Onko reilua, että vanhempien tulot otetaan huomioon kun opiskelija hakee opintotukea? Jos vanhempien tulot ovat yli 40 900 € vuodessa nii opiskelija ei todellakaan saa minkäänlaista opintotukea! Mutta tuollaista päätöstä tehdessä ei olekaan otettu huomioon sitä ettei kaikkien vanhemmat kustanna omalle lapselleen asioita joita hän tarttisi. Onko se reilua?
Opintotuki
6
748
Vastaukset
- .lkl.
Niin mietipä sitä, että joissakin perheissä vanhemmilla on oikeesti tosi pienet tulot ja heillä ei ole varaa tukea lapsiaan. Onko se reilua? Eiköhän näissä kaikissa tällaisissa urputuksissa ole valinnoista kysymys. Mitäs jos alkaisit tekemään asioita porukoittes avuksi tai karsisit tarpeitasi tai menisit sitten itse töihin hankkimaan tienestiä...Ja eiköhän se riitä, että sulla on katto pään päällä, murkinaa leuan alla, vaatteita ja mahdollisuus opiskeluun ja sitä kautta mahdollisuus siihen, että teet sitten itse elämässäsi lapsillesi helpomman tien..
- tepa
Omilla vanhemmillani on suht hyvä elintaso ja he voisivat tukea minua taloudellisesti melko paljonkin mikäli haluaisivat, mutta enpä ole heiltä muuta saanut kuin synttäri- ja joululahjat ja samoin poikaystäväni jolla on 5000 € opintolainaa! Toisaalta, minulla on paljon kavereita, joiden vanhemmat ovat paljon köyhempiä, mutta esim. maksavat lapselleen 200 € /kk "elämiseen". Onneksi itse olin juuri täyttänyt 20, kun muutin opiskelemaan ja vanhempien tulot ei vaikuttanu. Täytyy myöntää, että aika perseestä on systeemi!
- Jennilöinen
tepa kirjoitti:
Omilla vanhemmillani on suht hyvä elintaso ja he voisivat tukea minua taloudellisesti melko paljonkin mikäli haluaisivat, mutta enpä ole heiltä muuta saanut kuin synttäri- ja joululahjat ja samoin poikaystäväni jolla on 5000 € opintolainaa! Toisaalta, minulla on paljon kavereita, joiden vanhemmat ovat paljon köyhempiä, mutta esim. maksavat lapselleen 200 € /kk "elämiseen". Onneksi itse olin juuri täyttänyt 20, kun muutin opiskelemaan ja vanhempien tulot ei vaikuttanu. Täytyy myöntää, että aika perseestä on systeemi!
Ajatelkaapas että jos teidän vanhemmat menettäisi työpaikkansa ja tulot tippuisivat. Nimittäin noilla täteillä ketkä niitä rahoja myöntää on tapana katsoa vanhempien tulot siltä vuodelta ku ne on suurimmillaan. Periaatteessa nehän pitäisi ottaa edelliseltä verotuskaudelta mutta meillä ainakin kävi niin että mun opintotuet riippuu äitini 4 vuotta vanhoista tuloista koska ollaa nvÄhän paskamaisia. Että miettikää ennen ku valitatte.
Niin että Minäh. Onko sulla varaa valittaa? Harmittaako ku ei ole just uusinta kännykkää mitä markkinoilta löytyy...? mieti kaksi kertaa ennen kun seuraavan kerran valitat. Kävitkö edes kesällä töissä ja säästitkö yhtään rahoista vai pistitkö ihan turhaan menemään? - opiskelija
Jennilöinen kirjoitti:
Ajatelkaapas että jos teidän vanhemmat menettäisi työpaikkansa ja tulot tippuisivat. Nimittäin noilla täteillä ketkä niitä rahoja myöntää on tapana katsoa vanhempien tulot siltä vuodelta ku ne on suurimmillaan. Periaatteessa nehän pitäisi ottaa edelliseltä verotuskaudelta mutta meillä ainakin kävi niin että mun opintotuet riippuu äitini 4 vuotta vanhoista tuloista koska ollaa nvÄhän paskamaisia. Että miettikää ennen ku valitatte.
Niin että Minäh. Onko sulla varaa valittaa? Harmittaako ku ei ole just uusinta kännykkää mitä markkinoilta löytyy...? mieti kaksi kertaa ennen kun seuraavan kerran valitat. Kävitkö edes kesällä töissä ja säästitkö yhtään rahoista vai pistitkö ihan turhaan menemään?Kesätöistä saadut rahat riittävät juuri ja juuri opiskeluun tänä vuonna. Jos ensi vuonna en saa töitä niin siihen jää opiskelut. Vanhempani ovat eronneet ja äitini on uusissa naimisissa. Oikeilla vanhemmillani on suht pienet tulot, mutta isäpuoleni takia en saa opintotukea.
- mee
opiskelija kirjoitti:
Kesätöistä saadut rahat riittävät juuri ja juuri opiskeluun tänä vuonna. Jos ensi vuonna en saa töitä niin siihen jää opiskelut. Vanhempani ovat eronneet ja äitini on uusissa naimisissa. Oikeilla vanhemmillani on suht pienet tulot, mutta isäpuoleni takia en saa opintotukea.
on se niin perseestä että isäpuolen tulot lasketaan mukaan. Ei mun isäpuli vaan maksannu mulle penniäkään kun asuin kotona! ja miks se maksais, ei me ollaa edes sukua.
- minä
tepa kirjoitti:
hyvä antaa vähästä, paha ei paljostakaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511407- 639770
- 1435537
- 1443784
- 753740
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373625- 403378
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243173- 632783
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792573