Enää pari viikkoo pitää ahertaa ja sitten koittaa vapaus tehdä mitä huvittaa kun eläkeputki häämöttää.
Jösses että mä nautin
27
557
Vastaukset
- nuori kotka
kuinka nuorena sitä voi jo päästä semmoseen eläkeputkeen?
- Työstanauttija!
Eläkeputki tarkoittaa sitä, että olet työttömänä työnhakijana ja saat liiton päivärahaa eläkkeeseen asti, mikäli täytät tietyt ehdot. Todellisuudessa eläkeputki ei vapauta työnvastaanottamisesta vaan jos työkkäri velvoittaa tekemään jotain, se on tehtävä esim. koulutus, työn vastaanottaminen jne. En ikinä haluaisi toisten määräiltäväksi !
Eläkeputkessa eläke kasvaa erittäin vähän verrattuna työssä olemiseen. Mutta kai näennäinen vapaus on sen arvoista, tiedä häntä.
SUomen ilmaiset palvelut sun muut häviävät sen myötä mitä enemmän on näitä' vapaamatkustajia eli eläkeputkilaisia, jotka yleensä ovat vielä matalapalkka-aloilta, tarkoittaen sitä, että ovat yhteiskunnassa olleet saamapuolella jo pitkän tovin ja eikun lisää saadaan. - Vm 43
Työstanauttija! kirjoitti:
Eläkeputki tarkoittaa sitä, että olet työttömänä työnhakijana ja saat liiton päivärahaa eläkkeeseen asti, mikäli täytät tietyt ehdot. Todellisuudessa eläkeputki ei vapauta työnvastaanottamisesta vaan jos työkkäri velvoittaa tekemään jotain, se on tehtävä esim. koulutus, työn vastaanottaminen jne. En ikinä haluaisi toisten määräiltäväksi !
Eläkeputkessa eläke kasvaa erittäin vähän verrattuna työssä olemiseen. Mutta kai näennäinen vapaus on sen arvoista, tiedä häntä.
SUomen ilmaiset palvelut sun muut häviävät sen myötä mitä enemmän on näitä' vapaamatkustajia eli eläkeputkilaisia, jotka yleensä ovat vielä matalapalkka-aloilta, tarkoittaen sitä, että ovat yhteiskunnassa olleet saamapuolella jo pitkän tovin ja eikun lisää saadaan.Entisenä putkimiehenä, nykyään pitkäaikaisena eläkeläisenä, voin kokemuksestani kertoa, ettei työkkäri ehdotellut minulle mitään hullunkurista.
Ei edes aktiivisena työnhakuaikana > 57v.
Ennen putkea olin myös työttömänä työnhakijana Espanjassa 3kk:n jaksoja nostaen siellä CAM-pankista meikäläisen korvauksen.
Eläkettä kertyy todella vähän. Muistaakseni 75% mitättömästä työttömyyskorvauksesta laskettiin eläkkeen perusteisiin.
Putkeen hakeutujat tekevät ansiokkaan ratkaisun vetäytyessään pois työmarkkinoilta tehden tilaa työttömille nuorilla.
Myös pienempi eläke on jalo kädenojennus eläkevakuutusyhtiöille säästömielessä.
Vapaus oli todellista eikä vain näennäistä! - Minäkin soppaan...
Vm 43 kirjoitti:
Entisenä putkimiehenä, nykyään pitkäaikaisena eläkeläisenä, voin kokemuksestani kertoa, ettei työkkäri ehdotellut minulle mitään hullunkurista.
Ei edes aktiivisena työnhakuaikana > 57v.
Ennen putkea olin myös työttömänä työnhakijana Espanjassa 3kk:n jaksoja nostaen siellä CAM-pankista meikäläisen korvauksen.
Eläkettä kertyy todella vähän. Muistaakseni 75% mitättömästä työttömyyskorvauksesta laskettiin eläkkeen perusteisiin.
Putkeen hakeutujat tekevät ansiokkaan ratkaisun vetäytyessään pois työmarkkinoilta tehden tilaa työttömille nuorilla.
Myös pienempi eläke on jalo kädenojennus eläkevakuutusyhtiöille säästömielessä.
Vapaus oli todellista eikä vain näennäistä!Ajat ovat nyt toiset. Ja eläkeputkilaisen tilalle harvoin otetaan uutta työntekijää, suurin osa tätä nykyä on yt-neuvottelujen tuloksena poissa potkittuja.
Vaikka eläke olisi pienempi, on eläkevuosia aivan liian paljon esim. jos jäät todellakin 55 eläkkeelle, voit olla jopa 40 - 45 vuotta eläkkeellä ja sitähän ei MIKÄÄN yhteiskunta kestä. Mieti nyt vähän itsekin. Toisaalta mehän olemme ajautumassa amerikan meininkiin, jolloin kaikki kohta maksaa ja hyvinvointivaltion peruspalvelut murenevat pikku hiljaa ja ne joilla on rahaa, voivat vielä palveluja ostaa.
Ymmärrän hyvin, että me kaikki ajattelemme omaa napaamme ja mielellämme eläisimme toisten kustannuksella mutta silloin se on goodbye hyvinvointiyhteiskunnalle ja monelle sellaiselle asialle, jota pidämme itsestään selvyyksinä. - Vm 43
Minäkin soppaan... kirjoitti:
Ajat ovat nyt toiset. Ja eläkeputkilaisen tilalle harvoin otetaan uutta työntekijää, suurin osa tätä nykyä on yt-neuvottelujen tuloksena poissa potkittuja.
Vaikka eläke olisi pienempi, on eläkevuosia aivan liian paljon esim. jos jäät todellakin 55 eläkkeelle, voit olla jopa 40 - 45 vuotta eläkkeellä ja sitähän ei MIKÄÄN yhteiskunta kestä. Mieti nyt vähän itsekin. Toisaalta mehän olemme ajautumassa amerikan meininkiin, jolloin kaikki kohta maksaa ja hyvinvointivaltion peruspalvelut murenevat pikku hiljaa ja ne joilla on rahaa, voivat vielä palveluja ostaa.
Ymmärrän hyvin, että me kaikki ajattelemme omaa napaamme ja mielellämme eläisimme toisten kustannuksella mutta silloin se on goodbye hyvinvointiyhteiskunnalle ja monelle sellaiselle asialle, jota pidämme itsestään selvyyksinä.Aloittaessani 5-kympin pinnassa palkkatyöstä irrottautumisen olin varautunut siihen, että työttömyyskorvauksia ja sittemmin eläkkeitä leikataan rajusti.
Tuo elinikäennuste 95 - 100 vuotta on kyllä liioittelua. Ainakin hyvin epätodennäköistä.
Olen jo nyt ostanut suurimman osan terveyspalveluista yksityisiltä. Pienestä eläkkeestä huolimatta.
Alle 4-kymppisinä arvelimme vaimon kanssa ettei meidän kannata laskea eläkkeiden varaan juuri mitään.
Otetaan se mitä annetaan.
Viimeiseen vakituiseen työpaikkaani oli pakko ottaa tilalleni henkilö.
Nuori kaveri pääsi koulutustaan vastaavaan työhön omalle paikkakunnalleen ja minulta vapautui sieltä pieni perheasunto tarpeessa olevan käyttöön.
Pieni eläkkeeni perustuu 27:ään työvuoteen joten kyllä minä tulen halvaksi.
Vaimon eläke on KELAlla täydennettynä noin 1/3 omastani.
Pidän perhettämme, kustannuksia ajatellen, mallikansalaisina.
Jos maassamme olisi todellinen työvoimapula niin kuva saattaisi olla hieman toisenlainen.
Työvoimaa on työttömänä mutta työntekijöitä puuttuu! - Tosi on!!!
Vm 43 kirjoitti:
Aloittaessani 5-kympin pinnassa palkkatyöstä irrottautumisen olin varautunut siihen, että työttömyyskorvauksia ja sittemmin eläkkeitä leikataan rajusti.
Tuo elinikäennuste 95 - 100 vuotta on kyllä liioittelua. Ainakin hyvin epätodennäköistä.
Olen jo nyt ostanut suurimman osan terveyspalveluista yksityisiltä. Pienestä eläkkeestä huolimatta.
Alle 4-kymppisinä arvelimme vaimon kanssa ettei meidän kannata laskea eläkkeiden varaan juuri mitään.
Otetaan se mitä annetaan.
Viimeiseen vakituiseen työpaikkaani oli pakko ottaa tilalleni henkilö.
Nuori kaveri pääsi koulutustaan vastaavaan työhön omalle paikkakunnalleen ja minulta vapautui sieltä pieni perheasunto tarpeessa olevan käyttöön.
Pieni eläkkeeni perustuu 27:ään työvuoteen joten kyllä minä tulen halvaksi.
Vaimon eläke on KELAlla täydennettynä noin 1/3 omastani.
Pidän perhettämme, kustannuksia ajatellen, mallikansalaisina.
Jos maassamme olisi todellinen työvoimapula niin kuva saattaisi olla hieman toisenlainen.
Työvoimaa on työttömänä mutta työntekijöitä puuttuu!Yksityisen lääkärin käyttö ei kata taviksen aiheuttamia kustannuksia mm. ilmainen koulu, ja sairaalamaksut sairaalapäivät ovat sellaisia, että jo ne nostavat keskiluokkaisen palkansaajan hintaa niin, ettei hän koskaan voi olla bruttomaksaja.
Totta kai olisi ihanne, että kaikki saisivat olla pitkään ja terveinä eläkkeellä mutta se vain ei ole mahdollista, ainakaan silloin jos halutaan, että jokaisella on tasavertainen mahdollisuus kouluttautua, harrastaa jne. eli käyttää juuri niitä, mitkä ovat ilmaisia tai lähes ilmaisia kuluttajalle.
TYövoimapulaa on tietyillä aloilla ja tietyt tarjotut työt eivät kiinnosta koska sosiaaliturva on hyvä. Jos joka viides nuori on työtön ja moni heistä vapaaehtoisesti, on systeemissä vikaa. Sama tilanne on, jos esim. joka viides 55 vuotias olisi valmis jäämään eläkkeelle.
55 syntyneenä pääsen siihen 58-vuotiaana eli vaikka heti.
- Vm 43
Minulta lipsahti putken pää pakoon muutaman kuukauden marginaalilla.
Siirtyi 53v > 55:een.
Kannattaa ottaa kiinni koska hinaavat hiljalleen ikärajaa ylöspäin.
- Keissa
Voi että olen iloinen sekä "kateellinen" puolestasi. Toivottavasti saat elää terveenä vielä monta monta vuotta ja nauttia elämisen riemusta.
Jösses, että mä kadehdin. 24/7 omaa aikaa, mitä sitä muuta odottaa.
- ei pelkkää onnea
Varmaan aika paljon riippuu siitä, miltä oma kunto ja työhalu tuntuu. Kaikilla ei ole kiire eläkkeelle. Ja joillain tuntemillani eläkeläisillä on kaipuu työvuosiin, kun se 24/7 oma aika ei ollutkaan autuaaksi tekevä....
- Kalkkis!
ei pelkkää onnea kirjoitti:
Varmaan aika paljon riippuu siitä, miltä oma kunto ja työhalu tuntuu. Kaikilla ei ole kiire eläkkeelle. Ja joillain tuntemillani eläkeläisillä on kaipuu työvuosiin, kun se 24/7 oma aika ei ollutkaan autuaaksi tekevä....
Jos harrastus ja/tai luovuus antavat leivän ja särpimen, niin silloin ymmärrän työssä roikkumisen.
Esimerkkinä jotkut taiteilijat. Näyttelijöissähän on useampiakin esimerkkejä.
Muissa tapauksissa voin vain säälitellä muumioutuneiden ihmisten supistunutta elämänsisältöä.
Heilläkin se vastenmielinen työstä luopuminen on väistämättä edessä. ei pelkkää onnea kirjoitti:
Puhuinkin vain omasta puolestani. Tiedän kyllä olevan ihmisiä, joilla ei ole kiire eläkkeelle ja kun se aika koittaa, saattaa joillekkin tulla jopa ongelmia, kun ei enää pääsekkään töihin. Itselläni alkaa "uusi elämä" eläkkeelle pääsystä, jos vain sitä kuntoa riittää.
- t.l.
Hienoa. Täällä alempana on kannanttoja tulkiten puolesta ja "vastaan" varhaiselle eläköitymiselle. Kuitenkin on olemassa ihmisiä, jotka (jatkavat mahdollisimman pitkään eläkkeellä ollessaan töitä tai) ovat työelämässä sinne 68 vuotiaaksi asti. Tai ainakin 65 vuotiaaksi. Uskon, että nämä valinnat tasaavat eläkemenoja. Mielestäni tällä hetkellä ei ole ollenkaan huomioitu sitä vaihtoehtoa, että monet ihmiset tulevat toimimaan näin. Oma eläkkeeni alkaa 65 vuotiaana ja olen ajatellut olevani "hoitokauden" loppuun asti työssä eli 65,5 vuotiaaksi mikäli terveydessäni ei tapahdu mitään mullistavaa.
- Vm 43
Aikaistamisen tuomitsijoille!
Minut hätistettiin verokirjalliseen palkkatyöhön 14-vuotisena.
Sen jälkeen kaikki koulujen kesälomat ja osa joululomistakin meni töissä päivästä päivään.
Ensimmäisen kesälomani, 2-viikkoa, pidin 27-vuotisena.
Omatuntoni ei kolkuttele tippaakaan siitä, että aloitin vetäytymisen 53-vuotisena ja saavutin täydellisyyden 57-vanhana.
Ehdin elämään täysin terveen ja hyväkuntoisen kokoaikaisen joutilasta elämää 10-vuotta.
67:na tuli useamman kuukauden takaisku mutta sekin on taakse jäänyttä harmia.
Jos olisin touhunnut 65:ksi niin terveet eläkepäivät olisivat jääneet kahteen vuoteen!
Mieluummin pienellä, alle 40%:n eläkkeellä pitempään kuin täydellä eläkkeellä rajallisemmat vuodet.- vanahanaakka
Minäkin olen 14 vuotiaasta töitä tehnyt ja suurimman osan työelämästäni suhteellisen raskasta ruumiillista työtä. Onneksi olen saanut olla suht terveenä ja siksi jo mielelläni jäänkin putkeen, että ennätän edes joitakin vuosia nauttia täysillä ja tehdä mitä huvittaa. Rahan takia minun ei enää tarvitse töissä käydä kun ei tarvitse kuin itseni elättää ja vapautuuhan siinä nyt yksi paikka "muodollisesti pätevälle" neitokaiselle, minä kun olen jo rupsahtanut ja tälle alalle jo vanha :)
- joutomies...
Reilu vuosi sitten, 56 vuotiaana, vaihdoin tähän oloneuvoksen hommaan;)
Kerran kuukaudessa tulee 1937€ tilille.
Ei ole vuorineuvoksen eläke mutta ihan hyvin tulen toimeen. - ilona iltarusko
Päivä päivältä se lähenee, eläkkeelle pääsyn onnenhetkesi! Toivon että päivä aukeaa kauniina, poutapilvet liputtakoot merkkipäivääsi ja nurmet, ahot tuoksukoon ihanasti! Metsät pullistelkoot marjoja ja syksystä tulkoon kullanhohtoinen ja kirkas!
Minä jäin eläkkeelle kaksi vuotta sitten, pitkän sairausloman jälkeen, mutta siihen syynä ollut operaatio antoi minulle uudenveroisen elämän ja jokaiseen vapaaseen ihanaan lähes kivuttomaan päivääni herään iloiten!
Pitkä työura takasi sensuuruisen eläkkeen, että sillä pärjään mukavasti ja joskus voin hiukan tuhlatakin. Tuntuu ihanalta olla olemassa, elossa, eläkkeellä! - Toinen puoli
Mitähän pitäisi ajatella ihmisen motivaatiosta, innosta, halusta, palosta ... elämäntyöhönsä jos sen loppuminen tekee noinkin onnelliseksi. Onko elämä kulunut pakkopullaa vääntäessä? Turpa rullalla tai vähintäin naama peruslukemilla?
Missä ilo ja onni siitä, että saa tai on saanut tehdä jotain itselleen mielekästä, joka tuottaa muutakin kuin leivän ja särvintä? Enkä tarkoita mitään materiaa, vaan sisältöä ja henkeä, sitä joka kasvattaa ihmisenä, ei rahapussukkaa.- vanahanaakka
Kuule, kyllä siinä motivaatio ja into väkisin hiipuu, kun lähes päivittäin ja vuosia kuulee jopa työnantajalta olevansa jo liian vanha, eikä ulkonäöllisestikään enää nuorten veroinen, alallani kun ei nykyään vanhoja arvosteta, nuorta ja nättiä pitää olla. Olisivat varmaan jo vuosia sitten potkineet ulos jos olisi löytynyt tarpeeksi pätevä syy.
- Vm 43
Sisältököyhää on elämä jos sen tärkein osa, loppuun saakka, on työ.
Olkoonkin vaikka kuinka hasteellista ja antoisaa.
Minusta on varsin luonnollista, että asioiden painopiste siirtyy hiljalleen työstä omaehtoiseen itsensä toteuttamiseen.
Muuhunkin kuin sohvalla lojumiseen tai kumakuppilassa kaljan juomiseen. - t.l.
Vm 43 kirjoitti:
Sisältököyhää on elämä jos sen tärkein osa, loppuun saakka, on työ.
Olkoonkin vaikka kuinka hasteellista ja antoisaa.
Minusta on varsin luonnollista, että asioiden painopiste siirtyy hiljalleen työstä omaehtoiseen itsensä toteuttamiseen.
Muuhunkin kuin sohvalla lojumiseen tai kumakuppilassa kaljan juomiseen.Niin mutta, me ollaan niin erilaisia ihmisinä, jollekin työ on ok ja joku taas tykkää tehä kaikenlaista muuta. Oikeastaa onko sitten olemassa oikeata tai väärää valintaa, vai se mikä kiinnostaa ja antaa sisältöä elämään. Se voi olla juuri työ ja se voi olla matkustaminen eläkepäivinä tai minkä jutun kukin valitsee vaikka siellä kulmakuppilassa istuskelemisen. Niin ja tottahan se terveyskin jotakin sanelee. Olen kattellu eläkemiehiä jotka tuos meiän Siwan kulmalla seisoskelee päivät pitkät aamusta ehtoopäivään ja hyvin tuntuu aika juoksevan. No, mä olen siitä asiasta ihan eri mieltä, mut kuten sanoin niin kukin tyylillään valintansa tekee.
- Ikää, mutta ei vanha
vanahanaakka kirjoitti:
Kuule, kyllä siinä motivaatio ja into väkisin hiipuu, kun lähes päivittäin ja vuosia kuulee jopa työnantajalta olevansa jo liian vanha, eikä ulkonäöllisestikään enää nuorten veroinen, alallani kun ei nykyään vanhoja arvosteta, nuorta ja nättiä pitää olla. Olisivat varmaan jo vuosia sitten potkineet ulos jos olisi löytynyt tarpeeksi pätevä syy.
Tähän tekee mieli sanoa ja sanonkin: jos työnantaja näkee ja kokee, että työntekijällä on hyvä motivaatio, palava into ja halu työhön, niin ei varmasti potkaise sellaista ulos ainakaan ulkonäkösyistä. No jooo, tyhmä työnantaja voi niin tehdä.
Kommenttisi kuulostaa muutenkin sellaiselta, että tarkistapa missä kunnossa itsetuntosi on, millaisessa tuulessa se seilaa. Elämänkokemusta ja -näkemystä omaava ei arvota enää ulkoisten asioiden perusteella yhtään mitään, jos kaikki on kotona korvain väliss'.
- sossusakkiako?
Rupusakin kokoontumisajot, vai?
Viisikymppiset ovat parhaassa iskussa olevia kansalaisia, jotka ovat yhteiskunnan pyörimisestä vastaava ja sitä johtava sakki. Mitä ihmeen siipeilijöitä tänne on kerääntynyt kirjoittamaan?- kuuden kupin kumara?
"Viisikymppiset ovat parhaassa iskussa olevia....."
Kerro tämä niille työnantajille jotka YT-neuvottelujen jälkeen aloittavat irtisanomiset 50 vuotiaista.
Kerro tämä niille työnantajille joiden mielestä 35 vuotias työnhakija on liian vanha. - miten on oma iskusi?
Parhaassa iskussa ja kunnossa olevat ovat töissä, eikä heillä ole aikaa tämänkaltaisella foorumilla roikkumiseen. Kaikilla ei kuitenkaan ole koko elämää onni myötä terveyden suhteen, eli iskukyky on alentunut, toisilla jopa romahtanut.
Muita rupusakiksi ja sossusakiksi kutsut, itselläsikin kuitenkin aikaa kirjoitella tälle rupusakkipalstalle??
- Anonyymi
Kyllä jokaisen tulisi tienata itse oma eläkkeensä. Ei tämä yhteiskunta pysy pystyssä työtä välttelevillä ja laiskoilla ihmisillä. Toki aitoja työttömiäkin on, mutta valitettavasti tietty osa pilaa kaikkien maineen. Pientä eläkettä on turha valittaa. Eläkehän lasketaan työurasta, mihin jokainen voi itse vaikuttaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 449341
- 785872
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14810Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon414356- 583875
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella563578Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme313469- 472668
- 342192
- 402000