Koetteko että teillä on ollut ns. onnellinen lapsuus? Jos ei niin miksi ei? Oletteko käyneet terapiassa tai jotenkin muuten käsitelleet asiaa? Mikä tai mitkä asiat ovat auttaneet teitä pääsemään sinuiksi vaikeiden ja traumaattisten kokemusten kanssa jos sellaisia on ollut? Laittakaa taas vaikka uusilla nikeillä jos ette kehtaa omillanne kertoa asioita.
Lapsuudesta..
30
2581
Vastaukset
- Klaudia
Monella lesbolla on mielenterveysongelmia, enkä minäkään tee poikkeusta. Onneksi on myös niitä, jotka ovat ns. terveitä ja normaaleja! Onnea heille kaikille ja sitä samaa myös meille, jotka emme ole päässeet ihan yhtä helpolla.
Eihän tämä elämä ole helppoa kenellekään. Apua pitäisi saada jo varhaisvaiheessa eikä vasta sitten, kun ongelmat ovat kehittyneet jo diagnoosi-asteelle. Siksipä sitä ihmettelenkin, että miksi lasten ja nuorten kohdalla säästetään niin paljon kaikessa. Tuleeko lapsen ääni kuuluviin meidän yhteiskunnassamme millään tasolla?
Minun lapsuuteni oli mielenkiintoinen. Jokaisella meillä on kaapissa omat luurankomme, niin myös minulla. Olen selvitellyt ongelmiani terapiassa, ja siitä on ollut apua. Hyvä on ollut myös huomata se, ettei ole yksin, sillä monella muulla on myös vaikeata.
Vaikeista asioista puhumista ei pitäisi hävetä, mutta se ei ole helppoa, sillä jotkut ovat niin kovin herkkiä leimaamaan, syrjimään, syyllistämään ym. Eihän sellainen ole hyväksi kenellekään, mutta sitä tapahtuu silti. En ymmärrä miksi.- Jennifer
..että kaikkien ihmisten pitäisi käydä jossain elämänsä vaiheessa terapiassa.
Meille kaikille tulee lapsuuden/nuoruuden aikana niin paljon pettymyksiä ja turhautumia, että ne vaatisivat jonkin tyyppistä selvittelyä ja mikäs onkaan sen parempi selvittelijä kuin neutraali terapeutti.
Hienoa, Klaudia, olet rohkea nainen. Monessa varmasti paljon itseäni rohkeampi, vaikka minäkin pidän itseäni erittäin rohkeana..;) - Eliö
Jennifer kirjoitti:
Meille kaikille tulee lapsuuden/nuoruuden aikana niin paljon pettymyksiä ja turhautumia, että ne vaatisivat jonkin tyyppistä selvittelyä ja mikäs onkaan sen parempi selvittelijä kuin neutraali terapeutti.
Hienoa, Klaudia, olet rohkea nainen. Monessa varmasti paljon itseäni rohkeampi, vaikka minäkin pidän itseäni erittäin rohkeana..;)Voi ollakin näin. Mietin joskus, että pitäisiköhän sitä käydä psykologilla..
ai juu.. olenhan mä muuten käynytkin atrilla ja logilla.
En ole kokenut tämmöisiä ammattihenkilöitä hyväksi vaihtoehdoksi omassa elämässäni.
Kaikkein parhaimpia ammattiauttajia ovat oma nuppi, kaverit ja usko tulevaisuuteen.
Itseäni vanhemmat ja elämää kokeneemmat ihmiset ovat kaikkein parhaimpia psykologeja. Paras apu minulle on tullut juuri näiltä korvaamattomilta ihmisiltä.
Kaikkein pahin vihollinen on epätoivo. - Battery016
ei ole sama kuin normaali. itse asiassa koko käsite "normaali" joutaisi romukoppaan!
- IndigoBlue
Jennifer kirjoitti:
Hienoa, Klaudia, olet rohkea nainen. Monessa varmasti paljon itseäni rohkeampi, vaikka minäkin pidän itseäni erittäin rohkeana..;)"..että kaikkien ihmisten pitäisi käydä jossain elämänsä vaiheessa terapiassa."
Minusta tuo on jo huolestuttava kommentti ja kuvaa aikaamme todella karmivalla tavalla.
Meistä jokainen taitaa pitää sisällään aivan liikaa, kuin pienet simpukat.
Me ajelehdimme tämän elämäntapaisemme läpi, kukin omalla tavallaan: toiset suoraviivaisesti, toiset ajopuun lailla hiukan törmäillen.
Se, mitä me oikeasti IMHO kaipaamme on vanha kunnon Wanhanajan YHTEISÖLLISYYS.
Kuinka moni onkaan muuttanut työn ja opiskelun perässä kauas omilta juuriltaan?
Kuinka moni istuu hiljaa kotona illat, vaikka mieli tekisi niin kovasti jakaa päivän tapahtumia jonkun kanssa? Ja kun kaikille illoille ei sitten esimerkiksi sinkku-ihmiselle riitäkään välttämättä seuranpitäjää.
Minun teoriani on, että me olemme luonnottomassa ei-sosiaalisessa tilassa, vaikka ihmisluonto on pohjimmiltaan sosiaalinen ja laumahenkinenkin.
Meillä ei enää ole laumaa, ei sitä oman ryhmän tai perheen perusturvaa -- sitä tunnetta, että kun jokin menee pieleen, niin on _useita_ ihmisiä, jotka auttavat ja pitävät huolta.
Kulttuuristamme on tullut äärimmäisen yksilökeskeinen, sen sijaan että se olisi luontevammin perhekeskeinen tai yhteisökeskeinen.
Minulla on onni myöten. Lähiperheeni asustavat kaikki 10 kilometrin säteen sisällä. Kotikoti siis on myös lähellä.
Siippa asustaakin sitten huomattavasti kauempana, mutta sitä en pidä niin kamalan huonona asiana, koska olen isääni tullut ja haluan olla melko paljon itseksenikin. Toisen kanssa asuessa sitä luksusta ei välttämättä olisi. Tosin ehdimme asua samassa asunnossa puolisen vuotta, ja se oli ehdottoman mukavaa ja harmoonistakin (joten en siis ole erakko sentään:-).
Mutta: itse kysymykseen:
Minulla on ollut ihan tavallinen, turvallinen lapsuus. Mitä nyt hurjapäänä kiipeilin puissa ja menin pää kolmantena jalkana kujeesta toiseen, samalla kun leikin nukeilla ja keräilin pikkuautoja. Ilman selkäsaunaa, nurkassa seisomista, arestia ja luunappeja minusta ei olisi tullut kunnon kansalaista. Sen verran sinisilmäinen ja levoton sielu olin lapsukaisena. Aina menossa minne muutkin menivät jekkuja tekemään:-)
Pettymyksiä on elämässä ollut ja niitä tulee olemaankin, varmasti ihan eläkeikään asti. Ne pitää käsitellä itse, kirjoittaa ulos ja jakaa muutaman läheisen kanssa. Se on siis minun tapani, eikä varmasti päde kaikkiin.
Olen jostain syystä ollut nuoresta asti kaveripiirin 'Leelian lepotuoli' jolle soitetaan kun elämä potkii. Ehkä juuri siksi osaan suhteuttaa omat ongelmani oikeaan mittakaavaan, kun kannan muistissani ja sydämessäni niin monen muunkin ihmisen syvimpiä murheita.
Terapiaan olen kerran mennyt, raiskauksen jälkeen. Liittyy tähän tapaani käsitellä välittömästi asiat, jotta ne eivät jää patoutumaan. Se oli sellainen tapahtuma, joka mielestäni vaati ammattiapua. Arkielämän ongelmiin en ole (onneksi ainakaan vielä) tarvinnut terapeuttia.
Tulipas pitkä sepustus:-) - Jennifer
IndigoBlue kirjoitti:
"..että kaikkien ihmisten pitäisi käydä jossain elämänsä vaiheessa terapiassa."
Minusta tuo on jo huolestuttava kommentti ja kuvaa aikaamme todella karmivalla tavalla.
Me ajelehdimme tämän elämäntapaisemme läpi, kukin omalla tavallaan: toiset suoraviivaisesti, toiset ajopuun lailla hiukan törmäillen.
Kuinka moni istuu hiljaa kotona illat, vaikka mieli tekisi niin kovasti jakaa päivän tapahtumia jonkun kanssa? Ja kun kaikille illoille ei sitten esimerkiksi sinkku-ihmiselle riitäkään välttämättä seuranpitäjää.
Minun teoriani on, että me olemme luonnottomassa ei-sosiaalisessa tilassa, vaikka ihmisluonto on pohjimmiltaan sosiaalinen ja laumahenkinenkin.
Meillä ei enää ole laumaa, ei sitä oman ryhmän tai perheen perusturvaa -- sitä tunnetta, että kun jokin menee pieleen, niin on _useita_ ihmisiä, jotka auttavat ja pitävät huolta.
Kulttuuristamme on tullut äärimmäisen yksilökeskeinen, sen sijaan että se olisi luontevammin perhekeskeinen tai yhteisökeskeinen.
Minulla on onni myöten. Lähiperheeni asustavat kaikki 10 kilometrin säteen sisällä. Kotikoti siis on myös lähellä.
Siippa asustaakin sitten huomattavasti kauempana, mutta sitä en pidä niin kamalan huonona asiana, koska olen isääni tullut ja haluan olla melko paljon itseksenikin. Toisen kanssa asuessa sitä luksusta ei välttämättä olisi. Tosin ehdimme asua samassa asunnossa puolisen vuotta, ja se oli ehdottoman mukavaa ja harmoonistakin (joten en siis ole erakko sentään:-).
Minulla on ollut ihan tavallinen, turvallinen lapsuus. Mitä nyt hurjapäänä kiipeilin puissa ja menin pää kolmantena jalkana kujeesta toiseen, samalla kun leikin nukeilla ja keräilin pikkuautoja. Ilman selkäsaunaa, nurkassa seisomista, arestia ja luunappeja minusta ei olisi tullut kunnon kansalaista. Sen verran sinisilmäinen ja levoton sielu olin lapsukaisena. Aina menossa minne muutkin menivät jekkuja tekemään:-)
Pettymyksiä on elämässä ollut ja niitä tulee olemaankin, varmasti ihan eläkeikään asti. Ne pitää käsitellä itse, kirjoittaa ulos ja jakaa muutaman läheisen kanssa. Se on siis minun tapani, eikä varmasti päde kaikkiin.
Olen jostain syystä ollut nuoresta asti kaveripiirin 'Leelian lepotuoli' jolle soitetaan kun elämä potkii. Ehkä juuri siksi osaan suhteuttaa omat ongelmani oikeaan mittakaavaan, kun kannan muistissani ja sydämessäni niin monen muunkin ihmisen syvimpiä murheita.
Terapiaan olen kerran mennyt, raiskauksen jälkeen. Liittyy tähän tapaani käsitellä välittömästi asiat, jotta ne eivät jää patoutumaan. Se oli sellainen tapahtuma, joka mielestäni vaati ammattiapua. Arkielämän ongelmiin en ole (onneksi ainakaan vielä) tarvinnut terapeuttia.
Tulipas pitkä sepustus:-)..puuttuu tai sitä on entistä vähemmän.
Mutta en kumminkaan jättäisi näitä tärkeitä ihmisen kehittymiseen liittyviä asioita maallikoiden varaan, vaan olen nimenomaan ammatti-ihmisten käytön kannalla.
Terapiassa ei ole mielestäni mitään erikoista, eikä sen käyttäminen ole mitenkään huolestuttavaa, mutta huolestuttavaa on se, että ihmiset rasittavat omilla traumoillaan ympäristöään.
Hmm..mitä ilmeisemmin, mekin lähestymme asioita eri tasoilta, eri puolilta. No, onneksi näkökulmia on monia. - Eliö
Jennifer kirjoitti:
..puuttuu tai sitä on entistä vähemmän.
Mutta en kumminkaan jättäisi näitä tärkeitä ihmisen kehittymiseen liittyviä asioita maallikoiden varaan, vaan olen nimenomaan ammatti-ihmisten käytön kannalla.
Terapiassa ei ole mielestäni mitään erikoista, eikä sen käyttäminen ole mitenkään huolestuttavaa, mutta huolestuttavaa on se, että ihmiset rasittavat omilla traumoillaan ympäristöään.
Hmm..mitä ilmeisemmin, mekin lähestymme asioita eri tasoilta, eri puolilta. No, onneksi näkökulmia on monia.Mitä erikoista terapiassa pitäisi olla? Ei kyse ole siitä. Ihmiset käsittääkseni menee nykyään ennemmin terapeutille, kuin kertovat huolistaan lähipiiriin.
Mielestäni ihmisten pitäisi enemmän rasittaa omilla traumoilla ympäristöä. Näin väellä säilyy realiteetit ihmisen inhimillisyydestä. Eikä ihmisistä ruvettais väkipakolla vääntään mitään syntymäsairasta robottia!
Kun ongelmat pidetään yleisessä tiedossa, niin inhimillisyyden rajat säilyy. Terapeuteille tieto jää salaiseksi ja kuolettuu sen siliän tien. Yhteenvetona jäljelle jää tilastoja, joiden mukaan muokataan median avulla uutta ihmiskäsitystä.
Kun omat huolet jaetaan lähipiirin kanssa, hyöty on molemminpuoleinen. Kuitenkin ihminen kaipaa lähimmäisen huomiota ja hyväksyntää, ei terapeutin.
Olen myöskin sil kannalla että sinun kommenttisi on aikas huolestuttavia.
Saattaapi olla selkeämpää, jos selkeästi eritteilisit mielipiteitäsi. Jää ikävästi semmoinen yleispätevä vaikutelma. - Eliö
Battery016 kirjoitti:
ei ole sama kuin normaali. itse asiassa koko käsite "normaali" joutaisi romukoppaan!
Olen normaali!
- Hilma
Jennifer kirjoitti:
Hienoa, Klaudia, olet rohkea nainen. Monessa varmasti paljon itseäni rohkeampi, vaikka minäkin pidän itseäni erittäin rohkeana..;)Kaikille varmasti tulee traumoja, mutta hyvin monilla on myös kyky käsitellä niitä, ilman terapiaakin. Varmasti on paljon niitäkin, kenellä ei ole valmiuksia käsitellä asioita.
Miksi siis sellaisten, kenellä on läheisiä ystäviä kenelle puhua ja kyky käsitellä ongelmia, pitäisi viedä terapeuttien ajat sellasilta ketkä ko. palveluja oikeasti tarvitsee. Muutenkin resurssit on liian vähäiset terveydenhoitoalalla, oli kyse sitten psyykkisistä tai fyysisistä sairauksista/oireista.
Itse olen onneksi niin onnellisessa asemassa, että selviän ilman terapeutteja, rakkaani ja hyvien ystävieni ansiosta. Kuuntelu ja auttaminen on molemmin puolista, enkä pidä ollenkaan rasittavana rakkaideni ongelmien jakamista. Se antaa paljon ja kummasti osaa laittaa omat ongelmat oikeisiin mittasuhteisiin. Siksipä jätän ihan mielelläni terapeutin aikani sitä tarvitsevalle. - Battery016
Eliö kirjoitti:
Olen normaali!
ei ole normaali.
- Muumityttö
Jennifer kirjoitti:
Hienoa, Klaudia, olet rohkea nainen. Monessa varmasti paljon itseäni rohkeampi, vaikka minäkin pidän itseäni erittäin rohkeana..;)Kuullostaa vähän oudolta, että kaikkien pitäisi mennä terapiaan.
Tuon sinun ajatusmallisi mukaan ihminen olisi rakennettu niin, että elämään kuuluu ainoastaan onni. Että meillä ei olisi lainkaan selviytymismekanismeja omasta takaa, psyykettä jolla käsitellä ongelmia ja sosiaalista verkostoa jonka kanssa jakaa elämää.
Lähtökohtaisesti elämässä on ongelmia. Se kuuluu asiaan. Varsinkin nuorempana. Ongelmat ovat alussa (nk. tavanomaisessa elämässä) pienemmässä mittakaavassa, ja kun elämä muutenkin monimutkaistuu ja rikastuu, monimutkaistuvat ongelmatkin.
Mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että on aivan hassu tai minusta jopa järjetön ajatus se, että kaikkien ihmisten pitäisi marssia terapiaan valittelemaan sitä, että elämässä on ollut siihen itsestäänselvästi kuuluvia pettymyksiä ja turhaumia. Jos tosiaan kukaan meistä ei osaisi itse käsitellä omia ongelmiaan, tai meille ei olisi luotu tai annettu minkäänlaista psyykettä, niin siinä tapauksessa tuollainen mekaaninen huolto voi olla ihan luonteva ratkaisu.
Minä en ole tarvinnut terapeuttia enkä toivottavasti tarvitsekaan. On kivoja ystäviä joiden kanssa puolin ja toisin jaetaan näitä elämän synkkiä ja kirkkaita hetkiä. Tarpeen tullen niitä ruoditaan sitten kyynelten kera.
Lapsuuteni on kaiketi ollut ihan tavallinen. - Eliö
Battery016 kirjoitti:
ei ole normaali.
Minä olen täysin normaali!
Ollakseni normaali herään joka aamu, joskus herääminen saattaa venähtää pidemmäksi.
Normaalina minun täytyy syödä ruokaa joka päivä ja juoda vettä. Ilman näitä kahta perustarvetta en eläisi kovin pitkään.
Jotta syöminen ja juominen pysyisi tasapainossa ja myöskin mukavuus ja elossa oleminen olisi mahdollista on minun käytävä vessassa päivittäin.
Eikö tämä ole ihan normaalia?
On myöskin normaalia puhua ja olla hiljaa. Iloita ja mököttää. Olla pirteä ja välillä väsynyt. Olla järjissään ja olla hullu. Sairastua ja tervehtyä.
Syntyä ja kuolla.
Kaikki mahdollisia ihmmiselle eikö? Täysin normaalia.
En kestä myrkkyjä kuten syanidi, jos kestäisin, en olisi ihan normaali. Jos olisin mies ja synnyttäisin lapsen, en taitaisi olla ihan normaali.
Opiskelen koulussa, tai käyn töissä. Vaikken opiskelisi tai kävisi töissä, olisin silti normaali.
Olen ihan normaali ihminen. Miksi en olisi? Etkö sinä sitten ole? Kerro toki miksi et ole. Myöskin miksi ei normaalia pitäisi olemassa olla? - Pir
Eliö kirjoitti:
Mitä erikoista terapiassa pitäisi olla? Ei kyse ole siitä. Ihmiset käsittääkseni menee nykyään ennemmin terapeutille, kuin kertovat huolistaan lähipiiriin.
Mielestäni ihmisten pitäisi enemmän rasittaa omilla traumoilla ympäristöä. Näin väellä säilyy realiteetit ihmisen inhimillisyydestä. Eikä ihmisistä ruvettais väkipakolla vääntään mitään syntymäsairasta robottia!
Kun ongelmat pidetään yleisessä tiedossa, niin inhimillisyyden rajat säilyy. Terapeuteille tieto jää salaiseksi ja kuolettuu sen siliän tien. Yhteenvetona jäljelle jää tilastoja, joiden mukaan muokataan median avulla uutta ihmiskäsitystä.
Kun omat huolet jaetaan lähipiirin kanssa, hyöty on molemminpuoleinen. Kuitenkin ihminen kaipaa lähimmäisen huomiota ja hyväksyntää, ei terapeutin.
Olen myöskin sil kannalla että sinun kommenttisi on aikas huolestuttavia.
Saattaapi olla selkeämpää, jos selkeästi eritteilisit mielipiteitäsi. Jää ikävästi semmoinen yleispätevä vaikutelma.Tuo kuvaamasi yhteisö olisi optimaalinen. Voisi kääntyä ystävän, jopa monikossa: ystävien, puoleen ja uskoa huoliaan. Varmaan monella onkin tällaiseen mahdollisuus, mutta on niitäkin, joilla ei ole. Paras turvaverkko elon kupruihin on ystävät, joku, joka jaksaa kuunnella, olla siinä lähellä myötätuntoisena, vaikkei muuten osaisi auttaa. Uskon, että tällainen riittää valtaosalle viemään "mustan pois sydämestä".
Mutta ihan kaikkeen ei ystävä pysty, ei edes ystäväpiiri. Minäkin olen jonkun kerran elämässäni tuntenut suurta avuttomuutta ollessani kuuntelija. Haluaisi aivan kipeän välttämättömästi auttaa, mutta kun ei osaa.
Sitten on vielä tämä, että osa meistä on jonkinasteisia simpukoita, olen itsekin sellainen. Puhun paljon, mutten kerro paljon mitään itsestäni, mielipiteitä kyllä pursuan ympäriinsä. Ei tulisi kuuloonkaan, että tiettyjä haavojani uskoisin juuri kellekään tutulle (ne exät ovat olleet ainoita). Töppäilyitäni ja puutteitani kyllä naureskelen ääneen, sellainen ei heikota.
Jos tarvitsisin apua masennukseen, harhaisuuteen tms, menisin psykiatrille. Siinä on tervehtymistodennäköisyyden lisäksi sekin hyvä puoli, että "tieto jää salaiseksi", ei leviä suusta suuhun. Ei kaiken tarvitse olla yhteistä omaisuutta, eihän? - Pir
IndigoBlue kirjoitti:
"..että kaikkien ihmisten pitäisi käydä jossain elämänsä vaiheessa terapiassa."
Tulipas pitkä sepustus:-)Kipeä aihe, me ihmiset ollaan "laumaeläimiä", sosiaalisuus on ollut edellytys lajin säilymiselle. Ja ne aivot tietenkin, mutta aivoja on tarvittu nimenomaan sujuvaan ja oivaltavaan ryhmätoimintaan. Ei sosiaalisuuden, kanssaihmisten, tarve ole mihinkään meistä häippässyt muutamassa miljoonassa vuodessa, ei edes erakoilta.
Yhteiskuntakehitys on vienyt yltiöprivatisointiin, yhteisöt ovat sirpaloituneet, on useita viiteryhmiä. Kehittyy lisää suuria ihmiskeskittymiä, joissa on paljon yksinäisyyttä. Vieraannuttavia, kylmiä, rakenteellisesti tunne- ym. sosiaalisia siteitä rajoittavia (ja sellaisina sairaita) yhteisöjä, joissa sen jäsenet, asukkaat, yksilöt, tuppaavat sairastumaan laajemmassa määrin, kuin pienemmissä, ihmisen tajuttavissa olevan kokoisissa sosiaalisissa verkostoissa.
Kodit ovat enemmänkin linnoituksia kuin linnoja. Nykyään Helsingissäkin on ympäristö rakennettu sellaiseksi, ettei piipahtelu tutuissa edes kutsusta käy noin vain. Kadunvarsilla ei sallita parkkeerausta tai sallitaan vain asukaspysäköinti tai ei muuten vaan enää mahdu sekaan, taloyhtiöiden vieraspaikat on lakkautettu, mites kuljet? Bussit eivät liikennöi joka paikkaan, eivät varsinkaan iltamyöhällä. Niinpä niin, taksilla. Aina ei niitäkään saa tarvittaessa, ja on kallista. Meidät privatisoidaan vaikka väkisin! - Eliö
Pir kirjoitti:
Tuo kuvaamasi yhteisö olisi optimaalinen. Voisi kääntyä ystävän, jopa monikossa: ystävien, puoleen ja uskoa huoliaan. Varmaan monella onkin tällaiseen mahdollisuus, mutta on niitäkin, joilla ei ole. Paras turvaverkko elon kupruihin on ystävät, joku, joka jaksaa kuunnella, olla siinä lähellä myötätuntoisena, vaikkei muuten osaisi auttaa. Uskon, että tällainen riittää valtaosalle viemään "mustan pois sydämestä".
Mutta ihan kaikkeen ei ystävä pysty, ei edes ystäväpiiri. Minäkin olen jonkun kerran elämässäni tuntenut suurta avuttomuutta ollessani kuuntelija. Haluaisi aivan kipeän välttämättömästi auttaa, mutta kun ei osaa.
Sitten on vielä tämä, että osa meistä on jonkinasteisia simpukoita, olen itsekin sellainen. Puhun paljon, mutten kerro paljon mitään itsestäni, mielipiteitä kyllä pursuan ympäriinsä. Ei tulisi kuuloonkaan, että tiettyjä haavojani uskoisin juuri kellekään tutulle (ne exät ovat olleet ainoita). Töppäilyitäni ja puutteitani kyllä naureskelen ääneen, sellainen ei heikota.
Jos tarvitsisin apua masennukseen, harhaisuuteen tms, menisin psykiatrille. Siinä on tervehtymistodennäköisyyden lisäksi sekin hyvä puoli, että "tieto jää salaiseksi", ei leviä suusta suuhun. Ei kaiken tarvitse olla yhteistä omaisuutta, eihän?ja kymmenen pistettä Pirrille!
Tietysti myös näin.
Sillä ei usein ole väliä osaako varsinaisesti auttaa vaiko ei. Kunhan kuuntelee, on se pääasia. Toiselle se pelkkä kuuntelu voi olla korvaamatonta. Kaikessa ei voi auttaa, ihmisen on myös itsensä löydettävä vastaus. jo se kun selvitän päätäni puhumalla jollekin saatan löytää vastauksen sitä kautta. - Battery016
Eliö kirjoitti:
Minä olen täysin normaali!
Ollakseni normaali herään joka aamu, joskus herääminen saattaa venähtää pidemmäksi.
Normaalina minun täytyy syödä ruokaa joka päivä ja juoda vettä. Ilman näitä kahta perustarvetta en eläisi kovin pitkään.
Jotta syöminen ja juominen pysyisi tasapainossa ja myöskin mukavuus ja elossa oleminen olisi mahdollista on minun käytävä vessassa päivittäin.
Eikö tämä ole ihan normaalia?
On myöskin normaalia puhua ja olla hiljaa. Iloita ja mököttää. Olla pirteä ja välillä väsynyt. Olla järjissään ja olla hullu. Sairastua ja tervehtyä.
Syntyä ja kuolla.
Kaikki mahdollisia ihmmiselle eikö? Täysin normaalia.
En kestä myrkkyjä kuten syanidi, jos kestäisin, en olisi ihan normaali. Jos olisin mies ja synnyttäisin lapsen, en taitaisi olla ihan normaali.
Opiskelen koulussa, tai käyn töissä. Vaikken opiskelisi tai kävisi töissä, olisin silti normaali.
Olen ihan normaali ihminen. Miksi en olisi? Etkö sinä sitten ole? Kerro toki miksi et ole. Myöskin miksi ei normaalia pitäisi olemassa olla?ihmiset helposti lokeroivat toiset normaaleiksi ja ei-normaaleiksi kaiken maailman asioiden mukaan. mikä loppujen lopuksi on normaalia? jotkut ihmiset kuvittelevat itse olevansa normaaleja, mutta heidän mielestään esim. lesbot tai mielenterveysongelmaiset eivät ole normaaleja, jne.
- Jennifer
Muumityttö kirjoitti:
Kuullostaa vähän oudolta, että kaikkien pitäisi mennä terapiaan.
Tuon sinun ajatusmallisi mukaan ihminen olisi rakennettu niin, että elämään kuuluu ainoastaan onni. Että meillä ei olisi lainkaan selviytymismekanismeja omasta takaa, psyykettä jolla käsitellä ongelmia ja sosiaalista verkostoa jonka kanssa jakaa elämää.
Lähtökohtaisesti elämässä on ongelmia. Se kuuluu asiaan. Varsinkin nuorempana. Ongelmat ovat alussa (nk. tavanomaisessa elämässä) pienemmässä mittakaavassa, ja kun elämä muutenkin monimutkaistuu ja rikastuu, monimutkaistuvat ongelmatkin.
Mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että on aivan hassu tai minusta jopa järjetön ajatus se, että kaikkien ihmisten pitäisi marssia terapiaan valittelemaan sitä, että elämässä on ollut siihen itsestäänselvästi kuuluvia pettymyksiä ja turhaumia. Jos tosiaan kukaan meistä ei osaisi itse käsitellä omia ongelmiaan, tai meille ei olisi luotu tai annettu minkäänlaista psyykettä, niin siinä tapauksessa tuollainen mekaaninen huolto voi olla ihan luonteva ratkaisu.
Minä en ole tarvinnut terapeuttia enkä toivottavasti tarvitsekaan. On kivoja ystäviä joiden kanssa puolin ja toisin jaetaan näitä elämän synkkiä ja kirkkaita hetkiä. Tarpeen tullen niitä ruoditaan sitten kyynelten kera.
Lapsuuteni on kaiketi ollut ihan tavallinen...pitäisi saada tietyn tyyppistä opetusta, jotta me ihmiset osaisimme paremmin käsitellä tunteitamme, ongelmiamme jne..
Uskon vakavissani, että meillä kaikilla ihmisillä on joitakin selvittämättömiä asioita lapsuudessaan/nuoruudessaan, joita pitäisi hoitaa/selvittää.
Ongelmia ei tarvitse keksiä, niitä on kyllä jokaisella muutenkin.
Olen muuten myös sitä mieltä, ettei lapsia niin vain saa väsätä, vaan siihenkin pitäisi ihmisiä opettaa/kouluttaa.
Myöskään kysymys ei mielestäni ole nykypäivän ongelmista, vaan nämä ongelmat ovat olleet olemassa aina.
- Öile
Mielestäni minulla on ollut onnellinen lapsuus. Tosin paljon äksöniä siihen on sisältänyt ja myöskin varsin ikäviä tapahtumia. Lapsuus on kokonaisuus, joten voin pitää sitä hyvillä mielin onnellisena.
Terapiassa en ole käynyt. Tai ehkä mä joskus pienenä jollain psykologi tädíllä kävin kiusausjuttujen takia.
Pääosin olen itse pohtinut ja käynyt asioita läpi. n 9-12 vuotiaana eräät aikaisemmat ongelmat/tapahtumat vaivasivat minua aikas paljon. Näin painajaisia öisin ja en saanut unta öisin kun menneisyys painoi pahasti mielessäni.
Olen päässyt asioiden yli olemalla vahvasti itseni, enkä ole antanut muiden mielipiteiden muuttaa minuuttani. Kiusaamis asioissa vanhempien ja kavereiden tuki on ollut korvaamatonta. ..ja oma sitkeä, välinpitämätön luonteeni.
Näytelmä harjoitukset, muu fyysinen ja leikin omainen toiminta avaa ihmistä uskomattoman paljon.
Ylipäätään asiat, jotka yllyttävät sosiaaliseen kontaktiin. - Masis
tai paremminkin turvaton. Väkivaltaa, heitteillejättöä, koulukiusaamista... Terapioissa juossut koko ikäni,aina välillä osastollekin joutunut, takana rikollisuutta, huumeita, alkoholin ja lääkkeiden väärinkäyttöä. vasta nyt päälle kolmekymppisenä tuntuu että asioita alkaa ymmärtää ja nähdä laajemmin. Ihmissuhteita on tullut ja mennyt, ongelmaisen kanssa ei ole helppo seurustella, varsinkaan toisen yhtä ongelmaisen. Tänään olen kuivilla ja saan hoitoa. Valoa näkyy viimein tunnelin päässä, vaikka ei sitä olisi uskonut...
- Lumikki
on suhteellista. Itselläni on ollut päällisin puolin aika sekava lapsuus; alkoholistivanhemmat ja muutenkin alkoholismia suvussa. Vaikka minulla onkin ollut turvallinen aikuinen, joka on pysynyt ja hoitanut minua, niin hän ei pystynyt poistamaan alkoholistien aikaansaamaa jännitystä, turhautumista, pelkoja, ahdistusta ja häpeää. Olin hyvin ujo ja arka lapsi, mutta silti koen lapsuuteni olleen pääosin onnellinen...kaikesta huolimatta.
En ole koskaan käynyt terapiassa, mutta olen harkinnut sitä. Ihanat ystävät, harrastukset, luova toiminta, itseilmaisu, liikunta ja avoimet välit perheeseen on auttanut minua selviämään.
- Patu
Tiedän, että homoseksuaalin elämä on valtaväestön verrattuna mutkikkaampaa ja henkisesti rankempaa. Ehkä monet asiat selittävät, miksi niin moni on oikeasti vaikeuksissa itsensä kanssa. Tiedä sitten, kuinka monen ongelmat kumpuavat onnettomasta lapsuudesta?
Mulla on ollut ihan hyvä lapsuus. Mitä nyt isä tykkäsi juoda viinaa ja huutaa lapsilleen ja vaimolleen. Mitään suuria draamoja tai tragedioita ei lapsuuteni liity. Esimerkiksi oma suhteeni viinaan on "terve", vaikka isälleni se oli ongelma.
En ole koskaan käynyt terapiassa enkä ole koskaan ollut masentunut sillä tavalla. Yhden suhteen loppu otti koville, mutta kiitos ystävilleni, jotka puhuivat kanssani. En silloinkaan uskonut, että siitä jäisi minulle mitään suuria traumoja, vaikka rankkaa olikin.
Niin siis, mitä mä olinkaan ihmetellyt. Sitä, kuinka moni tapaamani lesbo käy terapiassa/on käynyt terapiassa/on kokenut väkivaltaa USEIN juuri raiskauksia etc... Miten se voikaan olla noin "yleistä"? Olenko itse ollut sitten niin onnekas, että olen välttynyt tuollaisilta asioilta? - Zorro
Kyllä minulla oli hyvä lapsuus, sisarukset ja vanhemmat jotka pysyivät naimisissa, ei alkoholia, väkivaltaa tai muutakaan sellaista. Kaikenkaikkiaan hyvä lapsuus.
Sairaus varjosti lapsuuttani, ja myös lesbouteni siten etten tajunnut miksi tunsin niin kuin tunsin, jo lapsesta lähtien. Se ahdisti ja hämmensi ja teki lapsuudesta ja nuoruudesta toisinaan sekavaa aikaa. Yksi syy miksi tiedän syntyneeni lesboksi, eli olen aina ollut lesbo.
Olosuhteet siis hyvät, mutta sisälläni toisinaan aikamoinen myllerrys. - Pikkis
Eli kotona kaikki hyvin ja onnellista, mutta oman pään sisällä kävikin kova myllerrys -paljon kysymyksiä omaan identiteettiin liittyen. Mulla jo aika pienestä pitäen. En tiennyt miksi ja miten olin erilainen... vasta paljon myöhemmin kun ystäväni joutui avaamaan silmäni kun aina vaan "vaelsin mustat laput silmillä".
- Pir
Enimmäkseen, yksinäinen vain jotenkin. Maalla oli pulaa ikäisistäni leikkikavereista. Pari poikaa naapureina, hieman kauempana serkkupoika ja hänen kaverinsa, nekin poikia. Näiden kanssa oli kivaa, kunnes tultiin ikään, jossa pojat ja tytöt eivät enää leiki keskenään.
Mitä ei ole, sitä ei oikein osaa kaivata, mm. äitiä, olin pieni tärriäinen kun hän kuoli. Isä oli kyllä täydellinen emotyyppi, paapoi. Vanhemmat sisarukset muuttivat varhain Hkiin, joten yksinäistä kotonakin. Isosisko kertoi kirjeissä, mitä tytön tulee tietää, ei niistä faijan kanssa voinut. Niin että koulun tytöt olivat minusta supernaisellisia, apinoin käyttäytymismalleja - niitä mitkä kelpuutin - etten täysin olisi tyrinyt. Suljettu pikkulady-porukka jopa valitsi joukkoonsa, mutta se onneksi lopahti kesälomaan, huh. Mutta tuo jonkinlainen perusyksinäisyys on ollut trauma. Siitä huolimatta, että puheliaana ja iloisena (urheilullisenakin, tosin vain kakarana) olin tavallaan suosittu.
Muutin itsekin kovin nuorena Hkiin ja otin tavoitteeksi tyttöjen ja naisten maailmaan tutustumisen. Pojat olivat helppo nakki, myös miesten kanssa on sujunut mutkattomasti (muu paitsi seksi). Noo, tällä naisiin tutustumisen tiellä ollaan ;).
Terapiassa en ole käynyt, en ole tuntenut tarvetta. Minusta ko. palvelut on Suomessa nostettu jonnekin ihme sfääreihin. Olen sitä mieltä, että kynnystä terapointiin pitäisi madaltaa reippaasti, pääsyä helpottaa ja istuntomaksun olla sellainen, että muillakin kuin varakkailla on siihen mahdollisuus. Riittävän nopeasti.
Eli panostuksia lisää yhteiskunnalta, panostukset maksaisivat taatusti itsensä takaisin. Mielenterveyshäiriöt ovat kai suurin syyryhmä työkyvyttömyyteen, osatekijänä mm. rikollisuudessa, prostituutiossa, väkivallanteoissa ym. Puhumattakaan inhimillisistä kärsimyksistä, joita hoitamaton psyyke aiheuttaa yksilössä itsessään, ja ne ongelmat kertautuvat läheisissä. Asioita ei pitäisi päästää pisteeseen, jossa ihmiset katkeavat. Mutta Suomessa vaan yksin sinnitellään, ja yritetään itse urheasti ratkaista ongelmat, aivan. Jos ei muuten, niin juomalla taju kankaalle. Tulokset ovat nähtävissä. - pihjala
oli onnellinen omasta mielestäni ja sain mennä ja olla niinkuin halusin (tietysti vanhempien asettamat rajat) mukaan lukien. Muutenkin minulle hyvät muistot lapsuus ajalta.
- Hilma
Lapsuus oli ihan onnellinen, maalla metsän keskellä, eläinten seassa. Isovanhemmat piti huolta, eivät juoneet eikä tapelleet lasten nähden. Sieltä sai voimavaran kestää maailman kolhut myöhemmin.
- hubhub
no tehdään tästä proosallinen kertomus.. lyhyesti siis: tuntui se silloin lapsena rankalta ko oli/on herkkä ihmislapsi muutenkin. Selkäänsä sai kun teki jotain tuhmaa mutta usein sai selkään ihan pikkujutuista. Eritoten omituisinta oli se miten kaikki(no ei nyt ihan kaikki) tekemiset väännettiin vittuiluksi ja tuntui ku asuisi jossain hullujen huoneella. Varsinkin äiti osasi kieroilla mitä ihmeellisimpiä asioita. no valitan tietysti turhasta, mutta esimerkiksi omalle lapselle en tekisi niin että ensin antaisin selkään ja tukistaisin ja sitten ottaisin valokuvan siitä lapsen itkusta että saisin vielä nöyryyttää enemmän.
no jaa. jos unohtaa tuollaiset pikkuseikat niin ihan lapsuus oli. kiitollisin olen ehkä siitä ollut että isukka pisti lapset tekemään töitä lapsest pitäen niin on keskivertonaista vahvempi ja jaksaa tehdä duunarihommia kunnialla. - miltzu
Meil oli ihan keskiluokkainen ja keskinkertainen perhe..
Mä olin aika vilkas lapsi=aina menossa.. Ja sit tietty ikkunoita hajosi ym. Ja tukkapöllyä tuli.
En jaksanut kodin rauhallisuutta ja sääntöjä, joten n 15v muutin jo pois.. Jälkikäteen sen oon tunnustanut virheeksi. Olisi pitänyt se murrosiän loppu olla kotona taistelemassa eikä maailmalla..
Ikävintä oli huomata jo alakoulussa että tytöt enemmän kiinnostaa kuin pojat.. Ja siitä tuli sitten kaikenlaista syyllisyyttä ja häpeää..- martsa
oli sekä hyviä että huonoja puolia riippuen siitä, mitä haluaa painottaa. Kärsin vanhempien avioerotörttöilyistä ja vaihtuvista mies-naisystävistä. Kummatkin vanhemmat olivat lisäksi suhteellisen paljon poissa työnsä takia, ja olin vuorotellen jomman kumman luona.
Suku ei ollut mitenkään etualalla, sen sijaan meillä oli paljon juhlia joissa vanhempani ystävineen joivat viiniä, lauloivat, mäikkäsivät ja paransivat maailmaa. Hyvänä puolena pidän sitä, että isäni ja äitini pysyivät ystävinä loppuun saakka ja myös isäni ex-vaimot olivat ystäviä keskenään.
No tuo ei kai ollut juuri sitä yhteisöllisyyttä josta täällä keskusteltiin - yksi vanha ystäväni asuu Hollannissa jossa yhteisöllisyys on perinteisesti ollut aivan toisella tasolla myös kaupunkitaajamissa. Maaseudulla meilläkin on ollut aitoa yhteisöllisyyttä - uusyhteisöllisyyttä löytyy ainakin jossakin määrin kaupungeista, vertaisryhmistä, opiskelijakollektiiveista, yms, ei kuitenkaan riittävästi, koska ihmiset tuntuvat kaipaavan sitä.
Itse olen käynyt läpi pitkän terapian ja ollut vähän aikaa myös analyysissa. Ymmärrän hyvin miksi esim Jennifer painottaa terapian tärkeyttä - sanotaan että ihmisestä huomaa, onko hän käynyt analyysin tai terapian läpi (tämä ei kuitenkaan tee terapian läpi käyneestä parempaa ihmistä kuin terapiassa käymättömästäkään). Minulla on terapiasta erittäin myönteisiä kokemuksia, koin sekä terapian että analyysin tarjoavan minulle instrumentit käsitellä itsenäisesti omaa problematiikkaani.
Asioita voi käsitellä myös ystävien kanssa, mutta kuitenkin eri tasolla kuin terapiassa. Kaikilla ei ole mahdollisuutta mennä terapiaan eivätkä kaikki ehkä sitä tarvitsekaan. Joskus kuitenkin tulee mieleen, että nämä identiteettikiemurat ovat hlb-tyypeillä (homoilla, lesboilla, biseksuaaleilla) niin monmutkaisia että terapiasta ei voi olla olematta hyötyä.
- tradefox69
Tavallinen perhe: isä, äiti, sisko, ja veli.
Normaali aktiivinen villi huoleton kakara olin aina rippikouluikään saakka, johon lapsuus tavallaan loppui.
Alkoi kaljanjuonti- ja biletysviikonloput ja silloin tunsin olevani maailman yksinäisin, kun kaverit alkoivat löytää poikaystäviä ja itse tiesin että olisin halunnut olla toisen tytön kanssa...mutta eihän sitä uskaltanut kenellekään mitään sanoa. Pelkäsi vaan että joku vielä lukee ajatuksetkin...Piti siis valita joku poika tai yksinolo, valitsin jälkimmäisen.
Eli ikävuodet noin 15-19 olivat kyllä aika angstisia ko. yksinäisyyden- ja erilaisuudentunteen takia, mutta sitten muutinkin lukion jälkeen Helsinkiin ja löysin heti sitä mitä olin aina ENITEN MAAILMASSA halunnutkin - naisia.
Missään terapiassa en ole koskaan käynyt - en ole kokenut tarpeelliseksi, tai ei oikein ole mitään aihetta mistä jollekin terapeutille haluaisin jutella...(onneksi kai...)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi403771Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal333364- 692968
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912820- 351828
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no831816- 241659
- 281597
- 291579
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231564