Tein juuri raskaustestin ja se näytti plussaa

yhdesksänäiti

Illalla sitten juhlan paikka tästä syystä , ihan perhepiirissä vain.
Lapsesta tulee meidän kymmenes - ja ikäni vuoksi viimeinen. Jos kaikki menee hyvin, niin vauva syntyy kuukautta myöhemmin kuin kuudes lapsenlapseni.

Pitkään piti yrittää ja nyt on olo niiiiiiin mahtava, kun oltiin jo melkein luovuttu toivosta.

Ei minulla sitte muuta. Tahdoin vain jakaa onnellisen hetken mudien suurperheellisten kanssa.

54

405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ohikulkenut

      Paljon onnea!

      (Vaikka sitä ei enää kai saisi tällä palstalla sanoakaan sen jälkeen, kun trollit saivat sen valtaansa... Joskus ,3-4 vuotta sitten oli vielä oikeasti keskinäisen tuen palsta suurperheelliselle.
      SItten iskivät uskomattoman törkeät ilkeilijät ja kaikki vakkarit hävisivät.)

    • 9 lapsen äiti minäki

      Valtavasti onnea!

      (Ja saman olen huomannut kuin edellinenkin kirjoittaja eli suurperheellisten kirjoituksia ei enää sallita palstalla vaan tämä on nykyään ihna muille varattu.)

    • trrtttrttrtr

      Onneksi olkoon!
      Meillekin tulossa 10.S. Olen iki onnellinen.

      • ei laumoja

        Argggghhh, miten hitossa te viititte purkaa noita kersoja noin helvetisti? Mahtaa kroppa olla aika finaalissa?


      • Harmittaahan se
        ei laumoja kirjoitti:

        Argggghhh, miten hitossa te viititte purkaa noita kersoja noin helvetisti? Mahtaa kroppa olla aika finaalissa?

        Niin ja myöskin itsekästä piittaamattomuutta lasten hyvinvoinnista. Tappelukavereita on kyllä omasta takaa. Lomareissuista lasten onkin sitten turha haaveilla.

        Koulut alkaa kohta ja opettaja kysyy lomakuulumisia, suurin osa kertoo ulkomaanmatkoistaan tai kotimaan reissuista, hotelliöineen ja huvipuistokäynneistä.

        Nämä koko lomansa kotonaoleilijat ovat sitten ihan hiljaa kun eivät päässeet pihaa pidemmälle..


      • näin se menee ;)
        Harmittaahan se kirjoitti:

        Niin ja myöskin itsekästä piittaamattomuutta lasten hyvinvoinnista. Tappelukavereita on kyllä omasta takaa. Lomareissuista lasten onkin sitten turha haaveilla.

        Koulut alkaa kohta ja opettaja kysyy lomakuulumisia, suurin osa kertoo ulkomaanmatkoistaan tai kotimaan reissuista, hotelliöineen ja huvipuistokäynneistä.

        Nämä koko lomansa kotonaoleilijat ovat sitten ihan hiljaa kun eivät päässeet pihaa pidemmälle..

        Niin hankitaan lapsia mielistelläksemme lasten koulutovereita. Jos on vain yksi niin toki se lapsi osaa olla kiitollinen niistä ulkomaanmatkoista, eikä kaipaa sisaruksia :)

        Muistakaa kysyä myös naapureilta ja lehtien palstoilta haittaako ketään se, että hankitte useamman kuin yhden, sitten totellaan näitä vastaajia, koska muiden mielipide on toki tärkeämpi, kuin oma..


      • Harmittaahan se
        näin se menee ;) kirjoitti:

        Niin hankitaan lapsia mielistelläksemme lasten koulutovereita. Jos on vain yksi niin toki se lapsi osaa olla kiitollinen niistä ulkomaanmatkoista, eikä kaipaa sisaruksia :)

        Muistakaa kysyä myös naapureilta ja lehtien palstoilta haittaako ketään se, että hankitte useamman kuin yhden, sitten totellaan näitä vastaajia, koska muiden mielipide on toki tärkeämpi, kuin oma..

        Sanoit että yksi lapsi on kiitollinen niistä ulkomaanmatkoista, eikä kaipaa sisaruksia.
        No se on silloin lapsen OMA mielipide, hyvä näin.

        Jos taas on kymmenenkin lasta eikä kukaan niistä pääse lomareissuille niin voipi olla, että monikin niistä haluaisi päästä. Silloin ei huomioida lasten OMAA mielipidettä.

        Kumpi näistä perheistä ottaa lapsen mielipiteen huomioon?

        Naapureiden mielipide ei saa vaikuttaa perheen jäsenten mielipiteisiin ja asioihin.

        Mutta kyllä vanhempien pitäisi pikkuisen miettiä mitä vaikutuksia tälläisen lapsikatraan puskeminen maailmaan vaikuttaa näihin jo oleviin lapsiin, onko niitä kenties jo ihan liikaa kun lapsilla ei enään ole hyvä olla.


      • vastuullinen vanhemp
        Harmittaahan se kirjoitti:

        Sanoit että yksi lapsi on kiitollinen niistä ulkomaanmatkoista, eikä kaipaa sisaruksia.
        No se on silloin lapsen OMA mielipide, hyvä näin.

        Jos taas on kymmenenkin lasta eikä kukaan niistä pääse lomareissuille niin voipi olla, että monikin niistä haluaisi päästä. Silloin ei huomioida lasten OMAA mielipidettä.

        Kumpi näistä perheistä ottaa lapsen mielipiteen huomioon?

        Naapureiden mielipide ei saa vaikuttaa perheen jäsenten mielipiteisiin ja asioihin.

        Mutta kyllä vanhempien pitäisi pikkuisen miettiä mitä vaikutuksia tälläisen lapsikatraan puskeminen maailmaan vaikuttaa näihin jo oleviin lapsiin, onko niitä kenties jo ihan liikaa kun lapsilla ei enään ole hyvä olla.

        Kyseletkö sinä lasten mielipidettä, siihen hankkivatko isä ja äiti lisää lapsia?
        Ei se lasten päätettävissä ole. Ja niin kauan kuin vanhemmat jaksavat hoitaa lapsensa niiden lukumäärä ei kuulu muille. Jos taas jo yhden kanssa on väsynyt niin ei sitä toista pidä hankkia.


      • ei laumoja
        Harmittaahan se kirjoitti:

        Sanoit että yksi lapsi on kiitollinen niistä ulkomaanmatkoista, eikä kaipaa sisaruksia.
        No se on silloin lapsen OMA mielipide, hyvä näin.

        Jos taas on kymmenenkin lasta eikä kukaan niistä pääse lomareissuille niin voipi olla, että monikin niistä haluaisi päästä. Silloin ei huomioida lasten OMAA mielipidettä.

        Kumpi näistä perheistä ottaa lapsen mielipiteen huomioon?

        Naapureiden mielipide ei saa vaikuttaa perheen jäsenten mielipiteisiin ja asioihin.

        Mutta kyllä vanhempien pitäisi pikkuisen miettiä mitä vaikutuksia tälläisen lapsikatraan puskeminen maailmaan vaikuttaa näihin jo oleviin lapsiin, onko niitä kenties jo ihan liikaa kun lapsilla ei enään ole hyvä olla.

        Olen yhtä mieltä Harmittaahan se kanssa.


      • rajansa kaikella
        ei laumoja kirjoitti:

        Olen yhtä mieltä Harmittaahan se kanssa.

        Täytyisi se järki lähteä ihmisestä itsestään tuon lisääntymisen kanssa. Jos yhtään välittää parista lapsesta niin jättää pääluvun siihen. Tunnen syvää inhoa ja jopa sääliä näitä suurperheitä kohtaan.


      • tiivaijuu
        rajansa kaikella kirjoitti:

        Täytyisi se järki lähteä ihmisestä itsestään tuon lisääntymisen kanssa. Jos yhtään välittää parista lapsesta niin jättää pääluvun siihen. Tunnen syvää inhoa ja jopa sääliä näitä suurperheitä kohtaan.

        Ketään ei kiinnosta sinun inhosi ja säälisi. En koe itse olevani niin rajoittunut, että pystyisin antamaan aikaa ja rakkautta vain kahdelle lapselle. Sitä riittää kaikille. Taloudellisestikin tulemme toimeen. Perheen lapsiluku on henkilökohtainen asia, eikä kuulu ulkopuolisille.


      • 3 prinsessaa
        tiivaijuu kirjoitti:

        Ketään ei kiinnosta sinun inhosi ja säälisi. En koe itse olevani niin rajoittunut, että pystyisin antamaan aikaa ja rakkautta vain kahdelle lapselle. Sitä riittää kaikille. Taloudellisestikin tulemme toimeen. Perheen lapsiluku on henkilökohtainen asia, eikä kuulu ulkopuolisille.

        Minun mielestäni 3 lasta on max, jolloin voi taata heille tasapainoisen ja inhimillisen elämän. Tätä suurempi lapsi määrä rajoittaa todellakin heidän elämänsisältöä, kuten tuolla aiemmin joku jo kirjoittikin. Sekä hirvittää nämä naiset jotka ovat elämänsä parhaimmat vuodet synnytys koneita, siinä ei omaa vartaloa ajatella pidemmän päälle.


      • altkirch
        3 prinsessaa kirjoitti:

        Minun mielestäni 3 lasta on max, jolloin voi taata heille tasapainoisen ja inhimillisen elämän. Tätä suurempi lapsi määrä rajoittaa todellakin heidän elämänsisältöä, kuten tuolla aiemmin joku jo kirjoittikin. Sekä hirvittää nämä naiset jotka ovat elämänsä parhaimmat vuodet synnytys koneita, siinä ei omaa vartaloa ajatella pidemmän päälle.

        Vartaloa?

        Kyllä on pinnallista elämää. Suurperheen äitinä sitä oppii onneksi miettimään lasten parasta, eikä vain omaa vartaloa. Omalla äidilläni oli kaksi lasta ja 40 kiloa ylipainoa. En silti ikinä hävennyt äitiäni ja hänen kilojaan. Hänen ansiostaan minä sain hyvän lapsuuden. Minulla ei ole ylipainoa sen sijaan on monta lasta. En koe olevani synnytyskone. Minun ei ole pakko synnyttää, ja jossain vaiheessa päätämme mieheni kanssa, että nyt loppui. Tämä on se meidän valinta ja väite siitä, että lapsemme kärsivät on täyttä lööperiä. He ovat onnellisia, kun on aina joku jonka kanssa leikkiä tai pelata. Kaveria ei tarvitse aina hakea naapurista tai mennä kylään.


      • Ou jeeee
        Harmittaahan se kirjoitti:

        Sanoit että yksi lapsi on kiitollinen niistä ulkomaanmatkoista, eikä kaipaa sisaruksia.
        No se on silloin lapsen OMA mielipide, hyvä näin.

        Jos taas on kymmenenkin lasta eikä kukaan niistä pääse lomareissuille niin voipi olla, että monikin niistä haluaisi päästä. Silloin ei huomioida lasten OMAA mielipidettä.

        Kumpi näistä perheistä ottaa lapsen mielipiteen huomioon?

        Naapureiden mielipide ei saa vaikuttaa perheen jäsenten mielipiteisiin ja asioihin.

        Mutta kyllä vanhempien pitäisi pikkuisen miettiä mitä vaikutuksia tälläisen lapsikatraan puskeminen maailmaan vaikuttaa näihin jo oleviin lapsiin, onko niitä kenties jo ihan liikaa kun lapsilla ei enään ole hyvä olla.

        Taitaa tuo nimimerkin "näin se menee" sarkasmi olla hieman liian vaativaa, ymmärrettäväksi?


    • Harmittaahan se

      Kaikilla on saman verran tunteja päivässä, yöllähän ei seurustella lasten kanssa vaan nukutaan.
      Jos on kymmenen lasta ja 2 aikuista, niin kadelletoista ruokaa, kahdentoista pyykit, kymmenen lapsen sotkut siivottava, koululaisten läksyt vahdittava....

      Ihan suotta kukaan kehuu voivansa antaa kaikille tasapuoliseti hoivaa ja huomiota yksilölliset tarpeet huomioiden.

      Nämä lapsia pukertavat ovat ihan sokeita todelliselle tilanteelleen, ehkä ovat niin loppuun ajettuja etteivät edes tajua lyövänsä laimin omia lapsiaan.

      Nämä äidit eivät myöskään yleensä kerro mitään lasten isän tekemisistä, ylistävät vain itseään yli-ihmisinä, ihan kuin se olisi joku uskonto heille jota pitää puolustaa.

      No jos isä on vielä kuvioissa niin hän ehkä raataa pitkää päivää kodin ulkopuolella, että saisi leipää kaikkien suuhun. Onko se sitten oikein, että lapset eivät näe isäänsä ollenkaan tai hyvin harvoin.

      En väitä, että lapsilta pitää mennä kysymään saako isi ja äiti tehdä lisää lapsia. Kyllä se pitää itse huomata milloin lopettaa. No onhan joku kysynytkin, eikä siinä mitään, lasten suusta tulee totuus, RIITTÄÄ JO ;)))))

      • altkirch

        Meillä ainakin ovat tyytyväisiä sisaruksiinsa. Ei sitä aikaa tarvitse antaa yhdelle lapselle kerrallaan, vaan huomioida lapset siinä arjessa.

        Ymmärrän kyllä, ettei sellainen, joka ei elä tätä elämää, voi ymmärtää miten se on mahdollista jaksaa. Kyvyt kasvavat sitä mukaa, kun työmäärä lisääntyy. Eli organisointia ja jakamista.


      • Miesope
        altkirch kirjoitti:

        Meillä ainakin ovat tyytyväisiä sisaruksiinsa. Ei sitä aikaa tarvitse antaa yhdelle lapselle kerrallaan, vaan huomioida lapset siinä arjessa.

        Ymmärrän kyllä, ettei sellainen, joka ei elä tätä elämää, voi ymmärtää miten se on mahdollista jaksaa. Kyvyt kasvavat sitä mukaa, kun työmäärä lisääntyy. Eli organisointia ja jakamista.

        "Kyvyt kasvavat sitä mukaa, kun työmäärä lisääntyy. Eli organisointia ja jakamista."

        Höpön höpön. Enpä ole lapsellisempaa roskaa taas vähään aikaan lukenutkaan.

        Enin osa suurperheellisistä on lestadiolaisia. Heillä syyt suurperheeseen ovat "oikeauskoisten" lisäämisessä, vaikka näennäisesti muita syitä Raamatustakin koetetaan etsiä.

        Se "organisointi ja jakaminen" tarkoittaa käytännössä sitä, että äiti huolehtii aina siitä pienimmästä sen mitä jaksaa. Isommat huolehtivat muista. Omassa elämässä nähtyä on se, miten vähäisessä määrin suurperheissä ehditään lapsista huolehtia. Ihmisen suorituskyvyllä on rajansa ja kun lapsia on esim. enemmän kuin kahdeksan, on kasvattamisesta turha puhua.

        On aika koomisya vedota LASTEN mielipiteeseen. Kuvitteletko todella, että lapset hyvinkin syvällisesti analysoisivat olemistaan perheen osana pieninä? Lapsuus arvioidaan vasta paljon myöhemmin. Omista vanhemmista harva lapsi virheitä näkee kuin aikuisena.


      • just just
        Miesope kirjoitti:

        "Kyvyt kasvavat sitä mukaa, kun työmäärä lisääntyy. Eli organisointia ja jakamista."

        Höpön höpön. Enpä ole lapsellisempaa roskaa taas vähään aikaan lukenutkaan.

        Enin osa suurperheellisistä on lestadiolaisia. Heillä syyt suurperheeseen ovat "oikeauskoisten" lisäämisessä, vaikka näennäisesti muita syitä Raamatustakin koetetaan etsiä.

        Se "organisointi ja jakaminen" tarkoittaa käytännössä sitä, että äiti huolehtii aina siitä pienimmästä sen mitä jaksaa. Isommat huolehtivat muista. Omassa elämässä nähtyä on se, miten vähäisessä määrin suurperheissä ehditään lapsista huolehtia. Ihmisen suorituskyvyllä on rajansa ja kun lapsia on esim. enemmän kuin kahdeksan, on kasvattamisesta turha puhua.

        On aika koomisya vedota LASTEN mielipiteeseen. Kuvitteletko todella, että lapset hyvinkin syvällisesti analysoisivat olemistaan perheen osana pieninä? Lapsuus arvioidaan vasta paljon myöhemmin. Omista vanhemmista harva lapsi virheitä näkee kuin aikuisena.

        No luepa, oma kommenttisi "Miesope", niin saat lukea vielä huomattavasti "lapsellisempaa roskaa"


      • altkirch
        Miesope kirjoitti:

        "Kyvyt kasvavat sitä mukaa, kun työmäärä lisääntyy. Eli organisointia ja jakamista."

        Höpön höpön. Enpä ole lapsellisempaa roskaa taas vähään aikaan lukenutkaan.

        Enin osa suurperheellisistä on lestadiolaisia. Heillä syyt suurperheeseen ovat "oikeauskoisten" lisäämisessä, vaikka näennäisesti muita syitä Raamatustakin koetetaan etsiä.

        Se "organisointi ja jakaminen" tarkoittaa käytännössä sitä, että äiti huolehtii aina siitä pienimmästä sen mitä jaksaa. Isommat huolehtivat muista. Omassa elämässä nähtyä on se, miten vähäisessä määrin suurperheissä ehditään lapsista huolehtia. Ihmisen suorituskyvyllä on rajansa ja kun lapsia on esim. enemmän kuin kahdeksan, on kasvattamisesta turha puhua.

        On aika koomisya vedota LASTEN mielipiteeseen. Kuvitteletko todella, että lapset hyvinkin syvällisesti analysoisivat olemistaan perheen osana pieninä? Lapsuus arvioidaan vasta paljon myöhemmin. Omista vanhemmista harva lapsi virheitä näkee kuin aikuisena.

        Niin ymmärrän, ettet sinä pysty pienperheen isänä tällaiseen. Kyvyt todellakin kasvavat työmäärän lisääntyessä, näin se on joka ikisessä työssä. Sinäkin olet luultavasti parempi opettaja nyt kuin urasi alussa. Minäkin olen parempi vanhempi nyt kuin ensimmäisen lapseni saatuani. Minulla ei ole pienempiä sisaruksia, joita olisin hoitanut, joten olin täysin kokematon äitiydessä.

        Lestadiolaisuudesta, vain vanhoillislestadiolaisilla on niin sanottu ehkäisykielto. Muilla ei. En ole vanhoillislestadiolainen, enkä kotoisin sellaisesta perheestä. Kuten jo aiemmin kirjoitin minulla oli vain yksi sisko.

        Jos olet lukenut kirjoituksia, niin lasten mielipiteeseen monesti vetoavat suurperheitä vastustavat. Minä tiedän millaista on kasvaa pienperheessä. Vanhemmista äitini on edelleen elossa. Olemme hyvin läheisiä. Isäni ja sisareni ovat kuolleet. Minulla ei ole isäni puolelta yhtään serkkua. Äidin puoleisten serkkujen kanssa en ole ollut juurikaan tekemisissä. Ajattelepa vähän enemmän. Lapseni eivät koskaan ole niin sukulaisetta kuin minä. Minulla ei ole äitini lisäksi ketään jonka kanssa voisin muistella lapsuuttani ja nuoruuttai. Ei ketään joka on tuntenut minut jo lapsesta asti. En usko, että ymmärrät tällaistakaan tilannetta.

        Kasvatuksessa on tärkeintä luoda säännöt ja nuodattaa niitä. Tämä on jatkuvaa työtä ja jos luistaa tästä lasten ollessa pieniä, maksaa isoa hintaa kouluaikana ja nuoruudessa. Lapsillamme ei ole ollut koulussa sosiaalisia ongelmia. He ovat saaneet jopa kehuja oikeudenmukaisuudesta ja yhteistyökyvystä. Olen todella ylpeä kaikista heistä.

        Olen hyvin pahoillani, jos tekstini mielestäsi oli lapsellista roskaa. Minulla on varaa kuitenkin puhua aiheesta, sillä minä pystyn siihen. Jos tuntuu ettei jaksa niin missään nimessä ei pidä hankkia lapsia enemmän. Lapset eivät ole mikään must juttu, joka kaikilla on pakko olla. Ihmisen arvo ei ole kiinni siitä onko hänellä lapsia ja kuinka paljon. Toivottavasti tämä ei ollut mielestäsi lapsellista roskaa. Yleensäkin mietityttää, miten voit leimata toisen puheet roskaksi, jos et itse ole yrittänyt asiaa.


      • Harmittaahan se
        Miesope kirjoitti:

        "Kyvyt kasvavat sitä mukaa, kun työmäärä lisääntyy. Eli organisointia ja jakamista."

        Höpön höpön. Enpä ole lapsellisempaa roskaa taas vähään aikaan lukenutkaan.

        Enin osa suurperheellisistä on lestadiolaisia. Heillä syyt suurperheeseen ovat "oikeauskoisten" lisäämisessä, vaikka näennäisesti muita syitä Raamatustakin koetetaan etsiä.

        Se "organisointi ja jakaminen" tarkoittaa käytännössä sitä, että äiti huolehtii aina siitä pienimmästä sen mitä jaksaa. Isommat huolehtivat muista. Omassa elämässä nähtyä on se, miten vähäisessä määrin suurperheissä ehditään lapsista huolehtia. Ihmisen suorituskyvyllä on rajansa ja kun lapsia on esim. enemmän kuin kahdeksan, on kasvattamisesta turha puhua.

        On aika koomisya vedota LASTEN mielipiteeseen. Kuvitteletko todella, että lapset hyvinkin syvällisesti analysoisivat olemistaan perheen osana pieninä? Lapsuus arvioidaan vasta paljon myöhemmin. Omista vanhemmista harva lapsi virheitä näkee kuin aikuisena.

        Nyt tuli todella asiaa, olen tässä ollut juurikin samaa mieltä. Nämä vauvariippuvaiset suurperheiden äidit ovat niin puhki väsyneitä etteivät edes huomaa kuinka lapsensa kärsivät.

        No se palaute tulee kyllä perästä päin, kun lapset ovat nuoria/aikuisia. Silloin äiti kuulee tekstiä niin että korvat punoittavat. Harmi sinänsä kun äiti on silloin jo vanha loppuun ajettu ihminen.


      • Harmittaahan se
        Harmittaahan se kirjoitti:

        Nyt tuli todella asiaa, olen tässä ollut juurikin samaa mieltä. Nämä vauvariippuvaiset suurperheiden äidit ovat niin puhki väsyneitä etteivät edes huomaa kuinka lapsensa kärsivät.

        No se palaute tulee kyllä perästä päin, kun lapset ovat nuoria/aikuisia. Silloin äiti kuulee tekstiä niin että korvat punoittavat. Harmi sinänsä kun äiti on silloin jo vanha loppuun ajettu ihminen.

        Tämä oli sinulle Miesope


      • Onnen hetkiä
        Harmittaahan se kirjoitti:

        Tämä oli sinulle Miesope

        No uskotaanhan se, että ” Harmittaahan se” sinua, kun sinun mielipiteelläsi ei ole mitään merkitystä muille vanhemiille kuinka monta lasta he hankkivat.


      • sinulleko ei?
        Harmittaahan se kirjoitti:

        Nyt tuli todella asiaa, olen tässä ollut juurikin samaa mieltä. Nämä vauvariippuvaiset suurperheiden äidit ovat niin puhki väsyneitä etteivät edes huomaa kuinka lapsensa kärsivät.

        No se palaute tulee kyllä perästä päin, kun lapset ovat nuoria/aikuisia. Silloin äiti kuulee tekstiä niin että korvat punoittavat. Harmi sinänsä kun äiti on silloin jo vanha loppuun ajettu ihminen.

        Hyvää palautetta on tullut meille.


      • Miesope
        altkirch kirjoitti:

        Niin ymmärrän, ettet sinä pysty pienperheen isänä tällaiseen. Kyvyt todellakin kasvavat työmäärän lisääntyessä, näin se on joka ikisessä työssä. Sinäkin olet luultavasti parempi opettaja nyt kuin urasi alussa. Minäkin olen parempi vanhempi nyt kuin ensimmäisen lapseni saatuani. Minulla ei ole pienempiä sisaruksia, joita olisin hoitanut, joten olin täysin kokematon äitiydessä.

        Lestadiolaisuudesta, vain vanhoillislestadiolaisilla on niin sanottu ehkäisykielto. Muilla ei. En ole vanhoillislestadiolainen, enkä kotoisin sellaisesta perheestä. Kuten jo aiemmin kirjoitin minulla oli vain yksi sisko.

        Jos olet lukenut kirjoituksia, niin lasten mielipiteeseen monesti vetoavat suurperheitä vastustavat. Minä tiedän millaista on kasvaa pienperheessä. Vanhemmista äitini on edelleen elossa. Olemme hyvin läheisiä. Isäni ja sisareni ovat kuolleet. Minulla ei ole isäni puolelta yhtään serkkua. Äidin puoleisten serkkujen kanssa en ole ollut juurikaan tekemisissä. Ajattelepa vähän enemmän. Lapseni eivät koskaan ole niin sukulaisetta kuin minä. Minulla ei ole äitini lisäksi ketään jonka kanssa voisin muistella lapsuuttani ja nuoruuttai. Ei ketään joka on tuntenut minut jo lapsesta asti. En usko, että ymmärrät tällaistakaan tilannetta.

        Kasvatuksessa on tärkeintä luoda säännöt ja nuodattaa niitä. Tämä on jatkuvaa työtä ja jos luistaa tästä lasten ollessa pieniä, maksaa isoa hintaa kouluaikana ja nuoruudessa. Lapsillamme ei ole ollut koulussa sosiaalisia ongelmia. He ovat saaneet jopa kehuja oikeudenmukaisuudesta ja yhteistyökyvystä. Olen todella ylpeä kaikista heistä.

        Olen hyvin pahoillani, jos tekstini mielestäsi oli lapsellista roskaa. Minulla on varaa kuitenkin puhua aiheesta, sillä minä pystyn siihen. Jos tuntuu ettei jaksa niin missään nimessä ei pidä hankkia lapsia enemmän. Lapset eivät ole mikään must juttu, joka kaikilla on pakko olla. Ihmisen arvo ei ole kiinni siitä onko hänellä lapsia ja kuinka paljon. Toivottavasti tämä ei ollut mielestäsi lapsellista roskaa. Yleensäkin mietityttää, miten voit leimata toisen puheet roskaksi, jos et itse ole yrittänyt asiaa.

        Ihmisillä voi olla monia syitä tiettyyn perhekokoon. En itse hehkuttelisi sen enempää suurella kuin pienelläkään lapsimäärällä. Sitä suosittelen, että jokainen arvioi lopullisesti onnistumistaan vanhempana vasta lasten ollessa selkeästi aikuisia. Heidän mielipiteitään voi ehkä silloin kysyä. Ehkä.

        Vanhemmuudesta tiedän kohtuullisen paljon parinkymmenen vuoden työkokemuksen jälkeen. Jokainen tapaus on omansa.


      • Onnen hetkiä
        Miesope kirjoitti:

        Ihmisillä voi olla monia syitä tiettyyn perhekokoon. En itse hehkuttelisi sen enempää suurella kuin pienelläkään lapsimäärällä. Sitä suosittelen, että jokainen arvioi lopullisesti onnistumistaan vanhempana vasta lasten ollessa selkeästi aikuisia. Heidän mielipiteitään voi ehkä silloin kysyä. Ehkä.

        Vanhemmuudesta tiedän kohtuullisen paljon parinkymmenen vuoden työkokemuksen jälkeen. Jokainen tapaus on omansa.

        No nyt täytyy todeta, että kirjoitat asiaa! Hienoa! Olisitpa heti aluksi laittanut tämän kommenttisi tänne.
        Eihän kukaan suurperheen vanhemmista ole ”tyrkyttänytkään” suurta perhekokoa ”ainoana oikeana", tietenkään! Jokainen valitsee tiensä ja tapansa ja olkoon perhekoko mikä hyvänsä, jos lapsiperheessä lapsista huolehditaan kyyjensä mukaan parhaiten on asia hienosti.
        Henkilökohtaisena kantana kertoisin, että en tule koskaan vanhemmuuteni onnistuneisuutta arvioimaankaan, teen parhaani perheeni eteen.
        Omissa kommenteissani juuri kritisoinkin muiden, siis ulkopuolisten ennakkoasenteita vastaan, pelkän lapsiluvun perusteella.
        Olet varmasti nähnyt varsin voimakaasti oirehtivia lapsia myös pienemmissä perheissä, siis kuten itsekin kirjoitat: ” Jokainen tapaus on omansa.”
        Emme me suurperheiden vanhemmat (ainakaan kaikki), ole niin naiveja, että väittäisimme jokaisen suurperheen tilanteen olevan onnellinen.
        Tämän viimeisimmän kommenttisi perusteella, ainakin minä olen taipuvainen uskomaan, että sinulla todellakin on tietoa vanhemmuudesta.


      • altkirch
        Miesope kirjoitti:

        Ihmisillä voi olla monia syitä tiettyyn perhekokoon. En itse hehkuttelisi sen enempää suurella kuin pienelläkään lapsimäärällä. Sitä suosittelen, että jokainen arvioi lopullisesti onnistumistaan vanhempana vasta lasten ollessa selkeästi aikuisia. Heidän mielipiteitään voi ehkä silloin kysyä. Ehkä.

        Vanhemmuudesta tiedän kohtuullisen paljon parinkymmenen vuoden työkokemuksen jälkeen. Jokainen tapaus on omansa.

        Tämän palstan nimi on suurperheet, joten täällä hehkuttavat varmaankin suurperheelliset.. Olen eri mieltä arvioimisesta. Kyllä sitä pitää tehdä koko ajan. Jos jättää sen vasta siihen kun lapset on aikuisia, on pahasti myöhässä. Toisaalta lapsi voi aikuisena valita huonosti, vaikka lapsuus olisi ollut hyvin onnellinen. Näitäkin tapauksia olen nähnyt.

        Käytännössä tiedät vain omasta vanhemmuudesta. Muista sinulla on lähinnä se pintaraapaisu.


      • Onnen hetkiä
        altkirch kirjoitti:

        Tämän palstan nimi on suurperheet, joten täällä hehkuttavat varmaankin suurperheelliset.. Olen eri mieltä arvioimisesta. Kyllä sitä pitää tehdä koko ajan. Jos jättää sen vasta siihen kun lapset on aikuisia, on pahasti myöhässä. Toisaalta lapsi voi aikuisena valita huonosti, vaikka lapsuus olisi ollut hyvin onnellinen. Näitäkin tapauksia olen nähnyt.

        Käytännössä tiedät vain omasta vanhemmuudesta. Muista sinulla on lähinnä se pintaraapaisu.

        Arvioimista, jos sillä tarkoitetaan koulutyylistä, eli asettamalla se esim arvosteluasteikolle, pidän turhana. Ei elämä mikään kilpailu ole. Vanhemmuus kun ei ole suoritus, vaan elämän mittainen sitoutuminen lapsiin. Siinä tulisi tedä parhaansa. Jos taas arvioimisella tarkoitetaan itsetutkiskelua onko tehnyt parhaansa, jokaisen meistä tulisi sitä harjoittaa.


      • Onnen hetkiä
        Onnen hetkiä kirjoitti:

        Arvioimista, jos sillä tarkoitetaan koulutyylistä, eli asettamalla se esim arvosteluasteikolle, pidän turhana. Ei elämä mikään kilpailu ole. Vanhemmuus kun ei ole suoritus, vaan elämän mittainen sitoutuminen lapsiin. Siinä tulisi tedä parhaansa. Jos taas arvioimisella tarkoitetaan itsetutkiskelua onko tehnyt parhaansa, jokaisen meistä tulisi sitä harjoittaa.

        Niin, lisään vielä, tämä palstan nimi on tosiaankin suurperheet, jos ajatus suurperheistä kiristää vannetta pään ympärillä, miksi kiusata itseään osallistumalla tänne?


    • 16+12

      "Ei sitä aikaa tarvitse antaa yhdelle lapselle kerrallaan, vaan huomioida lapset siinä arjessa" Niinpä!
      Ei vanhemmuutta arvioida tarjottavien ulkomaan matkojen määrällä, eikä perheen hyvinvointi voi määritellä lasten lukumäärällä.

      • Harmittaahan se

        Nimenomaan pitää antaa huomiota yhdelle kerrallaan. Ei niitä voi niputtaa, joku kaipaa paljon huomiota, ihan henkilökohtaisesti.
        Toinen taas ehkä tarvitsee vähemmän hen.koht. huomiota. Suuressa lapsijoukossa jää helposti huomiotta ne jotka eivät luonteensa takia ole niitä näkyviä ja vaativia lapsia.

        Tämä oli taas pulustuspuheenvuoro niille itsekkäille mammoille jotka synnyttävät tosta vaan joka vuosi uutta elämää, onko heillä riippuvaisuus vauvoihin.

        Eipä tietysti arvioida ulkomaanmatkojen määrällä, mutta on ne matkat niin hauskoja ja avartavia lasten mielestä. Sitä ei sellainen lapsi tai aikuinen tiedä joka ei ole ikinä käynyt missään.

        Lasten määrä pitää suhteuttaa siihen, että pystyy täyttämään kaikkien tarpeet. Se on silloin lasten hyvinvointia.


      • Onnen hetkiä
        Harmittaahan se kirjoitti:

        Nimenomaan pitää antaa huomiota yhdelle kerrallaan. Ei niitä voi niputtaa, joku kaipaa paljon huomiota, ihan henkilökohtaisesti.
        Toinen taas ehkä tarvitsee vähemmän hen.koht. huomiota. Suuressa lapsijoukossa jää helposti huomiotta ne jotka eivät luonteensa takia ole niitä näkyviä ja vaativia lapsia.

        Tämä oli taas pulustuspuheenvuoro niille itsekkäille mammoille jotka synnyttävät tosta vaan joka vuosi uutta elämää, onko heillä riippuvaisuus vauvoihin.

        Eipä tietysti arvioida ulkomaanmatkojen määrällä, mutta on ne matkat niin hauskoja ja avartavia lasten mielestä. Sitä ei sellainen lapsi tai aikuinen tiedä joka ei ole ikinä käynyt missään.

        Lasten määrä pitää suhteuttaa siihen, että pystyy täyttämään kaikkien tarpeet. Se on silloin lasten hyvinvointia.

        Jos nyt pitäisit huolen vaan omista lapsistasi! Onneksi valta ei ole sinun, määrätä, kuinka monta lasta muut tekevät.

        Onnittelut aloittajalle!


      • Harmittaahan se
        Onnen hetkiä kirjoitti:

        Jos nyt pitäisit huolen vaan omista lapsistasi! Onneksi valta ei ole sinun, määrätä, kuinka monta lasta muut tekevät.

        Onnittelut aloittajalle!

        Ei kannata hermostua. Vastasin vain edelliseen kirjoitukseen oman mielipiteeni. Niinhän täällä tekevät muutkin.

        Minä en halunnut ihan alkuraskauksista kertoa kenellekkään koska niissä on aina vaarana keskenmeno.
        Siinä vaiheessa en halunnut ottaa mitään onnitteluja vastaan jos kuitenkin käy huonosti.
        Kyllä kiitos, pidän hyvää huolta lapsistani


      • ipas
        Harmittaahan se kirjoitti:

        Ei kannata hermostua. Vastasin vain edelliseen kirjoitukseen oman mielipiteeni. Niinhän täällä tekevät muutkin.

        Minä en halunnut ihan alkuraskauksista kertoa kenellekkään koska niissä on aina vaarana keskenmeno.
        Siinä vaiheessa en halunnut ottaa mitään onnitteluja vastaan jos kuitenkin käy huonosti.
        Kyllä kiitos, pidän hyvää huolta lapsistani

        Oletko oikealla palstalla?


    • Onnen hetkiä

      Hermostua? Miksi hermostuisin randomin kommenteista?

      Mutta, että mielipiteesi on: "Tämä oli taas pulustuspuheenvuoro niille itsekkäille mammoille jotka synnyttävät tosta vaan joka vuosi uutta elämää, onko heillä riippuvaisuus vauvoihin.", , , ohhohhoijaa.

    • Onnen hetkiä

      Siis onnittelut vielä kerran aloittajalle!

      On siinä varmaan vilskettä ja vipinää, kun perheesi kokontuu yhteen : )
      Kerrohan, minkälainen on lapsiesi sukupuolijakautuma? Meillä viisi poikaa ja kolme tyttöä.


      (Ja sinulle, "Miesope", emme ole lestadiolaisia.)

      • Harmittaahan se

        Kyllä siinä on vilsettä ja vipinää, sitä ei voi olla huomaamatta. Olen ollut aika monesti katsomassa sitä hulabaloota.
        Puhutte hyvästä kasvatuksesta, leikkikavereista, jokaisella on hyvä olla, kaikkien tarpeet huomioidaan!
        Valitettavasti tämä on sitä toiveajattelua. Totuus on kaukana siitä.
        On pahoja käytöshäiriöitä, tappelua, kakat housuissa juostaan, vauvat pyörii lattialla, epäsiistä koska kukaan ei jaksa siivota, lapsilla nälkä ym.

        Lapsia pitää kasvattaa pienestä pitäen, mutta kun niitä on liikaa niin se ei onnistu.
        Koulussa viimeistään tulevat ongelmat pahoina eteen. Miesope varmasti tietää siitä paljonkin.


      • Onnen hetkiä
        Harmittaahan se kirjoitti:

        Kyllä siinä on vilsettä ja vipinää, sitä ei voi olla huomaamatta. Olen ollut aika monesti katsomassa sitä hulabaloota.
        Puhutte hyvästä kasvatuksesta, leikkikavereista, jokaisella on hyvä olla, kaikkien tarpeet huomioidaan!
        Valitettavasti tämä on sitä toiveajattelua. Totuus on kaukana siitä.
        On pahoja käytöshäiriöitä, tappelua, kakat housuissa juostaan, vauvat pyörii lattialla, epäsiistä koska kukaan ei jaksa siivota, lapsilla nälkä ym.

        Lapsia pitää kasvattaa pienestä pitäen, mutta kun niitä on liikaa niin se ei onnistu.
        Koulussa viimeistään tulevat ongelmat pahoina eteen. Miesope varmasti tietää siitä paljonkin.

        Voi, voi. Pysy nyt kotonasi hyvä ihminen. Eihän tuollaista vinkuintiaania kukaan kyläilemään haluakaan.
        Onko teillä muuten lapsilla tapana juosta kakat housuissa? Meillä, ennen kuin lapsi oppii käymään tarpeillaan WC:ssä, heillä on vaippa.
        Sinulla taitaakin olla juuri tuo trauma, et siedä lasten aikaansaamia ääniä. Terve lapsi leikkii ja siitä syntyy ääntä.


      • valitettavasti
        Harmittaahan se kirjoitti:

        Kyllä siinä on vilsettä ja vipinää, sitä ei voi olla huomaamatta. Olen ollut aika monesti katsomassa sitä hulabaloota.
        Puhutte hyvästä kasvatuksesta, leikkikavereista, jokaisella on hyvä olla, kaikkien tarpeet huomioidaan!
        Valitettavasti tämä on sitä toiveajattelua. Totuus on kaukana siitä.
        On pahoja käytöshäiriöitä, tappelua, kakat housuissa juostaan, vauvat pyörii lattialla, epäsiistä koska kukaan ei jaksa siivota, lapsilla nälkä ym.

        Lapsia pitää kasvattaa pienestä pitäen, mutta kun niitä on liikaa niin se ei onnistu.
        Koulussa viimeistään tulevat ongelmat pahoina eteen. Miesope varmasti tietää siitä paljonkin.

        Irtisanoudu työstäsi, et ole sovelias siihen.
        Sinä et selvästi pysty hoitamaan kenenkään lapsia. Et myöskään hallitse kasvatusta. Olet katkera siitä, että kykysi eivät riitä useamman lapsen hoitoon kerralla.


    • Riippuvuuksia on mon

      LUKEKAA äitien jutuista, aloitus Miten pääsee eroon raskausriippuvuudesta?!

      • ei voi kuin ihmetellä

        Olen myös läheltä seurannut suurperheen elämää, ja voin rehellisesti sanoa että minäkin säälin näitä lapsia! Isommat toimii pienempien vahtina, siivoajina ja ruoan laittajina. Läksyt ehditään hoitaa nukkumaan mennessä ilta myöhään ja omaa aikaa eikä rauhaa ei ole ollenkaan. Äiti istuu maha pystyssä vaikka tissillä se alle vuoden ikäinen. Koti kaaoksessa, yhden huoneen jakaa jopa 3,4 lasta. Haloo!! Voitteko suurperheiden äidit vastata, onko teidän lapset onnellisia kaikesta tästä?? Ettekö tajua että te pilaatte sen ensimmäisenkin lapsen lapsuuden ja nuoruuden tällä orjana pitämisellä?


      • Onnen hetkiä
        ei voi kuin ihmetellä kirjoitti:

        Olen myös läheltä seurannut suurperheen elämää, ja voin rehellisesti sanoa että minäkin säälin näitä lapsia! Isommat toimii pienempien vahtina, siivoajina ja ruoan laittajina. Läksyt ehditään hoitaa nukkumaan mennessä ilta myöhään ja omaa aikaa eikä rauhaa ei ole ollenkaan. Äiti istuu maha pystyssä vaikka tissillä se alle vuoden ikäinen. Koti kaaoksessa, yhden huoneen jakaa jopa 3,4 lasta. Haloo!! Voitteko suurperheiden äidit vastata, onko teidän lapset onnellisia kaikesta tästä?? Ettekö tajua että te pilaatte sen ensimmäisenkin lapsen lapsuuden ja nuoruuden tällä orjana pitämisellä?

        Ja tuon yhden esimerkin saattelemana tuomitset kaikki suurperheet? Voi, kun sinulla onkin isot ympyrät elämässäsi!
        Siis kantasi on se, että minä voin tuomita kaikki perheet joissa on yksi lapsi kun olen ollut todistamassa tilannetta, kun vuoden ikäinen lapsi on jätetty yksin kotiin, vanhempien viinasuonten kuivuttua ja heidän päätettyä, lähteä hakemaan helpotusta lähibaarista, ja hupsis, eihän sitä kotona ollutta lasta muistettukaan ennenkuin seuraavana aamuna. No onneksi naapuri oli soittanut viranomaiset hätiin.


      • altkirch
        ei voi kuin ihmetellä kirjoitti:

        Olen myös läheltä seurannut suurperheen elämää, ja voin rehellisesti sanoa että minäkin säälin näitä lapsia! Isommat toimii pienempien vahtina, siivoajina ja ruoan laittajina. Läksyt ehditään hoitaa nukkumaan mennessä ilta myöhään ja omaa aikaa eikä rauhaa ei ole ollenkaan. Äiti istuu maha pystyssä vaikka tissillä se alle vuoden ikäinen. Koti kaaoksessa, yhden huoneen jakaa jopa 3,4 lasta. Haloo!! Voitteko suurperheiden äidit vastata, onko teidän lapset onnellisia kaikesta tästä?? Ettekö tajua että te pilaatte sen ensimmäisenkin lapsen lapsuuden ja nuoruuden tällä orjana pitämisellä?

        Lapseni eivät hoida sisaruksiaan. Se ei ole lasten tehtävä. Heidän pitää siivota omat huoneensa ja viedä oma aloitteellisesti pyykit koriin. Onko se mielestäsi liian rasittavaa?

        Pilaankohan minä tällaisella orjana pitämisellä lapseni :)


      • fakta
        altkirch kirjoitti:

        Lapseni eivät hoida sisaruksiaan. Se ei ole lasten tehtävä. Heidän pitää siivota omat huoneensa ja viedä oma aloitteellisesti pyykit koriin. Onko se mielestäsi liian rasittavaa?

        Pilaankohan minä tällaisella orjana pitämisellä lapseni :)

        Seliseli, nyt puhutaankin teistä, suurperheiden elämästä! Normit kotityöt tietysti joka lapsella pitää olla, mutta TE, te pyöritätte arkeamme lastenne kustannuksella. Tuohan on ihan yleistä teillä, ette te itse kaikkea jaksa tehdä joten automaattisestihan teidän lapset astuu aikuisten kenkiin ihan liian varhain. Surullista mutta totta .


      • fakta
        fakta kirjoitti:

        Seliseli, nyt puhutaankin teistä, suurperheiden elämästä! Normit kotityöt tietysti joka lapsella pitää olla, mutta TE, te pyöritätte arkeamme lastenne kustannuksella. Tuohan on ihan yleistä teillä, ette te itse kaikkea jaksa tehdä joten automaattisestihan teidän lapset astuu aikuisten kenkiin ihan liian varhain. Surullista mutta totta .

        Arkeanne siis.


      • Onnen hetkiä
        fakta kirjoitti:

        Arkeanne siis.

        Pidähän nyt ne mölyt mahassasi faktoista, kun sinulla ei niistä ole minkäänlaista hajua. Keskity myös pitämään se pääsi kasassa, jotta saat edes omat asiasi hoidettua, tule sitten vasta tänne uikuttamaan.


      • altkirch
        fakta kirjoitti:

        Seliseli, nyt puhutaankin teistä, suurperheiden elämästä! Normit kotityöt tietysti joka lapsella pitää olla, mutta TE, te pyöritätte arkeamme lastenne kustannuksella. Tuohan on ihan yleistä teillä, ette te itse kaikkea jaksa tehdä joten automaattisestihan teidän lapset astuu aikuisten kenkiin ihan liian varhain. Surullista mutta totta .

        No tuossa oli ne asiat mitä lapseni joutuvat tekemään. Koululaisilla on toki läksynsä myös. Ei todellakaan tarvitse yleistää.

        Sinun kommentit perustuu vain siihen ettet itse pysty hoitamaan useampaa lasta kerrallaan. Ethän sinä tiedä tällaisesta perhe-elämästä mitään.... Innokkaasti silti kommentoit.


      • faktahomma
        altkirch kirjoitti:

        No tuossa oli ne asiat mitä lapseni joutuvat tekemään. Koululaisilla on toki läksynsä myös. Ei todellakaan tarvitse yleistää.

        Sinun kommentit perustuu vain siihen ettet itse pysty hoitamaan useampaa lasta kerrallaan. Ethän sinä tiedä tällaisesta perhe-elämästä mitään.... Innokkaasti silti kommentoit.

        Tiedän mitä tiedän ja ihan tarpeeksi :D minä nautin perhe-elämästä mieheni ja kahden pikkuiseni kanssa, enkä todella pilaa elämää kersakatraan vuoksi niinkuin te vastuuttomat ;)


      • Onnen hetkiä
        faktahomma kirjoitti:

        Tiedän mitä tiedän ja ihan tarpeeksi :D minä nautin perhe-elämästä mieheni ja kahden pikkuiseni kanssa, enkä todella pilaa elämää kersakatraan vuoksi niinkuin te vastuuttomat ;)

        Nauti, nauti! Kuka sitä sinulta on kieltämässäkään?
        Kerrohan kuitenkin motiivisi tulla tänne muita vastuuttomiksi haukkumaan?

        Niin ja muuten, jos sinulla on kersoja, ainakin meillä on lapsia ; )


      • altkirch
        faktahomma kirjoitti:

        Tiedän mitä tiedän ja ihan tarpeeksi :D minä nautin perhe-elämästä mieheni ja kahden pikkuiseni kanssa, enkä todella pilaa elämää kersakatraan vuoksi niinkuin te vastuuttomat ;)

        Eli et tiedä suurperheiden elämästä mitään? Sinulla on vain oma käsitys, jota sitten jaat verkossa. Just joo.

        En ole koskaan kokenut että lapset pilaavat elämäni???
        Olen toki pahoillani, jos sinusta tuntuu siltä.


      • Nähty on monesti
        altkirch kirjoitti:

        Eli et tiedä suurperheiden elämästä mitään? Sinulla on vain oma käsitys, jota sitten jaat verkossa. Just joo.

        En ole koskaan kokenut että lapset pilaavat elämäni???
        Olen toki pahoillani, jos sinusta tuntuu siltä.

        Lapsia ei pidä tehdä niin paljon, että sisarukset kärsii ja vanhemmat eivät jaksa kaikkia hoitaa. Isommat joutuvat koulutyön lisäksi hoitamaan pienempiään.
        Se on fakta sitä te kymmenlapsiset ette pysty kieltämään.


      • seli seli vaan.
        Nähty on monesti kirjoitti:

        Lapsia ei pidä tehdä niin paljon, että sisarukset kärsii ja vanhemmat eivät jaksa kaikkia hoitaa. Isommat joutuvat koulutyön lisäksi hoitamaan pienempiään.
        Se on fakta sitä te kymmenlapsiset ette pysty kieltämään.

        Sinäkö sen paremmin tiedät kuin ihmiset, jotka elävät sitä elämää. Kylläpä on suuret luulot itsestä. Sinullako on faktat hallussa, vaikkei ole asiasta mitään kokemusta. Usko jo, että osa ihmisistä pystyy enempään kuin sinä, eikä sinun pitäisi tuomita toisia oman rajallisuutesi vuoksi.

        Minäkin lähden töihin nasaan, koska luin juuri pari kirjaa, jotka käsittelevät avaruutta.... Tottakai se tekee minusta pätevän asiantuntijan.

        Herääpä siitä unesta, jossa sinä tiedät kaiken.


      • Äätä
        seli seli vaan. kirjoitti:

        Sinäkö sen paremmin tiedät kuin ihmiset, jotka elävät sitä elämää. Kylläpä on suuret luulot itsestä. Sinullako on faktat hallussa, vaikkei ole asiasta mitään kokemusta. Usko jo, että osa ihmisistä pystyy enempään kuin sinä, eikä sinun pitäisi tuomita toisia oman rajallisuutesi vuoksi.

        Minäkin lähden töihin nasaan, koska luin juuri pari kirjaa, jotka käsittelevät avaruutta.... Tottakai se tekee minusta pätevän asiantuntijan.

        Herääpä siitä unesta, jossa sinä tiedät kaiken.

        Ihan tottahan nuo kirjoitukset on. Minulla useampi lapsi ja voin tunnustaa tietyt asiat.uskon että moni äiti ajattelee samoin,mutta ei sitä "ääneen" tohdi myöntää. Mieleen tulee kieltämättä toisinaan että elämässä olisi voinut tehdä muutakin ja erilailla. Kadu kuitenkaan en.


      • altkirch
        Äätä kirjoitti:

        Ihan tottahan nuo kirjoitukset on. Minulla useampi lapsi ja voin tunnustaa tietyt asiat.uskon että moni äiti ajattelee samoin,mutta ei sitä "ääneen" tohdi myöntää. Mieleen tulee kieltämättä toisinaan että elämässä olisi voinut tehdä muutakin ja erilailla. Kadu kuitenkaan en.

        Uskaltaisin kyllä myöntää jos tuntuisi, että lapsia on liikaa. Joka kerta ollaan mietitty, että vieläkö ja miten kaikki saadaan toimimaan. En ole sattumalta vaan tullut raskaaksi joka kerta. Olen lasten kanssa tehnyt kaiken näköistä esim matkustellut ja töissä olen ollut ennen lapsia ja kun oli pitempi väli raskauksissa. Kun emme halua enää lapsia palaan töihin tai lisäkouluttaudun.

        Jotenkin epäilyttää sellaisten tieto asioista, joilla kokemus puuttuu. En nyt puhu sinusta, vaan näistä yhden ja kahden lapsen vanhemmista, jotka eksyvät tänne palstalle missä lie tarkoituksessa.


      • Onnen hetkiä
        altkirch kirjoitti:

        Uskaltaisin kyllä myöntää jos tuntuisi, että lapsia on liikaa. Joka kerta ollaan mietitty, että vieläkö ja miten kaikki saadaan toimimaan. En ole sattumalta vaan tullut raskaaksi joka kerta. Olen lasten kanssa tehnyt kaiken näköistä esim matkustellut ja töissä olen ollut ennen lapsia ja kun oli pitempi väli raskauksissa. Kun emme halua enää lapsia palaan töihin tai lisäkouluttaudun.

        Jotenkin epäilyttää sellaisten tieto asioista, joilla kokemus puuttuu. En nyt puhu sinusta, vaan näistä yhden ja kahden lapsen vanhemmista, jotka eksyvät tänne palstalle missä lie tarkoituksessa.

        Lisäisin vielä: Jos henkilö ei milloinkaan kokisi epävarmuutta tekemistään valinnoista, tulisi hänen olla varsin epäinhimillinen, tai ainakin hyvin ”yksioikoinen”.

        Toisaalta ihmettelen suuresti heidän, jotka tulevat tänne hehkuttamaan ”paremmuuttaan” suurperheellisille, motiivejaan toiminnalleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe