Osaisiko joku ammattimies neuvoa naisihmistä ja antaa neuvoa ja apua grillikodan käsittelyyn. Millä kannattee käsitellä sisä ja ulkopuoli ettei tulisi hometta ja kota pysyisi hyvässä kunnossa pitkään?! Kota on tehty männystä ja sisältää hieman myös kuusta. Entä maali, voiko maalin laittaa päälle käsittelyn jälkeen? Kaikki vinkit tervetulleita!
Grillikodan käsittely
3
7942
Vastaukset
- Pinotexia pintaan
Jos se on uusi ja käsittelemätön, älä maalaa heti vaan anna olla ainakin kesän yli. Tarttuu paremmin. Sitten joku öljypohjainen, liuotinohenteinen kuultava puunsuoja esim. Pinotex Classic jos höylähirttä tai Pinotex Extra jos sahattu pinta.
"Puupuhdas pinta pohjustetaan Pinotex Basella tai Pinotex Superbasella". Itse en ole pohjusteita käyttänyt, mutta tuskin niistä haittaakaan. Oletuksena, sisäpuolelle vois riittää pelkästään tuo väritön pohjuste.
Älä maalaa kovin paksua kerrosta ja ekan kierroksen voi maalata vaikka hiukan ohennetulla maalilla. Ohuempikin kerros kestää, on silmään nätimpi ja on sitten helpompi tehdä pohjatyöt ennen seuraavaa maalausta. Yleensä riittää pyyhkäsy jämäkkäjouhisella harjalla.
http://www.pinotex.fi/produkter/outdoor/wood-facade-translucent/classic/ - maalaaja kokemusta
Nyt tulee semmoinen nouvo jota ihan ammatti miehet ovat suositelleet ja itsellänikin on kokemusta asiasta. Vedä grillikotaan mahdollisimman uututtaan tikkurilan valttipohjuste sekä ulko että sisäpintaan. ja älä nuukaile valttauksessa,valtti on väritöntä ja suojaa vain mädäntymiseltä,homeelat ynm. joten valtin kuivuttua vedä vesiohnteinen kallis,mutta hyvä maali esim tikkurilan ultra. itse olen laittanut valttia ja kyseistä maalia taloon,mökkiin,kotasaunaan,varastoihin ja aitaankin, kaikki pysynyt hyvässä kunnossa ja pinnassa,toisin kuin jollain tuttavillani. tätä suosittelee ammatti miehet ja minä itse, reilusti tikkurilan valttia ja tikkurilan ultraa, oisikohan tuo maali ollut vielä tikkurilan ultra classic...
ÄLÄ laita pinotexiä,olen nähnyt että lauta pinta käsii kymmenen vuoden päästä pahasti vaikka olisi maalattu.- Pinotexia pintaan
"ÄLÄ laita pinotexiä,olen nähnyt että lauta pinta käsii kymmenen vuoden päästä pahasti vaikka olisi maalattu."
Oikein kun tekee, kestossa ei ole isoa eroa ja ainakin omasta mielestä hirsipintaiseen Grillikotaan kuuluu joko jokin perinnemaali tai kuultava/kirkas ja nimenomaan öljypohjainen puunsuoja. Lisäksi öljypohjainen on todellakin helppo pohjustaa huoltomaalausta varten kunhan muistaa, ettei vedä alunperinkään turhan vahvaa kerrosta. Usein myös riittää vain sen aurinkoisimman sivustan huoltomaalaus. Alkuun se on tietty hieman vanhaa pintaa kirkkaampi, mutta haalistuu kesällä oikeaan sävyyn 1-2 kk.
Myös sävy vaikuttaa kestoikään. Tumma väri, olipa se öljymaali tai vesiohenteinen eli kansankielellä "lateksi", ravistuu aurinkoiselta sivulta nopeammin kuin vaaleasävyinen maali/puunsuoja.
Mutta tekipä nyt sitten niin tai näin, eipä siinä kovin korkealta pääse tipahtaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1094236
- 783476
Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?803292Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?243199Just alkoi ottamaan päähän
Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk223142- 722896
"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m452770Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim612721Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.852539- 332384