snautseri vai suursnautseri

nappula

Hei,

Parin vuoden koirattomuuden jälkeen olisi taas karvainen kaveri hakusessa ja olisin kysellyt kokemuksia näistä kahdesta, että miten eroavat luonteiltaan ja koulutettavuudeltaan? Pääsääntöisesti koirasta tulisi lenkkikaveri (pääosin lenkkeilen metsässä tunnin pari, joten koiraa saisi juosta aika vapaana), mutta varmaan voisi harkita myös kerran pari viikkoon tokoa tai jäljestystä ihan vain harrastusmielessä. Aiemmin koirina on ollut kultainennoutaja ja rottweiler. Perheeseen kuuluu myös kaksi lasta, 4v. ja 6v. ja mies.

28

9269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seropilainen123

      Meilläpäin asuu paljon sanutsereita, suur sellaisia varsinkin, kaikki on luonnevikaisia ku käydään joka pv koirapuistossa, nämä on siellä aina alistamassa ja dominoimassa :( vaativa rotu, voit onnistua oikealla koulutuksella, onnea, sitä tarvitset :)

      • käpsyt

        Samaa mieltä suursnautsereista, ja yleensäkkin suurikokoisista koirista. Vaatii paljon enemmän kun parin tunnin lenkitys, ja tällä siis tarkotan perusteellista koulutusta.

        Itellä ollu kääpiösnautsereita läpi elämän, 30 vuotta. Upea rotu, mutta hyvin vahva luonne. Kiintyy yhteen ihmiseen, ja kaikki muut (omassa laumassakin), ovat sille ilmaa.

        Lähes kaikki koirani ovat poteneet eroahdistusta. Lapsiperheeseen on parempiakin vaihtoehtoja kun voimakasluonteiset snautserit. Ite sain lapsuudessa monesti hampaista, vaikka suurimmaks osaks koirat lapset hyväksyivätkin. Ja se nimenomaan oli vaan sitä hyväksymistä ja sietämistä, mutta mitään ihmeellistä sidettä ei koirat lapsiin luoneet. Tosin harvempi koira näin tekee muutoinkaan.

        Ulkona ollessa eivät k-snautserini huomioi muita ihmisiä lainkaan, ja tämä on ehkä suurin syy, miksi rotua rakastan. Ne kantavat itsensä ylpeinä, ja jos joku tulee lenkillä silittelemään, ei sitä huomioida ollenkaan. Niiltä puuttuu kokonaan "spanielimainen" kiinnostus ulkopuolisiin. Niiden maailmassa on vaan ja ainoastaan se "oma ihminen". Uroksilla tämä piirre korostuu, nartuilla tämä on olemassa, muttei ollenkaan yhtä vahvana.

        Metässä vapaana juostessaan ja saadessaan jostakin vainun, voi olla ettet näe koirasta enää kun vauhtiviivat. Tällä rodulla on hyvin voimakas vietti jäljestää pieneläimiä. Tämähän on rodun alkuperäinen tarkoitus. Eli vapaana en pitäis, ainakaan nuoremmalla iällä. Toki jokainen koira on yksilö, ja poikkeuksia on aina. Lapsiperheen koiria olis ehkä enemmänkin just kultainennoutaja tai spanieli. Mutta näistä kahdesta ehdottamastas ehdottomasti parempi vaihtoehto on kääpiösnautseri. Joka lyhyesti ja ytimekkäästi on pieni koira, suuri luonne.


      • Dominoivuus EI

        ole suursnautserilla mikään luonnevika. Sellainen suursnautseri on. Toki on totta, että suursnautserien luonne ei ole nykyisin sellainen niinkuin sen kuuluisi olla. Suursnautseri on muuttumassa kaikille sopivaksi seurakoiraksi...valitettavasti.


      • paras koira
        käpsyt kirjoitti:

        Samaa mieltä suursnautsereista, ja yleensäkkin suurikokoisista koirista. Vaatii paljon enemmän kun parin tunnin lenkitys, ja tällä siis tarkotan perusteellista koulutusta.

        Itellä ollu kääpiösnautsereita läpi elämän, 30 vuotta. Upea rotu, mutta hyvin vahva luonne. Kiintyy yhteen ihmiseen, ja kaikki muut (omassa laumassakin), ovat sille ilmaa.

        Lähes kaikki koirani ovat poteneet eroahdistusta. Lapsiperheeseen on parempiakin vaihtoehtoja kun voimakasluonteiset snautserit. Ite sain lapsuudessa monesti hampaista, vaikka suurimmaks osaks koirat lapset hyväksyivätkin. Ja se nimenomaan oli vaan sitä hyväksymistä ja sietämistä, mutta mitään ihmeellistä sidettä ei koirat lapsiin luoneet. Tosin harvempi koira näin tekee muutoinkaan.

        Ulkona ollessa eivät k-snautserini huomioi muita ihmisiä lainkaan, ja tämä on ehkä suurin syy, miksi rotua rakastan. Ne kantavat itsensä ylpeinä, ja jos joku tulee lenkillä silittelemään, ei sitä huomioida ollenkaan. Niiltä puuttuu kokonaan "spanielimainen" kiinnostus ulkopuolisiin. Niiden maailmassa on vaan ja ainoastaan se "oma ihminen". Uroksilla tämä piirre korostuu, nartuilla tämä on olemassa, muttei ollenkaan yhtä vahvana.

        Metässä vapaana juostessaan ja saadessaan jostakin vainun, voi olla ettet näe koirasta enää kun vauhtiviivat. Tällä rodulla on hyvin voimakas vietti jäljestää pieneläimiä. Tämähän on rodun alkuperäinen tarkoitus. Eli vapaana en pitäis, ainakaan nuoremmalla iällä. Toki jokainen koira on yksilö, ja poikkeuksia on aina. Lapsiperheen koiria olis ehkä enemmänkin just kultainennoutaja tai spanieli. Mutta näistä kahdesta ehdottamastas ehdottomasti parempi vaihtoehto on kääpiösnautseri. Joka lyhyesti ja ytimekkäästi on pieni koira, suuri luonne.

        Itse olen pitänyt ja opettanut käppänää olemaan irti pennusta asti, helposti tulee luokse, vieläkin vaikka on jo murkkuikä kovaa vauhtia menossa. Ja on huono tutustumaan muihin ihmisiin, mutta joskus saavat rapsutella, kun tarpeeksi kauan on tuntenut.

        Vähän ärähtelee muille uroksille, mutta tappeleen ei ala ja helposti kokeilee alistaa toisia, mutta se kuuluu luonteeseen. Tulee meidän lasten kanssa toimeen, kunhan eivät yritä ottaa syliin, silloin ärähtää, kun ei ole sylikoira.


    • Suurta ja pientä

      Meillä on suursnautseri ja kääpiösnautseri. Molemmat uroksia, ikäeroa pari vuotta ja käppänä vielä pentu. Täytyy sanoa, et kyllä kovempi luonne löytyy käppänältä. On tosi itsepäinen ja jopa röyhkeä, kun suursnautseri tekee kaikkensa palvellakseen parhain päin. Meillä on ollut monta koiraa ja kyllä tämä suursnautseri on lyönyt kaikki laudalta. Se on rauhallinen ja järkevä, tosi nopea oppimaan ja tottelee käskyjä kovankin paineen alla (esim. Pysähtyy kissan, linnun, jäniksen perästä), sen kanssa voi tehdä mitä vaan, mennä minne vaan, pitää vapaana missä vaan, se tulee toimeen kaikkien kanssa ollen kuitenkin hyvä vahti, siis aivan kaikin puolin ihanteellinen koira! Vaatii toki pitkäjänteisen koulutuksen ja paljon liikuntaa, mutta nämä nyt ovat itsestäänselvyyksiä.
      Ja mitä snautsereihin tulee, ainoa kerta kun suursnautserimme on tapellut, oli kun snautseriuros hyökkäsi yllättäen päälle aivan tappomeiningillä. Oli pakko mennä väliin, kun snautserin kiukku vaan yltyi kun ei pärjännyt ja homma meni veriseksi. Lopputulos, snautseri 3 reikää, suursnautseri 0 reikää, snautseri raivoissaan vielä pitkään , suursnautseri meni nukkumaan.

      • ygyuiy

        Suurta ja pientä
        Onko suursnautserinne uros vai narttu?
        Olen kiinnostunut rodusta. Ilmeisesti uros ja narttu poikkeavat luonteeltaan paljonkin toisistaan. Olenko oikeassa?


      • uros haastavampi.,,
        ygyuiy kirjoitti:

        Suurta ja pientä
        Onko suursnautserinne uros vai narttu?
        Olen kiinnostunut rodusta. Ilmeisesti uros ja narttu poikkeavat luonteeltaan paljonkin toisistaan. Olenko oikeassa?

        Olet oikeassa siinä, että narttujen ja urosten luonteissa on eroja. Urokset ovat dominoivempia ja vaikeammin sosiaalistettavia. Nartut eivät näe niin paljon tarvetta hallita ja alistaa toisia koiria tai kilpailla omistajan kanssa johtajuudesta, mutta kokeneen ja asintuntevan henkilön narttukin tarvitsee, sillä suhteellisen haastava rotu kumminkin kokonaisuudessaan on kyseessä. Toki kaikkien rotujen kohdalla sukupuolten välinen luonne-ero on selkeä, vaikkakin myös yksilöstä luonne riippuu paljon.

        Ja minäkin olen tavannut vihaisia suusnautsereita, snautsereita ja kääpiösnautsereita, mutta heidän omistajat eivät vaikuta paljoa ymmärtävän koirien koulutuksesta, liekö edes liikunnantarpeesta, kun olen heitä koirineen tapaillut. Mutta olen tavannut myös kilttejä koiria näiden rotujen kohdalla, joskin niiden omistajat yleensä vaikuttavat järkeviltä ja jopa puhuvat kuinka haasteellinen rotu on kyseessä. Suurin osa rähjäävistä minun näkemistäni koirista on ollut uroksia, kaikkien rotujen kohdslla.


      • eivät ole vihaisia
        uros haastavampi.,, kirjoitti:

        Olet oikeassa siinä, että narttujen ja urosten luonteissa on eroja. Urokset ovat dominoivempia ja vaikeammin sosiaalistettavia. Nartut eivät näe niin paljon tarvetta hallita ja alistaa toisia koiria tai kilpailla omistajan kanssa johtajuudesta, mutta kokeneen ja asintuntevan henkilön narttukin tarvitsee, sillä suhteellisen haastava rotu kumminkin kokonaisuudessaan on kyseessä. Toki kaikkien rotujen kohdalla sukupuolten välinen luonne-ero on selkeä, vaikkakin myös yksilöstä luonne riippuu paljon.

        Ja minäkin olen tavannut vihaisia suusnautsereita, snautsereita ja kääpiösnautsereita, mutta heidän omistajat eivät vaikuta paljoa ymmärtävän koirien koulutuksesta, liekö edes liikunnantarpeesta, kun olen heitä koirineen tapaillut. Mutta olen tavannut myös kilttejä koiria näiden rotujen kohdalla, joskin niiden omistajat yleensä vaikuttavat järkeviltä ja jopa puhuvat kuinka haasteellinen rotu on kyseessä. Suurin osa rähjäävistä minun näkemistäni koirista on ollut uroksia, kaikkien rotujen kohdslla.

        Käppänän emäntänä voin sanoa, että vaikka käppänä kuinka rähisee se ei ole vihainen, se on niiden tapa tervehtiä, ihan oikeasti. Kaikki aikuiset käppänät ensimmäiseksi rähisee ja pelkästään haluavat tutustua, leikitkin ovat melkoista kuultavaa, mutta omani ei ole koskaan ketään toista koiraa edes puraissut.


      • minelan

        suursnautserista olen aina haaveillut, mutta todennut, että minusta ei ehkä ole sen pitäjäksi eikä kouluttajaksi. Minulla oli hoidossa 2 kk suursnautseri narttu ja kaikki meni loistavasti, mutta koira ei ollutkaan mikään stressattu kovakouraisesti ja ylikorostetusti koulutettu.Aivan ihana koira.


    • .............

      Meillä on suursnautseri ja on aivan ihana koira. Kyseessä on narttukoira.

    • uhouo

      Millä tavalla kuvailisitte haasteelliseksi, verrattuna sakemanniin? Minulla nyt Kultsu...ja hieman harmittaa sen pakkomielteet vetää koko ajan...ihmisten rapsutettavaksi, joka jorpakkoon uimaan, lintujen perään...

    • uhouhyp

      Urosta kuvataan rotumääritelmässä järkevämmäksi? Mitä se käytännössä tarkoittaa?
      Onko värien välillä luonne-eroja...kuten esim lapukoissa musta on rauhallisempi?

      • järeki vahti

        Järkevänä se tarkoittaa sellaista, joka haluaa päättää kovemmat säännöt ja järjestykset, mutta se juuri onkin sen uroksen dominoivan luonteen salaisuus. Esimerkiksi riehuvia lapsia se sietää narttua huonommin sekä suhtautuu vieraisiin epäluuloisemmin. Narttu on suvaitsevaisempi, kuten ei näe niin paljon tarvetta laittaa lapsia tiettyyn "käytöskouluun", eikä ole yhtä järkevä varomaan ulkopuolisia, vaan avoimempi, jonka vuoksi urokset ovat myös suositumpia suojelukoirina.

        En ole kuullut värien välisestä luonne-erosta.


    • nappula2

      Kysymyshän siis oli nimenomaan keskikokoisesta snautserista tai suursnautserista, käppänää ei meille tule. ;) Lasten takia taitaa vaaka kallistua kuitenkin nyt snautserin puoleen ja tutustumisen arvoinen voisi varmaan olla airiskin..?? (airendalenterrieri) Lisää kokemuksia toki mielelläni lueskelisin, jos niitä jollain vielä olisi kertoa.

      • airiksesta moneen

        Airedalenterriereitä olen tavannut monia. Luonne vaihtelee niin päästä päähän tapaamistani yksilöistä, että suosittelen menemään koiranäyttelyyn keskustelemaan rodun omistajien kanssa kasvotusten tai ottamaan virallisiin kasvattajiin yhteyttä rotuyhdistyksen sivuilla olevien yhteystietojen kautta.


      • riiseni
        airiksesta moneen kirjoitti:

        Airedalenterriereitä olen tavannut monia. Luonne vaihtelee niin päästä päähän tapaamistani yksilöistä, että suosittelen menemään koiranäyttelyyn keskustelemaan rodun omistajien kanssa kasvotusten tai ottamaan virallisiin kasvattajiin yhteyttä rotuyhdistyksen sivuilla olevien yhteystietojen kautta.

        Ois upeaa omistaa suursnautseri. Käppänä ja kultsu ja neljä suursnautseri a ja 7.5 v suursnautseri uros


      • luonnetta riittää

        Luonnetta näyttää snautserilla olevan: naapurustossa moinen veijari: karkasi autosta ja kävi minun koiran kimppuun, mutta väärän vastuksen valitsi..minulla 3v saksanmetsästysterrieri uros 9.5kg sehän pöllyytti snautseria mennen tullen ja palatessa., snautseri.otti opikseen aina väistää kun lenkillä satutaan vastakkain


      • minelan
        luonnetta riittää kirjoitti:

        Luonnetta näyttää snautserilla olevan: naapurustossa moinen veijari: karkasi autosta ja kävi minun koiran kimppuun, mutta väärän vastuksen valitsi..minulla 3v saksanmetsästysterrieri uros 9.5kg sehän pöllyytti snautseria mennen tullen ja palatessa., snautseri.otti opikseen aina väistää kun lenkillä satutaan vastakkain

        Jospa ei taas aloitettaisi keskustelua, mun koira on vahvempi kun sun koira Keskustellaan vaikka siitä, kuinka hyvin koirani käyttäytyy ja mitä keinoja, jos niitä on, on käytetty, että tähän on tultu.
        Mutta ei niitä alistamis juttuja.Niissä ei ole vikaa kun omistajissa.


    • <<<<

      MULLE KELPAIS KUMPI VAAN

    • ndkk

      Tiedän että tämä on vanha ketju mutta jos joku nyt tätä lukee.

      Snautseri on upea eläin. Ja mitä ylempänä sanottiin että ei kiinniy lapsiin niin hevonpaskaa. Meillä 3v snautseri hulluna 1,8 vuotiaaseen vauvaan. Nukkuu pinna sängyn vieressä, vahtii vaunuja. Ei ikinä ole puraissut ja osaa olla varovainen. Snautseri on helvetin itsepäinen mutta jos koulutat hyvin niin saat siitä täydellisen kaverin. Snautseri on uskollinen sinulle koko elämäsi.

    • Heö

      Ite haluais omiStaa 4772 eri rotusta koiraa bokserista cockeriin

    • Juiöfa

      Ja mm nelja snautseria. 3 suursnautseria. 4 käppänää

    • Fhkööjfsdhk

      Ainakin ne snautseri, jotka ovat tulleet vastaan ovat olleet hirveitä räksyttäjiä. Kultsu on kova ihmisten perään mutta tottelee helposti kun kieltää....

    • Pippurisuola

      Keskari omaa vahvan vahtivietin. Ihan ärsyttävyyteen asti ainakin meillä, narttu heinäkuussa tulee kasi vuotiaaksi. Aivan ihana koira muuten mutta kun joku tulee kylään on meteli hirveä ja ryntäys luokse päätöntä, samoin jos joku tulee pihaan melskaa tarhassa kuin aikoisi heti syödä tulijan suuhunsa. Vastaantulijat niin ihmiset kuin koiratkin täytyisi päästä heti haistamaan, veto ja ulina hurjaa.

      Lopettaa mellastuksen kunhan on päässyt haistamaan ja tutustumaan.

      Pitää lapsista, tulee kissojenkin kanssa toimeen, tosi lälly ja rauhallinen sylissä istuja välillä mutta kuin napista painaen muuttuu vahdiksi.

      Hyvä säänkestävä turkki ja terve rotu muutenkin, erittäin vahva voimiltaan kokoonsa nähden.

    • Pippurisuola

      Siis edelliseen korjattava kirjoitusvirhe, koiramme tulee kaksi vuotiaaksi eikä kasi niin kuin tekstissä luki.

    • minelan

      kk-mäyräkoirassakin on samoja piirteitä kun suurnautserilla. Molemmat rodut tarvitsevat reilua määrätietoisuutta, mutta sen verran luonetta niillä on, että niitä ei saa alistaa ja pakottaa ennen kuin niille on opetettu, mitä niiltä toivotaan. Sama pätee kyllä kaikkiin koiriin. Eivät ole heikkoegoisten koiria.

      • Anonyymi

        suursnautseri on mielenkiintoinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        suursnautseri on mielenkiintoinen

        Suuria tiedän,et on vieraalle agreja ollu.Yks kasvo lapsiperheessä, kunnes nippa nappa aikuisena puri perheen lasta poskeen.
        Kääpiöissä on paljon koira agressiivisuutta,nartutkaan ei siedä kilttiä vietasta urosta.Tulee nykkimään, ja pakko ottaa hihnaan.Useampia tiedän,ja luonne on huono.
        Muutaman kääpiön tiedän joilla hyvä luonne,enemmän on kyllä valitettavasti huonoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe