Huonot äidit

minde4

Täällä on jännä lukea tekstejä, kun jokaisesta asiasta saa kuulla kunniansa. Teki niin tai näin, teki aina väärin. Mistä kaikista asioista olette saaneet palautetta? Nyt kun olen päässyt oman äitiyteni kanssa tasapainoon (vauva 8kk), niin voisi kertoa tuoreemmille äideille, että kannattaa nauttia siitä vauvasta ja jättää kommentit omaan arvoonsa... :)

Meillä kommentteja on aiheuttanut
- osittaisimetys (tää on ollut ehdottomasti suurin syyllistävä ja syyllisyyden tunteita aiheuttava asia menemättä nyt syihin jne.)
- tutti
- kertakäyttövaipat
- suihkussa käynti lapsen päiväunien aikana (oikeesti! kaverin mielestä ehdoton ei ja turvallisuusriski, itkari mukana)
- soseiden aloittaminen
- liikkuminen pienen vauvan kanssa yhdeksän jälkeen illalla
- perhepeti

Ja nämä kaikki ovat asioita, joita ihmiset tekevät niiiiin eri tavalla, vauvat, perheet ja tilanteet ovat erilaisia. Pointti on se, että asioita voi hämmästellä, voi kertoa omista kokemuksistaan ja käytänteistään, mutta älkää hyvät ihmiset syyllistykö. :) Ihana vauva on tärkein asia!

26

479

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitähän se on

No se on lasten kanssa vähän niin, että teet niin tai näin, niin aina se on väärinpäin. :) Meillä nimittäin kummastusta ovat aiheuttaneet osittain täysin päinvastaiset asiat:

-pitkä täysimetys (kai se viisikuinen nyt TARVITSEE jo potaattia)
      -pitkä imetys muuten (imetän edelleen yli vuoden ikäistä lasta)
      -ja se perhepeti meilläkin

Hauska tuo turvallisuusriski. :D Millähän lailla se on turvallisuusriski? Ehkä sinulle, jos satut liukastumaan suihkussa, mutta lapselle tuskin minkäänlainen.

• Minun mielipiteeni

No onhan se oksettavaa, että imetetään lasta, joka osaa kävellä, mahdollisesti jopa puhuakin.

• sitähän se on

Kiva, että kerroit sen täällä, juuri tässä ketjussa! :) Kannattaisi ehkä miettiä, mitä omassa päässä on vinksallaan, jos tuolta tuntuu. Mikä siinä on niin oksettavaa, että imetetään kävelevää lasta? Miksei okseta jos imetetään konttaavaa lasta? Entä puhuminen? Pieni vauvakin pyytää maitoa itkullaan, hän vain ei osaa vielä puhua. Mikä tekee oksettavaa siitä, jos lapsi osaa pyytää maitoa sanallisesti? Miten voi olla oksettavaa, että lapsi saa OMAN nisäkäslajin maitoa lehmänmaidon sijaan? Näitä voit miettiä noin aluksi.

• jopasjovalitetaa

Me ollaan saatu palautetta mm. seuraavista asioista:
      - olen yh, eli kelvoton tapaus äidiksi kaikintavoin
      - en imettänyt kuin 1kk, maitoa ei vain tullut ja minä en lasta pidä nälässä
      - lapsi nukkunu alusta asti omassa sängyssä ja 5kk ikäisestä omassa huoneessa (yöheräilyt loppu kun pääsi omaan rauhaan nukkumaan)
      - teen itse ruuat, joistakin lapsi ei silloin saa tarvitsemaansa ja ruoka ei ole tarpeeksi puhdasta. Meillä myös sormiruokaillaan osittain ja joidenkin mielestä kaikki pitäisi syödä sormin tai soseena eli ei sekaruokailuja
      - en keittänyt tutteja ja tuttipulloja kun 2kk ajan

Ja onhan noita tullu vaikka ja mitä muuta vastaan.. Pukeutumisesta (kenenmielestä puen lapselle liikaa ja kenen taas liian vähän), päiväunista (meillä ei nuku kuin halutessaan, en siis nukuta väkisin) ja sitten tuo ulkoilunmäärä on joistakin ihan kamalasti liikaa kun me ollaan ulkona hyvällä säällä kokopäivä.

• tyytyväiset lapset

Meillä on vanhin ja toisiksi vanhin nukkunut omassa huoneessaan noin 2 kk iästä alkaen ja kolmas lapsi puolivuotiaasta alkaen. Kaikkien kolmen vauvan kohdalla yöunet pitenivät ja yöheräämiset vähenivät, kun he pääsivät omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen nukkumaan.

Minä en siis kannata perhepetiä, mutta jokainen saa tietenkin tehdä, kuten itse parhaaksi näkee. Meillä myös mies oli kevytuninen ja hän joutui valvomaan suuren osan yöstä, koska kuuli "vauvan möhkivän". Minä nukuin aika hyvin lapsi samassa huoneessa, mutta kun lapsi siirrettiin toiseen huoneeseen, opin heräämään heti, kun kuulin vauvan heräävän. Yksi lukuisista huonoista puolista perhepedissä on, että lapsi pitää joka tapauksessa opettaa nukahtamaan omaan sänkyyn - ennemmin tai myöhemmin.

Itse en ole saanut kuulla arvosteluja muusta lastenhoitoon liittyvästä kuin siitä, että halusin noudattaa vauva- ja taaperoaikana säännöllistä nukkumis- ja ateriarytmiä! :O

• ei teille...
        tyytyväiset lapset kirjoitti:

Meillä on vanhin ja toisiksi vanhin nukkunut omassa huoneessaan noin 2 kk iästä alkaen ja kolmas lapsi puolivuotiaasta alkaen. Kaikkien kolmen vauvan kohdalla yöunet pitenivät ja yöheräämiset vähenivät, kun he pääsivät omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen nukkumaan.

Minä en siis kannata perhepetiä, mutta jokainen saa tietenkin tehdä, kuten itse parhaaksi näkee. Meillä myös mies oli kevytuninen ja hän joutui valvomaan suuren osan yöstä, koska kuuli "vauvan möhkivän". Minä nukuin aika hyvin lapsi samassa huoneessa, mutta kun lapsi siirrettiin toiseen huoneeseen, opin heräämään heti, kun kuulin vauvan heräävän. Yksi lukuisista huonoista puolista perhepedissä on, että lapsi pitää joka tapauksessa opettaa nukahtamaan omaan sänkyyn - ennemmin tai myöhemmin.

Itse en ole saanut kuulla arvosteluja muusta lastenhoitoon liittyvästä kuin siitä, että halusin noudattaa vauva- ja taaperoaikana säännöllistä nukkumis- ja ateriarytmiä! :O

Olisi silti hyvä kaikkien muistaa, että se, mikä toimii itsellä ei välttämättä toimi kaikilla. :) Kirjoitat nyt vähän niin, kuin perhepedissä olisi huonoja puolia ihan kaikilla. Eihän se niin ole, se ei vain sopinut teille. Meillä nukuttiin perhepedissä mainiosti ja lapsi siirtyi ongelmitta nukkumaan omassa sängyssä sitten, kun oli siihen itse valmis. Kaikkien lapset eivät myöskään ole samanlaisia kuin omat, sen yritän aina itsekin pitää mielessä.

• tyytyväiset lapset
        ei teille... kirjoitti:

Olisi silti hyvä kaikkien muistaa, että se, mikä toimii itsellä ei välttämättä toimi kaikilla. :) Kirjoitat nyt vähän niin, kuin perhepedissä olisi huonoja puolia ihan kaikilla. Eihän se niin ole, se ei vain sopinut teille. Meillä nukuttiin perhepedissä mainiosti ja lapsi siirtyi ongelmitta nukkumaan omassa sängyssä sitten, kun oli siihen itse valmis. Kaikkien lapset eivät myöskään ole samanlaisia kuin omat, sen yritän aina itsekin pitää mielessä.

Siskoni harrasti tätä perhepetisysteemiä (3 lasta, kuten meilläkin) ja heillä meni yöunet koko perheellä siihen tyyliin, että perheen isä nukkui olohuoneessa sohvalla noin 15-20 vuotta. Omalle miehelleni en tälläistä halunnut tehdä, koska näytti siltä, että meidän suvussa ei ehkä oikein tätä perhepetihommaa hallita. :)

Meillä tosin vanhimman ja nuorimman lapsen ikäero on vain 5,5 vuotta, siskollani vastaava ikäero 16 vuotta.

• ei teille...
        tyytyväiset lapset kirjoitti:

Siskoni harrasti tätä perhepetisysteemiä (3 lasta, kuten meilläkin) ja heillä meni yöunet koko perheellä siihen tyyliin, että perheen isä nukkui olohuoneessa sohvalla noin 15-20 vuotta. Omalle miehelleni en tälläistä halunnut tehdä, koska näytti siltä, että meidän suvussa ei ehkä oikein tätä perhepetihommaa hallita. :)

Meillä tosin vanhimman ja nuorimman lapsen ikäero on vain 5,5 vuotta, siskollani vastaava ikäero 16 vuotta.

No ilmeisesti ei. :D Kyllä meillä ihan mieskin samassa sängyssä nukkui, ongelmitta. Tämä riippuu todellakin niin paljon siitä, millaisia nukkujia missäkin perheessä on ja millainen lapsi on. JA kuinka monta niitä lapsia on. Joten tosiaankin perhekohtaista, mikä sopii kenellekin.

• Vali vali

Siitä kun en imettänyt ollenkaan ( maitoa ei vain tullut kunnolla eikä vauva oppinut imemään) tykkäsi heti pullosta enemmin.

Kun en käyttänyt vauvaa kylvyssä päivittäin

vähäinen ulkoilu vauva aikana,enkä nukuttanut vaunuihin kun ei vaan siellä pätkääkään viihtynyt(oli refluksi ongelmaa)

Lapsi nyt 1 vuotias ja ei tarpeeksi opetella kuulemma itse syömistä, sormiruokailee siis,mutta en ole vielä omaa lusikkaa antanut käteen kuin silloin tällöin.

Jossain vaiheessa oli vaihe että sormet suussa kokoajan ja sanottiin että pitäisi tutti antaa mielummin, mutta en nähnyt järkeä opettaa melkein 1 vuotiasta syömään tuttia kun ei ole koskaan syönyt. Jaksoi imeä sormia n 1 kk ja sitten se jäi.

Olen saanut kuulla melkein kaikesta miten teen asiat väärin niin ei jaksa edes kaikkea kirjoittaa:)

• Uplii

Nämä meillä:

- Aluksi ei perhepetiä koska koira tottunut nukkumaan sängyssä. En osannut itsekkään nukkua vauva meidän välissä. Nykysin kyllä aamuyöstä tyttö siirtyy väliin eikä koira välitä mitään ja minä nukun kuin tukki. Koira oli tuolloin ihan vauva-aikana tosi kiinnostunut vauvasta niin pelkäsin että tulee yöllä haistelemaan ja vauva tarraa partakarvoihin kiinni.

- Osittaisimetys. Lisämaitoa annettiin 2vkon ikäisestä koska paino ei noussut tarpeeksi rintamaidolla. 4,5kk imetystä kesti ja koko sen ajan sain kuulla "älä anna pullosta vaikka se olisi helpompaa" niin anna olla mielummin nälässä kun maito ei riitä vaikka imetin monta monituista kertaa per päivä.

- Se etten laittanut 17krt yössä heräävää lasta omaan huoneeseen nukkumaan. Tai etten alunperin heti laitokselta laittanut omaan huoneeseen. Vauva etsii vieläkin lähes 10kk minua öisin ja jos en ole paikalla niin alkaa paniikki-itku. Yritin selittää kaikille että tää on meidän ratkaisu ja meille paras. Ehkä syksyllä on valmis omaan huoneeseen. Yöt nukkuu jo, mutta jos herää niin nousee heti katsomaan onko Äiti / Isi paikalla.

- Tyttö nyt sen 10kk ja syö normiruokaa ja juo normimaitoa. Ja syö tietysti viiliä,jogurttia jne. Ei saisi antaa, kun neuvolastakin vasta sanotaan että 10kk hapanmaitotuotteita. Ihankuin oisin sille heti litran juottanut perusmaitoa enkä kokeillut pikkuhiljaa aiheuttaako mahakipuja tms.

Tosta tuttiasiasta tuli mieleen,kun laitoksella toinen hoitaja kysy että onko mulla vauvalle tuttia ja kun oli niin laittoi sen vauvan suuhun. Seuraavan vuoron hoitaja melkein lynkkas mut kun vauvalla oli tutti suussa. Että näin :D

• 7kk

On sitä itekki kuullu vaikka ja mitä! Itse en ole mistään välittänyt sillä kaikki tallaa omalla tavalla. Ymmärtäisin jos oikeasti tekisin jotain pahaa mutta silloin voi soittaa sossuun :D

- aivan liian nuori, 20v nyt siis olen. Synnyttäessä 19v.
      - en imettäny pitkään ja se asia harmitti aluksi minuakin paljon että kiva oli kuunnella syyllistämistä.
      -ei nukuta perhepedissä.
      -annan vettä vauvalle
      -jätän lapsen noin kerran kuussa yökylään

Ja varmaan paljon muita asioita joita en edes muista :D

• 7kk

Joo ja tietty se tutti siellä sairaalassa! Yksi hoitaja syytti että kuulotesti voi näyttää väärää jne. Neuvolassa sano et tosi hyvä että oppi tutille. Meillä siis oli koliikki/mahavaivoja ja näin ollen lasta sai syöttä kolmen tunnin välein eikä mielellään useammin joten tutti on ollut pelastus!

• k56lfgd

No kaikkein tuorein oli se, että kakkosen koliikki kuulema johtui minun ja puolisoni huonosta parisuhteesta (kommentoija ei ymmärtänyt sitä, että 15v. yhdessä oltuamme emme enää kyhnytä kokoajan vierivieressä).

Muita sitte...
      -sormiruokailu (siis lusikkailun ohessa)
      - osittaisimetys esikoisella, täysimetys kakkosella (kumpikaan ei passannut)
      - Esikoisella tutti, kakkosella tutittomuus (siinäkään ei kumpikaan kelvannu)
      - perhepeti meilläkin

Nuo nyt tulee äkkiseltään mieleen :D On sen neljän vuoden aikana jo tajunnut, että paska sitä on jonkun mielestä joka tapauksessa, joten ihan turhaa pyrkiä täydellisyyteen, se hyvä on ihan jees :D

• Aika paha

... Kun vauvan sukat eivät olleet samaa sävyä muiden vaatteiden kanssa. Tätä paheksui oma äitini :D Käskin soittaa lastensuojeluun.

• Arvosteltu

Mistäkö on kritisoitu....eniten minua on syytellyt oma äitini :)Vauvallamme ei kuulemma ollut koliikkia vaikka diagnoosi oli olemassa. Vauvan itkiessä rauhoittelin häntä taputtamalla takapuoleen,äitini mukaan hakkaan vauvaltani munuaiset irti. Liian lyhyt imetysaika,annan liian vähän ruokaa,konttauskypärä on tarpeeton "hullunhattu"...voi näitähän riittää :D Olen aika monesti loukkaantunut äitini kommenteista.Olen varmaan ihan p*ska äiti!

• tuollaista meillä

Kukaan ei ole suoraan uskaltanut sanoa mitään, kun tietävät että avaan kyllä arvostelijoille samaisen arkkuni. kierteleviä kommentteja olen kyllä saanut.

-Vauvani nukkunut heti omassa huoneessa
        -En imettänyt
        -Olen 21v.
        -Vauva istuu sylissä jo nelikuisena (ei viihdy maaten). Nyt 5 kk on jo syöttötuolissa
        -Vauvalla liian vähän vaatetta (on kuumakalle)
        -En keittänyt säännöllisesti pulloja ja vaikka tutti tippu lattialle niin suuhun vaan.
        -Kävin viihteellä tytön ollessa 2 kk
        - En käytä LV tms pesuaineita ja pesen kaikki pyykit samassa.

Ja MLL:n työntekijä nälvähti kun sanoin tytön nukkuvan yöt "No...teidän tyttö Onkin ihan oma lukunsa"

• earijotklh
        tuollaista meillä kirjoitti:

Kukaan ei ole suoraan uskaltanut sanoa mitään, kun tietävät että avaan kyllä arvostelijoille samaisen arkkuni. kierteleviä kommentteja olen kyllä saanut.

-Vauvani nukkunut heti omassa huoneessa
        -En imettänyt
        -Olen 21v.
        -Vauva istuu sylissä jo nelikuisena (ei viihdy maaten). Nyt 5 kk on jo syöttötuolissa
        -Vauvalla liian vähän vaatetta (on kuumakalle)
        -En keittänyt säännöllisesti pulloja ja vaikka tutti tippu lattialle niin suuhun vaan.
        -Kävin viihteellä tytön ollessa 2 kk
        - En käytä LV tms pesuaineita ja pesen kaikki pyykit samassa.

Ja MLL:n työntekijä nälvähti kun sanoin tytön nukkuvan yöt "No...teidän tyttö Onkin ihan oma lukunsa"

Hohhoijakkaa. On asioita, joita voi tehdä eri tavoin sen takia, että niissä on monia oikeita tapoja toimia. Sitten on asioita, jotka kannattaa tehdä suosituksen mukaan sen takia, että suosituksesta poikkeamisesta voi olla vauvalle HAITTAA. Jos ei neuvolassa ole tsekattu lapsen selän kestävän jo syöttötuolissa istumista, niin sitten sitä lasta ei kannata siihen tuoliin laittaa. Suomi on muutenkin selkävaivaisten luvattu maa, ei sitä riskiä kannata vielä lisätä heti vauva-aikana liian aikaisin istuttamalla. KAIKKI vauvat pyrkivät luontaisesti pystyasentoon, mutta vauvaa kannattaa siedättää lattialla olemiseen. Jos ei niin tee, niin ei sitten tarvitse ihmetellä, että mitenkä se nyt ei lähde liikkeelle.

• kaikki hyviä
    • Deepi

Poika nyt kolme vuotta ja tässä on jotain, mistä lähipiiri on vauhkonnut.

- Nopea ja helppo käynnistetty synnytys epiduraalin ja kunnon kivunlievityksen kanssa. "Eri se on mömmöissä synnyttää reippaasti alle kolme kiloinen, kun reilu neljä kiloinen luomuna, sää et tiiä oikeasta synnyttämisestä mitään":. :)

- En imettänyt päivääkään, koska kuulun näihin harvoihin tapauksiin, jolla on todellinen terveydellinen haitta, joka estää imetyksen. Vuorotellen syyllistämistä ja säälimistä ja vakuuttelua siitä, että kyllä imettämättäkin voi olla hyvä äiti.. Juuuuust. :)

- Lapsi nukkui alusta asti omassa sängyssä. Olisi varmasti litistynyt väliin tai ei oltaisi uskallettu rennosti nukkua öitä. Ja kun tuttipullo piti hakea jääkaapista ja lämmittää yölläkin joka tapauksessa, niin toimi meillä näin paremmin. Sängstä piti jokatapauksessa yöllä nousta, kun ei voinut vain laittaa tissiä suuhun. Paremmin nukuttiin kaikki alusta alkaen.

- Kertisvaipat ja tutti

- Kylvettäminen joka päivä iltarutiinien päätteeksi. "Iho voi mennä huonoksi jne jne.." No eipä mennyt ja alusta asti kylpy rauhoitti lasta iltaan.

- Liian aikaisin lapsen laitto yöunille (nukahti vauvana ilta seitsemän aikaan ja heräsi kuuden aikaan sitten). "Kamalaa pakottaa vauva noin aikaisin nukkumaan".. Mieli olisi tehnyt pyytää näyttämään, miten vauvan saa pakotettua mihinkään, kun omasta mielestä vauvat ei syö, jos ei ole nälkä eikä laita nukkumaan jos ei nukuta. Välillä sain kuulla myös päiväunien rajoittamisesta (iltäpäivä kolmen jälkeen ei päiväunia nukuttu).

- Karkin, mehun ja kaiken muun antaminen lapselle, vaikka lapsi on hoikka ja terve. Vanhemmatkin ollaan hoikkia ja perusruokavalio terveellistä ja kunnossa.

- Liian aikaisin aloitettiin kuulemma soseet, maitotuotteet ja muut.. Koskaan ei ole ongelmia ollut silti. Ja kun ne soseetkin oli pitkälle alkuun kaupan soseita, niin ei ollut hyvä sekään. Toisaalta jos itse tein, niin ei ollut sekään hyvä, kun niissä ei ollut sitten välttämättä kaikkia tarpeellisia vitamiineja ja muita.

- Liian aikainen paluu töihin ja lapsen vienti perhepäivähoitoon 10kk iässä. Ei auttanut, että miehen työn luonteen vuoksi hoitopäiviä tulee 10-15kpl kuussa, joista osa vain parin tunnin mittaisia.

- Lapsen jättäminen yökylään yhdeksi yöksi alle vuoden iässä.

- En jaksa olla kiinnostunut haalareista, lasten vaatteista, lastenvaatekutsuista, Libero-kerhoista, Piltti-kerhoista jne. Onneksi lähes kaikki tarpeellinen tavara on tullut kierrosta sukulaisilta ja talvihaalari / turvaistuin ostokset olen hoitanut marssimalla kauppaan ja sanomalla, että antakaa sellainen että on hyvä, maksanut ja lähtenyt pois. Nämäkin ostokset olen ajoittanut ale-myynteihin, niin lapsi raukka joutuu seuraavana talvena kulkemaan edellisen vuoden kuosisessa haalarissa. Mahtaa tulla traumat... Mielestäni riittää, että vaate on sopivan kokoinen, ehjä ja puhdas. En myöskään ostele vaatteita muuten vain, vaan ainoastaan, kun on tarve.

• pikkuhui

Paras aihe!

Mua on syyllistetty:

-Osittaisimetys. Miksi tyrkytän rintaa kun olisi niin helppo antaa vaan sitä pulloa. No kiinteiden aloituksen jälkeen päästiin pullosta eroon!

- Pidän kuulemma lasta liikaa sylissä. Tämä sen takia kun väsyneenä ei välillä halua nukkua, mutta kitisee lattialla. Haluisi silloin olla vaan sylissä. Huoh.

- Vauva itkee. Olen siis hemmotellut hänet piloille. Iso huoh. Vauvat vaan välillä itkee.

-Annan vauvalle kaupan soseita. Olen siis huono äiti. Myös kaksinaismoralisti olen kun olen taisellut imetyksen kanssa, mutta annan kaupan soseita.

HUOH. Onneksi nyt olen vihdoin sinut itseni kanssa ja tiedän että olen oikeasti hyvä äiti, sanoo kuka mitä sanoo!

• -valknoit

Juu onhan tuota palautetta ja etenkin "neuvoja" tullut... Parhaimpia:

-Kun 1:1 suhteessa pumpattua rintamaitoa ja korviketta saanut poika kasvoi nopeammin kun rintamaito-absolutistin tuttavan lapsi niin kuulemma sillä korvikkeella kasvaakin sellaisia hirviövauvoja! Vastasin moiseen aika häkellyttävään kommenttiin, että toivottavasti se rintamaito osuus kaikkine muineen hyvine ominaisuuksineen pystyy estämään sen korvikkeen hirviö vaikutukset :)

-Saimme sellaiset vaunut lainaan, joissa vauva katsoo eteenpäin. Itsekin olisin tykännyt enempi sellaisista toisinpäin olevista, koska minusta nyt on vain mukava katsella vauvaa kävellessä, mutta olin aika hämmästynyt kun eräs vastaantulija kertoi minun aiheuttavan jopa jonkinlaisen aivovamman lapselle, koska hän saa liikaa ärsykkeitä nähdessään eteenpäin ja kun ei näe äitiä koko ajan. Tästä aiheutuva stressi kuulemma voi vaurioittaa vauvan aivoja... No onneksi meidän poika kyllä nukahtaa heti vaunujen lähtiessä liikkeelle, joten ehkä pysyvää vauriota ei ole toistaiseksi tapahtunut....

-Steriloin maitopullot sellaisessa mikroaaltouuniin menevässä höyrystimessä. Sieltä voi kuitenkin kuulemma jäädä pulloihin jotain merkillistä säteilyä, joka vahingoittaa vauvaa... Just joo... taisin olla aika univelkainen kun en heti purskahtanut nauruun...

-Toisinaan pesen omia vaatteita vauvan vaatteiden kanssa, jos ei muuten tule täyttä koneellista (siis kuitenkin käyttäen vauvalle tarkoitettua pesuainetta). Näin ei kuitenkaan kuulemma tulisi tehdä, sillä minun vaatteistani voi siirtyä jotain pöpöjä vauvan vaatteisiin. Ehkä kun ilmeisesti niin saastainen sitten olen, minun pitäisi laittaa joku steriloitu kumipuku päälle ennen kuin vauvaan uskalla koskea...

• ghhgjhkjkkj

Tuttuja juttuja!! Itse lopetin imetyksen heti sairaalasta päästyäni koska tissini olivat niin kipeät ja nännit kuin tulessa. Itkin syyllisyyttä monta päivää ja säälin vauvaa, kun "äiti ei sua imetä :( " Olisin niiin halunnut, mutta en kertakaikkiaan PYSTYNYT. Kuukauden verran jaksoin pumpata tissejäni käsikäyttöisellä pumpulla monta kertaa päivässä että rakas vauvani sai sitä edes jossakin muodossa.

Sitten näin oman neuvolakorttini missä luki että sain itse äidinmaitoa osittain 2 kk..Noh, olen perusterve, ei allergioita ym niin johan syyllisyys helpotti! Joskus kun näen jonkun imettävän se kirpasee yhä, mutta ehkä yritän toisen vauvan kanssa sitten uudestaan.

Kesällä kun aurinko paistaa olen ottanut vauvalta vaatteita pois. Jotkut ovat tätäkin kauhistelleet..Että ei niin paljon (vauva pelkällä bodylla vaunuissa ja paksu puuvillainen peitto jaloilla) saa vähentää kerralla! Pakkohan se on kun vauveliini ihan nassu hikisenä vaunuissa..Kumpi se on pahempaa.. Läkähtyminen vai se että on hiukka viileä?

Lisäksi sain kuulla, että vauvani on laiha. Vaikka neuvolassa pituus ja paino käyrä ihan normaalit. Ei jokaisen vauvan kuulu olla mikään kauhee jättipallo. Vauvatkin ovat erimallisia, ihan niinkuin me aikuisetkin!

• Lilymom

Mua kiinnostaisi tietää missä te näittä arvosteluja kohtaatte? Osa mainitsikin että vastaantulija tai oma äiti mutta muiden kokemuksia? Tottakai nettipalstoilla saa syyllisyyden tunteen ihan mistä vaan mutta kertooko joku tosiaan päin naamaa mielipiteensä? No nyt kun mietin tarkemmin niin kyllä oma äiti ja anoppi on joistain asioista maininneet...

- 7 kk ikäinen harjotteli ryömimistä lattialla ilman mitään alustaa. Ja koska ei ole motoriikan ihmelapsi, välillä lepuutti päätään maassa. Anoppi sitten vaan tokaisi että "tosta kai niitä vasta-aineita sitten saa". Pitkään pidin lasta jollain alustalla jolla ei oikeen päässyt liikkumaan. En tiedä miten ne lapset sitten saa harjoteltua jossei lattiaan saa koskea...

-oma äiti kommentoi aina kun syötän soseita, jotka teen kotona, että "eipä näytä maistuvan". No alas ne menee että en nyt sitten tiedä minkä gourmeen perään se lapsi 9 kk on oppinut. Aloin myös antamaan nyt 9kk iässä lisäksi vieroitusvalmistetta niin "oli jo aikakin!".

-ollaan käyty lapsen kanssa värikylvyssä,vauvauinnissa, muskarissa ja tanssissa. Kuulemma liikaa kaikkea ja lapsen psyyke kärsii

-vauva oli ensimmäisessä yökylässä VASTA (???) 6kk iässä. "aika myöhään sä sen uskalsit jättää" ja "kyllä se vauvallekin tekee hyvää"

Enpä olekaan ennen tajunnut että arvosteluja tulee aika huomaamattakin. Kyllä myönnän itsekin raivostuväneeni esimerkiksi kun eräs tietämäni äiti antoi lähes vuoden ikäiselle vauvalleen tuttipullosta pepsiä. Mutta mielestäni erikseen on esimerkiksi perhepedit, tutit, työhönmeno ja imetys jotka ovat perhekohtaisia valintoja. Sitten taas mainitsemani tapaus ei voi olla millään mittapuulla järkevää eikä suositeltavaa ja ehkä siksi koen voivani "tuomita"

• Arvosteltu

Tuli taas mieleen lisää näitä juttuja :) tänään sain just kuulla,että olen pelotellut lastani imurilla,kun hän niitä kerran pelkää! Ja tuossa kuukausia sitten kun lapselle alkoi tulla hampaita niin annoin panadolia. Äitini syytti minua että lääkitsen lapseni hiljaiseksi :D kerrassaan mieltä ylentäviä lausahduksia!

• -valknoit

"Mua kiinnostaisi tietää missä te näittä arvosteluja kohtaatte? Osa mainitsikin että vastaantulija tai oma äiti mutta muiden kokemuksia? Tottakai nettipalstoilla saa syyllisyyden tunteen ihan mistä vaan mutta kertooko joku tosiaan päin naamaa mielipiteensä?"

No kerran on vain vastaantulija minulle alkanut saarnaamaan, muuten kyseessä on ollut ihan tuttavapiiri ja yksi noista mainitsemistani (vaatteiden pesu) tuli sellaiselta äitiystuki-ryhmä tädiltä. Minä laitoin tuohon nyt ne (minusta) hulluimmat, toki paljon enemmän olen saanut "neuvoja" nukkumiseen, syömiseen, vaippoihin yms..

Onhan se varmaan niinkin, että sitä on itse sen verran herkässä mielentilassa, että ottaa kaiken kommentoinnin niinkuin arvosteluna, vaikkei sitä niin aina ole tarkoitettu. Tuntuu vaan tosiaan, että aina tekee jotain väärin jos muita kuuntelee. Eräs ystäväni sanoi, että yrittää parhaansa olla antamatta mitään neuvoja joita en varta vasten kysy ja hienosti hän on kannassaan pysynyt ja yllättäen nyt tuntuu, että hän onkin ollut minulle eniten avuksi :D Hänellä itsellään on kolme lasta ja ne ovatkin älyttömän hyväkäytöksisiä, terveitä ja fiksuja lapsia, joten sekin minusta osoittaa sen, että tämä äiti on perilla asioista...

• Pöllö5

Hyvä ketju! Tämmöstä kaipasin. Itellekin tullut kommenttia asioista tämän esikoisen saatuani. Riippuen tilanteesta ja mielialasta, otat kommentit heti toisesta korvasta ulos, mutta välillä en, vaan pistän takaisin .

Tämmöttistä meillä
      - Perhepeti, niiku monella muullakin. Täytynee sanoa, että vauva nukkuu yöt omassa sängyssään, mutta päikyt perhepedissä sekä aamulla otan viereen imetyksen jälkeen
      -Vauvan pukemisasiat. Joskus olen laittanut liikaa päälle, niin siitä tullut kaaaauhea saarna. Mut homma meni niin , että oli kevät ja suht viileä vielä. Vauvalla oli normi sisävaatteet, joiden päällä vielä huppari ohut myssy (autossa )
      -Kakkaamisjutut. Kun kerroin, että tyttömme 2kk ei tee kakkaa joka päivä, vaan joskus jää 1-2 pv välistä, niin eräs ihminen oli todella huolissaan ja ihmetteli etten ole soittanut vielä neuvolaan !!!

-Ja onhan noita, kerron lisää kun muistan :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2323
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1402
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1320
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      271
      1304
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe