Kannattaaki opiskella kirjanpitäjäksi. Miten onnistuu parhaiten, eli missä kannattaa tutkinto suorittaa. En halua trarenomiksi opiskella. Minulla on merkonomin koulutus, tietohallinnosta, Minkälaista kirjanpitäjän työ on pitääkö olla tilinpäätöstaitoinen jos tekee ihan peruskirjanpitoa. Minkälisia työtehtäviä tilitoimistossa yleensä on. Palkanlaskenna hallitsen, myös laskutuksen, onko näistä hyötyä. Olen myös hyvä asiakaspalvelussa. Minkälainen on työtilanne kirjanpitäjällä. Olisin muutama vuosi sitten päässyt kirjanpito-kurssille. Mitenkä työnantajat suhtautuu työkkärin ko kurseihin. Onko niistä mitään hyötyä.
Kirjanpitäjäksi
4
418
Vastaukset
- pertsavirtyanen
Jos et halua tradenomiksi, niin unohda koko juttu. Millään merkonomin papereilla et tee mitään nykymaailmassa ilman merkittävää työkokemusta, jollain työkkärin kursseilla vielä vähemmän. Oppisopimuksella tilitoimistoon voisi ehkä järkevin väylä. Työtilanne on ihan ok, palkka taas ei.
- minnilina77
Eikö merkonominpapereilla tosiaan ole mitään virkaa. Olen ikäni tehnyt erilaisia toimistotöitä kuten laskutusta, hoitanut yrityksen osto ja myyntireskontraa yms. Varsinaisia kirjanpitotöitä en ole tehnyt ne on teetetty tilitoimstossa. Kirjanpitänjän työstä kiinnostuin siksi kun näkyy useni olevan avoinna näitä paikkoja. Ala voisi ehkä työllistää paremmin, kun pelkkä toimistotyö.
- Taloushallintoa
Oletko katsonut aikuiskoulutuspaikkoja? Esim TAKK? Sieltä saat tutkintoon valmistavan koulutuksen iltaopintoina. Itse olen työllistynyt sen avulla kirjanpitoassistentiksi ja suunnitelmissa on tukinnon suorittaminen.
- Teretulemast
Kyllä kirjanpitäjiä on paljon merkonomejakin - kun ei niille tradenomeillekaan kuulemma sitä käytännön kirjanpitoa sen kummemmin opeteta.
Tilitoimistoissa hoidetaan kirjanpito tilinpäätöksineen, palkanlaskenta ja laskutus noin tyypillisesti. Pienissä jokainen hoitaa omat asiakkaansa alusta loppuun.
Mutta siitä kirjanpitäjän työstä tilitoimistossa:
- lomat on todella pätkissä (max 2 vkoa kerrallaan, jonka aikana käydään muutamana päivänä yleensä töissä)
- lisätöitä on tes:n mukaan 150 tuntia - vasta sen jälkeen tulee edes teoriassa ylityökorvausia - käytännössä ei yleensä silloinkaan.
- ilmaiset ylityöt ovat yleinen käytäntö
- palkka on suht pieni verratuna siihen mitä kaikkea pitää tietää (esim. maatalouslomittaja tienaa paremmin)
Koskapa työehdot ovat suoraan sanottuna perseestä ja palkka kohtalaisen pieni varsinkin jos katsotaan koko työaikaa, niin tilitoimistoihin pääsee kyllä yleensä aika hyvin töihin, jos vaan osaa tilinpäätöksiä tehdä, ja on valmis olemaan yötäpäivää töissä keväisin myös viikonloput ilman korvausta. Jos tällaiset työehdot ei sinua haittaa, niin siitäpä vaan tälle alalle....
Työkkärin kurssit on CV:ssä enemmän haitta kuin hyöty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391