mielipiteesi tärkeä!

Mari

Eli, olen harkinnut jotain pienistä linnuista, sillä aikaisempaa kokemusta papukaijoista minulla ei ole, vain kirjatietoa. Hankkisin linnuilleni (ehkä kauluskaijoja tai nymfejä) suuren häkin. Päivittäin päästäisin ne lentelemään huoneeseen. KOtonakun paljon olen, aikaa niille kyllä paljon riittäisi. Rahaa on, käyn töissä, jotta tienaisin eläinrahaa. Mietin vain, kun vanhempani ovat eronneet.. Niin olen aina ma-pe kotonani ja sitten perjantai ilta-sunnuntai ilta olen isäni luona. Joten linnut jäisivät yksin kahdeksi päiväksi. Joka viikko. Mutta: jos laitan niihin "ruokakippoihin" kahdenpäivän ruuan, olisiko ok? Sitten heti kun tulen, päästän ne taas lentelemään. Ja vielä jos oikein iso häkki olisi, niin ehkä ne pärjäisivät sen kaksi päivää? Mielipiteitänne, sillä tämä on minulle täkeää, eikä vain hetken päähän pisto!ps. Minulla on akvaario, ja kalat voivat mainiosti.

4

424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

Jos häkki on niin iso että linnut mahtuvat siinä edes vähän lennähtämäänkin ja niitä on tosiaan se kaksi toisilleen seuraa pitämässä, niin viikonlopun yli niiden kyllä pitäisi säännöllisestikin kohtuudella pärjäillä kahdestaankin. Häkin valaistus tietysti kannattaa silloin järjestää kellokytkimen taakse jotta päivärytmi pysyy sopivana vaikket olisikaan valoja sytyttämässä ja sammuttamassa.

Kesäkuumalla voi ongelmaksi tulla veden säilyvyys, parissa päivässä voi vaihtamaton vesi kasvattaa jo melkoisen bakteeriston. Avokupissa vesi pitää vaihtaa päivittäin, kesällä jopa useammin. Jos opetat linnut juomaan hamsterinpullosta tai vastaavasta juomalaitteesta voi vesi pysyä tuon viikonlopunkin juomakelpoisena.

Tuoreruoasta myöskin joutuisi viikonloppuisin tinkimään, mutta jos tunnollisesti hoidat sen puolen aina viikolla niin ei senkään pitäisi olla kynnyskysymys. Kuivamuonaa (mieluiten pellettejä ja vain vähän siemeniä) pitää luonnollisestikin jättää runsaasti tarjolle, mieluiten useampaan kuppiin ja nii etteivät linnut pääse sitä sotkemaan tai kastelemaan, jolloin kuivamuona alkaa homehtua herkästi.

Ilmeisesti viikolla siis asut äitisi luona (?), joka varmaankin voi viikoloppuna ainakin tarkistaa että linnuilla on kaikki kunnossa ja mahdollisesti vaihtaa sen juomaveden, vaikkei sen syvällisemmin linnunhoitoon haluaisikaan perehtyä.

• -M-

Niin ja jos kohtalaisen kesyistä linnuista on kyse, niin yksi vaihtoehtohan on hommata pieni kuljetushäkki ja jonkinlainen pienehkö lomahäkki myös isäsi luokse ja kuljettaa tiput mukana...

• mari

Kiitos sinulle paljon. Kyllä, häkin ostaisin erityisen isoksi juuri siksi, kun olen poissa.Juu, minulla onkin jo sellainen kelloajastin, kuten akvaariossakin. :) Pitää muuten huomauttaa (unohdin mainita!), että kesäisinhän(hiukan, ennen kuin koulut loppuu-joku elokuu) minä olen koko aikani vain äitini luona,jolloin siitä juomavesijutusta ei tule ongelmaa kesäisin. :) Kyllä, kasviksia syön paljon ja siksipäs lintunikin saisivat niitä viikolla..Ja perjantaisinhan minä voisinkin laittaa tuota tuoreruokaa ennenkuin lähden, mutta toki se ei olisi ehkä kovinkaan pitkään tuoreena. Mutta; nyt minulle alkaa tulla hiukan luottamusta siihen, että lintujen hankinta voisikin jopa onnistua!

Kiitos -M- rakentavasta palautteesta. Lisää toki mielipiteitä ja huomioitavaa kaipaisin, jos joku nyt keksii jotain asiaa.. :D

• -M-

Tuoreruokaa ei kyllä kannata jättää lainkaan jos olet pois lähdössä, se kuitenkin pilaantuu herkästi ja voi sairastuttaa linnun.
        Sekin kannattaa etukäteen miettiä miten toimitaan jos lintu vaikkapa vaikuttaakin perjantaina sairaalta, jäätkö paikalle hoitamaan sitä ja etsimään lääkäriä vai voitko pyytää äitiäsi avuksi?
        Ja jos olet joskus tuota paria päivää pidempään poissa, saatko jonkun hoitamaan lintuja tai onko lähistöllä vaikkapa eläinkauppaa joka ottaa lintuja hoitoon (mikä tietysti pitää pohtia kaikkien lemmikin hankintaa suunnittelevien...)?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2759
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2549
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      37
      2258
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1861
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      37
      1547
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1545
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1473
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1353
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      27
      1178
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      24