Tukea vai ei?

Tietämätön

Aloitin opiskelut nyt syksyllä AMK:ssa. Olen kumminkin ollut läsnäolevana kevätlukukauden 2004 yliopistossa, mutta opintoviikkoja EI ole kertynyt yhtäkään. Olisikohan mahdollista, että minun tuloni nollaantuisivat nyt, kun aloitin opiskelut? Alkuvuoden tulojahan ei oteta huomioon, jos aloittaa opiskelut syksyllä. Mitenköhän tässä tapauksessa? Uskaltaisko sitä nostaa opintotukea?

11

848

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittava opiskelija myöskin

Nostitko opintotukea kevään osalta, etkä kerryttänyt yhtäkään opintoviikkoa? Silloinhan sulta tullaan perimään ne rahat takas korkojen kera (paitsi jos ite maksat takas vapaaehtoisesti). Eihän kevät vaikuta muuten kuin, että tukikuukausia meni siihen, jos otit tukea. Keskeytitko yliopisto-opinnot? Sitähän kysytään opintotukihakemuksessa, en sitten tiedä vaikuttaako se siihen, saako vai ei opintotukea?

• Mörri

Kaikista varmimman vastauksen saat, kun soitat johonkin Kelan toimistoon. He kyllä tietävät :)

• Tietämätön

Ei ne siellä Kelassakaan oikein tiedä. En siis nostanut keväällä yhtään tukea. Olin vain läsnäolevana yliopistossa, mutta en käynyt siellä kuitenkaan opiskelemassa. Tein vaan töitä ja nyt on kaikki tulorajat ylitetty, mutta nyt olis kuitenkin käyttöä opintotuelle.

Ajattelin vaan, että voidaanko minut katsoa aloittavaksi opiskelijaksi, koska minulla ei ole keväältä kumminkaan opintoviikkoja. Kyllä se Kela sitten viimeistään takaisinperintävaiheessa ilmoittaa, että katsoivatko he minut aloittavaksi opiskelijaksi vai eivät.

• Little sinner
        Tietämätön kirjoitti:

Ei ne siellä Kelassakaan oikein tiedä. En siis nostanut keväällä yhtään tukea. Olin vain läsnäolevana yliopistossa, mutta en käynyt siellä kuitenkaan opiskelemassa. Tein vaan töitä ja nyt on kaikki tulorajat ylitetty, mutta nyt olis kuitenkin käyttöä opintotuelle.

Ajattelin vaan, että voidaanko minut katsoa aloittavaksi opiskelijaksi, koska minulla ei ole keväältä kumminkaan opintoviikkoja. Kyllä se Kela sitten viimeistään takaisinperintävaiheessa ilmoittaa, että katsoivatko he minut aloittavaksi opiskelijaksi vai eivät.

nostanut opintotukia, niin ei kai siinä sitten mitään ongelmaa... Minun käsittääkseni.

• Tietämätön
        Little sinner kirjoitti:

nostanut opintotukia, niin ei kai siinä sitten mitään ongelmaa... Minun käsittääkseni.

Olispa niin. Olisin tyytyväinen. Täytyy nyt vielä yrittää härnätä Kelan tätejä. Mutta sitä vaan ajattelin, että olisko jollakin kokemusta vastaavasta tilanteesta.

• Tietämätön

Niin onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa? Ja mites Kela on silloin tulkinnut asian?

• www.kela.fi

Käyppäs katsomassa www.kela.fi sieltä löytyy runsaasti tietoa tulorajoista

• noita*
        www.kela.fi kirjoitti:

Käyppäs katsomassa www.kela.fi sieltä löytyy runsaasti tietoa tulorajoista

opintotukea ei peritä takas jos on opintoviikkoja n.3/kk. Jos siis keväällä nostit opintotukea, etkä saanut opintoviikkoja, rahat peritään takaisin. Nyt voit nostaa tukea, se vaikuttaa näihin opintoviikkoihin ja opiskeluun mitä sul on amk:ssa. Mulla oli vähän vastaavanlainen tilanne, ja fakta on se et opintotukea voi nostaa jos opiskelee, mut ei kannata nostaa jos tule niitä ov:ja... et silleen. :)

• niina

ymmärsinkö oikein, siis olet nostannut opintotukea vaikka et ole ollu koulussa? ja miten ne nollais sun tulot?

• Tietämätön

En ole nostanut tukea. Olen ollut läsnäoleva ja yhtään opintoviikkoa ei kertynyt.

• Tietämätön

Tarkistin Kelasta. Minut katsotaan aloittavaksi opiskelijaksi. Nyt on mustaa valkoisella asiasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      34
      11301
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      62
      9162
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5455
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3754
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3690
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3599
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3348
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      61
      2713
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      72
      2430
    10. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      15
      2249
    Aihe