa.Leikattiinko sinulla Kaihi samalla.Yleensä ei alle 50 v edes suositella leikattavaksi kaihia,itse olen 46 v .Toivotaan että sinun silmät saadaan kuntoon ja minun silmät myös.Tsemppiä☺ Ja tämä on myös muille ketkä harkitsee Linssileikkausta,että jälkiseuraukset voi olla aika karseita,ne pitää vaan kestää ja sehän on totta että aika parantaa haavat.

      • Anonyymi

        Situra, saitko korjattua jossain näkösi? Toivottavasti! Minulle tehtiin linssileikkaus suomessa, mutta tuli isoja ongelmia. Otatko yhteyttä: [email protected]


    • veno

      Minulle tehtiin linssileikkaus tammikuussa -16. Jäi vähän hajataittoa joka korjattiin laaserilla 5 päivää sitten. Näkö on nyt erittäin hyvä sekä lähelle että kauas. olen tyytyväinen. leikkaukset teki Juha Lappalainen Jyväskylän Medilaserissa.

      • Situra

        Tiedätkö minkänimiset linssit sinulla on silmissä.Tehtiinkö sinulle laseri molempiin silmiin.


    • Oculos_finitos

      Itsellä on silmien näkö heikentynyt viimeisen parin vuoden aikana melko nopeasti..Toisessa diopterissa on erilaisten hajataittojen lisäksi -6 ja toinen -11.75 ja miinukset on heikentynet huonomman silmän osalta parissa vuodessa reippaat 2:lla miinuksella vuodessa. Olen uusinut laseja 2-3 kertaa vuodessa mutta niistä on ollut vain hetken iloa kuin samalla on kehittynyt lisää sumentumaa. Isoa 65" telkkaria pitää katsella alle kolmen metrin päästä eikä teksteistä tahdo siltikään saada selvää. Onneksi tuolla paremmalla silmällä näkee hieman enemmän vaikka siinä on taittoa sekä aika pahasti karsastusta. Autolla ajaminenkin alkaa olla jo oikeasti hankalaa. Onneksi ei tarvitse enää työkseen kulkea. Nykyään käytetään yleisesti ajovaloja niin näkee paremmin vastaantulijat. Hiljaisella vauhdilla ja tutuilla teillä pärjää paremmin kun ei ole tarpeen kylttejä katsella..

      Nyt sain varattua lääkäriltä ajan kaihileikkaukseen. Yksityiseltä, kun ei yhteiskunnan mielestä ole silmät ihan niin huonoja että olisi pakollinen tarve vielä leikata. Valon toki näkee, mutta pitäisi vain antaa kaihin vielä kypsyä. Onneksi yksityiseltä saa apua..

      Tässä nyt odotellaan vielä viikon verran varsinaista operaatiota. Molempiin silmiin vaihdetaan uudet kirkkaat linssit. Sitten selviää tarvitseeko enää laseja muuta kuin juomisessa..

    • Oculos_finitos

      Nyt on vajaa viikko leikkauksesta..molemmat silmat ja uudet yksiteholinssit molempiin silmiin. Potilaan kannalta helppo, kivuton leikkaus. Suojakupit päähän ja kotimatkalle. Hieman pöllämystynyt olo kun valoa tulvi joka suunnalta.

      Käytännössä jo seuraavana päivänä kaikki oli muuttunut kirkkaammaksi ja näkö aivan hämmästyttävän tarkaksi. Vasemmassa silmässä oli hieman roskantuntua joka vieläkin tuntuu silloin tälläin. Tipat auttaa.. Muutaman päivän kuluessä näön tarkkuus ja kirkkaus yhä vain parani. Ulkona on pakko käyttää aurinkolaseja kun aurinkoisena päivänä koko maailma on niin kirkasta. Silti mitään erikoisia heijastuksia en ole oikeastaan havainut. Telkkarista näkee selkeän tekstin ja ihmisten kasvot tunnistaa jo kymmenien metrien päästä..vieläpä ilman ilman silmälaseja. Hämmästyttävää.

      Kun on käytännössä koko elämänsä käyttänyt silmälaseja niin on suuri muutos totutella elämään ilman..Vieläkin ikäänkuin haroo laseja silmiltään kun on tippojen aika. Lukulasit ovat aina hukassa kun niitä tarvitaankin nyt joka käänteessä..Tippoja joutuu tiputtelemaan mutta siitä ei juuri vaivaksi ole.

      Tuntuu täydelliseltä..Kuukauden päästä on lopputarkastus ja sillon selviää lopullisesti tarvitsenko varsinaisia silmälaseja enää ollenkaan.

      • paljonko.kustansi

        Minkä hintainen leikkaus oli noin suurinpiirtein.? Sisältyikö hintaan mitään takuuta? Vai voiko linssejä/linssiä enää vaihtaa myöhemmin, jos näkö heikkenee edelleen.?


    • Okulos_finitos

      Kavin lopputarkastuksessa. Toipuminen leikkauksesta sujui helposti ilman mitään erityisiä haittoja. Alkuun oli valonarkuutta ja vieläkin täytyy auringossa käyttää aurinkolaseja. Roskantunnetta ja kosketusarkuutta oli alkuunsa. Näistä selvisi hyvin silmätipoilla. joita otin kolme-neljä kertaa päivässä.

      Tutkimuksessa selvisi että silmät ovat leikkauksen jäljiltä tarkkuudeltaan erinomaiset. Toki tiesin tämän jo ennen lääkärissäkäyntiä. En ole eläessäni nähnyt näin tarkasti. Enkä tule tarvitsemaan laseja enää jatkossakaan.. Paitsi tietenkin lukulaseja. Niitä olen hankkinut sekä lukemista että päätetyöskentelyä varten.

      Myös aurinkolasit ovat käytännössä välttämättömät kirkaalla ilmalla. Kun oli lapsesta asti käyttänyt silmälaseja niin tuntuu aivan oudolta kulkea ilman laseja. Jotenkin suojattomaltakin. Tuuli tuntuu silmissä. Mutta ehkä siihen tottuu ajan myötä.

      Kaikkiaan olen enemmän kuin tyytyväinen leikkaukseen. Voi sanoa että elämänlaatu parani leikkauksen myötä.

      Siis molemmat silmät leikattiin samalla käynnillä. Toimenpiden oli helppo ja nopea. Valmistelun (tippoja silmiin ja hieman odottelua) jälkeen suoritettu leikkaus kesti n. 10-15 minuuttia/silmä. Minkäänlaista kipua ei aiheutunut. Leikkauksen jälkeen pääsi lähtemään lyhyen kahvinjuonnin ja tarkkailun jälkeen..Suojat silmillä yön yli. Viikon ajan laitettiin samat suojat yöksi. Tippoja piti/sai ottaa tarpeen mukaan.

      Silmät leikkasi Juha Lappalainen, suurkiitokset hänelle ja koko hänen tiimilleen. Osaan kustannuksista sai pikkuisen Kelan avustusta jonka jälkeen maksettavaa jäi n. 1800 € jälkitarkastus 90 €. Siinä kaikki.

      Suosittelen..

    • Oculos_finitos

      Unohtui vielä osa vastauksista. En tiedä onko näissä leikkauksissa mitään erityistä takuuta. Uskoisin että mahdolliset virheet korjataan. Koko homma oli alusta alkaen erittäin luotettavan tuntuista ammattilaisen hommaa. Ei tullut mieleenkään että voisi tulla erityisiä virheitä, vaikka tottakai niihin on aina varauduttava. Toisekseen kaikissa operaatioissa on aina riskinsä. Mutta minulla silmät olivat jo niin huonot että oli oikeastaan pakko hyväksyä leikkaus. Linssejä on käsittääkseni mahdollista vaihtaa jälkeen päin mutta se lienee jo hieman hankalampi operaatio. Parempi että asiat luonnistaa hyvin jo eka kerralla.

      Itse pidin tärkeänä ottaa yksiteholinssit..kun en aikanaan halunnut käyttää nonitehosilmälasejakaan. Nekin ovat monella tavalla hankalat. Keskusteluissa jäi myös käsitys että yksitehot ovat paremmat/turvallisempi valinta leikkauksessa. Lukeminen hoituu kuitenkin hyvin lukulasien avulla. Toisekseen lukemista on erilaista ja eri etäisyyksiltä, päätetyöskentelyä, erilaisten koneiden ja työkalujen käyttöä jne. Jopa ruuanlaittokin (veitsellä leikkaaminen jne.) vaatii hieman erilaiset lasit kuin kirjan lukeminen. Toki näistä voi olla erilaisia mielipiteitäkin.

      Kun (kaihi)leikkauksessa vaihdetaan mykiöt niin sen jälkeen näön tarkkuus ei enää heikkene, jollei tule muita sairauksia. Mutta se on sitten oma juttunsa. Itselläni on myös glaukooma (silmänpainetauti) mutta on varsin todennäköistä että paineet alenevat kaihileikkausken jälkeen. Näin on käynyt jo reilun kuukauden kokemuksella minullakin. Toki taudin tilannetta seurataan ja hoidetaan edelleenkin. Mutta hyvältä näyttää senkin osalta.

      Osalle (muutamalle %:lle leikatuista) uuden keinomykiön saaneista kehittyy ns. jälkikaihi. Se on kuitenkin varsin helppo hoitaa siinä vaiheessa jos sitä ilmaantuu. Sen osalta ei liene syytä huoleen..

      Itse en voi muuta kuin suositella. Minulla kaikki onnistui erinomaisesti ja lopputulos on parempi kuin uskalsin edes odottaa. Tässä ketjussa on esimerkkejä toisenlaisistakin kokemuksista. Itse valitsin toimenpiteeksi kaikkein yksinkertaisimman ja helpoimman ratkaisun. Lääkäreinä oli alan parhaat/kokeneimmat ammattilaiset. Operoivalla lääkärillä oli merkitystä myös omaan päätökseeni. Toki tiedän että muualtakin olisi löytynyt yhtä hyviä lääkäreitä.

      Kirjoitin nämä muutamat meilit ennen ja jälkeen leikkausta. Ajatuksena oli jo alunperin tuoda esille avoimesti ja rehellisesti kaikki se mitä omalla kohdalla sattuu ja tapahtui leikkauksen myötä.

      Näin kävin minun kohdalla. Toivottavasti muut jatkavat ketjua omilla kokemuksillaan.

    • Kävin joulukuussa 2016 leikkauksessa ja nyt syksyllä 2017 yritetään laaseroida kaukonäköä. Silmät väpättävät, tuntuvat hyvin raskailta, kosteustippoja päivittäin, pääkipua, autolla ajo hankalaa erilaisten heijastuksien kanssa, mutta ei voi syyttää kuin itteesä, tulipahan uskottua mainoksiin. Tampere ja Medilaser

      • Anonyymi

        Krisse21, korjautuiko kaukonäkö laserilla? Miten näet nyt? Toivottavasti paremmin!


    • Entinennosturikuski

      Kävin linssileikkauksessa Medilaserissa Lahdessa tammikuussa. Aluksi kaikki olikin ok paitsi lähilaseja olen tarvinnut koko ajan. Aluksi ykköstä, nyt jo kolmosta kun puoli vuotta on mennyt. Kauaskaan en enää näe kunnolla. Silmät verestävät. Niissä pyorii karvan näköisiä roskia ja pilkkuja. Aurinkolaseja on käytettävä koko ajan. Ne auttavat myös tuuliherkkyyteen. Meneeköhän näkö kokonaan. Pakko mennä taas näyttämään vaikka vähättelevätkin siellä. Mikähän vikana. Kaduttaa enkä usko siihen 99% onnistumisprosenttiin..

      • Anonyymi

        Entinennosturikuski miten näet nyt? Toivottavasti paremmin! Ota yhteyttä: [email protected]


    • Oculos_finitos

      Tasan vuosi leikkauksesta.. Kaikki edelleen ok. Valon arkuus on hieman tasoittunut mutta aurinkolasit ovat välttämättömät kevään kirkkaudessa. Tuntuu myös että silmien mukautuvuus pimeän ja valoisan välillä on hitaampaa.. Kestää jonkin aikaa ennen kuin silmät totuu näkemään hämärässä kun lähtee vaikka valoisasta ulos kävelemään jne. Ehkä tämä on jo normaalia ikääntymistä.,

      Silmien kuivuminenkin on hieman vähentynyt..toki tippoja pitää käyttää päivittäin, ainakin aamulla.

      Laseja ei tarvitse käyttää muuten kuin lukiessa ja/tai kaikenlaisilla työkaluilla näprätessä jne. Myös esimerkiksi ruokaa laitettaessa. Kännykän käyttö onnistuu lukulaseilla. Tietokoneen kanssa käytän ns. päätetyöskentelylaseja , joissa on hieman eri tarkkuus kuin lukulaiseissa. Nämä ovat siis marketista hankittuja muutaman euron laseja.

      Kuorma-autokortinkin kävin uusimassa syksyllä.. Tarkkuus hyvä ilman laseja - ei mitään ongelmia.

    • JorHei

      Moniteholinssit vuodesta 2014. Näen golfpallon n.230-250 metrin päähän, jos pallo ei ole alarinteessä tai kuopassa. Lukea näkee hyvin normaalivalossa. Hyvin näkee myös pimeällä, ei heijastumia autojen valoista. Asun Suomen talvet Thaimaassa, jossa mm.tänä talvena 2018, tammikuu-maaliskuun loppu, kaikki päivät olivat aurinkoisia. Lämpöä n.30-35 astetta, golfkentällä 45. Tenniskentällä aamuisin peli alkoi yleensä klo.7. Kosteus 65-85%. Näkö oli hyvä, mutta silmät kostuvat helposti tenniksessä. Pitää olla hyvät aurinkolasit, hyvä nesteytys. Tästä huolimatta silmät kuivuvat herkästi eli sopivat silmien kuivumista auttavat ” tipat ” mukaan.

    • Isoäiti

      Olin kolme päivää sitten linssileikkauksessa. Omien mykiöiden tilalle asennettiin tooriset monitehomykiöt. Leikkauspäivänä näkö oli sumea, seuraavana aamuna näin jo lukea lehdet ja sähköpostit ilman laseja. Kirkkaat valot eivät tunnu hyvältä, pimeällä ulkovalojen ympärillä on pienet kehät, samanlainen ilmiö oli kyllä moniteholaseissakin talviaikaan.
      Leikkaus oli hintava, etukäteen jännitti, mutta kaikki meni hyvin. Kolme viikkoa täytyy tiputella kahta lääketippaa ja kosteuttavia tippoja. Viikon teen etätöitä kotona ja pistin kuntosalikortin kuukaudeksi jäähylle. On ihanaa pystyä elämään ilman silmälaseja kaikissa elämän tilanteissa, kunhan tämä toipilasaika on ohi.

    • toipuva

      2 vkoa sitten moniteholinssileikkauksessa käynyt, seuraillaan tilannetta..töihin pitäisi mennä,kuinka äijän käy..

    • SuomiEnsin

      Mulla on aivan hirveä hajataitto oikeassa silmässä ja muutenkin tuntuu, että nyrkkeily olisi vaikuttanut näköön huomattavasti. Tulotasoni estävät Suomessa tehtävät leikkaukset, joten ajattelin käväistä lähellä olevassa Petroskoissa sijaitsevassa silmäasemassa laserleikkauksessa. Mitä mieltä olette, uskaltaisitteko mennä?!?

    • miemie

      Mulle tehtiin linssileikkaus 5.3.19. Molempiin silmiin tuli hajataittoa korjaavat moniteholinssit. Leikkaus oli ihan mukava kokemus, kipua ei tuntunut ollenkaan. Muutama tunti leikkauksen jälkeen oli kovin sumuista. Sumuisuuden ja puudutuksen hälvettyä silmät olivat sen verran kipeät, että otin pari vahvaa särkylääkettä. Eka yö meni hyvin, aamulla silmät olivat rähmäiset, mutta kaukolasit sai jo kierrätys-tuomion...lähtevät Tansaniaan. Lähinäkö ei ole vielä niin hyvä kuin lukulaseilla, mutta parempi kuin omilla vanhoilla silmillä.
      Ulko/katu/autojen valojen ympärillä näen renkaita, kuten lääkäri etukäteen sanoikin. Ne eivät ole häiritseviä, vaan pikemmin kauniita ;)
      Olisi kiva kuulla mitä muille leikatuille kuuluu, miten toipuminen edistyy? Mitä kuuluu vuosien jälkeen?

      • Linssillinen

        Minun kommentteja leikkauksen jälkeen voi lukea tästä ketjusta vuodelta 2016. Nimimerkki Linssillinen
        Tuolloin oli pahoja valorenkaita pimeällä autojen ja katuvalojen ympärillä. Näin on edelleen, mutta siihen on osin tottunut.
        TekstiTV:n tekstin valkoiset varjot ovat heikentyneet.
        Näkö sekä lähelle että kauas on aavistuksen parantunut. Nyt toinen silmä näkee aavistuksen paremmin lähelle ja toinen kauas.
        Sanoisinkin, että 1-2 vuoden aikana silmien näkö vielä hieman muuttuu, eli hajataiton hienosäätö leikkaukset tekisin tällä kokemuksella aikaisintaan 1.5 vuoden päästä ellei kyseessä ole iso hajataiton korjaus.
        Ehkä edelleen olisin valinnnut toiseen silmään aavistuksen kauemmas näkevän ja toiseen lähemmäs näkevän linssin, kuten aikaisemmin kirjotin. Esim. n. 55 cm ja 40 cm linssin lähinäön tarkkakohta. Näin lähinäköalue olisi laajempi ja parempi varsinkin päätetyötä tekevälle.
        Mutta kyllä lähinäköönkin on tottunut.
        Yhteenvetona varmaan tämä on parempi kuin lukulasien käyttö. Toivottavasti linssit kestävät loppupelämän.
        Uusille linssin harkitsijoille neuvoisin tutustumaan asioihin ja tarkkaan pohtimaan noita linssivaihtoehtoja


    • Anonyymi

      Jaan kokemuksiani linssileikkauksesta kun niistä tuntuu löytyvän kovin vaikeasti muita kuin mainoksissa olevia.
      Lähtötilanne 56 v mies jolla ikänäkö alkanut n. 4 vuotta sitten. n. 1 metrin alueella ei ilman lukulaseja nähnyt. Mutta metristä eteenpäin aivan loistava näkökyky. Työssä paljon päätteellä työskentelyä ja vapaa-aikana tykännyt rassailla koneita yms. puuhastelua joissa läsit on täytynyt kaivaa esiin. 4 vuotta sitten tavattu ensimmäisen kerran silmälääkäri jolloin selvitin leikkauksen mahdollisuutta. Silloinen lääkäri ei suositellut leikkausta. 2019 keväällä lähinäön heikentyessä uusi käynti toisen paikkakunnan silmälääkärillä. Tarkistuksen jälkeen jäi harkintaan moniteho linssileikkaus. Pohdin asiaa 2 kk ja tein päätöksen leikkauksesta. 2.7.2019 molemmat silmät leikattiin. 1 päivä leikkauksesta ei silmillä juurikaan nähnyt muuta kuin hyvin lähelle. 2 päivä leikkauksesta lähelle näkeminen alkaa tarkentua mutta kauas näkeminen sumua. 3 päivä leikkauksesta lähinäkö 1 m päähän tarkentunut mutta kauas näkeminen edelleen epätarkkaa. 4 päivä leikkauksesta lähinäkö tarkka mutta kauas näkeminen ei ole entisen veroinen. Mitään varsinaista kipua/särkyä ei päivä 2 jälkeen ole ollut. Tuskaisena odotan että kaukonäkö palautuu entiselleen. kirjoittelen myöhemmin lisää.

      • Anonyymi

        Olen yllä nimimerkki "Linssillinen".
        Jos kauas ei näe selkeästi, voi se johtua hajataitosta, jota toisinaan on linssileikkauksen jälkeen.
        Jos leikkaus tehtiin Medilaserilla, pitäisi siihen kuulua hajataiton korjaus. Tämän voi tehdä aikaisintaan puolen vuoden päästä leikkauksesta.

        Itse tekisin nykyisellä kokemuksella hajataiton korjauksen n. 1 vuoden päästä, sillä silmien näkö muuttuu 0.5-1 vuotta leikkauksesta.

        Jos haluaa varmistaa, onko kyse hajataitosta, otta yhteyttä Medilaseriin ja käy siellä teettämässä näkötutkimuksen.
        Jos kyse on hajataitosta, voi tilapäisesti hankkia silmälasit. Itse hankin ne jostain tarjouksesta 30 € ja niihin tehtiin hajataiton korjaus Medilaserin näkötutkimuksen mukaan. Toki noista laseista oli hyötyä vajaa puoli vuotta, koska silmien näkö hieman muuttui

        Itsellä ensimmäinen kuukausi leikkauksen jälkeen oli vaikea, kun ei hyvin nähnyt ja ei olisi jaksanut odottaa. Paras on siis ottaa yhteyttä Medilaseriin, mutta ehkä vasta kuukauden kuluttua, koska näkö voi alussa muuttua nopeasti. Toki sen näön tutkimuksen tekevät minuuteissa joten sen voi toki tehdä vaikka heti ja uudelleen kuukauden päästä


    • Anonyymi

      Keväällä 2018 leikattiin ja laitettiin uudet mykiöt, Minulla ei ollut kaihia mutta halusin lasesta eroon.

      Laseista ei pääse eroon linssileikkauksessa. Lukulasit pitää olla ja vuoden päästä tuli valon välähdöksiä näkökentän reinoille.

      Lisäksi tuli nokipisaroita näkökenttään ja nämä on leikkauksen jälkeen normaalia. Mulla on nyt loppuelämän valkoista valoa vastaan katsoessa hienoa nokea näkökentässä.

      Tämä noki ei vie tarkkaa näköä joten näen ulkoilla ilman laseja ja lukiessa vain tarvitsen silmälasit.

      Ilman muita vaivoja ei kannata mennä linssileikkaukseen sillä ei pääse eroon silmälaseista. Kaihi ja muut ongelmat voi hoitaa leikkauksen avulla mutta silmälaseista ei voi luopua sen avulla.

      Kerron kyllä rerhellisesti, jos joku kysyy mun kokemuksesta.

      • Anonyymi

        Hei!

        Miten näet nyt? Toivottavasti paremmin!


      • Anonyymi

        Sama kokemus täällä eli te, jotka harkitsette linssileikkausta ilman terveydellistä pakkoa, älkää menkö. Ja mikäli silti päätätte mennä, etsikää kaikki mahdollinen tieto riskeistä ennen päätöksen tekoa. Ja muistakaa, että riskit voivat valitettavasti toteutua juuri sinulle (niin kuin kävi minulle ja usealle muulle) ja ne ovat todella vakavia, koska näkö on ihmisen tärkein aisti.


    • Anonyymi

      Moi!
      miemie tässä...mun linssileikkauksesta (moniteho hajataiton korjaus) on nyt viisi kuukautta. Kauas ja tietokoneelle nään loistavasti, lukeakin nään hyvin ilman laseja, mutta muu tarkka lähinäkeminen paranee huomattavasti, kun käytän esim. 1.5-markettilaseja. Loisteputki- ja ledvalaistus on iso ongelma...kuva ikäänkuin särkyy (esim. kuten ääni särkyy rikkinäisissä kaiuttimissa...vaikea selittää...). Leikannut silmälääkäri ja kolme optikkoa on tutkinut näköni ja se on heidän mielestään erittäin hyvä ja ongelmien pitäisi hävitä noin vuodessa...

      • Anonyymi

        Ongelmia on aina kirkkaalla auringonvalolla ja auton valokeilan lähestyessä. Ei se linssien vaihto tee näköä enää huippuhyväki mutta ehkä paremmaksi, kuin ennen leikkausta.

        Sinulle tulee vielä nokimuodostus lasiaiseen mutta ei se kovin suuria heikennä tarkkuutta. Lukulasit joudut hankkimaan mutta odota vuoden verran niin näkö tasaantuu.

        Uusien linssien jälkeen tuntuu, että näkee hyvin mutta panemalla lukulasit ja katsot läheltä vessan lavuaaria niin huomaat siinä likaisuuden jota et nähnyt ilman lukulasia.


    • Anonyymi

      Moi!
      miemie tässä taas.
      Kirkkaassa auringonvalossa ja ulkona säällä kuin säällä mä nään loistavasti sekä lähelle että kauas, eikä autojen/junien/katulamppujen yms. valojen ympärillä olevat haloilmiöt haittaa mua ollenkaan (haloihin tiesin varautua ja ne ovat kivoja!).
      Mua haittaa sisätiloissa keinovaloissa (led/loisteputki) oleminen.
      Mulle luvattiin, että pääsen eroon ensisijaisesti (toiveeni mukaisesti) lukulaseista ja siinä sivussa saan hyvän kaukonäön (jota en niin paljon toivonut).
      Tässä vaiheessa nämä on päinvastoin...
      Jotain mustia ja värittömiä pilkkuja/viivoja näkökentässä on (onko ne nokimuodostuksia?), mutta nekään ei haittaa, koska ovat tuttuja jo ajalta ennen linssileikkausta...nyt ne vaan näkyvät tarkemmin ;)

      • Anonyymi

        Tuntuu, että näet lähellekin hyvin mutta odota nyt vuosi tai puolitoista niin sitten vasta tiedät silmiesi tason. Ei liian hätäisiä johtopäätöksiä.


    • Anonyymi

      Laseista ei tosiaankaan pääse eroon, vaikka mitä lupailevat.

      Mainittu firma leikkasi minulle monovision-näön tutkimatta tarkemmin karsastustani. Sinänsä toki onnistui, mutta karsastus ryöstäytyi aivan kamalaksi, sillä karsastuspotilaan silmien pitää olla samaa paria.

      Vuosi vuodelta minulla on likinäkö lisääntynyt. Nyt näen hetken lukea ilman laseja, kunnes karsastus taas pakottaa ottamaan lasit päähän. Likinäkö on nimittäin molemmissa nyt noin -2. Alkuarvothan olivat 1 ja 0.

      Yksi haitta oli haze-arpi, joka tuli kolme vuotta leikkauksen jälkeen. Se täytyi korjata.

      Toinen haitta oli se, että kummassakin silmässä repeytyi lasiaiskalvo, toisessa 1v, toisessa 10 v leikkauksen jälkeen. Repeytyneet riekaleet toimivat kuin valoverhona silmässä: Katselen maailmaa harmaan valoverhon läpi, kaiken aikaa.

      • Anonyymi

        Lasiaisen irtauma ja siitä johtuvat lasiaisnesteen samentumat tuntuvat olevan aika yleinen ilmiö linssi/kaihileikkauksen jälkeen, vaikka siitä ei ainakaan minulle kerrottu ennen leikkausta. Katselen myös ”valoverhon” läpi. Samentumat häiritsevät ja hämärtävät näköä paljon. Tästä olisi hyvä kertoa asiakkaille ennen leikkauspäätöksen tekemistä.


    • Anonyymi

      Minulle tehtiin helmikussa Silmäsairaalassa linssileikkaus, vaihdettiin monitehomykiöt. Leikkauksen jälkeen näin hyvin lähelle, mutta kaukonäköön jäi -0,5 virhe. Tämä korjattiin takuuseen sisältyvällä Femtolasikilla minulle sopivina ajankohtina, vasen silmä juhannuksen alla ja toinen tällä viikolla. Jo ensimmäisen korjaus paransi kaukonäköä huomattavasti, mutta nyt pari päivää toisen korjausleikkauksen jälkeen koin suorastaan ihmeen. Näen kirkkaasti ja selvästi kaikille etäisyyksille, myös pimeällä häirinneet haloilmiöt poistuivat lähes täysin.
      Leikkaus jännitti etukäteen eikä se mikään miellyttävä kokemus ollut. Fyysinen hankaluus oli kuitenkin ohimenevää, toimenpiteet eivät kestäneet kauan. Kurjempaa on istua hammaslääkärissä. 57-vuotiaana voin laske asäästäväni leikkauksen noin 5000 euron hinnan takaisin jo ennen eläköitymistä.
      Kun mykiöt on vaihdettu, ei tule enää kaihiakaan. Ja kaihi tulee yhtä varmasti kuin harmaat hiukset meille kaikille. Kaihi on edelleen maailmassa yleisin syy näön menetykseen.
      Kaikille ei linssileikkausta voi tehdä, asiantunteva silmälääkäri osaa arvioida soveltuvuuden.

      • Anonyymi

        Normaali kirjoitus osakkeen omistajalta.

        Ei missään tapauksessa linssileikkausta ennen pakon sanelemaa tarvetta. Jokaisessa leikkauksessa tulee omat ongelmat myöhemmässä vaiheessa.

        Ottakaa aina lausunto ulkopuoliselta silmälääkäriltä, jolla ei ole osakkeita leikkaavasta tahosta.


    • Anonyymi

      Minulle tehtiin moniteholinssileikkaus 3.5 vuotta sitten. Kommentteja on yllä nimimerkillä "Linssillinen". Jouduin ennen leikkausta käyttämään 1.0 laseja kaukonäköön ja 1.5 laseja lukemiseen.

      Minä pystyn lukemaan lehden ilman lukulaseja ja näen kauas melko hyvin.
      Pimeällä edelleen näen valorenkaat autojen valojen ympärillä. Tuntuu, että hämärässä en näe suhteessa niin hyvin, kuin valoisassa.
      Teen työtä päätteen kanssa ja suurin ongelma on vajaa 1 m päässä oleva pääte, johon en selvästi näe.

      Välillä tuntuu, että leikkaus oli ok. Välillä tuntuu, että jos olisin tiennyt vaihtoehtoja, olisin valinnut toisen ratkaisun.
      Joko :
      - toiseen silmään pidemmälle tarkentavan ja toiseen lähemmäs tarkentavan, jolloin olisin nähnyt lukea ja 1 m päässä olevan päätteen
      - tai näkö olisi pelkästään korjattu laserilla n. 1.0- 1.5 arvoon, jolloin olisin nähnyt kauas ja kohtuu hyvin lähelle. Ei olisi tarvinnut peruuttamatonta linssileikkausta ja silmien oma tarkennus olisi edelleen ollut käytössä

      Ongelma Medilaserissa oli se, että kukaan ei kertonut mitä linssileikkaus oikeasti tarkoittaa. Hoitaja kertoi vain tyyliin "näkö on lähes yhtä hyvä kuin nuorena mutta ei ihan"
      Näistä olisi pitänyt avoimesti kertoa:
      - silmän oman mykiön kyky tarkentaa poistuu peruuttamattomasti ja monitehot tarkentavat vain kahteen pisteeseen (n. 40 cm ja todella kauaus). Tämä jälkeen aivot hoitavat tarkennuksen jos pystyvät. Tämä muuttaa esim. lehden lukemista
      - tarkennuksien välimaastoon ( - 1 m) näkee usein huonommin, koska silmä ei tarkenna
      - hämäränäkö heikkenee jonkin verran
      - pimeällä saattaa nähdä valorenkaita valojen ympärillä ja vaikka TV:n valkoisessa tekstissä täysin mustalla pohjalla
      - lisäksi en tiedä, samenevatko linssit ajan myötä.

      Edelleen moniteholinssileikkaus voi olla monelle hyvä ratkaisu, mutta koska se on peruuttamaton ratkaisu, olisi tärkeää tietää ennen leikkausta sen vaikutukset.

      Esimerkiksi pelkkä silmien lähi-/kaukonäön säätö laserilla voi auttaa siihen, että harvemmin tarvitsee lukulaseja, mutta ei vaadi peruuttamatonta leikkausta.

      Suosittelen siis ennen leikkausta käymään vaikka parilla mahdollisimman puolueettomalla silmälääkärillä kuulemassa faktat leikkauksen vaikutuksista. Kun vaikutukset tietää, voi leikkauksen teettää vaikka Medilaserilla

      • Anonyymi

        Rehellistä kirjoitusta.

        Toinen linssileikkauksen läpikäynyt. Harkitsisin toisenkin kerran, jos nyt menisin.

        Tehty mikä tehty, ei sitä saa enää tekemättömäksi.


    • Anonyymi

      Olin linssileikkauksessa 31.3.2020 Eiran sairaalassa. Toimenpide meni hyvin ja näin heti sen jälkeen vastata käynnykällä viesteihin. Kauas näin hyvin sumuisesti ja huonosti. Ennen tarvitsin lasit lukemista ym. varten ja hajataittoa oli. Toinen silmä oli 4.25 ja toinen 4.50 eli tosi huono lähinäkö. Kaukonäkö oli ok enkä tarvinnut laseja siihen. Nyt kun leikkauksesta on vähän yli 4 viikkoa, niin edelleenkään en näe kauas ja kaukonäkö on ehdottomasti huonompi kuin ennen leikkausta. Silmät vilkkuvat ja tietokoneelta on vaikea lukea tekstiä tämän vilkkumisen takia. Teksti ikäänkuin hyppii tai aaltoilee. Linssit tuntuvat liikkuvan jotenkin. KÄytän läppäriä ja siirrän sen aina lähelle, joten etäisyyskään ei pitäisi tuoda tätä ongelmaa. Kännykästä näen hyvin ja lukemaan pystyn ilman laseja. Silmät myös rasittuvat tosi paljon ja tuntuvat oudoilta ja pää on kipeä. Kävin jälkitarkastuksessa ja minulta hoidettiin jotain ryppyjä/ mutkia silmästä YAg-laserilla. Se ehkä auttoi ihan hivenen vilkkumiseen, mutta kaukonäköä se ei parantanut lainkaan ja autolla ajo on hankalaa. Haloilmiöt tuttuja, mutta niistä en koe isompaa haittaa kun en aja muutenkaan pimeällä migreeniherkkyyden vuoksi. Lääkäri sanoi, että hajataittoa tullut lisää leikkauksen myötä. Minulle ei laitettu hajataittoa korjaavia linssejä, koska lääkäri arveli etten tarvitse niitä, mutta nyt tosiaan hajataittoa tullut reippaasti lisää ja sitä pitää kuulema korjata Femtolasik laserilla myöhemmin. Toivon tämän auttavan kaukonäköön ja tämän ikävän vilkkumisen loppuvan. Silmät myös vetistävät ja kosteutustippoja joutuu laittamaan muutaman kerran päivässä.
      Onko kenelläkään kokemusta tästä vilkkumisesta ja loppuiko se ? Entä onko kaukonäkö parantunut laserilla leikkauksen jälkeen? T. Tuuli

      • Anonyymi

        Hei Tuuli

        Viestistäsi on melkein vuosi ja mielelläni kuulisin mikä on tilanteesi nyt? Auttoivatko operaatiot näkemiseen? Itselläni myös vilkkuu toinen silmä, kun yritän nähdä lähelle. Tätä vaivaa ei ole ollut ennen linssileikkausta.


    • Anonyymi

      Leikkautin molemmat silmät 3.2. 21Oulussa Terveystalossa lisnssileikkauksena.Näkö on jo erinomainen ja lasit saa viedä kierrätykseen.Alku jännitys oli kova ,mutta turha .Leikkaus meni hienosti ei minkäänlaisia kipuja.Suosittelen jos haluaa laseista pois.

    • Anonyymi

      Lähtötilanteeni 47v mies, aktiivisesti erilaisia urheilulajeja (mailapelit) harrastava ja 1.75/ 2.0 monitahoisia ikänäkölaseja käyttänyt. Kaukonäkö ilman laseja erittäin terävä ja virheetön. Lasit käytössä n 8v ja en koskaan niihin kotiutunut. Leikattu aikalailla päivälleen vuosi sitten.

      Kävin perusteellisissa (todella perusteellinen) yksityisen tutkimuksissa linssileikkausta (moniteholinssit) varten, kun uusien lasien hankinta oli tullut ajankohtaiseksi. Liuta riskejä - ja toisaalta niiden korjausmahdollisuuksia - kerrottiin lääkärin toimesta hyvin perusteellisesti. Jopa tuntui siltä, että mahtaako uskaltaa ryhtyä koko toimenpiteeseen. Päädyin siihen silti yön yli nukuttuani ja hyötyjä kaivaten.

      Leikkaus-puolituntinen lähinnä omituinen. Ei kipua. Ei ahdistusta. Lähinnä kuvailen ”oudoksi”. Kuin sukeltaisi silmät auki sameassa, mutta kirkkaassa vedessä. Silmät käyttövalmiit heti leikkauksen jälkeen ja suojalaseista huolimatta kotikyydin tilaus onnistui laseitta heti Whatsappilla.

      Lähinäkö täydellinen heti. Kaukonäön kanssa epätarkkuushaasteita, ei isoja, kuukausi suurin piirtein. Ei muuta.

      Jälkikontrolleissa näkö 0.0/0.0 kauas ja lähelle. Täydellistä.

      Vuoden jälkeen edelleen kaukonäkö aavistuksen epätarkempi kuin lähtötilanne. Kaikki muut oleellisesti paremmin. Kirkkaus ulkona kutsuu käyttämään aurinkolaseja ja silloin myös kauaksi kirkas ja terävä näkö on olemassa.

      Vuoden jälkeen ainoastaan halot kirkkaissa pistevaloissa ja pimeällä vastaantulevien autojen valoissa. Ei muistakaan halo-asiaa enää. Halot ovat lisäksi kauniita. :) Ei minkäänlaisia muita huolia. Ei kuivia silmiä. Ei reunoja. Ei siis mitään.

      Vaihdoin mielestäni rasittavan ikänäön täydelliseen näköön, jossa halot tulivat elämääni. Joita en enää edes muista.

      Ei varmaankaan sovi kaikille, kuten ei mikään asia.

      Mikä on oppi? Operaatio on valintoja - sain kaiken muun paitsi aavistuksen epätarkat rajat n 250m päähän ja myös halot. Kyseessä on vaihtokauppa - ei nuoruuden palautus.
      Riskit? Kaikessa on ja realisoituessaan varmasti harmilliset. Pahoittelut niitä saaneille.
      Kauanko meni mielestäni näön täydelliseen normalisoitumiseen ja uuteen tottumiseen? N.1kk-2kk.
      Vaikuttaako maila-pallopeleissä? Parantavasti. Paitsi golfin draivin alastulopomppuja ei näe terävästi - sen kuulemma aika hoitaa. 5-10v eikä pallo enää lennä niin kauas.
      Bonus? Tykkään taas käyttää aurinkolaseja.
      Missä? Eiran Sairaala, Helsinki.
      Tekisinkö uudestaan? Tekisin.

      • Anonyymi

        Hei,

        Mukava nähdä täällä tuoreitakin kirjoituksia, kun suurin osa on jo aika vanhoja. Mukava myös lukea onnistumisen kokemuksia, kun omat kokemukseni eivät sitä valitettavasti ole (olen kirjoittanut ylemmäksi omista kokemuksistani).

        Olisi hienoa, jos myös muut vastikään mykiöleikkauksessa käyneet rohkenisivat kirjoittaa kokemuksistaan (hyvistä tai huonoista ja sekä yksi- että monitehomykiöistä), koska vertaistuki ja kokemusten vaihtaminen on tärkeää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei,

        Mukava nähdä täällä tuoreitakin kirjoituksia, kun suurin osa on jo aika vanhoja. Mukava myös lukea onnistumisen kokemuksia, kun omat kokemukseni eivät sitä valitettavasti ole (olen kirjoittanut ylemmäksi omista kokemuksistani).

        Olisi hienoa, jos myös muut vastikään mykiöleikkauksessa käyneet rohkenisivat kirjoittaa kokemuksistaan (hyvistä tai huonoista ja sekä yksi- että monitehomykiöistä), koska vertaistuki ja kokemusten vaihtaminen on tärkeää.

        Totta. Kun itse mietin moniteholinssien leikkausta aikanaan luin mielelläni kokemuksia. Molempiin suuntiin. Itselleni jäi tunne, että negatiivisista kirjoitetaan kenties herkemmin. Molempia tietystikin on. Onhan leikkaukseen tyytyväisten määrä niitä tekevien toimijoiden jälkikyselyissä todella iso. Muistaakseni esim Eiran Sairaalassa n.90-95% ovat vastanneet leikkauksen jälkeen olevansa lopputulokseen tyytyväisiä. Se ei poista sitä, että 5% voi olla erittäin tyytymättömiäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Kun itse mietin moniteholinssien leikkausta aikanaan luin mielelläni kokemuksia. Molempiin suuntiin. Itselleni jäi tunne, että negatiivisista kirjoitetaan kenties herkemmin. Molempia tietystikin on. Onhan leikkaukseen tyytyväisten määrä niitä tekevien toimijoiden jälkikyselyissä todella iso. Muistaakseni esim Eiran Sairaalassa n.90-95% ovat vastanneet leikkauksen jälkeen olevansa lopputulokseen tyytyväisiä. Se ei poista sitä, että 5% voi olla erittäin tyytymättömiäkin.

        Kyllä, negatiivisia kokemuksia kirjoitetaan herkemmin. Uskon, että johtuu siitä, ettei onnistuneen leikkauksen jälkeen ole tarvetta kirjoitteluun vaan jatketaan arkista elämää tyytyväisenä. Ne, joilla kaikki ei menekään toivotusti, alkavat etsiä tietoa ja vertaistukea. Itse kuulun tähän joukkoon eli en edeltä käsin etsinyt lainkaan tietoa vaan uskoin kaiken menevän hyvin.

        Ehkä olisi syytä aloittaa uusi tuore keskustelu, jonka myötä tietoa hakevat löytäisivät heti ajantasaisempia kokemuksia. Taidanpa tällaisen keskustelun avata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, negatiivisia kokemuksia kirjoitetaan herkemmin. Uskon, että johtuu siitä, ettei onnistuneen leikkauksen jälkeen ole tarvetta kirjoitteluun vaan jatketaan arkista elämää tyytyväisenä. Ne, joilla kaikki ei menekään toivotusti, alkavat etsiä tietoa ja vertaistukea. Itse kuulun tähän joukkoon eli en edeltä käsin etsinyt lainkaan tietoa vaan uskoin kaiken menevän hyvin.

        Ehkä olisi syytä aloittaa uusi tuore keskustelu, jonka myötä tietoa hakevat löytäisivät heti ajantasaisempia kokemuksia. Taidanpa tällaisen keskustelun avata.

        Aiemman positiivisen kokemukseni viime vuodelta voisin sinne siirtää.


    • Anonyymi

      Kysyisin tähän jatkoksi löytyykö ketään, jolle linssileikkaus olisi tehty vain toiseen silmään? Itsellä toinen silmä lähes normaali, lukiessa kaipaa jo lukulaseja. Sen sijaan toinen silmä paljon huonompi ja sitä joskus hoidettukin laseilla. Käytössä ollut nyt lukulasit ja monitehot, joissa omat puolensa, mutta en totu laseihin ja linssit ovat eriparia... Lähinnä hyvä silmä paikkaa huonon näkökykyä, mutta nyt tosiaan ikänäkö vaatii jo laseja. Olisin menossa huonomman silmän leikkaukseen ja siihen laitettaisiin moniteho. Asia tutkittu, että onnistuu, mutta hieman pelottaa miten silmät tottuvat. Laserleikkaus ei tule kysymykseen lääkärin mukaan. Jokainen tietysti on yksilö ja silmät / aivot reagoivat eri tavalla, mutta olisi kiva kuulla onko kenellekään tehty näin aiemmin?

      • Anonyymi

        Hei

        Älä missään nimessä mene leikkauttamaan terveitä silmiäsi. Linssileikkauksessa silmässäsi tuhotaan oma mykiösi, jota tekomykiö ei pysty korvaamaan. Tekomykiö ei tarkenna, kuten oma mykiösi ja lisäksi voit saada operaation myötä vaikean häikäisyn, hämäränäön heikkenemisen, lasiaisnesteen samentumia, jälkikaihin ja mahdollisesti jopa verkkokalvon irtauman. Varoitan omasta huonosta kokemuksestani. Omaa näköäni en saa enää takaisin.


      • Anonyymi

        Kommentoin tähän nyt omaan kysymykseeni. Leikkauksesta kaksi viikkoa ja tällä kokemuksella tuntuu, että kannatti! Sain näön takaisin huonoon silmään (sillä ei ole nähnyt esim lukea ilman laseja laisinkaan) ja tuo parempi, terve silmä on sopeutunut siihen hyvin. Lukulaseja näyttöpäätteellä tulen varmaankin jatkossa tarvitsemaan, koska ikänäkö kehittyy siihen parempaan silmään ja se väsyy pientä tekstiä lukiessa. Mutta tämä normi oleminen on ihanan selkeää ilman laseja. Leikkaus oli "helppo", nopea ja täysin kivuton, eikä sen jälkeenkään ole tuntunut mitään. Pieniä välädyksiä valoista olen huomannut ja jotain haloja kuulemma tulee näkymään, mutta nyt se on tehty ja ei ainakaan kaihia tai lähinäköä enää kehity tuohon leikattuun silmään.


    • Anonyymi

      Omasta puolestani voin lämpimästi suositella. 2 viikkoa sitten leikattiin ja minkäänlaisia komplikaatioita ei ole tullut. Toimenpide oli ohitse puolessa tunnissa ja kivuton. Molemmat silmät leikattiin ja vaihdettiin monitehomykiöt. Näen erittäin hyvin sekä lähelle että kauas ja taittovirhe korjaantui samalla. Haloilmiötä tuli mutta tuntuisi että sekin on vähenemään päin. Johtuu silmän jonkin osan turvotuksesta (ei näy päälle) ja hävinnee pikkuhiljaa kokonaan pois. Tässä läppärillä kirjoittelen tätä ilman rillejä ja näen pienen pienet tekstit purkeista. Myös kännykän käyttö on hyvä. Minkäänlaisia verenpurkaumia tai mustelmia ei tullut. En voi kuin ihmetellä itsekin.

      • Anonyymi

        Missä leikattiin?


      • Anonyymi

        Olen harkitsemassa leikkausta. Missä sinun silmäsi leikattiin?


    • Anonyymi

      Hei,
      Kirjoitin tälle palstalle aiemmin 2014 nimimerkillä Nainen 47v ja tämä linssileikkauspainajainen vain jatkuu..... Mitään parannusta aiempaan kertomaani komplikaatiolistaan ei ole tapahtunut, mutta olen jo niin tottunut niihin, etteivät ne enää häiritse (niin paljoa, edelleen kuitenkin harmittavat).

      Mutta jatkoa seurasi kesällä 2021 - vasemman silmän näkö alkoi kummasti sumentua ja häiriö tuntui voimakkaimmalta auringonvalossa. Syksyn aikana hermostuin sumeuteen ja menin silmälääkärille, joka totesi vasemman tekomykiön kokonaan sumentuneen sen päälle kasvaneesta "pistemäisestä kasvustosta". WTF?

      Eikun laittamaan v. 2014 silmät leikanneelle silmäkirurgille viestiä asiasta ja kysymään mistä on kyse. Erittäin harvinainen – no minulla se seuraava kohta siinä komplikaatiolistassa – tekomykiön samentuma, vaikea korjata lasiaisen menettämisen vuoksi, niin että yritä pärjätä sen kanssa.
      Kuten aiemminkin jo totesin – edelleen kadun, kadun, KADUN! Miettikää tosi tarkkaan ennen kuin tähän soppaan lusikkanne laitatte!

    • Anonyymi

      Linssileikkaus kannattaa tehdä Virossa, hinta on yli puolet halvempi ja lopputulos jopa parempi kuin Suomessa tehtynä.
      Linssileikkauksen jälkeen on hyvin yleistä että laaserilla joudutaan tekemään korjausleikkaus jopa kolmekin kertaa.
      Itselle ja monelle tutulle käynyt niin.
      Minulle linssileikkaus tehtiin Eiran klinikalla Helsingissä.

    • Anonyymi

      Omat kokemukseni vuosi leikkauksen jälkeen ovat pimeässä häiritsevät haloilmöt.autolla ajaessa erityisesti häikäisee.nyt sarveiskalvontulehdus,kuivasilmäisyydestä johtuen.ennen leikkausta en kuivista silmistä kärsinyt.kauas katsoen näkö ei tarkennu kunnolla.lähelle kyllä nään pientäkin tekstiä.tämän kokeneena en leikkauttaisi silmiäni.

    • Anonyymi

      Kävin sol eyes klinikalla tälläisessä moniteho operaatiossa . Nyt aikaa toimenpiteestä jo muutama vuosi . ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET PILATKO SILMIÄNNE LOPPUELÄMÄKSENNE . Kerron tässä nyt VAIN muutaman esimerkin ( 3 v jälkeen ) ensin tuli lasiais ongelma molempiin silmiin ( operaatio sama kuin kaihileikkauksessa ja suurin ongelma lasiais ongelma ) . Sitten repesi toisesta silmästä verkkokalvo ( toisen silmän näön menetys todella lähellä ) hartmanin kadun silmäklinikalla todettiin , että ei tässä silmäoperaatiossa nyt kaikki ole mennyt ihan nappiin . Toisen silmän ( nyt todettu jälkikaihi , mitä luulin itse lasiaisongelmaksi ) jälkikaihiongelma niin paha että menetin yhdistelmäajoneuvokortin ja samalla myös linja-autokortin . Hämärässä ja pimeässä ei näe . Sateella ja pimeässä ei voi lähteä autoa ajamaan , koska haloilmiö on niin voimakas . Silmien roskaisuuden tunne on hiukan nyt jo vähentynyt , mutta läsnä kumminkin . Olin yhteydessä SOL EYS iin . No mikä oli vastaus ; ( se oli tyyliin ) me ei korvata mitään . ÄLKÄÄ NYT HYVÄT IHMISET PILATKO SILMIÄNNE . Ps. Jos haluatte niistä silmälaseista eroon , niin , menkää vaikka moottoritielle autolla , avatkaa sivuikkuna ja heittäkää ne lasit penkkaan . Muistathan istua toimenpiteen aikana jossain muualla kuin kuskin paikalla .

      • Anonyymi

        Olen kanssasi samaa mieltä, linssileikkaus tehty puoli vuotta sitten, nyt näkö ei ole terävä lähelle ei kauas eikä siihen väliin.
        Se Fugen silmä klinikka on etupäässä niin kuin rahan keräyspaikka.


    • Anonyymi

      Moniteholinssit molempiin silmiin laitettiin puoli vuotta sitten etelä Helsingissä sairaalassa.
      Näkö ei ole terävä lähelle ei välille eikä kauas.
      Olen käynyt tarkastuksessa 4 kertaa a.120€.
      Nyt diaknoosi, uusinta leikkaus, nyt PRK menetelmällä??
      On kuulemma silmien ” tähtäyspiste ” väärässä kohtaa?

      • Anonyymi

        Kiinnostava kuulla miten onnistuu, jos on tehty moniteholinssileikkaus ja tehdään uusi linssileikkaus.
        Itselle tehty moniteholinssileikkaus ja olen pohtinut sitä, voiko uutta leikkausta tehdä


      • Anonyymi

        Pari viikkoa leikkauksesta! Kertaakaan en ole kaivannut silmälaseja. Pelkän ikänäön korjaus ja tiimarilasit saa heittää nyt pois käytöstä. Toistaiseksi tyytyväinen😎


    • Anonyymi

      En suosittele ei korjata

    • Anonyymi

      Linssileikkaus tehty 2 vuotta sitten molempiin silmiin. Leikkaus mennyt lääkärin kertoman mukaan oikein hyvin.
      Ennen leikkausta näin kauaksi hyvin mutta luku ja ns. tv katselu yhdistelmä lasit oli käytössä.
      Tilanne nyt: tilanne muuttui päin vastaiseksi eli entinen plus lasien käyttö muuttui miinus lasien käytöksi.
      Tarvitsen siis edelleen lasit television katseluun ja kauemmaksi katseluun?
      En päässyt laseista eroon vaan joudun niitä ostelen edelleen, ensin kallis linssileikkaus ja lisäksi lasien uusiminen.
      Eli leikkauksen onnistuminen ja näön paraneminen on kaksi eri asiaa.
      Nyt harmittaa koska en osannut erottaa noita kahta asiaa toisistaan, olin mainoksen uhri.
      Mainoksissa vakuutetaan 99% leikkauksista onnistuu.

      • Anonyymi

        Missä leikkaus tehtiin?


    • Anonyymi

      Helmikuussa kävin molempien silmien laser- linssileikkauksessa - aiemmin olin vuosia jo käyttänyt monitehoja ja ilman en nähnyt kunnolla lähelle enkä kauas.

      Operaatio meni mukavasti ja näin hyvin heti leikkauksen jälkeen. Näen siis hyvin lähelle ja kauas - laseille ei mitään tarvetta. Mitään komplikaatioita ei ole ilmennyt - haloilmiökään ei haittaa. Kirkkaalla valolla tulee käytettyä aurinkolaseja mutta toki ilmankin pärjää.

    • Anonyymi

      Puolitoista vuotta sitten linssileikkaus tehty. Likinäköä oli kohtalaisen paljon (miinus viiden luokkaa) ja hajataitot päälle, ikänäön (50+) myötä lasit kalliita ja tarkkuus vuosi vuodelta huonompi. Lasit tosin edelleen korjasivat tarkan näön alueella tarkemmaksi kuin mihin leikkauksella päädyttiin. Lasiainenkin irtautui vuoden päästä leikkauksesta ja häiritsee näkemistä monissa tilanteissa. Leikkauksessa on ikävät riskit ja se lyhyt hetki operaatiossa on epämiellyttävä, mutta toisaalta riskiprosentti on alhainen (mikä ei lohduta jos osuu kohdalle) ja toipuminen nopeaa. Vaikka olisin toivonut näöstä hieman tarkempaa ja häiriöttömämpää, tykkään ja hyödyn siitä että pärjään tarvittaessa ilman laseja. Lukulasit ovat kuitenkin tarpeen ja valoa pitää lukiessa olla paljon. En varauksetta suosittele mutta itse olen kuitenkin aika tyytyväinen.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2904
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      540
      2761
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1897
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1895
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1707
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1382
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1168
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      91
      1168
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe