Te kokeneemmat, toiselle puolelle maailmaa lentäneet reissaajat!
Kuinka paljon aikaa kuluu isoon aikaeroon tottumiseen, jos lentää esimerkiksi
Aasiaan tai Australiaan? Varmaan yksilöllistä, mutta noin karkeasti
ottaen. Millä konsteilla voi helpottaa tottumista?
Aikaeroon tottuminen
12
671
Vastaukset
- 20+13
Yksilöllistähän se on. Yleensä länteen on helpompi mennä, koska silloin voi helpommin yksinkertaisesti venyttää yhtä vuorokautta pidemmäksi. Itse yritän jo matkalla nukkua määränpään aikavyöhykkeen mukaisesti, ja tarvittaessa, eli yleensä itään päin mennessä, valmistaudun siihen jättämällä edellisen yön unet niin lyhyiksi, että koneessa uni tulee tarpeeksi aikaisin. Oleellisinta kuitenkin yrittää kohteessa selvitä iltaan asti ilman päiväunia. Ja jos se ei millään onnistu, niin pitää huoli etteivät ne veny pitkiksi vaikka kuinka väsyttäisi.
- 20+13
Sen verran lisää vielä, että itse olen ns. iltaihminen, eli vähän pidempään valvominen ei tuota ongelmia, ja nukun aamulla pitkään jos ei ole erikseen herätystä. Aamuihmisillä voi olla joku muu taktiikka parempi.
- 16+11
20+13 kirjoitti:
Sen verran lisää vielä, että itse olen ns. iltaihminen, eli vähän pidempään valvominen ei tuota ongelmia, ja nukun aamulla pitkään jos ei ole erikseen herätystä. Aamuihmisillä voi olla joku muu taktiikka parempi.
Joo, itse kun olen iltauninen ja ennemmin aamuvirkku, niin minulle on ollut selkeästi helpompaa mennä itään. Ensimmäisenä päivänä on pitänyt nukkua parin-kolmen tunnin päiväunet, mutta sitten olen ollut oikeassa rytmissä.
- Insomniax
16+11 kirjoitti:
Joo, itse kun olen iltauninen ja ennemmin aamuvirkku, niin minulle on ollut selkeästi helpompaa mennä itään. Ensimmäisenä päivänä on pitänyt nukkua parin-kolmen tunnin päiväunet, mutta sitten olen ollut oikeassa rytmissä.
Tässä on edelliset jo vastanneet ihan asiaa. Pitää vaan päättää olla uudessa ajassa ja mieluusti jo lähtöpäivän aamuna(tai iltana). Eli ei haikailua tyyliin "Suomessa kello olisi jo sitäsuntätä". Omana kokemuksena auttaa kun siirtää ruokailutkin tulomaan kellonaikaan heti lähtöpäivänä ja jatkaa tätä koneessa myös. Eli syö kun on kohdemaan lounasaika( oli nälkä tai ei) Riippuen suunnasta pitää siis venyttää tai aikaistaa ruokailuja.
Sopeutuminen on varmastikin henkilökohtaista ja ikä vaikuttaa sekä alkoholi. Varmasti on "jetlagia" jos lipittelee koko matkan.
- täyttä ******
tämä,aikaerosta pitäisi toipua. Ei elimistö edes huomaa aikarajan ylitystä, mistähän tää touhu on keksitty?
- Aikaerosta
Joo etpä sä taida sitä huomata paljoo Tallinnan viinanhakureissullas!
- sisäinen kello
Muutama päivä. Joskus viikko(kin). Helsingistä Kaliforniaan 10 h aikaero. Bangkokiin "vain" 4-5 h aikaero. Kokemusta on.
- nimim.
Itse olen lentänyt muutamia kertoja n.9-10h lentomatkan, enkä mitään jetlagia ole koskaan kokenut. Kannataa aina funtsia, että mitä kello on perillä. Jos laskeutuminen on illalla, niin silloin koneessa ei kannata kunnollisia unia ottaa, eikä siellä kyllä pystykään. Jos taas perillä ollaan aamulla, niin sit lepoa koneessa niin paljon kuin mahdollista ja päivä perillä valvotaan, vaikka vähän väsyttäisikin.
- yksilöllistä on
Ikäkin varmaan vaikuttaa. Nuorena lensin Jenkkilään, oltiin perillä yömyöhään, mentiin nukkumaan ja aamulla alettiin elää paikallista aikaa. Takaisin tullessa nukuttiin koneessa, oltiin perillä aamulla ja siitä se uusi päivä taas alkoi. Ei varmaan onnistuisi enää...
- aegr
Viiden tunnin aikaero itään ei vielä hirveästi sekoittanut meikäläisen kelloa. Sen sijaan yhdeksän tunnin aikaero länteen alkoi jo tuntua. En tiedä myötävaikuttiko 1400 metrin korkeus (olen aina asunut muuten
- summertimelag
Eli, tollasen useemman tunnin jetlagin pystyy kestää tosta vaan. Mut annas olla, kun pitää kellot veivaa kesäaikaan. Silloin on maailmankirjat sekaisin.
- Jet lag
Alan elää kohdemaan aikaa heti koneen lähdettyä eli laitan kellon kohdemaan aikaan koneen lähdettyä. Syön, otan lasin viiniä ja nukun laput silmillä tulpat korvissa. Länteen on todellakin helpompi lentää ja yrittää heti elää paikallista aikaa yrittämällä valvoa iltaan ja nukkua vasta illalla. Kehittämällä sopivat rutiinit aikaeroon oppii sopeutumaan paremmin, mutta silti kannattaa suhtautua varoen aikaeron aiheuttamiin vaikutuksiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1471217
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636- 54557
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462