Unikeko

--------------------

Osaisiko joku kertoa, mistä saa, mitä maksaa, ja ieluusti ihan arkipäivän kokemuksia unikeon kanssa elämisestä? Kiitos.

5

1202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jonna

      Hintä riippuu myyjästä mutta tunnen yhden joka myy unikekoja 35 euron kappalehintaa..ovat vielä melko harvinaisia. Unikeot on yöeläimiä ja elävät suuremmassakin laumasssa. elinikä on n.5-6 vuotta eli niistä on kauemmin iloa kuin hamsterista tai hiiristä tosin unikeot ovat enemmän tarkkailtavia- kuin kädessä pidettäviä eläimiä.
      Unikekoja voidaan pitää korkeassa terraariossa, ehkä 80x60x40 (kxlxs) olisi sopiva perhekunnalle. Ne kiipeilevät taidokkaasti käyttäen tuuheaa häntäänsä tasapainotteluun. Pohjalle on hyvä levittää paksu kerros esim. mörtti röpöä tai vastaavaa purua. Asunnoksi sopii pieni mökki jonka voi sijoittaa vaikkapa takaseinälle maanpinnan yläpuolelle.
      Ruokinta eroaa sitten muista jyrsijöistä. Perusruoaksi käy hamsterin ruokasekoitus. Rasvaisia pähkinöitä ei saa antaa liikaa, koska unikeot varastoivat rasvan ruumiiseensa talvilepoa varten. Hedelmät muodostavat suuren osan ravinnosta. Unikeoilla eläinravinnon osuus on muita jyrsijöitä suurempi. Jos niillä on mahdollisuus valita, niin ne syövät mieluummin sirkkoja kuin jyviä.
      tiesithän nämä asiat ennen kuin unikekoja meinasit hankkia ;)

    • mirim

      Minulla on itse kaksiunikekoa viivi ja wagner, jotka molemmat ovat aika touhupakkauksia. Tärkeintä niiden hoidossa on se että terraariossa on tarpeeksi kiipeily mahdollisuuksia. Itselläni on terraario joka on n. 40 cm korkea ja 60 leveä ja siinä on kaksi tasoa. Häkkiin voi laittaa kuorittua puuta tai jotain muita kiipeily "telineitä". Ruuaksi on hyvä antaa seuraavia tuotteita: aina tarjolle jyrsijän seosta ja n. ruokalusikallinen voimaruokaa kerranpäivässä jota saa eläinkaupoista. Toiseen kuppiin joka toinen päivä hedelmiä ja vihanneksia kuten omenaa, luumua, banaania (herkku) ja joka toinen vaikka kissan ruokaa tai kananmunaa. Jotkut suosittelevat ostamaan sirkkoja, mutta omani kiertävät ne kaukaa. Muista myös ostaa juoksupyörä, pyörän ei tarvitse olla umpinainen koska unikeot osaavat kyllä suojella häntäänsä. Muista myös ostaa koppi tai joku muu suojapaikka kakki kopit ja mökit käy mitä eläinkaupasta saa. Sitten vielä varoituksen sanasia:
      1. Jos et halua hoitaa samaan aikaa 10 unikekoja kannattaa harkita samaa sukupuolta olevien ostamista, koska unikeot lisääntyvät helposti ja niitä voi tulla 10 kerrallaan.
      2. ÄLÄ missään nimessä käy ostamasta unikekoa ulkomailta
      3.kun vaihdat niille purut yritä pyydystää ne eläinkaupasta ostettavaan kuljetus boxiin siksi aikaa, koska muuten hommasta ei tule mitään.
      4. Unikeot eivät ole syli lemmikkejä, omissa sormissani on siitä paljon toditeita (puuttuu paloja, on mennyt parempiin suihin)

      Tällä hetkellä täytyy todeta että unikekoja ei taida saada oikein mistään,rekisteröityneitä kasvattajia ei ole yhtään ja rekistemättömiäkin varmaan vain minä. Eläinkaupoista nämä pitäisi luotettavan lähteen mukaan olla loppu. Ja sitten vielä sellainen juttu että jos sinulla on kysyttävää nyt tai tulee myöhemmin jotain mieleen niin kirjoittele mulle vastailen mielläni

      [email protected]

      ps. Jos jaksat odottaa eikä muualta löydy unikekoja niin Viivini luultavasti saa poikasia joulun jälkeen.

      • sisäpiiriltä

        eli Turusta ja Helsingistä ainakin löytyy henkilöitä joilla nämä vekkulit lisääntyvät ihan riesaksi asti! Nytkin on poikasia myynnissä.


        Myöskin Turun Puutorin akvaariossa on aina unikekoja myynnissä kun siellä käyn.


      • EI LÖYDY
        sisäpiiriltä kirjoitti:

        eli Turusta ja Helsingistä ainakin löytyy henkilöitä joilla nämä vekkulit lisääntyvät ihan riesaksi asti! Nytkin on poikasia myynnissä.


        Myöskin Turun Puutorin akvaariossa on aina unikekoja myynnissä kun siellä käyn.

        Ei löydy Turusta mistään lemmikkieläinliikkeestä tällä hetkellä. Puutorin akvaarioon tulee ilm. vasta keväällä. Hinta siellä n. 50 euroa. Itse suosittelen ostamaan mieluummin suoraan joltakin jolla poikasia on, kuin kaupasta. Nimittäin siksi, että näin saat varmemmin sellaisia, jotka ovat tottuneet ihmisen käteen paremmin, eivätkä ole häiriintyneet likkeen meluisuudessa.


    • sepp01965

      no tellä on tu unikeko ja paskantaa nurkkiin aina, eukko on vihanen kun on tollanen mulla........

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1398
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      26
      1137
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1033
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe