Aamu

Liena

Aurinko paistaa, on tulossa mitä ihanin sunnuntainen syyspäivä.
Pitkästä aikaa on mukavan tuntuinen olo herätessä.
Katson ikkunastani ja näen pihlajanmarjojenkin punertaen naureskelevan.
Koivujen oksat hiljalleen huojuvat, hieman siis tuulee.

Katsoppas vain, oravakin keikkuu männyn oksalla. No mutta, nyt se lähtikin kiikkumaan yhdistettyä sähkö-puhelinlankaa pitkin tännepäin. Nyt katosi, rapinaa vain kuuluu , hyppäs katolle varmaankin.

Miltä sinulta tuntuu kun ensikertaa aamulla koneen avaat.
Minä lähdenkin tästä ylös ulos ja lenkille... Tarvajärven sanonnan mukaan

36

1577

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sissi

Minäkin nautin aamusta ja yön muistosta:"On niin omenainen olo, posket punottaa ja siemenet on sisälläni".

• Kirjar

ja märkää, melko kova tuulikin huojuttaa puita.

Herättyäni jo hämärän ja valon vaihteessa katselin ikkunasta tien toisella puolella olevaa haapaa.
      Siinä se seisoo vaikka vanha puu on kyennyt tänä kesänä saamaan vain muutamia lehtiä kelottuneen runkonsa ylimmäisiin pieniin oksan haaroihin.

Jokaisella myrskyllä pelkään sen kaatuvan maahan kuten vieressään kasvaneelle toverillensa kävi viime talven myrsky-yönä.

Tuo haapa, niin mitättömänä puuna kuin sitä pidetäänkin, muistuttaa olemassa olollaan että aika muuttaa kaiken ja kaikkialla. Kerran se siihen siemenestä kasvoi pieneksi taimeksi, imi maasta ravintonsa, kasvoi isoksi puuksi ja sen lehdet havisivat tuulessa hiljaista sointua, jos joku pysähtyi kuuntelemaan.

Nyt se seisoo paksu runkoisena, melkein lehdettömänä, eikä soittele lehdillään ilon säveliä. Odottelee vain kaatumistaan apeana. Tikka on hakannut sen runkoon monta koloa, rastaat tähystelevät sen latvassa ympäristöä ja oravakin joskus eksyy retkillään siihen oksille temmeltämään.

Kuin tuo haapa, niin olen minäkin parhaimmat päiväni ohittanut. Moni myrsky on riepotellut, ruhjonut ja saanut aikaan kolhuja pintaani.
      Kuitenkin herättyäni sanoin; huomenta minä, taas on uusi aamu ja elämä jatkuu, keitäppäs nyt kahvit ja lakkaa murehtimasta turhia.

Siitähän se alkoi taas päiväni, elämän jatkumisen miettimisellä. Jokainen päivä antaa ajatuksia ja mahdollisuuksia. Minulle riittää se että olen ja elän, täysin rinnoin tänäänkin, vaikka en tuon haavan ikään koskaan yltäisikään.

• Rituli

tuo sinun vanha haapasi kuin me mummotkin.

Haavalla käy metsän eläimet mikä milläkin asialla. Tikka hakee ruokaa, linnut hakee suojaa,
        levähdyspaikkaa ja oravat pistäytyvät leikkimässä sen oksilla.

Niinhän mekin mummot autamme lapsiamme ja lastenlapsiamme. Hoivaamme heitä tarvitessa ja annamme ruokaa ja leikimme heidän kanssaan. Olemme
        jonkinlainen turvapaikka, niinkauan kuin me pystyssä pysymme.

Aamu alkoi kaatosateella ja se loppui kuin kananlaulu(taas tuo kana). Nyt paistaa aurinko ja valkoiset poutapilvet purjehtivat sinisellä taivaalla. Ihanan rauhallinen sunnuntaiaamu. Äitini lempilaulu oli aikoinaan "Paimentytön sunnuntai". Se on minulle oikein sunnuntain symboli. "Nyt metsä kirkkoni olla saa"jne.

Oloni on vähän hankala, löin illalla varpaani portaaseen ja se on ollut koko yön niin tuskainen.
        Olen laittanut jääpaloja useaan otteeseen ja se tuntuu hieman auttavan.

Sekin oli rangaistus jostakin, muistutus vanhukselle. Pitäisi oppia kiiruhtamaan hitaasti.

Hyvää sunnuntaita kaikille.

• Liena
        Rituli kirjoitti:

tuo sinun vanha haapasi kuin me mummotkin.

Haavalla käy metsän eläimet mikä milläkin asialla. Tikka hakee ruokaa, linnut hakee suojaa,
        levähdyspaikkaa ja oravat pistäytyvät leikkimässä sen oksilla.

Niinhän mekin mummot autamme lapsiamme ja lastenlapsiamme. Hoivaamme heitä tarvitessa ja annamme ruokaa ja leikimme heidän kanssaan. Olemme
        jonkinlainen turvapaikka, niinkauan kuin me pystyssä pysymme.

Aamu alkoi kaatosateella ja se loppui kuin kananlaulu(taas tuo kana). Nyt paistaa aurinko ja valkoiset poutapilvet purjehtivat sinisellä taivaalla. Ihanan rauhallinen sunnuntaiaamu. Äitini lempilaulu oli aikoinaan "Paimentytön sunnuntai". Se on minulle oikein sunnuntain symboli. "Nyt metsä kirkkoni olla saa"jne.

Oloni on vähän hankala, löin illalla varpaani portaaseen ja se on ollut koko yön niin tuskainen.
        Olen laittanut jääpaloja useaan otteeseen ja se tuntuu hieman auttavan.

Sekin oli rangaistus jostakin, muistutus vanhukselle. Pitäisi oppia kiiruhtamaan hitaasti.

Hyvää sunnuntaita kaikille.

varmaankin tuosta paimentytön sunnuntaista.
        Nuo sanat jotka tuohon kirjoitit ovat laulusta paimenpoika.

Paimentytön sunnuntai alkaa sanoilla "Sai aurinko taas jo loistelemaan, nyt rauhaisa päivä on Herran".

Tuo paimenpoika alkaa sanoilla "Jäi toiset aamulla nukkumaan, kun otin konttini naulastain, ja kiiruhdin metsäteille"

Samahan se tosin on , olkoon tyttö tai poika, kaunis on laulu kuitenkin.

• Rituli
        Liena kirjoitti:

varmaankin tuosta paimentytön sunnuntaista.
        Nuo sanat jotka tuohon kirjoitit ovat laulusta paimenpoika.

Paimentytön sunnuntai alkaa sanoilla "Sai aurinko taas jo loistelemaan, nyt rauhaisa päivä on Herran".

Tuo paimenpoika alkaa sanoilla "Jäi toiset aamulla nukkumaan, kun otin konttini naulastain, ja kiiruhdin metsäteille"

Samahan se tosin on , olkoon tyttö tai poika, kaunis on laulu kuitenkin.

Oikeassahan sinä olet, molemmat ovat tuttuja lauluja.
        Minusta vain tuo on ollut minulle "Paimentytön sunnuntai", koska juuri sitä äitini lauloi ja kertoili omia paimentarinoitaan.

Se on ihan totta , että sanat jotka kirjoitin, ovat "Paimenpojasta"/Impi Hellen.
        "Paimentytön sunnuntai"/Ole Bull on alkuperältään ruots.kiel. Ehkä vähemmän laulettu.

• Helena
        Rituli kirjoitti:

Minusta vain tuo on ollut minulle "Paimentytön sunnuntai", koska juuri sitä äitini lauloi ja kertoili omia paimentarinoitaan.

Se on ihan totta , että sanat jotka kirjoitin, ovat "Paimenpojasta"/Impi Hellen.
        "Paimentytön sunnuntai"/Ole Bull on alkuperältään ruots.kiel. Ehkä vähemmän laulettu.

Liena tiesi korjata. Minulle, entiselle paimentytölle, tyttö-nimi meni täydestä. Laulu on hyvin tuttu, kaunis.
        Laulussahan kutsutaan Herttaa ja Helunaa (kas, kun ei Helenaa:)) Sattumoisin parhaan lehmämme nimi oli Hertta, toiseksi parhaan Mansikki.
        Taas palasin menneisiin aikoihin! Ja kaihoilen saada laulaa duettoja! Kaihonsa kullakin!

• Liena
        Helena kirjoitti:

Liena tiesi korjata. Minulle, entiselle paimentytölle, tyttö-nimi meni täydestä. Laulu on hyvin tuttu, kaunis.
        Laulussahan kutsutaan Herttaa ja Helunaa (kas, kun ei Helenaa:)) Sattumoisin parhaan lehmämme nimi oli Hertta, toiseksi parhaan Mansikki.
        Taas palasin menneisiin aikoihin! Ja kaihoilen saada laulaa duettoja! Kaihonsa kullakin!

Meidän ensimainen lehmä oli Ostikki, mutta jouduimme teurastamaan sen välirauhan aikana, kun se oli "sonnitautinen".
        Toinen oli Mielikki ja se teki vasikankin Pienikin, joka jäi toisen sodan jälkoihin eksyessään emästään.
        Mutta Mielikki selvisi sodasta .... Niin muistoja, muistoja, muistojaaa.....

• pioni
        Liena kirjoitti:

Meidän ensimainen lehmä oli Ostikki, mutta jouduimme teurastamaan sen välirauhan aikana, kun se oli "sonnitautinen".
        Toinen oli Mielikki ja se teki vasikankin Pienikin, joka jäi toisen sodan jälkoihin eksyessään emästään.
        Mutta Mielikki selvisi sodasta .... Niin muistoja, muistoja, muistojaaa.....

muistoni lehmistä on vähän ikävänlainen.
        Kaupunkilaistyttönä menin tädin kanssa navettaan katsomaan lypsyä.
        Navetassa oli kolme lehmää,(silloin vielä kannatti)ja lehmä jota täti lypsi ,oli nimeltään Eppaomena,ja tämäpä ei pitänytkään pienen tytön
        tuijotuksesta ja se potkaisi minua vatsaan.
        Potkusta selvisin pienin vammoin, mutta pysyn lehmästä kaukana ,ainakaan peräpäähän en mene lähellekkään.
        Mutta juustomaitoa ,sitä haluan ,aina kun vain on
        saatavilla.
        Niinkin höperö olen, pyytelen anteeksi mökkini pihakoivuilta(enhän muuta puustoa omistakkaan),kun joudumme lopettamaan niiden "elämän",nyt on vuoroa odottamassa iso kuusi ja koivu,suren jo niiden tyhjäksi jättävää paikkaa, mutta ovat vaarallisen lähellä mökkiä ,pakko on luopua, sitähän se on tämä elämä
        kaikenkaikiaan ,pohtii pioni.

• jag trodde också
        Rituli kirjoitti:

On muuten norjalainen, kertoi eräs ruotsalainen.

• Liena

Kiersin lenkin, kävellä tallustin tuon 5 km ja yritin huomioida kuinka moni oli uskaltanut jo niin aikaisin liikkeelle lähteä.

Ensimäinen oli postia hakeman lähtenyt naapurin isäntä. Muutaman juorun vaihdettuamme jatkoin matkaani. Seuraava oli polkupyörällä vastaan ajellut vanhempi mies ja kolmantena rollaattorilla palvelutalosta lähtenyt mummo.

Autoja mennä porhalsi muutama , mutta ihmiset kai nukkuivat vielä näin vapaapäivänään.

Kävelin hitaasti koska tuo pumppu ei anna lupaa reippaisiin askeleihin.
      Siltikin on mukava tunne kun lenkille lähdin ja takaisinkin pääsin.
      Olen nimittäin paljon levännyt odotellessani tuon pumpun operaation tekoa, mutta luin netistä säännöllisen liikunnan olevan vain hyväksi jos pumppu reistaa.
      Ja hyvinhän se minultakin sujui, oli aurinkoinen mieli , eikä liian kuumakaan ja pienoinen tuuli vilvoitti ja puhalsi turhat ajatukset pois mielestä.

Erään sillan kaiteella levähdin ja katselin kun kuraisessa vedessä kaikenlaiset roskat uivat virran mukan eteenpäin.

Elämää, sitä on kaikenlaista.

• Helena

Herään lievään auringonpaisteeseen. Lievään, kun säleverhot olen huolimattomasti kääntänyt. Mutta ihanaa, kun paistaa! Kahvi, terveelliset voileivät ja sävelradio kuuluvat onnelliseen aamuhetkeeni – ja huom. makuuhuoneessa, sängyssä nautittuna, onhan sunnuntai. Loikoilen ja ajattelen…

Ja nyt tässä istun Teitä tervehtimässä: ONNELLISIA OLOJA!

J.K. Pitäisiköhän kuitenkin Sinua mukaillen jossain välissä lenkkeilläkin. Kyllä, lupaan.

• Kirjar

Pimeäähän tuolla ulkona oli, mutta taivaalla muutamia tähtiä ja puiden latvojen tasalla kuu - ukkokin koko naamallaan kurkkimassa.

Aiemmin kesällä tuoksuja tulvi nenään ja linnut lauloivat riemujaan ilmoille aamuhetkissäni.
        Nyt ulkona tuoksuu märkä maa ja linnut olivat hiljaa.
        Eilen pääskyset taas parveilivat, ilmassa leijui kymmeniä lintuja ja ääntäkin riitti. Ei se vanha sanonta, että "Perttulilta peräti pois," näy enää olevan pääskysten muuttopäivä.

Vääjäämättä tämä kesä loppuu, syksy saapuu pitkin harppauksin. Pidän syksyn väriloistosta, mutta vielä ei vaahtera ole saanut värikkyyttä lehtiinsä ja pihlajaa ei pihalla kasva.

Tunnen olevani alavireessä, ei huvita taas mikään, ei edes nukkuminen. Siksi tuolla pimeässä
        tuijottelin kuuta ja taivasta kun nukkuminen on sellaista pätkittäistä torkkumista ja ylös pitää nousta jo ennen kukon laulua samoin kuin työ elämässäkin.

Nukutteko te hyvin? Tuntuu kuin te kaikki muut olisitte tarmoa täynnä aamulenkkeinenne.
        Minäkö se vaan olen saamattoman laiska, vain ne pakolliset työt ja muille näytän huutia.

Huomenet kaikille palstalaisille.

• Ruuneperi
        Kirjar kirjoitti:

Pimeäähän tuolla ulkona oli, mutta taivaalla muutamia tähtiä ja puiden latvojen tasalla kuu - ukkokin koko naamallaan kurkkimassa.

Aiemmin kesällä tuoksuja tulvi nenään ja linnut lauloivat riemujaan ilmoille aamuhetkissäni.
        Eilen pääskyset taas parveilivat, ilmassa leijui kymmeniä lintuja ja ääntäkin riitti. Ei se vanha sanonta, että "Perttulilta peräti pois," näy enää olevan pääskysten muuttopäivä.

Vääjäämättä tämä kesä loppuu, syksy saapuu pitkin harppauksin. Pidän syksyn väriloistosta, mutta vielä ei vaahtera ole saanut värikkyyttä lehtiinsä ja pihlajaa ei pihalla kasva.

Tunnen olevani alavireessä, ei huvita taas mikään, ei edes nukkuminen. Siksi tuolla pimeässä
        tuijottelin kuuta ja taivasta kun nukkuminen on sellaista pätkittäistä torkkumista ja ylös pitää nousta jo ennen kukon laulua samoin kuin työ elämässäkin.

Nukutteko te hyvin? Tuntuu kuin te kaikki muut olisitte tarmoa täynnä aamulenkkeinenne.
        Minäkö se vaan olen saamattoman laiska, vain ne pakolliset työt ja muille näytän huutia.

Piristy pikkuinen ihan vähän
        eihän elämä lopu tähän.
        Hymyyn levitä pieni suusi
        taas on edessä päivä uusi.

Elämää mieti pieni hetki,
        haavemaahan tee sitten retki
        Lepopaikan sä sieltä löydät
        elon herkkuja notkuvat pöydät.

• Anu
        Kirjar kirjoitti:

Huomenta vain kaikille, tulin sieltä mökiltä,
        ja kyllä siellä oli mukava katsella lasten touhuja.
        siellä paloivat loistokkaasti kaiken väriset
        kynttilät ja ulkotulet.

Siellä tuli käveltyäkin ja reippaalla mielellä
        kotiin palasin.

Iso kuu oli nousemassa taivaanrannan takaa
        iltamyöhäsellä.

Täällä ei tule niinpaljon ulkoiltua, kuin maaseudulla,joskus päivemmällä lähteä
        kaupungilla käymään.

Niinkuin Liena sanoi kyllä liikunta tekee sydämelle hyvää, kunhan ei liikaa rasita.

Ei sitä saa jäädä paokalleen lojumaan.
        oli sitten miten operoitu sydän tahansa.

Joten hyvät päivän alkajaiset teille kaikille.

• Liena
        Kirjar kirjoitti:

Hei uudesta aamusta.
        Ehdinpä tässä taas uudesta aamusta kertoilemaan, kun asiat tuli toimitettua.

Kuinka erilaisena maiseman tänään näenkään ikkunastani eiliseen verrattuna.

Sataa ropisee ja koko maailma tuntuu harmaalta, jopa ikävältä.
        Linnutkin ovat jonnekin metsän piiloihin paenneet, ei edes tavanomaiset harakat ole missään näkösällä.

Kun aamulla kuljin tuolla asioillani ei tullut ollenkaan niin reipas olo kuin muulloin lenkillä käydessä.
        Varpaat vain kastuivat ja vaikka välillä vaihdoin sukat, niin heti ulos tullessa olivat yhtä märät.

Mutta 4-5 km tuli kuitenkin käveltyä, se lohduttaa kun liikuntaa tuli tänäänkin tehtyä.

Et ole yksin saamaton ja laiska, kirjar, minä olen ollut koko kesän yhtä laiska, mutta päätin että yritän ainakin tästä lähin joka päivä tehdä pienen kierroksen.

Pihlajanmarjat meidänkin pihalla roikkuvat oksissaan surkeina, eivät ole yhtään niin nauravalla päällä kuin eilen aamulla.

Ehkä kuitenkin iltapäivällä poutaantuu silloin koko luonto taas nauraa ja me sen mukana. (minä ainakin)

• se pikkuinen
        Ruuneperi kirjoitti:

eihän elämä lopu tähän.

Piristit päiväni ankean alun.
        Löysin heti elämän halun.
        Pensaista marjoja keräämään menin
        ne mehuksi tässä keittelin.

Kuutamoista viime yötä ajattelin
        tähtitarhoissa eläväni haaveilin.
        Tässä kuitenkin arkista työtä teen
        mutta illalla taas, pakenen haaveeseen.

Eikä me nytkään flirttailla.

• Klara
        Ruuneperi kirjoitti:

eihän elämä lopu tähän.

Heitänpä tähän väliin kysymyksen Sinulle, kun en oikein muutakaan paikkaa löytänyt, enkä tätä varten viitsi uutta keskustelua aloittaa.

Siis, jokos olet suunnitellut muuttolinnuksi muuntautua? Minä tänään tilasin lennon lokakuuksi. Paikka on entinen ja aika, jonka aion lämmössä viettää, sama kuin aiemminkin. Vappua tulen kotimaahan huiskuttamaan.
        Missä vaiheessa Sinun suunnitelmasi ovat?

• Ruuneperi
        Klara kirjoitti:

Heitänpä tähän väliin kysymyksen Sinulle, kun en oikein muutakaan paikkaa löytänyt, enkä tätä varten viitsi uutta keskustelua aloittaa.

Siis, jokos olet suunnitellut muuttolinnuksi muuntautua? Minä tänään tilasin lennon lokakuuksi. Paikka on entinen ja aika, jonka aion lämmössä viettää, sama kuin aiemminkin. Vappua tulen kotimaahan huiskuttamaan.
        Missä vaiheessa Sinun suunnitelmasi ovat?

Vastasin jo Helenalle, 3.10.

• Kirjar

eilisen iltapäivän aurinko katosi ja taivas itkee.

Iltalukemisenani oli Kalle Päätalon; Koillismaa, joka kuvaa niitä pohjoisen selkosten ihmisiä vaikuttavalla tavalla.
      Siellä Tampereen poika nauhakenkinensä oli uusi ilmestys lapikasjalkaisille savottajätkille, pyhäkamppeissaan.

Niinhän se on kaikkialla, erilaisuus kiinnostaa tai ärsyttää, miten kulloinkin.

Viimeinen Mehu-Maijallinen kiehuu, pullat kohoavat pellillä ja pian on lämpimäisten aika.
      Aina välillä tässä koneella istuskelen ja ihmettelen aamun palaverien satoa.

Vaikka sataa ja tuivertaa,
      aamuamme ne ei voi pahentaa,
      iloa päiviinne tytöt ja pojat
      hypätään yli jos on isot ojat.

• Liena

Piti jo aiemmin kirjoitella ja kertoilla aamun mietteitäni, mutta tuntui niin pimeältä ja sateiselta ja niinpä menin takaisin petiin kahvin juonnin jälkeen. Tulipahan päivänokoset otettua heti yöunien jatkoksi.

Ei lennä mielikuvitus ollenkaan näin harmaana ja pilvisenä päivänä eikä ole mitään uutta näkyvissäkään ikkunani takana joten jätän tämän tälleen ja jatkan joskus kun on kirkas ja selkeä aamu.
        Toivotan vain kaikille hyvää päivän jatkoa.

• Kirjar

Sain aamulla puhelun tuttava mieheltä joka halusi puhua omista murheistaan.

Ensimmäiset sanansa olivat; Taas minä soitan sinulle kun osaat aina nähdä mitä tarkoitan ja saan taas voimaa kun voin puhua.

Tunnen tyytyväisyyttä kun voin aloittaa päiväni huomaten että olemassa olollani on kuitenkin edes pieni tarkoitus.
      Vaikka aamu on harmaa, ei elämä kaikkinensa ole harmaata. Se on kuin värikäs helminauha johon lisään joka päivä uuden ja uuden, elämän helmen.

Valoa päiväänne taas toivottelen.

• Liena

Aamu alkoi sateisena ja pimeänä. Ajatukseni ovat aivan samanlaisessa vireessä.

Kuinkahan saisin tämä loppuelämäni hieman tyydyttävämmäksi.Kaipaisin omaa pientä hetken hiljaisuutta jossa voisin syventyä oman elämani kulkuun ja omiin tekemisiini.

Tämä pieni asunto (32neliötä)tuntuu murtavan minut. Seinät kaatuvat päälleni.
      En pysty edes kertomaan vaikeuksistani kenellekään. Joskus olen ajatellut niin tekeväni, mutta pelkään, tunnen että toiset tuomitsevt itseni olevan vaikeuksieni aiheuttaja, koska he eivät tiedä mitään asunnon sisällä tapahtuvasta.

Tämä aamu on taas kovin vaikea, mutta sisullani vaan yrittän pärjätä.

En pääse edes ulos lenkille kun sataa , tässä vai olen ja yritä keskittyä mitä oikein kirjoitan.
      Mutta kirjoita sitten mitään , kun toinen istuu vieressä ja suu käy taukoamatta, ajattelee ääneensä.................

• Helena

Lohdutuksen sanoja

Joskus valo sisällämme sammuu, mutta on ihmisiä, joitten kohtaaminen saa sen taas leimahtamaan uuteen liekkiin.
        Albert Schweitzer

Ihminen tarvitsee myös hiukan päivänpaistetta ylläpitääkseen voimiaan elämän taistelussa.
        Minna Canth

Lämmöllä uuteen päivään
        Helena

• Kellohame®

Liena, sinä olet kuin häkkilintu-kaipaat päästä liiteleen avarampaan olotilaan!
        Mut tiedätkös, ettei sade ole este lähteä ulos, siihenki tottuu. Sadevaatteet päälle ja menoksi, sade tuntuu hyväilylle kasvoillasi, se piristää ja tekee ihollekkin ihanaa.
        Opettele lähtemään säällä kuin säällä, kohta teet havainnon, ettet edes huomaa koko märkyyttä, nautit vaan olostasi ulkosalla..
        Usko vaan? jollet/ kokeile:-)

• Liena
        Kellohame® kirjoitti:

Liena, sinä olet kuin häkkilintu-kaipaat päästä liiteleen avarampaan olotilaan!
        Mut tiedätkös, ettei sade ole este lähteä ulos, siihenki tottuu. Sadevaatteet päälle ja menoksi, sade tuntuu hyväilylle kasvoillasi, se piristää ja tekee ihollekkin ihanaa.
        Opettele lähtemään säällä kuin säällä, kohta teet havainnon, ettet edes huomaa koko märkyyttä, nautit vaan olostasi ulkosalla..
        Usko vaan? jollet/ kokeile:-)

sitäkö lienen, en usko.
        Pääsisin minne vain , sateessa tai auringonpaisteessa, kunhan olisi enemmän tuota niinsanottua "mania".

Olen tähän asti lenkkeilytkin ilmalla kuin ilmalla, mutta nykyisin tuntuu niin tylsältä, ei oikein kiinnosta. Minua ei ole ikinä säät pidättäneet jos olen kiinnostunut menemään
        mutta minnne lie tuo kiinnostus kadonnut.

Heinäkuun loppupäivinä alkoi vielä pumppu reistaamaan ja odotan pääsyä "lasarettiin".
        En kai siksikään kiinnostu pisaroista.

Hyviä unia sinulle.

• Kellohame®
        Liena kirjoitti:

sitäkö lienen, en usko.
        Pääsisin minne vain , sateessa tai auringonpaisteessa, kunhan olisi enemmän tuota niinsanottua "mania".

Olen tähän asti lenkkeilytkin ilmalla kuin ilmalla, mutta nykyisin tuntuu niin tylsältä, ei oikein kiinnosta. Minua ei ole ikinä säät pidättäneet jos olen kiinnostunut menemään
        mutta minnne lie tuo kiinnostus kadonnut.

Heinäkuun loppupäivinä alkoi vielä pumppu reistaamaan ja odotan pääsyä "lasarettiin".
        En kai siksikään kiinnostu pisaroista.

Hyviä unia sinulle.

Mielialat tulee ja menee-toisen osanotto onkin pahasta sit, pahoittaa mielensä kun huomaa puhuneensa ohi suunsa.
        Pieni asuntosi ahdisti sinua kerroit, etkä voi ulos mennä kun sataa. Liikunnan puute tekee äkkiä masentuneen olotilan, ja jos sydämessä häikkää ei pitäskään jäädä istumaan ja murehtimaan -vaan hakemaan hyväämieltä liikunnasta ja ulkoilmasta.
        Ajatukseni oli vain kannustaa Sinua, eikä moittia suinkaan!!

• Kirjar

Eilen huomasin olevani kyllästynyt kaikkeen, ulkona ei voi tehdä pihatöitä, vesilammikoita nurmikolla, perunapelto ui vedessä ja hyttysten armeija hyökkäsi heti kimppuun kun kukkapenkkien perkaamista yritin.

Otin lusikan kauniisti käteen, kuten sanotaan, ja huomasin että ei se tuo sää yksin ole se masentava tekijä päivissäni.
        Vaikka minulla on tilaa ympärilläni, kaatuvat ne seinät silti päälle aika usein. Monta työtä aloitan ja monta jää kesken kun tuntuu että intoa ei riitä taas mihinkään.

Tartuin eilen puhelimeen ja tilasin ajan kampaajalle. Itseänikin alkoi kyllästyttää se vanha minä, hapsottavine hiuksineen ja siihen sain muutoksen heti tänä aamuna.

Katsoessani kampaamon peilistä uutta olomuotoani havaitsin,- hei, en minä niin surkealta näytäkkään ryppyineni.- kun kaunis kampaus oli viimeistelty.
        Nyt voin mennä pasteeraamaan vaikka tuonne keskustaan, kun kotona alkaa yksinäisyys kyllästyttää ja metsäpolulla hyttyset inisevät liian lähellä ihoani.
        Vaikka, parasta lääkettä alavireeseeni on, kun menen tuonne metsään, löydän sieniä ja marjoja, kuulen lintujen ääniä ja seuraan muurahaisten vaellusta taakoinensa pesää kohti.

Kun sieltä palaa lämpöiseen pirttiinsä ovat murheet jääneet mättäille ja antaneet tilaa uusille suunnitelmille.

Iloisempana ja pirteämpänä jatkan kun mielikin piristyi ulkomuodon muutoksesta.
        Itserakkauttako, no olkoon vaikka sitä, kannattaa muidenkin kokeilla.

• Liena
        Kellohame® kirjoitti:

Mielialat tulee ja menee-toisen osanotto onkin pahasta sit, pahoittaa mielensä kun huomaa puhuneensa ohi suunsa.
        Pieni asuntosi ahdisti sinua kerroit, etkä voi ulos mennä kun sataa. Liikunnan puute tekee äkkiä masentuneen olotilan, ja jos sydämessä häikkää ei pitäskään jäädä istumaan ja murehtimaan -vaan hakemaan hyväämieltä liikunnasta ja ulkoilmasta.
        Ajatukseni oli vain kannustaa Sinua, eikä moittia suinkaan!!

Kiitos kannustuksesta, enkä todellakaan löytänyt yhtään moitetta kirjoituksestasi.
        Taisin itse vain tökäistä kömpelön vastauksen jonka ymmärsit moitteeksi.
        Suo anteeksi.

En oikein ymmärrä miksi olen niin ihmeen väsynyt ja masentunut.
        On uusi aamu taas ja aurinkokin paistaa, maailma on kirkas. Pihlajanmarjat punertuvat punertumistaan. ei minulla pitäisi olla mitänn valittamisen aihetta.
        Jotenkin vain tympii kun olen niin väsynyt, enkä keksi mitään virikkeitä päiviini.

Onko tämä mahdollisesti vain vanhuutta, vaiko lienee tuosta pumpusta johtuvaa tuntemusta. Operaatio päivä kun siirtyi taas kolmella viikolla eteenpäin ja labrassa on juostava pari kertaa viikossa.

Tiedän että itsestäni kaikki johtuu, pitäisi vain ottaa niskasta kiinni ja lähteä liikkeelle.
        Kyllä se siitä korjaantuisi, mutta kun en tiedä minne menisin.
        Mutta nyt loppui ruikutus tähän ja just!!

• Kirjar
        Liena kirjoitti:

Kiitos kannustuksesta, enkä todellakaan löytänyt yhtään moitetta kirjoituksestasi.
        Taisin itse vain tökäistä kömpelön vastauksen jonka ymmärsit moitteeksi.
        Suo anteeksi.

En oikein ymmärrä miksi olen niin ihmeen väsynyt ja masentunut.
        On uusi aamu taas ja aurinkokin paistaa, maailma on kirkas. Pihlajanmarjat punertuvat punertumistaan. ei minulla pitäisi olla mitänn valittamisen aihetta.
        Jotenkin vain tympii kun olen niin väsynyt, enkä keksi mitään virikkeitä päiviini.

Onko tämä mahdollisesti vain vanhuutta, vaiko lienee tuosta pumpusta johtuvaa tuntemusta. Operaatio päivä kun siirtyi taas kolmella viikolla eteenpäin ja labrassa on juostava pari kertaa viikossa.

Tiedän että itsestäni kaikki johtuu, pitäisi vain ottaa niskasta kiinni ja lähteä liikkeelle.
        Kyllä se siitä korjaantuisi, mutta kun en tiedä minne menisin.
        Mutta nyt loppui ruikutus tähän ja just!!

vain itseämme niskasta kiinni ja juodaan vaikka yhteinen aamutee, tehdään hyvät voileivät ja laitetaan maailmaamme uuteen uskoon.

Sama haluttomuus ja väsymys tässä vaivaa minuakin.
        Ihana syksy runosi kertoo että et sinä niin tummien lasien läpi maailmaasi katso, näet valon ja värien kauneuden, osaat sen pukea sanoiksi ja avaat saman näkymän lukijalle. Kiitos.

Avasin kaikki ovet auki asunnossani, mutta millä tuota tunkkaista sisintäni tuulettaisin minäkin, kun en osaa nauttia niistä iloisista hetkistäkään joita jokaisella päivällä on tuomisinaan.

Puenpas päälleni ilon kaavun,
        saman tien sinne luoksesi saavun,
        nauretaan yhdessä, kuopataan surut,
        kerätään päivästä onnen murut.

• Anu
        Kirjar kirjoitti:

Eilen huomasin olevani kyllästynyt kaikkeen, ulkona ei voi tehdä pihatöitä, vesilammikoita nurmikolla, perunapelto ui vedessä ja hyttysten armeija hyökkäsi heti kimppuun kun kukkapenkkien perkaamista yritin.

Otin lusikan kauniisti käteen, kuten sanotaan, ja huomasin että ei se tuo sää yksin ole se masentava tekijä päivissäni.
        Vaikka minulla on tilaa ympärilläni, kaatuvat ne seinät silti päälle aika usein. Monta työtä aloitan ja monta jää kesken kun tuntuu että intoa ei riitä taas mihinkään.

Tartuin eilen puhelimeen ja tilasin ajan kampaajalle. Itseänikin alkoi kyllästyttää se vanha minä, hapsottavine hiuksineen ja siihen sain muutoksen heti tänä aamuna.

Katsoessani kampaamon peilistä uutta olomuotoani havaitsin,- hei, en minä niin surkealta näytäkkään ryppyineni.- kun kaunis kampaus oli viimeistelty.
        Nyt voin mennä pasteeraamaan vaikka tuonne keskustaan, kun kotona alkaa yksinäisyys kyllästyttää ja metsäpolulla hyttyset inisevät liian lähellä ihoani.
        Vaikka, parasta lääkettä alavireeseeni on, kun menen tuonne metsään, löydän sieniä ja marjoja, kuulen lintujen ääniä ja seuraan muurahaisten vaellusta taakoinensa pesää kohti.

Kun sieltä palaa lämpöiseen pirttiinsä ovat murheet jääneet mättäille ja antaneet tilaa uusille suunnitelmille.

Iloisempana ja pirteämpänä jatkan kun mielikin piristyi ulkomuodon muutoksesta.
        Itserakkauttako, no olkoon vaikka sitä, kannattaa muidenkin kokeilla.

Hyvää huomenta vain kaikille,
        on ihanaa taas alkaa uusipäivä.

Olkoon sade tai pouta sää,
        mieltäni tää lämmittää.

Uusi aamu uskoa tuokoon,
        kaikille se armon suokoon.

• Liena
        Anu kirjoitti:

Hyvää huomenta vain kaikille,
        on ihanaa taas alkaa uusipäivä.

Olkoon sade tai pouta sää,
        mieltäni tää lämmittää.

Uusi aamu uskoa tuokoon,
        kaikille se armon suokoon.

Minun aamuni alkoi laboratorioon pyöräilemällä.

Mutta siitä huolimatta uusiaamu on aina uusiaamu ja päivä sitten näyttää pysyykö aamuinen virkeys iltaan saakka.

Aurinko kajastaa jostain pilvien takaa mutta ei ole jaksanut vielä tulla näkyviin.

Nuorin lapsenlapseni täyttää piakkoin 6 vuotta ja suunnitelmisani on alkaa tänään ompelemaan hänelle jotain kivaa syntymäpäivän lahjaksi.
        Kankaat on jo esillä, niin että ei muuta kuin suunnittelemaan....

• Kirjar
        Liena kirjoitti:

Minun aamuni alkoi laboratorioon pyöräilemällä.

Mutta siitä huolimatta uusiaamu on aina uusiaamu ja päivä sitten näyttää pysyykö aamuinen virkeys iltaan saakka.

Aurinko kajastaa jostain pilvien takaa mutta ei ole jaksanut vielä tulla näkyviin.

Nuorin lapsenlapseni täyttää piakkoin 6 vuotta ja suunnitelmisani on alkaa tänään ompelemaan hänelle jotain kivaa syntymäpäivän lahjaksi.
        Kankaat on jo esillä, niin että ei muuta kuin suunnittelemaan....

vaikka päivä on jo pian puolessa.

Aurinko yrittää löytää taas jonkin rakosen säteilleen tuolta pilvien raosta.
        Täällä sisälläkin alkaa olla melko viileää, pitää kai miettiä lämmitystäkin taas aloitettavaksi.

Milloin se sinun sairaalaan menosi on, vai oliko se jo päätetty?

Toivotan voimia ja hyvää mieltä taas tähänkin päivään.

Ps. Jokos kankaat ovat muuttuneet asusteiksi?

• Liena
        Kirjar kirjoitti:

vaikka päivä on jo pian puolessa.

Aurinko yrittää löytää taas jonkin rakosen säteilleen tuolta pilvien raosta.
        Täällä sisälläkin alkaa olla melko viileää, pitää kai miettiä lämmitystäkin taas aloitettavaksi.

Milloin se sinun sairaalaan menosi on, vai oliko se jo päätetty?

Toivotan voimia ja hyvää mieltä taas tähänkin päivään.

Ps. Jokos kankaat ovat muuttuneet asusteiksi?

ovat valmiita asusteita, vain prässäystä vaille.
        Olen kuitenkin ollut hieman laiska kirjoittelemaan, väsyttää.

Siitä sairaala reisusta ei vielä tiedetä, täytyy vain odottaa veriarvon sopivuutta operatioon.

• Kirjar
        Liena kirjoitti:

ovat valmiita asusteita, vain prässäystä vaille.
        Olen kuitenkin ollut hieman laiska kirjoittelemaan, väsyttää.

Siitä sairaala reisusta ei vielä tiedetä, täytyy vain odottaa veriarvon sopivuutta operatioon.

jolloin mieleen tulevat niin New Yorkin kauhun hetket kuin Anna Lindhin kohtalo.

Maailmasta on tullut terrorismin ja verilöylyjen näyttämö, jossa monet viattomat kärsivät.

Onneksemme olemme vielä sivustakatsojia, ja samaa rauhallisuutta toivoisi kaikkialle maapallolla.
        Vaikka rikollisuutta on meilläkin, ei se ole niin suuren mittakaavan tuhomista kuin mistä saamme kuvin ja sanoin tietoa joka päivä.

Mistä kaikki pahuus saa alkunsa ?
        Missä asustelee se pahuuden keskusteluryhmä joka saa manipuloitua joukkonsa itsemurha iskuihin,
        toisten tappamiseseen, ja suuriin taloudellisiin tuhoihin jo muutoinkin köyhissä oloissa elävien kansojen keskuudessa?

Kuka olisi se suuri " voittaja " joka saisi maailmaan rauhan?
        Turha kysyä, sillä sodat eivät kai milloinkaan lopu, riiteleviä osapuolia löytyy kaikkialta ja eri-arvoisuus vain lisääntyy koska köyhät ja rikkaat kulkevat eri suuntiin.

Näin vaikeita ajatuksia tänään, minä kun joskus vajoan tuonne vakavampiin mietteisiin.

Keskiviikona oli erittäin paljon perhosia liikkeellä tuossa kukkapenkkini kukkasten meden kimpussa. Eilen en ollut päivällä kotona ja nyt aion seurata vieläkö tänään ovat silmieni ilona.

Valoa päiväänne vaikka minä mietiskelen kuinka pahassa maailmassa me elämmekään.

• pioni
        Kirjar kirjoitti:

jolloin mieleen tulevat niin New Yorkin kauhun hetket kuin Anna Lindhin kohtalo.

Maailmasta on tullut terrorismin ja verilöylyjen näyttämö, jossa monet viattomat kärsivät.

Onneksemme olemme vielä sivustakatsojia, ja samaa rauhallisuutta toivoisi kaikkialle maapallolla.
        Vaikka rikollisuutta on meilläkin, ei se ole niin suuren mittakaavan tuhomista kuin mistä saamme kuvin ja sanoin tietoa joka päivä.

Mistä kaikki pahuus saa alkunsa ?
        Missä asustelee se pahuuden keskusteluryhmä joka saa manipuloitua joukkonsa itsemurha iskuihin,
        toisten tappamiseseen, ja suuriin taloudellisiin tuhoihin jo muutoinkin köyhissä oloissa elävien kansojen keskuudessa?

Kuka olisi se suuri " voittaja " joka saisi maailmaan rauhan?
        Turha kysyä, sillä sodat eivät kai milloinkaan lopu, riiteleviä osapuolia löytyy kaikkialta ja eri-arvoisuus vain lisääntyy koska köyhät ja rikkaat kulkevat eri suuntiin.

Näin vaikeita ajatuksia tänään, minä kun joskus vajoan tuonne vakavampiin mietteisiin.

Keskiviikona oli erittäin paljon perhosia liikkeellä tuossa kukkapenkkini kukkasten meden kimpussa. Eilen en ollut päivällä kotona ja nyt aion seurata vieläkö tänään ovat silmieni ilona.

Valoa päiväänne vaikka minä mietiskelen kuinka pahassa maailmassa me elämmekään.

mietiskelyihin on tapana vaipua itsekunkin.
        Pahuus,eiköhän se ole jokaisella ihmisellä aivan omaa sisäistä piruaan.
        Jos minä vilpittömästi jaksaisin aina istua toisen ihmisen pallille ,ja näin tekisi joka ihminen maailmassa ,olisiko loppu tulos muuta,kuin tänä päivänä on.
        Utopiaa,tiedän ja minä niinkuin kaikki toisetkin nousevat kapinaan,milloin mitäkin vastaan.
        Maailma on pullolaan vahvoja ja viisaita johtajia,heillä on narunpäät käsissään,sitten on meitä heikkoja "tyhmiä" kansalaisia,joille riittää "sirkushuvit" silmät ja korvat suljettuina seuraamme johtajia.
        He kaikessa viisaudessaan osaavat käsitellä kansoja ja korjaavat voitot ,pienet ,hiljaiset, tyhmät, ja lopuksi syyttömät joutuvan maksumiehiksi.
        Tämä on ikuinen oravanpyörä, mistä onkaan kyse, mielestäni valta, määräämisoikeus, on yksi syy ja raha toinen, silläkin on mahtava voima,ja sitten ne ,oikeassa olevat toimivat ,karjalaumat kulkevat,minä yhtenä mukana,vaikka väliin kapinoikin.
        Kapinoijiakin löytyy ja sitten taas kuolee syyttömiä ,tulee hirmutekoja, niin edelleen.
        Mutta herää kysymys, eikö saisi pitää puoliaan, olisiko aina vain käännettävä poskensa,siihenkään ei aina halua suostua, pienikään ihminen.
        Nämä on niitä iäisyyskysymyksiä, minä en ainakaan ymmärrä ,puhumattakaan ,että toimisin oikein,pioni

• Kirjar
        pioni kirjoitti:

mietiskelyihin on tapana vaipua itsekunkin.
        Pahuus,eiköhän se ole jokaisella ihmisellä aivan omaa sisäistä piruaan.
        Jos minä vilpittömästi jaksaisin aina istua toisen ihmisen pallille ,ja näin tekisi joka ihminen maailmassa ,olisiko loppu tulos muuta,kuin tänä päivänä on.
        Utopiaa,tiedän ja minä niinkuin kaikki toisetkin nousevat kapinaan,milloin mitäkin vastaan.
        Maailma on pullolaan vahvoja ja viisaita johtajia,heillä on narunpäät käsissään,sitten on meitä heikkoja "tyhmiä" kansalaisia,joille riittää "sirkushuvit" silmät ja korvat suljettuina seuraamme johtajia.
        He kaikessa viisaudessaan osaavat käsitellä kansoja ja korjaavat voitot ,pienet ,hiljaiset, tyhmät, ja lopuksi syyttömät joutuvan maksumiehiksi.
        Tämä on ikuinen oravanpyörä, mistä onkaan kyse, mielestäni valta, määräämisoikeus, on yksi syy ja raha toinen, silläkin on mahtava voima,ja sitten ne ,oikeassa olevat toimivat ,karjalaumat kulkevat,minä yhtenä mukana,vaikka väliin kapinoikin.
        Kapinoijiakin löytyy ja sitten taas kuolee syyttömiä ,tulee hirmutekoja, niin edelleen.
        Mutta herää kysymys, eikö saisi pitää puoliaan, olisiko aina vain käännettävä poskensa,siihenkään ei aina halua suostua, pienikään ihminen.
        Nämä on niitä iäisyyskysymyksiä, minä en ainakaan ymmärrä ,puhumattakaan ,että toimisin oikein,pioni

miettii, miksi vallan tavoittelu on päälimmäisenä kaikkialla.

Aina löytyy, kaikkialla ja kaikissa asioissa se "viisas" joka tietää olevansa oikeassa ja oikeutettu sanomaan että - näin on oltava-, näin se asia menee, minä haluan että kaikki tottelevat, ja siitähän ne sodatkin alkavat.

Minä en suostu napisematta seuraamaan kaikkia asioita, tapani on ehkä väärä, mutta oikeuttahan ei saa jos ei itse sitä hanki, sanotaan.

Joskus tuntuu että tavalisen tallaajan ääni ohitetaan mitättömänä, sehän on vain piikki vallanpitäjän lihassa.

Niitä suuria johtajia maailman valtiot ovat pullollaan eikä kukaan, ei yksikään kykene lopettamaan koko "telluksellamme" riehuvaa vakivaltaa.

Ja toisaalla, me pienet ihmiset käymme sanasotaa jopa toisiamme vastaan, yksityisyyttämme loukataan, meitä ali-arvioidaan ja syöstään syytöksien valtamereen, köyhyyttä emme kykene poistamaan hyvilläkään teoillamme, niinpä niin,
        meissä jokaisessa asuu se " pikku-piru" eikä sitäkään saa aina kitkettyä edes itsestään, joten liian vaikeaa on miettiä kuinka maailmaan saataisiin rauha.

Ei aina käännetä sitä toista poskea iskua varten mutta pienellä ironialla annettu vastaisku tehoaa usein paremmin kuin moukarin heilautus.

Pioni, ei mietitä koko päivää näin vaikeita, otetaan huumorin kukkia käteen ja mennään parantamaan omaa maailmaamme vaikka viheltäen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3662
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      27
      3209
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2845
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      82
      2677
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      80
      1680
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      15
      1475
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1464
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1458
    Aihe