Yliopisto-ahdistus :(

motivaatio nolla

Olen "tehnyt" gradua jo ikuisuuden, aloitin jo muutama vuosi sitten. Olen tosin tehnyt muita opintoja näinä vuosina samalla, ja käynyt töissä osapäiväisenä - ja välillä kokoaikaisena. Minulla on nyt 5. vuosi yliopistossa tulossa täyteen. Ahdistaa! Tuntuu etten saa ikinä valmistuttua ja joudun häpeilemään tulevaisuudessa sitä, etten pystynyt saamaan tutkintoa.

Gradu alkaa olla valmis, tai on ollut jo melkein koko kevään, mutta nyt sitten omien vitkuttelujen jälkeen ohjaaja on tosi huonosti lukenut ja korjaillut gradua. Viimeisin viesti oli, ettei hän sitä enää tarkasta, eli itse voin päättää palautanko. Nyt siis voisin palauttaa sen (kun saan ohjaajalta vielä muutamat viimeiset tiedot.... hohhoijaa), mutta ahdistus on valtava :( Tuntuu, etten tiedä milloin se on valmis, ja se tuntuu joka kerta lukiessa huonommalta.

Ahdistusta lisää myös se, että olen äitiyslomalla, ja olisin halunnut hoitaa nämä asiat ennen lomalle jäämistä. Jotenkin tosi vaikea edes miettiä kouluhommia järkevästi nyt. Tosin, en saanut muitakaan opintoja hoidettua, ja siksi minulla on vielä maisterin kursseja tekemättä n. 10 op:n edestä. Kirsikkana kakun päällä olin niin tyhmä, että otin viime kesänä väitöskirjapaikan vastaan, jossa olen nyt työskennellyt..... no, en viihdy työssä, enkä haluaisi sinnekään palata, ja se lisää tätä koulustressiäkin x100. Olen siis ahminut ihan liikaa juttuja itselleni, vaikka haluaisin vaan olla. Olen vain yleensä aina selvinnyt kaikesta, ja niin luulin käyvän nytkin. Menestyminen ei edes ole minulle kovin tärkeää, joten en tajua miksi olen aikatauluttanut kaiken näin ja jättänyt lisäksi asioita tekemättä.

Onko muita, joilla motivaatio on kadonnut loppuopinnoissa ja ahdistus silti vain kasvaa?

2

433

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mistä näitä riittää?

Kyllä sinun on nyt vain päästettävä irti opiskelijastatuksestasi ja ryhdyttävä elämään normaalin vastuullisen aikuisen ihmisen elämää, vaikka se ahdistaakin. Joten lähetä ihmeessä se gradu lopputarkastukseen, sillä se on vain gradu eli opinnäyte, ei maailmaa mullistava asia!

• lopeta panikointi

Teet asiasta suuremmat kuin se on! Nyt vaan käyt sen viimeisen kerran läpi ajatuksella ja positiivisella fiiliksellä ja palautat. Oot tehnyt sitä niin kauan että työ voi tuntua jo itselleenkin vieraalta, ehkä siksi ahdistaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      205
      6468
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2887
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2347
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      96
      2161
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2051
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      231
      1467
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      78
      1432
    8. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1366
    9. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      7
      1315
    10. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      387
      1256
    Aihe