Hei! Löysin tälläsen ihanan runon ja olis tosi kiva tietää miten te tätä ymmärrätte ja tulkitsette?
Valhetta, valhetta, valhetta on
kaikki laulut maan.
Miksikä vuoren lasisen
tänään muistinkaan?
Jyrkkiä, helliä kasvojas
hetken katsele.
Silmiin hiljaa kohoaa
vuori lasinen.
Katso minua hetkinen,
katso, katsothan.
Näetkö vuoren lasisen,
näetkö prinsessan?
Satua ilma kipunoi,
satua hohtaa maa.
Ylitse vuoren lasisen
poika ratsastaa.
Anna minulle ruusu tuo,
anna, annathan.
Pojan on vietävä kukkanen
käteen prinsessan.
Ylitse vuoren lasisen
poika ratsastaa -
entäpä ellet löydäkään
sieltä prinsessaa?
kaikki laulut maan.
Entäpä ellei prinsessaa
koskaan ollutkaan?
Entä on köyhä tyttö vain,
silmissä kyyneleet?
entäpä, entäpä turhaa on
kaikki, mitä teet?
kaikki laulut maan.
Valhetta, valhetta vain ne on -
mutta ne lauletaan.
Itsekin laulan, vaikka en
usko sanaakaan.
Valhetta, valhetta, valhetta on!
3
2304
Vastaukset
- hilj'aa
Ihan lonkalta, tässä minun amatööri mielipiteeni:
Vuori voisi kuvastaa kauan kestävää ja raskasta matkaa. Lasi taasen tekee tästä vuoresta hauraan. Kuin kipuaisit unelmaasi, tuolla ylhäällä siintää palkinnoista parhain, oma armain, mutta entäpä jos unelma ei olekaan realistinen - todellinen? Näet tuon kauniin prinsessan. Hän on niin kaunis ja ihmeellinen.. mutta voiko kukaan olla läpeensä hyvä, kuin unelma?
Lähdet kipuamaan vuorta.. kipuat ja kipuat.. lasi luistaa ja kiipeäminen on tehtävä hyvin varovaisesti. Entäpä jos haavekuva sortuu? Elämässä on kuitenkin hyvä olla unelmia, päämääriä. Kuka sitten uskaltaa tavoitella sitä kuuta taivaalta, tahi kavuta lasista vuorta.. kenen rohkeus ja periksiantamattomuus, elämänhalu ovat riittävät. Moni lankeaa turhiin haaveisiinsa, saippuakuplat poksahtelevat.. ajatuksiinsa synkistyneet masentuvat. Kokevat että heidät on petetty - elämän taholta. Vaikka kaikki nuo tunteet kuuluvat elämään, koko komeudessaan.
Vuori on unelma. Lasi kuvastaa unelmien (/harhakuvien) haurautta. Prinsessa on symbolina runon haaveelle.. ja ratsastaja tuo kuka haaveilee ja sotii kahden välillä.. kuunnellako järkeä vai tunteita.
Ja runon lopussa hauska oivallus.. moni voi laulaa luritella lauluja, ymmärtämättä kuitenkaan niiden todellisia merkityksiä. Ei elämä ja laulut meitä petä, korkeintaan petämme itse - itseämme, odotuksilla mitkä eivät ole tavalla tai toisella realistisia.. tai vaikka eivät olisikaan, ja niitä tavoittelee.. niin kuka niitä tavoittelee, Ottaa tietenkin vastuun. Olipa lopputulos sitten aivan päinvastainen kuin "oli suunnitellut".. elämä kun yllättää aina - tavalla tai toisella.
Ymmärrys voi tulla lukemalla tai kokemalla itse..
..eli niitä lasisia vuoria kipuamaan.. - Rämpyttäjä
Tämä on vanha runo, muistaakseni, ehkä väärässä, Minna Cant ?
Olen itse esittänyt tämän, laulaen, Hangon Teatterissa. Löytyy
sellaisen esittäjän kuin Sir Elvoodin värit. Lasinen vuori.
Kyyneleet jotka itketään salaa.- Anonyymi
Aale Tynnin runosta kokoelmasta Lasinen vuori
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .452857Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen432824Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631232608Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3281667- 711074
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101041Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.192902Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101762Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26750- 99691