mielipiteesi tärkeä!

Mari

Eli, olen harkinnut jotain pienistä linnuista, sillä aikaisempaa kokemusta papukaijoista minulla ei ole, vain kirjatietoa. Hankkisin linnuilleni (ehkä kauluskaijoja tai nymfejä) suuren häkin. Päivittäin päästäisin ne lentelemään huoneeseen. KOtonakun paljon olen, aikaa niille kyllä paljon riittäisi. Rahaa on, käyn töissä, jotta tienaisin eläinrahaa. Mietin vain, kun vanhempani ovat eronneet.. Niin olen aina ma-pe kotonani ja sitten perjantai ilta-sunnuntai ilta olen isäni luona. Joten linnut jäisivät yksin kahdeksi päiväksi. Joka viikko. Mutta: jos laitan niihin "ruokakippoihin" kahdenpäivän ruuan, olisiko ok? Sitten heti kun tulen, päästän ne taas lentelemään. Ja vielä jos oikein iso häkki olisi, niin ehkä ne pärjäisivät sen kaksi päivää? Mielipiteitänne, sillä tämä on minulle täkeää, eikä vain hetken päähän pisto!ps. Minulla on akvaario, ja kalat voivat mainiosti.

4

354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Jos häkki on niin iso että linnut mahtuvat siinä edes vähän lennähtämäänkin ja niitä on tosiaan se kaksi toisilleen seuraa pitämässä, niin viikonlopun yli niiden kyllä pitäisi säännöllisestikin kohtuudella pärjäillä kahdestaankin. Häkin valaistus tietysti kannattaa silloin järjestää kellokytkimen taakse jotta päivärytmi pysyy sopivana vaikket olisikaan valoja sytyttämässä ja sammuttamassa.

      Kesäkuumalla voi ongelmaksi tulla veden säilyvyys, parissa päivässä voi vaihtamaton vesi kasvattaa jo melkoisen bakteeriston. Avokupissa vesi pitää vaihtaa päivittäin, kesällä jopa useammin. Jos opetat linnut juomaan hamsterinpullosta tai vastaavasta juomalaitteesta voi vesi pysyä tuon viikonlopunkin juomakelpoisena.

      Tuoreruoasta myöskin joutuisi viikonloppuisin tinkimään, mutta jos tunnollisesti hoidat sen puolen aina viikolla niin ei senkään pitäisi olla kynnyskysymys. Kuivamuonaa (mieluiten pellettejä ja vain vähän siemeniä) pitää luonnollisestikin jättää runsaasti tarjolle, mieluiten useampaan kuppiin ja nii etteivät linnut pääse sitä sotkemaan tai kastelemaan, jolloin kuivamuona alkaa homehtua herkästi.

      Ilmeisesti viikolla siis asut äitisi luona (?), joka varmaankin voi viikoloppuna ainakin tarkistaa että linnuilla on kaikki kunnossa ja mahdollisesti vaihtaa sen juomaveden, vaikkei sen syvällisemmin linnunhoitoon haluaisikaan perehtyä.

    • -M-

      Niin ja jos kohtalaisen kesyistä linnuista on kyse, niin yksi vaihtoehtohan on hommata pieni kuljetushäkki ja jonkinlainen pienehkö lomahäkki myös isäsi luokse ja kuljettaa tiput mukana...

    • mari

      Kiitos sinulle paljon. Kyllä, häkin ostaisin erityisen isoksi juuri siksi, kun olen poissa.Juu, minulla onkin jo sellainen kelloajastin, kuten akvaariossakin. :) Pitää muuten huomauttaa (unohdin mainita!), että kesäisinhän(hiukan, ennen kuin koulut loppuu-joku elokuu) minä olen koko aikani vain äitini luona,jolloin siitä juomavesijutusta ei tule ongelmaa kesäisin. :) Kyllä, kasviksia syön paljon ja siksipäs lintunikin saisivat niitä viikolla..Ja perjantaisinhan minä voisinkin laittaa tuota tuoreruokaa ennenkuin lähden, mutta toki se ei olisi ehkä kovinkaan pitkään tuoreena. Mutta; nyt minulle alkaa tulla hiukan luottamusta siihen, että lintujen hankinta voisikin jopa onnistua!

      Kiitos -M- rakentavasta palautteesta. Lisää toki mielipiteitä ja huomioitavaa kaipaisin, jos joku nyt keksii jotain asiaa.. :D

      • -M-

        Tuoreruokaa ei kyllä kannata jättää lainkaan jos olet pois lähdössä, se kuitenkin pilaantuu herkästi ja voi sairastuttaa linnun.
        Sekin kannattaa etukäteen miettiä miten toimitaan jos lintu vaikkapa vaikuttaakin perjantaina sairaalta, jäätkö paikalle hoitamaan sitä ja etsimään lääkäriä vai voitko pyytää äitiäsi avuksi?
        Ja jos olet joskus tuota paria päivää pidempään poissa, saatko jonkun hoitamaan lintuja tai onko lähistöllä vaikkapa eläinkauppaa joka ottaa lintuja hoitoon (mikä tietysti pitää pohtia kaikkien lemmikin hankintaa suunnittelevien...)?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe