Reitti ja leirintäalue ehdotuksia. Kuinka euroopan leirintäalueilla on sähköpistokepaikkoja saatavana? Onko muita yöpymispaikkoja kuin maksulliset lerintäalueet? Kiitos kaikista vihjeistä "ensikertalainen" Tarkoituksena on mennä Budabestiin elokuun alussa 2013.
Asuntoautolla Eurooppaan
25
2469
Vastaukset
- Reissu80
Suosittelen Saksan halki ajamista. Joko Ruotsin kautta rennosti ajaen tai sitten laivalla suoraan Saksaan aikaa ja voimia säästäen. Maisemat vaihtelevat mukavasti ja paranevat Keski- ja Etelä-Saksaa kohti. Etelä-Saksasta Itävaltaan ja sieltä Wienin kautta Budapestiin.
Itse olen ajellut ensin kohti Hannoveria ja siitä eteenpäin kohti Kasselia ja Frankfurt am Mainia. Suosittelisin eteläisemmästä Saksasta Heidelbergin kaupunkia, joka sijaitsee noin tunnin ajomatkan päässä Frankfurtista. Uskomattoman hienoa paikka ja sieltä Neckar-joen varrelta löytyvää Camping Heide -leirintäaluetta, jossa olen majoittunut kahteen otteeseen. Nettisivut eivät olleet erityisen hienot, mutta paikan laatu ja meininki oli huippua. Kaupunkiin suht lyhyt matka ja aivan loistavalla paikalla tuo alue. Hyvät palvelut ja kohtalaisen edullinen. Saksan leirintäalueet ovat tosi hyviä, mutta tuo on jäänyt yhtenä parhaimmista mieleeen.
Myös Itävallan leirintäalueiden taso on keskimäärin korkea, pistokkeet ym. löytyvät aina lähes poikkeuksetta. Tsekin tai itäisemmän Euroopan paikkojen tasosta en tiedä laajemmin, yksittäisestä kokemuksesta kun ei kannata lähteä yleistämään. Turvallisuustaso on ainakin Saksassa ja Itävallassa niin hyvä, että paremman puutteessa voi nukkua vaikka jossain parkkipaikoillakin matkailuautossa, eikä leirintäalueilla tarvitse murehtia tavaroista tai muusta sen enempää kuin Suomessakaan.
Voin antaa lisävinkkejä reitin ja paikkojen suhteen, jos tarvitset. - Reissu80
Lisättäköön tuohon edelliseen vielä Berchtesgadenin pieni kaupunki, aivan eteläisimmästä Saksasta läheltä Itävaltaa. Aivan mahtavaa seutua, josta ajelee pienessä hetkessä Itävallan puolelle Salzburgiin. Jos on aikaan, niin alueella sijaitsee Hitlerin "kotkanpesä", Kehlsteinhaus, joka on uskomattoman hieno nähtävyys. Muutenkin maisemat ovat henkeäsalpaavat ja majoituksen taso hyvä aina campingpaikoista parempiin hotelleihin. Tuo olisi hyvä välietappi vaikkapa Heidelbergin tai jonkin toisen hienon paikan lisäksi, riippuen tietenkin aikatauluista.
- jiivee22
Kiitos nopeasta vastauksesta. Samanlaista reittiä itsekin ajattelin, mutta en osannut valita tarkempaa ajolinjaa Saksassa kun siellä on niin monta mahdollisuutta. Camping Heide tulee olemaan yksi yöpymispaikka todennäköisesti.
- Ervo A
Kymmenkunta Via Balticavuotta takana eikä muutosta näkyvissä. Helsingistä on suora ja halvin tie Budapestiin, mutta sitä kannattaa kyllä maustaa syrjähypyillä ja jättää kiireet kotiin. Tässä on nyt yksi tyypillinen yöpymisratkaisumme matkalla Unkariin: Valmiera tai Birstonas riippuen siitä onko lähdetty yö- vai päivälaivalla, Puolassa Elk ja Sandomierz, Slovakeissa Kosice ja sitten ollankin jo Unkarissa, jossa leirintäalueista on runsaudenpula. Suosikkejamme ovat Sarospatak hieman idempänä ja sitten se paras, Eger jo varsin lähellä Budapestia, sinnehän te olette menossa. Emme ole kuulleet tapauksista, joissa olisi ilman pistokepaikkaa jäänyt, mutta myös Shukoliitin on hyvä olla mukana. Arvostamme leirintäalueiden palveluja ja varsinkin uintimahdollisuutta osaa kyllä arvostaa ajomatkan jälkeen. Sivumennen sanoen, olimme aikoinaan semmoisia ensikertalaisia että vietimme elämämme ensimmäisen asuntoautoyön Via Baltican Valmierassa.
- jiivee3
Onko Via Baltica nykyään turvallinen liikenteellisesti ja varkauksien varalta? Liikenne on tietysti aina vaarallista, mutta esim. venäjällä paljon ajaneena pidän sitä todellisena uhkana.
- kommentz
jiivee3 kirjoitti:
Onko Via Baltica nykyään turvallinen liikenteellisesti ja varkauksien varalta? Liikenne on tietysti aina vaarallista, mutta esim. venäjällä paljon ajaneena pidän sitä todellisena uhkana.
Eipä ongelmia jos ajaa rajoitusten puitteissa ja väistää ohittavia rekkoja ja Bemarei
ta...... varkaita ssa nykyään pelätä joka puolella eurooppaa...ei baltaia mpoikeea oleellisesti ruotsin etelä-osista....
baltia ei ole enää venäjän osa vaikka venäjä niin luuleekin...
- Ervo A
En oikein ymmärrä, mitä tekemistä mainitsemallasi Venäjällä on Via Baltican kanssa, reitti kun kulkee pelkästään EU-maiden alueella. Rekkaliikennettä toki on, mutta eipä siltä välty missään muuallakaan ja reittivalinnoilla siihenkin voi vaikuttaa. Eurooppalaisia tilastoja karavaanareihin kohdistuvista varkauksista en muista missään nähneeni ja oma mielipiteeni on, että leirintäalueet ovat kaikkialla Euroopassa ne turvalliset paikat mitä yöpymisiin tulee.
- ford2
Valmiera ei ole via baltian varrella.
Tarkkuutta ettet eksy venäjälle. - No just joo
ford2 kirjoitti:
Valmiera ei ole via baltian varrella.
Tarkkuutta ettet eksy venäjälle.Täysin hyödytöntä näsäviisastelua. Via Baltica on itäinen reitti eteläiseen Eurooppaan erotuksena esim. Tanskan tai saksalaisen sataman kautta menevistä reiteistä ja tämän ymmärtää maalaisjärjelläkin. Jos ymmärtää. .
- jiivee3
No just joo kirjoitti:
Täysin hyödytöntä näsäviisastelua. Via Baltica on itäinen reitti eteläiseen Eurooppaan erotuksena esim. Tanskan tai saksalaisen sataman kautta menevistä reiteistä ja tämän ymmärtää maalaisjärjelläkin. Jos ymmärtää. .
Tämä netti olisi ihanteellinen paikka jakaa tietoa, jos ei olisi näitä pakanjakajia näsäviisaita ja viruksenkehittelijöitä. kiitos sinulle ja Erva A:lle vastauksesta. Tiedän varsin hyvin Via Baltikan nykyisyt valtiot, mutta ne on kuitenkin kuuluneet Neuvostoliittoon ja tiedän sen kulttuurin. Lähinnä haluan tietää onko kulttuuri muuttunut siellä.
- ErvoA
jiivee3 kirjoitti:
Tämä netti olisi ihanteellinen paikka jakaa tietoa, jos ei olisi näitä pakanjakajia näsäviisaita ja viruksenkehittelijöitä. kiitos sinulle ja Erva A:lle vastauksesta. Tiedän varsin hyvin Via Baltikan nykyisyt valtiot, mutta ne on kuitenkin kuuluneet Neuvostoliittoon ja tiedän sen kulttuurin. Lähinnä haluan tietää onko kulttuuri muuttunut siellä.
En siis ole mikään omatekoinen Via Baltican matkailunedistäjä, puhun vain omista kauttaaltaan myönteisistä kokemuksistani ja tuo kulttuuri tässä onkin se mielenkiintoisin asia., ei se pelkästään matkailuun liity. Puola oli juuri se maa, joka teki jo sukupolvi sitten täöydellisen pesäeron neuvostokulttuuriin, se on monessa mielessä länsimaisempi maa kuin Suomi. Latvian syrjäseuduilla voi vielä jotain mennyttä löytää, eipä enää muualla. Slovakia on mielestäni kodikkaan konstailematon euromaa ja Unkarista luulen jo tarpeeksi sanoneeni, Kroatiassa ja Sloveniassa erona on lähinnä Välimeri - no jaa, jos kurkistat sikäläisten leirintäalueiden, esim. kroaattien Krkin nettisivuille niin tartunnanhan sieltä saa. Jos löydät, jiivee3 näistä maista neuvostokulttuuria niin onnittelen vilpittömästi, minä olen löytänyt sitä museoista joissa aivan oikeasti vierailen. Tuo Reissu80- vastaus on muuten erinomainen kun siinä sanotaan, että ongelmia Via Balticalla ei ole ollut mutta silti tulee turvattomuuden tunne. Miten sellaiseen tunteeseen voi vaikuttaa, en minä ainakaan tiedä. Ja nyt lopuksi voin tunnustaa etten minäkään matkaile Venäjällä enkä Valko-Venäjällä, arvostan tätä EU-kansalaisen statusta näissä itselleni tärkeissä maissa semminkin kun olen puolalaisen terveydenhuollon palvelujakin kokeillut sillä sinisellä Kelakortilla.
- balttravel
jiivee3 kirjoitti:
Tämä netti olisi ihanteellinen paikka jakaa tietoa, jos ei olisi näitä pakanjakajia näsäviisaita ja viruksenkehittelijöitä. kiitos sinulle ja Erva A:lle vastauksesta. Tiedän varsin hyvin Via Baltikan nykyisyt valtiot, mutta ne on kuitenkin kuuluneet Neuvostoliittoon ja tiedän sen kulttuurin. Lähinnä haluan tietää onko kulttuuri muuttunut siellä.
Noh mene itse katsomaan...äläkä ihmettele täällä...laivalla pääsee tallinnaan
- Reissu80
Via Baltica voi olla nopein ja edullisin, mutta lomalle lähtiessä on toki muitakin asioita mielessä. Ainakin useimmilla. Mikäpä sen mukavampaa, kuin nauttia mahdollisimman paljon jo heti alkumatkasta lähtien, nähdä hienoja paikkoja ja nähtävyyksiä ajelun lomassa.
Saksa - Itävalta reitillä on mielestäni paljon enemmän nähtävää ja se on maisemallisesti vaihtelevampi jo heti alkuvaiheessa, kun taas Via Baltica on osin aika pitkäveteistä. Saksan ja Itävallan puolella palvelu on laadukkaampaa ja turvallisuustaso on monin verroin parempi, eivätkä hinnatkaan ole hirveän korkeita suomalaisesta näkövinkkelistä. Via Balticalla avun saaminen hätätapauksessa on vaikeampaa. Saksassa ja Itävallassa kaikki pelaa paremmin, satoi tai paistoi. Saksan ja Itävallan teillä ajetaan kovaa, mutta säännöistä välitetään ja toisia liikkua kunnioitetaan enemmän kuin Itä-Euroopan teillä.
Via Balticalla ainakin itselleni tulee helpommin turvattomuuden tunne, esimerkiksi yösijaa tai autolle sopivaa parkkia etsiessä. En ole itse joutunut ongelmiin Via Balticalla, mutta tälläinen kuva asioista on kuitenkin syntynyt.
Itsekin suuntaan Pohjois-Unkariin loppukesästä, tällä kertaa lentäen. Pohjois-Unkarissa on hienoja paikkoja, esim. Vac (pieni kaupunki) ja Kospallag (vuoristokylä) ympäristöineen, mutta monet turistit paahtavat vain ja ainoastaan Budapestiin, joka on toki hieno kaupunki sekin.- jiivee3
Kiitos Sinulla on samoja ajatuksia kuin minullakin vaikka en ole koskaa kumpaakaan reittiä kokenut.
- jiivee3
Mitä luokkaa arvioit tietullien olevan saksan kautta tai viabaltikan kautta. googlen mukaan molemmilla on tietullimaksuja.
- kommentz
jiivee3 kirjoitti:
Kiitos Sinulla on samoja ajatuksia kuin minullakin vaikka en ole koskaa kumpaakaan reittiä kokenut.
Olipa taasa VIISAS mielipide.....kokemuksen ääni puhuu ???
- kommentz
jiivee3 kirjoitti:
Mitä luokkaa arvioit tietullien olevan saksan kautta tai viabaltikan kautta. googlen mukaan molemmilla on tietullimaksuja.
tietullit ovat baltiassa vain raskalle liikenteelle,,, puolassa saksan moottoriteillä
- Reissu80
Saksan halki ajaessa en ole tietulleihin törmännyt reitillä Hannover-Kassel-Frankfurt am Main-Heidelberg-Berchtesgaden. Pohjois-Saksassa oli Rostockin lähellä jokin maksullinen tieosuus/tunneli tai vastaava, jonka hintaa en enää muista. Hinta ei ainakaan ollut korkea. Olikohan edes paria kymppiäkään.
Itävallassa oli tietarra joka maksoi alle 10 euroa. Sveitsin tapaan tarroja voi ostaa rajojen lähellä olevilta huoltoasemiltakin. Yksittäisiä lisäkuluja voi kertyä mm. tunneleista, esim. Innsbruckin kaupungin suunnalla oli maksettava noin 8 euroa tunnelin jälkeen. Noita osuuksia ei ole kuitenkaan kaikkialla tai monia peräkkäin. Itävallasta Italiaan Alppien läpi ajettaessa Brennerin solan kautta kulkeminen on myös hyvä esimerkki. Solamaksu oli noin 8 euroa ja maksettiin etukäteen. Hinnat ovat tuskin paljoakaan noista muuttuneet. - Reissu80
Finnlines on hyvä vaihtoehto, jos haluaa rentoutua merellä ja aloittaa reilumman ajamisen vasta Saksassa. Laivan saapuessa illalla voi ajella pienen pätkän ja käydä sitten lepäämään, jos on matkailuautolla. Miinuksena on tietenkin kallis hinta. Ruoka oli ainakin viimeksi erinomaista.
Halvin vaihtoehto on kuitenkin matkustaa Turusta Tukholmaan laivalla, esim. niin että perillä ollaan aamulla aikaisin (jää koko päivä aikaa). Ruotsin läpi ajaa kohtalaisen nopeasti ja Malmöstä pääsee Tanskaan hulppeaa siltaa pitkin joutuisasti. Tanskan voi ylittää lautoilla tai sitten maitse körötellen, muutama siltamaksu tekee muutaman kympin kerrallaan. Itse ajan mieluiten maitse ja nautin isoista silloista merimaisemineen, en jaksa jonotella lautoille ja vatkata, vaikka sekin sujuu suuremmitta ongelmitta.
Hyvä vaihtoehto on myös viettää ensimmäinen yö eteläisessä Ruotsissa, jolloin ei tule aivan mieletöntä määrää ajoa heti matkan alkuun. Olen itse majoittunut kerran myös Odensen kaupungissa Tanskassa, hieno paikka. Seuraavana päivänä jatkoin matkaa Tanskan halki aina Pohjois-Saksan Lüneburgiin asti. Pieni kaupunki Hampurin seudulla, joka tarjoaa hyviä puitteita matkailuautolla liikkuville. Keskisestä Saksasta voisin suositella esimerkiksi Kasselin kaupunkia, jos haluaa välttää suurimpia paikkoja, esim. Hannover ja Frankfurt am Main, joissa ajaminen voi tuottaa aikamoista stressiä. - tuunaritane
Joo Finnlines on hyvä vaihtoehto jos haluat tulla ryöstetyksi matkalipun hinnassa ja haluat paskaa palvelua !
- tapsa2
Oletteko laskeneet, paljonko tulee noin kilometrejä ja paljonko hintaa 2-3 viikon Keski-Euroopan matkalle asuntoautolla?
- Kulkukoira
Yleensä olemme pidempään mutta yhden tuollaisen matkan teimme, Via Balticaa Keski-Unkariin ja takaisin, ei aivan suorimpia teitä ja 3 viikkoa. Dieseliä n. 500 litraa ja n. 700 euroa, yöpymiset leirintäalueilla n. 350 euroa, muu kulutus onkin sitten ihan itsestä kiinni. Niin ja auto kulutti hieman alle 10 l sadalla. Eckeröllä ylitykset olivat 125 euroa per siivu.
- Kulkukoira
Kulkukoira kirjoitti:
Yleensä olemme pidempään mutta yhden tuollaisen matkan teimme, Via Balticaa Keski-Unkariin ja takaisin, ei aivan suorimpia teitä ja 3 viikkoa. Dieseliä n. 500 litraa ja n. 700 euroa, yöpymiset leirintäalueilla n. 350 euroa, muu kulutus onkin sitten ihan itsestä kiinni. Niin ja auto kulutti hieman alle 10 l sadalla. Eckeröllä ylitykset olivat 125 euroa per siivu.
Ai niin, se matka? Aika tarkkaan 5000 km yhteensä.
- caraveller
Suosittelen kääntymistä Autoliiton puoleen.....
turha täällä kalastella MUSTA TUNTUU mielipiteitä - Matkapatonki
Hei,
Matkapatongin reissublogista voi käydä lukemassa automatkailusta Euroopassa: www.blog.matkapatonki.fi
Vaikka blogi keskittyy enimmäkseen Ranskaan, löytyy sieltä myös juttua muista maista, sekä hyödyllisiä vinkkejä leirintäalueista, maksuteistä ja muusta automatkailuun liittyvästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1374053- 891989
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151881Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi571507Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541442Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331395VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu991312- 741216
- 951087
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181060