Matala lihasjäntevyys

Tietoa .

Onko kenelläkään tästä kokemuksia, kenenkään lapsella todettu?.
Milloin lähtenyt nousemaan tukea vasten tai kävelemään? Kaikki mahdollinen aiheesta kiinnostaisi?

4

2923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaahtokarkkia

      Olen kirjoittanut vauvat0-12 palstalla jollekin vastauksen tähän kysymykseen,kun oli kyse ns.pehmeästä vauvasta. Aiheesta tiedetään vähän,niin minulle sanottiin neurologian polilla. Esikoisellani on hypotonia,motorisen kehityksen viivästumä ja heikot nivelet. Nyt olemme lastentautien asiakkaana,eikä sielläkään ole muuta osattu sanoa kuin,että fysioterapiaa niin kauan kuin on tarve. Lapseni kehitys alusta alkaen: alkoi kääntyilemään hieman ennen 8kk ikää(silloin alkoi fysioterapia),vuoden iässä konttaus,sen jälkeen tukea vasten nousu ja vapaa kävely 1v9kk. Siinä välissä epäiltiin jos jonkinlaista kehitysvammaa ja sairautta. Kehitys on aina yksilöllistä,varsinkin jos kyseessä lievä hypotonia. Voin vastailla kysymyksiin niin hyvin kuin osaan:)

    • Tietoa.

      Okei okei. :)Tuntuu tosiaan ettei tietoa matalasta jäntevyydestä oikein ole missään.
      Eli siis itsellä nyt vuoden ikäinen poika ja kehitys mennyt näin eteenpäin.
      Kääntyilyt 4kk
      Ryömiminen 8,5kk ei ryöminyt oikeaoppisesti
      Nousi itse istumaan 10kk
      Konttaus 11 kk
      Ja nyt reilu vuoden ikää niinnousee vähän tukea vasten kovan houkuttelun jälkeen

      Ollaan käyty fysioterapiassa jo lapsen 4 kk iästä lähtien kun ei ollut kunnollisessa kyynärnojassa. Nyt vasta fysioterapeutti muutama kuukausi sitten sanoi että on vähän matalampi jäntevyys, mutta "normaaliin" menee kuitenkin eikä usko että syytä huoleen on ja arveli että lähtee kyllä kävelemään ennen puoltatoistavuoden ikää.
      Minusta on vaikea kyllä nähdä meidän poika muka kävelemässä 4 kk sisään,on sen verran löysähkö ja varovainen liikkeissään:(mutta toivon kyllä että lähtisi.

      Se mikä nyt kovasti mietityttää ja huolestuttaa että mistä tämä tällainen johtuu??!
      Pelottaa kovasti jos taustalla on joku sairaus tai vamma:(
      Niin ja meillä myös nuo heikot nivelet. Milloin teillä noustiin kunnolla seisomaan tukea vasten jos muistat?

      Niin ja kuinka vanha lapsesi on nyt ja mikä hänen tilanteensa on?

      • vaahtokarkkia

        Sinun lapsesi kehitys on edennyt melko normaalisti,eli veikkaan myös hänen kävelevän ennen puolentoista vuoden ikää. Minun lapseni nousi seisomaan tukea vasten vasta reilun vuoden iässä. Hän ei koskaan ryöminyt eikä varsinaisesti kääntyillytkään,joten teillä kehitys meihin verrattuna ihan hyvää:) Minun lapselleni osaston ylilääkäri määräsi testit harvinaisten lihas-ja aineenvaihduntasairauksien varalta. Sitten epäiltiin lieviä kehityshäiriöitä. Lapseni täyttää kohta neljä ja on tätä nykyä ihan normaali lapsi. Toki hän on kömpelö ja hitaampi kuin muut,mutta kehittyy koko ajan. Lapsen taantuminen voi olla merkki jostakin,mutta jatkuvasti etenevä kehitys,vaikkakin hitaasti,on hyvä. Se ongelma säilyy koko elämän,että hän on alhaisen lihastonuksen takia muita heikompi. Nivelongelmat tulevat kiusaamaan,koska ne hänellä jo nyt niin rasittuneet,että keräävät nestettä. Reumatauteja tullaan myös tutkimaan lapsestani. Fysioterapia hänellä jatkuu varmaankin kouluikään saakka.


    • Tietoa.

      Hyvä että teillä menee hyvin nyt:)
      Muistatko milloin huomattiin että lapsesi ei ole kovin jäntevä,neuvolassa?miten siellä reagoitiin asiaan?
      Meillä neuvolassa eivät sano mitään vain fysioterapiassa on tästä keskusteltu.

      Meillä siis se tukea vasten nousu on tosi haparoivaa ja aina pitää leluilla houkutella ettei oma aloitteisesti lähde nousemaan eikä ole siitä erityisemmin kiinnostunut:(
      Ja muutenkin nousee vain matalaa tukea vasten jos haluaa korkeammalla niin pitää vähän pyllystä auttaa.
      Toivon niin kovasti että lähtisi sen 4 kk sisään kävelemään niin pääsisi näistä peloista eroon.harmittaa lähinnä juuri muiden jatkuvat ihmettelyt että "kai teidän poika jo kävelee" jne.

      Muutenkin meidän lapsi on tosi rauhallinen eli ei ole luonteeltaankaan kovin menevää sorttia mikä ei varmasti auta asiaa. Aina mietitään ja tehdään vasta kun varmasti osataan

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      398
      1575
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1298
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1235
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      168
      1186
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      826
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      824
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      820
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      176
      726
    Aihe