En saa laskettua tämmöistä tehtävää: Origosta O alkava vektori OP on vektorin 3i j suuntainen, ja sen kärki P on pisteiden A=(1,2) ja B=(7,1) yhdysjanalla. Missä suhteessa piste P jakaa janan AB?
Mitä tarkoittaa yhdysjana?
Auttakaa!
Ongelmia pitkän matikan laskussa
6
4790
Vastaukset
- matikka5
vastaukseksi pitäisi tulla 5:4
- matikkaaaa
Yhdysjanalla tarkoitetaan tässä tehtävässä sitä janaa, joka kulkee pisteestä A pisteeseen B.
- ylioppilas1
Nyt tulee niin sekavasti tämä tehtävä että tuskin kukaan saa selvää.
Vektorit:
AB=6i-j
OA=i 2j
OP=(3i j)*t=3ti tj, kun tiedetään, että vektori OP on 3i j suuntainen.
OP=OA AP, toisaalta AP=sAB
OP=OA sAB
3ti tj=i 2j s(6i-j)
3ti tj=i 2j 6si-sj
i(3t) j(t)=i(1 6s) j(2-s)
Vektorien yksikäsitteisyyden nojalla saadaan yhtälöpari:
{3t=1 6s
{t=2-s
Sijoitetaan alempi yhtälö ylempään
=> 3(2-s)=1 6s
6-3s=1 6s
9s=5
s=5/9
Sijoitetaan s=5/9 yhtälöön AP=sAB, jolloin AP=(5/9)AB
Tällöin toisen puoliskon (PB) on oltava 4/9, joten Piste P jakaa janan AB suhteessa 5:4- matikka5
Kiitoksia vastauksesta! Huomenna olisi koe joten olisin ollut pulassa! :)
- ylioppilas1
Loppuun vielä tarkennusta, että vektorin PB on siis oltava (4/9)AB.
- ihmettelinkin että m
Mulla töksähti tohon AB janan vektorin luomiseen. Aloin plussaamaan ne pisteet vaikka olisi pitänyt miinustaa huoh.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1701093
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132857- 84793
- 51738
Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55539Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä295533Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?37531Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t215479- 49477
Kalle irtisanoutui
Kävi, kuten odotettiin. Paras ratkaisu paitsi Orimattilalle myös Larssonille. Seuraavaksi joudutaan mittaamaan kaupungin53464