Väärä merkonomin tutkinto!

kissinen

Opiskelin pari vuotta sitten aikuispuolella merkonomiksi, palvelut ja myynti-koulutusohjelmassa. Ja nyt sitten kun toimistotyöntekijänä toimin, alkanut ihan älyttömästi harmittamaan, että miksi en sitä taloushallinto puolta valinnut. Tyhmä! Onko millasia mahdollisuuksia päästä palkanlaskijaksi Tampereen seudulla jos "kouluttautuisin" kursseilla palkanlaskijaksi?

20

2063

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • patruuna69

Täs pitää tietää että merkonomin tutkinto tarkoittaa käytännössä että ei ole tutkintoa ollenkaan.

• kissinen
    • mattipäfli

Nuo työkkärin sun muiden opistojen kurssit on vielä enemmän yhtä tyhjän kanssa.

• kissinen

Miksi ne ovat yhtä tyhjän kanssa? Olisi paljon enemmän järkeä vastauksella kysymykseen, jos sen perustelisi jotenkin.

• sadfghjkxdfgbhm

Onko merkonomin koulutus mielestänne turha, sitä olen nyt muutaman kuukauden käynyt oppisopimuksella ruokakaupassa ja huomannut, että ala ei kiinnosta yhtään, en voisi tehdä sitä koko elämääni, enkä edes puolta vuotta, valmistuminen on vasta vuosien päässä... Miitä järkeä muka se on käydä, koska tiedän, että en koskaan aio olla enää missään kaupoissa töissä, ja jos kävisin sen tuhlaisin vuosia, jotka olisin voinut opiskella jotakin joka minua oikeasti kiinnostaisi...

• taaperotiipero

No minusta ainakaan ei ole turha tutkinto! Minusta se on yleispätevä koulutus joka käy moneen paikkaan. Tai on eduksi... Jos et kauppaan koskaan halua mennä töihin, miksi olet siellä? Kiinnostaisiko jokin muu paikka, esim toimistotyöt? Itse olen merkonomi ja olen lääkärikeskuksessa vastaanottosihteerinä töissä. Voisitko esim vaihtaa vielä oppisoppari-paikkaasi? Mutta minun mielestäni merkonomin tutkinto ei ole turha! Enemminkin monen tradenomin opinnot ovat mielestäni turhemmat, koska sitä pitää opiskella yli 3 vuotta ja silti ne tuolla itkee kun ovat monet ihan samoissa töissä kun merkonomitkin. Riippuen tietenkin paljon mihin ovat erikoistuneet, yms. Mutta karkeasti yleistetysti.

• hahahahah2

Nyt ei puhuta mistään aulaemännistä tai kahvinkeittäjistä vaan ihan oikeista kirjanpitäjistä tai palkanlaskijoista. Ja niihin hommiin ei enää vuonna 2013 millään opistokoulutuksilla mennä, ellei ole valmiiksi jo työkokemusta tai saatu työpaikka suhteilla.

• joopajoo32

jaa, että ainoa tie palkanlaskijaksi on tradenomi? haha. Just joo.

• hahahahaha2

Pönttö. Ei missään niin lukenut.

Mutta jos palkanlaskijaksi haluaa Tampereella, nin mollissa on hurjat neljä paikkaa auki ja vaativat vähintään sen 5 vuotta työkokemusta. Kyllä niitä tekijöitä nykyaikana löytyy ja kilpailu on kovaa. Mutta aloittajalla lienee työpaikka valmiina, niin ei se tutkinto pahasta ole, kuten ei mikään opiskelu noin muuten.

• Ajattelinvain

Mites esimerkiksi oppisopimuspaikka tilitoimistosta?

• vcvcffdfd

Ala ei kiinnosta yhtään, en ole asiakaspalvelu henkinen.

• kissinen

No vaikka mollissa tällä hetkellä onkin ne hurjat 4 paikkaa, niin tuskin se tarkoittaa sitä, että niitä ei enää koskaan sinne tule lisää? Ja juuri jos työharjoittelun kautta saisi sitä kinttua oven väliin... Itselläni on kaara, joten voisin hyvin käydä töissä lempäälässä, ylöjärvellä. jne jos vain aukenisi jostain paikka... Tuo linkki minkä ylempänä tuosta taon koulutuksesta laitoin, niin se kestää 2 vuotta. Kai siitä nyt luulisi jotain hyötyä olevan? Höh.. itse en kyllä niitä tradenomin opintoja tahtoisi käydä.:/

• Paska palkka

Tilitoimistoissa on huonot palkat. Vastavalmistuneen merkonomin vähimmäispalkka tilitoimistossa on 1776 euroa (ja vähimmäispalkkaahan työnantaja maksaa). Jos teet näitä hommia saman työnantajan palveluksessa 5 vuotta palkkasi nousee 5%. Muita ikälisiä ei sitten olekaan. Missä tahansa muissa töissä saat parempaa palkkaa.

http://www.erto.fi/palvelut/tyoehtosopimukset

• kissinen

Mutta ajattelinkin lähinnä muualle töihin kuin tilitoimistoon. (Vaikkakin aluksi tilitoimisto käy myös) mutta monet yritykset etsivät toimistotyöntekijää joka taitaa palkanlaskennan ja laskutuksen yms. Monesti parempi palkka kuin tilitoimistossa. Ja itselleni se työn sisältö on palkkaa tärkeämpi peruste. Kyllä tuo 1776 euroa piisaa aloituspalkaksi ainakin!

• kokemusta...

Valtiolla ja joissakin yksityisillä tai vuokrafirmojen kautta taloushallinnon merkonomilla palkka helposti parin tonnin tai yli. Reskontrahommat sun muut, alkupalkka 2100-2300. Ei kannata hakea kunnalle, saattaa olla alle parintonnin palkat ja muutenkin ei kannata lähteä alle parilla tonnilla töihin taloushallinnon merkonomin papereilla. Kirjanpitäjistä on pula, mutta sitten kun menee haastatteluun, niin vaikea saada kuitenkaan töitä kun ei ole kokemusta tai kokemusta tilinpäätöksistä sun muista. Tosin jotkut firmat ottavat ensin helpommin tehtäviin ja ajan kuluessa kouluttavat parempiin ja vaativampiin. Toki, voi olla, että joku ennakkoluuloton ottaa töihin suoraan kirjanpitäjäksi ja alkaa kouluttaa näin siihen tehtävään. Palkanlaskijaltakin aina vaaditaan kokemusta, vaikka kuinka olisi merkonomin paperit. Mielummin palkkaavat kokemusta omaavan, jolla ei ole tutkintoa kuin tutkinnon omaavan, jolla ei ole kokemusta. Kannattaa valita sellainen kasvava yritys, joka ei heti potki pellolle ja jolla riittää työpaikkoja. Aspahommia ei kannata hakea eikä tehdä taloushallinnon papereilla. Niitä aspahommia saa ihan kouluttamattomatkin. Yleensä vielä heikompi palkka. Nyt taitaa kuitenkin olla työllisyystilanne hiukka parempi taloushallinnon merkonomeilla. Pari kolme vuotta sitten hain töihin erääseen firmaan ja nauroivat suunnilleen pihalle kun minulla ei ollut kokemusta, mutta olin muodollisesti pätevät. Sittemmin ovat anelleet minua nöyrästi heille töihin, mutta silloin se olin minä, joka nauroi heill, että en heille tule töihin..=)

• kissinen
      • Taloushallintoa

Niin joo ja vielä noista työkkärin kursseista. Nykyisen työpaikkani kirjanpitäjä on työllistynyt työkkärin kurssin kautta tilitoimistoon, joten en ihan turhaksi sanoisi. Ei kannata lannistua joidenkin negatiivisista kommenteista.

Minullakin on aiemmin kokemusta laskutuksesta sekä myyntireskontrasta ja markkinoinnin traden tutkinto, ei siis taloushallinnosta. Mielestäni palkanlaskentaan ja kirjanpitoon ei tarvi välttämättä papereita ammattikorkeakoulusta, vaan sen oppii parhaiten käytännössä... jos sitten haluaa tähdätä siitä vielä ylöspäin, niin voi harkita lisäkoulutusta.

• Taloushallintoa

Hei!

Oletko laittanut viestiä opistoon ja kysynyt sopisiko koulutus sinulle? Huomasithan, että tiedoissa oli maininta "Koulutus ja tutkinnon suorittaminen edellyttävät alan työ- tai työharjoittelupaikkaa." Voihan myös olla mahdollista, että jos sinulla ei nyt ole työpaikkaa alalta, saat suorittaa koulutuksen ja teet näytön sitten myöhemmin.

Toisaalta sinulla on kuitenkin jo merkonomin tutkinto, niin sinulle saattaisi sopia myös TAKK:in kurssi. Itse työllistyin sen aikana kirjanpitoassitentiksi ja tavoitteena on tutkinnon suorittaminen.

• kissinen

Kiitos kiitos kiitos vastauksista! Otin pari päivää sitten yhteyttä Tampereen ammattiopistoon ja kysyin juuri noista koulutukseen liittyvistä asioista :) Mietin juuri samaa, että voisinko osallistua koulutukseen "ensin" ja vasta sitten hankkia sen työpaikan/harjoittelupaikan taloushallinnon alalta.
      Sain TAO:sta vastaukseksi erään yhteystiedot, ja hän lupasi neuvoa mikä sopisi itselleni parhaiten. Sanottiin jostain osatutkinnosta, koska itselläni on jo tosiaan tuo merkonomi koulutus jo :)

Ja meinasin itseasiassa jo vähän lannistua, kun tuli joka rööristä kovin negatiivisia kommentteja ja sellainen tunne, ettei muuta väylää ole kun suhteet tai korkeakoulututkinto. Kun olen itsekkin sitä mieltä, että työtä tekemällä oppii varmasti hyvin. Haluaisinkin koulutukseen/kurssille jossa olisi työharjoittelua ja pääsisi sinne työpaikalle jo tekemään ko. työtä.

• kissinen

TAO:sta tuli sähköpostia, että esimerkiksi tuo Taloushallinnon koulutus vaatii 2,5 vuoden työkokemuksen alalta ja, että jos haluan palkanlaskijaksi tulee minun toimia palkanlaskennan työtehtävissä, ennen tutkinnon suorittamista. Pah.. Miten voin toimia palkanlaskijana ilman sitä koulutusta? En oikein ymmärrä koko koulutuksen bointtia? Voisinkin tutkailla mitä TAKK:lla olisi tarjonnassa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5199
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3420
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2802
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2608
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1871
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1381
    Aihe