Mitä mieltä?

Taikapeili

Täytyypi nyt kysyä, kun mieleeni tuli, että moniko teistä tuntee itsessään feministin taikka miesvihaajan piirteitä..? Vai millaisia tuntemuksia omaatte? Itse kun olen aina ollut feministi.

19

1582

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Patu

Mä en ole koskaan ollut mikään naisasianainen, eli ei mussa taida feministiä asua.

Miesvihaa vielä vähemmän. Musta miehet on yleisesti ihan mukavia. Onhan niitä idiootteja, mutta niin on naisiakin.

• Pir

...ovat kaksi eri asiaa, miesviha ja feminismi. Miesviha syntyy kai useimmiten traumaattisista kokemuksista eli taustalla on jotain koettua pahaa. Vaikka siis joku feministikin saattaa tästä syystä vihata miehiä, niin suurin osa vihaajista aidosti hämmästyisi, jos heitä femmareiksi nimitettäisiin. Vihaamiseen liittyy heikkoutta, pysyvänä tunteena se on vammauttava.

Feministejä on aika vähän, enin osa naisista kiistää jyrkästi olevansa feministi tai ei muuten vain piittaa "ismistä" tuon taivaallista. Mutta kannattaa käytännössä kaikkia tärkeimpiä feministien ajamia tavoitteita. Oikeastaan ehkä vieläkin yleisesti kuvitellaan naisten parempaa tasa-arvoa ajavat kiihkeiksi sinisukiksi tms. Naisliikkeet ovat kuitenkin enimmäkseen hyvin pragmaattisia, tavoitellaan konkreettisia asioita, naisille samoja mahdollisuuksia, oikeuksia ja vastuita kuin miehille. Eli on yhä aatetta ja ihanteellisuutta, mutta elämänläheistä. Ei vihaa, parempaa yhteiskuntaa.

Feministi ei siis vihaa miestä, mies on yhteistyökumppani. Feministit yksin eivät saisi aikaan paljoakaan, eivät edes kaikki maailman naiset yhdessä, jos kaikki miehet heitä vastustaisivat, ja toki he vastustaisivat, jos heitä vihattaisiin. Feministit ottavat selvää asioista, eivät vain alistu ja ruikuta, vaan toimivat, ovat sellaisina aika vahvoja persoonia.
      Olen feministi, jäsen oikein. En miesvihaaja. Lienee syytä korostaa, että lesbot ovat vähemmistö myös naisjärjestöissä, toisin kuin usein maailmalla kailotetaan.

• 30+

naisten asiat useissa tilanteissa voisikin mielestäni olla paremmin en siltikään koe itseäni feministiksi, mikäli olen termin oikein käsittänyt. miesvihaaja en ainakaan ole. yksi parhaista ystävistäni on mies.

• 30+
        30+ kirjoitti:

naisten asiat useissa tilanteissa voisikin mielestäni olla paremmin en siltikään koe itseäni feministiksi, mikäli olen termin oikein käsittänyt. miesvihaaja en ainakaan ole. yksi parhaista ystävistäni on mies.

lipsahti väärään paikkaan. aloitukseen piti vastata. nooh, sattuuhan kai noita.

• tiitu

Hyvin usein sitä törmää ihmisiin, jotka kieltävät olevansa feministejä, vaikka kuitenkin aatteiltaan ovat näiden kanssa samoilla linjoilla. Feminismi lienee sanana aika huonossa huudossa tätä nykyä, siihen liitetään paljon negatiivisiakin ajatuksia. Kuitenkin lienee syytä muistaa, että feminismi(kin) on hyvin laaja yleiskäsite, jonka alle mahtuu monenlaista ajattelua ja toimintaa.

Mutta itse asiaan; Kyllä, olen feministi (kuten muuten isänikin).

• Klaudia

Minä olen ymmärtänyt, että ollakseen oikea feministi, pitää myös todella tehdä jotakin asioiden eteen. Ei kai riitä se, että hyväksyy feministiset mielipiteet, vai riittääkö? Jos se riittää, niin silloin minäkin olen feministi. En vaan tiedä, osaanko minä puhua asioiden puolesta vai olenko pelkkä ruikuttaja...

• Pir
        Klaudia kirjoitti:

Minä olen ymmärtänyt, että ollakseen oikea feministi, pitää myös todella tehdä jotakin asioiden eteen. Ei kai riitä se, että hyväksyy feministiset mielipiteet, vai riittääkö? Jos se riittää, niin silloin minäkin olen feministi. En vaan tiedä, osaanko minä puhua asioiden puolesta vai olenko pelkkä ruikuttaja...

Feministinen ajattelutapa riittää mielestäni vallan mainiosti, ei tarvitse häärätä joka paikassa, eihän aika kaikkeen riitä. Ihmisillä on omia keskeisiä fokusalueitaan (opiskelu, harrastukset, työ, vammaispalvelu, Martat tms), ja siinä taustalla feministinen suhtautuminen naiseuteen ja naisten asemaan yhteiskunnassa ja perheessä. Häpeäkseni on tunnustettava, etten itsekään toimi järjestössä, lillin vain jäsenenä. Ei ole aikaa.

Feministisiä liikkeitä on ollut (ja on) kaiken sorttisia, on erilaisia painotuksia. Kaikkia tavoitteita, ohjelmia, julkilausumia sun muita ei tarvitse hyväksyä, kritiikkiä ja keskustelua pitää olla. Sekin, että puhuu hyvinä pitämiensä, naisten asemaa parantavien asioiden puolesta kunkin omissa pienyhteisöissään, on minusta feminismiä. Ei tarvitse edes julistaa olevansa feministi. Mutta saa sen sanoakin :)

• Eliö

En ole feministi, enkä miesten vihaaja.

• Klaudia

Minä en ole feministi, mutta olen tietysti kiinnostunut näistä asioista, jotka koskevat meitä kaikkia, naisia, miehiä ja lapsia...

Nämä ovat tärkeitä asioita. Laitan tähän tuon yhden linkin, jossa on mielenkiintoista juttua:

http://www.idamagazine.net/ida_paakirj.html

• Jennifer

..tässä asiassa on se, että jokainen fiksu nainen on ainakin sisimmässään feministi, vaikka ei sitä aina kerrokaan ulkopuolisille, koska feminismiin on lyöty vastustajien taholta paljon vääristettyjä ja irvokkaita leimoja tahallisesti.

Itse en leimoista piittaa. Olen feministi, kerron sen usein eri keskusteluissa ja tarvittaessa kerron, mitä se minun tapauksessani tarkoittaa.

Miesvihaajan piirteitä ei taas minussa olen ollenkaan.

• Zorro

Feministi olen kai aina ollut, vaikkakin koko termi on nykyään saanut myös negatiivisen sävyn. Mikään asia, hyväkään, ei ole hyvä äärimmäisyyteen vedettynä.

Miesvihaaja en ole koskaan ollut. Tosin suhtautumiseni miehiin on muuttunut välinpitämättömämäksi ja negatiivisemmaksi viime vuosina, mutta se on kaukana miesvihasta. Ihmisen täytyy "ansaita" vihani, ei sitä niin vain jaella oli sitten mies tai nainen. ;)

Joitakin miehiä halveksin, inhoankin, niitä jotka ovat tehneet pahaa jollekin läheiselleni, satuttaneet heitä raukkamaisella tavalla. Mulle yksikään mies ei ole tehnyt tavallaan mitään pahaa, vaan ei kyllä hyvääkään. ;)

• huphup

minä mitä ilmeisimmin vihaan kaikkia miehiä, paitsi niitä jotka tunnen ja olen hyväksi havainnut. Johtunee tästä viimeaikona uutisissa olleista raiskaus uutisista yms. Aina puhutaan että miehiä on enemmän yritysten johtoportaissa. Kyllä näin mutta haluaisin nähdä tilastot jotka kertovat kuinka paljon rikoksia miehet tekevät suhteessa naisiin(ja etenkin väkivaltarikoksia). Varmasti enemmän. Ja molemmat seikat juontuvat henkisistä eroista. (luulemma)

no joo täytyy sen verran täydentää että en mie hetimiten vihaa uutta miespuolista tuttavuutta, suhtaudun lähinnä passiivisesti mutta tutustuttuani joko pidän tai en. en suoranaisesti vihaa muita kuin väärintekijöitä ja kusipäitä mutta niin kai kaikki muutkin(pääsi tunteet kuohahtamaan kun ajattelin yhtä uutista).

Jos naisilla olisi kyrpä, tuskin he sitä luvatta mihinkään työntäisivät(tietysti suureen joukkoon mahtuisi muutama mätämuna)

• V -74

Mutta en kyllä pidä itseäni miestenvihaajana, vaikka monet miehet nostattavatkin niskavillat pystyyn. Ääliöitä toki löytyy molemmista sukupuolista.

Siskoni sanoo, että minua ei tiedä lesboksi ennenkuin avaan suuni. Ilmeisesti hän tarkoittaa kärkeviä mielipiteitäni, joista miehetkin saavat osansa (varsinkin kunnon sovinistit). Tietysti joku voi pitää minua puheitteni perusteella miestenvihaajana, mutta sanon vain yleensä sellaisia asioita jotka ovat ihan yleisesti tiedossa mutta kukaan muu ei niistä puhu.

Tiedän miehiä, jotka pitävät minua vaikeana, kiukkuisena, ämmänä, ym., mutta paljonkos tuo painelee! "Ylpeänä" voin sanoa, että moni miespuoleinen (esim. työpaikalla) on alkanut ajatella jotakin asiaa toisin sen jälkeen, kun olemme keskustelleet/väitelleet asiasta.

• mennis

kyllä varmaan jokaisessa naisessa asustaa pieni feministi...mutta mun sitä puolta ei ole vielä löytyny..:)
      miesvihaaja en todellakaan ole...
      miehet on ennemmin kavereita, ja tulen myös miesten kanssa paremmin toimeen kuin joidenkin naisten....:)

• Cooler

Feministihän on naisten oikeuksien puolustaja. Toki naisena olen sellainen.

• Lumikki

olen feministi, kuten myös monet miehet. Kannatan tasa-arvoa.

• martsa
        Lumikki kirjoitti:

olen feministi, kuten myös monet miehet. Kannatan tasa-arvoa.

Minusta jokainen ajatteleva nainen on ainakin jollakin tasolla feministi, mikä tarkoittaa esim. yhteiskunnallisten epäkohtien tiedostamista ja pyrkimystä vaikuttaa näiden epäkohtien poistamiseen. Feminismi tarkoittaa myös lojaaliutta toisia naisia kohtaan - seikka joka kuulemma puuttuu joiltakin naisvaltaisilta kollektiiveilta, jossa naiset repivät hiuksia toistensa päästä (työpaikat, ym).
        Feminismi ei kuitenkaan tarkoita sokeaa uskoa naisten kaikkivoipaisuuteen tai siihen, että mies yhteiskunnallisena ja emotionaalisena oliona olisi jotenkin tarpeeton tai liikaa. Maailma ilman miehiä olisi epätäydellinen ja itse feminismikin olisi käsitteenä mahdoton ilman miehiä.
        Itse tunnen monia ihania miehiä, joilta olen saanut jopa vastakaikua omille ajatuksilleni ja tarpeilleni.
        Tunnettu tosiasia on, että feminismin kukoistuskausina heterofeministit kokivat kiusallisiksi lesbo-ja bi-feministien mukaantulon liikkeeseen, koska tämän katsottiin stigmatisoivan koko liikkeen toimintaa. Ehkä ilmapiiri on nykyään vapautuneempi,kun seksuaalisiin variaatioihin suhtaudutaan myönteisemmin kuin feministisen liikkeen alkuaikoina.

• togo

tämä viestiketju tuli kuin taivaasta, no kylläkin googlesta mutta.. juuri tänään töihin tallustaessani ja ympärilleni katsellessani huomasin taas miettiväni samaa aihetta. Miesvihaa. onko se miesvihaa, kun näkee yhdenkin ukon niin ensimmäinen ajatus on millaista tuskaa tuokin aiheuttaa naispuolisille kanssaihmisille. Minusta kaikista miehistä löytyy vedättäjä, itkettäjä, tuskaa aiheuttava jätkä.
      niin ystäviäni kuin olen seurannut ja omien kokemusteni kautta myös. binä tähän asti toimineena, minusta on alkanut tuntumaan yhä enemmän siltä, etten koskaan tai yleensä kukaan pysty rakentamaan tasa-arvoista ja hyvää suhdetta kahden sukupuolen välille. vai liekö tämä vain taraumaattisten kokemusten kautta puhuttua paskaa. Läheisriippuvuudesta kärsivän idiootin puhetta.

• Pirre

"Läheisriippuvuudesta kärsivän idiootin puhetta."

Voi olla noinkin.

Yhtälailla samat kommentit voisi heittää meistä naisista ( "Minusta kaikista miehistä löytyy vedättäjä, itkettäjä, tuskaa aiheuttava jätkä." )

Tässä puhun vain omasta puolestani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      36
      11476
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9950
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      150
      5629
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3794
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3760
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3645
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3388
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3193
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2835
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2633
    Aihe