Koiran valinta, mikä rotu minulle sopisi? Bichonin turkin hoito?

CavalierVaiBichon?

Moikka!

Olen jo 2 vuoden ajan halunnut ja harkinnut hankkivani itselleni koiran.
Monesti, kun lenkkeilee mietin miten mukava, jos olisi jokin lenkkeilykaveri.
Olisi mukava touhuta koiran kanssa muutakin, mutta näyttelykoiraa en etsi. Ihan seuraksi ja perheenjäseneksi vain. :)

Rotuja olen miettinyt Bichon Frisé tai Bolognese, Cavalier kingcharlesinspanieli, Papillon.

Eniten näistä tahtosin Frisén.
Mietityttää osaanko hoitaa sen turkkia oikein. Mistä saisin apua opetteluun, kun en ole aiemmin omistanut valkeaa koiraa? Olen kyllä valmis hoitamaan, tekemään kovasti töitä turkin hoidon suhteen, minulla on aikaa.
Voiko turkin pitää lyhyenä? Minkälaisen koneen tarvitsen turkin hoitoon? Onko trimmaus vaikeaa? Kertokaa mulle jotain, millaista elää Bichonin kanssa?
Olen lukenut rodusta, että ystävällinen ja kiintyy omistajaansa, helppo opettaa.

Suositteletteko Bichonia ensimmäiseksi koiraksi, vai pitäisikö valita Cavalier?
Koirista kokemusta on jonkin verran. Meillä on ollut kotona koko ikäni ajan koiria. Tämä olisi ensimmäinen oma koirani.
Päivisin olen töissä n.6 tuntia.
Koira tulisi rivitalo kaksioon, 2 kissan kaveriksi.

Haluaisin kuulla kokemuksianne näistä roduista.

8

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CavaliervaiBichon?

      ...Niin ja villakoirakin voisi olla kiva rotu, mitä olen lukenut. :)

    • xcvfxvcxbvc

      EUn mukaan rotuja ei ole

    • Cavalieria en suosittele ottamaan terveystilanteen vuoksi. Kun lähdet valitsemaan koiraa, yksi tärkeimmistä asioista on ottaa rotujen terveystilanteesta ja myöhemmin , kun löydät sopivan pentueen, koirasi suvussa olevasta terveystilanteesta ja vanhemmista.

      Cavalieri olisi luonteeltaan mukava ja kiva koira mutta nuo sairaudet....
      Yksi kyseisen koiran suht yleisistä sairauksista on kohuttu syringomyelia -->

      "syringomyelia on potentiaalisesti erittäin vakava sairaus, jota esiintyy ja todetaan enenevässä määrin Cavalier kingcharlesinspanieleissa. Syringomyelian aiheuttaa kallon epämuodostuneisuus. Ihmisillä esiintyy samankaltaista Chiari-epämuodostumaa: Kallon takaosassa on rakennevika, joka tekee kallon liian ahtaaksi, jotta aivot mahtuisivat sinne kunnolla. epämuodostuma aiheuttaa usein sen, että (pikku-)aivot työntyvät selkäydinkanavaan. Tämä aiheuttaa sen, että selkäydinkanavan nesteen kierto aivoista selkäytimeen (ja päinvastoin) häiriytyy ja aiheuttaa painetta. Syntyvää painetta voi verrata puutarhaletkun päähän painettuun peukaloon --- pehmeästi virrannut vesi muuttuu teräväksi ryöpyksi.."

      Lisäksi sydänvikoja ja silmäsairauksia ynm... en suosittele ottamaan tietoisesti riskiä hankkia tälläinen koira, mutta nämä ovat asioita joita itsensä pitää ennen koiran ottoa miettiä.

      Tottakai bishonin turkkia voi pitää lyhyenä, jossei sitä näyttelyihin aijo viedä. Trimmaus välineitä voi nykyään tilata kätevästi netistä, ja satasen koneella pystyy ylläpitämään turkkia lyhyenä / koti trimmattuna.

      Bishonin turkki tekee siitä kyseisen rodun edustajan, joten toinen hyvä vaihtoehto n leikkauttaa turkkia hiukan lyhyemmäksi, mutta samaan malliin mitä näyttely trimmissä, näin sitä on helpompi hoitaa. Useimmat kasvattajat leikkauttavat turkin ensimmäistä kertaa ilmaiseksi, tässä mahdollisuus usein oppia miten turkkia trimmataan. Hyvä kasvattaja saattaa ottaa pyynnöstä katsomaan useamminkin opettelemaan trimmausta, kysymällä selviää! turkkia ohjeistetaan pesemällä n.10pvän välein --> yksilöllistä.

      Täältä löytyy lisää paljon turkinhoidosta --> http://www.bichonfrisery.com/hoito_ohjeita.htm

      Suosittelen perehtymään kunnolla kyseisiin rotuun kirjallisuudella ynm ja mahdollisesti käydä katsomassa kyseisiä rotuja esimerkiksi näyttelyissä, siellä kehien välillä useimmat kasvattajat juttelevat mielellään koiristaan.. mahtava tilaisuus tavata mahd. kasvattajia!

      -Eläintenhoitaja-

      • CavaliervaiBichon?

        Kiitos Sinulle Tuulentuomatytto13! :)

        En ole aiemmin kuullutkaan tuosta Cavalierin vakavasta sairauksesta. Taidan ehkä hylätä Cavalier-haaveeni tämän takia. Kamalaa. Tai ehkä luen vielä, mitä sairauksia näillä muilla roduilla on. On kyllä hirveää...

        Koirakirjoista olen tutkinut näitä rotuja, eniten kyllä tietoja Friséstä.
        Mutta niin kuin sanoit, voisi käydä katsomassa rotuja näyttelyissäkin. :)

        Rupean nyt tutustumaan nettisivuun, jonka laitoit. :)

        Kiitos sinulle vielä!


      • ei niin cavalieria
        CavaliervaiBichon? kirjoitti:

        Kiitos Sinulle Tuulentuomatytto13! :)

        En ole aiemmin kuullutkaan tuosta Cavalierin vakavasta sairauksesta. Taidan ehkä hylätä Cavalier-haaveeni tämän takia. Kamalaa. Tai ehkä luen vielä, mitä sairauksia näillä muilla roduilla on. On kyllä hirveää...

        Koirakirjoista olen tutkinut näitä rotuja, eniten kyllä tietoja Friséstä.
        Mutta niin kuin sanoit, voisi käydä katsomassa rotuja näyttelyissäkin. :)

        Rupean nyt tutustumaan nettisivuun, jonka laitoit. :)

        Kiitos sinulle vielä!

        Bichon frice, villakoira ja bolognese ainakin terveyden suhteen ovat loistavia, varsinkin cavaan verrattuna. En osaaa sanoa tuosta papillonista paljoakaan, se on jäänyt minulle hiukan vieraaksi monin tavoin. Omista mieliroduista kumminkin joku kannattaa tietysti hankkia. Koiran turkinhoito on mielestäni mukavaa, sillä tykkään ihailla omaa kädenjälkeäni ja pitää koiran nättinä :-)

        Koiranäyttelyissä sat myös näistä haaveilemistasi roduista luotettavinta tietoa, koska siellä tapaat varmasti aitoja omiatajia aivan kasvotusten. Täällä voi olla paljon provoilijoita.


      • CavaliervaiBichon?
        ei niin cavalieria kirjoitti:

        Bichon frice, villakoira ja bolognese ainakin terveyden suhteen ovat loistavia, varsinkin cavaan verrattuna. En osaaa sanoa tuosta papillonista paljoakaan, se on jäänyt minulle hiukan vieraaksi monin tavoin. Omista mieliroduista kumminkin joku kannattaa tietysti hankkia. Koiran turkinhoito on mielestäni mukavaa, sillä tykkään ihailla omaa kädenjälkeäni ja pitää koiran nättinä :-)

        Koiranäyttelyissä sat myös näistä haaveilemistasi roduista luotettavinta tietoa, koska siellä tapaat varmasti aitoja omiatajia aivan kasvotusten. Täällä voi olla paljon provoilijoita.

        Kiitos sinullekin! :)


    • BichonLove

      Bichon frise on mielestäni hyvä valinta ensimmäiseksi koiraksi. Minun ensimmäinen koirani oli juuri bichoni, ja en olisi parempaa kaveria voinut valita. Eli turkinhoito tietysti vaatii välillä hermoja, mutta päivittäinen karstaus ehkäisee takkujen syntyä. Turkin voi käydä trimmauttamassa ammattilaisella tai saksia itse, mutta jos aikoo trimmata itse, suosittelen trimmauskurssia, josta löytyy tietoa Bichon Frise ry: n sivuilta.

      Bichonin voi ottaa ihan vain perhekoiraksi, eikä tarvitse käyttää näyttelyissä. Osa koirista ei edes sovellu näyttelyihin esim. purentavian vuoksi. Tällöinhän turkkia ei edes tarvitse leikata näyttelymuotoon vaan voi jättää vaikka vähän lyhemmäksi.

      Luonteeltaanhan bichonit ovat ihanan iloisia ja vilkkaita. Ne ovat myös älykkäitä ja oppivat nopeasti. Peruskäskyjen opetukseen ei siis mene kovin kauan. Pitää kuitenkin muistaa että näiltä koirilta löytyy myös pilkettä silmäkulmasta ja saattavat käyttää oveluuttaan vaikka ruuan varastamiseen.

      Rotuhan on myös siinä mielessä ihana ettei siitä irtoa karvaa muuten kuin karstatessa joten pysyy kämppäkin siistinä :) Koirasta saa myös hyvän lenkkikaverin sillä on sen verran energinen rotu. Meidänkin bichoni kiersi pari vuotiaana pienen karhunkierroksen Kuusamossa. ;)

      Suosittelen kovasti rotua varsinkin ensimmäiseksi koiraksi!

    • CavaliervaiBichon?

      Kiitos sinullekin! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe