Kuka asuu asunnossani?

Petetty vuokraemäntä

Saanko mistään selville, kuka on kirjoilla asunnossani, jonka olen vuokrannut? Väestörekisterikeskuksesta en löytänyt sellaista palvelua.
Miten yrityksen rekisteröinti toimii eli tarkastetaanko jossain, että osakeyhtiön osoite on oikea? Vuokralle antamani asunto on osoitteena useille yrityksille, joiden omistajaan minulla ei ole mitään suhdetta. Onkohan tämä poliisiasia?

19

8301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eihän se mitenkään sinulle kuulu kenen, tai minkä yrityksen, postit huoneistoon tulee.

      Vuokralaisella ei ole mitään lakisääteistä pakkoa ilmoittaa osoitettaan väestörekisterikeskukselle, joten siinäkään ei ole mitään väärää. uoneiston asukkaiden lukumäärä tulee tietenkin ilmoittaa vuokranantajalle jos huoneisto sijaitsee asunto-osakeyhtiössä.

      Lisäksi vuokralainen on oikeutettu alivuokraamaan enintään puolet huoneistosta kolmannelle osapuolelle sinua kuulematta. Siinä tilanteessa voisit tietenkin mennä oikeuteen, mutta se että jonkun/joidenkin yrityksen/ten kirjeet on osoitettu huoneistoon ei takuulla riitä alivuokrauksen kieltämiseen.

      Joten taidat pikkuisen ylireagoida toisarvoiseen asiaan. Lisäksi tekisi mieli kysyä mistä tiedät niistä kirjeistä, ettet vain omin luvin olisi käynyt nuuskimassa asunnossa...

      P.S. Ja lisäksi yksikään viarnomainen ei tarkista yritysrekisterin osoitetietojen paikkansapitävyyttä, eli joku on vain voinut päättää jonkun osoitteen käyttämisestä vailla aikomustakaan hakea postia, tai asunnossa on joskus asunut henkilö jolla on ko. yritykset.

      • Marjo Maistraatti

        Kyllä Suomessa on ihan lakisääteinen velvollisuus ilmoittaa osoite maistraattiin. Eli kotikuntasi maistraatista saat tiedon, ketkä ovat VIRALLISESTI kirjoilla asunnossa. Jos joku asustaa siellä pimeästi, nin se ei tietenkään siellä näy.
        Taloyhtiöt esim. tilaavat maistraatista noita tietoja, kun tarkastavat vesimaksuja.


      • Marjo Maistraatti kirjoitti:

        Kyllä Suomessa on ihan lakisääteinen velvollisuus ilmoittaa osoite maistraattiin. Eli kotikuntasi maistraatista saat tiedon, ketkä ovat VIRALLISESTI kirjoilla asunnossa. Jos joku asustaa siellä pimeästi, nin se ei tietenkään siellä näy.
        Taloyhtiöt esim. tilaavat maistraatista noita tietoja, kun tarkastavat vesimaksuja.

        Mikään laki ei velvoita ilmoittamaan yhteystietojaan yhtään minnekään. Lisäksi tietojen luovutuksen voi kieltää perustelematta syytä. Eli mitään luotettavaa mahdollisuutta selvittää asukkaan henkilöllisyyttä ei ole kuin viranomaisilla.


      • le5

        Ei kai nykyisin ne kirjeet niinkään riso, nehän voi palauttaa postiin. Mutta kun googlaa osoitteen, ja sieltä tulee esiin sivukaupalla erilaisia yrityksiä, jotka eivät ole vuokralaisen, ottaa varmaan päähän. Kai nyt joku kontrolli pitäisi olla, ettei toisen asunto-osoitetta saisi käyttää hämäräperäisiin yrityksiin.


      • le5 kirjoitti:

        Ei kai nykyisin ne kirjeet niinkään riso, nehän voi palauttaa postiin. Mutta kun googlaa osoitteen, ja sieltä tulee esiin sivukaupalla erilaisia yrityksiä, jotka eivät ole vuokralaisen, ottaa varmaan päähän. Kai nyt joku kontrolli pitäisi olla, ettei toisen asunto-osoitetta saisi käyttää hämäräperäisiin yrityksiin.

        Hämäräperäsiin?? Viitsisitkö perustella.....


      • Marjo Maistraatti
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Mikään laki ei velvoita ilmoittamaan yhteystietojaan yhtään minnekään. Lisäksi tietojen luovutuksen voi kieltää perustelematta syytä. Eli mitään luotettavaa mahdollisuutta selvittää asukkaan henkilöllisyyttä ei ole kuin viranomaisilla.

        Ei kannattaisi väittää, en viitsi etsiä suoraa lakipykälää, mutta väestörekisterikeskuksen sivuilta:
        "
        Muuttoilmoitus tulee lain mukaan tehdä aina, kun muuttaa pysyvästi asunnosta toiseen tai kun tilapäinen oleskelu toisessa osoitteessa kestää yli kolme kuukautta. Ilmoituksen voi tehdä aikaisintaan kuukautta ennen muuttopäivää. Sen tulee kuitenkin olla maistraatissa viimeistään viikon kuluttua muutosta.
        "
        Tietojen luovutuksen voi kyllä kieltää.


      • 44556666666666666666
        Marjo Maistraatti kirjoitti:

        Ei kannattaisi väittää, en viitsi etsiä suoraa lakipykälää, mutta väestörekisterikeskuksen sivuilta:
        "
        Muuttoilmoitus tulee lain mukaan tehdä aina, kun muuttaa pysyvästi asunnosta toiseen tai kun tilapäinen oleskelu toisessa osoitteessa kestää yli kolme kuukautta. Ilmoituksen voi tehdä aikaisintaan kuukautta ennen muuttopäivää. Sen tulee kuitenkin olla maistraatissa viimeistään viikon kuluttua muutosta.
        "
        Tietojen luovutuksen voi kyllä kieltää.

        Voit halutessasi jäädä siihen kuntaan josta muutat statuksella 'vailla vakinaista asuntoa' toiseen kuntaan. Tällöin kaikki verotusjuttusi ja julkinen terveydenhuoltokin jää edelleen siihen kuntaan josta muutat. Vain pelkästään virallieksi postiosoitteeksi voit ottaa sen asunnon johon muutat. Tämä ihan riippumatta siitä missä muussa kunnassa tämä asunto sijaitsee ja vaikka se on ihan viralliseksi asunnoksi luokiteltava eikä mikään vapaa-ajan asunto. Sillä taasen ei tässä ole mitään merkitystä ostatko tuon postiosoitteeksesi ottamasi asunnon johon muutat tai vuokraatko sen. Eli sama postiosoite voi olla käytössä useilla henkilöillä tai firmoillakin vaikka ei nämä asunnossa asuisi eivätkä edes kirjoilla k.o. kunnassa olisi.

        Mulla on itsellänkin nyt niin, että muutettuani tuosta naapurikunnasta tähän jäin kirjoille sinne statuksella 'vailla vakinaista asuntoa' Tämä asuntoni on siis nykyään vain virallinen postiosoitteeni joskin tämä myös asuntonanikin on toiminut ja yhden vesimaksun olen tästä maksanut.


      • 77888555556666666666
        le5 kirjoitti:

        Ei kai nykyisin ne kirjeet niinkään riso, nehän voi palauttaa postiin. Mutta kun googlaa osoitteen, ja sieltä tulee esiin sivukaupalla erilaisia yrityksiä, jotka eivät ole vuokralaisen, ottaa varmaan päähän. Kai nyt joku kontrolli pitäisi olla, ettei toisen asunto-osoitetta saisi käyttää hämäräperäisiin yrityksiin.

        Mulla on toinen asunto jota olen pitänyt myös omana asuntonani ja sitä sisustanut kun e on uusi. Tämä uusi asunto ei siis ole koskaan ennen ollut kenenkään asuntona, enkä ole minäkään sitä kenellekkään omaksi osoitteeksi antanut.
        Kuitenkin on alkanut sitkeästi tulla tämän asunnon osoittella sinne postilaatikkoon minulle aivan tuntemattoman henkilön jotain teleoperaattorin laskuja. Kävin jo kerran asiasta ilmoittamassa k.o. teleoperaattorille, mutta edelleen on vaan tullut sieltä laskua. No ei mnun sitä laskua tarvitse maksaa.
        Kyllä näitä vääriä osoitteita voidaan antaa eri yhteyksissä. Postiosoitteet ovat julkisia ja kenen hyvänsä saatavilla.


      • ei rangaistusta
        Marjo Maistraatti kirjoitti:

        Ei kannattaisi väittää, en viitsi etsiä suoraa lakipykälää, mutta väestörekisterikeskuksen sivuilta:
        "
        Muuttoilmoitus tulee lain mukaan tehdä aina, kun muuttaa pysyvästi asunnosta toiseen tai kun tilapäinen oleskelu toisessa osoitteessa kestää yli kolme kuukautta. Ilmoituksen voi tehdä aikaisintaan kuukautta ennen muuttopäivää. Sen tulee kuitenkin olla maistraatissa viimeistään viikon kuluttua muutosta.
        "
        Tietojen luovutuksen voi kyllä kieltää.

        Jos muistan oikein niin muuttoilmoitus pitää tehdä, mutta tekemättä jättämisestä ei ole määrätty mitään rangaistusta, eli käytännössä voi jäättää muuttoilmoituksen tekemättä, eikä siitä seuraa mitään.


    • näitä nähty

      välittäjäntekel puhuu taas paskaa, tottakai asunnon omistajalla on oikeus tietää kuka siellä asuu ja käytetäänkö asuntoa laillisiin tarkoitusperiin. Lisäksi vuokranantajalle pitää ilmoittaa, jos alivuokraa asuntoa.
      Kaikenlaista skeidaa ne jotku suoltaakin.
      Ei muka oo pakko ilmoittaa osoitetta, rikolliset ei ilmoita, onneksi loppuu tuo poste restante-toimintakin ellei ole jo loppunut.
      Kysy taloyhtiön isännöitsijältä asiantilaa, sinähän hallinnoit osakeita ja jo s ei selviä, nakkaa pihalle asukki, menee vielä maine asunnolla, hankala vuokrata ja hankala myydä eteenpäin.

      • "tottakai asunnon omistajalla on oikeus tietää kuka siellä asuu"

        Ihan oikeassa olet, mutta maistraatista tai taloyhtiöltä ei välttämättä sitä saa. Sama koskee alivuokrausta (jota vuokranataja ei voi kieltää).

        Kun sinä pikkuinen edelleen uskot joihinkin aataminaikaisiin uskomuksiin, nin uskot varman vielä lakisääteisten talonkirjojen olemassaoloon ja pakolliseen osoiteilmoitukseen viranomaisille. Ikävä tuottaa petymystä tuollaiselle umpikommunistille, mutta taloyhtiöllä ei edes ole oikeutta pitää kirjaa asukkaiden henkilöllisyydestä (ilman asukkaan antamaa kirjallista suostumusta). Irtolaislaki taas on kumottu n. 30 vuotta sitten, eli kenenkään ei tarvitse olla kirjoilla missään. Meille kummallekaan ei kuulu tällaisen ratkaisun tehneen henkilön mahdollisesti kohtaamat vaikeudet sosiaalietuuksien yms kanssa, koska hänen on oikeus toimia näin.

        P.S. Kukaan ei saa minun osoitetietoja mistään, viranomaisia lukuunottamatta. Taloyhtiölle olen toki ilmoittanut kaikki tietoni. Syynä on eksäni, jonka ei takuulla tarvitse tietää missä asun!!


      • 44456668888888888888
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        "tottakai asunnon omistajalla on oikeus tietää kuka siellä asuu"

        Ihan oikeassa olet, mutta maistraatista tai taloyhtiöltä ei välttämättä sitä saa. Sama koskee alivuokrausta (jota vuokranataja ei voi kieltää).

        Kun sinä pikkuinen edelleen uskot joihinkin aataminaikaisiin uskomuksiin, nin uskot varman vielä lakisääteisten talonkirjojen olemassaoloon ja pakolliseen osoiteilmoitukseen viranomaisille. Ikävä tuottaa petymystä tuollaiselle umpikommunistille, mutta taloyhtiöllä ei edes ole oikeutta pitää kirjaa asukkaiden henkilöllisyydestä (ilman asukkaan antamaa kirjallista suostumusta). Irtolaislaki taas on kumottu n. 30 vuotta sitten, eli kenenkään ei tarvitse olla kirjoilla missään. Meille kummallekaan ei kuulu tällaisen ratkaisun tehneen henkilön mahdollisesti kohtaamat vaikeudet sosiaalietuuksien yms kanssa, koska hänen on oikeus toimia näin.

        P.S. Kukaan ei saa minun osoitetietoja mistään, viranomaisia lukuunottamatta. Taloyhtiölle olen toki ilmoittanut kaikki tietoni. Syynä on eksäni, jonka ei takuulla tarvitse tietää missä asun!!

        Ainakin mulla on vuokrasopimuksissa ,että vuokralainen ei saa asuntoa edelleen vuokrata tai alivuokralaisiakaan pitää. Nämä on Vuokraturvan tekemiä sopimuksia, kun olen sitä käyttänyt. Itse en kyllä välittäisi mitään alivuokralaisten pitämisestä kunhan asiallisesti asunnossa on ja vuokransa maksaa. Mutta kun maksan vesimaksun yhtiövastikkeen kanssa niin kyllä sieltä joku voisi ilmoittaa jos asunnossa pidempään asuisi useampia kuin mitä näistä vesimaksua maksetaan.


      • mitättöimiä
        44456668888888888888 kirjoitti:

        Ainakin mulla on vuokrasopimuksissa ,että vuokralainen ei saa asuntoa edelleen vuokrata tai alivuokralaisiakaan pitää. Nämä on Vuokraturvan tekemiä sopimuksia, kun olen sitä käyttänyt. Itse en kyllä välittäisi mitään alivuokralaisten pitämisestä kunhan asiallisesti asunnossa on ja vuokransa maksaa. Mutta kun maksan vesimaksun yhtiövastikkeen kanssa niin kyllä sieltä joku voisi ilmoittaa jos asunnossa pidempään asuisi useampia kuin mitä näistä vesimaksua maksetaan.

        Laittomilla ehdoilla voi pyykiäpersettä, niillä ei ole mitään virkaa. Et voi rajoittaa asunnon käyttöä tuolla tavalla.


    • asunnonvälittäjä

      Vaikka voisi kuvitetta että vuokrasopimuksen laatiminen on helppoa niin hyvin suuri osa niistä on jollain tavalla väärin laadittu jos vuokranantaja laatii itse sopimuksen, valitettavasti taitaa olla jopa niin vaikeaa ettei kaikki ammattilaisetkaan osaa sopimusta laatia jos tuollaisia edellä mainittuja ehtoja sopimuksiin laitetaan.

      • 44555666666666688888

        Tarkoitatko Vuokraturvan tekemiä vuokrasopimuksia. Mä kyllä pidän vuokrasopimusta aika pätävänä asiakirjana. Mitä vuokrasopimuksessa lukee niin sillä mennään, ja kyllä se noteerataan vaikka käräjillä.


      • lukee laissa
        44555666666666688888 kirjoitti:

        Tarkoitatko Vuokraturvan tekemiä vuokrasopimuksia. Mä kyllä pidän vuokrasopimusta aika pätävänä asiakirjana. Mitä vuokrasopimuksessa lukee niin sillä mennään, ja kyllä se noteerataan vaikka käräjillä.

        Lakia ei voi sopimuksilla ohittaa ja laissa nimen omaan lukee että vuokralainen saa alivuokrata enintään puolet asunnosta.


    • asunnonvälittäjä

      Riippumatta siitä kuka vuokrasopimuksen laatii, alivuokrauksen kieltävä ehto on mitätön.

    • akulii9

      soita isännöitsijälle tai maistraattiin

    • vvvvb

      Oletko kysynyt isännöitsijältä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1532
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1329
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1172
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1129
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      955
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      795
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      55
      720
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      656
    9. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    10. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      627
    Aihe