Estrena geeli

oireilua

Käyttääkö joku estrena geeliä tai muuta eri merkkistä iholle siveltävää geeliä vaihtarioireisiin. Kuinka pian saitte avun oireisiinne,kuumiin aaltoihin ja hikipuuskiin? entä kuinka monta pumpunpainallusta käytätte. Olen nyt käyttänyt yhtä pumpun painallusta vajaa 2 viikkoa ja vieläkin tulee kuumotuksia ja hikoiluja.

33

24118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hottis

      Aloitin Estrenan reilu viikko sitten suoraan kolmella painalluksella. Polte (en ole hikoillut) ja kuumotus on vähentynyt, mutta ei kadonnut. Nukun ikkuna auki mutta silti on ollut kuuma ja uni levotonta.

      Itse mietin geelin levitystä. Ohje puhuu kahden kämmenen kokoisesta alueesta. Kolme painallusta vetistä geeliä niin pienellä alueella on aika hankalaa. Mahtaisiko ohje tarkoittaa yhden painalluksen levitysaluetta? Onko sillä imeytymisen kannalta oikeasti merkitystä?

      • Laastari vatsaan

        Kokeile mielummin laastareita. Pyydä lääkäriltäsi kokeeksi Estalis estrogeeni laastareita auttaa kyllä hikoiluun. Sen suhteen hyvä.


      • Geelinainen

        Juu, yksi painallus kämmenen kokoiselle alueelle, kolme painallusta kolmen kämmenen kokoiselle alueelle jne.

        Jotkut joutuvat laittamaan neljäkin painallusta Estrenaa päivässä.

        Itse käytän Estrogel -geeliä - menee 10 g geeliä päivässä, eli se sisältää estrogeeniä 6 mg. Pitää olla reseptissä SIC-merkintä lääkäriltä. Jotkut joutuvat käyttämään vieläkin enemmän ennen kuin oireet helpottaa. Siinä saakin sivellä jalat, pakarat, vatsan ja joskus käsivarretkin, kun ei ihon pinta-ala meinaa riittää.

        Alla linkki mukavan gynekologin, Maija Kajanin sivuille. Hyvää asiaa estrogeenin annostuksesta ja terveysvaikutuksista:
        http://maijakajan.fi/2015/11/16/naisen-vaihdevuodet-ja-hormonikorvaushoidon-raatalointi/


      • Anonyymi

        Ei toimi ei nopeasti eikä hitaasti, turhaa mainostat luonnontuotteita täällä


    • Geeliä käyttänyt

      Minulla geeli ei imeytynyt kunnolla ja vaikka annosta lisättiin reilusti, oireet pysyi. Siksi en hyväksynyt laastariakaan vaihtoehdoksi. Vasta pillerit tehosi kunnolla.

      Tuolla levitysalueen suuruudella tarkoitetaan minimialuetta (levitetään vähintään sen kokoiselle alueelle). Kun geeli levitetään ohjetta suuremmalle alueelle, se imeytyy nopeammin ja tehokkaammin.

    • hottis

      Laastari vatsaan ja geeliä käyttänyt, kiitos. Voi tosiaan olla, että joudun vaihtamaan pois geelistä. Ensin kokeilen levitystavan muutosta, josko imeytyminen sillä tehostusi. Annostakin voin gynen ohjeiden mukaan suurentaa neljään painallukseen asti.

      • Tyytyväinen Estrenaa

        Laastari saattaa aiheuttaa allergiaa (kutinaa, punoitusta ihoon). Itselleni geeli on sopinut hyvin. Lääkärihän sen annostuksen määrää - omin päin ei kannata kauheasti muutella. Jos tuntuu, ettei määrä riitä, yhteys vain lääkäriin! Kestää kyllä jonkin aikaa ennen kuin esim. geli tehoaa, itselläni meni muistaakseni parisen viikkoa.


    • mullon levottomat...

      Ei se geeli heti auta. Minä aloitin kahdella painalluksella ja enimmillään olen käyttänyt kolmea. Nyt taas kahta. Minun lääkäri sanoi, että juuri tuo painallusten määrä on hyvin yksilöllinen. Mulla lukee reseptissä 2-4 painallusta. Eli eiköhän sitä voi itse säätää tarpeen mukaan.
      Ai niin, ja minä käytin varmaan kuukauden, enennkuin huomasin että oireet poistuivat. Tosin kuumat aallot ei kohdallani olleetkaan se ensisijainen oire, vaan kaikki muut.

    • hottis

      Hottis tässä taas :)

      Kuukausi Estrenan käyttöä takana ja olo on mainio! Kolmella painalluksella menty ja nyt aion kokeilla riittäisikö kaksi. Olen levittänyt geelin alun hannailun jälkeen reippaasti laajahkolle alueelle. Pari viikkoa siihen taisi mennä että kuumotus täysin loppui.

      Onneksi lopultakin tuli kuumotusoireita! Inhottaa ajatella, että olisin voinut välttyä viime vuosien kärsimyksiltä ja henkiseltä lamalta joka lähestulkoon teki minusta työkyvyttömän, jos vaan olisin ymmärtänyt vaatia lisäestrogeenia. Mikä ilo onkaan tehdä duunia kun järki leikkaa eikä ajatteleminen väsytä ja itseluottamuskin on palannut.

      Nyt pitäisi vaan sopeutua henkisesti uuteen tilanteeseen, alkaa näet uhkaavasti vaikuttaa slltä että elämä ei olekaan ohi.

    • markki 52v.

      Kolme painallusta päivässä tarkoittaa ainakin minulla aamulla, päivällä ja illalla. Ei siis kaikkia yhdellä kertaa.
      Laitan kyynärvarren sisäpuolelle ja levitän geelin hankaamalla molempia kyynärvarsia yhteen. Kämmenissä on paksu iho, sitä kautta tuskin mikään imeytyy.
      Reseptissäni on 1-3 painallusta/vrk. Yleensä otan yhden aamulla, yhden illalla. Joskus kolmannen iltapäivällä, varsinkin jos "ohimoita kiristää" ja pieni lohikäärme nostaa päätänsä.
      Olen vaihtareista jokseenkin oireeton tällä määrällä. Joskus aamuyöstä iskee kuumotus, mutta on siedettävä enkä ui lakanoissa.
      Näin on mennyt kolme vuotta ja aion toistaiseksi jatkaa. Aina ajoittain kokeilen, josko pärjäisin vähemmällä eli kerran päivässä - en pärjää ja palaan entiseen annostukseen.

      • markki 52 v.

        Lisäys edelliseen:
        En halua vaihtaa laastareihin, koska niistä jää ikäviä liimajälkiä.
        Olen myös miettinyt miten laastarit toimivat, kun käyn suihkussa päivittäin ja saunassakin useamman kerran viikossa. Työ on fyysistä, joten hikoilen töissä paljon.
        Geeli on huomaamaton.
        Tabletteja en halua, koska imeytyvät maksan kautta.


      • Pilleriä huuleen
        markki 52 v. kirjoitti:

        Lisäys edelliseen:
        En halua vaihtaa laastareihin, koska niistä jää ikäviä liimajälkiä.
        Olen myös miettinyt miten laastarit toimivat, kun käyn suihkussa päivittäin ja saunassakin useamman kerran viikossa. Työ on fyysistä, joten hikoilen töissä paljon.
        Geeli on huomaamaton.
        Tabletteja en halua, koska imeytyvät maksan kautta.

        On olemassa muutama estrogeenipillerimerkki joka voidaan ottaa kielen alla liuottamalla vaikka tapa ei olekaan valmistajan hyväksymä. Tuolloin estrogeeni imeytyy suoraan verenkiertoon ja tehokin on parempi (selviää pienemmällä annoksella). Nämä merkit ovat Estrofem, Estradiol ja Zumenon.


      • Anonyymi
        Pilleriä huuleen kirjoitti:

        On olemassa muutama estrogeenipillerimerkki joka voidaan ottaa kielen alla liuottamalla vaikka tapa ei olekaan valmistajan hyväksymä. Tuolloin estrogeeni imeytyy suoraan verenkiertoon ja tehokin on parempi (selviää pienemmällä annoksella). Nämä merkit ovat Estrofem, Estradiol ja Zumenon.

        Eiköhän jokaiselle gynekologi kirjoita tuotta mikä olisi niinkun parasta kullekkin ihmiselle .


    • Miisu53v

      Vuoden verran käytetty korvaushoitoa, geeli kelrauhashormooni 10 pv. Oireina oli kuumat aallot, yöhikoilu ja pahin kaikesta: katkonainen uni, jossa heräsi juuri ennen kuumaa aaltoa. Nivelten kolotusta, särkyä, alakuloa, hyvä kuvaus on kun joku sanonut, värit katosi elämästä. Olen vaativassa työssä, enkä voisi muutenkaan kuvitella kärvisteleväni hikoilun ja ärtymyksen ja unettomuuden kourissa! Luin Maija Kajanin kirjan, gynelle aika ja lääkitys. Kaksi painallusta geeliä/ vrk.Hyvä oivallus oli jonkun kirjoituksen vinkin pohjalta ottaa toinen aamulla ja toinen illalla, pysyy hormoonitaso tasaisempana vrk aikana. Entä oliko apua? EHDOTTOMASTI. Uni parani, kuumat aallot jäivät, nivelten kolotukseen aloitin glukosamiinin avuksi, auttoi. Muisti ja keskittyminen sekä virkeystaso paranivat. Sivuvaikutuksia en ole huomannut, painoa ehkä jokunen kilo, mutta siihen voi vaikuttaa liikuntakertojen vähentyminen muista syistä johtuen. Joku voi pitää jotenkin ihailtavampana sitä, että pärjää ja tulee toimeen ilman hormoonikorvaushoitoa. Todetaan, että on tottunut jo lasten ollessa pieniä valvomaan ja että se on asennekysymys vaan jne. Jos olotilan ja oireiden kanssa pitää "pärjätä", silloin ollaan jo elämän laatua vähentävällä tasolla. Terveydelliset esteet ovat asia erikseen, mutta muuten en tuollaista itsensä kiusaamista ymmärrä. Tai itsensä syyllistämistä jos on hoidon valinnut..

    • Anlie

      Nyt epäselvää, voiko geelin laittaa useassa erässä. Lääkäri määräsi ison annoksen (noston 16 painallukseen) tuntuu vaikealta laittaa (saada imeytymään kerralla). Tuoteselosteessa sanotaan: kerran päivässä. Mutta jotkut kertovat laittavansa aamulla ja illalla.
      Unohtui kysyä lääkäriltä tämä.

      • Tasaisempaa

        Estrogeeni on nopeasti puoliintuva lääkeaine, joten annoksen jakaminen kahteen tai vaikka useampaankin osaan annostellen pitkin päivää, antaa tasaisemman pitoisuuden verenkierrossa. Jos koko annoksen laittaa kerralla, estrogeenitaso nousee korkealle, mutta vuorokauden kuluttua se on hyvin alhainen.

        Käytän estrogeenipillereitä ja gynekologini antoi ohjeeksi paloitella pillerin ja ottaa ne pitkin päivää.


      • Yliannostus

        16 painallukseen ??? Jestas, eihän se voi olla mahdollista. 3 painalluksessa on jo 1,5 mg estrogeenia.


      • Anonyymi

        Nostan vanhaa ketjua koska aihe ei vanhene.
        Kyllä minäkin käytän estradiolia "mahdottomia" annoksia.
        Oma annokseni on 14-19g/vrk.
        Kolmeen annokseen jaettuna aamulla n. 8g, iltapäivällä n. 7g ja illalla ennen nukkumaanmenoa n. 3g.
        Tämän lisäksi on pakko olla vielä masennuslääke.

        Minulta on poistettu kohtu ja munasarjat. Vaihdevuodet johtivat asumuseroon ja vuoden sairaslomaan. Olen kärsinyt massiivisesta endometrioosista ja ilmeisesti minulla on aina ollut korkeat estrogeenitasot. Sen romahtaminen romutti myös kokonaisvaltaisesti terveyteni ja työkykyni.

        Vaikka tilanteeni on erilainen kuin luonnollinen hedelmällisyyden loppuminen on kohtuutonta että v-vuosista kärsiviä naisia ei hoideta asianmukaisesti ja pelotellaan syöpä ja muilla vakavilla riskeillä.
        Estrogeeni kuuluu naisen elimistöön, luonnollisena tai lisättynä. Etradiol on koostumukseltaan täysin sama aine kuin naisen elimistön tuottama hormoni.

        Silloin kun vaihdevuodet olivat "luonnollinen" asia, eivät naiset käyneet töissä mummoiässä. Elinaika oli odotettavissa päättyväksi ~40 vuoden tienoilla. Nykyään nainen elää kaksi kertaa niin pitkään.

        Kun hoidetaan, eli korvataan puuttuva hormoni, hoidamme samalla myös mahdollista koko perhettä, parisuhdetta tai avioliittoa, työkykyä ja terveyttä.

        Kun kohdallesi osuu gynekologi joka väittää vaihdevuosia luonnolliseksi tilaksi joka kuuluu naisen elämään ja joka ei tarvitse mitään huomiota tai korvaushoitoa VAIHDA GYNEÄ!

        Pitäkää huolta itsestänne!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nostan vanhaa ketjua koska aihe ei vanhene.
        Kyllä minäkin käytän estradiolia "mahdottomia" annoksia.
        Oma annokseni on 14-19g/vrk.
        Kolmeen annokseen jaettuna aamulla n. 8g, iltapäivällä n. 7g ja illalla ennen nukkumaanmenoa n. 3g.
        Tämän lisäksi on pakko olla vielä masennuslääke.

        Minulta on poistettu kohtu ja munasarjat. Vaihdevuodet johtivat asumuseroon ja vuoden sairaslomaan. Olen kärsinyt massiivisesta endometrioosista ja ilmeisesti minulla on aina ollut korkeat estrogeenitasot. Sen romahtaminen romutti myös kokonaisvaltaisesti terveyteni ja työkykyni.

        Vaikka tilanteeni on erilainen kuin luonnollinen hedelmällisyyden loppuminen on kohtuutonta että v-vuosista kärsiviä naisia ei hoideta asianmukaisesti ja pelotellaan syöpä ja muilla vakavilla riskeillä.
        Estrogeeni kuuluu naisen elimistöön, luonnollisena tai lisättynä. Etradiol on koostumukseltaan täysin sama aine kuin naisen elimistön tuottama hormoni.

        Silloin kun vaihdevuodet olivat "luonnollinen" asia, eivät naiset käyneet töissä mummoiässä. Elinaika oli odotettavissa päättyväksi ~40 vuoden tienoilla. Nykyään nainen elää kaksi kertaa niin pitkään.

        Kun hoidetaan, eli korvataan puuttuva hormoni, hoidamme samalla myös mahdollista koko perhettä, parisuhdetta tai avioliittoa, työkykyä ja terveyttä.

        Kun kohdallesi osuu gynekologi joka väittää vaihdevuosia luonnolliseksi tilaksi joka kuuluu naisen elämään ja joka ei tarvitse mitään huomiota tai korvaushoitoa VAIHDA GYNEÄ!

        Pitäkää huolta itsestänne!

        Tuskin se pelottelua koskaan on. Eiköhän se lääkäri keskustele asiallisesti ja puolueettomasti hyödyt ja haitat, lääkärin etiikan mukaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nostan vanhaa ketjua koska aihe ei vanhene.
        Kyllä minäkin käytän estradiolia "mahdottomia" annoksia.
        Oma annokseni on 14-19g/vrk.
        Kolmeen annokseen jaettuna aamulla n. 8g, iltapäivällä n. 7g ja illalla ennen nukkumaanmenoa n. 3g.
        Tämän lisäksi on pakko olla vielä masennuslääke.

        Minulta on poistettu kohtu ja munasarjat. Vaihdevuodet johtivat asumuseroon ja vuoden sairaslomaan. Olen kärsinyt massiivisesta endometrioosista ja ilmeisesti minulla on aina ollut korkeat estrogeenitasot. Sen romahtaminen romutti myös kokonaisvaltaisesti terveyteni ja työkykyni.

        Vaikka tilanteeni on erilainen kuin luonnollinen hedelmällisyyden loppuminen on kohtuutonta että v-vuosista kärsiviä naisia ei hoideta asianmukaisesti ja pelotellaan syöpä ja muilla vakavilla riskeillä.
        Estrogeeni kuuluu naisen elimistöön, luonnollisena tai lisättynä. Etradiol on koostumukseltaan täysin sama aine kuin naisen elimistön tuottama hormoni.

        Silloin kun vaihdevuodet olivat "luonnollinen" asia, eivät naiset käyneet töissä mummoiässä. Elinaika oli odotettavissa päättyväksi ~40 vuoden tienoilla. Nykyään nainen elää kaksi kertaa niin pitkään.

        Kun hoidetaan, eli korvataan puuttuva hormoni, hoidamme samalla myös mahdollista koko perhettä, parisuhdetta tai avioliittoa, työkykyä ja terveyttä.

        Kun kohdallesi osuu gynekologi joka väittää vaihdevuosia luonnolliseksi tilaksi joka kuuluu naisen elämään ja joka ei tarvitse mitään huomiota tai korvaushoitoa VAIHDA GYNEÄ!

        Pitäkää huolta itsestänne!

        Olen 69v ja kuulemma liian vanha syömään Livialia siis hormoonilääkkeitä. Lopetin sitten kiltisti ja samalla alkoi oireet vuoroin hiestä märkä ja sitten jäässä. Tätä kesti koko kesä meinas hermot mennä. Menin uudelle lääkärille ja sain Estrena 0,1% geeliä viikon kuluttua ihanaa ei enää hikoilua onko kokemusta tästä geelistä? Painoni on noussut tosi äkkiä?? Rinnat on kipeät ja tietenkin migreeni tuli takaisin oli poissa kun en käyttänyt hormon. Apua kertokaa kokemuksia🤔 ja anteeksi kun tähän sinun jutun jatkoksi laitoin ❤️


      • Anonyymi
        Yliannostus kirjoitti:

        16 painallukseen ??? Jestas, eihän se voi olla mahdollista. 3 painalluksessa on jo 1,5 mg estrogeenia.

        Estrogel 1 mitallinen vastaa Estrena 3 painallusta. Varmaan kyse oli tuosta jälkimmäisestä. Isokaan määrä ei laita kaikilla kiertoon samaa estrogeenimäärää kuin naisella oli ihan omasta takaa ennen kuin vaihdevuodet laittoi tuotannon kiinni. No problem ☺️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nostan vanhaa ketjua koska aihe ei vanhene.
        Kyllä minäkin käytän estradiolia "mahdottomia" annoksia.
        Oma annokseni on 14-19g/vrk.
        Kolmeen annokseen jaettuna aamulla n. 8g, iltapäivällä n. 7g ja illalla ennen nukkumaanmenoa n. 3g.
        Tämän lisäksi on pakko olla vielä masennuslääke.

        Minulta on poistettu kohtu ja munasarjat. Vaihdevuodet johtivat asumuseroon ja vuoden sairaslomaan. Olen kärsinyt massiivisesta endometrioosista ja ilmeisesti minulla on aina ollut korkeat estrogeenitasot. Sen romahtaminen romutti myös kokonaisvaltaisesti terveyteni ja työkykyni.

        Vaikka tilanteeni on erilainen kuin luonnollinen hedelmällisyyden loppuminen on kohtuutonta että v-vuosista kärsiviä naisia ei hoideta asianmukaisesti ja pelotellaan syöpä ja muilla vakavilla riskeillä.
        Estrogeeni kuuluu naisen elimistöön, luonnollisena tai lisättynä. Etradiol on koostumukseltaan täysin sama aine kuin naisen elimistön tuottama hormoni.

        Silloin kun vaihdevuodet olivat "luonnollinen" asia, eivät naiset käyneet töissä mummoiässä. Elinaika oli odotettavissa päättyväksi ~40 vuoden tienoilla. Nykyään nainen elää kaksi kertaa niin pitkään.

        Kun hoidetaan, eli korvataan puuttuva hormoni, hoidamme samalla myös mahdollista koko perhettä, parisuhdetta tai avioliittoa, työkykyä ja terveyttä.

        Kun kohdallesi osuu gynekologi joka väittää vaihdevuosia luonnolliseksi tilaksi joka kuuluu naisen elämään ja joka ei tarvitse mitään huomiota tai korvaushoitoa VAIHDA GYNEÄ!

        Pitäkää huolta itsestänne!

        Hyvä kommentti, olen samaa mieltä! Hyvä gyne on kullan arvoinen ✨


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nostan vanhaa ketjua koska aihe ei vanhene.
        Kyllä minäkin käytän estradiolia "mahdottomia" annoksia.
        Oma annokseni on 14-19g/vrk.
        Kolmeen annokseen jaettuna aamulla n. 8g, iltapäivällä n. 7g ja illalla ennen nukkumaanmenoa n. 3g.
        Tämän lisäksi on pakko olla vielä masennuslääke.

        Minulta on poistettu kohtu ja munasarjat. Vaihdevuodet johtivat asumuseroon ja vuoden sairaslomaan. Olen kärsinyt massiivisesta endometrioosista ja ilmeisesti minulla on aina ollut korkeat estrogeenitasot. Sen romahtaminen romutti myös kokonaisvaltaisesti terveyteni ja työkykyni.

        Vaikka tilanteeni on erilainen kuin luonnollinen hedelmällisyyden loppuminen on kohtuutonta että v-vuosista kärsiviä naisia ei hoideta asianmukaisesti ja pelotellaan syöpä ja muilla vakavilla riskeillä.
        Estrogeeni kuuluu naisen elimistöön, luonnollisena tai lisättynä. Etradiol on koostumukseltaan täysin sama aine kuin naisen elimistön tuottama hormoni.

        Silloin kun vaihdevuodet olivat "luonnollinen" asia, eivät naiset käyneet töissä mummoiässä. Elinaika oli odotettavissa päättyväksi ~40 vuoden tienoilla. Nykyään nainen elää kaksi kertaa niin pitkään.

        Kun hoidetaan, eli korvataan puuttuva hormoni, hoidamme samalla myös mahdollista koko perhettä, parisuhdetta tai avioliittoa, työkykyä ja terveyttä.

        Kun kohdallesi osuu gynekologi joka väittää vaihdevuosia luonnolliseksi tilaksi joka kuuluu naisen elämään ja joka ei tarvitse mitään huomiota tai korvaushoitoa VAIHDA GYNEÄ!

        Pitäkää huolta itsestänne!

        Nostan minäkin vanhaa ketjua, koska tosiaan aihe ei vanhene.

        Aivan kuin itse olisin kirjoittanut tuon viestin. Onneksi on muitakin jotka ovat samassa tilanteessa kuin minä. Pelkäsin jo että olen yksin.

        Mun annokset on myös tuolla 13-17g tienoilla päivässä, yleensä 3-4 annostelukertaan jaettuna.

        Leikkauksen jälkeen jossa poistettiin kohtu ja munasarjat ollessani 34 vuotias elin läpi helvetin kolme vuotta. Menetin työpaikkani ja terveyteni koska ammattitaidoton (ei naistentautien kirurgi, joka ei ollut leikkaava) sanoi että "otat pillerin päivässä niin homma on hoidettu"

        Ei muuten ollut!
        Sain viimein jonottamalla oikeasti asioista tietävälle naislääkärille tampereelle ajan joka laittoi lääkityksen kuntoon ja tutki muutenkin kehoni. Tietenkin aikaa meni vuosi ennenkuin sain kehoni takaisin, ennenkuin se palautui totaalisesta estrogeenin puutteesta.

        En häpeile myöntää että pidän naisia jotka suosittelevat luontaislääkkeitä, vähättelevät vaihdevuosioireita ja levittävät pelkoa sekä kammoksuvat hrt eli hormonikorvaushoitoa, misogynisinä.

        Miten voi toinen nainen haluata levittää hallaa aiheuttavaa tietoa tai myrkyllisiä mielipiteitään, jotta joku toinen nainen pelkää ja kenties jättää itseään hoitamatta?

        Naisten tulisi pitää toistensa puolia, siskoina.

        Ehkäpä sillä joka suureen ääneen jeesustelee jonkun toisen hoitoa tai tilannetta on nimenomaan vaihdevuodet kun on niin jyrkkä sanomaan.

        Olen huomannut että noiden kohdalla usein näyttää siltä ettei heillä ole edes perustietoa hormoneista, mittaamisesta, toteamisesta, tai edes omastahormonitoiminnastaan jne.

        Maailma on vapaa paikka, mutta toivoisin henkilökohtaista vastuuta ja ajatusta siitä impaktista jota voi aiheuttaa.

        Vaihdevuodet, leikkauksella tai luonnollisesti voivat olla avioliitot, mielenterveyden ja perheet tuhoava "luonnollinen ilmiö".

        Jollakin naisella voi mennä koko elämä vessasta alas. Toinen pääsee helpolla, pari hikoilua ja hivenen pyöreämpi vatsa, ehkä vähän kosteuttavia silmätippoja työpäivän päätteeksi.

        Luojalle kiitos sivistys etenee ja lääkäreiden työkokemus karttuu eikä ehkä niin monen naisen tarvitse kärsiä "luonnollisesta siirtymästä". Luonnollinen kyllä, pakkokokärsiä? Ei.

        P. S. Äitini joka on nyt 72 vuotias, vei alle nelikymppisenä naapurin (parhaan ystävänsä) lääkäriin koska alkoi yhtäkkiä vittuilemaan ja huutamaan. Hänelle aloitettiin hrt ja siihen loppui äkkäily ja myrkyllisyys.

        Vaikka tässä ajassa on paljon kaikkea hienoa ja uutta niin tuntuu siltä että jostain syystä naisten vv-hoitoon mennyt takapakkia. Aivan kuin siitä olisi tullut tabu.

        Ihanaa kevättä kaikille


    • Kuivaihoinen

      Olen 53v. ja sain Esrana geeliä vaihdevuosioireisiin. Itseäni mietityttää kuivaihoisena, voiko suihkun jälkeen käyttää perusvoidetta, ja imeytyykö geeli sen läpi? Ohjeessahan luki että puhtaalle kuivalle iholle.

      • Kuivaihoinen

        Geeli oli Estrena


      • Levitysjärjestys

        Geelistä estrogeeni imeytyy nopeasti, joten levitä se ensin. Kun geeli on kuivunut iholla, voit levittää perusvoiteen.


    • Anonyymi

      Kannattaa levittää reisiin, pakaroihin ja alavatsalle niin laajalle kuin riittää. Iho toimii varastona vuorokauden ajan ja imeytyy parhaimmin rasvaisemmilta ihoalueilta - hormonit ovat rasvaliukoisia. Ei kasvoille, rinnoille eikä genitaalialueelle. Illalla suihkun jälkeen käytettynä varmistaa rauhallisemmat ja syvemmät yöunet. Levityksen jälkeen odotetaan n. 3-4 minuuttia, että geeli imeytyy, sitten voi pukea ja/tai sujahtaa lakanoihin.

      Oikea annos vaikuttaa viimeistään viikossa. Jos ei vaikuta, annos on liian pieni. Oikealla annoksella ja tuotteella kaikki oireet poistuvat. Libidokin paranee, usein ennalleen - ainakin estrenalla, se on hyvä tuote.

      Yksi pumppaus kuulostaa hirveän pieneltä määrältä. Ehdottaisin kysymään lääkäriltä, josko voisi nostaa annoksen kokeiltavaksi 2-4 pumppaukseen ja katsoa, jos se poistaisi oireet. Se on aika tavallinen määrä, eikä iso annos sekään.

      • Anonyymi

        Pitäisi nimenomaan VÄLTTÄÄ rasvaisille ihoalueille levittämistä.! Harmi jos ei gyne sitä kertonut. Neuvoi myöskin että itse ”kokeilee” tarvittaessa annostuksen määrää jotta sopiva taso löytyy.
        Mielellään vaikka olkapäille kuten ohjeissa lukee . Perusjuttu lääkkeiden imeytymisestä ja puoliintumisajoista koskien rasvakudosta ja lihasta!
        Onneksi meidän ei tarvitse kärvistellä vaihdevuosioireiden kanssa (PMS oireet ollut samaa helvettiä) . 💪😁


    • Anonyymi

      Viikko Estrena-geeliä takana. Aivosumu on poistunut melkein kokonaan, työt luistaa ihan eri tavalla kuin edeltävänä parina vuonna. Kärkkäys kommentoida turhankin tiukasti kaikkea on laantunut ainakin vähän. Hikoilu yöaikaan loppui jo ennen aloitusta eikä ole ollut muutenkaan vaikeutena. Seksihalut lähes nolla, mutta tämä on ollut jo vuosia. Olen siis tyytyväinen geeliin muuten paitsi että uni on mennyt huonompaan päin. Jatkuvaa heräilyä ja pitkiä aikoja unen odottelua. Ennen tätä oli ongelmana aamuyön heräily, nyt siis koko yön. Mietin annostusta ja ajankohtaa. Pitäisiköhän vähentää painalluksia ja levittää geeli aamusta?

    • Anonyymi

      Aloitin myös viikko sitten geelin käytön ja mietin nyt että otankin sen sekä aamulla että illalla kun ei vaikuta kokopäivän kun olen ottanut vain illalla. Pikkuhiljaa auttaa..ei kuuma yöllä ja mieliala nousussa..Annostus vielä epäselvä mikä hyvä mulle

      • Anonyymi

        Mulla ei aittanut tuokaan. Laitoin aamulla, pöivällä ja illalla yhden painalluksen. Oireet säilyivät.


    • Anonyymi

      Mulla ei toiminu Estrena lainkaan. Kokeilin laastarin jälkeen. Laastarin aikana hävinnyt pahoinvointioire ja paniikin tunne öisin palasi, kun vaihdoin Estrenaan. Ensin oli 1 painallus 3 vkoa, sitten 2 painallusta ja sitten 3. Vaihdoin takaisin laastariin, joka ei sekään hyvä. Aiheuttaa endometrioosin aktivoitumista ja jatkuva vuoto. Eli menossa lääkäriin lähipöivinä, koska ei tästä mitään tule.

    • Anonyymi

      Minulla lukee 2 painallusta kerran päivässä,eli onko 2 kumpaankin reiteen vai 1 toiseen ja toinen toiseen?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe