Down syndroma

tyttö

Haluasin tietää eri ihmisten mielipiteitä Downeja kohtaan, ja heidän suhtautumistaan tällaisiin henkilöihin. Millaisia asenteita teillä on Downeja kohtaan? Onko kellään perheenjäsenenä Downin syndroomaa "sairastavaa" henkilöä? Miten tähän henkilöön on suhtauduttu? Onko tätä henkilöä kiusattu? Miten tuttavat suhtautuivat aluksi tähän henkilöön ja onko suhtautuminen muuttunut myöhemmin? Kiitos jo etukäteen vastauksistanne..

5

817

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henna

Se on tyhmää kun kehitysvammaiset pyritään aina kaikkialla eristämään toisista ihmisistä. Ihan niinkuin ne muka koettaisiin uhkana. Kehitysvammaiset kuuluvat yhteiskuntaan siinä missä muutkin. Kehitysvammaista ei saa pitää jonakin objektina, jota terveet ihmiset "korjaavat" vaan tasa-arvoisena yhteiskunnan jäsenenä. Kehitysvammaisille kuuluu samat ihmisoikeudet kuin kaikille muillekin ja minä ainakin arvostan kehitysvammaisia yhtä paljon kuin muitakin ihmisiä. Minulla on yksi kaveri, joka on kehitysvammainen Downin syndroomaa sairastava tyttö. Mielestäni vammattomilla on paljon opittavaa vammaisilta. esimerkiksi se asia on tärkeä tietää, että kehitysvammainenkin ihminen on osa yhteiskuntaa ja kehitysvammaisuus on se ominaisuus, joka on osa sitä ihmistä ja joka muiden pitää siinä ihmisessä hyväksyä. En pidä siitä, että kehitysvammaisia yritetään muokata aina normaalin kaltaiseksi joka asiassa. Mielestäni heidän pitää saada olla sellaisia kuin haluavat ja usein he ovatkin tyytyväisiä itseensä ja omaan elämäänsä sellaisena kuin se on. Minä olen elämäni aikana ollut useiden Downin syndroomaa sairastavien ihmisten kanssa tekemisissä. Minulla on jo pienestä alkaen ollut sellaisia itseni ikäisiä kavereita joilla on Downin syndrooma tai joku muu kehitysvamma. Olen monia arvokkaita asioita heiltä oppinut. Olen oppinut suvaitsemaan erilaisuutta ja olen oppinut, että ei ihmisen tarvitse olla välttämättä normaaliälyinen ollakseen onnellinen. Olen oppinut, että ei ne älylliset taidot ole ainoat tärkeät taidot elämässä. Sillä on muitakin ulottuvuuksia kuin äly. Kehitysvammaiset ovat monesti tosi empaattisia ja sosiaalisia. He ovat normaalia ihmistä empaattisempia ja sydämellisempiä. Se on heidän vahvaa aluetta ja sitä empaattisuutta ja sosiaalisuutta heidän käytöksessä pitää tukea, sillä tämä kylmä ja kova maailma tarvitsee enemmän empaattisia ihmisiä, juuri sellaisia kuin Down-ihmiset. Kannatan sitä, että jokaisessa koululuokassa peruskoulussa olisi yksi Down-lapsi, jonka ihmisarvoa kaikki kunnioittaisivat ja ymmärtäisivät, että vammattomilla on vammaisilta paljon opittavaa. Nykyisin on paljon sitä, että kehitysvammainen voi olla tavallisella luokalla koulussa henkilökohtaisella opetussuunnitelmalla. Minä iloitsen siitä, että näin on! Olen tosi iloinen aina kun näen televisiosta että jossain ala-asteen pihassa leikkii välitunnilla Down-lapsi yhdessä vammattomien ikätoveriensa kanssa. Terveet lapset oppivat vammaisilta suvaitsevaisuutta. Normaali koulu ei enää nykyään ole vain normaaliälyisille tarkoitettu vaan myös Down-lapset pääsevät mukaan. Se on hienoa ja toivoisin, että kotipaikkakunnallani Joensuussakin näin yhä enemmän ja enemmän tapahtuisi. Uskon, että Jumala loi Down-ihmiset meille kaikille opettamaan sitä, mitä on hyvä ja onnellinen elämä ja koska Downit ovat hyvin rakastavia ja sydämellisiä, Jumala loi heidät varmaan opettamaan ennenkaikkea sitä, miten tärkeää on rakkaus ja toisesta ihmisestä välittäminen.

• tyttö

Lämmin KIITOS aivan ihanasta vastauksestasi!! Siitä tulee olemaan paljon hyötyä,kun teen (lukiossa) psykologia 3.kurssilla vähemmistötutkimusta down-ihmisistä. Tutkimmme kaverini kanssa ennen kaikkea ihmisten asenteita. KIITOS Sinulle vastauksestasi! Joka oli muuten ainoa,jonka sain..

• kurgana

Meilla on reilu 1,5 v tytto, jolla on Downin syndrooma... ota yhteytta sahkopostitse ([email protected]) jos voin jotenkin auttaa tutkimuksessasi.

• Tia

Haluaisin kertoa mielipiteeni Downin syndroomasta ja muista kehitysvammasista. Itselläni on harvinainen lihassairaus. Eli vammaisuus on minullekin tuttua, mutta sairaudestani huolimatta minulta ei heru sympatiaa kehitys vammaisia kohtaan. Heidän liikkuessaan yleisillä paikoilla, heillä pitäisi olla aina joku saattaja mukana. He voivat olla vaaraksi muille ja ehkä itselleen, kun he eivät tajua kaikkea..

• sari

semmonen keh. vammanen joka liikkuu ilman avustajaa, on yhtä vähän vaaraksi itsellen ja muille kun sinä! semmonen keh. vammanen joka voisi olla jotenkin vaarallinen, EI PÄÄSTETÄ YKSIN PIHASTA KAUVEMMAKSI! meinaan itse teen töitä vammasien kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3672
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      28
      3232
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      68
      2871
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2720
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1699
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      22
      1518
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1468
    Aihe