Pölypisteitä??

Nikoninasia

Kuviini on ilmestynyt ehkä n. 10-20 pikseliä (kuvalev 4928px) leveitä pehmeäreunaisia pisteitä, jotka näkyvät tummina vaalealla.Oletan, että ne ovat pölyä kennolla? Olen tehnyt kennonpuhdistuksia ja puhallellut kumipallolla peilin taakse, mutta pisteet pysyvät paikoillaan. Onko kellään kikkoja tai muuta parempaa tietoa?

Tuli muuten mieleen, että joskus aikoinaan vhs-kameroiden aikaan vai oliko peräti vielä 90-luvun lopun digikameroiden aikaan sanottiin jossain, että aurinko ei tee hyvää kameralle (kennolle ilmeisesti). Tällaisesta en ole kuullut viime aikoina ja olenkin antanut auringon tulla, se kun näyttää joskus raikkaalta.

10

245

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herlokki ainesta

Muusta en tiedä, mutta AA- lehdessä oli tkavuosina Iiiro Lastimies niminen ahtaaja, joka oli tottunut siihen että kun joku näytti valoa laivasta niin se huusi: "antaa lastin tulla" nosturimiehelle. Mikki Hiiri otti salakuljettajia sitten kiinni ja olivat juuri nostamassa lastia laiturilta laivaan, ja se piti estää. IIro Lastimies oli salakuljettajarenkaassa mukana, mutta nokkelena hiirenä Mikki näytti taskulampulla valoa suoraan Lastimiehen silmiin jolloin Iiro meni ikään kuin hypnoosiin ja tokaisi: "täh? Antaa lastin tulla!" Jolloin todistuskappaleet putosivat takaisin laiturille.

• nikoninasia

Aika ilmeistä tosiaan, että muusta et tiedä. Vastauksesi huvittaa ja on hauskaa, että kerrot kirjallisen elämäsi kohokohdista.

Vielä kamerasta kuitenkin, niistä pisteistä, tunteeko joku tätä ongelmatiikkaa?

• jfqgfh

Kyllä tuollaiset läiskät on yleensä pöyhiukkasia. Jos olet yrittänyt poistaa niitä vain puhaltimella voi olla, että ne on liimaantuneet kennoon kiinni. Esim. siitepöly on sitkeässä ja vaatii paremmat vehkeet. Sitäpaitsi kameran pitää olla puhdistustilassa, että kennoa pääsee yleensä sorkkimaan.

Aurinko voi polttaa reijän kennoon, eli paremminkin tuhota muutamia pikseleitä, jos antaa auringon osua kennolle pitemmän aikaa. Muutamassa sekunnissa se ei yleensä tuhoudu.

http://juneksenolli.wordpress.com/2010/07/14/jarjestelmakameran-kennon-puhdistus-kaytannossa/

http://www.digitarvike.fi/kennon_puhdistus

• Nikoninasia

Kiitosneuvoista jalinkeistä jfqgfh!
        Peilin olen sentään saanut lukittua ylös puhaltelun ajaksi.
        Objektiivin vaihdossahan se pöly eniten tupruaa tietenkin. Täytyy ehkä hankkia joka putkelle oma kamera, rahaa kun on (ei ole).

Kennoon koskemisesta on kyllä varoiteltu, pitäisi toimittaa autorisoidulle kennon puhdistajalle, mutta taitaa tulla kalliiksi ja on hankalaa kun on toistaiseksi vain yksi kelvollinen runko. Siis eikun puhdistuvälinekauppaan ostoksille.

Auringon polttama pikseli ilmenee ehkä valkoisena vai oliko se umpimustana, eikä sen ympärille synny iiristä. Edellisessä kamerassa taisi olla pari kuollutta pikseliä mistä lienneet syntyneet.

• jhagf
        Nikoninasia kirjoitti:

Kiitosneuvoista jalinkeistä jfqgfh!
        Peilin olen sentään saanut lukittua ylös puhaltelun ajaksi.
        Objektiivin vaihdossahan se pöly eniten tupruaa tietenkin. Täytyy ehkä hankkia joka putkelle oma kamera, rahaa kun on (ei ole).

Kennoon koskemisesta on kyllä varoiteltu, pitäisi toimittaa autorisoidulle kennon puhdistajalle, mutta taitaa tulla kalliiksi ja on hankalaa kun on toistaiseksi vain yksi kelvollinen runko. Siis eikun puhdistuvälinekauppaan ostoksille.

Auringon polttama pikseli ilmenee ehkä valkoisena vai oliko se umpimustana, eikä sen ympärille synny iiristä. Edellisessä kamerassa taisi olla pari kuollutta pikseliä mistä lienneet syntyneet.

"Edellisessä kamerassa taisi olla pari kuollutta pikseliä mistä lienneet syntyneet."

Viallisia pikseleitä on joka kamerassa jo uutena, mutta ne piilotetaan tehtaalla ohjelmallisesti (pixselmapping) eikä niitä sitten huomaa. Joissain kameroissa sen voi tehdä itsekin ilman tietokonetta, tai ohjelmia.

Roskia voi olla uusissakin kameroissa. Hiljakkoin oli kohua Nikon D600:n uutena likaisesta kennosta.
        Minulla ei ole ollut yhtään täysin virheetöntä kameraa, kun tarkkaan tutkii niin pienen vian aina löytää. Objektiiveistakin on 10% susia jo uutena.
        http://www.lensplay.com/lenses/lens_defect_results.php

Kennoa puhdistettaessa oleellisinta on se, että on varmasti täyteen ladattu akku, ettei suljin pääse räpsähtämään kiinni puhdistuksen aikana.

• Kannattaa käyttää

Ohi asian mainitakseni uusiin Nikoneihin saa kaupanpäälle 3vuoden maksuttoman
      kennonpuhistuksen ja mahdollisesti tarvittavan ohjelman päivityksen sillä arvosetelillä
      mikä löytynee kamerapakkauksesta. Käytännössä tämä tapahtuu vaikkapa JAS-tekniikassa. Tee se itse puhdistajia ei turhaan pelotella sillä ettei sitä kannata
      alkaa tehdä jos aikoo vaurijoittaa kameraansa tai sotkea sitä kennopesää
      entistä enempi. Ei se nyt nii kallista sentäs ole et kannattaa itse särkeä
      kameransa käyttökelvottomaksi.
      Jos tietää tarkoin mitä tekee ja on huolellinen ei se mitään huippukirurgiaakaan ole
      mutta tosiaankin kunnon välineet ja tilat siihen vaaditaan ja nekin vissiin tuppaa
      jotakin maksamaan.
      Kerta töppäyksellä saa kameransa pilattua jos ei osaa.

• lasdfjkasdfj

Jos pisteet ovat pehmeäreunaisia niin ne tuskin ovat roskia kennolla. Sellainenhan peittäisi pikselit kokonaan eli jälki olisi terävä kuin pinnakkaiskopiossa.

Pehmeäreunaisena näkyvät roskat voivat sijaita esim. objektiivin taimmaiseen lasin pinnalla tai kakkulan sisällä.

• Linssin sisällä olevat sekä linssin pintaan kiinnittyneet tahrat/hiukkaset eivät ole terävyysalueella joten niistä ei ole kyse. Jos peitto on suuri niin se vaikuttaa linssin valovoimaan ja se voi myös vaikuttaa kuvan väriin suodattaessaan valoa omalla tavallaan. Voit kokeilla laittamalla sinne sisäpuolen linssiin pienen tarralapun etkä näe sitä kuvassa. Sama koskee etulinssiä/suojasuodatinta.

Pehmeäreunaisuus tullee siitä, että pölyhiukkanen peittää esim. yhden pikselin kokonaan ja sen ympärillä olevia osin. Kovinhan ne ovat pieniä ne pikselit, mikrometreissä mitattavia, silmin näkymättömiä.

Olen itse kokeillut puhdistaa kennoa sellaisella pienellä kumipumpulla jossa on nokka ja sillä ne ovat lentäneet jonnekin suojaan, ainakin pois sen kennon päältä. Riippuu tietysti sen hipun luonteesta onko se kovasti liimaantunut siihen kennolle vai onko se lähtövalmiina puhurin iskiessä.

Painepullosta (jota myös alkuun kokeilin) ei kannata puhallella koska sieltä saattaa singota nesteilmaa joka kylmyydellään saattaa vahingoittaa kennon suojapintaa.

Jos pienet kotikonstit eivät auta niin JAS huolto on hyvä kakkosvaihtoehto.

• uytyg

Jos objektiivissa linssinpinnalla olevat roskat näkyisi ei muuta ehtisi, kuin puhdistamaan.

Ennen wanhaan, jos linssiin tuli naarmu se naarmu maalattiin mustaksi, ettei aiheuttaisi heijastuksia. Kuvassa se ei nimittäin näkynyt muutoin kuin heikentyneenä kontrastina ja maalattuna kontrasti parani.

Kennolla olevan roskan reunat saa teräviksi runsaasti himmentämällä. Suurivalovoimaisella objektiivilla täydellä aukolla ei pienimmät roskat edes näy, mutta mitä enemmän himmentää, sitä enemmän ja terävämpiä niistä tulee.

Sopii kokeilla.

• imulla

Kokeile pälyimuria mahdollisimman pölyttömässä tilassa. Varo koskettamasta peiliin ja kennoon.
      Minusta imuri on tehokkaampi kuin puhallus

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1871
    2. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      144
      1788
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      56
      1572
    4. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      167
      1392
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      177
      1375
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      151
      1336
    7. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1228
    8. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      76
      1183
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1168
    10. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1065
    Aihe