Nartut samassa perheessä ?

Opöpö:)

Haluaisin nyt hankkia toiseksi koiraksi Rottweiler nartun, mutta perheessämme on jo toinen narttu (kultainen 4v ). Koira tulee kyllä toimeen kaikkien kanssa, mutta ei alistu jos sen kimppuun hyökätään tai sitä yritetään alistaa. Ajattelin kysyä, että minkälaisia kokemuksia teillä on samassa taloudessa 2 nartun käyttäytymisessä. Onko tullut pahojakin tappeluita vai vain pientä kärhämää? Kiitos kaikista asiallisita vastauksista !

10

402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rottis-72

      Hei,
      Meillä on 1,5 vuotias rottweiler narttu, joka synnytti 5 pentua 6 kk sitten, niiden hoidossa auttoi 3/4 rottweiler ja 1/4 bittbull narttu 6 kk... nuoli pentuja kuin omiaan ja emo ei muuta kun ollut tyytyväinen, sitten mukaan tuli 4 kk sitten belgian paimenkoira malinois narttu 8 kk... kaikki 3 narttua tulevat toimeen keskenään, ilman yhtäkään rähinää tähán päivään asti.... (toivottavasti sama jatkuu tulevaisuudessa) leikkivát keskenäán, ainoa että rottis-bittbull on hiukan dominantimpi esim ruokaillessa, mutta alistuva omistajien káskyille, joskus vain meinaa ahmia ja rynniä jos tiedossa herkullista ruokaa... Olen tietoinen ettei sama onni osu aina kaikille kun koirilla on omat luonteensa niinkuin meillä ihmisillä. Mutta toivon teille(sinulle) parasta mahdollista narttu-yhdistelmäá...

      • huhuh2

        Oottepa nuorena pennuttanu koiran....Ei sais alle 2v koiraa pennuttaa ollenkaan..Toivottavasti ei tule teille ongelmia jatkossa..yhdistelmät kuulostaa aika kamalilta kun kaikki vahvasti vartioviettisiä/taistelutahtoisia rotuja..


      • 65664

        Ohhoh. Onpa aikaisin pennut tehty. Ihan tosissaanko 1,5v. koira joka 6kk aikaisemmin saanut pennut? (Vuoden iässä siis!).
        Koirallahan pitäisi olla tosiaan ainakin 2 vuotta ikää ennen pentuja.


      • Tuomio pitäisi antaa

        Mitä hel-vettiä te olette tehneet?

        rottis 72.

        Anna kun arvaan,olet nainen ja täydellinen pentu tehtailija.Kaikki koirasi on narttuja ja tehtailet koirilla jotka on kertomasi mukaan vuoden vanhoja,olet todella sairas.

        Lukekaa tarkkaan ,tälläisiltä ihmisiltä jotka pennuttaa noin nuorina tulisi heti viedä kaikki koirat pois lain nojalla.

        Melkein pistän pääni pantiksi kyseessä on nainen hyvin typerä nainen,teitä suomessa jo liikaa,teidät on nyt saatava vastuuseen,te pilaatte kaikki rodut,sakemannit on menneen talven lumia viistoperillään,rotikat on sairaita,jne...

        Taidan lähteä omin voimin hakemaan lain suojelua koirille,eritoten niiltä tehtailijoilta joita olen seurannut jo 1990 luvulta lähtien.

        Mitä tänä aikana on tapantunut ,koirat on menneet sairaamaksi ihmisen ahneuden ja tietämättömyyden takia.

        Suurin osa tehtailijoista on naisia,älkää ottako koiria vaan kasvattakaa omat lapsenne ensin nekin kärsii.

        Lain olisi nyt puuttuttava kaikkiin noin törkeisiin juttuihin,vuoden ikäisenä,ei siinä ole järki päätä pakottanut,aivan sairasta.

        Tämä tulisi viedä nyt eläin lääkärin ja kennelliiton tietoisuuten,nuorehkot naiset yleensä on näitä pää suhareita,miehet on vain siivellä.


    • 12.34

      meillä on kaksi narttua, toinen rottis(3,5v) ja toinen rottis/pittbul(2,5v), tulevat toimeen yleensä hyvin, pieniä riitoja on ollut, mutta kaksi kertaa sen verran rajusti ottaneet yhteen, etten ollut varma jääkö heikompi henkiin. Että kun aika jommasta kummasta joskus jättää, en todellakaan ota kahta jääräpää narttua meille enään.
      Tappelut yleisesti lähtee siitä kun nuorempi narttu ei voi sietää vanhemman nartun yli-innokasta toimintaa.

    • ei kaikille

      Se vähän riippuu..Nartut saattaa monesti tapella niin pahasti, että toinen joudutaan lopettamaan. Monesti uros menee nartun kanssa paljon paremmin, ja voi jommankumman/molemmat leikata ettei tule vahinkopentuja. Ongelmat yleensä alkaa siinä 1-2v paikkeilla. Onhan toki monella kasvattajalla yhtäaikaa monta narttua ja ne tulee toimeen hyvin..Rotikkaa ja kultaista en välttämättä ottaisi samaan talouteen..Luonteiltaan ovat aivan erilaisia, ja rotikka ei ole sellainen miellyttämisen haluinen kuten kultsu.

      Kannattaa vaikka moneen kasvattajaan ola yhteydessä ja kysellä mitä ovat mieltä, kumpi parempi vai unohdatko vielä tällähetkellä rotikan.Enkä siis tarkoita pahalla..Siskolla on kultsu ja labbis..mulla rotikka,käppänä ja belgi oli yhtäaikaa rotikan kanssa..Kaikki ovat tosin uroksia ja hyvin tulleet toimeen keskenään..Rotikka tosin on nyt porukan pomo kun siskon vanhin kultsu kuoli..

      En usko, että enää itse otan rotikkaa kun tuosta aika jättää. Ei ole minun rotu mutta isäntä tykkää. Ihana koira sinänsä, mutta ongelmallinen vahtiviettinsä ja mm. sen kanssa kun lasten kaverit ei voi tulla meille esim. koulun jälkeen tai kun emme itse ole kotona. Kyllähän ongelmia voi olla muunkin rodun kanssa mutta rotikka on rotikka ja vieraita ei aina siedetä omalla reviirillä...

      Se, millainen ihminen itse olet ja valmis koirien kanssa tekemään ratkaisee paljon myös. :)

      En tiedä auttoiko teksti mutta jos se laittoi jotain ajatuksia päähäsi :)

    • Hyvin tulevat toimee

      Löytyy kohta 3 vuotta täyttävä rottweileri ja 4 vuotta täyttänyt kultainen noutaja .. Ja molemmat narttuja .
      Tuon paremmin ei voi 2 koiraa keskenään toimeen tulla , tosin rottweileria pitää välillä kieltää ettei mene leikit liian rajuiksi.

      "Rotikkaa ja kultaista en välttämättä ottaisi samaan talouteen..Luonteiltaan ovat aivan erilaisia, ja rotikka ei ole sellainen miellyttämisen haluinen kuten kultsi"

      No , ovat todellakin aivan erilaisia ja siinä se pointti onkin miksi tulevat niin erinomaisesti keskenään toimeen .
      Kaksi tuollaista puupää rotweileria samassa taloudessa olisi liikaa :)

    • KultsiJaRottis

      Meillä kultsi ja rotikka myös. Kultsi 8 vuotta vanhempi kuin rotikka. Ja kyllä rotikka on ottanut isompaa roolia, mutta aina lopullisessa väännössä kultsi näyttää vanhempana narttuna olevansa pomo. Jotain kärhämiä ollut, mutta sellaista normikoiratouhua. Ainoa vika on, että rotikalla leikit joskus menee turhan koviksi tolle vanhukselle...

    • amor-72

      meillä 2v rottis, 1,5v rottis-bittbull ja 1v belgian paimenkoira, kaikki narttuja ja tulevat todella hyvin toimeen.

    • on kuin satuja lukis

      Minäpä kysyn heti alkuun tästä avauksesta ja kaikista kirjoittajista?

      ilmeisen selvästi lähes kaikki kirjoittajat ovat naisia,olen melko varma .

      Piruko teitä riivaa?

      Esim :ei kaikille kirjoittaa tuolla näin.

      En usko, että enää itse otan rotikkaa kun tuosta aika jättää. Ei ole minun rotu mutta isäntä tykkää. Ihana koira sinänsä, mutta ongelmallinen vahtiviettinsä ja mm. sen kanssa kun lasten kaverit ei voi tulla meille esim. koulun jälkeen tai kun emme itse ole kotona. Kyllähän ongelmia voi olla muunkin rodun kanssa mutta rotikka on rotikka ja vieraita ei aina siedetä omalla reviirillä...


      -Kai sinä älysit kun koiran otit ettei se ole paras lapsi koira ja on vartija viettinen.

      Juuri tämän takia näitä koiria ei pidä ottaa ne menevät pilalle .,näiden tulee vahtia.

      Älkää naiset ottako mitään jolla on vartija vietti,ukkonne ei ole vahtimassa kumminkaan.

      Näitä rotujen pilaamisia alkaa olla liikaa suomessa,kuvitellaan rodusta alun perin että kyllä se sopii jne...sitten halutaankin säyseää seurakoiraa kumminkin.

      Ottakaa tietoa aluksi 5 vuotta ja sitten miettikää koiraa perheeseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1392
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1016
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe