Kivenhionnasta...

Shalom1

... Olen harrastanut kivenhiontaa jo 6 vuotta ja tehnyt ihan kaikenlaista kivestä.

Koruja, kynänjalustoja, tauluja, lämpömittarintaustoja ja nyt ovat vuorossa puukonkahva ja shakkilauta.

Suomalainen "jalokivi" on tietenkin spektroliitti. Olisiko jollakin tietoa, mistä hyvänlaatuista ja ehjää spektroliittia saisi edullisesti?

11

3595

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinne

Lpr:sta Ylämaalle on jotain 30 km. Siellä olen nähnyt kivipajan joka myi myös kiviä sellaisenaan. Laatu on tietysti joka kiven kohdalla tarkistettava erikseen. Sitte on myös kiviharrastajien messuja joskus jossain. Anteeksi, mutta en muista tarkkaan.

• Shalom1

... jo monta kertaa kivimessuilla. Ensimmäinen oli ehkä v. 1998 Helsingissä Munkkiniemesssä koulussa, jossa mukana oli ns. huuhaa-puoli.

Sittemmin olen syksyisin ollut kivikerhomme bussimatkalla mukana monta kertaa Tampereen kivi- ja kädentaidon messuilla (mahtavat messut) ja Lahdessa kivimessuilla (pienentyneet alkuvuosista).

Tavaraa on aina tullut mukaan ostettuna, kiviä ja työkaluja kuin myös korupohjia ja muuta asiaan liittyvää kamaa.

Nytkin taas syksyllä mennään Tampereelle...

Eipä mittää.. kyll se Lappeenranta on ihan kiva ja kaunis kaupunki, että mennään sinnekin joskus....

• käsityöläinen

...ja kysy paikallisia spektroliittilouhijoita. Kunta on pieni ja elinkeinokin pyörii kivien ympärillä. Sieltä varmaan osaavat neuvoa eteenpäin.

• Spectrolite

Terve!
      Se olisikin hyvä tieto, sillä messuilta ei saa nykyään kuin "sivukiveä" etenkin Ylämaan messujen spektroliittilaatu on ollut jo usemman vuoden ala-arvoista, taitavat myyjät kaupitella harrastelijoille ylijääneet siivunsa mitkä ei ole kelvanneet "ammattilaisille".
      Ylämaan messujen tulisi jo vihdoinkin muutenkin parantaa tapahtumaansa sillä ko tapahtuman taso ja myyjien määrä on laskenut viimeisen kymmenen vuoden sisällä aika rajusti.
      Tiedätkö muuten Shalom1, että spektoliitille on ehkä tulossa uusi luokitus, jolla kiven arvostusta voitaisiin nostaa ja samalla tietenkin myös ko korujen hintaa...

• Shalom1

... käsittääkseni sillä on jo luokitus, olen sen jostakin alan kirjasta jopa lueskellut.

Messuilta sattuu joskus saamaan hyvää kiveä, niinkuin viimeksi Tampereelta löysin spektroliittilevyjä, joissa uloimman ja vaaleammanvärisen kiteen sisällä on yhtenä palana toki tummansininen kide, ja tein siitä pari bolaa. Lopputulos oli hieno.

Lähinnä etsin myyjää, jolla olisi hyvälaaatuista, -väristä ja vähän isommin ehjää kidettä myytävänä kohtuuhintaan, hinnnathan ovat muuten aivan yläkantissa.

Tuolla Luumäellä muistaakseni oli eräs hyvän kiven myyjä, mutta saisi olla vielä vähän halvempaa tavaraa.

• Spectrolite
        Shalom1 kirjoitti:

... käsittääkseni sillä on jo luokitus, olen sen jostakin alan kirjasta jopa lueskellut.

Messuilta sattuu joskus saamaan hyvää kiveä, niinkuin viimeksi Tampereelta löysin spektroliittilevyjä, joissa uloimman ja vaaleammanvärisen kiteen sisällä on yhtenä palana toki tummansininen kide, ja tein siitä pari bolaa. Lopputulos oli hieno.

Lähinnä etsin myyjää, jolla olisi hyvälaaatuista, -väristä ja vähän isommin ehjää kidettä myytävänä kohtuuhintaan, hinnnathan ovat muuten aivan yläkantissa.

Tuolla Luumäellä muistaakseni oli eräs hyvän kiven myyjä, mutta saisi olla vielä vähän halvempaa tavaraa.

Onhan sillä ollut luokitus jo vuosia, mutta jostain syystä muuan taho haluaa luokitella sen koruilleen uusiksi...no kuitenkin onnea kunnon kiteen etsintään,kyllä niitä vielä saa.

• Shalom1
        Spectrolite kirjoitti:

Onhan sillä ollut luokitus jo vuosia, mutta jostain syystä muuan taho haluaa luokitella sen koruilleen uusiksi...no kuitenkin onnea kunnon kiteen etsintään,kyllä niitä vielä saa.

Mistähän löytäisin tämä uuden luokituksen? Joko se on netissä, tiedätkö?

Muuten... tänään hion tsaroiittiä. Onpa mureneva kivi!

Samoin hioin muutamia spektroliitteja ja huomasin ostaneeni keväällä Tampereen kivimessuilta komeaa vihreätä spektroliittia. Yhdessä huomasin jopa kissansilmäilmiön.

• Spectrolite
        Shalom1 kirjoitti:

Mistähän löytäisin tämä uuden luokituksen? Joko se on netissä, tiedätkö?

Muuten... tänään hion tsaroiittiä. Onpa mureneva kivi!

Samoin hioin muutamia spektroliitteja ja huomasin ostaneeni keväällä Tampereen kivimessuilta komeaa vihreätä spektroliittia. Yhdessä huomasin jopa kissansilmäilmiön.

Se ei ole vielä valmistunut, en tiedä koska se julkaistaan.

Kunhan saat sen hiottua, niin tulos palkitsee, on se niin hieno kivi.

Oletkos muuten käynyt GTK:n hienoilla sivuilla, siellä on mm. kuvapalvelu, josta saat lisätietoa vaikkapa Tsaroiitista menemällä kuvatietokantaan ja kirjoittamalla hakusanaksi Tsaroiitti.
        GTK:n sivut löytyvät osoitteesta www.gsf.fi ja siellä menemällä Tietoarkistoon.
        Sieltä löytyy myös Retkeilijän Kiviopas.

Pitääpä itsekkin taas hioa spekua, sait minutkin innostumaan, se onkin hieno tunne kun on saanut hommattua jotain erikoista ja vielä onnistuu kiven hionnassakin.

Asiasta kiinnostuneille Tampereen kivimessut ovat Pirkkahallissa 19-21.11.2004.
        Kivenhiontaa ja korujen (hopeaketjut, korupohjat yms.) kurssitarjontaa järjestävät Helsingissä ainakin Kallahden Kivikerho ja Suomen Jalokiviharrastajien Yhdistys r.y.

• Shalom1
        Spectrolite kirjoitti:

Se ei ole vielä valmistunut, en tiedä koska se julkaistaan.

Kunhan saat sen hiottua, niin tulos palkitsee, on se niin hieno kivi.

Oletkos muuten käynyt GTK:n hienoilla sivuilla, siellä on mm. kuvapalvelu, josta saat lisätietoa vaikkapa Tsaroiitista menemällä kuvatietokantaan ja kirjoittamalla hakusanaksi Tsaroiitti.
        GTK:n sivut löytyvät osoitteesta www.gsf.fi ja siellä menemällä Tietoarkistoon.
        Sieltä löytyy myös Retkeilijän Kiviopas.

Pitääpä itsekkin taas hioa spekua, sait minutkin innostumaan, se onkin hieno tunne kun on saanut hommattua jotain erikoista ja vielä onnistuu kiven hionnassakin.

Asiasta kiinnostuneille Tampereen kivimessut ovat Pirkkahallissa 19-21.11.2004.
        Kivenhiontaa ja korujen (hopeaketjut, korupohjat yms.) kurssitarjontaa järjestävät Helsingissä ainakin Kallahden Kivikerho ja Suomen Jalokiviharrastajien Yhdistys r.y.

Muita suosikkikiviäni ovat siniset sodaliitti ja lapislatsuli. Sodaliitti on halvempaa, mutta kyllähän aina pitää pala lapislatsulia messuilta ostaa.

Lapin kivet ovat myös eräs heikkouteni: keltakvartsi, lumikvartsi, Kittilän jaspis ja jaspisbreksia ja tietenkin "Lapin Lumo" tuffiitti. Kaunis kivi on myös aventuriinikvartsiitti, mutta pinnaltaan ongelmallinen, jättää helposti suomupinnan.

Ja tietenkin tiikerinsilmä on minulla hionnassa melkein aina. Kunpa saisi jostakin vielä Eilatinkiveä, niin tässä jo olisivat muutamat suosikkini koossa.

Meillä kerhossa tehdään myös seinäkelloja seuraavasti:
        - lasilevyn keskukseen porataan 10 mm reikä, taustalle liimataan halutun malliset toiselta puolelta tasoitetut kivenpalat. Sen jälkeen liiman kuivettua mustalla spraymaalilla suihkutetaan kellon takamus ja kiinnitetään kellokoneisto.

Loppututlos on hieno, etenkin kun kivinä ovat vähän vaaleammat ja värikkäät spektroliittipalat. Pienetkin ns. hukkapalat käyvät tähän, joten niitäkään ei kannata heittää pois.

Kokeilkaapa kellon tekoa.

• Spectrolite
        Shalom1 kirjoitti:

Muita suosikkikiviäni ovat siniset sodaliitti ja lapislatsuli. Sodaliitti on halvempaa, mutta kyllähän aina pitää pala lapislatsulia messuilta ostaa.

Lapin kivet ovat myös eräs heikkouteni: keltakvartsi, lumikvartsi, Kittilän jaspis ja jaspisbreksia ja tietenkin "Lapin Lumo" tuffiitti. Kaunis kivi on myös aventuriinikvartsiitti, mutta pinnaltaan ongelmallinen, jättää helposti suomupinnan.

Ja tietenkin tiikerinsilmä on minulla hionnassa melkein aina. Kunpa saisi jostakin vielä Eilatinkiveä, niin tässä jo olisivat muutamat suosikkini koossa.

Meillä kerhossa tehdään myös seinäkelloja seuraavasti:
        - lasilevyn keskukseen porataan 10 mm reikä, taustalle liimataan halutun malliset toiselta puolelta tasoitetut kivenpalat. Sen jälkeen liiman kuivettua mustalla spraymaalilla suihkutetaan kellon takamus ja kiinnitetään kellokoneisto.

Loppututlos on hieno, etenkin kun kivinä ovat vähän vaaleammat ja värikkäät spektroliittipalat. Pienetkin ns. hukkapalat käyvät tähän, joten niitäkään ei kannata heittää pois.

Kokeilkaapa kellon tekoa.

Minulla taas jää messuilta aina spktroliitin pala mukaan, onpahan sitten kiveä varalla kun sitä tarvitsee ja jos hyvän kiven löytää niin se kannattaa hommata, jos hinnasta pääsee sopuun...

Meillä oli muutama vuosi sitten mosaiikki-buumi eli siinähän voi käyttää periaatteessa mitä kiveä vain, mutta hionnan kannalta on parempi, että kivet ovat saman kovuisia (tein itse spekusta ja siitä tulee ainakin hyvän näköisiä mosaiikkikoruja)

- sahaa kivi sopivan paksuiseksi levyksi
        - sahataan kivet samankokoisiksi esim. 7mm x 7mm paloiksi
        - valitaan sopivammat kivenpalat
        - hiotaan kivenpalojen sivut, jotta ne ovat kohtisuorat ja istuvat tiiviisti toisiinsa kiinni
        - liimataan pikaliimalla halutut palat kiinni toisiinsa
        - tämän jälkeen kiveä hiotaan tavalliseen tapaan aivan kuin yhtenä kivenä´
        - jos kiven haluaa istuttaa pohjaan, niin silloin se pitää tietysti hioa siihen sopivaksi

Pitääpä testata kellon tekoa, pitäähän kerholla kivikello olla!

• Shalom1
        Spectrolite kirjoitti:

Minulla taas jää messuilta aina spktroliitin pala mukaan, onpahan sitten kiveä varalla kun sitä tarvitsee ja jos hyvän kiven löytää niin se kannattaa hommata, jos hinnasta pääsee sopuun...

Meillä oli muutama vuosi sitten mosaiikki-buumi eli siinähän voi käyttää periaatteessa mitä kiveä vain, mutta hionnan kannalta on parempi, että kivet ovat saman kovuisia (tein itse spekusta ja siitä tulee ainakin hyvän näköisiä mosaiikkikoruja)

- sahaa kivi sopivan paksuiseksi levyksi
        - sahataan kivet samankokoisiksi esim. 7mm x 7mm paloiksi
        - valitaan sopivammat kivenpalat
        - hiotaan kivenpalojen sivut, jotta ne ovat kohtisuorat ja istuvat tiiviisti toisiinsa kiinni
        - liimataan pikaliimalla halutut palat kiinni toisiinsa
        - tämän jälkeen kiveä hiotaan tavalliseen tapaan aivan kuin yhtenä kivenä´
        - jos kiven haluaa istuttaa pohjaan, niin silloin se pitää tietysti hioa siihen sopivaksi

Pitääpä testata kellon tekoa, pitäähän kerholla kivikello olla!

... joopa joo!

Vai että mosaiikkia!

Iskitpä minun himopaikkaani!

Olen juuri tekemässä shakkilautaa, siis 64 palaa tummaa ja valkoista marmoria, marmoria siksi, että suurempi pinta on helpommin tasohiontakoneella käsiteltävää kuin esimerkiksi Lapin lumikvartsi ja vastaavankovuinen musta tai tumma kvartsi.

Puolet on jo valmiina, mutta kova pala on vielä purtavana. Jospa kevään avoimien ovien päivän näyttelyyn se valmiiksi saisi. Puureunat vielä, niin vain yläpuoli laudan pinnasta täytyy tasoittaa ja kiillottaa.

Nappulat ovatkin sitten Dremelin hommia ja lähivuosien tavoite. Miksei vuolukivistä niitä saisi helpommin. Tummat käsitellään ruokaöljyllä ja vaaleat jätetään käsittelemättä. Eiköhän sillä valkoisten ja mustien nappuloiden ilmeet saada toisistaan erottumaan.

Nyt valmistumme paikkaseutumme taidetalon näyttelyyn ja kk:n päästä viikonloppu meneekin siellä neuvomassa ja vahtimassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe