Miten ruotsalaiset suhtautuvat suomalaisiin?

mnmnmnmn1

Kertopaaka kokemuksia! Onko ollut hirveästi rasismia tai ennakkoluuloja? Oletko saanut kavereita hyvin?

69

6568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mnmnmnm11

      Onko suomalaisesta nimestä ollut haittaa?

      • Ei ole

        Ei ole ollut haittaa. Erottuu muista maahanmuuttajista...


      • Varma.Koskitar

        Jotenkin viistoon hymyilevät kun nimen kirjoitettuna näkevät...


      • Anonyymi

        Aina sen saa tavata jos jokun tarttee saada sukunimeni ,Niin että lopussa menee usein itselläkin pasmat sekaisin. Mutta aikansa kun setvii niin tulee oikeat kirjaimet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina sen saa tavata jos jokun tarttee saada sukunimeni ,Niin että lopussa menee usein itselläkin pasmat sekaisin. Mutta aikansa kun setvii niin tulee oikeat kirjaimet.

        Saman olen huomannut ,itselläkin menee kirjaimet sekaisin varsinkin kun on aika pitkä sukunimi


    • asunutvuodesta81

      Jopa monet ruotsalaiset haluaisivat suomelainen sukunimen koska silloin voi vaatia perempaa palkkaa

      • asunut ruotsissa 45

        ja paskanmarjat.Missä päin ruotsia noin on?


      • wrtyureo

        Eskiltunassa monet Ruotsalaiset on vaihtaneet Suomalaisen sukunimen.


      • Anonyymi
        wrtyureo kirjoitti:

        Eskiltunassa monet Ruotsalaiset on vaihtaneet Suomalaisen sukunimen.

        En usko! Kai tästä löytyisi joku esimerkki? Onko lehdissä kirjoiteltu ja saisiko linkin lehtijuttuun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko! Kai tästä löytyisi joku esimerkki? Onko lehdissä kirjoiteltu ja saisiko linkin lehtijuttuun?

        Tiijän monta jotka on vaihtanu Ruotsalaisen nimen peri Suomalaiseen Matti meikäläis nimeen


      • Anonyymi

        Ei kai se nyt nimestä riipu palkka asiat, ainoastaan miten tekee työnsä


    • :-)

      Väliäko sillä? Ajan omaa ralliani , eipä oo vielä päässeet silmille hyppelee :)

    • Ei kannata luottaa

      Soutamista ja huopaamista!

      Olen tositympääntynyt täkäläiseen!
      Mitään selvää et saa, kunhan vain otatellaan ja aikaa kuluu.
      Ei voi luottaa ruotsalaiseen.

      Jos suomalainen sanoo, että "näin on", niin se näin on silloin.

      Ruotsalainen vain soutaa ja huopaa, ja et voi luottaa yhtään.

      • Anonyymi

        Sekin huomattu että ” planeerataan” asioita ja ajan kanssa. Suomalainen tekee ilman pitkiä puheilujuttuja ja saa aikaan parannuksen eri työ tilanteissa


    • nenä kaks

      voihan nyt iso nenä

    • On kokemusta

      Se lopullinen kiitos saattaa olla Finn jävel ainakin selän takana.

      • sveamamma

        Kyllä on. Olen asunut Ruotsissa lähemmäs 40 vuotta, tulin Saabille Trolhättäniin työlle, siellä oli Suomalaisten a Ruotsalaisten pöydät. Nyt olen asunut siinä Tukholman liepeillä, Kyllä se on että mahdoton olla työssä jos olet ainut Suomalainen ruotsalaisten seassa, kyllä ne alkaa syömään ja aina saa olla varuillaan. Kavereita et niistä saa.


    • koo eller

      Eikös se oo yhdyssana?
      ja pienellä kirjoitetaan
      siis finnjävel
      eikä se edes oo mikään halventava sana vaan päinvastoin

      • asunut ruotsissa 45

        Ai tuo finnjävel? Kyllä se on haukkumasana.Siin suomalaispiru.En oikein voi ottaa tuota kehumisena,


    • ota siitä

      Miten joku viitsii miettiä tälläistä asiaa? Eihän aitoja ruotsalaisia ole kuin hyppysellinen Ruotsiissa.
      Miten siis tulla toimeen kansan kanssa, joista monella on siirtolaistausta tai ovat muuttaneet Ruotsiiin sotaa pakoon.

      Jotkut muuttavat koko ajan edestakaisin, ja aidot" ruotsalaiset ovat innostuneet vaihrtamaan sukunimeä. Ajan kuluessa aina vaan vähempi tietää kuka on ruotsalainen.
      Miten silloin voi arvioida, mitä ruotsalaiset tykkäävät ja miten suhtautuvat suomalaisiin.

      Olen jo kauan asunut rRuotsissa, ja olen oppinut, että täytyy, tietääkseen, kuka mahdollisesti on aito ruotsalainen, ensin tutustua, voidakseen saada selvää taustasta. Niin teenkin nykyään.
      Suurin osa vastaantulevista, eri tilanteissa ovat sukujuuriltaan suomalaisia, jos ja vaikka itse ovatkin ensi tapaamisessa luodun kuvan mukaan ruotsalaisia.

      • Hyviä kokemuksia

        Olen huomannut saman jutun. SUURI määrä näistä meidän ruotsalaisilta omaa suomalaisen taustan. He kertovat siitä kiinnostuneesti, lue ovat ylpeitä. Onhan suomi ollut osa ruotsia satoja vuosia. Miksi suomalaisten pitää eritellä suomalaiset ja ruotsalaiset eri kastiin kun ruotsalaiset ei näin tee. Onko Suomalaislla huono itseluottamus? Kannattaisi ensin tutustua tähän ruotsalaisryhmään ennen kun tuomitaan. Mulla on ainakin vain hyviä kokemuksia olla suomalainen Ruotsissa!!


    • marviken

      Asuessani aikoinaan norrköpingissä ja kun tuli ongelmia kielestä(en puhunut silloin hyvää ruotsia) niin tokaisin vaan että töitä teen ,en rikoksia. Voin lähteä pois milloin vaan, entäs sinä..siis tuli piruileen ilman mitään syytä tai syy oli suomalaisuuteni. No aika muuttunut ja sitä ei tapahdu enään.
      Se ilme jäi mieleen kun huomasin ,miten hän mietti,kerrottuani;voin lähteä pois milloin vaan, entäs sinä...
      Ruotsi on hyvä maa, ainoastaan liikaa rikollisuutta ja kiihko uskovaisia-enään niistä ei päästä eroon. Toivottavasti SUOMI ei ota liikaa "vääränlaisia" tulijoita, elätte vieläkin rauhallisessa maassa, pitäkää se.
      Arvosteli että suomalaiset juo, sanoin etten juo, sitten tuli että sosiaali elätti, sanoin olevani työssä-kaikki suomalaiset rikollisia..ollutta ja mennyttä

      • Anonyymi

        Kyllä Suomi ottaa, kun näkee että suurin osa niistä on paljon idempää ja etelämpänä kuin väittävät ja tuovat ongelmia


    • maailmankansalainen1

      Tulin parikymppisenä Ruotsiin. Tarkoitus oli tienata rahaa muutaman vuoden ajan ja sitten muuttaa takaisin Suomeen. Kymmenen vuotta meni elämästä pelkkään haikailemiseen. Eli ruotsin kielen opiskelu, ruotsalaiseen yhteiskuntaan tutustuminen, ruotsalaisiin tutustuminen oli sivuseikka.
      Lapset kasvoivat siinä sivussa ja omaksuivat ruotsin kielen ja - yhteiskunnan.Sitten kun oli aika muuttaa Suomeen sanoivat lapsemme, että sen kun muutatte, me jäädään tänne. Lapsemme olivat ruotsalaistuneet. APUA, miten tässä näin pääsi käymään.
      Oli aloitettava alusta, yritettävä sopeutua (tulla ruotsalaiseksi) Mutta miten tulla ruotsalaiseksi, siinäpä se. Tutustuin erääseen ruotsalaiseen ja ihmeekseni huomasin ettei meillä ollut muuuta eroa kuin kansalaisuus. Olimme samanlaisia ihan kaikessa, jopa ajatuksissamme.
      Heureka!!!!! Ihmisyys. Perustarpeet kun tulee tyydytettyä, niin kansalaisuus on tosiaankin ihan toisarvoinen seikka. Siis olenkin tämän "heräämiseni" jälkeen ollut ns. maailman kansalainen.

      • Anonyymi

        Me muutettiin paikkaa missä ei ollut ketään muita suomalaisia , joten siinä oli se hyvätuloinen että kielen oppi pika ajassa , kaikki naapurit olivat todella ihania ihmisiä . Joten ei mitään valittamista mitenkään


    • virtavenettavie

      Kavereita olisi saanut vaikka milla mitalla vaan haluan vain jokusen.
      Ja ylipaansa niin suomalainen on ykkossarjaa ,ainakin taalla Tukholmassa

    • iris intiasta

      Samaa mieltä kuin joku tuolla aiemmin: finnjävel ei ole haukkumanimi.
      Niin,ohutnahkaisille on tietenkin mikä vaan nimi pahasta....

      • Anonyymi

        Kyllä se on haukkumanimi, lapsille ainakin koulussa kun kiusataan siitä että heillä on suomalaiset vanhemmat.
        Yksikin pieni poika sanoi että kaikki suomalaiset ovat rumia, siis mistäs sekin sanonta tuli pienelle ihmisille jos ei kotoa


    • tiedottajajajakaja

      jo vain, eihän ruotsalaishomokaan ole haukkumanimi, aivan päin vastoin.

    • Tiedottajajajakaja

      Huonosti suhtautuvat, hävittävät kieltämme jumasti ja järjestelmällisesti!

    • Göteborgare

      En koskaan saanu ruotsalaisilta huonoa kohtelua ja se on tosi,eikä pahemmin kiinnostanut mitä tykkäävät.Ainoat oli suomalaiset sellaisilla "avainpaikoilla"kuin sairaskassa,työhönottaja volvolla,pankissa,autonmyyjä. Jostakin kumman syystä eivät halunneet palvella.Onneksi nuorena miehenä kielen oppi nopeesti niin ei tarvinnut asioida heidän kauttaan.Tämä oli göteborissa 70-80luvulla, siis kauankauan sitten.26vuotta siellä asuin ja täytyy myöntää että osa minusta jäi ruotsiin.Suomi on paljon kovempi yhteiskunta,hierarkinen.Menny viimeaikoina vain pahemmaksi.Olen sanonu monelle ettei tänne suomeen kannata muuttaa,jotka haikaillee.Pitkän ajan jälkeen ei tunne paljon ketään.Minulle jäi matkaan ruotsista sellainen positiivisempi ajattelutapa,hyvä niin.Sieläkin on mennyt pahempaan päin,mitä olen seurannut.Ei muutako hymyä huuleen

      • att2

        46 vuotta tulee Ruotsissa täyteen, kaikki hyvin vaikka leskenä 8 vuotta.
        lapsilla hyvät työt omat talot tietenkin lainaa, itse voin lainan maksaa pois milloin haluan.

        Suomalaisista en koskaan ole välittänyt, työpaikoissa heitä oli hyvin vähän viimeisessä 3-4 neljästätuhannesta.
        Suomalaisia koneita paljon, myös ultraääni pesu linja.


    • ruotsinkansalainen

      Nyt jo Suomessa toistakymmentä vuotta asuneena,kaipaan vieläkin -70 lukua kun nuorena muutin Ruotsiin.Heti pääsi töihin ja sopeuduin paremmin kuin hyvin.Kaipaan joskus sitä Ruotsin hyvää aikaa.Koko ajan mitä siellä asuin kolmekymmentä vuotta ,suhtauduttiin erittäin hyvin,ei minkäänlaista syrjintää,vaikka olin kilitaidoton muuttaessani.Päinvastoin sain kannustusta ja opin kielenkin aika nopeasti.Lapseni ovat käyneet koulunsa Ruotsissa ,ovat täysin kaksikielisiä.Meillä oli paljon ruotsalaisia ystäviä .Mutta sittemmin alkoi tulla uutta porukkaa Ruotsiin ja kaikki entinen oli poissa.Silloin päätin että muutamme Suomeen,hyvin on sopeuduttu tänne,otti kuitnkin pari vuotta ennenkuin täysin oppi tämän maan yhteiskunnalliset toiminnat.En oikein tiedä mikä olen,ehkä ikuisesti ruotsinsuomalainen Suomessa.
      Kaipaan vieläkin ruotsalaista välittömyyttä,siellä oli helpompi tutustua uusiin ihmisiin.Tiedä sitten miten jatkossa menee ,niin Suomen kuin Ruotsinkin asiat.
      Tulen aina kaipaamaan entisiä hyviä Ruotsissa olo aikoja.Olen kiitollinen kaikille ruotsalaisille,työkavereille ja muille kenen kanssa sain jakaa elämääni.

      • Finskbåtflykting

        Minäkin läksin Volvolle intin jälkeen -70, olis töitä saanut vaikka mistä.- Ei siihen aikaan pahemmin Ruotsissa rasismia,kaikille riitti töitä, mitä nyt vähän jukujen ka Boråsissa kinasteltiin ku olivat viemässä meiltä suomalaiset pimut :D
        TJ sanottiin intissä, taidan minäkin jäädä Ruotsiin ku on kakarat ja muija täällä :)


      • Anonyymi

        Itse haaveilen joskus aina että muuttaisin takaisin Suomeen , vaan taitaa olla romantisoitua ajatuksia kotimaasta , kun sitä oli vielä nuori tänne muuttaessa .
        Niin että saas nähdä muutanko koskaan takaisin. Jos olis varaa niin paljon että olis mahdollisuus pitää asuntoa molemmissa maissa niin silloinhan sitä vaihtais aina välillä maata kun ikävä tulee jompaankumpaan kumpaan maahan .
        Enkä tiedä osasinko suomalaista virasto kieltä edes niin paljoa että osaisin hoidella asioita .


    • att2

      Ruotsalaiset parempia kuin suomalaiset. Hyvä on elää leskenäkin. Tulin -70 alussa.
      Poikani tulee lastenkanssa kylään, lapset eivät puhu suomea äiti ruotsalainen tyttärelläni samoin.

      Suomessa on korkeammat eläkkeet, myös verovapaus ex asunnon myynnissä, suomessa valitetaan turhaan oli asia mikä tahansa.

    • finne_vaan_ei_jalmari

      Ruotsalaiset arvostavat suomalaisia. Tietenkin se riippuu itsestä. Paskapuhetta läpätetään ruotsalaisten asenteesta meitä kohtaan. 1960 luvulla ollessani ruotsissa elin elämäni upeata aikaa. Silloin Tukholmassa toimivat Slussenin sissit, viinanmyyjät ja kaiken maailman roistot heiluttamassa suomen lippua ja esittämässä omia vaatimuksiaan. Swedujen kanssa pärjää hienosti. Itselläni on ilmainen metsästys-
      oikeus ruotsalaisen ystäväni 400 ha:n metsissä. Olen kuitenkin aivan tavallinen hämäläinen mies. Suomalainen työmies on edelleen hyvässä kurssissa ruotsissa.
      Minun ei ole tarvinnut nöyristellä tai nuoleskella heitä, enkä tunne heitä huonommiksi tai paremmiksi ihmisiksi. Minulta tosin puuttuu kaksi ominaisuutta,
      ennakkoluuloisuus ja kateus. Routsalaiset ovat meitä jäljessä ainoastaan kellon ajassa yhden tunnin.

    • Ruotsalaisten kanssa olen viettänty monia hienoja hetkiä, kunpa olisin aikoinaan ymmärtänyt jäädä sinne, tai norjaan jossa olen myös asunut. Pitää tutusua ennenkuin vetää johtopäätöksiä.

    • kokemustaon

      Ainakin Suomessa asuvat ruotsinkieliset suhtautuvat suomea puhuviin suomalaisiin halveksuen!

      • Sibbobisin

        Maassa maan tavalla, eli metsä vastaa miten sinne huutaa :D


      • Anonyymi

        No en nyt usko tuota, taitaa olla omaa alemmuuden tunnetta


    • kumpi.tärkeempi
    • Faga

      Lähes 50 vuotta kummassakin maassa asuneena. Välillä Ruotsissa ja välillä Suomessa voin sanoa, että Ruotsissa on aina hyvä olla. Minua ei ole koskaan moitittu suomalaisuuteni perusteella mistään.

    • Hyvinonmennyt

      Olen asunut, opikellut ja tehnyt töitä Ruotsissa 44 vuotta enkä ole kokenut minkäänlaista syrjintää täällä. Luulen että se on kiinni omasta käyttäytymisestä ja itsetunnosta. Täällä on hyvä olla.

      • Anonyymi

        Ja koulutuskin on ollut hyvä asia Ruotsissa, kas kun ailloin 60 luvulla saivat vaan tårikkaat Suomessa käydä keskikoulua , jos oli köyhä ja silti osaava niin ei saanut kotimaassa käydä kouluaikaan jos maksoi.
        Niin että ajat ovat siitäkin muuttuneet .Ruotsi antoi hyvät mahdollisuudet koulutukseen ja sitä myötä ammattiin missä viihtyi


    • Backavägen

      Laakso luuli että kutsuivat finnienveliksi kun sanoivat finnjävel Götaverkenilla :D

    • Miksi jopa tällä palstalla poistellaan viestejä? Svekokratia toimii täälläkin?!

      Suomalaisiin kohdistuva puhdas (alitajuinenkin) viha Ruotsissa johtuu:


      1. suomalaisten ITSENSÄ alistumisesta. Suomen kielipolitiikka on maailman ainutlaatuisin. Suomessa kielenvaihtajien kieltä, ruotsia, puhuu n. 4.8%, silti Suomi on keinotekoisesti "kaksikielinen" maa ja nöyristelee. Suomalaiset ovat lopettaneet tämän alistumisensa vasta sitten, kun Suomi muuttaa kielipolitiikkansa samanlaiseksi kuin Ahvenanmaalla ja Ruotsissa, joissa molemmissa maan alkuperäiskieltä suomea puhutaan ENEMMÄN kuin Suomessa kielenvaihtajien kieltä ruotsia (Suomeen ei siis ikinä ole muuttanut Ruotsista ihmisiä käytännössä lainkaan, vaan ruotsin kieleen Suomessakin vaihdettiin, kska enemmistökieli suomi on aina ollut rakenteellisesti syrjitty kieli).

      2. Suomen alueen menettämisen trauma. Ruotsissa suomalaisia on haluttu mustamaalata ja heiltä, heidän kulttuuriltaan jne. sulkea silmät myös tämän vuoksi - ja tämäkin liittyy Suomen kielipolitiikkaan. Ruotsissa alitajuisesti kannatetaan ruotsin kielen ylivalta-asemaa myös Suomessa!

      3. Ikiaikainen perinne- - laskekaa itse, kuinka moni puhuisi Ruotsissa suomea, jos Ruotsi ei olis i hävittänyt kieltä määrätietoisesti:

      Pelkästään etelä-Ruotsin metsäsuomalaisten jälkeläisiä on joka viides Ruotsissa asuvista

      -koko pohjoinen Ruotsi on alunperin suomalainen

      - nykyäänkin teitä Ruotsin suomalaisia on lähes 10%.

      4. Viimeisimpänä mutta ei vähäisimpänä: te Ruotsin suomalaiset olette ITSEKIN osallistuneet ja nöyrtyneet Ruotsin suomen kielen hävitystoimille "unohtamalla" oman äidinkielenne! Vaikka Ruotsi onkin ollut määrätietoinen, suomalaisten pitäisi viimeistään nyt olla YLPEITÄ omasta rakkaasta kulttuuristaan ja yksinkertaisesti EI ALISTUA nyt ainakaan enää "muuttumalla ruotsalaisiksi". Kyse on myös suomalaisten selkärangattomuudesta!

      • Skånepåg

        Älä soimaa,lauloi Hortto Kaalo.- Muutettiin Ruotsiin Kekkosen aikaan.- Muija ja minä, hyvät on ollut oltavat, muijakin oppinut ruottin suht koht.- Minusta kieliriidat ovat typeriä, oppikoot ken lystääväät.- "La De Leva" lauloi Dan Stråhed :D https://youtu.be/E-kInV6zg9Y


      • Skånepåg

      • Anonyymi

        Usein on niin että sanotaan maassa maan tavalla, joten mielihän on se ensimmäinen ehto että haluaa olla mukana yhteiskunnassa.
        Ja jos on 50 vuotta asunut täällä ja puhunut maan kieltä niin kyllä siinä pakostakin unohtuu äidinkieli ajos ei ole kenen kanssa sitä edes puhuu.
        Joten kukin tavallaan. Siinä ei ole mitään pahaa.
        Itse en ole suomalaisena tuntenut koskaan erottelua.
        Se miksi tänne on ajauduttu oli työpula Suomessa , siis vaikka miten yritti niin töitä ei saanut, tänne kun muutti niin heti seuraavana päivänä töihin, josta ollaan kiitollisia tottakai.


    • Rautalampi

      Ruotsissa on yli 700000 suomalaista ja suomen sukuista ihmistä daalarnan taalainmaan kansa on kaikki melkein suomen sukuista kansaa.Ruotsalainen joka huomaa sukututkimuksissaan olevansa vahvasti vanhaa suomalaista sukua,hän nostaa vähän rintaansa,ei hänen mieli siitä kärsi,tunnen paljon falunin ympäristös asuvia ruotsalaisia jotka ovat kertoneet minulle juuristaan.he kaikki ovat hienoja ihmisiä.

    • kysynvaanmuutenvaan

      Miksi tästä viestiketjusta on postettu niin paljon?

      Ei oo nähtävästi "vapaa sana" ja "vapaa mielipiteitten ilmaisu"?
      Kuka on sheriffi?

      Saa nähdä, jos tääkin postetaan...

      Otin kopion tästä kysymyksestäni.

    • miksipoistetaan

      Samaa ihmettelen minäkin.
      Miksi poistettu niin paljon viestejä?

      Erittäin kummallista.
      Ei ole vapaa sana, ei saa arvostella ruotsalaisia?

      • irisintiasta

        Tai ehkä oli arvosteltu suomalaisia liikaa.
        Luultavasti kuitenkin arvosteltu ulkomaalaisia.,,,


    • Lemmenkäinen

      Ruotsalaisten naisten kanssa tulen hyvin toimeen :-*

    • Vanhatajat

      Hyvää aikaa Eriksbergin varvilla 70-luvun alussa Göteborgissa, vaan on kaupunki muuttunut niistä ajoista jengiammuskelua ym. Suomessa viettelen eläkepäiviä, vaan vanhana oma maa ja kieli on tärkeä kaikkine murteineen ja vivahtein. Se myös elää, kun on vuosia poissa, niin ei ymmärrä kaikkia sanoja.

      • Backavägen

        Parakeissa Backavägenillä asuttiin me suomalaiset venepakolaiset, ei sinne uskaltanut virkavalta ilman koiria :) O Tempora, O Mores.-


    • Sven-Dufva

      Näin vaaliaikoina on käynyt ilmi että SD vastustaa jos on kahden maan passit.-

    • Anonyymi

      Ruotsalaiset ei niistä kavereita saa ...eivät ole vihamiehiä suoraan....mutta eivät ystäviä....tiedän mistä puhun olen asunut 50 vuotta Ruotsissa

      • Anonyymi

        Kyllä vaan heistä saa kavereita ihan kuten suomalaisistakin. Minä tunnen enemmän ruotsalaisia kun suomalaisia,
        työmaalla olin ainoa suomalainen, samoin asuntoalueella mistä ostin talon. Joten ei ole ollu valittamista, mutta onhan suomen ja ruotsin välisiäkin kulttuuri eroja , vaikka ei mitenkään isompia mutta joitain pikku juttuja .


      • Anonyymi

        Joten sekin on sinun henkilökohtainen kokemus heistä .sitä ei voi yleistää mitenkään.


    • Anonyymi

      Yks Blekingen remonttimies haukkui minua Suomalaiseks venepakolaiseks , johon vastasin : Håll flabben jäla Sillastrypare :D

      Skånepåg

    • Anonyymi

      Täysiä hevonvitun mulkkuja

    • Anonyymi

      Maitojunalla Ruotsista palaaville suomalaisille Lasse Mårtensonin laulu.

      Tule Ruotsista kotiin, täällä saat lämmintä kättä, mä en huutele "Hallå där jävla finne!".

      https://www.youtube.com/watch?v=Edrj-Ni9wd0

    • Anonyymi

      Meni Suomen passi vanhaksi , en taija uusia :D

      Skånepåg

    • Anonyymi

      ”Älyä kyll’ ei lie liiaksi ollutkaan,
      pää huono oli”, arveltiin, ”mut sydän paikallaan.”

      Pravda

    • Anonyymi

      Jos sietikin naurua hiukkasen,
      toki arvoa runsaammin.

      Venepakolainen

    • Anonyymi

      Suomalaisuuteen ei ole häirinnyt ruotsalaisia ystäviäni , sitä vastoin se on häirinnyt toisia suomalaisia niin että kysellään olenko olevinani ruotsalainen .
      Yksikin huomautteli että kirjoitan FB vastauksia ruotsiksi , mutta ei ymmärtänyt sen pitemmälle että en voi vastailla ruotsalaiselle suomenkielellä mitenkään koska ruotsalainen eimosaa suomea. Joten maassa maan tavalla , kun opettelee kielen niin saa ystäviäkin , ja silloin on justiin se sama minkä maalainen ystävä on

    • Anonyymi

      Ketjusta on poistettu 173 sääntöjenvastaista viestiä. Luultavasti enemmistö ketkä kertoo kriittisen mielipiteen Ruotsista ja Ruotsalaisista. Kaikki ketkä haukkuu Suomea ja Suomalaisia jätetään olemaan palstalla , ja myös kaikki ketkä kehuu Ruotsia ja ruotsalaisia. Tämä ei vaan ole politiikka ,se on systeemi mikä toimii automaattisesti.

      Muistakaa aina otta kopion teidän ilmaisuuksista, ja säästäkää ne tulevaisuuteen.

      Ottakaa kopion heti ennen kun lähetätte viestin palstalle.

    Ketjusta on poistettu 173 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe