ympärileikkaukseen ?

vai ei ?

mulla on semmonen juttu ton esinahan kanssa että ei oo kauheesti ongelmia (siis kireyttä), mutta jonkun verran. Siis ongelma ei ole kovin iso. Siis sen kanssa tulee kyllä'toimeen, mutta välillä tekee kipeää.

Oon vaan paljon lukenut ympärileikkauksista ja toiset on sitä mieltä että katuvat leikkausta ja toiset on taas sitä mieltä, että ympärileikattu on jopa parempi kuin leikkaamaton.

... Oikeesti rehellisesti vastatkaa, siis... Kannataako mennä ympärileikkaukseen jos ongelma ei ole kovin iso.

40

3729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ympäriraiskattu

      Ei kannata mennä jos vaiva on pieni. Rohkeesti venyttelet suihkussa joka päivä.

    • poisvaan

      itse leikkausta ei kannata pelätä, se ei satu.

      Mulla oli suht vähän kireyttä ja oisin selvinnyt ilman leikkaustakin, mutta halusin nimenomaan leikkauksen. Yleisesti ottaen myös naiset taitaa tykätä leikatusta enemmän.

    • ympäriraiskattu

      Leikatulla on kylläkin enempi ongelmia kuin leikkaamattomalla eikä se naiselle todellakaan ole miellyttävämpi. Liukastetta on käytettävä aina.

    • poisvaan

      kai se on tapauskohtaista, että tuleeko ongelmia. Itelläni kaikki meni hyvin, ei ongelmia tunnossa tms.

    • bbb

      Bxo on esinahan sairaus joka altistaa syövälle. Kannattaa leikkauttaa ajoissa.

    • ympäriraiskattu

      Bxo on kylläkin aikas harvinainen .

    • amerikkaan mars.

      ympärileikkaukseen kannttaa mennä mutta ei suomessa. täällä nyletään kaikki pois.Kannattaa mennä leikkaamaan amerikkaan, siellä homma osataan. esim. kun kattoo amerikkalaistya aikuis viihdettä niin siinä ympärileikatuilla on runssasti nahkaa jäljeellä varressa. siis vaan huppu on leikattu pois. Semmonen ympärileikkaus ei haittaa juuri ollenkaan ja toimiikin samanlailla kun leikkaamattomat.

      • lima kulli

        minä menin yksityis lääkärin kautta ympärileikaukseen olin pettynyt tulokseen kun nylkivät koko peniksen nahan pois pitkästi varresta myös nyt se on täysin nahaton hyvin arka vielä yhdyntä jotenkin liukarin kans onistuu runkut ei onistu . miksi lääkärit nylkee kiveksiin asti nahan pois en sitä tajunnut vaatia että huppu vain pois


    • Kyssäriiii

      Onko Suomessa jotain klinikkaa, joka olisi erikoistunut oikein noihin ympärileikkauksiin? Eli osaisi katsoa, että mikä leikkaustyyli olisi kellekin paras?

      Ulkomaillahan näitä on paljon, mutta taitaa Suomi olla liian pieni maa.

      • asdasddsdsdöasldkö

        Jaa-a... yksityiselle.

        Julkisella näitä operaatioita hoitelee erityisesti kesäaikaan ns "sairaalalääkärit", jotka siis eivät ole päteviä kirurgeja, eikä urologeja vaan vasta erikoistumassa alalle. Nämä operaatiot on niin "yksinkertaisia", että niitä voi tehdä ns "harjottelumielessä" mikä tahansa yleislääkäri, joka on onnistunut läpäisemään jotkut teoreettiset perusjutut lääkiksessä. Verrattavissa lähinnä parturi-kampaamoissa tehtäviin opiskelijatyönä puoleen hintaan -leikkauksiin.. ja jokainen tietää, että myös niiden lopputulos voi olla ihan mitä tahansa.


    • Ei Ei Ei.

      Kannattaa tosiaan miettiä tarkkaan ennenkö menee leikkaukseen. itse olen katunut leikkausta joka päivä ja ongelmia on enemmän kuin ennen leikkausta.

      .... Itse menin yksityiselle, koska halusin laatua. Maksoi n. 800 ja kaikki nylettin pois leikkausarpi vedettiin ns. piiloon ihan terskan alareunaan. Lopputulos on hullunkurisen näköinen, erektiossa ihan kireä, liikkuvaa nahkaa ei ole yhtään ja kaiken lisäksi ompelu sauma jäi "kovaksi" ja ruman näköiseksi. Ilma liukkaria EI tule toimeen, kukaan ei osaa käsitellä esinahatonta penistä, vaikka liukkarit on käytössä.
      ... Mutta tuntoa ei mun mielestä ole lähtenyt juuri ollenkaan.

      En suosittele!

      • jdjdjkdddkdod

        Kauanko leikkauksesta on? Se arpi on aina aluksi kova, mutta pehmenee ajan kanssa. Niin ja kyllä nahan pitäisi venyä ajan kanssa. Eikö urologit mittaa kuinka paljon olisi hyvä poistaa? Kuinka monta milliä arpesi on terskan reunasta? Melko kallis hinta btw...


      • Ei Ei Ei
        jdjdjkdddkdod kirjoitti:

        Kauanko leikkauksesta on? Se arpi on aina aluksi kova, mutta pehmenee ajan kanssa. Niin ja kyllä nahan pitäisi venyä ajan kanssa. Eikö urologit mittaa kuinka paljon olisi hyvä poistaa? Kuinka monta milliä arpesi on terskan reunasta? Melko kallis hinta btw...

        Siis 8 kuukautta leikkauksesta ja arpi edelleen kova ja ruma. Ei oo muuttunut miksikään alku paranemisen jälkeen. Arpi on onneksi ihan terskan alapuolella vähän niinku piilossa.

        Mutta kyllä täytyy myöntää että pilalle pistivät. Ymmärtäisin jos olisi leikattu julkisella puolella tommosen epäonnistuneen pippelin, mutta menin yksityiselle, koska halusin laatua ja maksoin sen 850 plus tietenkin urologi käynti ennnen leikkausta plus buranat ja muut että semmonen 1000 euroo meni ja lopputulos aika karsee.

        Nyt sille enää ei voi visiin tehdä mitään. Itse oon katunut leikkausta joka ikinen päivä sen jälkeen kun leikattiin. Kannattaa miettiä ennenkuin lähtee operaatioon. Yksityiseltä lääkäriasemalta ei saa välttämättä laatua!


    • ympäriraiskattu

      34 vuotta tiukasta ympärileikkauksesta eikä iho veny sitten milliäkään edelleenkään. Urologi ja kirurgi tuskin juttelee paperi läpyskää enempää keskenään.

    • doctorman

      Minä kerron oman mielipiteen eli minusta aikuisiällä leikkaustarpeen voivat aiheuttaa fimoosi, hankala parafimoosin jälkitila, uusiutuvat terskan ja esinahan tulehdukset, ihosairaudet sekä yhdyntävaikeudet fimoosista tai lyhyestä frenulumista johtuen.

      Nyt sanon, että jokainen lääkäri hoitaa potilastaan omalla tavallaan, jos potilaalla on tiukka esinahka niin riittääkö, että se potilaalle todetaan, että sinulla on tiukka esinahka ja venyttele sitä?

      Entä kun potilaalla on niin herkkä terska, ettei esinahan venytys onnistu?
      Itse koskettaminen terskan pintaan voi tuntua pahalta, niin miten potilas sitten pystyy sitä venyttelemään.

      Siksi on tärkee puhua tästä monelle miehelle arasta aiheesta, keskustelkaa asioista avoimemmin vaikka ihan kaveriporukalla, moni ei sitä myönnä että itsellään on tiukka esinahka mutta ainakin asiasta on hyvä puhua. Esinahan ahtaudesta kärsii vielä moni 30 vuotias mies ja asia voi ahdistaa.

      Ympärileikkaus on siis jossain tapauksessa hyvä tapa saada tulehduskierre päättymään tai jos kysymyksessä on muu lääketieteellinen peruste.

      Niillä, joilla on vain esinahan tiukkuutta mutta mahdollisuus siihen, että sen potilas saa venytettyä, niitä ei pitäisi leikata, jos potilas haluaa tehdä itse venytystä niin häntä voisi paremmin ohjeistaa kuin pelkällä kahdella sanalla "venytä esinahkaa". Potilaan kanssa tulee käydä keskustelu, jossa käy ilmi onko terska herkkä ja että pystyykö nahkaa venyttämään. Sitten jos potilas ei osaa itse venytystekniikkaa niin sen voi myöskin neuvoa.

      Minusta turhat leikkaukset kannattaa jättää pois joissa ei ole vahvaa lääketieteellistä perustetta.

      Yllä siis esitin oman mielipiteeni ja siihen kaipaan kommentteja

    • jube84o

      Mistä tiedän että nahkani on normaali, kun kovana se jää sillee sen pykälän taakse ja sitten saa taistella sen kanssa että saan sen takaisin päälle.
      Suihkussa huuhtelen pippelini juoksevassa vedessä, suihkuttaminen suoraan tuntuu järkyttävältä.
      Boxereissa en voi pitää nahkaa takana, kun se tuntuu epämiellyttävältä.
      Onko muilla vastaavaa ja onko tuo normaalia?
      Lääkäri on minulle ammattikoulussa joskus sanonut että venyttele nahkaa vetämällä sitä, onko se tapa oikein?

      Olen nyt 29V mies ja sinkku, parisuhteeni eivät ole kestäneet, koska itsetuntoni omaan itseeni ei ole kunnossa.

      Mitä tulisi tehdä?

      • Jotain vinkkejä

        Jos et juurikaan ole pitänyt nahkaa takana, tottakai se on arka.

        Jos esinahka ei liiku kunnolla, on jossain selvästi ongelma. Se riittää, että esinahka menee terskan taakse. Joillakin tämän voi estää jänne, jolloin tehdään pidennysleikkaus eli frenuloplastia.

        Mutta tosiaan kannattaa aktiivesti venytellä sitä vaikkapa liikuttelemalla ihan edes takas, mutta hyvä olisi jos varaisit ajan suoraan urologille yksityiseltä puolelta niin hän tarkastaisi tilanteesi. Käsittääkseni voidetta voidaan määrätä tuohon, minkä sitten pitäisi helpottaa. Jos se ei toimi, ympärileikkaus on paras tapa päästä eroon tuosta. Monilla tuo säästävä leikkaus ei ole toiminut ja lopulta on jouduttu tekemään ympärileikkaus.


    • juba84q

      Lääkärissä on käyty asian kanssa kymmenen kertaa ja sain voidetta jolla tunto oli seksissä olematon. Se voide herkisti minun silloisen tyttöystävän vaon ja suhde päättyi siihen. Onko muilla samaa ongelmaa?
      Lekurissa on tehty verikokeet ja pisu kokeet, puhtaat olivat.
      Nahkaa en voi pitää takana kun kärki alkaa kutisemaan ja hilseilemään.
      Lääkäri neuvoi venyttämään, kun minulla ei ole mitään haittaa nahasta.

      Leikkausta en halua tai sitten voisi leikata kokonaan pois.
      Kärki on tosiaan joskus punainen ja herkkä

    • doctorman

      Sinullahan oli jo ikääkin, eli onko herkkyys kadonnut yhtään 15 vuoden aikana, vai onko lisääntynyt?
      Onko sinulla herkkä ihotyyppi ja onko sinulla ihosairauksia jos terskasi hilseilee?
      Jos ihosairauksia niin lääkärit ovat tehneet varmasti oikean päätöksen olla leikkaamatta.

      Kuten joissain viesteissä olen kertonut niin herkkyys ongelmaan on ratkaisuja, jolloin esinahkaa pystyy sen jälkeen venyttämään helposti kun herkkyys on normaali.

      Varmasti seksikin on pinnallista jos terska tuntuu kovin herkältä.
      Tuntuuko sinusta siltä että pystyt itse sen venyttämään ja oletko yrittänyt venyttää sitä?

    • Juba84q

      Luulenko vaan mutta minusta kortisoni kuurin jälkeen se on ollut arka.
      Iho on minulla kuiva, joista naama ja kädet kuivuvat eniten. Sormista kesii nahka pois ja sitäkin on lääkäri tutkinut eikä apua ole löytynyt. Psoriaasis on ainakin takaraivossani ja käsivarsissa ja sen kanssa pärjään. Minua huolettaa alapää, onko sille tehtävissä jotain?

      Olen turhautunut!
      Jos seksiä ennen en käytä voidetta, niin seuraavana päivänä hilseilee kärjestä nahka pois. En halua ympärileikkausta. Lääkärikin puhui että kuivuminen pahenee jos sen leikkaa.

      Onko mahdollista että sperma ärsyttää pippelin nuppia, koska välillä kuseminen sattuu niin että saan pinnistellä kivun kanssa.

      • No kuulehan

        No kuule... otapa ja pidä sitä esaria takana kaiket päivät (ellei muuten pysy, niin pistä ihoteipillä kiinni) ja muutaman viikon aikana se liiallinen herkkyys alkaa katoamaan. Tottahan toki se aluksi hilseilee ja tuntuu aralta, mutta usko pois, kyllä se terska siitä tottuu ja mahdollinen tulehduskin alkaa hellittää...

        Ihmiset ruikuttaa ihan liikaa yksinkertaisista perusasioista, pelätään että se kalu menee jotenkin rikki, jos sitä käyttää, tuulettaa, pesee ja pitää liikkuvat takana.. EI PELKOA, EI SE SIITÄ RIKKI MENE!


    • Juba84q

      Olen yrittänyt pitää mutta terskan iho alkaa hilseilemään ja kutiamaan. Keväällä pidin 3 päivää nahkaa rullalla ja sen jälkeen iho irtoili palasina pois. Onko muilla tätä ongelmaa?
      Lääkäriltä sain kortisonivoidetta jota laitoin varren ja nivusien alueelle. Voimakkaampaa voidetta laitoin tatille ja siitä asti se on ollut kosketukselle ja pesulle järkyttävän herkkä. Se putken suu on punainen ja sen ympäristö, kuseminen sattuu.
      Minä olen mielestäni yrittänyt kaikkea ja miksi kirjoitan täällä, niin kysyn onko muilla ollut samoja ongelmia ja saako niihin hoitoa?

    • doctorman

      Ongelmasi liittyy paljon ihotulehduksiin, onko ihosi ollut aina herkkä?
      Epäilen että terskan ja esinahan alueet ovat kärsineet liiallisesta määrästä kortisonia ja siksi ovat herkistyneet.

      Linkin takaa näkee eri psoriasis oireita, voitko kertoa kuinka ongelmallinen
      psoriasis sinulla on? Kerroit että terska on herkkä ja oireilee, mutta onko oireilu jatkuvaa? (http://www.oireet.fi/psoriasis.html?gclid=CO3hu4TdgrgCFdJ4cAodtG4AoQ)

      Ota yhteyttä minuun sähköpostilla niin katsotaan sinulle ihotauteihin erikoistunut lääkäri, joka olisi mahdollisimman lähellä sinun kotipaikkaasi, tunnen useita lääkäreitä jotka voivat sinua auttaa tämän asian kanssa.

      On heti tässä todettava ettei tuloksia voi odottaa heti, vaan prosessi ihon ongelmissa on hidas. On selvitettävä miksi käsien iho kuivuu, joutuuko kädet liotinaineille alttiiksi ja mitkä muut alueet kärsivät kuivumisesta.

      Urologisiin ongelmiin saat myös neuvoja, mutta ensin tulee ihon ongelmat käydä selvittämässä.

      doctorman(at)helsinkilainen.com

    • hyipoloi

      Suomessa taisivat leikata 70-luvulla aika paljoinkuin poikia. Aika monikin tuolloin 65-75 pojista oli leikattu tai siis enemmän kuin nykyisin.

    • ympäriraiskattu

      Joo leikkasivat ja ilman "syytä" tai se oikeastaan tekastiin papereihin se syy eli tulehdus. Oon -74 vm

    • juba84q

      Jos kaikki ylimääräinen leikataan pois niin eikö se pintanahka taaskin kiristä jos kalu on seisokissa?
      Jos teillä monella on leikattu, niin kuivuuko tatti tai hilseileekö se?
      Ihoongelmat ovat pahentuneet antibiootti kuurien jälkeen ja minusta pippeli on vain herkistynyt joka vuosi.

      • ympäriraiskattu

        Itselläni juuri tuo pintanahka on kireä seisokissa ja varsinkin talvellä koko vehje saattaa hilseillä koko vehje mutta oikean suihkusaippuan valinnalla tuota pystyy vähän helpottaan. Itselläni helposti kipeä koko vehje.


    • esinahkatonm

      Tässä on ympärileikkaus tyylejä joilla yleensä tehdään esinahan poisto.

      Matala ja
      löysä

      Lähes kaikki sisemmän esinahan on poistettu sekä sama määrä ulko esinahan. Ei jännitys on sijoitettu akselin iholle, sillä seurauksella, että peniksen droops ja sulcus ei katsota olevan täysin auki. Siten, vaikka ympärileikkausta, on yhä mahdollista varten smegma kerääntyy.

      Matala ja
      tiukka

      Suurin mahdollinen määrä sisemmän esinahan on poistettu sekä koko ulomman esinahan sekä huomattavan osan akselin ihoa. Tämä on sijoitettu jäljellä akselin ihon jännityksen alaisena, niin että peniksen näyttää olevan lyhyt ja puolipystyt.Sulcus pidetään täysin auki, joten se ei ole mahdollista smegma kertyä.

      Korkea ja
      löysä

      Suuri osa sisäisen esinahka on säilytetty, taitettu takaisin itsensä ulospäin ja ottaa roolin akselin ihoa.Ulompi esinahan on poistettu, muutamissa akselin iholle, mutta ei riittävästi, jotta jäännös jännityksen alaisena. Näin peniksen yhä droops kuin ennen ympärileikkausta.Sulcus ei järjestetä täysin auki, joten se on vielä mahdollista smegma kertyä.

      Korkea ja
      tiukka

      Suuri osa sisäisen esinahka on säilytetty, taitettu takaisin itsensä ulospäin ja ottaa roolin akselin ihoa.Ulompi esinahan on jätetty pois, koska on huomattava määrä akselin ihoa. Tämä on sijoitettu jäljellä akselin ihon jännityksen alaisena, niin että peniksen näyttää olevan lyhyt ja puolipystyt.Sulcus pidetään täysin auki, joten se ei ole mahdollista smegma kertyä

      Tuo korkea ja tiukka on paras koska siinä säilyy tuntoherkkää esinahkaa melkein kokonaan vain ulko puoli poistetaan.

      • Ja paskat

        Suomessa tekevät vain yhdellä tyylillä: kaikki sisälehti pois ja sama koskee ulkolehteä - lopputuloksena "nyljetyn näköinen, täysin liikkumaton ja periksi antamaton" tappi..


    • lopolopod

      Lopeta jasso ei kaikilla ol epäonnistunut.

    • Näin se menee
    • tyytyväinen ymp.leik

      Kävin urologilla koska esinahkani on liian runsas. Kondomin käyttö on lähes mahdotonta ellen vedä peniksen ihoa koko ajan niin että terska pysyy esillä. Urologi sanoi että hän leikkaa suunnilleen puolet esinahasta pois koska tulee ongelmia jos poistaa kaiken (esim. just tuo ylläkerrottu että kiristää erektiossa).

      Esteettisistä (ulkonäöllisistä) syistä suosittelee ettei jätetä esinahan sisälehteä esille koska se on niin eriväristä kuin peniksen varren iho. Ompelulinja lähelle terskaa (n. 5 mm).

      Herkkyys hieman vähenee mutta mitään puutumista ei tule. Alussa voi olla niitä vahinkoerektioita kunnes terska tottuu olemaan paljaana. Toimiva peli edelleen.

      Itselläni kai on käynyt hyvä tuuri koska toipuminenkin sujui aika helposti.

      • Leikattu

        Minulla oli myös erittäin runsas esinahka. Tämän vuoksi teetin ympärileikkauksen. Halusin korkean ja tiukan tyylin, frenulum myös postettiin. Olen leikkaukseen tyytyväinen, kondomin käyttökin onnistuu nyt. Menin leikkaukseen heti, kun täytyin 18, koko murrosikäni sain kuulla pitkästä "säämiskänahkastani"


    • 10+10

      Kuinka kauan kestää täysin lopullinen leikkaushaavan paraneminen? "Täyttyykö" tuo sauma kuinka hyvin? Itselläni yhdessä kohtaa ei ole sauma ehyt ja mietin kuinka kauan tässä odottelisi ennen kuin menisi korjauttamaan? N. 3kk leikkauksesta ja blogeja, kun olen lukenut niin 4-5kk jälkeen on tullut paranemista paljonkin ja arpi pehmenee yms jolloin ulkonäkö paranee.

      Kertokaa kokeneemmat.

      • Pitkä prosessi

        Mulla meni yli 6 vuotta arven pemhenemiseen ja auki jääneen kohdan ihon umpeutumiseen. Arpi tarttui myös kiinni alla olevaan kudokseen toiselta reunalta ja sen irtoamiseen meni noin 7 vuotta.


      • Pitkä prosessi
        Pitkä prosessi kirjoitti:

        Mulla meni yli 6 vuotta arven pemhenemiseen ja auki jääneen kohdan ihon umpeutumiseen. Arpi tarttui myös kiinni alla olevaan kudokseen toiselta reunalta ja sen irtoamiseen meni noin 7 vuotta.

        Niin ja urologin mukaan arpea ei lähdetä korjailemaan, vaan odotetaan sen pehmenemistä ensin. Jos pehmenemisen jälkeen vielä vaivaa, niin sitten korjaillaan (ja odotetaan taas vuosia uudelleen pehmenemistä). Tuohon uuteen odotukseen en enää todellakaan lähde.


      • xsdASDADA
        Pitkä prosessi kirjoitti:

        Mulla meni yli 6 vuotta arven pemhenemiseen ja auki jääneen kohdan ihon umpeutumiseen. Arpi tarttui myös kiinni alla olevaan kudokseen toiselta reunalta ja sen irtoamiseen meni noin 7 vuotta.

        Miten "auki" tuo kohta oli? Ja on kyllä todella pitkä aika, jos 6 vuotta on kestänyt. Ihme kun et ole aikaisemmin mennyt korjauttamaan.


    • Tietämätön

      Kuinka kauan tuo leikkaussauma kehittyy? Yhden kohdan haluaisin käydä korjauttamassa, kun tikki siitä repesi... Tulisi ehyemmän näköinen.

      Esim. doctorman voisi antaa mielipiteensä tai leikkauksessa käyneet.

      Pieni kohta niin paraneminenkin olisi nopeaa.

      • Tietämätön

        Lisättäköön vielä että leikkaussauman ympäristö punoittaa, joten paranemista pitäisi olla luvassa?

        Leikkauksesta yli 3kk


      • On kokemusta
        Tietämätön kirjoitti:

        Lisättäköön vielä että leikkaussauman ympäristö punoittaa, joten paranemista pitäisi olla luvassa?

        Leikkauksesta yli 3kk

        Pari vuotta menee siihen pehmenemiseen ja punoituksen häviämiseen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe