Eli miten usein siivoatte, ja minkä kokoisen talon?
Asuin aiemmin suurehkossa omakotitalossa, joka ei siivousta vaatinut kun kerran viikossa. Nykyään asun pienessä rivitalokaksiossa, ja siivoan joka ainut päivä. Saan jatkuvasti huomautuksia "siivousintoilustani", mutta itse koen siivoavani vain silloin kun se on tarpeellista. Ja pieni asunto sotkeentuu nopeasti, vielä kun omistan suurikokoisen koiran.
Mikä siivoamisessa on liikaa? Tai missä menee "ylihygieenisen" raja?
Miten usein siivoatte?
154
6538
Vastaukset
- Petronelliina
Joka päivä siivoan arkena töissäkäyvänä; tiskit, pöytätasot, kaikki tavarat paikalleen illan päätteeksi, pyykit sitä mukaan, kun koneellinen tulee likaisia, vessasta pahimmat roiskeet ja näkyvät roskat kun niitä eteen tulee.
Viikonloppuisin siivoan; pyyhin pölyt, imurointi, petivaatteiden vaihto, vessojen perusteellinen pesu, lattioiden lastaus ja mahdollisten puhtaiden pyykkien viikkaus kaappiin, jota ei ole viikolla saanut aikaiseksi, pyyhkeiden vaihto, viikolla kertyneiden lehtien vienti paperikeräykseen.
Neliöitä on käytössä noin sata, kaksi aikuista ja yksi kolmevuotias, ei eläimiä.
Eli tilaa on mukavasti, turhan roinan määrää on rajoitettu rankalla kädellä (mitään turhaa pikkuhärpäkettä ja koriste-esineitä ei juurikaan meiltä löydy), kaikelle on oma paikkansa ja kodin yleisilme ilmava ja avara. Siivous on mielestäni helppoa ja kolmevuotiaskin osallistuu omalla panoksellaan mielestäni kiitettävästi. Joka viikonloppu lauantai-aamusta menee muutama tunti leikin varjolla siivoillen, jonka jälkeen lähdetään tekemään lapsen kanssa jotain kivaa (nyt kesällä vaikkapa jätskille, talvella pulkkamäkeen tmv.)
Kun asuin mieheni kanssa jonkin aikaa 30 neliön yksiössä ja asunnon jakoi myös yksi kani, oli tilaa niin vähän että imuroida piti vähintään joka toinen päivä, koska pölyä ja likaa vain tuli jostain. Useamman kerran viikossa piti karvainen matto tampata ulkonakin ja pölyt pyyhkiä, että asunto säilyi siistinä.
Se mikä toiselle on liikaa, on toiselle liian vähän siivouksessakin. Oma siisteyskäsitys määrää pitkälti sen, missä vaiheessa tuntee, että ympäristö on likainen.
Tunnen hyvin likaisia ihmisiä (vessan roskikset kiikkuu yli vaipoista, wc-paperin hylsyistä, topseista, karvoista jne., tiskipöytä on ainä astioita ja törkyä täynnä, sänky petaamatta, likaisia vaatteita ympäriinsä, koirankarvoja joka puolella jne..). Ei se talon väkeä itseään tunnu haittaavan, mutta minä en sellaisessa paikassa pystyisi asumaan.- pussineiti
Saisit hermoromahduksen mun poikaystävän kanssa. Heti sen jälkeen kun on siivonnu koko kämpän, 76 neliötä, kunnolla niin se jättää jo jotain tiskiä tai likaisia vaatteita jonnekin. Eikä hän avusta siivoomisessa.
Mutta arvostan innokkuuttasi siivoomiseen ja kannattaa todellakin siivota niin usein kuin siivoat ja ihanan raikkaan tuntoista kun missään ei ole likaa tai pölyä. - vabe.
"Joka viikonloppu lauantai-aamusta menee muutama tunti leikin varjolla siivoillen," niin jos sä omien sanojesi mukaan "kaikki tavarat paikalleen illan päätteeksi, " miten ihmeessä menee leikiten monta tuntia...ja jos ei ole edes tuthaa krääsää...
- ------
Roskat aina kun roskis täynnä ulos lähtiessä.
Lattiat imuroin pari kertaa viikossa, pesen muutaman viikon välein. Vessa samalla.
Perusteellinen vessan pesu suihkulla silloin tällöin.
Tiskaus kerran pv.
Pyykin pesu vähintään kerran viikossa.
Sadan neliön siivous kuulostaa isolta urakalta joka viikko, perheen kanssa ymmärtää, asun yksin.
Kerran vuodessa kevätsiivous, pyyhin hyllyt, pesen ikkunat ja verhot ja ovet.
Raja menee jossain siinä kun saa raivarin väsyneenä kotiin tullessa, kun oli perhe ja tein kaiken yksin. Parasta opettaa muutkin samaan.- PuhtaatLakanat
Likaiset ihmiset tai seksi hurjastelijat vaihtavat lakanat kerran viikossa.
Käyn päivittäin suihkussa mutta toivon silti että saisin vaihtaa lakanat kerran viikossa ;D . Roskat roskiin, villakoirat ja hiekat imuriin, tiskit puhtaana kaappiin, likaiset vaatteet pyykkiin siis oikeesti likaiset eikä kerran päällä pidettyä. Pyyhe ei mene viikossa likaiseksi.
Ja jos siivous alkaa vaikuttaa perhe-elämään nekatiivisesti niin silloin siivotaan liikaa. Ex oli siivoushullu ja vaikka kuinka autoin häntä niin siitä huolimatta seksi elämä hiipui ja muukin perhe-elämä alkoi kärsiä. Ei voinut esim. mennä lauantaina kylään kun oli siivottava tai jos oli joku tulossa kylään niin siivous alkoi viimeistään torstaina. Onneksi se elämä on taakse jäänyttä. Liiallinen puhtaus myös altistaa sairauksille. - norppainen
PuhtaatLakanat kirjoitti:
Likaiset ihmiset tai seksi hurjastelijat vaihtavat lakanat kerran viikossa.
Käyn päivittäin suihkussa mutta toivon silti että saisin vaihtaa lakanat kerran viikossa ;D . Roskat roskiin, villakoirat ja hiekat imuriin, tiskit puhtaana kaappiin, likaiset vaatteet pyykkiin siis oikeesti likaiset eikä kerran päällä pidettyä. Pyyhe ei mene viikossa likaiseksi.
Ja jos siivous alkaa vaikuttaa perhe-elämään nekatiivisesti niin silloin siivotaan liikaa. Ex oli siivoushullu ja vaikka kuinka autoin häntä niin siitä huolimatta seksi elämä hiipui ja muukin perhe-elämä alkoi kärsiä. Ei voinut esim. mennä lauantaina kylään kun oli siivottava tai jos oli joku tulossa kylään niin siivous alkoi viimeistään torstaina. Onneksi se elämä on taakse jäänyttä. Liiallinen puhtaus myös altistaa sairauksille.Kyllä se pyyhe vaan viikossa on jo sellainen jotta vaihtoon menee! Ja käsipyyhe vielä useammin.
- tapansa kullakin
Pienissä luukuissa asuneena tavarat usein
ovat hujan hajan ja pölyä nurkissa ja
jääkaapissa voi olla vaikka mitä ja matot
ulkona - joskus. Joku
taso on kuitenkin siinä, että WC-tilat puhtaina (ei likapyykkejä
eikä muutakaan)
ja keittiön tiskipöytä (tiskaus aina heti) ja tilat kiiltävät ilman
tiskejä, onneksi ite saa määrätä tasonsa.
Sotkuisen näköistähän välillä on, mutta
kun edes jonkun perustason pitää, jotenkin viihtyy.
tapansa kullakin
- ammattisiivooja
Asustan miehen kanssa 55 neliön kaksiossa.
Päivittäin: laitan tavarat käytön jälkeen paikoilleen, pyykit koriin, tiskit koneeseen, keittiön pöytien pyyhkiminen, roskien vientiä tarvittaessa
Viikoittain: Kerran viikossa on hyvä palauttaa tavarat kunnolla järjestykseen, jos niitä on jäänyt väärille paikoille. 1-2 koneellista pyykkiä, käsin tiskaten kattiloita yms, imurointi, vessan pesu keittiön kaapinovet ja tiskipöydän puhdistus / pölyjen ja tahrojen pyyhkiminen pinnoilta / lattioiden kosteapyyhintä / kylppärin seinien ja lattioiden pesu. Noi neljä viimeistä siis vuorottelevat siten, että ne kaikki tulevat tehdyiksi joka kuukausi. Keittiön siivouksen yhteydessä voi putsailla esim. mikron ja roskiskaapin.
Harvemmin: Kerran vuodessa esim. ikkunat, uuni, pakastin, jääkaappi useammin, muiden kaappien siivousta, parveke yms. - Imurin ystävä
Vaimoni ei päästä minua sisälle oloohuoneeseen ennen kuin on imuroinut sukanpohjani ja eteisen lattian. Imuria säilytetään lattialla, ei siivouskaapissa koska se käyttää sitä monta kertaa päivässä. Sanoisin että alkaa mennä yli.
- jatta45555
peukutin,kun mainitsit,et alkaa mennä yli:)todellakin,neuroosihan toi jo on!
- villanenkoira
"Imurin ystävä" Eikö hänellä ole mitään järjellistä toimintaa?? Muutama villakoira ei ole saanut ketään hengiltä. En silti ole epäsiisti.
- sarjamurhaajako?
Imurin ystävä,
oletko miettinyt, mihin kaikkeen imuria voi käyttää?
Ehkä vaimosikin on jo keksinyt sen?
(harjasuutin tuntuu muuten ihan kivalta). - 8sin hullu
vaimosi voisi käydä serkkupojan luona jakomäessä kun se raasu ei osaa siivota,8v. sitten viimeksi,aikaa kyllä kapakassa istumiseen,että joku syy kai siivottumuuteen.. kun kerran aloin raivata lattialta lehtiä ym. niin hyvä kun ei kimppuun käynyt...
- Ei imurille
Onko sellaisesta tietoa, että imurin käyttämisen jälkeen tomu lentele vielä
kaksi tuntia ilmassa ja se kaikki mene keuhkohin. Imuri on pahin,
mitä käyttää kotona usein.
Itse pyyhin vaan kostealla rätillä lattiat, sitten hengitään vaan puhtasta ilma sisään.
Mies jätti kerran 25 vuoden avioliiton jälkeen vaimon, koska se oli siivoushulluna
ja illalla oli liian väsynyt, että viihdyttää miestä. Mies meni uuden kotiin,
missä vilisi villakoiria, mut nainen jaksoi viihdyttää miestä.
- eri elämät
Kaksio, 62 neliötä, koira ja ulkotyöt. Imuroidaan noin kerran viikossa, pölyt pyyhitään kun huvittaa. Lattioita pestään ehkä noin kerran neljässä kuukaudessa. Petivaatteet vaihdetaan kun tuntuu siltä. Ei sairastella juuri koskaan, ei stressata kotona, vaan nautitaan, ollaan onnellisia :)
Siskoni perheessä neliöitä n. 100, kaksi lasta. Siivotaan kerran päivässä (imurointi, pöytien desifiointi!). Lattiat pestään ja petivaatteet vaihdetaan kerran viikossa. Pesukone jyllää yötä päivää ja käsiä desifioidaan koko ajan (myös vieraat pakotetaan tähän). Koko perhe sairastelee.. vuorotellen aina joku on sairaana. Sisko on ihan loppu kaikista pakko- ja pitäisi asioista kotonaan. Lapset on allergisia kaikelle. Tässä kodissa on aina kireä tunnelma.- kerrankuussa.
Olet oikeassa, elämä kuluu hukkaan jos sen viettää pölyrätti kädessä. Hyödytöntä enrgian haaskausta.
- 8+1
Voihan sitä olla onnellinen, vaikka siivoaa!
Eihän se tarkoita, että nämä asiat poissulkevat toisensa??? Halooo!
Mitä marisijoita te olette.
Siskoni perheessä lapset ei oppineet siivoamaan, ei hoitamaan raha-asioitaan, ei ihmissuhteitaan. Koska se ei tee ihmistä onnelliseksi, vaan nautitaan ja ollaan veloissa.
Yritti hoidattaa lapsensakin läheisillään. Lapset heitteillä, ongelmia koulussa. Maksatti muilla omia vuokriaan, menojaan ..... Hyväksikäytti läheisiään ja moitti heitä takanapäin. varsinkin jos eivät tehneet HÄNEN mukaisesti. Prinsessa, joka rutisee mitättömistä asoista. - norppalainen
Nimenomaan liika puunaus, vahvojen pesuaineiden käyttö ja paikkojen itsensä turha desinfiointi vain lisää allergisoitumista ja sairastelua. Järjen käyttökin on sallittua! Mieto peruspesuaine pitää riittää arjessa, jos ei vakavan sairauden vuoksi ole pakko desinfioida.
- oujeeeee
norppalainen kirjoitti:
Nimenomaan liika puunaus, vahvojen pesuaineiden käyttö ja paikkojen itsensä turha desinfiointi vain lisää allergisoitumista ja sairastelua. Järjen käyttökin on sallittua! Mieto peruspesuaine pitää riittää arjessa, jos ei vakavan sairauden vuoksi ole pakko desinfioida.
------------------- Olen aikuinen mies ........... Asun yksin ja mulla aina kohtuukisen siistiä,,,,,,,,,,,,,, Katson että pöydillä ei oo tavaroita Vaatteet naulakossa Keittiön pöydät aina puhtaan kiiltävät ... Eikä siihen kulu juurikaan aikaa --------- kun ei sotke niin ei tarvi niin paljoa siivotakkaa ---,.. Minuta se vanha fraasi pitää hyvin paikkansa . Siistissä kodissa viihtyy ... Mukavaa kesää kaikille ;;;; Siivoatte sitten vähä tai palon Jokainen taplaa tyylillään ..... Siisti koti Nyt on mukavaa lähteä junalle vastaan mun tyylikästä Korkkari leidiä Ou jeeeeeee
- ihme pelle olet...
8+1 kirjoitti:
Voihan sitä olla onnellinen, vaikka siivoaa!
Eihän se tarkoita, että nämä asiat poissulkevat toisensa??? Halooo!
Mitä marisijoita te olette.
Siskoni perheessä lapset ei oppineet siivoamaan, ei hoitamaan raha-asioitaan, ei ihmissuhteitaan. Koska se ei tee ihmistä onnelliseksi, vaan nautitaan ja ollaan veloissa.
Yritti hoidattaa lapsensakin läheisillään. Lapset heitteillä, ongelmia koulussa. Maksatti muilla omia vuokriaan, menojaan ..... Hyväksikäytti läheisiään ja moitti heitä takanapäin. varsinkin jos eivät tehneet HÄNEN mukaisesti. Prinsessa, joka rutisee mitättömistä asoista.Ja miten hitossa tuo vuodatukseski liittyy siivoamiseen? Kasvatuksella, raha-asioilla, ihmissuhteilla ja lasten koulumenestyksellä ei ole siivoamisen ja siisteyden kanssa mitään tekemistä. Lienet vain muuten katkera siskoasi kohtaan, onko hän kussut muroihisi vai maannut puolisosi kanssa?
- ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
oujeeeee kirjoitti:
------------------- Olen aikuinen mies ........... Asun yksin ja mulla aina kohtuukisen siistiä,,,,,,,,,,,,,, Katson että pöydillä ei oo tavaroita Vaatteet naulakossa Keittiön pöydät aina puhtaan kiiltävät ... Eikä siihen kulu juurikaan aikaa --------- kun ei sotke niin ei tarvi niin paljoa siivotakkaa ---,.. Minuta se vanha fraasi pitää hyvin paikkansa . Siistissä kodissa viihtyy ... Mukavaa kesää kaikille ;;;; Siivoatte sitten vähä tai palon Jokainen taplaa tyylillään ..... Siisti koti Nyt on mukavaa lähteä junalle vastaan mun tyylikästä Korkkari leidiä Ou jeeeeeee
Vielä kun oppisit kirjoittamaan niinkuin aikuinen.
- ei vois vähempää...
Ehkä kerran vuodessa.
- Keijo11
Voihan sitä huhkia josei muuta tekemistä löydy...Muistan et joku keitti aina tiskiharjansakin kun oletti et elämänlaatu paranee..Mut sanon et kun pitää kämpän siistinä ja siivoo sitä mukaan ku tulee nii ei tarvi tehdä siitä mitään sääntökirjaa ja elämän tarkotusta. "päivittäin"...jos joka päivä menee samanlailla nii ei voi ku sääliä tollasta touhua...ei ihme et nää nykyajan pellet on tälläsiä anaalin valkasijoita -online 24-7 tavotettavissa "jos tulee jotai tärkeetä"..kattokaa mihi lapsenne opetatte..
- rue de .
just siivosin , siivoojanpoikana geneeit kohdallaan.
muovilattia laitettu 2012 .
illalla baariiin - mammaäiti
Itseki asun rivitalo kaksiossa vauvan miehen ja koiran kanssa, ja siivoan joka päivä. Ainaki imuroin.
Kerran viikosa kuitenki site moppaan ja pyyhin pölyt.
Pienessä asunnosa nyt vain roskat muruset yms. näkyvät helpommin kun tilaa ei ole levittäytyä ::D
Eli oot ihan normaali tai sitte me olemme molemmat siivousfriikkejä.
Mutta puhdas koti vetää puoleensa.- Ei ainakaan mua
vedä yhtään. Serkkuni on samanlainen, ja koskaan ei kerkee jutella sen kanssa kun aina pitää olla imuroimassa tai pölyrätti kädessä. Kiva siinä sitten kulkea perässä ja seurata kuin hai laivaa minne meneekin että saa kuulumiset vaihdettua.
Paljon kivampi on olla visiitillä paikassa jossa ei stressata, vaan pidetään porukalla hauskaa. Pelataan pasianssia tai shakkia. Heitellään pihalla tikkaa. Lauletaan ja soitetaan porukalla, joskus pienessä sievässä ja useimmiten jopa ilman.
Herätkää ihmiset pölyrätittömään elämään, se on hauskempaa!!! - 6+14
Ei ainakaan mua kirjoitti:
vedä yhtään. Serkkuni on samanlainen, ja koskaan ei kerkee jutella sen kanssa kun aina pitää olla imuroimassa tai pölyrätti kädessä. Kiva siinä sitten kulkea perässä ja seurata kuin hai laivaa minne meneekin että saa kuulumiset vaihdettua.
Paljon kivampi on olla visiitillä paikassa jossa ei stressata, vaan pidetään porukalla hauskaa. Pelataan pasianssia tai shakkia. Heitellään pihalla tikkaa. Lauletaan ja soitetaan porukalla, joskus pienessä sievässä ja useimmiten jopa ilman.
Herätkää ihmiset pölyrätittömään elämään, se on hauskempaa!!!Tai sitten astmasairaana kuolee ja kuopataan allergiakohtauksen saaneena.
Ei kovin hauskaa. - Kyllä on
6+14 kirjoitti:
Tai sitten astmasairaana kuolee ja kuopataan allergiakohtauksen saaneena.
Ei kovin hauskaa.paljon hauskempaa kuin kuolla aivoinfarktiin siivousrätti kädessä.
- ....................
6+14 kirjoitti:
Tai sitten astmasairaana kuolee ja kuopataan allergiakohtauksen saaneena.
Ei kovin hauskaa.http://yle.fi/uutiset/liika_siivoaminen_altistaa_allergialle/5688889
- mammaäiti
Ei ainakaan mua kirjoitti:
Herätkää ihmiset pölyrätittömään elämään, se on hauskempaa!!!Ystäväsi kyllä on kummallinen jos sillon rupiaa siivooan ko tulee vieraita 8) itse kyllä siivouksen ajoitan ennen vieraita ja niiden käynnin jälkeen.. :D
- Alaston siivooja
mammaäiti kirjoitti:
Ystäväsi kyllä on kummallinen jos sillon rupiaa siivooan ko tulee vieraita 8) itse kyllä siivouksen ajoitan ennen vieraita ja niiden käynnin jälkeen.. :D
Minä siivoan aina alasti, ja yleensä alan siivoamaan juuri silloin kun vieraat ovat pihalla. Jostakin syystä meillä ei nykyään kyllä käy kovin paljon vieriata. Onkohan minulta jäänyt jotakin siivoamatta...?
- Mamsselli
Aika harvoin tulee siivottua, koska minulla ei juurikaan käy vieraita. En ymmärrä miten ihmiset yleensä ehtivät siivota. On niin paljon muuta ja tärkeämpää tekemistä. Ja se on niin turhauttavaa hommaa, kun asunto ei kuitenkaan pysy kauaa siistinä.
- 7+7
Imurointiin menee 15-20min.
tietokoneet, tv yms laitteet imevät kuin sienet pölyä sisuskaluihinsa. Pleikkari epäkuntoon kun ei pystynyt lukemaan tietoa. Olikohan liian pölyistä. Ei mielestäni.
- pesupulveri
Kertojen määrä kiinni, millaisessa asuu.Ulkoa kaupungissa kantautuva ilman pöly ja lika vaatii useammin kuin puhdasympäristöisessä.Perheen koko,tavaramäärä,tekstiilit,vuodevaatteiden tamppaus jne. Koneellinen ilmanvaihto leijuttaa saastaa. Rehellinen viikkosiivous ja pientä säätöä tarpeen mukaan lienee keskivero. kaikki pinnat ainakin 1krt.v.ssa. - Miehet ! Olen nähnyt monesti aika epäsiistejä poikamiestalouksia. - Ei silloin tule neitoskat toista kertaa kylään ?
- Kuka haluaisikaan ?
"Miehet ! Olen nähnyt monesti aika epäsiistejä poikamiestalouksia. - Ei silloin tule neitoskat toista kertaa kylään ? "
Eipä tartte tulla ellei halua. Siihen päättyy sen neidon tie ainakin tähän sydämeen. Kuka haluaisi jotain Justiinaa kaulimen kanssa vahtimaan ja rätin kanssa riekkumaan omaan kotiinsa? Siinä jää äkkiä tossun alle. Ja se on non bene! - 12+18
Joo, ties mitä vilistäjiä siellä luuraa ja sutiaisia myös.
Kodista huolehtiminen korreloi myös kehostaan huolehtimiseen.
Viitsiikö itsestäkään pitää huolta?
Asenne ratkaisee.
- hans145
Mielestäni ihan friikkiä touhua. Mutta parempi olla siivousfriikki kuin esim auto- tai tietokonefriikki. Josei osaa olla ilman että elämä perustuu johonkin yhteen asiaan ja kun yrittää olla muita parempi ja huomaakin että "en olekaan kuin yksi työmyyrä tässä muiden joukossa" niin kai se tietynlaisten ihmisten on jostain revittävä se oma arvostus ettei tule masennusta. Ei sillä hyödyn tai järjen kanssa ole mitään tekemistä keskenään.
Mut tähän suuntaan ollaan menossa, ei osata olla rauhassa ja rennosti ja nauttia, koko ajan suoritetaan jotain ja almanakat on töiden ja kotiasioiden kanssa täynnä ja kilpaillaan keskenään ketkä on parempia siivouksessa ja ollaan vielä ylpeitä siitä.
Vituttaa minkälaiseksi tämä maailma tulee oman lapseni kohdalle näiden idioottien toimesta, jotka yleensä ovat niitä että "asiantuntija kertoi näin niin se on tosi"(ja vei mun rahat) ja mitään ei ajatella itse. Ei kilpailla itseään vastaan vaan muita, ei silloinkaan voi olla tyytyväinen, näissä asioissa kun ei ole mitään voitettavaa. yksin asun 36 neliön pienessä kaksiossa. Kunnon siivous (sis. lattioiden pesun ja pölyjen pyyhinnänkin) on mulla tavoitteena tehdä kerran kuussa, mutta tahtoo venähtää ja sit onkin tosi paskaista.
Kämppä pysyis hyvänä, kun kerran kolmessa viikossa siivoais mut sekin on mulle liikaa. Vihaan siivousta, jos vaan raskisin niin siivoojan palkkaisin heti- sikasiisti3
Joka päivä siivoan suurinpiirtein näin: imuroin eteisen ja keittiön, plus kaikki pienet työt esim. ruuan laiton jälkeen siivoan. Muuten vähän sen mukaan näyttääkö koti likaiselta. Välillä luuttuan lattiat kerran viikossa välillä menee pitkäkin aika kun en luuttua. Ainiin ja pölyjä en ole muistanutkaan pyyhkiä varmaan kuukauteen hups... Varmaan pitäis nyt sulkea netti ja rätti käteen! Mutta yleisesti olen aika siisti ihminen ja korjaan ja siivoan aina jälkeni. Tuttavani ei anna miehensä kävellä kotona ilman sukkia kun sen miehen paljaista jaloista jää jälkiä lattiaan. Oli kerran aika huvittavaa olla siellä kylässä käymässä ja mies unohti tämän sukka-säännön ja vaimo siis nousi äkkiä hakemaan moppia ja alkoi kesken kahvittelujen moppaamaan lattioita valituksen säestämänä että nyt ne sukat jalkaan ukko! Mutta joo onhan sekin aika "ällöttävää" kun on tuttavia jotka siivoavat varmaan kerran vuodessa... Kuolleita kärpästen raatoja ympäriinsä ja omat sukat kerää hyvin kaikki pölyt ja liat sieltä lattialta, ja vessassa kun käy niin koko pönttö muurattu ruskealla laastilla....
- Voakze
Kyllä..samaa mieltä monen kanssa..ja mikä helvetin normaali?
Kai se alkaa olemaan jo "normaalia" että idiootit päättävät mikä on "normaalia" kun heitä alkaa olemaan aika iso joukko.
Mun pitää olla "normaali" eli mun pitää tehdä "näin"...ei ole täydellisyyttä eikä normaalisuutta...on vain kyse siitä kuinka paljon annat mielikuviesi itseäsi pomputtaa ja kuinka tyhmä olet ja kuinka paljon ajattelet itse.
Jos "desinfiointi" menee yli niin vastustuskyky menee ja jos taas ei ole yhtään hygieeninen niin siinä on toiset seuraukset, kortilla on aina kaksi kääntöpuolta, miksi helvetissä yrittää tällaisissa turhissakin asioissa johonkin ääripäähän ja "paremmaksi kuin naapuri" ? Onko se ihmisen tyhmyyttä vai onko se tulevaisuus vai molemmat?
PS: aatteleppa ite omille kohilles jos katsoisit sivusta touhuas (kun luultavasti epäilet jo nyttenkin oletko sekopää/friikki. Suosittelen tekemään asialle jtn.. - näin meillä
Minäkin siivoan joka päivä...Ja kyllä, minun siivoamiseni on mennyt liiallisuuksiin, tiedän sen, mutta en voi itselleni mitään.
Asun 100 neliön rivarissa mieheni ja kahden lapsen kanssa. Päivät menee lapsia hoitaessa, ja kun mies tulee töistä, minulle iskee pakonomainen tarve "laittaa paikat kuntoon", joka yleensä tarkoittaa koko asunnon imuroimista, tiskien laittoa ja rojujen keräämistä. Pyykkiä pesen päivittäin. Lisäksi useamman kerran viikossa pesen lattioita (en aina koko asunnosta, vaan esim. keittiön ja olohuoneen, ovat ne tahraisimmat), pyyhin pölyjä, pesen molemmat vessat. Lakanat ja pyyhkeet vaihdan korkeintaan kahden viikon välein.
Mies väittää, ettei imuroitavaa voi olla joka päivä, mutta kyllä sitä on :D- lillylälly-l
> kun mies tulee töistä, minulle iskee pakonomainen tarve "laittaa paikat kuntoon", <
Voi mies raukkaa, en voi muuta sanoa. Mene terapiaan jos se paelastaisi avioliittosi,
- Minella.
mieluumin siivoaa liikaa kuin liian vähän. hyvä esimerkki on ystäväni jolla 3vee lapsi jonka kanssa asuu pienessä asunnossa; lapsi "leikkii" ilman housuja ja kusee kesken leikkien matolle tai keittiön kaappeihin. ystäväni vaan tuumaa hyi hyi, eikä siis siivoa/pese jälkiä. sitten pyytelee minua aina kylään enkä todella vaan haluaisi mennä kun lattiat aina ihan tahmaiset, sen oikein tuntee ja ruokaroiskeita ympäri asuntoa. puhtaus on puoliruokaa!
- 5+7
Joo ja joskus on mustat sukanpohjat kun tulee kylästä. Vaikka kyllä joskus kotonakin tulee.
- teuwo1
Miksi helvetissä pitäisi verrata friikkisiivousta toiseen ääripäähän (johonki spurgu/narkkari -asuntoon tai lasten/eläimien kusemaan luukkuun)?? Miksei voi olla siitä keskeltä joka on kaiken järjen ja tilastojen ja ties minkä mukaan paras vaihtoehto? Oletko näitä että jos joku sanoo et sulla on meikkiä naamassa liikaa tai oot alkanu lihoomaan aika radikaalisti niin sanot et "mielummin liikaa kuin liian vähän" ja se selittää kaiken?
- 8+15
Joo.
Kun näissä keskusteluissa EI voi olla siitä keskeltä.
Jos on niin se väännetään jompaan kumpaan ääripäähän, vaikka niin ei edes olisikaan.
- jhfd7ycs
Neliöitä 155, 2 aikuista, 3 lasta ja 2 kissaa. Vieraita käy päivittäin.
Joka päivä: Keittiön tasot pyyhitään useasti päivässä. Astian- ja pyykinpesukone laulaa useamman kerran päivässä. Puhtaat tekstiilit kaappiin päivittäin. Tavaroiden paikalleen palauttamista päivittäin.
Vessojen pesu kerran viikossa. Imurointi 2-3 päivän välein. Kissanhiekkolaatikot siivotaan joka päivä. Terassin ja pihamaan siistiminen tarpeen mukaan. Ikkunat kerran vuodessa. Jääkaapin luuttuaminen tarpeen mukaan.
Olen palkannut enkelin siivoamaan meille 4 viikon välein 4,5 tunniksi kerrallaan. Hän vie matot pihalle, pyyhkii lattiat, kaappien ovet väliovet. Luuttuaa myös tasot, ruokailuryhmän ja sohvat. Lisäksi vessojen siivous. Olen ollut tähän järjestelyyn enemmän kuin tyytyväinen. Nyt ei enää yllätyksiä löydy sänkyjen ja kaappien alta. Isommat lapset siivoavat itse omat huoneensa, jotka rajattu ostetun siivouksen ulkopuolelle. - Puhdasta ilmaa
Kun on ilmastointi/lämpöpumppusysteemit, jotka keräävät pölyä, siivoamisen tarve puolittuu.
- 15+16
Kerroppa hinta samalla.
Yleensä näissä keskusteluissa on joku taka-ajatus. Jotain ajatusta, mallia, tuotetta myydään, kaupataan. Saadaan tilaus tuotteelle. - Puhdasta ilmaa
15+16 kirjoitti:
Kerroppa hinta samalla.
Yleensä näissä keskusteluissa on joku taka-ajatus. Jotain ajatusta, mallia, tuotetta myydään, kaupataan. Saadaan tilaus tuotteelle.En ole kauppamiehiä, mutta minulla on allergista nuhaa ja minusta tuo puhdas ilma on ihana helpotus elämään!
Kai noita myydään ihan ympäri Suomen?
- näin.
23 vuotias mies. Asun avopuolison ja koiran kanssa. Siivotaan sillon, kun on paskasta.
Matot ja sohva pitää siivota monesti, sekä tiskata. lattiat harjataan ja imuroidaan 3-5 kertaa viikossa, sekä pestään, jos se on paskanen.
Eli sillonkun on paskasta (Joka päivä) - Puhdasta ilmaa
Miten te jaksatte siivota noin kauheasti... minulla ihan perushommat tahtovat viedä aikaa ja voimat. Pidän paikat kunnossa ettei tarvitsisi siivota niin usein!
- 11+17
Paradoksi. Pitää pitää paikat kunnossa, ettei tarvitse siivota niin usein :) .
Siivouskin on nopeampaa. Kun on sekaista ja paskaista, kynnys aloittaa siivous nousee koko aika. Ja siihen menee tolkuttomasti aikaa. Perusylläpito tuo helppoutta ja on nopeaa.
Joku on kirjoittanut kirjan Saat sen mistä luovut. - 7+16
11+17 kirjoitti:
Paradoksi. Pitää pitää paikat kunnossa, ettei tarvitse siivota niin usein :) .
Siivouskin on nopeampaa. Kun on sekaista ja paskaista, kynnys aloittaa siivous nousee koko aika. Ja siihen menee tolkuttomasti aikaa. Perusylläpito tuo helppoutta ja on nopeaa.
Joku on kirjoittanut kirjan Saat sen mistä luovut.Tarkoittaako se sitä, kun luopuu siivouksesta saa....
häädön asunnostaan...... ei ole siivousongelmia, eikä siivottavaa :)
Vain vapaus ja nautinnonhalu.
- Mirk44
Ei ihmisillä ole enää aikaa miettiä asioita itse ja katsella itseään sivusta kun hyvä kun ehtivät istahtamaan sohvalle kun jo on aikataulutettu ohjelma tulossa televisiosta ennen iltasiivousta.
Pölyjenpyyhinnässä ei kauaa mee sen voi tehdä jos näkee että on pölyä ilmaantunut...Itse lähinnä kategorioin nämä friikit jotka kiillottavat lattiaa joka päivä ja jotka luulevat että siitä syödään. - M25\\\\\
Siivoan väliltä: kerran puolessa vuodessa - kerran kahdessa viikossa. Mielestäni aivan riittävä siivoustahti. Siivoukseksi lasken imuroinnin ja pölyjen pyyhkimisen jne. Pieni tavaroiden järjestely on joka päiväistä/viikkoista.
- kysyjä
Silloin kun menee neuroottisex.
- siivoovaiskä
Jos omakotitalossa olet siivonnut kerran viikossa niin samaten sitten kerran viikossa rivitalokaksiossa siivoo.
Meillä siivotaan kerran viikossa ja se riittä, toki tiskiä, pyykkiä käytön mukaan pestään ja pöytää pyyhitään jos tarvis, mutta varsinainen siivous kerran viikossa riittää olipa se asunto sitten omakotitalo tai rivarinpätkäkuten meillä n. 95 neliön kämpässä.
Luulis, että pieni kämppä on paljon helpompi pitää puhtaana kuin iso kun ei kulu aikaa niin paljoa tilan ollessa pienempi.- 17+7
Kyllä pieni huusholli sekaantuu ja sotkeentuu nopeamin ja siellä näkyy heti. Isossa huushollissa on tilaa eikä siellä silleen näy pieni epäjärjestys. On kokemusta. Onhan pieni asunto nopeammin siivottu kuin iso, sitä tarvii vaan siivota useammin.
- 72v
17+7 kirjoitti:
Kyllä pieni huusholli sekaantuu ja sotkeentuu nopeamin ja siellä näkyy heti. Isossa huushollissa on tilaa eikä siellä silleen näy pieni epäjärjestys. On kokemusta. Onhan pieni asunto nopeammin siivottu kuin iso, sitä tarvii vaan siivota useammin.
Itselläni on pieni yksiö, se ei kauan pysy kunnossa .Olen vielä sellainen ,että mitään ei raskisi heittää pois ,silloin kertyy vaatetta jota ei tule koskaan enään käytettyä, no tänä keväänä otin riskin ,että heitin paljon pois .Päätökseeni vaikutti sekin ,kun ikä alkaa painaa. Tein sen ,kun itse vielä pystyin
- laiska tässä asiassa
Siivoan omakotitalomme kolmen viikon välein: imuroin, pesen lattiat ja vessat jne. ja pyyhin pahimmat pölyt. Joskus saatan siivousten välillä noukkia käsillä enimmät villakoirat nurkista. :D Ja hyvin olemme mieheni kanssa noin harvoilla (?) siivouskerroilla pärjänneet!
- t.l.
Aikanaan siivosin myös isossa omakotitalossa kerran viikossa muina päivinä järjestelin. Nyt siivoan, yksin ollessa, myös kerran viikossa, kuitenkin aina silloin, kun vähänkin näyttää siltä, että imuria tai riepua tarvitaan. (Kerrostalossa).
Ehkä silloin on liikaa jos siivouksesta tulee "pakko", eli siivoaa vaikka ei olis tarvettakaan. Enpä tiedä, kukin tekee tavallaan. - ihan siistiä
Meitil on kans tarkka järjestys.
Lakanat on viimeksi n 4 viikkoo sitten vaihdettu, joo ja pari viikkoo sitten jopa petasin aamulla! Mutta miksi pedata, ku illalla kuitenkin sukeltaa peiton alle! Pääosa huoneista on siivottu n kerran 3 viikossa, mutta esim takkahuone, työhuoneet ja makuuhuone sinällään harvemmin. Meillä asuu nääs kaks henkee n 300m2 tilaa, joten tilaa riittää ja eihän tuollaista neliömäärää mitenkään jaksa jatkuvasti siivota. Onnekseni emme kumpikaan ole siivousneurootikkoja. Kotieläiminä on vain pölykoiria, muutama tusina. - Ei täällä siivota
50 neliötä ja kaksi nuorta aikuista. Meillä ei kovasti siivota..
Ehkä kerran viikossa laitan tiskit koneeseen pyörimään. Pyykkiä pestään kahdesti viikossa (pakko on pestä silloin jos on käynyt salilla, niitä kamoja ei voi jättää haisemaan!),
Lattiat imuroidaan kahden viikon välein. Lattioita ei ole pesty pariin vuoteen, eikä varmaan pestä ennenkuin muutetaan pois tästä. Samoin mattoja ei ole koskaan tampattu (6 vuotta asuttu tässä), vaan ne ainoostaan imuroidaan.
Tavarat on vähän missä sattuu. Tälläkin hetkellä yksi sohvatyyny on lattialla, en ajatellut sitä nostaa. Samoin pyykkikasa on olohuoneen nurkassa ja silitysrauta jätetty esiin pariksi viikoksi, kun ei ole tullut asetettua sitä pois.
Minua sotku ei haittaa pätkääkään. Joskus tästä kyllä puolison kanssa väännetään kättä, hän kun pitää siistimmästä. Mutta siivotkoon sitten itse.. pidän pienestä kaaoksesta ja siitä, että tavarat eivät ole suorassa ja pinossa. Joskus kun on oikein siistiä, aiheutan tahallisesti "sotkua" saadakseni kotoisamman tunnelman.- sarjamurhaajako?
Teillä on hyvä hyvä asenne!
Mistähän johtuvat yleistyneet lasten allergiat kaikelle elävälle?
Vastaan itse: Ylihygieniasta, elimistö alkaa kehittää vasta-aineita ihan normaaleille ruoka-aineille, kasveille tai eläimille, kun ei enää ole kunnon pöpöjä, mitä vastaan ihmisen puolustusjärjestelmä on tehty.
Nyt tarvitaan jo siedätyshoitoja, mitkä ennen hoidettiin kotona/ pihalla lasten ryömiessä.
Että onnea vaan ylihygieeniset! Tulevaisuus on teidän!
(mutta järjenkäyttö on sallittu)
- reijomax
"siivoaa vaikkei olisi tarvettakaan"..aivan...mutta neurootikot tekevät itselleen turhan tarpeen monista asioista.siitä on kyse..tottakai varmaan suurinosa haluaa kotinsa pitää suht puhtaana eikä aivan paskasena jos vaikka kahvit tippuu lattiallle tai keittiö on tiskiä täynnä...Mutta se ei tarkoita jokapäivästä hinkkausta ja kuukauden sisällön toistoo..
- huiska, pölyhuiska
90 neliöö. Ukko poimii tavaroita jatkuvasti. Siivoan silloin kun tuntuu että nyt mulle riitti.
Kun on pölyä ja paskaa kun siivoaa tulee myös hyvä olo kun näkee eron siivouksen myötä.
Siivosin kerran eräälle rikkaalle pariskunnalle joka viikko. Oli suuri omakotitalo eikä koskaan juuri pölyä tai muuta mutta kun rouva oli pedantti niin piti vain siivota vaikka pölyrättiin ei tarttunut mitään.
Heidän ollessa ulkomailla piti myöskin siivota, tuntui turhauttavalta. Elämässä on niin paljon muuta hauskempaa kuin hinkata, skuurata, etsiä villakoiria ja yksittäisiä pölyhiukkasia. Tykkään minä.
Miksi ihmeessä ei voi siivota silloin kun siihen on oikeasti tarvetta? Elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita. Jos orjallisesti pitää kiinni siivouspäivistä niin siinä kärsii muu elämä.
Minä siivoan asuntoni silloin kun alkaa tuntua siltä että nyt voisi senkin tehdä. Siltikään en tee ihan heti jos on muuta mielekkäämpää touhua.
Kukaan ei ole koskaan sanonut että olisin siivoton. Minulla on järjestys ja en en ole liassa, jokunen pölynhiukkanen tai satunnainen villakoira eivät minua säikytä.- sixpermso
Minulla on kanssa suht hyvä järjestys kämpässäni ja monet sanovat(varsinkin äitini että ompas sulla täällä siistiä kun olettaa jotain muuta :) ) Mutta en mä siivoa kun sillon tällöin kun on siihen aihetta. En näe mitään olematonta likaa täällä jollain siivousaistillani jonka takia pitäisi joka päivä tai edes joka toinen päivä koskea mihinkään...tottakai tavarat laitan sinne mihin ne kuuluvat, harvoja tavaroita ihminen omistamastaan paskastaan edes käyttää..
Mutta tulevaisuuttahan me luodaan tässä ja jos opetatte lapsillenne että elämän tarkoitus on se kiillotettu metallipinta ja tiukat aikataulut ja huippusuorittaminen ja kaikki muu turhamaisuus niin kyllä pelottaa tuleivaisuus.
Miksi pelätä että koneet ottavat meistä vallan kun teemme itsestämme sellaisia?- mielipide--
Kyllä elämä on köyhää jos ensiarvoinen ja tärkein asia on jynssätä ja kiillottaa....sitä samaa vuodesta toiseen. Kun voisi elää elämäänsä huolettomana, olla orjuuttamatta läheisiään omien pakkomielteidensä riivaamana. Voi mies raukkaa joka ei saa kodissaan kävellä paljain jaloin tai sukanpohjat imuroidaan eteisessä ennenkuin lasketaan peremmälle. Eikö nämä ihmiset tajua mitä tekevät itselleen ja läheisilleen.
Saahan sitä siivota, mutta jos se tulee koko elämää hallitsevaksi pakkomielteeksi, kannattaa mennä hoitoon.
- rmm89
syötko kortisonia suurella annostuksella aloittaja?
- Sillä siisti
Minun tyyliini on kuulunut siivota kerran viikossa, yleensä perjantaina. Jos roskia ym on lattialla silloin vaan nopeasti lakaisen ne pois.
Vuodevaatteet vaihdan noin kerran kuukaudessa nykyisin. Ennen kun lapset olivat pienempiä vaihdoin useammin. Onhan kotona kokoajan pidettävä yllä järjestystä ettei tule kaaosta.
En osaisi olla oikein sottaisessa kodissa. Perin jo kotoa tämän siisteysajattelun. Kyllä on mukavaa ja erittäin terapeuttista heittää rojuja pois edestään kuleksimasta. Parhaita ja käyttökelpoisia tavaroita kierrätän, kai tuokin on jotain siivoamista. No , me vaan niin tykätään siiististä kodista!! - Laiskaliini
Meillä 90 m2 kerrostalon alakerta. Meillä käy siivooja joka toinen viikko. Kolme tuntia kerrallaan, 30 €/ h, sis. ALV. Tästä saadaan 40 % kotitalousvähennystä. Todella hyvä siivooja ja ei tarvitse itsellä vaivautua. Joskus eteisen matto imuroidaan välillä itse..
- 15+14
Missäpäin asut, voisin tulla teille siivomaan :::::::))))))))
- 5+20
Riippuu, onko:
- allergioita
- lapsia
- lemmikkejä
- vuodenaika
- kiireisiä töitä, jolloin liikkuu usein ulos-sisään.
- remonttia
- puulämmitystä; uunit, takat
- omasta iästä
- omasta voinnista
- kiireistä
- onko vieraita tulossa kylään
- onko vuokralla vai omassa
- asunnossa vai mökillä
- matkailuvaunussa
- yksin vai perheen kanssa
- onko väsynyt
- viikko-ohjelmasta
- asunnon koko ja ikä - kissanainen..
olen kahden kissan kanssa elävä sinkku ja asumme kaksiossa.
Siivoan silloin kun tuntuu, eli noin kaksi kertaa viikossa. Jos todella siistiä haluaisin, tekisin viikkosiivouksen joka toinen päivän, mutta on muutakin elämää.
Siisti koti on viihtyisä ja minulle oikeastaan kunnia-asia, mutta satunnaiset sotkut ja laiskuus siivoamisen suhteen ei haittaa eikä järkytä mielenterveyttäni.
Olen siitä erikoinen, että siivoan itseäni, en vieraita varten. En koskaan vaivaudu siistimään jos joku on tulossa kylään, vaikka kissanhiekka kulkisi pitkin lattoita ja tiskit olisivat kasaantuneet altaaseen.
Siivoukseeni kuuluu: imurointi, moppaus, pölyjen pyyhkiminen, tavaroiden järjestely, lehtipinojen laatikkoon vieminen, vessan peseminen, pyykkäys. Tämä siis silloin kun siltä tuntuu, eli pari ketaa viikossa yleensä.
Joka päivä vien roskat, tiskaan tiskit ja siivoan kissanhiekan. Lakanat vaihdan 1-2 viikon välein. Ikkunat pesen kerran vuodessa, samoin hellan takaa sekä joskus jotain kaappeja. - jeesusmies11
lukekaa koko artikkeli täältä: http://uppit.com/l4ohb0k5nvwn
- 11+16
Aiemmin 2-3x viikko, kun koira oli. Irtokarvan määrä on aivan tolkuton ja samoin myös hiusten. Ei sitä muuten huomaa kuin katsomalla imuripussiin. Multakäsiä pestessä valkoisessa porsliinissa multakokkareet näkyvät hyvin kun ei ole kodinhoitohuonetta. Samoin multasin varpain liikkuminen on tylsää.
Se, joka on kokenut täisavotan pesuineen ja petikamppeiden saunottamisineen, mielellään siivoaa 2x viikko ja kampaa hiuksensa kohtuullisesti. Hoitaa itsensä ja kotinsa siistiksi.
Veljeni on aina moittinut siivoamistani. On aika siivoton itse. Samoin nuorempi siskoni. Valittavat aina lastensa sairauksia ja ovat kateellisia siististä kodistani. Luulevat että on pakkopullaa perheelleni.
Perhe tykkää kun on viikonloppuisin siisti koti ja tuoretta pullaa perjantaisin saunan jälkeen. Ei mene viikonloppu siivotessa. Jokainen saa vetää lonkkaa tai olla vapaalla jalalla. Näin meillä!- 9+14
Niin piti kirjoittaa, että on mukava liikkua kesäisin avonjaloin, joskus tulee multaa ja ruohonkorsia sisään enemmän, jolloin pitää sitten imuroida ehkä useammin. Mutta maksaa vaivan, siis kulkeminen avonjaloin (koko perhe). Eikä perhe valita. Normaalisti imuroin ennen perheen kotiin tuloa, mutta kesälomalla jokainen saa hoitaa omat vuoronsa. Ei vielä ole nurinoita tullut. Lapset oppii kotoa pelinhengen ja osallisuuden kotitöihin. On mielestäni reilupeli!
- siivooja :)
No jos sinusta itsestäsi tuntuu että kotisi kaipaa siivoomista joka päivä (mikä voi ollakin niin, kun sinulla on koira asunnossa) niin silloin se on ihan sopivasti. Eihän sitä voi kukaan muu määrittää miten usein tai harvoin sinun kotisi tarvitsee siivota. Minä siivosin jokapäivä kun lapset oli pieniä ja jatkuvasti tuli hiekka ym sisälle lasten mukana ulkoonta. Nyt kun lapset on aikuisia ja meitä asuu vain kaksi aikuista ja koira isossa asunnossa sivoon noin 2-3 x viikossa, riippuen tilanteesta. Voi mennä joskus vain kerta viikkoonkin.
- 10+8
No itse en ole siivonnut koskaan joka päivä, ellen ole ollut siivoojan ammattissa, jota olen myös ollut :). Varsinaisena siivoamisena en koe pöydänpyyhkimisen olevan ja tavaroiden järjestelemisen. On mukava kun tavarat löytää.
Mutta täytyy kyllä myöntää käyttäväni rikkasihveliä iltaisin murusten keräämiseen. Haluan muruset itselleni, enkä hiirille. Yöllä on epämiellyttävää herätä hiirten rapinaan, kun napostelevat syötävää lattioilta ja pöydiltä. Siistissä kodissa ei ole hiirille syötävää. Kun kaikki laittaa myös pelti- tai lasipurkkeihin.
Enkä siis koe olevani siivousfriikki.
- Hyh hyh
Heh heh, entinen kumppanini sanoi, että aloitti juomisen siksi, kun liikaa siivosin ja pesin pyykkiä! Ei itse tehnyt mitään kotitöitä ja asuu nyt niin likaisesti, etteivät lapsensakaan luonaan viihdy, kun pikaseen ja harvakseltaan kurkkaamassa!
- 19+12
Tokalla kierroksella moni mies on sanonut, ettei hae kylän parasta leipuria vaan.....
Siis onko Suomessa käynnissä 2. tai jopa 3. kierros?
joo näitä ikuisuuskysymyksiä , )
- sinillä sivous veks
Ompa ongelma sulla!
Minulla aina kiiiltävä ja siisti koti. tosin eri aiheet kunsulla!
2 kissaa karvottaa,hiekottaa ja niin edelleen.
Aikonaan asuin lasten kanssa ja siivosin, siivosin ja siivosin.
Nykyisin lapset keksineet ajoillaan oman pesän, kissat jäi
ja siivoan toisinaan jokainen päivä, karvat pois.
Jäljelle jää siivottu huusholli ja mikä sen parempaa:)- Jaksaa jaksaa
Lapsiperheen kodin siivoaminen on kuin lumenluonti lumisateella.
- jkpop
kerrannviikossa
- siisseli**
"Siisti koti = hukkaan heitetty elämä"
- siivota pitää
Pieneen asuntoon tulee nopeasti pölyä, kun vaatteet on melkein samassa huoneessa
- Pölyä päin
Hi,hi lian keskellä on elämäkin jotenkin ahtaampaa.
- hoipahoi
Kyllä siisteyttä tulee ylläpidettyä ihan päivittäin, kuten tiskit, roskat yms.
Imuroimisen jätän viikottain hoidettavaksi, samoin vessan pesun. Lattiat pesen kerran parissa kuussa tai tarvittaessa useammin, ikkunat pesen yleensä kerran vuoteen.
Itsekin olen saanut noottia ylisiivousintoilustani, vaikka kaksioni on vain siisti, ei mitenkään ylihygieeninen. :) - Hellomanaamma
Taikasieni kädessä ja sinipiika toisessa koko ajan pyrin siivoamaan aivan hitosti..on se kivaa touhua
- silokki-mies
Taikasienissä on vähän ehkä hankala siivota...
- Rauno varkaudesta
Kerran vuodessa tulee vähän lakaistua ja tiskattua.
- putsari1
Joulusiivon ajattelin tehdä juhannuksen jälkeisellä viikolla, ettei sitten jää viime tippaan joulun alle, :) Mitähän jokapäiväistä siivoamista tarvii olohuone jossa ei ole muuta kun telkkari sohva pikkupöytä, ja lipasto, silti se nainen siivos jokapäivä, sano että tykkää että on siistiä, kysyinkin kannatko tänne roskia vai miks tuukaat koko ajan. Oli oikeen siivousintoilija, yleis-siisteys on ihan hyväksi kun aiemmin tuol mainittiinkin, se on jotain muuta jos pitää koko ajan siivota.
- mörri80
imuroin kaksi kertaa viikossa ja pölyt pyyhin tasoilta kerran viikossa. olen mies ja naista ei todellakaan tarvita :) hih. Ilman koiraa imuroisin luultavasti kerran viikossa ja pölyt pyyhkisin myös kerran. Siivouksessa ei mielestäni ole mitään minkä takia pitäisi "hävetä" vaan onhan se mukavampi olla kun on puhdasta ja ei tiskejä. Lisäksi mieluummin laittaa aikaa juuri kodinhoitoon kuin istuskelemiseen jos ei keksi tekemistä.
- Matrix;-
Puhtaus saa kaikenmaailman eliöt tulemaan. Puhtaus on likaisempaa mitä likainen. Ihmiset sairastavat puhaudessa, koska puhtaudessa on likaisempaa. Tämän voi nähdä, jos puhdistat huoneen niin viikon päästä huone on likaisempi. Likaisuus siirtyy aina puhtauteen eikä päin vastoin. Puhtauden jälkeen on likaisempaa. Vaikea ymmärtää yksinkertaisuuksia? Puhtaassa ihmiset sairastuvat, koska puhtaasta tulee likaista.
- pölypunkki,
Ihmiset jotka elävät paskassa, elävät terveellisesti. Länsimaalainen pitää ottaa kymmeniä erillaisia rokotteita sairauksia vastaan ym. juoda pullotettua vettä, vältellä eläimiä jne jne, jos lähtee esim. Afrikkaan.
Puhtaus on aina likaisempaa mitä likainen voi koskaan olla.
Tämä on siivousalan propagandaa.... Propaganda on tietoa, jota levitetään tarkoituksena muokata kohteen mielipidettä.- astma1
Miksi? Koska ympärillä on paskasta, koska ihmiset elävät puhteudessa, jota ei ole luonnollisesti olemassa. Puhtaudesta tulee aina paskasta ja tämä on luonnotonta ihmisten aiheuttamaa.
- eläkeikä
astma1 kirjoitti:
Miksi? Koska ympärillä on paskasta, koska ihmiset elävät puhteudessa, jota ei ole luonnollisesti olemassa. Puhtaudesta tulee aina paskasta ja tämä on luonnotonta ihmisten aiheuttamaa.
Sairaalat ovat kaikista likaisempi paikkoja. Sairaanhoitajat elävät terveenä noin 30 -40 vuotiaaksi asti ja kuolevat alle 60 vuotiaana, koska elävät likaisessa maailmassa, koska sairaalat ovat puhtaita kaikesta. Sairaalassa elävät kaikista vaarallisimmat virukset, bakteerit ym.
- mielipidevanki
JOS haluat elää puhtaudessa niin elä siivoa tai muuten tulee likaista!
- käsi kärsi kirkkaamm
Mulla ukko sotkee ja minä kuljen perässä siivoamassa. Jos vaikka laittaa ruokaakin, jättää hellan pesemättä, ruuanvalmistusastiat laittamatta tiskikoneeseen, eikä meinaa käydä suihkussa. En ota sitä enää samaan sänkyyn ja olen harkinnut pari-kolme vuotta jo että jätän hänet sotkuisuuden vuoksi. Pusero on aina "tokerossa" ja iso maha hyllyy edessä. Tyypillinen suomalainen isomahainen epäsiisti mies. Olemme 60-vuotiaita. Siivoan ison talomme kerran viikossa - yksin. Ja teemme kumpikin pitkää päivää yrityksessämme. Minä jopa pitempää. Vapaa-aikani menee siivtessa, miehellä omissa harrasteissa. Tuttavat luulevat jotta minulla on ihana mies kun laittaa jopa ruokaa!!!
- mies....
eiköhän nämä asiat pitäisi tulla jo selkärangasta että pidetään koti siistinä. Mikään vois olla ärsyttävämpää kuin joka paikka pölyssä ja hiekkaa lattialla. oon huomannu et pöly tekee ilmasta jotenkin ilmasta vaikeasti hengitettävän kun pöly ei pääse mihinkään pakoon vaan jää leijumaan joka paikkaan.
yleensä noin kerran viikossa imuroin, tiskit ja ym. hoidetaan heti.- äärirajoilla
Koska siivoat kaiken roskan ja myöhemmin roskia on kaikkialla, koska olet siivonnut roskat pois. Ihmiset elävät keinotekoisessa maailmassa, missa normaali on epänormaalia. Et uskoisi eläväsi tässä maailmassa, jos tietäisit realitodellisuudesta edes arkiasiat. Mielikuvitus ei pysty edes todentamaan realitodellisuutta on se niin epätodellista.
- eldemus
Parempi vähän paskaa nurkissa, kuin puhdas helvetti.
- kerro kerro kuvastin
et taida ymmärtää maailmasta muuta mitä peilistä näet? Ei sanota turhaan että peili on kuvastin. Näet mitä näet peilistä toisin sanoen mitä tiedät näkeväsi.
- robotti3
Ihmislapsi oppii näkemään oman kuvastimen 2 -3 vuoden iässä, mutta ei tunnista kasvoja. Lapsi oppii tunnistamaan omat kasvot, mutta valokuvassa kasvot näyttävät myöhemmin erillaiselta, koska kasvoja ei tunnista pysäytyskuvasta omanlaiseksi. koska kuva ei anna ymmärtää esim. käden liikkeitä.
- weera:)
Itse siivoan vain joka toinen viikko, koska talo ei mene nopeasti sotkuun. Eikä pieni sotku haittaa (:
- Järki käteen
On eri asia onko koti sotkuinen vai likainen. Meillä tuppaa tavarat leviämään ympäri huushollia ja on sotkuista, mutta likaista ei ole. Imuroinnit, tiskit ja pyykit hoidetaan päivittäin. 1-2 viikon välein lattioiden pesu ja pölyjen pyyhintä. Normaalein viikkosiivouksin menee joulu ha juhannus. Inspiraation iskiessä pestään ikkunoita ja siivoillaan kaappeja.
Johan sen sanoo järkikin että likaista ei saa olla, muuten tulee elukoita, kuoriaisia, lutikoita ym. Tutkimusten mukaan niitä on alkanut taas esiintyä koska ei viitsitä siivota.
Liiallisuutta on mielestäni kun on pakko saada siivota jatkuvasti eikä oma koti siihen enää riitä. - No tuota ...
Järki käteen kirjoitti:
On eri asia onko koti sotkuinen vai likainen. Meillä tuppaa tavarat leviämään ympäri huushollia ja on sotkuista, mutta likaista ei ole. Imuroinnit, tiskit ja pyykit hoidetaan päivittäin. 1-2 viikon välein lattioiden pesu ja pölyjen pyyhintä. Normaalein viikkosiivouksin menee joulu ha juhannus. Inspiraation iskiessä pestään ikkunoita ja siivoillaan kaappeja.
Johan sen sanoo järkikin että likaista ei saa olla, muuten tulee elukoita, kuoriaisia, lutikoita ym. Tutkimusten mukaan niitä on alkanut taas esiintyä koska ei viitsitä siivota.
Liiallisuutta on mielestäni kun on pakko saada siivota jatkuvasti eikä oma koti siihen enää riitä.Niitä on alkanut esiintyä taas, mutta ei siksi ettei viitsittäisi siivota, vaan siksi, että oikeat hyönteismyrkyt (esim. DDT) on nykyään lailla kielletty. Juuri nuo erittäin tehokkaat myrkyt ovat se millä ne on aikoinaan hävitetty, ei mikään siivoaminen yksinään.
Liika hygienisyys, liian steriilissä ympäristössä eläminen ja liian paljon kemikaalien kanssa länträäminen ei todellakaan ole hyväksi sekään.
Esimerkiksi ihmisen vastustuskyky tarvistee kehittyäkseen ärsykkeitä. Pitäisi käydä ulkona ja saada bakteereita, mm. maa aineksesta ja kasveista.
Liian steriilissä ympäristössä eläminen on yksi asia, jonka syyksi on tiedepiireissä esitetty liian steriilissä ja epäluonnollisessa ympäristössä elämistä.
Nykyään maitokin pästoroidaan, eli siitä tapetaan kaikki bakteerit. Luonnollinen ihminen ei kuitenkaan elänyt missään bakteerittomassa ympäristössä ja ihminen tarvitsee bakteereita pysyäkseen terveenä. Epäterve bakteeristo johtaa monenlaisiin sairauksiin, liikalihavuuteen, allergioihin, jne.
Mutta tottakai silti pitää siivota jossain määrin.
http://yle.fi/uutiset/liika_siivoaminen_altistaa_allergialle/5688889
http://www.terve.fi/terveyden-abc/kodin-polyt-suojaavat-astmalta
Tästä on ollut eri muodoissaan juttua myös Tiede lehdessä, Tieteen kuva lehdessä, Helsingin Sanomissa.
Ja keskustelua muillakin palstoilla:
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/koti/kodinhoito/1737952/liian-siisti-koti-sairastuttaa/
- mies 86
Kerran tai pari viikossa.
- järjenvastaista
Joo mutta likaisuuden määrä ei kasva, jos ei siivoa, mutta toisin jos siivoaa. Onko järkeä siivota, jos pitää siivota puhtauden takia?
- ostoskanava1
järjenvastaista kirjoitti:
Joo mutta likaisuuden määrä ei kasva, jos ei siivoa, mutta toisin jos siivoaa. Onko järkeä siivota, jos pitää siivota puhtauden takia?
Monesti voi nähdä televisiosta miten ihmiset kertovat likaisesta oven kahvasta, koska ovenkahva on puhdistamisen jälkeen likainen. Voiko ihmistä enään tyhmempänä pitää?
- hölmöläM
ostoskanava1 kirjoitti:
Monesti voi nähdä televisiosta miten ihmiset kertovat likaisesta oven kahvasta, koska ovenkahva on puhdistamisen jälkeen likainen. Voiko ihmistä enään tyhmempänä pitää?
Vittttu... tuu kattomaan miten paskanen tämä ovenkahva on pudistamisen jälkeen ja sinä menet kattomaan. Ei saaatana!
- mikrobi1
hölmöläM kirjoitti:
Vittttu... tuu kattomaan miten paskanen tämä ovenkahva on pudistamisen jälkeen ja sinä menet kattomaan. Ei saaatana!
Jos et ukso niin viedään laboratorioon.
- Se pölyhiukkanen
En ole siivousintoilija, siivoilen aika rennolla otteella, mutta eniten häiritsee se, että silti kokoajan silmäilen ja tarkkailen kotiani ja näen jokapaikassa siivouksen tarvetta...tosi rasittavaa olla tällainen boheemi perfektionisti.
- kysyjä
kkNeuroottisuus nostaa päätäänn.
- ei niin metrilleen..
mulla ei oo kotona ikinä ollut mitän desifiointiaineita, normi yleispesuaineita vaan. Ehkä kerran kuussa imurointi, pesen jos viitsin. Ikkunoita ei ole pesty kuuteen vuoteen, eihän ole edes likaiset tai en mä ole niin katsonut;) Tikaan pari kertaa viikossa, mutta yksi asia on, josta en tingi..puhtaat vaatteet päälle. Laitan joka aamu puhtaat alkkarit ja sukat. Suihkussa ei joka päivä käydä, ei ole likainen työ. Oikeesti siivoon kunnolla vain, jos saan inspiksen. Ok-talossa n. 100 neliöta ukkelin kanssa kahden ollaan. Kumpikaan ei ole potenut flunssaa eikä mitään muitakaan sairauksia ainakaan 15 vuoteen..ihminen tarvitsee likaa pysyäkseen terveenä..ja vielä yksi pointti : jaksetaan peuhailla petissä miehen kanssa, kun ei väsytetä itseään turhilla siivousvouhkauksilla..
- dtytrjujghj
Meillä siivotaan kunnolla aina lasten synttäreiden aikaan ja joulu ja kevät siivous menee siinä samalla kun ovat niin hyvissä väleissä syntyneet. eli marraskuun lopulla. maaliskuussa, kesäkuussa ja seuraava syntyy syksyllä. juhlapäiväksi laitetaan sitten ihan päiväpeitteetkin sänkyihin muuten saa olla ilmavasti että saa samalla vähän tuuletusta. Petivaatteet pestään kun pissat tulee sänkyyn(kaksi pottailijaa) ja ehkä noin 1-2 kuukauden välein muutenkin. pissit, kakat pestään lattioilta välittömästi niiden sinne ilmaantuessa. Keittiön lattia harjataan ruoantähteistä aina kun maitoa ei ole liikaa, pesu noin joka toinen päivä. Luultavasti tulee uuden vauvan ryömimisen mukaan lisääntymään lattian siivous. Vaatteiden pesu 2 koneellista per päivä. tiskikone 0-2 koneellista per päivä. Puolen talon lattia pintojen pesu noin kerran kuukaudessa. suihku,sauna, takkahuone vanhempien huone harvemmn. Imurointi isän toimesta 1-2 kertaa per viikko meillä on siivouspäivät joilloin äitillä on lupa vähän nalkuttaa. Käsipyyhkeitä meillä ei ehditä vaihtaa koska ne napataan niin usein pissankuivauspyyhkeeksi muutenkin. Keittiö on meillä aina pahimmassa kunnossa. eikä siellä muutenkaan viihdytä kuin syömässä. tiskit laitan koneeseen vain aina silloin kun on ihan pakko. Jos on liian siistit tasot saatan jopa intoutua leipomaan ja sittenhän ne taas likaantuvat ja koneet jää esille. keittiö kun on muutenkin niin ahdas ettei siellä huvita ainakaan lasten kanssa mitään touhuta.
Meillä on yksi lapsista saanut pahan nokkosihottuman kun kaapissa oli iso pahvilaatikoillinen kemiallisia siivousaineita. Sen jälkeen olen alkanut suosia etikkaa, ruokasoodaa ja pesupähkinöitä. Äitini ja isäni ovat varoittaneet siitä etten siivoaisi liikaa. Isoveljelläni on ainoana perheessä allergiaa ja äitini piti sitä ylisiivoamisen syynä. Meidän lapsilla ei ole kellään vielä allergioita tai astmaa joten luultavasti siivous on riittävää. - siivous ei huvita
Silloin kun huvittaa tai asunnon paskaisuus alkaa harmittaa itseäkin :D
Yksin asuvana ei asunto kyllä sotkeennukaan kovin paljoa, mainosroskaa saa kyllä vähän väliä tyhjennellä paperinkeräykseen.
Imurointiin ryhdyn yleensä siinä vaiheessa kun lattioilla alkaa erottua pölyä tai villakoiria. Sen päätteeksi pintojen pyyhkiminen, lattioiden pesu muutaman kerran vuoteen, samoin kylppärin lattiakaivon avaus ja puhdistus mikä on kyllä kuin ydinjätteen loppukäsittelyä.
Kerran olen jopa lavuaarin putken avannut mutta eipä tuolla juuri mitään ollut joten turha vaiva oli sekin. Samoin käytin kerran lieden ulkona paikaltaan, eipä senkään alla juuri mitään ollut.
Muutamia kertoja olen irrottanut liesituulettimen suodattimen ja puhdistellut sen pölystä.
Auto tulee imuroitua ja pyyhittyä sisältä ehkä kerran vuoteen. - 2+8
Tässä hieman pohtimisen aihetta:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=566359473395827&set=a.371455979552845.92695.270968062934971&type=1&theater - kaveri
Itse siivoan kerran viikossa perjantaisin. En oikein pidä siivoamisesta, mutta se täytyy tehdä jotta ei tulisi liikaa villakoiria nurkkiin. Joo, kerta viikossa riittää ainakin mulle.
- pupunallet
silloin siivotaan kun siltä tuntuu... eli näin keväällä ja alkukesästä kun suuri piha valtavine istutusalueineen vaatii huomion, niin sisäsiivous saa jäädä vähemmälle... muutaman viikon välein isompi putsaus, välillä vaan tavaroitten järjestys ja roskien harjaus vanhanajan lattiaharjalla...ok-talo, 3kerrosta, 2 aikuista ihana sisäkissa.Ei paljon sotkeennukkaan kun kokoajan pihalla touhutaan, tietysti tiskit, roskapussit sun muut rutiinit hoidetaan päivittäin...lakanat vaihtuu 3vko välein, käymmehän jokapäivä suihkussa 2-3kertaa vko saunassa, kissakin saunassa ja se tykkää puljata veden kanssa.Käsi kasvopyyhkeet vaihtuu vko.ttain, vessat siivotaan myös viikottain vaikka muuten olisikin useampi vko väliä.Ei meillä nyt kuitenkaan hirveä kaaos ole, on naapureissa sotkuisempaakin vaikka siivoavat useammin.Ikkunat pestään 2 kertaa/v.. ja sauna kuurataan perusteellisesti myös 2kertaa v.
- titityyt
85 neliö ei kotieläimiä. rutiinit jokapäiväisiä, siis tiskaus, roskien tyhjennys, tavaroiden laitto oikeille paikoille jääkaapin hyllyt melkein joka päivä kun ovat lasisia niin lika näkyy, sängyn petaus, vessat joka päivä ja muuta pientä pyyhkimistä missä on tarvetta ja imurointi pari kertaa viikossa. pyykinpesu kerran viikossa ja sänkyvaatteet kerran kk tai tarvittaessa. suursiivous jouluksi ja juhannukseksi. pölyjä pyyhkin jatkuvasti jostain ja lattiat tarpeen mukaan, eteinen ja keittiö useasti.
desifionti aineita ei kannata käyttää ei ole hyväksi vastustuskyvylle.
kyll se on laiskuutta jos on likapyykkiä ja tiskiä jatkuvasti. se joka siivoa se myöskin tietää miten äkkiä paikat voi likaantua. kun pitää paikat puhtaana ei tarvi hikoilla ja hinkata siivotessa
ihmiset luulee että liika siivous on syy allergioihin, sama on jos likaa kertyy liikaa niin syntyy bakteereja jotka aiheuttavat hengitystieongelmia. - näin minulla
15min. joka päivä "uhraan" siivoamiselle, asun yksin 42 neliötä. Paikat pysyy siistinä, eikä tarvitse sitten kerta viikkoon tuntikaupalla aikaa uhrata. Pari kertaa vuodessa perusteellisemmat suursiivoamiset, ikkunoiden ja mattojen pesut, sauna, kaappien tyhjennykset yms.
Sotkuista saattaa välillä olla kun kiireessä jättää tavaroita ympäriinsä, mutta ei likaista. Näissä kahdessa on se suuri ero. Ja ehkä juuri se merkittävin, koska itse siedän kyllä maltillisen sotkun, mutta en likaisuutta. Luonnollisesti tietysti tähän siivoamiseen kuuluu sekin, että korjaa jälkensä heti esim. jos jotakin läikkyy pöydälle tai lattialle. Puhumattakaan sitten paskaraidoista wc-pöntössä? Meitä on moneen junaan, mutta itse en ole oikein koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka jättävät vaikka kahvi- tai ruokatahrat kuivumaan pöytään, tai sitten ne kuuluisat paskarannut pönttöihin... Hommaan menee muutama sekunti pyyhkästä pois, mikä siinä on niin vaikeaa? - eveliina
Joka päivähän sitä pitää siivota,jonkun verran,ja kerran viikossa kunnolla..onpa kiva kun on puhdasta.
- Kallionorppa
Hommasin ammattisiivoojan luutun ja vedän lattian roskineen kohan ensiksi rivaan kaiken mahollisen tieltä pois. Lisää tavaraa en kotiini halua. Pikemminkin luopua niin monesta kuin mahdollista.
Paras lattian pesuaine mihin olen törmännyt: Suomalainen Saunan Tehopesu. Toimii ihan käsittämättömän hyvin muovilattialle. Löytyy ainakin S-marketista.
Vaatteitakin heitin uffen laatikkoon jätesäkillisen. Semmosia teinivuosien riepuja.
Mitä vähemmän tavaraa asunnossa on, sitä vähemmän on pölyä.
Olen laiska siivoamaan tai tiskaaman ja mittarina toimii omat varpaat. Jos tuntuu siltä et roskat hyökkää varpaitten yli ja ennen nukkumaan menoa joutuu pyyhkimään jalat ni sitten aloitan.
Osaan pitää yllä hallittua kaaosta, mutta en järjestystä. - Palairos
Kerrran viikossa kunnon siivous( imurointi,lattiat pesu ,tiskit, wc:t, pyykit, pölyt, lakanat jne.)ja päivittäin yleistä järjestyksen pitoa :) Kolmiossa kaksi ihmistä ja muutama lemmikki. Ei mitään ylihygieenistä, mutta en missään paskassakaan tykkää lojua :)
- Kämppäsiistiks
Sinipiika käy lattioille..sitten saunan vesän laudepesurilla.kylppärin kaakelit taikasieni vaihtopesimellä ja pöydät taikasieniliinalla. Pesuaineena lattianpesussa tolu. Näillä eväillä pysyy kämppä siistinä.
- hivutustekniikalla
Joka päivä jotakin, niin pysyy perussiisteys yllä. Ainakin käyttötavarat ja tiskit täytyy hoitaa pois joka päivä, eli korjata jälkensä, sen lisäksi jokin ylimääräinen tehtävä, pyykinpesu, olohuoneen imurointi tms. Tällä systeemillä ei ole ikinä mitään isompaa siivousstressiä.
- pesukone
120m2 ok talo, asun yksin, ei eläimiä. Elelen niin siististi, ettei taida paljon tavaroita olla väärissä paikoissa ja tiskit laitan suoraan koneeseen/tiskaan välittömästi ruoanlaittoastiat. Joka päivä imuroin eteistilat ja keittiön, muun asunnon pari kertaa viikossa. Lattian pesu kerran pari viikossa tarpeen mukaan. (Jättisiivous: mattojen tamppaus ja huonekalujen siirtely lattian pesun alta kerran kuussa). Pyyhin pölyt pari kertaa viikossa. Ei ole krääsää tai sälää, joten pölyjen pyyhintä käy varsin nopeasti. Lakanoiden vaihto kerran viikossa, vessan pesu pari kertaa viikossa. Loppujen lopuksi siivouseen kuluu päivää kohti keskiarvona noin tunti ja aina on tiptop siistiä, viihdyn!
- pesukone
ai niin, lisäys: siivoan ja laitan kaiken mahdollisen tikkiin viimeistään torstai-iltana. Kun perjantain työpäivän jälkeen viikonloppu koittaa, en todellakaan tuhlaa sitä siivoamiseen (max. tiskit ja kaikki tavarat paikalleen välittömästi niiden käytön jälkeen). Myös vkl kauppareissu jo torstaina, ettei tarvii jonotella tai vaeltaa marketeissa viikonloppuna.
- N8626
Tiskit koneeseen aina kun tiskipöytä täytyy, kone käy n. 1-2x/vko. Pyykit pesen säännöllisesti, eli kun on kone täys tai tarviin jotain. Lattiat pesen n. 1-2kk välein tai jos nyt sattuu olemaan jotain tosi paskasta. Imuroin sitten kun villakoirat ottaa liikaa silmiin, eli 1-2viikon välein. Lakanat vaihdan 2vkon välein ja pyyhkeet n. 1vkon välein. WC:n pesen kun näyttää paskaselta. Tavaroita laittelen paikalleen sillon kun ne on edessä tai pöydät alkaa täyttymään. Pölyt pyyhin ehkä 1-2 kertaa vuodessa. Roskat vien, kun roskis täyttyy.
Asun yksin kahden koiran kanssa, asunnossa 68 neliöö. Enkä pahemmin sairastele. Teen vuorotöitä, joten mitään tiettyä rytmiä tälle ei ole. - Inhoan siivoamista
Talon koko 200 neliötä. Kolme alle 3-vuotiasta lasta ja koira.
Joka päivä imuroin alakerran eli 100 neliötä (joskus kahdesti osan huoneista), tiskit ja ainakin yksi pyykkikone joka päivä. Alakerran lattioiden pesu, pölyt ja vessa kerran viikossa. Lisäksi keittiökaappien ovet. Petivaatteiden vaihto 2-3 viikon välein ja samalla yläkerran siivous (lattioiden pesu pölyt). Imurointi yläkerrassa kerran viikossa, kun siellä toistaiseksi aika vähän ollaan.
Joka päivä laitan tavarat paikalleen ja lasten lelut päiväunien aikaan ja vielä toisen kerran illalla oikeisiin laatikoihin.
Täytyy myöntää, että aika väsynyt olen välillä siivoamiseen... Kaikki lasten päiväuniajat viikolla siivoan ja puolet viikonlopuista...- ettrryy
Hei missä vaiheessa ehdit leikkimään ja opettamaan lapsiasi? Ihailen tarmoasi mutta itsellä tulee monesti ahdistunut olo kun teen vaikka ruokaa etten ehdi opettaa ja pelaamaan vaikka pelejä. 2-vuotias haluaisi tehdä palapelejä monesti kanssani mutta äitin pitää tehdä töitä. 3-vuotias leikkii enemmän yksin barbeilla ja tuntuu etten ole koskaan tarpeeksi läsnä. Kerran he tosin kuorivat mulle keittiön likaisella lattialla sipulia. Mutta useinkaan eivät tule keittiöön kun meillä on niin pieni keittiö.
Päiväuniajat käytän nukkumiseen
- solmusakohtapuoli
Riippuu monestakin asiasta.
Perheen ikärakenne ja ikä.
Lemmikit, rotu,harrastukset ja maasto.
Työpaikka.
Harrastukset.
Asunnon sijainti ja pihan rakenne.
Asunnon muoto ha sisustust
Vaatteiden rakenne, eli kangasmateriaalit.
Kuivurin käyttö.
Perheen elintavat, ruokailupaikat ja ajat.
Eri ikäisinä eri aikaan mennään. Eli vaihtelee. Ajan ja lasten iän,lemmikieläinten, työn ja harrastusten mukaan. 1 kerroksen asuntoon tulee enemän hiekkaa väkisinkin enempi, kuin 11 kerrokseen. 1 kerroksen ilmanvaihtokin vaikuttaa ja paljon.
Toisilla taas on hilkutisti tavaroita ja toisilla ne on siirretty siististi piiloon.
Joten empä tiiä mikä on liikaa siivousta ja mikä päätyy siihen telkkari ohjelmaan sillä siisti. - Jatkuva epäjärjestys
Pyrin siivoamaan kerran viikossa edes jotenkin. Suunnilleen joka päivä laittelen kyllä vähän keittiössä. Tarpeen mukaan siivoan jonkun huoneen paremmin.
Meillä on usein kauheat sotkut ja kotitöitä jää rästiin, kun usein olen työpäivän jälkeen ihan poikki. Lapset leikkiessään saavat kaiken ihan sekaisin, varsinkin kun ei ole aikuista paikalla ja on useampia touhuamassa. Tuntuu välillä epätoivoiselta.
Kyllä kodin kunnossapito oli helppoa, kun olin lomautettuna! Kun on päivät töissä, siivoaminen saa ärsyyntymään, varsinkin jos joutuu muiden jälkiä siivoamaan eikä saa toista keräämään omia tavaroitaan.
Lomalla tulee tehtyä suursiivousta ajan kanssa ja samalla nautittua työn iloa. - sinkkutäti
Sain inspiraation näistä kirjoituksista ja siivosin eilen ja tulipa heti puhdasta. Siivousvedestä päätellen oli lattiatkin puhdistuksen tarpeessa vaikkei niistä mitään päällepäin ennemmin huomannut. Muutin muutaman maton ja huonekalun paikkaa ja pesin ikkunatkin. Huoneistosta tuli taas viihtyisä,
Talvella vien ulos sängynpetauspatjat kaikki tyynyt, täkit sekä sohvatyynyt ja tamppaan ne kunnolla, lähtee muuten pölyä :) - Kani/hevonen
Luin jostakin, että nainen kuolinvuoteellaan katuu eniten sitä, että on siivonnut liikaa. Silloin sen taitaa vasta tajuta, ettei ole pakko siivota koko ajan. Yritän itse muistaa tämän neuvon, vaikka onkin talo, kaksi lasta ja lemmikkejä.
- ooooooooooo.
Tunteet
Keskustele tunteista ja tunnekuohuista.
Keskusteluketjujen määrä:89 556
Viestien määrä:481 685
Uusien viestien määrä (24h):1136
eskusteluketjujen määrä:174 754
Viestien määrä:1 182 869
Uusien viestien määrä (24h):3453 suhteet - ........
ooooooooooo. kirjoitti:
Tunteet
Keskustele tunteista ja tunnekuohuista.
Keskusteluketjujen määrä:89 556
Viestien määrä:481 685
Uusien viestien määrä (24h):1136
eskusteluketjujen määrä:174 754
Viestien määrä:1 182 869
Uusien viestien määrä (24h):3453 suhteetPalstoilla 24/7 365 pv vuodessa.
- rockabillyrebels
Jostain syystä kissa menee sängylle nukkumaan jos vaihdan lakanat.
Eli ei kannata vaihtaa.
Joskus on kyllä pakko jos on ottanut viinaa ja nukkunut krapulaansa pois...
Se tuskahiki värjää ne lakanat sellaisiksi tumman kellertaviksi.
Imuroida voi n. kerran kuussa, pyykit pestä viikottain, suihkussa kerran päivässä, tiskit kerran viikossa(kun huuhtelee ja laittaa pesukoneeseen)
Poikamiehenä tulee siivottua harvemmin, mutta silloin kun seurusteli niin sellainen imurointi kerran viikossa, ja petivaatteet kerran viikossa(tai riippuen seksin määrästä myös useammin) oli aika optimaalinen. - tosisiisti
MInusta kerran kahdessa vuodessa on riittävä määrä, siivouksen suhteen. Paikathan siinä vain kuluu, jos useammin siivoaa. Asun valtavassa omakotitalossa.
9 huonetta ja aputilat päälle. - makoilerennostipskss
Siivoan sitten, kun tulee vastaan joku 10cm paksu pölykerros, tai kaadan jotain lattialle. Ei käy ikinä vieraita ja olen sinkku niin ei jaksa kauheasti kiinnostaa.
- Jokakodin miäs
Noin 2 kertaa ½ vuodessa... Ei vaan ehdi koneelta ja arjen kurjuudelta. Työ vie kaiken ajan ja voimavarat jne... Sitten on vielä paneminen...
- elämänopettama mummo
Perussiisteys kuuluu asiaan. Lattiat luututaan kosteallanoin kerran per viikko samoin petivehkeet ja lakanat tuuletetaan.
Lakananvaihto kun siltä näyttää noin 1-2viikkoa.
Suursiivous kerta pari vuodessa, menee ikkunat , katot, seinät ja lattiat.
Imurointi kun tarvis on noin 2-3kertaa per viikko. Turha hygieenia lisää allergiasairauksia - kohtuus lie paras lääke siivouksessakin. Ja hyvämieli ja raitis koti ovat elämäelixiiriä! - kalja man
En ole siivonnu vuosiin.lattialla on rikkinäisiä pulloja ja ruokaa,oksennusta ja ripulipaskaa, ja käytänkin kenkiä sisällä.
- hullua1
Ystäväni siivoaa joka päivä,imuroi,pesee lattiat,pyyhkii pölyt ,kuuraa vessan,pesee pyykit heti vaikka olisi yksi takki,pusero,ym.Ikkunat joka toinen viikko.Tiskaa yhdenkin mukin,kupin.ym kattilan!Kaikki on tiptop asunnossa,on rivitalo 75 neliötä.Käy vuorotyössä vielä.Mutta kun tulee töistä aamuvuorosta,menin käymään hänellä,niin rouva istuikin kaljapullo kädessä,sanoinkin että mitä tämä oikein on?Hän tuumasi,että purkaa siivoukseen pahaa oloa,kun on"piilojuoppo"ja alki itkemään,koska esitti minulle aina olevansa raitis!Hä on yksinäinen nainen,ei miestä,siitä löytyi siivouksen syyt.Sanoin että lopettaa turhan hössötyksen,siivoa kun normaalit ihmiset ja juo kaljaasi kun haluat,en minä ystävästäni luovu!Annoin hänelle loivennusaikaa totutteluun uuteen elämään puoli vuotta!Nyt on kulunut vasta viikko,en ole ehtinyt tarkistuskäynnille?Kiirettä itsellä töissä.Mutta toivotaan parasta??Kerron kun käyn kylässä!
- tearsagain
Itse siivoan usein esim.imuroin 3 kr/viikko,pesen lattiat 2 kr/viikossa muut pyykin pesu jne..En näe pahaa siinä ,että pitää kodin siistinä.
- putsipirkko :)
Minä pesen lattiat kahdesti päivässä. Imuroin aina siinä välillä. Ukon on käytävä pesulla ja pantava pumpuliset sukat jalkaansa ennenkuin pääsee kylppäriä pidemmälle, kylppäri on sitten pestävä ukon jäljiltä. Ikkunat pesen kerran päivässä, tarpeen mukaan useammin. Lapsia ja lemmikkejä ei kotiini voi päästää, ne sotkevat. Oikeastaan en välitä vieraistakaan, pitää sitten siivota niidenkin jäljiltä:(
Putsipirkko :)
- ei jaksa
imuroin ehkä kerran kk ja pesen lattiat 6kk välein ehkä tiskit laitan ku loppuu puhtaat ja alkaa ketuttaa menny hieman mieli ukko ei saa ees roskia roskikseen asti vaikka on työtön niin en oo miekään jaksanu välittää.. puukkiä pesen ku vaatteet loppuu.. mikä järki siinä ylihysteerisessä jokapäiväisessä kiillotuksessa kyllä siivoan enemmän silloin kuin vieraita tulee ja häädän roskapytty ukon pihalle.
- yh-
Itse siivoan työssäni mutten kotona päivittäin. kun heräät 5 ja vapaa alkaa klo: 9 illalla niin eipä sitä aikaa ole liikaa. Hoidan siis työt ,pojan, 3 kissaa ja kotiasiat itse
Mulla on viikko-ohjelma jota yritän noudattaa: ma pyykit, jääkaappi ti imurointi ke wc to imurointi, pyykit pe keittiö la VAPAA su pyykit ja pinnat pyyhitään.
älkää stressatko, on tärkeämpää viettää aikaa läheisten kanssa kuin järjestellä asuntoa.. - Anonyymi
Minä siivoan milloin mitenkin koska minulla on semmoinen lattia joka johon tulee pölyä saisi pyyhkiä joka päivä en ota ressiä
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä722419Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721782Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461457Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2561429- 841259
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3871232Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421225- 1281185
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3481176