kääpiökoiran valinnassa kaivatan apua

apua kaipaava

eli toiveina olisi mahdollisimman vähän haukkuva ja suhteellisen helppohoitoinen syli/seurakoira, joka tulee toimeen kissojen kanssa. olen tutkinut eri rotuja ja mieltynyt (varsinkin ulkonäon perusteella, sillä livenä en ole päässyt useinpia tapaamaan) kovasti amerikankääpiökettuterrieriin, eglanninkääpiöterrieriin, kääpiöpinseriin, bostoninterrieriin sekä italianvinttikoiraan.

asun kerrostaloyksiössä (ei järin tilava, mutta olen valmis ulkoiluttamaan koiraa tarpeen mukaan, ja ulkonahan se koiran liikunta tapahtuukin, joten ei asunnon koolla niin väliä?) ja minulla on ennestään kissa. koiran tulisi jaksaa päivät yksin (siis kissa seuranaan) kotona, sillä opiskelen, eli olen päivät poissa ja siihen päälle teen pari tuntia töitä per päivä. lenkillä käytäisiin siis aamulla ja illalla/iltapäivällä. ihanteellisinta olisi jos koiran liikunnantarve ei olisi mahdoton (eli pitkiä juoksulenkkejä en fyysisen työni jälkeen jaksa). lisäksi viikonloppuisin matkustan maalle, joten linja-auto-matkaamisen pitäisi luonnistua.

koiran halua siis hankkia seuraksi sekä itselleni että kissalleni, lenkille mukaan ja no tietty siksi että siitä lähtien kun perheemme yhteinen koira kuoli (noin 6 vuotta sitten), olen halunnut omaa pikkuista hauvelia. pitää muistaa sekin että olen tavallaan ensimmäistä koiraa hankkimassa, eli helppus on avainsana!

kiitos jo etukäteen :)

10

362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasvattajan tuki

      Bostoniterrieri tuli ekana mieleen ehdoista ja toisena ehkällä italianvinttikoira (viettiä voi löytyä riistan perään)

      Loput on aktiivisia, älykkäitä ja meneviä pakkauksia joilta ääntä voi kyllä löytyä tarpeen vaatiessa. Katso rotu sen mukaan mihin olet valmis panostamaan, aktiivisuustaso sekä ennen kaikkea kysele kasvattajilta ja heidän mielipidentänsä myös ko. rodun ottajaksi. Osa sanoo melko suoraan sopivuuden.

      Olen kyllä aina todennut että ''hiljaisesta'' rodustakin lähtee ääntä jos hihnan päässä ei ole tehty työtä ;)

      Eli pentukurssille ja kasvattajan tuki ensi taipaleelle mukaan!

      Se ensimmäinen pentue tai lähin ei ole välttämättä se parhain eli käytä aikaa yhdistelmän sekä kasvattajan löytämiseen. Tarkasta vanhempien terveys, käy mielellään paikan päällä jo ennen pentueen syntymää näkemässä emo sekä kasvattajan tilat, kysele...

      • apua kaipaava

        Kiitos asiallisesta vastauksesta :) tuota bostoninterrieriä olen kyllä jo hyvin vakavasti harkinnutkin. pitänee ottaa kasvattajista tarkemmin selvää ja lähettää sähköpostia tai käydä juttelemassa, niin saan tämän homman eteenpäin.

        toivoisin kuitenkin vielä lisää omakohtaisia kokemuksia erilaisista roduista (käytös, helppous ym mitä mieleen tulee), sekä rotuehdotuksia :)


    • Bostoni boitsu

      Bostonit on melko persoonallisia ja veikeitä menijöitä :)
      Näppäriä ottaa matkalle mukaan, syliin tai kentälle puuhamaan agiesteille/tokoilua. Kesällä kannattaa muistaa viilennys lyttymäisen kuonon vuoksi eli ei liian raskaita lenkkejä, viileä pyyhe mukana sekä vettä.

      Karvaa ei pahemmin irtoa mutta kuorsausta voi ilmetä

    • Sanoisin samaa kuin ensimmäinen kommentoija, noista kaikki muut paitsi bostoni ja italiaano ovat haukkuisia ja kaipaavat erittäin paljon liikuntaa.
      Kääpiöpinseri on minun oma suosikkini mutta liian vähällä liikunnalla niistä tulisi varmaan pieniä ärsytyksiä ;)
      Tsemppiä etsintään!

      • jotain muuta

        Sano muuta. Tunnen muutaman kääpiöpinserin ja sen huomaa jo kaukaa mitä ikiliikkujia ne on, eivätkä mitään sylikoiria. Valitettavasti nämä tuntemani saavat liian vähän liikuntaa, joten lopputuloksen tiedämme....ärsyttäviä räkyttäjiä jotka näykkivät helposti toisia koiria. Ihmettelen todella, ettei monetkaan tajua mitä ottavat, pienissäkin on paljon ulkoilua (varsinkin suoranaista juoksua) kaipaavia rotuja, joista ei ole sohvaperunaksi.


        T. Käppänän emäntä.


      • jotain muuta kirjoitti:

        Sano muuta. Tunnen muutaman kääpiöpinserin ja sen huomaa jo kaukaa mitä ikiliikkujia ne on, eivätkä mitään sylikoiria. Valitettavasti nämä tuntemani saavat liian vähän liikuntaa, joten lopputuloksen tiedämme....ärsyttäviä räkyttäjiä jotka näykkivät helposti toisia koiria. Ihmettelen todella, ettei monetkaan tajua mitä ottavat, pienissäkin on paljon ulkoilua (varsinkin suoranaista juoksua) kaipaavia rotuja, joista ei ole sohvaperunaksi.


        T. Käppänän emäntä.

        Itse asiassa hyvähermoinen kääpiöpinseri osaa myös rentoutua, täydellinen on/off koira :)
        Omani ovat luonnekasvatuksen tulosta ja omaavat erinomaisen hermorakenteen. Rakastavat liikkua kyllä, ylärajaa ei ole löytynyt vaan jaksetaan painaa niin kauan kuin emäntä kestää :D Mutta sisätiloissa nukkuvat melkein koko ajan, mieluiten sylissä, kainalossa tai peiton alla.
        Niin hellyydenkipeitä otuksia.
        Kääpiöpinseri on siitä vaativa että voidaakseen hyvin tarvitsevat ainakin kaksi tuntia reipasta liikuntaa päivässä, ovat niin älykkäitä että jos ei ole tarkkana niin pomottavat ihan 6-0 ja ovat kyllä hälyttäviä vahtikoiria joten turhan haukkumisen karsinta on haasteellista.
        En hevillä suosittele kääpiöpinseriä pelkäksi kotikoiraksi, täytyisi olla ERITTÄIN liikunnallinen ihminen siinä tapauksessa. Sopii aktiiviharrastajalle moneen menoon, itse harrastan näyttelyitä, koiratanssia, tokoa, rally-tokoa ja agilityä.


    • tipsuli6

      Tiibetinspanieli, eli tipsu..vähän joskus kissamainen, eli molemmat samassa paketissa. Jaksaa lenkkeillä vaan ei vaadi pitkiä lenkkejä.Mahtuu pieneenki asuntoon...ite ihastuin rotuun, vaikka edellinen oli muuta...Tipsu no pentuna rotu kun rotu juoksuttaa ulkona yhtenään. Tipsu oppii nopsaan sisäsiistiksi.. Googleta....Tipsu on hyvä koira eikä ole haukku herkkä! :)

    • näs

      Jos bostonin otat, kierrä Merihelmen kennel kaukaa. Pentuja tulee kuin liukuhihnalta, mutta hintaakin pyydetään 2000e :DD Ja kasvattaja häviää kuin tuhka tuuleen kun pentu on saatu eteenpäin.

    • MYYTY

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      13
      1305
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe