jos ostaja ei halua kuntotarkastusta

myyjä

Olemme myymässä vanhempaa kiinteistöä ja ostaja ilmoitti ettei näe tarpeelliseksi tehdä kuntotarkoitusta vaikka itse olisimme sen halunneet selkeyden vuoksi tehdä. Mitä tämä vaikuttaa mahdollisiin vastuukysymyksiin. Pitääkö kuntotarkastuksesta kieltäytyminen huomioida kauppakirjassa jotenkin tms.

9

3651

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuleva ostaja

Tehän voitte tehdä sen kartoituksen omakustanteisesti. Asunto on teidän, joten te päätätte teettekö siihen kartoituksen vai ette. Saattehan te itse päättää lakaisetteko pihan vai ette. Eihän ostaja voi kieltäytyä _teidän_ teettämästänne kartoituksesta. Maksamisesta he voivat tietenkin kieltäytyä.

Itse olen ostamassa kiinteistöä ja siihen tehdään kartoitus ja kustannukset pannaan puoliksi. Olikohan tässä kysymyksessä jotain mitä minä en ymmärtänyt?

• peukku

kauppaan on nolla. moni ymmärtämätön haluaa ns ammattilaisen arvion talosta. kuntotarkastuksella ei ole mitään tekemistä koskaan ikinä vastuiden kanssa paitsi silloin kun jokin riski tai mahdollisuus syntyvään vaurioon havaitaan ja kirjataan tarkastusraporttiin ja ostaja ei sille mitään silti tee ja siten edesauttaa vahingon syntymistä tai laajenemista. tällöin ostaja ei siis voi väittää olleensa asiasta tietämätön mutta silti voi olla käräjät edessä ei tämäkään mikään automatiikka ole. tarkastajan valinnassa kannattaa olla huolellinen; tuttavamme neuvoi kiinteistövälityksen käyttämän ja paikkakunnan ainoan ammatikseen hommaa tekevän firman tarkastajista seuraavaa: ampukaa jos yrittää tintille ja odottakaa että se toinen tulee vaikka joulun jälkeen.. kokemusta oli kertynyt. kauppakirjaan kannatta laittaa merkintä että olette tarkastuksen tehneet ja kopio liitteeksi toimitettu myös ostajalle!

• jepssaa

ei tartte huomioda kauppakirjassa moista, ei vaikuta mihinkään vastuisiin mitenkään moinen asia. sulle vaan hyvä jos ei vaadi kuntokartoistusta, säästyypä nekin tonnit. ompahan sitten ostaja joka ei omaa parastaan ymmärrä sulle.

• Tapani

Kuntotarkastuksen perimmäisenä tarkoituksena on yrittää löytää rakennuksesta sellaiset seikat, josta jälkikäteen voi tulla riita ostajan ja myyjän välillä. Jos ostaja ei jostain syystä halua selvitystä talosta on siihen kait syynä joko tietämättömyys tai joskus jopa tarkoitushakuisuus tuleviin epäselvyyksiin. Onneksi näitä tahallaan riitaa etsiviä on oman kokemukseni johdosta julkisuudessa väitettyä vähemmän. Riitaan "ajautuneita" sen sijaan on ikävä kyllä sitten enemmän. Teetä ihmeessä talostastasi kunniollinen arviointi. Pyri löytämään sellainen arvioitsija, joka osaa hommansa. Riitoja ja asuntokauppaan pettyneitä on jo ihan tarpeeksi.

• Kartoittaja

Kuntokartoituksen merkitys lienee lähinnä kahdessa asiassa. Jos talo on niin huonossa kunnossa, että jo kartoituksessa löytyy jotain ongelmia, niin niistä infotaan ostajaa. Toiseksi vakuutusyhtiöstä saa vakuutuksen piilevien ongelmien varalle, kun kartoitus on tehty.

Mutta sinällään kartoitus ei poista vastuutanne yhtään. Jos talo on vaikkapa sisältä mätä, niin myyjä korvaa sen riippumatta kartoituksen tekemisestä (jos ja kun mädäntynyt rakenne ei kartoituksessa selvinnyt). Kartoituksessa mitataan pintakosteuksia ja todetaan suunnilleen: "Ettei rakenteiden kuntoa voitu täysin selvittää ilman rakenteiden purkamista."

• ppp

Eihän niitä ole saanut pitkään aikaan?

Onhan se kartoitus hyvä siinä mielessä, että esiin tulevista vioista tai korjaustarpeista on ostajan turha kitistä jälkeenpäin, kun kerran on asiat kauppaa tehdessään tiennyt.

Toisaalta, eihän pintamittauksella virheet juuri koskaan tule esiin, eli kartoitus kannattaisi tehdä kunnolla poraamalla, jos se vain rakenteiden kannalta on mielekästä.

• Myyjä

Kuntokartoitus suojaa nimenomaan MYYJÄÄ. Kiinteistössä vastuuaika on omistajalla vielä 5 vuotta kauppojen jälkeen, ja ammattilaisen, puolueettoman kartoittajan tekemä raportti, poistaa myyjältä vastuuta niiltä osin kuin taloa on tutkittu. Eli ne asiat mitkä raporttiin kirjataan, ostaja ostaa tietoisesti, eikä itkeminen kaupanteon jälkeen enää käy. Ne asiat mitä ei käydä läpi, raporttiin tulee maininta, ettei niitä päästy / voitu tutkia. Ostaja ottaa tämänkin riskin. Talo voidaan tutkia vaikka kuinka läpikotaisin... ok, seinää tulee reikää...aina voi paikata. Toinen vaihtoehto on, että tapellaa vuosien päästä oikeudessa, ja taas tulee seinään reikää... mutta se alkuperäinen oli kuitenkin halvempi vaihtoehto. Itse maksoin 200m² 30 vuotta vanhan talon kuntokartoituksesta 900€ ja se on pieni hinta suhteessa siihen mitä kaikkea se voisi tuoda tullessaan.

• raportti

Siis ne asiat, mitkä raporttiin kirjataan ovat selvästi myyjän tiedossa ja niistä on turha itkeä.

Mutta tutkimattomat asiat ovat täysin myyjän vastuulla niin kuin olisivat ilman tutkimustakin.

• Leevi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3829
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2964
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1865
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1598
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1079
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe