Aloitin opiskelut nyt syksyllä AMK:ssa. Olen kumminkin ollut läsnäolevana kevätlukukauden 2004 yliopistossa, mutta opintoviikkoja EI ole kertynyt yhtäkään. Olisikohan mahdollista, että minun tuloni nollaantuisivat nyt, kun aloitin opiskelut? Alkuvuoden tulojahan ei oteta huomioon, jos aloittaa opiskelut syksyllä. Mitenköhän tässä tapauksessa? Uskaltaisko sitä nostaa opintotukea?
Tukea vai ei?
11
848
Vastaukset
- aloittava opiskelija myöskin
Nostitko opintotukea kevään osalta, etkä kerryttänyt yhtäkään opintoviikkoa? Silloinhan sulta tullaan perimään ne rahat takas korkojen kera (paitsi jos ite maksat takas vapaaehtoisesti). Eihän kevät vaikuta muuten kuin, että tukikuukausia meni siihen, jos otit tukea. Keskeytitko yliopisto-opinnot? Sitähän kysytään opintotukihakemuksessa, en sitten tiedä vaikuttaako se siihen, saako vai ei opintotukea?
- Mörri
Kaikista varmimman vastauksen saat, kun soitat johonkin Kelan toimistoon. He kyllä tietävät :)
- Tietämätön
Ei ne siellä Kelassakaan oikein tiedä. En siis nostanut keväällä yhtään tukea. Olin vain läsnäolevana yliopistossa, mutta en käynyt siellä kuitenkaan opiskelemassa. Tein vaan töitä ja nyt on kaikki tulorajat ylitetty, mutta nyt olis kuitenkin käyttöä opintotuelle.
Ajattelin vaan, että voidaanko minut katsoa aloittavaksi opiskelijaksi, koska minulla ei ole keväältä kumminkaan opintoviikkoja. Kyllä se Kela sitten viimeistään takaisinperintävaiheessa ilmoittaa, että katsoivatko he minut aloittavaksi opiskelijaksi vai eivät. - Little sinner
Tietämätön kirjoitti:
Ei ne siellä Kelassakaan oikein tiedä. En siis nostanut keväällä yhtään tukea. Olin vain läsnäolevana yliopistossa, mutta en käynyt siellä kuitenkaan opiskelemassa. Tein vaan töitä ja nyt on kaikki tulorajat ylitetty, mutta nyt olis kuitenkin käyttöä opintotuelle.
Ajattelin vaan, että voidaanko minut katsoa aloittavaksi opiskelijaksi, koska minulla ei ole keväältä kumminkaan opintoviikkoja. Kyllä se Kela sitten viimeistään takaisinperintävaiheessa ilmoittaa, että katsoivatko he minut aloittavaksi opiskelijaksi vai eivät.nostanut opintotukia, niin ei kai siinä sitten mitään ongelmaa... Minun käsittääkseni.
- Tietämätön
Little sinner kirjoitti:
nostanut opintotukia, niin ei kai siinä sitten mitään ongelmaa... Minun käsittääkseni.
Olispa niin. Olisin tyytyväinen. Täytyy nyt vielä yrittää härnätä Kelan tätejä. Mutta sitä vaan ajattelin, että olisko jollakin kokemusta vastaavasta tilanteesta.
- Tietämätön
Niin onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa? Ja mites Kela on silloin tulkinnut asian?
- www.kela.fi
Käyppäs katsomassa www.kela.fi sieltä löytyy runsaasti tietoa tulorajoista
- noita*
www.kela.fi kirjoitti:
Käyppäs katsomassa www.kela.fi sieltä löytyy runsaasti tietoa tulorajoista
opintotukea ei peritä takas jos on opintoviikkoja n.3/kk. Jos siis keväällä nostit opintotukea, etkä saanut opintoviikkoja, rahat peritään takaisin. Nyt voit nostaa tukea, se vaikuttaa näihin opintoviikkoihin ja opiskeluun mitä sul on amk:ssa. Mulla oli vähän vastaavanlainen tilanne, ja fakta on se et opintotukea voi nostaa jos opiskelee, mut ei kannata nostaa jos tule niitä ov:ja... et silleen. :)
- niina
ymmärsinkö oikein, siis olet nostannut opintotukea vaikka et ole ollu koulussa? ja miten ne nollais sun tulot?
- Tietämätön
En ole nostanut tukea. Olen ollut läsnäoleva ja yhtään opintoviikkoa ei kertynyt.
- Tietämätön
Tarkistin Kelasta. Minut katsotaan aloittavaksi opiskelijaksi. Nyt on mustaa valkoisella asiasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3411301- 629162
- 1375455
- 1443754
- 753690
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373599- 403348
- 612713
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak722430Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal152249