Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

En ymmärrä lukemaani

HuonoTulkkaaja

Kuulin hiljattain YLE:n aamutelevisiossa Uinuva-yhtyeen esittämän kappaleen Unen silta, jonka lyriikat ovat suoraan Saima Harmajan samannimisestä runosta. Kappale oli uskomattoman kiehtova, mutta huomasin, että en itse asiassa ymmärrä runon sanomaa. Osaisiko joku kokeneempi kertoa, mistä runossa oikein on kyse?

http://runosto.net/saima-harmaja/hunnutettu-1936/unen-silta/

4

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tee.

      Runo kuvaa nuorena, silloin kuolemaan johtavaan sairauteen, keuhkotautiin, sairastuneen runoilijan mietteitä kaikesta menetetystä, kuten menetetystä rakkaudesta ja rakastetusta. Ja sen saavuttamisen toivosta tuonpuoleisessa elämässä.

      • Yks vaan

        Moikkeli taas, tee.:) Vai ooksä se samaa tee., jolla oli sisuu tulla arvosteleen lasta päin naamaa tolla rakkausrunopuolella, just kun mä olin päässy kertomast mun itteni eka suukosta ?

        Sen Saiman ja sen pojan, johon se oli rakastunu se Saima, suhe ei tainnu olla sekää mitää ruusuilla tanssimista, kummallekkaa niistä. Niinku ei oo mun iskän ja äiskänkää suhe, tai kenenkää, joka vähänkii ymmärtää mitä se rakastaminen on, jos kerta pitää osata rakastaa toista ihmistä, vaikka sen kaikkia tekoja ei voiskaa rakastaa ja ne teot voi tappaa sen rakkaudeks sanotun, jos kerta ei osata erottaa mitä on rakastaa ite ihmistä ja mitä on olla rakastamatta vaan sen tekoja, mutta silti rakastaa ite ihmistä.

        Mun mummo, joka on jo vanha ku taivas, sanooki, että se se vasta ihmisiltä vaatiiki ymmärrystä, mikä on mitäki. Niinku rakkaudessaki tai siinä mitä ihmiset väittää rakkaudeks. Niinku että jos niinku on jonkun kaa pelkkää velvollisuudentuntoo ja jonku annetun kunniakkaan lupauksen vuoks, nii ei voi toimii kunniattomasti. Siis mitä se mummoki...

        Se poika ei oikein tainnu tietää, miten sen olis ollu kunniallista irtaantua sellasesta kumppanista, jos nii voi sanoo, ku Saima, joka kai oli silleen niinku se aggressiivisempi puolisko koko suhteess, vaiks se kirjotteliki niin pehmeesti ja silleen herkästi kai joku taas sanos siitä rakkaudesta.

        Mä oon antanu itteni lukee, ett se Saima kyllä osas järjestää tietynlaisii kohtauksiaki ja draamaks kai joku sanos, ni draamaaki sitt siihe suhteesee. Vaiks olis jo tarpeeks tragediaa ollu siinä sen sairaudessaki, mutt ku se Saima oli taiteilija ja poika yritti olla kunnian mies. Niin mä oon kässänny. Kyllä se onki ollu kamalaa, jos Saima on vaistonnu, että se yrittää vaan väkisinki olla sen kaa, loppuun asti.

        Ja taiteilija kun se Saimaki oikeesti oli, vaiks nuori viel oliki jo, ni taiteilijana se tarttti niinku lisäsäpinää juitsuihin, ett ne saa sitt lisää vieläki ihmisii koskettavaa kirjotettavaa. Eikä kai kukaan oikee taiteilija oo ihan helppo tyyppi muutenkaan, vaiks ei oliskaan just paljon oikeestikin sairautesa ja lyhyeks tietämänsä oman elämänsä vuoks kärsimään joutunu Saima.

        Kyll se on ihan varmasti herkkänä ihmisenä aistinu, mikä on aitoo ja mikä ei. Ja mitä se sellanen ylimaallisuuski on just tossa oikeessa runoudessa ja oikeissa runoilijoissa ja omassa ittessään. Vai kuin se sun mielest menee?

        Mä vaan, miks aikuiset ei raaski puhua asioist niiden omilla nimillä, paremmin me lapsetki sitt ymmärrettäis niitä, jotka on saanu kasvaa ihan oikeesti aikuisiks asti ja niiden kaikkia metkuja.

        Mun iskäki jo mun mielestä metkuillu ihan tarpeeks niitä rakkausrunojaa, mutt mä kuulin ihan selvästi sen klassisen jousenvingutuksen yliki, että se turhan kovaäänisesti toisteli mun mutsille, että se rakastaa vaan sitä ja aattelin, että sitä nyt toistellaan niitä klassisii normeja, joilla vaimennetaan nii äiskän epäilyt ku oma huono omatuntoki.

        Onneks mun eka boy friend ei silleen väkisin joudu mitään esittään eikä muutakaa, vaiks ei me kyll viel olla ees muuta ku just ja just opittu pussaileen.
        Vaiks me eletäänki nykyaikaa ja silleen mun ikäset on jo jotkut silleenki... niinku säki varmaan tiedät, miten ollaan ku ollaan jo kihloissa ja vaiks ei oltaiska niinku Saima ja sen se muusaks omima oma kulta.


    • Luvatonsielu

      Oma tulkintani:

      "Pitkä on päivien retki
 illan himmeyteen.

      Yksi on autuas hetki
 kivusta uupuneen:

      nukkua siintoon illan,
 uneen, mi kaartua suo
      
pois ajan kuiluista sillan
 näkymätönten luo."

      – Elämä on pitkä matka vanhuuteen. Viimein saapuva kuolema tuo uupuneelle lohdun ja pääsyn toiseen paikkaan, "näkymätönten luo".

      "Kun jo on hämärä hellä
 kietonut aistimet,

      luonani hengähdellä 
alkavat taivaiset.

      Poissa on kaipaus julmin.
 Tuskani irroittain

      hymyy hohtavin kulmin 
hän, jota nääntyen hain."

      – Kun viimein on kuollut (kun ei aisti enää elävien maailman asioita), alkaa saada vierailuja taivaisilta. Liekö Harmaja puhuu aiemmin eläneiden sieluista, hengistä, enkeleistä, keitä "näkymätönten luona" nyt hänen mielestään asustikaan. Julman kaipauksen poissaololla uskon Harmajan tarkoittaneen, että kaipuu seuraavassa säkeistössä mainitsemaansa "häneen, joka edeltä lähti" (oletan tarkoittavan Harmajaa itseään ennen kuollutta siskoa), ja "hän, jota nääntyen hain" lienee jumala, joka kuoleman jälkeen hymyilee kuolemaa odottaneelle.

      "Hän, joka edeltä lähti,
 kallis ja kylmennyt,
      
kuin kevätkalpea tähti
 luonani viipyy nyt.

      Murtunut on kehä ruumiin.
 Yhtä on henki ja maa.

      Silmiini kyynelkuumiin 
kirkkaus uppoaa."

      Puhuisiko hän tässä siskostaan? Kallis = rakas, kylmennyt = kuollut
      Ei oo enää kehon rajoitteita, ja tämän ymmärtäminen ("kirkkaus") on niin valtava, että itkettää.

      "Valvoen keskellä unta
 nään, tomuhuntuinen:
      
yksi on valtakunta
 kaipuun ja rakkauden.

      Ylitse katkeran rajan 
hohtavin langoin käy
      
rakkaus piiristä ajan 
maahan, mi vielä ei näy.
"

      – Meinaiskohan Harmaja "tomuhuntuisella" sitä, että odottaessaan varmaa, pian tulevaa kuolemaa sitä on jumittunut paikoilleen, mitä elämään tulee? Eli toisin sanoen Minä pieni ihminen uneksin kaipuun ja rakkauden valtakunnasta (taivas? "Näkymätönten maa" joka tapauksessa), jonne rajan yli rakkaitaan kaipaavat ihmiset eivät vielä näe.

      • Luvatonsielu

        Ja julma kaipuu tietty varmasti merkitsee myös kaipuuta kuolemaan ylipäätään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1652
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1367
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe