30-jalkaisessa toppirikatussa vuoden 1981-mallisessa purressani on alkuperäiset vantit. Etustaagi on Furlexin myötä vaihdettu. Mielessä on käväissyt, mikä mahtaa olla olla vanttien suositeltava ikä normalissa cruising-purjehduksessa? Voiko vaijereiden ja päätteiden kuntoa mitenkään tarkistaa?
Silmämääräisesti vaijerit ja päääeet ovat ok. Mitään muodonmuutoksia tai rispaantumisia ei ole havaittavissa. Tuskin itse terästavara hapertuu miksikään muutamassa kymmenessä vuodesa. Mutta miten päätteet?
Turhaan en viitsisi lähteä vaihtamaan, mutta...
Vanttien ikä ja tarkastus
50
5393
Vastaukset
- 23+22
Tuohon ja vastaaviin kysymyksiin ei voi muuta sanoa kuin, että veneet varusteineen ovat yksilöitä, koska käsityönä ne tehdään suurelta osin nykyäänkin ja joka veneen käyttöhistoria on erilainen.
- gh34
Teräksen vaihto vain varmuuden vuoksi tuntuu tosiaan kallilta operaatiolta. Jos mikään ei ole syöpynyt / vääntynyt / rispaantunut ja vanttiruuvit kääntyvät ilman väkivaltaa ja trimmauksenkaan takia ei ole vaihtotarvetta, niin olen itse ajatellut etten ryhdy mihinkään toimenpiteisiin. Yksi tekijä on myös, että monellako vantilla masto on pystyssä. Jos alavantit ovat sekä eteen että taakse, ne varmistavat sekä haruksia että vantteja... ei tietenkään loputtomiin, mutta eipä masto ole heti kaatumassa jos päävantti/keulaharus/peräharus pettää.
Löytyykö vasta-argumentteja, eli että pitäisi vaihtaa varmuuden vuoksi esim. 30 v käytön jälkeen? Olen myös valmis vaihtamaan mielipidettäni :-)- Samatilanne
Eihän se ole kallista; mieti vähän, jos kerran 30 vuodessa maksat nlin 200 tai vähemmän eur siitä että ei tartvitse huolehtia yhtään loppuikääsi siitä asiasta!
- Anonyymi
Voi vitun ääliö. Teräsvaijerit vaihdetaan 10 vuoden välein maksimissaan ellet halua mastoa syliin silloin kun sitä vähiten toivot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi vitun ääliö. Teräsvaijerit vaihdetaan 10 vuoden välein maksimissaan ellet halua mastoa syliin silloin kun sitä vähiten toivot.
Jokaisen rikauksen yhteydessä uudet tietenkin. Masto vaihdetaan 10 vuoden välein ellei se tule jo aikaisemmin syliin..
- seppomartti
Olen katkaissut kerran 1986 rullareivin alta keulastaagin ja tänä vuonna 6v vanhan 7mm dyform kutteristaagin. Päältä katsomalla tai iästä päättelemällä ei voi tietää milloin katkeaa. Rikiä kannattaa tarkkailla ja jos löytää puristepäätteen vierestä katkenneen vaijerikarvan niin sitten heti ja kokonaan vaihtoon. Mutta kun en ole korkaan läöytänyt katkenneita vaijerikarvoja takilasta vaan ne ovat katkenneet kerralla kaikki poikki paukahtaen. Vetämällä ei saa esim. yo kutteristaagia poikki. Mekanismeja on luultavasti seuraavia: LÖYSÄ staagi tai vantti heiluu aallokossa ja togle ei tee täysin tehtäväänsä. Riiittää noin kulmaminuutin taivuttelu puristepäätteessä metallin väsymiseen. Kyse on sitten vain ajasta koska katkeaa. Toinen mekanismi on jännittäminen lähelle murtorajaa useita kertoja. Onnistuu ilmeisesti hydraulipumpulla liikaa vetämällä.. Mahdollista on myös edistää murtumista väärällä puristetekniikalla. Päätteen päätä ei saisi puristaa suppuun vaan viimeiset 1-2 senttiä jättää laajemmaksi. Hortan sataman rikikorjaaja kertoi , että vuosittain käy 1200 venettä ja noin 50 vanttia/ staagia on pettänyt. Ja kaikki puristepäätteen vierestä.
- Anonyymi
tästä syystä norsemanit eikä puristeet, vaijerille ei paljoa tule hintaa kun vaihtelee 7-10 vuoden välein
- 11+18
En myöskään suosittele "varmuuden vuoksi" vaihtoa, ellei nyt ihan Atlantin yli ole lähdössä. Itse käyn vantit ja erityisesti päätteet läpi silmämääräisesti joka kauden alussa ennen maston pystytystä. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota vaijerin ja päätteen saumakohtaan, haarukkapäätteiden "saumakohtiin" ja maston siään meneviin heloihin. Niistä kannattaa etsiä vääntymiä, hiushalkeamia (vanhusten suurennuslasi voi olla hyvä apu) ja vaijereista katkenneita säikeitä.
- säi poikki
Kyllä vanhat vaijerit on syytä uusia, jos aikoo tehdä avomeripurjehduksia. On tullut omaa kokemusta Atlantiia lähempänäkin. Alle 10 vuotta vanha babystaagi paukahti poikki Skagerrakin yli kryssiessä, vaikka ei ollut kova tuuli. Kielissä vaihdoin molemmat alavantit, joista oli katkennut säikeitä vaijeripäätteen vierestä. Koko rikin olin huolellisesti tarkastanut ennen lähtöä eikä vantit olleet löysällä.
Riippuu veneen käytöstä, milloin vantit on syytä uusia. Eräs vakuutusyhtiö edellytti, että vaijerivanttien pitää olla alle 5 vuoden ikäisiä, jotta vakuutus valtamerten ylityksille myönnetään. Rodien ikä on pitempi, mutta niiden katkeamista ei kai voi ennakoida mitenkään.
Vaijeri pitää uusia viimeistään siinä vaiheessa kun sen yksikin säie on katkennut.
- Harus15
Kuinka usein radiomastojen harukset vaihdetaan?
- Anonyymi
Kerrotko tarkemmin viellä radiomastojen haruksien mitoittamisessa materiaalista, veto ja murtolujuudesta ja varmuuskertoimesta?
Aivan, et kerro koska et tiedä asiasta hevonvittua. Älä syytä ketään muita kuin itseäsi kun katkot vantin rikistäsi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrotko tarkemmin viellä radiomastojen haruksien mitoittamisessa materiaalista, veto ja murtolujuudesta ja varmuuskertoimesta?
Aivan, et kerro koska et tiedä asiasta hevonvittua. Älä syytä ketään muita kuin itseäsi kun katkot vantin rikistäsi.Kyllä on taas kohteliasta ajatusten vaihtoa sinulla tarjolla.
Olitko mahdollisesti tuo edellä ollut vastaajaa, joka nosti tämän vanhan ketjun ylös ?
Tässä lainaus sieltä : ” Voi vitun ääliö.”
Eikö näitä asioita voisi käsitellä ilman noita alatyylisiä ilmauksia ?
Asiaan kiinnitti huomiota Provon tarkastaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on taas kohteliasta ajatusten vaihtoa sinulla tarjolla.
Olitko mahdollisesti tuo edellä ollut vastaajaa, joka nosti tämän vanhan ketjun ylös ?
Tässä lainaus sieltä : ” Voi vitun ääliö.”
Eikö näitä asioita voisi käsitellä ilman noita alatyylisiä ilmauksia ?
Asiaan kiinnitti huomiota Provon tarkastajavai oliko sittenkin asialla Pornon rakastaja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vai oliko sittenkin asialla Pornon rakastaja?
Näkyy tarkastajan viesti löytäneen osoitteensa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näkyy tarkastajan viesti löytäneen osoitteensa.
Joo, ja se osoitehan on suomi24.fi
- Ylläpitoa riittää
Kysyin alkukeväästä Bennsiltä onko heidän 25 vuotta vanhat vanttinsa vaihdettava, vaikka mitään ongelmia ei ole havaittavissa. Vastaus oli, että kyllä olisi syytä vaihtaa. Jos olen ymmärtänyt oikein, vakuutusyhtiöillä on hieman vaihteleva käytäntö korvauksissa rikin iän suhteen.
- Sailor_*
Riippuu ihan täysin käytöstä. Jos masto esim. 'rytkyy' reippaassa aallokossa luovilla, niin vantit ovat tosi kovilla. Löysä riki on kaikkein pahin.
- Sailor59
Kiitokset hyvistä näkökulmista. Oikenlainen rikaus on varmasti yksi tärkeimmistä asioista ja löysä masto kaikista pahin. Edelleen vain mietin tilannetta, jos ja kun masto on ilmeisen oikeaoppisesti seisonut viimeiset kolmekymmentä vuotta ja käyttö on ollut tavallista cruisingia, olisiko vain varmuuden vuoksi lähteä uusimaan vaijerit ja päätteet.
Eräässä viestissä viitattin Benns'in lausntoon. Kyseessä lienee tukholmalainen tunnettu mastopaja? Näillä pajoilla on epäilemättä asiantuntemusta, mutta samalla myös tarvetta tehdä kauppaa. Kun maalimyyjältä kysyy, kuinka myrkkyväri pitää maalata, vastauksesti tulee varmasti purkin kyljestä löytyvät ohjeet:: joka vuosi ja vielä kahteen kertaan. Itse olen maalannut joka vuosi vain kertaalleen ja silloin puoleen ohennetulla maalilla. Hyvin on toiminut ja kerrokset eivät ole irronneet levyinä..
Ehkäpä seuraan vielä rikini kuntoa ennekuin lähden uusimispuuhaan. Käyn suurennuslasilla läpi kriitiset paikat, jotka lienevät päätteiden juuressa. Sitten kun aika tulee uusia, mietin ostanko kokonaan uudet vaijerit vai kannattaisiko vain lyhentää hieman ja uusia pelkät päätteet. En ole koskaan kuullut, että harukset olisivat napsahteet keskeltä poikki...- Anonyymi
Teräsvaijeri tai vanttiruuvi ilmoittaa hyvin harvoin ennen hajoamista. Pienistä puroista syntyy iso joki ja silloin kun toivot rikisi kestävän, se pettää.
Älkää olko ihmiset tyhmiä, seisovan rikin huolto ei ole MITÄÄN veneen kustannuksista.
- Jokisen Jussi
Selden ohjeistaa perusteelliseen tarkastukseen (mitä tarkoittaneekaan...) tai uusintaan 20 000 mailin jälkeen. Tulkitsen tämän niin että mitoitukset ovat sellaiset että ikä ei vanhenna vaan käyttö.
- seppomartti
Se on oikea tulkinta. Ei metalli väsy kalenteri-iän mukaan vaan mekaanisesti. Einoa hankaluus näissä silmämääräisissä tarkistuksissa, joita itsekin teen aina ennen avomerilegiä, ettei mitää ennakoivaa ole löytynyt. Unohdin kyllä yhden puristepäätteen hiusmurtuman 20 v. vanhassa babystayssa 2010. Sen sain vaihdetuksi ennen kuin hajosi.
- .. ..
Olikoha se nyt kirja Coles: Heavy Weather Sailing vai joku toinen, jossa kirjoittaja vertaili takilan ruostumattomia ja sinkittyjä vaijereita. Ruostumaton kirjoittajan mukaan pettää usein varoittamatta ja on siihen saakka 'uuden näköinen'. Sinkitty kertoo kuntonsa värin muutoksella. Kun sinkinharmaa muuttuu ruosteenruskeaksi, silloin on viimeistään aika vaihtaa.
Mutta kukas nyt enää sinkityillä seilaisi (paitsi minä). - Sailor49
Tuo sinkkiharusargumentti on sikäli ongelmalinen, että sinkityksen petettyä vaijerissä alkaa luonnollisesti tapahtua ruostumista ja heikentymistä. Sinkitys voi puolestaan kadota monesta eri syystä. Esim. mekaanisen kulumisen myötä.
Olennaista alkuperäisen kysymykseni kannalta on, vaihtaisitko siis täysin kunnossa olevat sinkkivaijerit tietyn kalenteriajan tai mailimäärän jälkeen? - seppomartti
Uusin Die Yacht No 12 kertoo vanttitarinaa tanskalaisests Liebergreenistä, joka teki soolona non stop purjehduksen pallon ympäri. Vene oli S&S. Design Sagitta 35, jonka vantit uusittiin ennen lähtöä. 6kk purjehduksen jälkeen stb kaksi alavanttia hajosi ja hän korvasi vanhoilla 1972 valmistetuilla. Retken loppupuolella bb alavantti hajosi ja Spectraa tilalle. 750 mailia ennen perille tuloa aikaisemmin korvattu -72 stb alavantti hajosi ka masto tuli alas. Ei auttanut uusiminen. Uusi ja vanha hajosi.
- Samatilanne
Suomalaiset itämeren piirissä liikkuvat purjehtijat liikkuvat tyypillisesti noin 1000 mpk per kausi, joten 20 vuoden uusintaväli ei ole liioittelua, ja 30 vuotta jo tosi hyvin päästy, jos ei silmämääräisiäkään ongelmia, eli ruostetta tai katkennutta säiettä näy. Hintaan tuollaiselle täysremontillekaan ei tulle kuin pari kolme sataa, kun oikein ostaa sen.
- 12+1
lueppa juttu tarkemmin niin huomaat että suurin ongelma oli vanttien kiinnitys mastoon eikä itse vantti...
- skiglaaja.
Ei taida aloittajankaan kokoiseen 30-ft veneeseen saada muutamalla satasella uusittua vantteja. Jo työ on useamman satasen, eikö? Omaan 32v. 16,5m Benn's osatakilaan barduunoilla en ole nähnyt aihetta vaihtaa vantteja. Ja yksi syy varmasti takaraivosssa on hinta. Mahtaisiko muutamalla tuhannellakaan selvitä, jo kuusi isohkoa vanttiruuvia maksaa tonnin. Mitään merkkiä kulumisesta ei ole näkyvissä. Tietty matkatkaan ei ole suuntautuneet valtamerille. Vanttiruuvit sentään tuli niklattua uudestaan. Vaihdetaan sitten koko takila, jos tulee alas.
- kysyn vaan
Ei varmasti parilla sadalla saa uusittua seisovaa rikiä jollaa suurempaan. Mutta juuri tällä viikolla sain uudet vanttiruuvit kotiin ja nyt ne ovat jo veneessä. Kaksi puolen tuuman ja kaksi 7/16 tuuman vanttiruuvia maksoi noin 350 €. Seldenin kamaa, rosteriset ruuviosat ja pronssiset rungot, siis juuri niin kuin pitääkin. Kumma kyllä, aivan samoja ei löydä Seldenin tuoteluettelosta, mutta toplicht.de pystyi ne toimittamaan.
Uusin myös barduunat vaijerista dyneemaan. Pleissaukset tein itse, mutta uudet köydelle sopivat T-helat ja pelkkä köysi maksoivat nekin yli 200 €. Saisko joku todella sillä hinnnalla kaikki vantit? - Barduunakysymys
kysyn vaan kirjoitti:
Ei varmasti parilla sadalla saa uusittua seisovaa rikiä jollaa suurempaan. Mutta juuri tällä viikolla sain uudet vanttiruuvit kotiin ja nyt ne ovat jo veneessä. Kaksi puolen tuuman ja kaksi 7/16 tuuman vanttiruuvia maksoi noin 350 €. Seldenin kamaa, rosteriset ruuviosat ja pronssiset rungot, siis juuri niin kuin pitääkin. Kumma kyllä, aivan samoja ei löydä Seldenin tuoteluettelosta, mutta toplicht.de pystyi ne toimittamaan.
Uusin myös barduunat vaijerista dyneemaan. Pleissaukset tein itse, mutta uudet köydelle sopivat T-helat ja pelkkä köysi maksoivat nekin yli 200 €. Saisko joku todella sillä hinnnalla kaikki vantit?Mistä löysit köydelle sopivia T-heloja?
- vastaan vaan
Barduunakysymys kirjoitti:
Mistä löysit köydelle sopivia T-heloja?
Vene-Bremerillä niitä näytti olevan hyllyssä, omani tulivat Baltic Riggingiltä. Bremerillä oli Seldenin heloja, Balticilla jotain muuta valmistetta.
- 30feeeet
Ei kai kukaan vanttiruuveja vaihda jos ne on kunnossa?.. En itse vaihtaisi ellei niissä olisi jotain näkyvää damagea. Viimeksi kun ostin määrämittaiset barduunavaijerit päätteineen 30 jalkaiseen niin hinta taisi töineen olla jotain 120 € luokkaa. 30 jalkaisen peruspurkkarin kaikki vaijerit voisi siis hyvin saada uusittua n. 400-500 hintaan. (ala ylävantit harukset)
- Piirre
S,aa mieltä. En vaihda vanttiruuveja jos toimivat kunnolla. Ne kannattaa muuten huoltaa syksyisin kunnolla. Pesu ja uudet rasvat.
- kysyn vaan
Piirre kirjoitti:
S,aa mieltä. En vaihda vanttiruuveja jos toimivat kunnolla. Ne kannattaa muuten huoltaa syksyisin kunnolla. Pesu ja uudet rasvat.
Mutta kun pesee vanttiruuvit kaikesta rasvasta ja tarkastaa kierteiden kunnon, voi olla, että kierteen harjat ovatkin kallellaan. Eivät kiertyneet enää käsin myöskään pohjaan saakka, entiseen trimmiinsä kyllä. Monen mielestä toimivat siis kunnolla, minun mielestä ei. Pelkän silmämäärisen tarkastelun lisäksi otin kierteistä valokuvat ja niistä kierteiden kallistuma näkyi vielä selvemmin.
Viimeksi barduunoita vaihtessani otin vielä vaijerit. Ne taisivat silloin teetettyinä maksaa suunnilleen samat 120 €. Tuskin enää saisi siihen hintaan. Ja ne ovat sentään rikin toiseksi lyhimmät vaijerit. Ja peruspurkkari, jossa ei ole joko kaksia saalinkeja, kaksia alavantteja tai babystayta ei ole mikään peruspurkkari. Eli 7 tai 8 vaijeria ne barskat. - Tarkkana kierteissä
kysyn vaan kirjoitti:
Mutta kun pesee vanttiruuvit kaikesta rasvasta ja tarkastaa kierteiden kunnon, voi olla, että kierteen harjat ovatkin kallellaan. Eivät kiertyneet enää käsin myöskään pohjaan saakka, entiseen trimmiinsä kyllä. Monen mielestä toimivat siis kunnolla, minun mielestä ei. Pelkän silmämäärisen tarkastelun lisäksi otin kierteistä valokuvat ja niistä kierteiden kallistuma näkyi vielä selvemmin.
Viimeksi barduunoita vaihtessani otin vielä vaijerit. Ne taisivat silloin teetettyinä maksaa suunnilleen samat 120 €. Tuskin enää saisi siihen hintaan. Ja ne ovat sentään rikin toiseksi lyhimmät vaijerit. Ja peruspurkkari, jossa ei ole joko kaksia saalinkeja, kaksia alavantteja tai babystayta ei ole mikään peruspurkkari. Eli 7 tai 8 vaijeria ne barskat.Vanttiruuvien kierteiden kanssa saa olla tarkkana, varsinkin jos on kunnolliset tiheäkierteiset ruuvit. Sellaisia ei tosin enää tahdo saada mistään. Harvakierre sietää pientä likaa paremmin, mutta tiheä on helpompi säätää tarkasti.
Tarkkana saa olla siinä, ettieivät kierteet rikatessa putoa maahan ja hiekkaannu. Tämän voi helpoiten välttää siten, etä pitää vanttiruuvin kiertyvän irto-osan paikoillaan ja pohjaan kierrettynä, kunnes vantit ovat veneessä. Jos jostain syystä on pakko pitää kierretä näkyvissä maissa, siihen voi laittaa sopivan kokoisen letkunpätkän suojaksi.
Hiekka vanttiruuvin kierteessä tuhoaa kierteen aina, kun kunnolla kiristetään.
Paras voiteluaine on lanoliini. Öljypohjaiset vaseliinit sotkevat ja keräävät likaa. Lanoliini myös tuoksuu hyvälle ;-) - kysyn vaan
Tarkkana kierteissä kirjoitti:
Vanttiruuvien kierteiden kanssa saa olla tarkkana, varsinkin jos on kunnolliset tiheäkierteiset ruuvit. Sellaisia ei tosin enää tahdo saada mistään. Harvakierre sietää pientä likaa paremmin, mutta tiheä on helpompi säätää tarkasti.
Tarkkana saa olla siinä, ettieivät kierteet rikatessa putoa maahan ja hiekkaannu. Tämän voi helpoiten välttää siten, etä pitää vanttiruuvin kiertyvän irto-osan paikoillaan ja pohjaan kierrettynä, kunnes vantit ovat veneessä. Jos jostain syystä on pakko pitää kierretä näkyvissä maissa, siihen voi laittaa sopivan kokoisen letkunpätkän suojaksi.
Hiekka vanttiruuvin kierteessä tuhoaa kierteen aina, kun kunnolla kiristetään.
Paras voiteluaine on lanoliini. Öljypohjaiset vaseliinit sotkevat ja keräävät likaa. Lanoliini myös tuoksuu hyvälle ;-)Erinomaisen yksinkertainen keino suojata kierteet lialta mastonosturilla on elmukelmu. Kumma kyllä, Seldenin vanttiruuvit ovat tuumakierteisiä, vaikka ovat suoraan perityneet yritysoston myötä Hasselforsilta. Ja kierre on UNF, eli tiheä tuumakierre.
Viimevuotinen lanoliini on melkoisen tahkeaa, eikä ilman tehokasta liuotinpesua ja hammasharjaa pois lähde. Tahkeus piilottaa kierteen muita vikoja, mutta rasvanhan on toisaalta nimenomaan pysyä sitkeästi paikoillaan. Ja sen lanoliini tekee, veteen se ei liukene lainkaan. Toinen kelvollinen voiteluaine olisi MoS, eli molybdeenisulfidipohjainen. Kestää erityisen hyvin painetta, jota kierteeseen todella kohdistuu, mutta on mustaa ja sotkuista. Se em. hammaharja on muuten rikaajan ykköstyökalu. Itse asiassa kaksi, yksi lastenkokoinen sisäkierteille ja isompi ulkokierteille. Ruuvari tai muu johonkin väliin laitettava varsi vääntötyökaluna taas kielletty. - Tarkkana kierteissä
kysyn vaan kirjoitti:
Erinomaisen yksinkertainen keino suojata kierteet lialta mastonosturilla on elmukelmu. Kumma kyllä, Seldenin vanttiruuvit ovat tuumakierteisiä, vaikka ovat suoraan perityneet yritysoston myötä Hasselforsilta. Ja kierre on UNF, eli tiheä tuumakierre.
Viimevuotinen lanoliini on melkoisen tahkeaa, eikä ilman tehokasta liuotinpesua ja hammasharjaa pois lähde. Tahkeus piilottaa kierteen muita vikoja, mutta rasvanhan on toisaalta nimenomaan pysyä sitkeästi paikoillaan. Ja sen lanoliini tekee, veteen se ei liukene lainkaan. Toinen kelvollinen voiteluaine olisi MoS, eli molybdeenisulfidipohjainen. Kestää erityisen hyvin painetta, jota kierteeseen todella kohdistuu, mutta on mustaa ja sotkuista. Se em. hammaharja on muuten rikaajan ykköstyökalu. Itse asiassa kaksi, yksi lastenkokoinen sisäkierteille ja isompi ulkokierteille. Ruuvari tai muu johonkin väliin laitettava varsi vääntötyökaluna taas kielletty.Lanoliini lähtee fiksuimmin antamalla liota vuorokausi dieselissä. Sitten on ihan kirkas kierre. Uusi lanoliini levitetään reilusti kierteeseen, kierretään pohjaan ja ulos kaksi kertaa ja pyyhitään ylimäärä pois. Näyttää sen jälkeen siltä kuin ei olisi rasvaa lainkaan, mutta toimii kuin kello.
- kysyn vaan
Tarkkana kierteissä kirjoitti:
Lanoliini lähtee fiksuimmin antamalla liota vuorokausi dieselissä. Sitten on ihan kirkas kierre. Uusi lanoliini levitetään reilusti kierteeseen, kierretään pohjaan ja ulos kaksi kertaa ja pyyhitään ylimäärä pois. Näyttää sen jälkeen siltä kuin ei olisi rasvaa lainkaan, mutta toimii kuin kello.
Varttitunti mineraalitärpätti-lakkabensiini-white spirit-varsol-mitämuitanimiäolikaan paljussa riittää. Siitä liuottimesta pääsee pesun jälkeen helpommin eroon pestyiltä pinnoilta kuin dieselistä. Dieseliä tietysti on yleensä veneellä varastossa.
- Tarkkana kierteissä
kysyn vaan kirjoitti:
Varttitunti mineraalitärpätti-lakkabensiini-white spirit-varsol-mitämuitanimiäolikaan paljussa riittää. Siitä liuottimesta pääsee pesun jälkeen helpommin eroon pestyiltä pinnoilta kuin dieselistä. Dieseliä tietysti on yleensä veneellä varastossa.
Niinpä. Dieseliä löytyy aina, ja se on noista aineista vähiten pahaa käsille. Ei myöskään yleensä pilaa mitään pintoja, kun roiskuu niille. Ja on halpaa.
Vanttiruuveista tuli mieleen vielä saksisokat. Vasta nyt keväällä opin, miten ne kuuluu laittaa. Vain hieman alle tapin halkaisijan verran vapaata päätä ja vain pieni taivutus, noin 10--15 astetta. Näin ne saa joskus aukikin ja jopa uudelleen käytettyä. Teippejä ei myöskään kannata sokkiin viljellä muualla kuin siellä, missä oikeasti voi purje tai köysi niihin osua. Tiukka teippaus hautoo ja ruostuttaa metallin. Sokkien päät on myös syytä viilata pyöreiksi, niin ei tule haavoja, ja teipitkin kestävät paremmin ehjinä. - Aki_
kysyn vaan kirjoitti:
Erinomaisen yksinkertainen keino suojata kierteet lialta mastonosturilla on elmukelmu. Kumma kyllä, Seldenin vanttiruuvit ovat tuumakierteisiä, vaikka ovat suoraan perityneet yritysoston myötä Hasselforsilta. Ja kierre on UNF, eli tiheä tuumakierre.
Viimevuotinen lanoliini on melkoisen tahkeaa, eikä ilman tehokasta liuotinpesua ja hammasharjaa pois lähde. Tahkeus piilottaa kierteen muita vikoja, mutta rasvanhan on toisaalta nimenomaan pysyä sitkeästi paikoillaan. Ja sen lanoliini tekee, veteen se ei liukene lainkaan. Toinen kelvollinen voiteluaine olisi MoS, eli molybdeenisulfidipohjainen. Kestää erityisen hyvin painetta, jota kierteeseen todella kohdistuu, mutta on mustaa ja sotkuista. Se em. hammaharja on muuten rikaajan ykköstyökalu. Itse asiassa kaksi, yksi lastenkokoinen sisäkierteille ja isompi ulkokierteille. Ruuvari tai muu johonkin väliin laitettava varsi vääntötyökaluna taas kielletty.Aika monta vanttiruuvia on pilattu vääntämällä välistä ruuvarilla. Varsinkin Hasselforsin vanttiruuvit arkoja tälle. Haarukka- tai jakoavain oikea ratkaisu.
- Vanttien kiristys
Tähän aiheeseen liittyen kysymys.
Kiristättekö päävantit lopulliseen kireyteen laiturissa vai purjehtien? Miten arvioitte oikean kireyden, kun mittaria ei oikein 12-millisellä vaijerilla voi käyttää?
Kysymyksessä on läpimasto, jossa kaksilla in-line-saalingeilla varustettu toppiriki yksillä alavanteilla. Päävantti on alempien saalinkien kohdalta epäjatkuva.- Bossu
Ainakin ne on liian löysällä, jos suojanpuolen vantit ei ole kireinä sivutuulella. Niihin voi laittaa mittamerkit. Yleisesti veikkaisin, että koska vanteissa voidaan tehdä virheitä valmistuksessa ja asennuksessa, niin ei kannata turhaan vaihtaa. Jos vantti on kestänyt 10 vuotta oikein käytettynä, on varmaan todennäköisempää, että vanha kestää seuraavankin vuoden kuin että uusi kestää sen.
- Helppo nakki
Vanttiruuvit kiristetään ajossa suojan puolelta. Sitten venda ja toiselta puolelta samat kierrokset. Perussääntö on jo tehty laiturissa. Kiristetään niin tiukalle ettei wc:n ovi enää aukea, siitä vähän löysää.
- Sailor49
Edelleen hyviä neuvoja. Mitä tököttiä on Seldenin myymä vanttiruuviöljy? Onko juuri tuota lanoliinia?
Tarkastin, puhditin ja voitelin äsken oman purteni vanttiruuveja. Yhtä lukunottamatta tuntuivat kiertyvän normaalisti pohjaan asti. Yksi alkoi temppuilla viimeisellä sentillä, vaikka kierteet näyttivät silmämääräisesti puhtailta ja ehyiltä. Ehkä menee vaihtoon? Tai sitten laitan alavanttiin ja käytän vain ruuvin toimivaa osaa. Keskituloisen pitää kaikessa säästää..- Tarkkana kierteissä
Lanoliini on vihreää ja tuoksuu voimakkaasti märälle lampaanvillalle. Se on myös aika sitkeää. Koostumus muistuttaa paksua suklaakastiketta.
- 7+4
Tarkkana kierteissä kirjoitti:
Lanoliini on vihreää ja tuoksuu voimakkaasti märälle lampaanvillalle. Se on myös aika sitkeää. Koostumus muistuttaa paksua suklaakastiketta.
Sopiiko kuparitahna vanttiruuveihin voiteluaineeksi?
- seppomartti
Lampaanrasvaa enemmän hi-tech tuote olisi nimeltään Tef-Gel ( Ultra Safety Systems Inc.), joka sisältää fluorocarboneja (PTFE). Pitäisi voitelun lisäksi estää kiinni juuttumista ja korroosiota. Käyttäjiksi kehutaan US Marine Corp, US Navy, Lockheed Martin, Northop Grumman jne. Suomessa vanttiruuvit säilyy paremmin eikä jumitu kun niitä availlaan 2x/v. mutta etelämpänä masto seisoo vuosia. 5v. jälkeen ei välttämättä aukea kunnolla. 10v. liikkumaton vanttiruuvi aukesi vain rälläkällä.
- jos ei muuta ole
Varmaan kuparitahnakin on parempi kuin kuiva kierre, mutta lähelläkään parasta se ei ole. Kuparitahna on tarkoitettu kestämään kuumuutta, ei vettä tai painetta. Se sopii siis pakosarjan pulttien kierteisiin. Vanttiruuveissa tavallinen vaseliinikin on parempaa.
- Kestää-ei_kestä
Vanha keskustelu, mutta lisäänpä tähän yhden ajatuksen. Veneeni on vuodelta -79 ja vanttien mahdollinen vaihto kävi mielessä. Mainitsin täällä kerrotusta Seldenin ohjeesta tutulle purjehdusgurulle.
-No, Selden tietenkin sanoo näin, koska haluaa myydä. Purjelaivasäätiön Vahine (Swan 65) voi purjehtia vuodessa jopa 40000 mailia. Vantteja ei suinkaan vaihdeta kahdesti vuodessa. Oikeampi arvio vaihtovälille voisi olla 200000 mailia.- seppomartti
200000mpk tarkoittaisi, ettei tarvitse koskaan uusia seisovaa takilaa.
Nyt meneillään olevassa GGR - kisassa on ollut takilavaurioita, vaikka kaikilla oli varmaankin ylimitoitetut ja uudet staagit ja vantit. Itsellänikin on ollut rikkoontumisia useamman kerran alle 10v. /50000 mpk ( ks yllä)
Perinteinen nyrkkisääntö uusimiseen 10v. tai yksi pallonkierto ei ole huono isoille vesille. Laiturissa seistessä däilyy pitempään.
Vakuutusyhtiöillä ( paitsi suomalaisilla) on intressi. Vuosi sitten en saanut vakuutusta Admiralsilta enkä Pantaeniukselta takilan vuoksi. Olin uusinut riskikohteet keulastaagin ja alavantit ja saalingit, muut olivat 11v. Masto pois ja tarkastus. Puomihela ja ja vanhat vantit vaihtoon. Silti ehtona vain 50% korvausta kaikesta mikä lliittyy takilavaurioon.
Ajatus 200 000 mailin uusimisvälistä on absurdi.
- Anonyymi
Hyvin selviät vielä 20 vuotta...olet tavallinen Tampio...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302295
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu292188Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121559Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett131464Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701241- 1001131
- 171067
- 88923
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon18828Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks122798