Laserleikkaus vai piilolinssit?

jaana.

Jos ei olisi rahasta kiinni, niin kumman valitset? Perustele.

Laserleikkauksessa on aina riskinsä, mutta piilareiden käytössä myös huonoja puolia.

Ihminen joka käyttää jatkuvasti piilareita kärsii usein silmätulehduksista ja roskan tunteesta silmissä. Myös piilareiden laitto silmiin voi olla joskus vaikeaa ja piilareiden ottaminen silmistä pois, joskus voi mennä jopa tunteja ennen kun piilarin saa silmästä pois ja silmä ärsyyntyy ja punoittaa sen jälkeen voimakkaasti. Piilarit pitää aina ottaa pois ennen kun menee nukkumaan ja tämä unohtuu monesti.

110

5929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilman harmeja

      Silmäleikkausta en edes harkitse. Piilareita olen aiemmin käyttänyt paljon, nyt vähemmän. Miksi? Olen löytänyt kauniita kehyksiä. Piilolasien kanssa on ollut helppo valita kauniit sangat.
      Ihmiset ovat erilaisia ja käyttäjät ovat erilaisia.
      Useiden vuosien aikana, jolloin käytin piilolaseja lähes päivittäin, minulla ei ollut koskaan kuvaamiasi ongelmia.

    • fgaga

      Itse epäilen laserleikkauksen hyötyjä. Yleensä sitten kuitenkin joudutaan käyttämään silmälaseja/piilareita, ja silmissä saattaa olla vain lisäongelmia.

      Itse päätyisin piilareihin, vaikkakin paras olisi silmälasit (vähiten haittoja).

    • Åke

      Mitä sinä täällä oikeen höpötät, että joutuu käyttämään silmälaseja laserleikkauksen jälkeen!

      Noin 90% leikkauksessa käyneitä eivät joudu enään koskaan käyttämään silmälaseja.

      Jos on varaa, niin leikkaukseen. Voit heittää muutaman tunnin jälkeen ne tyhmältä näyttävät rillit roskikseen.

      • typerät lasit iskee

        Noin 100% leikkauksessa käyneistä joutuu käyttämään silmälaseja, jos elävät yli 5-kymppisiksi. Ilman taittovirheen korjausta, moni ei tarvitse erikseen lukulaseja ja leikkauksen läpikäynyt tarvitsee aikaisemmin lukulasit.


      • annas jotain linkkiä
        typerät lasit iskee kirjoitti:

        Noin 100% leikkauksessa käyneistä joutuu käyttämään silmälaseja, jos elävät yli 5-kymppisiksi. Ilman taittovirheen korjausta, moni ei tarvitse erikseen lukulaseja ja leikkauksen läpikäynyt tarvitsee aikaisemmin lukulasit.

        "Noin 100% leikkauksessa käyneistä joutuu käyttämään silmälaseja, jos elävät yli 5-kymppisiksi."

        100% ei ole koskaan "noin".

        Kävin laserleikkauksessä 19-vuotiaana ja mielestäni kuulostaa aivan loistavalta, jos en tarvitse laseja 30 vuoteen. Sanoisin, että kyllä kannatti.

        "moni ei tarvitse erikseen lukulaseja ja leikkauksen läpikäynyt tarvitsee aikaisemmin lukulasit."

        Höpöhöpö.


      • ei niinkään kauan

        "Voit heittää muutaman tunnin jälkeen ne tyhmältä näyttävät rillit roskikseen."

        Riippuu leikkauksesta. LASIKin jälkeen voi ne lasit jättää vaikka vastaanoton roskakoriin.


      • ,,,
        annas jotain linkkiä kirjoitti:

        "Noin 100% leikkauksessa käyneistä joutuu käyttämään silmälaseja, jos elävät yli 5-kymppisiksi."

        100% ei ole koskaan "noin".

        Kävin laserleikkauksessä 19-vuotiaana ja mielestäni kuulostaa aivan loistavalta, jos en tarvitse laseja 30 vuoteen. Sanoisin, että kyllä kannatti.

        "moni ei tarvitse erikseen lukulaseja ja leikkauksen läpikäynyt tarvitsee aikaisemmin lukulasit."

        Höpöhöpö.

        kommenttisi eivät vaikuta oikein asiantuntevilta.


    • Ake701

      ''Mitä sinä täällä oikeen höpötät, että joutuu käyttämään silmälaseja laserleikkauksen jälkeen!

      Noin 90% leikkauksessa käyneitä eivät joudu enään koskaan käyttämään silmälaseja.

      Jos on varaa, niin leikkaukseen. Voit heittää muutaman tunnin jälkeen ne tyhmältä näyttävät rillit roskikseen.''

      Ei pidä paikkaansa. Itse asiassa hyvin moni laserleikattu joutuu jossain vaiheessa hankkimaan silmälasit. Ikänäkö tulee väistämättä, ei edes toiseen silmään jätetty lievä miinus kykene tätä estämään. Leikattu tulee tarvitsemaan ainakin lukulasit jossain vaiheessa.

      Ei kannata leikkauttaa silmiään muutoin kuin kaihin tai jonkin muun sairauden takia.

    • weisma

      Ehdottomasti leikkaukseen. Itse kävin noin 6kk sitten ja nyt näkö on täydellinen eikä mitään kuivumisongelmia tai muutakaan :) Sitä ennen käytin piilareita enemmän tai vähemmän noin 10 vuotta. Lasitkin oli, mutta niistä en oppinut tykkäämään koskaan. Eikä laseilla edes nähnyt niin hyvin kuin nyt laserleikatuilla silmillä, koska linssien taittovoima on erilainen reunoilla kuin keskellä.

      En ottaisi mistään hinnasta laseja takaisin. Piilareitakaan ei voi pitää loputtomiin vaan silmilläkin tulee jossain vaiheessa raja niiden sietämisessä vastaan.

    • tyytyväinen

      Olen nuori aikuinen, eli olisiko minun pitänyt jättää menemättä leikkaukseen kun joskus 60-70vuotiaana tarvitsen silmälasit tai lukulasit vaikka kävin nuorena leikkauksessa, no heh heh... luulenpa, että tuossa iässä ei paljoa silmälasit harrastuksia enään haittaa eikä muutenkaan ulkonäkö kiinnosta, sorry vaan teille jotka olette tuon ikäisiä tällä hetkellä.

      Itse olen ollut erittäin tyytyväinen leikkaukseen. Itse toimenpide oli käsittämättömän nopea ja helppo. Näen paremmin kuin koskaan ennen.

      • haudan partaalla

        Lukulasit tarvitaan yleensä jo 45-vuotiaana.
        Monilla on yllättäin silloin vielä jäljellä rollaattorista riippumatonta elämää, jotkut jopa harrastavat jotain (seksistä en kehtaa edes mainita).
        Vanheneminen tapahtuu nopeammin kuin huomaatkaan, sorry vaan.


      • weisma
        haudan partaalla kirjoitti:

        Lukulasit tarvitaan yleensä jo 45-vuotiaana.
        Monilla on yllättäin silloin vielä jäljellä rollaattorista riippumatonta elämää, jotkut jopa harrastavat jotain (seksistä en kehtaa edes mainita).
        Vanheneminen tapahtuu nopeammin kuin huomaatkaan, sorry vaan.

        Tämäpä on mukava kuulla :) Itsellänikin on siis vielä ainakin 20 vuotta täysin silmälasitonta elämää edessä! Onneks kävin siis laserleikkauksessa jo 25 vuotiaana.

        Ja mun mielestä ihan turha jauhaa noista lukulaseista, eivät ne rajoita elämää yhtään niin paljon kuin kaukolasit. Se on kuitenkin aika vähäistä kun sellaisia tarvitsee ellei sitten ole todella kova lukemaan :D Normaali jokapäiväinen elämä siis onnistuu mainiosti ilman lasejakin yli 45-vuotiaana. Enpä ole muuten kuullut, että joku tarvitsisi lukulaseja seksin aikana, sitten on vissiin aika pieni vehje jos ei sitä ilman laseja löydä...

        Kyllä tuo toimenpide on niin nopea, helppo ja kivuton leikattavan kannalta että menisin toistekin ihan milloin vain. Hammaslääkärissä käynti on paljon pahempi. Toki jos pelottaa liikaa eikä ole rahaa niin sitten varmasti jatkatte elämää lasin palat silmien edessä.


      • siisseli**
        weisma kirjoitti:

        Tämäpä on mukava kuulla :) Itsellänikin on siis vielä ainakin 20 vuotta täysin silmälasitonta elämää edessä! Onneks kävin siis laserleikkauksessa jo 25 vuotiaana.

        Ja mun mielestä ihan turha jauhaa noista lukulaseista, eivät ne rajoita elämää yhtään niin paljon kuin kaukolasit. Se on kuitenkin aika vähäistä kun sellaisia tarvitsee ellei sitten ole todella kova lukemaan :D Normaali jokapäiväinen elämä siis onnistuu mainiosti ilman lasejakin yli 45-vuotiaana. Enpä ole muuten kuullut, että joku tarvitsisi lukulaseja seksin aikana, sitten on vissiin aika pieni vehje jos ei sitä ilman laseja löydä...

        Kyllä tuo toimenpide on niin nopea, helppo ja kivuton leikattavan kannalta että menisin toistekin ihan milloin vain. Hammaslääkärissä käynti on paljon pahempi. Toki jos pelottaa liikaa eikä ole rahaa niin sitten varmasti jatkatte elämää lasin palat silmien edessä.

        Minulla on ikänäkö kehittynyt nopeasti ja harmittaa, mutta kyllä "sen" sentään vielä löytää :D Kiitos päivän nauruista!


    • 115+3

      Lukulasit ovat aikamoinen rasite erityisesti silloin, kun mykiön mukauttamiskyky on jo niin huono, ettei edes kellon katsominen onnistu ilman laseja. Joudut kanniskelemaan laseja mukanasi koko ajan ja yleensä lasit ovat hukassa silloin, kun niitä eniten tarvitsisi.

      Sitten on vielä vaarana kaukonäkö, varsinkin nolliin leikatuilla silmillä. Ensin tulevat lukulasit, joita vahvistetaan parin vuoden päästä ja sitten onkin hankittava jo monitehot, kun tarvitsee pluskorjauksen myös kauas.

      • mannstreet

        Miten nämä lukulasit yleensäkään liittyy koko keskusteluun. Nyt puhutaan kaukonäön korjaamisesta. Lukulasit tulee sitten vanhana jos tulee, tuskin 25v laserleikattua nyt kiinnostaa mitä 20v päästä ehkä tapahtuu. Elämä on tässä ja nyt.


    • ablatio retinae

      Minulla on ollut vahvat miinusmerkkiset silmälasit 12 vuotiaasta lähtien, jossain vaiheessa käytin piilolaseja, mutta pikkulasten hoitovaiheen aikana ne taas vaihtuivat silmälaseihin. En tiedä olisinko nuorempana valinnut leikkaushoidon, mutta siihen aikaan niitä ei vielä yleisesti ollut tarjolla. Jo vähän päälle nelikymppisenä tarvitsin kaksiteholaseja. Mitään aavistusta vakavammasta sairaudesta ei ollut. 43 vuotiaana molemmista silmistäni irtosi verkkokalvot ja täydellinen sokeutuminen oli lähellä. Silmäni on leikattu ja laseroitu useita kertoja, nyt on vielä jaljella jälkikaihien laserointi. Kaihileikkausten yhteydessä silmiini laitettiin linssit, joilla näen kauas niin hyvin kuin näiden sairauksien jälkeen on mahdollista nähdä.Ja nyt viisikymppisenä pystyn siis ensimmäistä kertaa aikuisiälläni tekemään esim. kotityöt ilman silmälaseja. Lukea on näe millään tavallisilla laseilla.
      Kaiken tämän jälkeen olen hyvin onnellinen, ettei silmiäni oltu leikelty etukäteen.
      Yhtään lisäongelmaa , edes silmien häikäisyä tai kuivumista, en olisi näinä verkkokalvojen irtoamista seuranneina vuosina kestänyt.. Siksi säälin jo etukäteen niitä, jotka nyt leikkauttavat terveet silmänsä ja kärsivät siitä myöhemmin. Elämää voi tosiaan olla vielä kahdenkymmenenkin vuoden jälkeen.

    • optikko-

      Eihän silmä ole terve jos sillä ei näe ilman silmälaseja tai piilolinssejä.

      • ablatio retinae

        Optikko?!?! Et ole tosissasi!!!!!!!!!!!


      • 20+1

        "Eihän silmä ole terve jos sillä ei näe ilman silmälaseja tai piilolinssejä. "
        Toi laukaus olisi keskustelun pohjanoteeraus keneltä tahansa, optikon läppäristä se olisi oikea aivopieru. Täytyy toivoa, etten koskaan osu asiakkaaksesi, jos joskus valmistut.


      • vanha optikko

        Erot silmän taittokyvyssä voivat olla ongelma, lähinnä nykymaailman vaatimusten takia (auto, tietokone, lukeminen...). Sairaudesta voidaan puhua vasta kun esim. likitaitteisuus on miinus kymmenen dioptrian tasoa, sitä ei enää edes voi korjata laserleikkauksella. Silmän sairaudet tarkoittavat esim. silmän tulehduksia, sisäisiä verenvuotoja, nestekierron häiriöitä ja niistä johtuvaa hermoja vaurioittavaa paineen nousua tai esim. yllä mainittua verkkokalvon irtaumaa. Taittovirheleikkauksen etuja punnitessa olisi otettava huomioon myös sairausriskien lisääntyminen. Kovin monien kohdalla nämä riskit eivät onneksi ole toteutuneet, mutta ne harvat tapaukset ovat olleet sitäkin ikävämpiä. Toisaalta leikatun silmän vanhenemisesta on vielä kovin vähän kokemuksia, koska tekniikka on vielä melko uutta ja sillä on käsitelty lähinnä nuoria ihmisiä.
        Aina on myös muistettava, että taittovirheleikkaukset ovat yksi nopeimmin kasvavista terveysalan bisneksistä, joiden kasvua ei halutakaan rajoittaa ikävillä tutkimuksilla.


    • EI silmälaseille

      ihan tottahan tuo puhuu. jotain vikaahan silmissä pitää olla jos niillä ei näe, joten laserleikkaus on tähän tarkoitettu. ei minun mielestäni ole ainakaan normaalia jos pitää käyttää apuja että näkee silmillään.

      luulen, että laserleikkaus on 10 vuoden päästä jo erittäin yleinen ja sitä suosittelevat kaikki lääkärit.

      • silmiin erikoistuva

        Jonkun lehden, ehkä hesarin, blogista luin juuri eilen kuinka toimittaja kertoo taittovirheleikkauksestaan. Hän kertoo , että ajatus veitsestä verkkokalvolla oli pelottava, mutta oli leikkauksen tulokseen silti kovin tyytyväinen.
        On pelottavaa, että yhä useamman ihmisen tiedot alkaa olla tällä tasolla.


    • rilleijiä

      Lievä likinäkö voi korjaantua jopa itsestään. Tunnen erään henkilön, jolla oli -2,5 lasit. Nykyään hän ei enää tarvitse laseja, sillä näkö korjaantui itsestään. Myös enolleni kävi samoin. Hän sai miinuslasit jo lapsena, mutta ennen kolmenkympin ikää näkö korjaantui lähes kokonaan.

      Minullakin miinukset ovat vähentyneet iän myötä, samoin veljelläni. Hänellä oli ennen -7,5 ja toisessa silmässä -9,0. Nykyään hänellä on jotain -5,0 luokkaa.

    • Ollut leikkauksessa.

      Olenko ainoa jolta on leikattu ikänäkö? Toinen silmä vedettiin näkemään lähelle. Maksoi 1800e ympyrätalossa Helsingissä. Olen ollut erittäin tyytyväinen.

      Muutaman n, ehkä 4 vuoden päästä joudun säätöleikkaukseen kun ikänäkö kuitenkin etenee. eikä maksa enään noin paljon.

      Silmäleikkaus kesti kohdallani sen 7 min. Ei todellakaan verrattavissa esim hampaan juurihoitoon.

      niitä silmän litkuja ja tippoja käytin yhden viikon, sitten en enää tarvinnut.

      • siisseli**

        Miten se noin halpa oli! Haluan myös! Olen pitkään tutkinut tarjontaa ja hintoja toivoen lisääntyvän kilpailun tiputtavan hintoja alaspäin, mutta nelisen tonnia joutuu vielä pulittamaan. En henno.


      • petsku5
        siisseli** kirjoitti:

        Miten se noin halpa oli! Haluan myös! Olen pitkään tutkinut tarjontaa ja hintoja toivoen lisääntyvän kilpailun tiputtavan hintoja alaspäin, mutta nelisen tonnia joutuu vielä pulittamaan. En henno.

        Kävin silmätilkassa leikkauttamassa molemat silmät, ja maksoi 2500€. Kelasta sain takaisin noin 200€. Näkö on tosi loistava, mutta lukulaseja joudun käyttää.


      • eipäs innostuta
        siisseli** kirjoitti:

        Miten se noin halpa oli! Haluan myös! Olen pitkään tutkinut tarjontaa ja hintoja toivoen lisääntyvän kilpailun tiputtavan hintoja alaspäin, mutta nelisen tonnia joutuu vielä pulittamaan. En henno.

        "Miten se noin halpa oli!"

        Eiköhän se hinta tuossa ollut per silmä. Kirjoittaja puhui "toisesta silmästä". Molempien silmien operointi olisikin maksanut sen vajaa 4000.


    • samb0o

      Kävin leikkauksessa 3 kk sitten ja jälkitarkastuksessa viimeviikolla. Näköni on lääkärin mukaan "normaalia" parempi tällä hetkellä ja olen todella tyytyväinen että laitoin tuon 3k rahaa leikkaukseen. Omien harrastusten takia erittäin hyvä valinta. Ei tarvitse pelata piilareilla ja pelätä että ne tippuu. Mulla oli eka viikko kuin hiekkaa silmissä mutta hyvin pysty olemaan töissä jo yhen sairaspäivän jälkeen. 1 kk käyttelin enemmän silmänesteitä ja sen jälkeen harvemmalti. En voi muuta kuin suositella jos raaskii rahaa leikkaukseen laittaa.

    • kyllä

      Kävin leikkauksessa vuonna 2006, ja voin suositella. Huomauttaisin, että mun kohdalla kyseessä oli vielä se vanhemman tekniikan leikkaus, jossa pitäis periaatteessa olla nykyistä tekniikkaa isommat riskit ja epätäydellisen lopputuloksen mahdollisuus, mutta olen siis ollut ihan tyytyväinen. Ainoa pieni miinus oli, että silmät oli kuivat vähän pidempään kuin yleensä sanotaan (käytin kosteustippoja n. vuoden verran), mutta tämä lienee yksilöllistä, ja se kuivuus meni siis joka tapauksessa lopulta ohi.

    • Venla0102

      Ehdottomasti leikkaus. Itse kävin muutama vuosi sitten ja en kadu. 3000e on pieni hinta siitä ettei tarvitse enää leikkiä piilolinssien kanssa ja elää rajoittunutta elämää. :) 3h klinikalla meni ja huomasit heti miten näet kauas. Ihanaa. :)

    • dddd3

      Minä kävin leikkauksessa n. 2,5v sitten, enkä tiedä suosittelisinko vai en. En oikein ole tyytyväinen, "monovision" ei toimi. En toki tarvi silmälaseja, mutta en myöskään näe niin hyvin kuin aikaisemmin silmälaseilla.

      • eriparisilmät

        Multa leikattiin myöskin vain toinen silmä reilu vuosi sitten ja olen erittäin tyytyväinen. Alkuun vähän outoa, mutta nyt silmät pelittää tosi hyvin yhteen.
        Näen lähelle ja kauas ilman laseja. Jos tulee ikänäköä tai jotain muuta ongelmaa, voi toisen silmänkin operoida.


    • rajanar2

      Kävin -98 leikkauksessa -10 molemmissa silmissä.Sarveiskalvot arpeutuivat (onneksi eivätyhtäaikaa).Toinen silmä leikattiin uudestaan -99 ja toinen -00.oikea silmä arpeutui uudestaan ja on nyt vasta melkein parantunut.Molempiin silmiin tuli hajataittoa ja miinusta 4.25 ja5.5 hämäränäkö huonontui

    • flow-69

      Itse kävin laserleikkauksessa 2 kk sitten. Ikänäön vuoksi vain johtava silmä leikattiin nollille ja toiseen jäi miinuksia -2.25. Olen täysin tottunut tähän monoviosioon. Katselen maailmaa vas. silmälläni, oikea lukusilmäni näkee vaikka pujottaa langan neulansilmään. Piilareita tuli käytettyä kuukausi vajaa 25 vuotta,laseihin en tottunut oikein ikinä. Olen hyvin tyytyväinen ratkaisuun,suosittelen. Silmien kuivumista ei juuri ole. Koska vain ikänäön vuoksi vain toinen silmä leikattiin, kontrastiherkkyys säilyi, ei ole haloilmiöitä etc. Ainostaan välinäkö on huonohko, mutta siihen on tottunut...kaikkea ei aina voi saada. Tilanne nyt parempi kuin se että jatkaisi elämää moniteholaseilla/ piilareilla.

    • Ehdottomasti laser

      Ehdottomasti laserleikkaukseen :) Olen itse käynyt leikkauksessa 2006 ja en voisi olla tyytyväisempi. Piilareiden käyttö kuivien silmien takia oli hankalaa ja rillit haittasi liikunnassa. Silmien kuivuus/arkuus/punoitusongelmatkin hävisi jostain kumman syystä leikkauksen jälkeen. Vahvuutta oli molemmissa silmissä noin -8. Vielä tähän päivääkään mennessä näkö ei ole huonontunut. Suosittelen lämpimästi leikkausta. Tuttavapiiristä laserissa on käynyt vajaa kymmenen henkilöä ja kaikilla hyvät kokemukset siitä.

    • valmiina hep

      Tunnen muutaman joille leikkaus on vakaasti harkiten voitu tehdä. Nykyään heillä on ihan "tavalliset silmät". Tietty riski on aina leikkauksissa, mutta useimmiten tämä tuntuu jo onnistuvan rutiinilla..

    • Pilattu silmä

      Kova on riski. Miulla leikattiin Tampereen Medilaserissa ja molemmat silmät epäonnistuivat. Toisella näkee nyt jotenkuten, mutta toiseen tuli pysyvä tauti keratoconus joka heikentää jo valmiiksi surkeaa näköä entisestään kunnes lopulta vaihdetaan sarveiskalvo kunsilmällä ei näe enää oikein mitään. Sarveiskalvon siirto johtaa yleensä surkeaan näköön.
      Jos voisin, jättäisin menemättä sillä kärsin tästä loppuelämäni.

      • lyyli1

        Keratoconus on perinnöllinen sairaus. Meillä se on suvussa, ja minulle tehtiin ennen femtolasikia perusteellinen tutkimus, jonka perusteella totesivat ettei minulla ole keratoconusta ja minut voi leikata. Leikkaukksesta on nyt 4v eikä mitään vaivaa ole ollut.


      • Pilattu silmä
        lyyli1 kirjoitti:

        Keratoconus on perinnöllinen sairaus. Meillä se on suvussa, ja minulle tehtiin ennen femtolasikia perusteellinen tutkimus, jonka perusteella totesivat ettei minulla ole keratoconusta ja minut voi leikata. Leikkaukksesta on nyt 4v eikä mitään vaivaa ole ollut.

        Kyllä se enimmäkseen geneettinen sairaus onkin, mutta kun taudin etiologia on yksinkertaisesti liian ohut ja oheneva sarveiskalvo niin näitä ei-geneettisiä keratokonuksia on alkanut tulla kun niitä kaupallisilla lääkäreillä leikellään. Olen perehtynyt asiaan kun jouduin tämän uhriksi. Potilasvakuutus päätti lääkärin tehneen virheen, mutta näköäni se ei takaisin tuo.


      • Anonyymi

        Minulle kävi samoin tampereen medilaserissa. Pieleen meni. Ensi viikolla sarveiskalvon siirtoleikkaus.


    • Piilarit vielä

      Piilarit on käytössä nyt, yötäpäivää-linssit jotka voi olla silmässä 30vrk yötä päivää. Ollut käytössä jo vuosia, välillä pidän toki lasejakin ettei silmät kärsi linsseistä liikaa. Vahvin mahdollinen linssi (= 6,0) on tällä hetkellä käytössä ja käytän niin kauan kuin näillä vielä näen. Sitten jos näkö huononee niin paljon etten näillä enää pärjää niin ehdottomasti menen leikkaukseen. Ja ensimmäiset lasit sain 3-vuotiaana.

      Yhtään silmätulehdusta en ole piilareiden kanssa saanut, eikä laittamisessa mene kuin max. minuutti, poisottamisessa ehkä 10sec. Se niistä huonoista puolista.

    • Näkyy loistavasti

      Itse olen käynyt leikkauksessa ensimmäisen kerran 1998. Sen jälkeen näkö alkoi (jo ekalla kerralla kerrotun ennusteen mukaisesti) heiketä uudelleen 10v kuluttua leikkauksesta. Kävin uudessa leikkauksessa 2009.

      Tammikuussa kävin muuten vain lääkärissä tarkistuttamassa öögat ja näön ja edelleen näen loistavasti pienimmätkin taulun piperrykset.

      Kummassakaan leikkauksessa ei mitään ongelmia, kaikki sujui hyvin. (Riskinsähän on kaikenlaisissa leikkauksissa, mutta en osannut kyllä edes pahemmin pelätä, että mikään menisi pieleen.)

      Ikää on nyt 37 vuotta. Olen enemmän kuin onnellinen, että olen nuo leikkaukset tehnyt. Jo 15 mukavaa vuotta ilman ärsyttävää piilareiden ja lasien kanssa puljaamista.

      Voi hyvin olla, että kymmenen vuoden sisään mulla on sitten jo lukulasit käytössä ja saattaa likinäköisyyskin alkaa hiipiä takaisin. Mutta ei sille mitään voi - siitä huolimatta olen tyytyväinen noihin leikkauksiin ja lasittomaan&vaivattomaan aikaan, jota olen niillä ostanut. Ja jos joku on sitä mieltä, että leikkaus on kallis, niin toisaalta ihmettelen. Kyllähän se kertarysäyksenä on kova, mutta aika paljon olisin minäkin saanut näinä vuosina kantaa optikolle rahaa piilareihin ja laseihin (varsinkaan naisena kun ei kovin mielellään pitäisi aina samoja pokia vuosikausia, jos ei olisi ihan pakko).

      Joten leikkaukseen vain, jos sitä asiansa tunteva (suomalainen - itse en ainakaan lähtisi silmäoperaatioon täältä muualle) lääkäri sen mahdolliseksi toteaa.

    • sdgdrtgertg

      Mulla on ihan tavalliset julkirillit, olleet jo 20 vuotta eli 9-vuotiaasta lähtien. Näyttäähän ne silmät pieniltä miinus ysin vahvuisten muovien takaa, ja nykysissä 6.5 vuotta vanhoissa linsseissä on pirusti naarmuja mutta mieluummin piän ne ku kokeilen laaseria tai piiloja. Jos leikkaus menee kuseksi niin varasilmiä ei saa mistään

    • Aika varattuna

      Onko kenellekkään asennettu moniteholinssejä näköön?Kertokaa kokemuksia ja paikat missä leikattu.

    • hapelo1

      Joillekkin sopii piilarit,joillekkin ei...itse käyttänyt vuodesta 1986 eikä ongelmia,tosin linssit ovat kehittyneet noista ajoista valtavasti.Ennen vanhaan niitä keitettiin siihen suunnitellussa laitteessa,olivat paksuja etc...

    • 3811 Liisukka

      Moi,,, kävin laaserleikkauksessa 2009 nyt siis aikaa kulunut 4 vuotta, ja näen oikein hyvin kaikki pienemmätkin tekstit mitä on elintarvikerasioiden kyljessä.
      Vielä minulla oli alkava kaihi mikä hoidettiin pois siinä samalla leikkauksella,
      olin käyttänyt silmälaseja noin 45 vuotta näköni oli aika heikko tarvitsin apua lähinäkemiseen sekä kaukonäköön lähinäköni vaati jo aikavoimakkaat lasit .
      Kyllästyin kertakaikkiaan laseihin koska niitä sai pestä jatkuvasti, ja talvella
      huurtui näkeminen oli entistä huonompaa sitten.
      Susittelen jokaista kenellä vain on mahdollisuus teettää laaserleikkaus (kanattaa)
      Tässä vielä en tarvitse minkäälaisia apuvälineitä näkemiseeni,
      olen niin iloinen että kehitys on mennyt näin eteenpäin ja olen päässyt eroon silmälaseista. Peloittelupuheet pois, sekä turhat pelot .

    • Nothing lasts 4ever

      Itse en kadu laseroperaatiota, vaikka nyt noin 10 vuoden kuluessa siitä ikänäkö alkaa antaa aihetta lukulasien hommaamiseen. Lisäksi hämäränäkö heikkeni. Mutta silti oli vapauttavaa päästä eroon pullonpohjalaseista edes väliaikaisesti. Ja yhä näen valoisalla kauas ilman probleemia.

    • Kokemuksen rintaäänellä voin suositella laserleikkausta.. Olen käynyt kyseisen leikkauksen ja leikkaus oli tosi nopea vaikkakin vasemmassa silmässä läpän teko epäonnistui niinpä minulla on oikea silmä leikattu lasik menetelmällä ja vasen prk menetelmällä ja leikkauksesta on kohta 6kk. Silmälasit on ollut jotain 15-17vuotta, onhan silmälasit hyvät etenkin kesäisin. kun on uv valosta tummuvat linssit, mutta pitemmän päälle tuntui silmälasit olevan kokoajan tiellä ja linssit ja kehykset eivät tunnu kestävän. Jossain vaiheessa testasin piilolinssejä, mutta huomasin niitten laittamisen ja irrottamisen olevan niin hankalaa, että päätin jättää niitä käyttämättä.
      Suosittelen laserleikkausta laitteet on todella kehittyneet. Ensi tarkastuksessa huomaa onko edes sopiva leikkaukseen sarveiskalvon paksuus enemmän riippuu siitä. Viime kesä oli vielä silmälasi, mut tänä kesänä ON AURINKOLASIT. 8)

    • ex-rillit

      En ehkä leikkauttaisi silmiä, jos miinusta on vain -2 verran. Itsellä oli -7,75 ja vaikea hajataitto. Silmälaseilla ei enää saanut näköä korjattua. Femtolasik tehtiin n. 4 vuotta sitten. Näkö oli samana iltana erinomainen, ei mitään haittavaikutuksia, ei kuivuuttaa yms. Lääkäri ei pystynyt lupaamaan toiseen silmään hyvää näköä, mutta lupasi että parempi saadaan kuin silmälaseilla. 2 vuotta näkö oli täydellinen ja sen jälkeen hajataittoa sylinteriä tullut taas ja nyt käytän hajataiton takia autolla ajaessa laseja. Toisessa terveessä silmässä on täysin hyvä näkö. Mutta pärjään ilman laseja enkä ole sokea niinkuin ennen.

    • isoäiti

      Pojalleni tehtiin n.3v. sitten ja on erittäin tyytyväinen.
      Olen kuullut että alle 30v. leikkausta ei tehtäisi?

      • mulla leikkasivat silmät pari vuotta sitten ja olin vasta 22


      • tehdään tehdään

        "Olen kuullut että alle 30v. leikkausta ei tehtäisi?"

        Minut leikattiin 19-v. Kyllähän lääkäri vähän varoitteli, ettei olisi ihan vielä kannattanut, ettei mene hukkaan. No, 5 vuotta myöhemmin näkö edelleen priima.


    • kyllä kannatti!

      Silmäni leikattiin vuonna -96 ja olen erittäin tyytyväinen leikkaukseen.
      Muutaman kerran tutkittu esim. hämäränäkö optikko-opiskelijoitten toimesta, edelleen näkö on hyvä. Lukulasit saatan joutua jossain vaiheessa hankkimaan,
      vielä ei kuitenkaan ole (onneksi) tarvetta.
      Kumpikin silmä leikattiin samaan aikaan ja jätettiin miinusta, ihan "ikänäön" takia.

      Voin suositella lämpimästi :)

    • Mma champ

      Sisko kävi ja onnistuis hyvin. Itselläkin tarkoitus käydä kun talous sen sallii.
      Semmoinen heilumien päällä koko ajan että lasit vaan tiellä, työn ja harrastusten puolesta.
      Piilarit on mutta ne välillä tippuu tai lähtee paikoiltaan muutenkin kalliita siihen nähen mitä olisin leikkausta maksanut.
      Kuulemma kaikki ketkä leikkauksen ovat tehneet ovat olleet enemmän kuin tyytyväisiä joten sinne vaan jos mehtää löytyy!

    • åpsösödor

      No totta helvetissä leikkaukseen, tyhmä olisit jos et menis.

    • Kävin itse leikkauttaa silmät pari vuotta sitten ja hyvin onnistu. Rahaahan se vei mutta hoitu kivuttomasti. Ei ollu minkäänlaisia kipuja jälkeenpäin ja näkö alko parantuu jo tunnin päästä leikkauksesta. Plus aurinkolasit sisällä on tyylikkäät ja voi torkahtaa ettei kukaan huomaa

    • asiantuntija2

      Riskit silmien laserleikkauksessa on promilleluokkaa ja kyseessä on lievää näkökyvyn heikkenemistä. Sokeutua et voi.

      • ,,,

        teoriassa sokeutuminen on mahdollista, sanoo Eiran sairaalan silmäkirurgi Harri Koskela.


      • Esa.....

        Kai ymmärrät, että kyse on täysin bisneksenteosta ja noi riskit mitä ne kertoo ovat aivan liian pieniä. Lisäksi ne eivät kerro mahdollisia oireita jatkossa vaikka itse leikkaus menisi täydellisesti.


    • 3 vuotta sitten leikattiin Seinäjoen medilaserissa ja olen todella tyytyväinen.
      Nyt nolla näkö lähtiessä -2.75 molemmissa silmissä. Leikkaus kesti 10 minuuttia ja oli noin 3000 e. Ikää oli silloin 37v. Rupesi ottamaan päähän kun harrastuksissa aina lasit tiellä. Teinistä asti pidin laseja ja onneksi pääsin eroon, harmittaa vain miksen mennyt aikaisemmin.

    • Minulla leikattiin parikymppisenä (10v sitten) molemmat silmät laserilla koska verkkokalvoni olivat epätasaiset, mistä syystä näin kaikki terävät reunat "kahtena". Kun aloitin opiskelut, näköni oli 1 molemmissa, ja vuotta myöhemmin toinen oli 0,8 ja toinen 0,5. En nähnyt edes luokan eturivistä mitä piirtoheittimellä luki, ja jatkuva tihrustelu aiheutti migreeniä, mistä syystä jouduin välillä olemaan poissa koulusta.

      Joten ei tarvinnut miettiä meneekö leikkaukseen vai ei. Toimenpide kesti ehkä 5 min molemmilla silmillä yhteensä eikä minulla ollut missään vaiheessa minkäänlaisia kipuja. Heti leikkauksen jälkeen näköni testattiin uudestaan, ja se oli molemmissa silmissä 1.6. Vuotta myöhemmin se oli 1,4 (tai 1,2 riippuen mitä taulukkoa käytetään), ja siinä se on pysynyt sen jälkeen. Ei enää tihrustelua, ei enää päänsärkyjä! Olen ollut todella tyytyväinen leikkaukseen, se todella kannatti!

      • ???

        mikä asteikko toi on, eikö se nollanäkö ole paras ja siitä poikkeama plus- tai miinuspuolelle ole aina heikompaan suuntaan?


      • ??? kirjoitti:

        mikä asteikko toi on, eikö se nollanäkö ole paras ja siitä poikkeama plus- tai miinuspuolelle ole aina heikompaan suuntaan?

        En muista enää mitä kaikkea se silmälääkäri minulle selitti, joten kävin kylmän viileästi lunttaamassa eräältä optikkosivustolta. Näin siellä sanottiin:

        Näöntarkkuus kuvaa silmän erotuskykyä, eli sitä kuinka pieniä yksityiskohtia henkilön on mahdollista nähdä. Näöntarkkuus on sovittu arvo. Ihmisen erottaessa kaksi pistettä toisistaan yhden kulmaminuutin kulmassa on visus-arvo 1.0. Tämä tarkoittaa sitä, että henkilö näkee kaksi pistettä erillisinä metrin etäisyydeltä pisteiden välimatkan ollessa 0,29 mm.

        Visus-arvon asteikko on välillä 0-2.5. Visus-arvon ollessa 0 tarkoittaa se sitä, että kyseisen henkilön silmä on sokea. 2.5 puolestaan tarkoittaa erinomaista näöntarkkuutta. Välttämättä näin pieniä merkkejä ei edes löydy kaikista tutkimustauluista.

        Hyvänä ja niin sanottuna normaalina näöntarkkuutena pidetään arvoja 0.8-1.25. Välttävä tai alentunut näöntarkkuus on kyseessä silloin kun visus-arvo on 0.4-0.63:n välillä. Huonona näöntarkkuutena pidetään arvoa 0.1-0.32.

        Linkki tuonne on tässä, jos haluat lukea tarkemmin, toivottavasti toimii:

        www.piilolinssioptikko.net/naontarkkuus-eli-visus-arvo-ja-silmalasien-voimakkuus/


    • halk7

      Itse ehdottomasti suosittelen laser leikkausta, paras raha mitä oon ikinä sijoittanut, elämä helpottui huomattavasti kun ei tarvinnut enää laseja/piilareita käyttää ja näkö on pysynyt samana jo vuosien ajan, tosin ennen operaatiotahan näkö tutkitaan hyvin ja tarkistetaan että arvot ovat pysyneet samoina jo pidemmän aikaa, jolloin näkö pysyy myös hyvänä sitten operaation jälkeen, jos näkö on huonontunut kokoajan ennen laserointia, niin tod.näk se jatkuu myös sen jälkeen huononemistaan, jolloin laser leikkauksen hyöty ei ole pitkäkestoinen.

    • Pate Teikka

      en kumpaakaan vaan käyttäisin pääasiassa laseja ja piilareita vain esim. urheilusuorituksessa

    • Olin laserleikkauksessa reilu 10v. takaperin.Näkö oli silloin jotain -6 luokkaa ja toinen silmä leikattiin lasik-menetelmällä.
      Ensin vaikutti ihan hyvältä,mut jo parin päivän päästä alkoi näkö sameutumaan ,avattiin läppä uudestaan ja putsattiin jotain mitälie solukkoa pois.
      No silmässä oli joku juttu,epiteli tms.,ettei se leikkaus onnistu ja tätä juttua ei etukäteistutkimuksissa näy.Lääkärin mukaan erittäin harvinaista,että näin käy.
      Siinä sitä sit ihmeteltiin samealla silmällä pari vuotta,kunnes yhtenä päivänä verkkokalvo irtosi ja silmä meni ihan pimeeksi.
      Tai ei ihan,kun katsoi jotain kirkasta kohti niin näkys hiukan vihreää...
      Siitä sit heti seuraavana arkipäivänä sairaalaan ja verkkokalvoa kasaan parsimaan,mutta oli irronnut niin pahasta kohtaa,ettei siitä sit saatu edes tyydyttävää näköä.
      Näkee sentään jotain,mut ei sillä yksinään pärjää,varsinkaan hämärässä...
      Onneks toiseen silmään ei kajottu,niin pärjää sentään kohtuullisesti.
      Niin ja 45v. ajokorttitarkastuksessa poliisi sentään palkitsi huonon näön ottamalla pois oikeuden ajaa kuorma-autoa...
      Eli en mä ainakaan suosittele kenellekään laserleikkausta,vaikka riskit nyt aika pieniä onkin.

      • Venla 44

        Samoin mullekin sanottiin kun leikkaus epäonnistui eikä saatu enää korjattua, että on joo tosi harvinaista tällanen. Mistähän saisi tilastoja näistä epäonnistumisten harvinaisuudesta. On niin raha-ahneita nämä kirurgit, että peittelevät kyllä viimeseen asti todellisia epäonnistumisten lukumääriä.


    • Silmälasit aina

      Miula on toisessa silmässä -10 ja toisessa muistaakseni -9 näkö ja silmälääkäri sano että en voi enää saada laseja pois vaikka silmät leikattaisiin laserilla.
      Piilolinssejä kokeilin pari vuotta sitten mutta miule ei löytyny tarpeeski vahvoja linssejä että olisin nähnyt terävästi joten tavan laseilla mennään hautaan asti.


      Silmälaseja olen pitäny 4 vuotiaasta asti joten on tullu totuttuu.

    • Miksi ne ovat ainoat vaihtoehdot? Miksi silmälaseja hävetään ja nolostellaan? Itse ainakin ihan mielellään käytän laseja, kehysvalikoimaakin löytyy.
      En edes viitsisi nyhertää piilareiden kanssa, ja leikkaukseen en uskaltaisi mennä. Juuri viimeviikolla kävin näöntarkastuksessa ja uusimassa samalla kehykset, ihan mielenkiintoista etsiä ja sovitella.
      Poikani sai lukulasimääräyksen ja kovasti kannustan häntä enkä mitenkään negatiivisesti juttele laseista, totesin vain, että lähes puolella ihmisistä on nykyään lasit tai tarvetta sellaisille. Jos aikuiset kammoavat laseja ja naureskelevat niiden käyttäjille, niin tarttuuhan se lapsiinkin.

    • pussineiti

      On tuttuja jotka käyny laserleikkauksessa ja ne on onnistunu. Toinen joutu käymään kerran uudestaan, ilmaiseksi, koska toisessa silmässä oli viel jotain -0,50 näkö. Mutta sen jälkeen ei ole tarvinnut silmälaseja eikä ole ollut ongelmia silmien kanssa.
      Yhdellä toisella on jotain -4 molemmissa silmissä, käyttää piilareita koko ajan ja sille ehdotettiin melkein 10v sitten jo laserleikkaus mut ei suostunu semmoseen koska siinä on riskinsä. Valittaa aina miten silmät on ärtyneitä ja kaikkee kun käyttää piilareita, eikä tahdo käyttää silmälaseja koska on mukamas niin noloa. Miten voi olla noloa jos n.3milj. suomen kansasta käyttää silmälaseja?

    • Harri Repomies

      Käväisin laserleikkauksessa viime joulukuussa. Maksoi n. 700 euroa. Käväisin nimittäin Intiassa ja otin leikkauksen siellä. Nyt näen ihan hyvin lähelle ja kauas. Lukulaseja saatan ehkä muutaman vuoden kuluttua tarvita. Olen tällä hetkellä 48.

      • paolas

        Terve, harkitsen myös laserleikkausta Intiassa. Missä kävit operaatiossa?Leikattiinko sulta yksi vai molemmat silmät?


    • sammakko-

      Olen jo yli 80 v.
      2v sitten leikattiin kaihi toisesta silmästä, epäonnistui.
      Nyt pitäisi mennä taas silmälääkäriin, mitä tehdä-- vasemmassa silmässä on joku vika jota ei voi korjata kaihileikkauksella,
      Uskallanko näin vanhana laser-leikkaukseen, jos menee vaikka viimeinenkin näkö.
      En usko oikein mihinkään leikkauksiin,, pelkään.

    • Femtolasik v. 2008
    • Farmari

      Medilaserilla Seinäjoella ainaki osataan homma! Yhtää en kadu Lasik-leikkaukses käyntiä. 2600 € maksoi ja on joka euron arvoinen! Pasille kiitos!

    • rillitönpiru

      Kävin leikkauksessa Medilaser Espoossa 25-vuotiaana, piilareita pidin nuorempana useamman vuoden. Leikkausta en ole katunut hetkeäkään! Lopputulos on niin hyvä, että näen nyt paremmin kuin koskaan. Edes silmälaseilla tai piilolaseilla korjattuna en nähnyt näin hyvin ja mikä parasta, nyt ei ole linssejä huurtumassa tai putoilemassa tai muuten vaan hidastamassa menoa.

    • Silmäpäänsärkyä tuli

      Yritin etsiä kovasti tietoa huonoista kokemuksista ennen omaa laserleikkaustani (v.2008). Silmissä oli miinusta -4,75 ja -5,75 eli olin täysin silmälasien orja ja piilareista ärtyi varsinkin toinen silmä jos niitä piti yli 8h, joten ehdin elää rillielämää 18 v ajan.

      Itse en voisi suositella leikkausta. Useimmitenhan ihmiset ovat tyytyväisiä, mutta itselläni häikäistyminen (esim. loisteputkivalaisu) on pahentunut ja pää tulee paljon herkemmin kipeäksi. Minulla on myös silmäpäänsärkyä, jota ei aiemmin ollut koskaan. VArsinkin jos on ilta venähtänyt pitkäksi, ovat silmäni todella rasittuneet ja kipuherkät seuraavana päivänä.

      Silmissäni tuntuu jännitystä, jota ei aiemmin ollut. Se on ollut ärsyttävää, mutta silmäpäänsärky ja loisteputkien alla työskentely on vielä kurjempaa. Joskus toivon, että saisin laittaa lasit päähän ja olla vapaa näistä ongelmista.

      Toisaalta on ihanaa, etten tarvitse laseja. Tosin näköni on viidessä vuodessa huonontunut niin, etten ihan näe hyvin tekstejä (esim. yleisöluennoilla). On kuitenkin niissä rajoissa, etten laseja tarvitse auton ajamiseen tai muutenkaan.

      Kävin Lauttasaaren Terveystalossa 31-vuotiaana. Kun puhuin näistä ongelmista lääkärille leikkauksen jälkeen, ei hän reagoinut mitenkään. Siitä jäi kurja mieli.
      Hän sanoi ainoastaan, että monilla saattaa teksti hyppiä kirjassa leikkauksen jälkeen kun on tottunut erilaiseen näköön. Muuta kritiikkiä leikkaukselle ei hän myöntänyt.

      • arkasilmät

        Silmäni ovat leikkauksen ( 7 vuotta sitten Ruotsissa) jälkeen olleet monella tapaa hyvin arat. Kosteustippoja tarvitsen edelleen, joskus jopa kaksi kertaa tunnissa. Silmäni tulehtuvat myös hyvin helposti, minulla voi olla kolmekin pitkää silmätulehduskautta joka vuosi ja niihin tarvitaan aina antibioottivoidetta. Pahinta on kuitenkin häikäisy ja valonarkuus, esim. juuri loisteputkivaloissa. Silmieni takia on ikään kuin oltava varuillaan koko ajan. Nyt on lisäksi ilmaantunut valonvälkettä, jonka lääkäri sanoi johtuvan vedosta verkkokalvolla ja sitä täytyy seurata lääkärissä puolen vuoden välein. Olen vasta 29 vuotias. Näkökykyni on ihan täydellinen, mutta jotenkin en osaa iloita siitäkään. Leikkausta en suosittelisi kenellekään.


    • silmälasiton

      Kävin vuosi sitten LASIK leikkauksessa medilaserissa, ikää oli tuolloin 37v ja miinusta molemmissa silmissä 5. Sain lasit 7-vuotiaana, en osaa kuvailla sitä riemun tunnetta kun sain kolmenkymmenen vuoden jälkeen heittää rillit lepikkoon! Leikkaus meni hyvin, ajoin omalla autolla leikkauksesta kotiin. Viikko silmätippoja ja kosteustippoja vielä joskus edelleen, riippuen säästä ym. Näen todella hyvin, erityisesti värit näen paremmin kun koskaan aikaisemmin, itsetunto parantunut, tunnen olevani ensimmäisen kerran eläissäni itseni näköinen, kun lasit eivät ole pienentämässä silmiäni. Suunnittelin leikkaukseen menoa 10 vuotta, jos olisin tiennyt miten helposti saan näin hyvät silmät niin en olisi kymmentä vuotta odottanut. Tämmöinen kokemus!

    • ,,,

      jotkut näyttävät paremmilta silmälasien kanssa, jotkut ilman.
      Piilolinsseissä on kuitenkin yksi etupuoli, niillä nimittäin voi korostaa tai vaihtaa silmien väriä. Oma silmän väri voi olla tylsä tai laimean värinen ....

    • Kävin elokuussa 2010 laser leikkauksessa. Molemmat silmäni olivat enemmän kuin -5 diopteria. Päivääkään en ole katunut, eikä näkö ole enää huonontunut sen jälkeen.

    • :DD

      piilarin pois ottamiseen ei mene tunteja vaan noin 3 sekuntia.
      Puukauhallako yrität niitä poistaa???

      • le pakko

        Itselläni on toisessa silmässä ohut piilari ja toisessa melko paksu. Tuo ohut lähtee tosi helposti ja sekunnissa mutta paksumpi s.o. voimakkaampi linssi istuu kuin liimattuna ja silmä on taatusti verestävä ja kipeä kun linssin viimein saa irti. Ei siihen nyt tuntia mene mutta monta minuuttia kuitenkin monesti. Että äläpä irvaile jos sinulla lähtee helposti, jollakin toisella voi olla hankala irroittaa silti.


    • Nykyään rillitön

      Laserleikkaus. Käytin yli kymmenen vuotta piilolinssejä eivätkä ne loppuajasta enää käyneet minulle vaan kuivattivat silmät todella pahasti. Menin pakon edessä laserleikkaukseen, koska rilleistä en ole tykännyt koskaan. Haittasivat myös normielämää, sillä urheilen paljon. Nyt neljä vuotta leikkauksesta ja näkö yhä hyvä. Elämä helppoa ja halpaa, kun ei tarvitse rillien ja piilareiden kanssa taistella ja maksella.

      • Voyager24

        Vuonna 98 kävin oulus leikkauttaan, kun täytin 18v ,enkä päivääkään ole katunut. Myös 3 työkaveriani leikkauttanu samassa paikassa ja myös olleet tyytyväisiä. Se vaan ihmetyttäny että hinnat eivät ole tulleet alas. Mut suosittelen.


    • tare5

      Leikkautin molemmat silmät 1,5 v. sitten Jyväskylän medilaserilla ja olisi pitänyt mennä jo paljon aikaisemmin - niin positiivinen asia on olla ilman rillejä, jotka putoilevat, roikkuvat nenällä, huurtuvat ja ovat aina tiellä. Piilarit kuivattivat silmiä, poisottaminen oli hankalaa. Voin lämpimästi suositella leikkausta!!!

    • "Ihminen joka käyttää jatkuvasti piilareita kärsii usein silmätulehduksista ja roskan tunteesta silmissä."

      - N. 7v käyttäny, ikinä ei ole ollu ongelmia. Ainoastaan sillon on tuntunu jotain, ku piilari on ollu väärinpäin, eikä se ongelma ole vaikea korjata.

      "Myös piilareiden laitto silmiin voi olla joskus vaikeaa ja piilareiden ottaminen silmistä pois, joskus voi mennä jopa tunteja ennen kun piilarin saa silmästä pois ja silmä ärsyyntyy ja punoittaa sen jälkeen voimakkaasti. "

      - Edelleen, ei ole pahemmin ollu ongelmia ko. asian kanssa. Joskus poisotto on ollut vaikeaa, kun piilolinssi on kuivunut silmään - Ja siihen auttaa se, kun kostuttaa silmää piilarinesteellä ja odottaa hetken. Tada! Lähtee ongelmitta, vaikka saattaa hieman punoittaa. En kyllä tajua, kuinka muka joku saa käytattyä "jopa tunteja" piilarin poisottoon... Ellei sitte ole liimannut sitä silmäänsä.

      "Piilarit pitää aina ottaa pois ennen kun menee nukkumaan ja tämä unohtuu monesti."

      - Ei välttämättä, riippuu piilarityypistä.

      • paljon katunut

        Laserleikkauksen jälkeen toisessa silmässäni alkoi "salamointi" ja 8 kk jälkeen silmästä irtosi verkkokalvo. Silmä täytettiin kaasulla ja siihen asennettiin tukivyö. Minun piti maata kaksi viikkoa kasvot alaspäin, päivät ja yöt, vessassakin piti käydä kasvot alaspäin. Näkö ei palautunut normaaliksi, lisäksi tuli kaihi joka piti leikata. Laserleikkauksen tehnyt lääkäri sanoi, että tämä johtui vain silmän likinäköisestä rakenteesta eikä laserleikkauksesta. Verkkokalvoleikkauksen tehnyt lääkäri ei suostunut sanomaan asiasta mitään. Mielestäni on selvää, että laserleikkaus laukaisi verkkokalvon irtauman. Nyt vain toivon, ettei toinenkin silmä kokisi samaa, silloin en voisi enää ajaa autoa. Laserleikkaus tehtiin 2,5 vuotta sitten, olin silloin 32 v.


    • Hertta

      Olen nainen, 41v.
      Kävin itse maaliskuussa 2013 laserleikkauksessa. Elämänlaatuni on parantunut sen jälkeen huimasti, vaikka näköni ei ollut edes kovin huono. Hajataittoa enemmän kuin likinäköisyyttä. Eli toisinaan saatoin aamulla unohtaa silmälasit kotiin jaautossa sitten ihmetellä "tuulilasin likaisuutta" kun kaikki oli niin sumeaa ja epätarkkaa...

      MInua kiusasi silmälaseissa se, että sateella en nähnyt kunnolla eteeni, talvella rillit aina huurussa ja tiukemmalla lenkillä lasit myös huuruuntuivat. Piilareita en pystynyt käyttää, koska en vain pysty koskea silmääni. (olen saanut haavan silmääni noin 10v. sitten ja siitä jäänyt kauhu silmään kohdistuviin kosketuksiin.)

      Itse leikkaus sujui hyvin,kipua oli noin vuorokauden.

      Minulla jätettiin vasempaan silmään miinuksia 1,0, jotta se kompensoi ikänäköä. Antaa lisäaikaa lukulasien hankkimiseen. Lukulasit eivät olekaan minulle se ongelma, vaan nimenomaan hajataitto ja likinäkö. Haluan ulkoilla vapaasti ja samalla nähdä hyvin. En huuruisten ja vesipisaroiden sotkemien linssien läpi.

      Itse olen tyytyväinen. Ehdottoman. Elän tätä hetkeä enkä murehdi tulevasta. Jos sit näköni heiknetyy tulevaisuudessa niin sitä mietitään sitten.

    • piilareiden käyttäjä

      Olen käyttänyt piilareita päivittäin yli 10 vuotta eikä ole ollut yhtäkään silmätulehdusta, ei ole myöskään kenelläkään muulla tuntemallani piilareiden käyttäjällä. En myöskään ole koskaan kuullut kenelläkään menneen tunteja piilarin pois ottamisessa, alussa meni ehkä joskus useampi minuutti. Piilareiden kanssa voi satunnaisesti nukkua vaikka olisikin päivälinssit, itse en ole nukkunut kuin muutaman yön piilarit silmissä eikä silloinkaan ole ollut kyse unohduksesta. Mihin ihmeeseen perustat nuo päättömät väitteesi?

      En menisi laserleikkaukseen koska olen lähellä sitä ikää jolloin alkaa tulla ikänäköä eikä leikkaus korjaa sitä. Yli 35-vuotiaan ei kannata siihen mennä.

    • ikänäkönainen

      Nuorempana käytin piilareita, mutta kun aloitin opiskelujen jälkeen vakityöt, niin silmät ei kestä piilareiden käyttöä päätetyössä. Olen 45-v ja olen siis käyttänyt silmälaseja 10-v ikäisestä asti. Piilareita käytän vain satunnaisesti juhlissa, paitsi että siitepölyaikana en voi käyttää silmäoireiden takia piilareita silloin lainkaan. Likinäköä on nyt -9 ja käytössä ekat 2-teholasit.

      Jos ylimääräistä rahaa olisi, menisin heti laserleikkaukseen, koska:
      - mitä enemmän miinusnäköä, sitä isompi riski esim. verkkokalvon irtoamiseen
      - vaikea löytää hyviä kaksiteholaseja, koska miinuslinssit ovat niin paksut ja silti pitäisi vielä saada linssiin mahdutettua lukulinssiominaisuus
      - mihinkään ei voi mennä ilman silmälaseja ei edes vessaan
      - sadesäällä, uimahallissa, talvipakkasilla jne elämä olisi helpompaa, jos ei tarvitsisi käyttää silmälaseja
      - pitkällä aikavälillä leikkaus tulee edullisemmaksi kuin silmälasien ostaminen varsinkin, kun itse joudun uusimaan silmälasit noin 3 vuoden välein uusiin (näkökyvyn heikkeneminen ei ole pysähtynyt, ainoastaan hidastunut)

      Olisin todella onnellinen, jos pärjäisin pelkillä aurinkolaseilla ja lukulaseilla!!!

      • ablatio retinae

        Verkkokalvon irtaumariski johtuu siitä että likinäköinen silmä on kasvanut liian pitkäksi. Taittovirheen laserkorjaus ei muuta tätä asiaa miksikään.


      • kat7
        ablatio retinae kirjoitti:

        Verkkokalvon irtaumariski johtuu siitä että likinäköinen silmä on kasvanut liian pitkäksi. Taittovirheen laserkorjaus ei muuta tätä asiaa miksikään.

        Käytä ehdottomasti mieluummin piilareita tai vielä mieluummin silmälaseja. Epäonnistuneita silmäleikkauksia on liian paljon, vaikka tästä keskustelusta saa taas toisen kuvan.

        Minäkin luulin että silmäleikkaus on aika riskitön ja hölmönä menin leikkaukseen. Mitään en ole katunut niin paljon elämäni aikana kuin sitä päätöstä. Olen yksi niistä ihmisistä, joiden silmäleikkaus epäonnistui monella tavalla. Nyt minulla on paljon ongelmia silmieni kanssa ja kadun katkerasti leikkausta joka päivä. Maksaisin mitä tahansa, jos saisin entiset silmäni ja silmälasini takaisin.

        Miltä kuulostaa esimerkiksi se, että leikkauksen jälkeen silmäsi saattavat jäädä niin kuiviksi, että ne tuntuvat koko ajan epämiellyttäviltä huolimatta siitä, kuinka paljon laitat tippoja? Silmiisi saattaa myös tulla lasiaisen samentumia, jotka häiritsevät koko ajan. Näkökykysi saattaa myös olla huonompi kuin silmälaseilla. On mahdollista, että valot vääristyvät (halo, starburst) tai näet paljon huonommin hämärässä kuin ennen. Silmäleikkauksesta voi myös tulla päänsärkyä tai kaksoiskuvia ja karsastus saattaa huonontua. Silmäsi saattavat tulla hyvin valonaroiksi. Saattaa olla, että silmiisi tulee yli- tai alikorjausta ja joudut käyttämään silmälaseja kaikesta huolimatta. Todella huonolla tuurilla useampi näistä riskeistä saattaa toteutua.

        Aina kun näitä keskusteluja lukee saa käsityksen, että silmäleikkauksissa ei ole juuri mitään riskiä. Tämä ei pidä paikkaansa. Vaikka suurimmalla osalla leikkaus onnistuu hyvin, se ei suinkaan aina pidä paikkaansa. Silmäleikkaukseen aikovan täytyy ottaa selvä kaikista riskeistä ja sitten päättää, kannattako leikkaukseen lähteä.


    • Lukekaa ensin

      Totuus taittovirhekirurgiasta:

      www.antilasik.fi

      • guest

        Antilasik.fi:n toimittajan kannattaisi lukea uusimpia tutkimuksia Smile-tekniikasta, joka on vielä koekaniini-tasolla. Smile-operaation on käytännössä onnistuttava täydellisesti kerralla, sillä sitä voi korjata vain 90-luvun kivuliaalla PRK-tekniikalla, jonka tulokset puolestaan eivät ole kestäviä, kuten nähdään niin monien 90-luvulla leikattujen kohdalla, jotka käyttävät jälleen silmälaseja. Smile tosin onnistuu alle 90 %:ssa leikkauksista, joten vielä tuo tekniikka ei ole aivan niin kehittynyt, että uskaltaisin asettua koekaniiniksi. Niin se vain näyttää olevan, että tällä hetkellä turvallisin ja varmin tekniikka on femtolasik. Siihenhän saa nykyään myös normaaleja klinikoiden hoitotakuita kattavamman Lasertrust-laatutakuun.


      • flink2
        guest kirjoitti:

        Antilasik.fi:n toimittajan kannattaisi lukea uusimpia tutkimuksia Smile-tekniikasta, joka on vielä koekaniini-tasolla. Smile-operaation on käytännössä onnistuttava täydellisesti kerralla, sillä sitä voi korjata vain 90-luvun kivuliaalla PRK-tekniikalla, jonka tulokset puolestaan eivät ole kestäviä, kuten nähdään niin monien 90-luvulla leikattujen kohdalla, jotka käyttävät jälleen silmälaseja. Smile tosin onnistuu alle 90 %:ssa leikkauksista, joten vielä tuo tekniikka ei ole aivan niin kehittynyt, että uskaltaisin asettua koekaniiniksi. Niin se vain näyttää olevan, että tällä hetkellä turvallisin ja varmin tekniikka on femtolasik. Siihenhän saa nykyään myös normaaleja klinikoiden hoitotakuita kattavamman Lasertrust-laatutakuun.

        Tuo on täyttä asiaa. Femtolasik on vielä nykyään varmempi valinta kuin SMILE. Itsekin valitsin Femtolasikin enkä ole katunut.


      • Leikkausta katuva
        flink2 kirjoitti:

        Tuo on täyttä asiaa. Femtolasik on vielä nykyään varmempi valinta kuin SMILE. Itsekin valitsin Femtolasikin enkä ole katunut.

        Silmäni leikattiin femtolasikilla ja leikkaus epäonnistui täysin. En ole leikkauksen jälkeen kokenut ongelmatonta päivää. Jos nyt saisin päättää, jättäisin kaikki silmäleikkaukset väliin ja pitäisin mieluummin terveet silmät. Femtolasik saattaa olla varmempi valinta kuin SMILE, mutta siinäkin on liikaa riskejä. Harmi vain etten tutkinut asiaa tarpeeksi ennen leikkausta. Luulin - kuten niin moni muukin täällä - että silmäleikkaus on turvallinen. Vasta leikkauksen jälkeen olen lukenut paljon epäonnistuneista leikkauksista.


      • flink2
        Leikkausta katuva kirjoitti:

        Silmäni leikattiin femtolasikilla ja leikkaus epäonnistui täysin. En ole leikkauksen jälkeen kokenut ongelmatonta päivää. Jos nyt saisin päättää, jättäisin kaikki silmäleikkaukset väliin ja pitäisin mieluummin terveet silmät. Femtolasik saattaa olla varmempi valinta kuin SMILE, mutta siinäkin on liikaa riskejä. Harmi vain etten tutkinut asiaa tarpeeksi ennen leikkausta. Luulin - kuten niin moni muukin täällä - että silmäleikkaus on turvallinen. Vasta leikkauksen jälkeen olen lukenut paljon epäonnistuneista leikkauksista.

        Pahoittelut puolestasi, kuulut siihen erittäin pieneen vähemmistöön jolle seuraa vakavampia ongelmia. Jos ongelmat liittyvät näkökykyyn, ne voi olla mahdollista korjata uusintaleikkauksella.


      • guest
        Leikkausta katuva kirjoitti:

        Silmäni leikattiin femtolasikilla ja leikkaus epäonnistui täysin. En ole leikkauksen jälkeen kokenut ongelmatonta päivää. Jos nyt saisin päättää, jättäisin kaikki silmäleikkaukset väliin ja pitäisin mieluummin terveet silmät. Femtolasik saattaa olla varmempi valinta kuin SMILE, mutta siinäkin on liikaa riskejä. Harmi vain etten tutkinut asiaa tarpeeksi ennen leikkausta. Luulin - kuten niin moni muukin täällä - että silmäleikkaus on turvallinen. Vasta leikkauksen jälkeen olen lukenut paljon epäonnistuneista leikkauksista.

        Leikkausta katuva, kävitkö jo jälkitarkastuksissa?
        Silmälääkäri, joka sinut leikkasi, on vastuussa lopputuloksesta, ja femtolasikissa on se hyvä puoli, että läpän voi nostaa jopa useampaan otteeseen. Älä missään nimessä kärsi yksin kotona, vaan ota yhteyttä taittovirhekirurgiin, joka silmäsi operoi. Jokainen kirurgi haluaa varmasti huolehtia potilaidensa hyvinvoinnista.

        Jälkihoitoon täytyy myös panostaa, eli tippoja ei kannata unohtaa. Lisäksi on hyvä tarkkailla silmien tilaa joka päivä, sillä aina on se pieni mahdollisuus, että leikkauksen jälkeen silmään joutuu bakteeri ja kehittyy infektio. Jos sinulla on tulehduksen oireita, eli punoitusta, rähmintää, valonarkuutta tai näkö heikkenee niin, etteivät tipat sitä kirkasta, niin silloin kannattaa välittömästi ottaa yhteys silmäsi leikanneeseen lääkäriin.

        Ennen laserleikkausta kannattaa tutkia tarkkaan, että millaiseen operaatioon on menossa, millä tekniikalla se tehdään, ja millaisia komplikaatioita voi olla. Laatutakuu on tutkimisen arvoinen asia jokaiselle, joka leikkausta vielä vasta harkitsee. Kun kirurgi on normaalin hoitotakuun lisäksi vielä omalla kukkarollaankin vastuussa lopputuloksesta, niin se kyllä motivoi lisää huolehtimaan potilaan hyvinvoinnista!
        http://lasertrust.com/mika-on-lasertrust/


      • Leikkausta katuva
        guest kirjoitti:

        Leikkausta katuva, kävitkö jo jälkitarkastuksissa?
        Silmälääkäri, joka sinut leikkasi, on vastuussa lopputuloksesta, ja femtolasikissa on se hyvä puoli, että läpän voi nostaa jopa useampaan otteeseen. Älä missään nimessä kärsi yksin kotona, vaan ota yhteyttä taittovirhekirurgiin, joka silmäsi operoi. Jokainen kirurgi haluaa varmasti huolehtia potilaidensa hyvinvoinnista.

        Jälkihoitoon täytyy myös panostaa, eli tippoja ei kannata unohtaa. Lisäksi on hyvä tarkkailla silmien tilaa joka päivä, sillä aina on se pieni mahdollisuus, että leikkauksen jälkeen silmään joutuu bakteeri ja kehittyy infektio. Jos sinulla on tulehduksen oireita, eli punoitusta, rähmintää, valonarkuutta tai näkö heikkenee niin, etteivät tipat sitä kirkasta, niin silloin kannattaa välittömästi ottaa yhteys silmäsi leikanneeseen lääkäriin.

        Ennen laserleikkausta kannattaa tutkia tarkkaan, että millaiseen operaatioon on menossa, millä tekniikalla se tehdään, ja millaisia komplikaatioita voi olla. Laatutakuu on tutkimisen arvoinen asia jokaiselle, joka leikkausta vielä vasta harkitsee. Kun kirurgi on normaalin hoitotakuun lisäksi vielä omalla kukkarollaankin vastuussa lopputuloksesta, niin se kyllä motivoi lisää huolehtimaan potilaan hyvinvoinnista!
        http://lasertrust.com/mika-on-lasertrust/

        Leikkauksesta on jo lähes vuosi eikä minulla siis vieläkään ole ollut ongelmatonta päivää. Itse asiassa heti leikkauksen jälkeen oli helpompaa, vaikka silmien tila oli pahempi. Silloin vielä uskoin siihen, että tilanne helpottuu. Nyt tiedän, minkä virheen tein mennessäni leikkaukseen. Vaikka kaikki ongelmani häviäisivät tänään, katuisin silti leikkausta, koska se on pilannut minulta monta kuukautta, joina olisin voinut nauttia elämästä sen sijaan, että olen kärsinyt silmäleikkauksen tuomista ongelmista. Pahimmillaan tilanne oli todella paha.

        Olen käynyt monissa jälkitarkistuksissa ja lisäksi useammalla silmälääkärillä. En edes tiedä monellako henkilöllä olen käynyt etsimässä apua ongelmiini. Ongelma on vain se, että apua on hankala saada eikä kaikkiin ongelmiin (esim. starburst) ole ratkaisua. Jotkut asiat ovat toki parantuneet hieman vuoden mittaan, mutta tilanne on edelleen huono. Tämä tilanne ei ole lainkaan sitä, mitä toivoin silmäleikkaukselta.

        Näkökyky on vain yksi ongelmistani. Pahempia ovat ne ongelmat, joita ei voi enää korjata laseilla. Se, että joutuu käyttämään laseja leikkauksen jälkeen, ei todellakaan ole läheskään se suurin ongelma, joka voi seurata leikkauksesta. Toki leikkaukseen lähtee sen takia, että ei tarvitsisi käyttää laseja, mutta jos lasien käyttö olisi ainut seuraus leikkauksesta, olisin tyytyväinen.

        Silmiä ei voi leikata, jos ne ovat liian kuivat. Ainakaan tällä hetkellä silmiäni ei voi leikata uudelleen. Lisäksi uusintaleikkausta koskevat täsmälleen samat riskit kun ensimmäista leikkausta. Itse asiassa jotkut riskit (epiteelin kasvu) lisääntyvät. Uusintaleikkauksessa on vaarana se, että leikkauksella huononnetaan jo ennestään huonoa tilannetta.

        Tämän vuoden aikana olen lukenut paljon silmistä ja silmäleikkauksista. Olen lukenut paljon silmäleikkausten tuomista ongelmista aina sitä mukaa kun itselleni on tullut ongelmia. Olen ollut yllättynyt siitä, miten paljon erilaisia ongelmia silmäleikkaus voi pahimmillaan aiheuttaa. Kun minulle tuli jokin ongelma, josta en ollut kuullutkaan ennen leikkausta, luin siitä netistä ja huomasin, etten ole ainut joka kärsii siitä. Toivon, että olisin ymmärtänyt riskit paremmin ennen leikkausta. En olisi koskaan mennyt leikkaukseen.

        Laitan muuten silmätippoja joka päivä ja jatkuvasti. Ja tulehdus on yksi niistä harvoista ongelmista, mitä minulla ei ole ollut :-)


      • Myös katuva
        guest kirjoitti:

        Leikkausta katuva, kävitkö jo jälkitarkastuksissa?
        Silmälääkäri, joka sinut leikkasi, on vastuussa lopputuloksesta, ja femtolasikissa on se hyvä puoli, että läpän voi nostaa jopa useampaan otteeseen. Älä missään nimessä kärsi yksin kotona, vaan ota yhteyttä taittovirhekirurgiin, joka silmäsi operoi. Jokainen kirurgi haluaa varmasti huolehtia potilaidensa hyvinvoinnista.

        Jälkihoitoon täytyy myös panostaa, eli tippoja ei kannata unohtaa. Lisäksi on hyvä tarkkailla silmien tilaa joka päivä, sillä aina on se pieni mahdollisuus, että leikkauksen jälkeen silmään joutuu bakteeri ja kehittyy infektio. Jos sinulla on tulehduksen oireita, eli punoitusta, rähmintää, valonarkuutta tai näkö heikkenee niin, etteivät tipat sitä kirkasta, niin silloin kannattaa välittömästi ottaa yhteys silmäsi leikanneeseen lääkäriin.

        Ennen laserleikkausta kannattaa tutkia tarkkaan, että millaiseen operaatioon on menossa, millä tekniikalla se tehdään, ja millaisia komplikaatioita voi olla. Laatutakuu on tutkimisen arvoinen asia jokaiselle, joka leikkausta vielä vasta harkitsee. Kun kirurgi on normaalin hoitotakuun lisäksi vielä omalla kukkarollaankin vastuussa lopputuloksesta, niin se kyllä motivoi lisää huolehtimaan potilaan hyvinvoinnista!
        http://lasertrust.com/mika-on-lasertrust/

        Yksikään silmäkirurgi ei halua silmäleikkauksen epäonnistuvan, mutta kokemukseni mukaan epäonnistuneen leikkauksen jälkeen leikattu jätetään aika tavalla yksin ongelmineen. Samanlaisia kommentteja olen lukenut muilta, joiden silmäleikkaus on epäonnistunut. Silmäkirurgit saattavat vähätellä ongelmia. Toisaalta monet ongelmat ovat sellaisia ettei niille voi tehdä juuri mitään. Kuiviin silmiin voi määrätä silmätipppoja ja joskus silmät voi leikata uudelleen.

        Lääkäri voi joutua maksamaan, jos hän on tehnyt hoitovirheen, mutta se ei hävitä ongelmia mihinkään. Silmäleikkaus on peruuttamaton toimenpide.


      • totuuseipala
        guest kirjoitti:

        Antilasik.fi:n toimittajan kannattaisi lukea uusimpia tutkimuksia Smile-tekniikasta, joka on vielä koekaniini-tasolla. Smile-operaation on käytännössä onnistuttava täydellisesti kerralla, sillä sitä voi korjata vain 90-luvun kivuliaalla PRK-tekniikalla, jonka tulokset puolestaan eivät ole kestäviä, kuten nähdään niin monien 90-luvulla leikattujen kohdalla, jotka käyttävät jälleen silmälaseja. Smile tosin onnistuu alle 90 %:ssa leikkauksista, joten vielä tuo tekniikka ei ole aivan niin kehittynyt, että uskaltaisin asettua koekaniiniksi. Niin se vain näyttää olevan, että tällä hetkellä turvallisin ja varmin tekniikka on femtolasik. Siihenhän saa nykyään myös normaaleja klinikoiden hoitotakuita kattavamman Lasertrust-laatutakuun.

        Googlasin Suomen laserleikkauksia tekevät klinikat. Suurimmat tekijät alalla ilmeisesti ovat Silmäasema, Terveystalo, Mehiläinen ja Medilaser, muita esim Eira ja Klinikka 22. Nuo luettuani on aika vaikee uskoo Arjuna11 selityksiä. Väitätkö todella että 5 merkittävintä klinikkaa kuudesta leikkaa tahallaan potilaita mielestäsi huonommalla smile tekniikalla, vaikka tuo femto-lasik näyttää olevan myös kaikkien palvelutarjonnassa...Eli lääkärit eivät toimisi potiladen parhaaksi. Aika uskomaton väite! Todellakin eettisesti arveluttavaa olisi tuollainen toiminta! En usko, että Suomalaiset lääkärit hoitaisivat potilaitaan muulla, kuin parhaaksi katsomallaan tavalla.


      • totuuseipala
        guest kirjoitti:

        Antilasik.fi:n toimittajan kannattaisi lukea uusimpia tutkimuksia Smile-tekniikasta, joka on vielä koekaniini-tasolla. Smile-operaation on käytännössä onnistuttava täydellisesti kerralla, sillä sitä voi korjata vain 90-luvun kivuliaalla PRK-tekniikalla, jonka tulokset puolestaan eivät ole kestäviä, kuten nähdään niin monien 90-luvulla leikattujen kohdalla, jotka käyttävät jälleen silmälaseja. Smile tosin onnistuu alle 90 %:ssa leikkauksista, joten vielä tuo tekniikka ei ole aivan niin kehittynyt, että uskaltaisin asettua koekaniiniksi. Niin se vain näyttää olevan, että tällä hetkellä turvallisin ja varmin tekniikka on femtolasik. Siihenhän saa nykyään myös normaaleja klinikoiden hoitotakuita kattavamman Lasertrust-laatutakuun.

        Googlasin Suomen laserleikkauksia tekevät klinikat. Suurimmat tekijät alalla ilmeisesti ovat Silmäasema, Terveystalo, Mehiläinen ja Medilaser, muita esim Eira ja Klinikka 22. Nuo luettuani on aika vaikee uskoo guest selityksiä. Väitätkö todella että 5 merkittävintä klinikkaa kuudesta leikkaa tahallaan potilaita mielestäsi huonommalla smile tekniikalla, vaikka tuo femto-lasik näyttää olevan myös kaikkien palvelutarjonnassa...Eli lääkärit eivät toimisi potiladen parhaaksi. Aika uskomaton väite! Todellakin eettisesti arveluttavaa olisi tuollainen toiminta! En usko, että Suomalaiset lääkärit hoitaisivat potilaitaan muulla, kuin parhaaksi katsomallaan tavalla.


      • arjuna11
        totuuseipala kirjoitti:

        Googlasin Suomen laserleikkauksia tekevät klinikat. Suurimmat tekijät alalla ilmeisesti ovat Silmäasema, Terveystalo, Mehiläinen ja Medilaser, muita esim Eira ja Klinikka 22. Nuo luettuani on aika vaikee uskoo Arjuna11 selityksiä. Väitätkö todella että 5 merkittävintä klinikkaa kuudesta leikkaa tahallaan potilaita mielestäsi huonommalla smile tekniikalla, vaikka tuo femto-lasik näyttää olevan myös kaikkien palvelutarjonnassa...Eli lääkärit eivät toimisi potiladen parhaaksi. Aika uskomaton väite! Todellakin eettisesti arveluttavaa olisi tuollainen toiminta! En usko, että Suomalaiset lääkärit hoitaisivat potilaitaan muulla, kuin parhaaksi katsomallaan tavalla.

        Tilanne on tällä hetkellä se, että Smile on tekniikkana vielä kehitysasteella. Smile-operaation jälkeen tarkentavaa toimenpidettä ei voi tehdä samalla tekniikalla, vaan se on tehtävä PRK:lla. Toki tekniikka kehittyy, mutta vielä nyt on tilanne tämä.

        http://lasertrust.com/laserleikkaus-infoa/lasik-vai-smile/

        Smilen ongelma näyttää siis olevan se, että kun jäännöstaitteisuutta jää yli 10 %:lle leikatuista, niin jotenkin se pitäisi tarkentaa. Ja nyt kun tarkennusta ei voi tehdä samalla tekniikalla, ja PRK on regressoituvaa lajia, niin potilaan täytyy vaan toivoa, että olisi siinä alle 80 %:n joukossa, joilla operaatio onnistuu. Tämä on tekniikan tila tällä hetkellä, ikävä kyllä. Asiasta on tosiaan ilmestynyt muutama tutkimus jo, vaikka Smile onkin ollut käytössä vasta muutaman vuoden. Suomessahan se on ihan uusi tekniikka.


      • arjuna11
        totuuseipala kirjoitti:

        Googlasin Suomen laserleikkauksia tekevät klinikat. Suurimmat tekijät alalla ilmeisesti ovat Silmäasema, Terveystalo, Mehiläinen ja Medilaser, muita esim Eira ja Klinikka 22. Nuo luettuani on aika vaikee uskoo guest selityksiä. Väitätkö todella että 5 merkittävintä klinikkaa kuudesta leikkaa tahallaan potilaita mielestäsi huonommalla smile tekniikalla, vaikka tuo femto-lasik näyttää olevan myös kaikkien palvelutarjonnassa...Eli lääkärit eivät toimisi potiladen parhaaksi. Aika uskomaton väite! Todellakin eettisesti arveluttavaa olisi tuollainen toiminta! En usko, että Suomalaiset lääkärit hoitaisivat potilaitaan muulla, kuin parhaaksi katsomallaan tavalla.

        Esim:

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22981612

        "Of the eyes, 77% were within ±0.50 D and 95% were within ±1.00 D."


    • näkevänyt

      Tulin pari päivää sitten laserleikkauksesta. Enkä kadu yhtään. Leikkaus oli kivutona ja nopea. Kaksi minuuttia per silmä(?) Näköni oli heti leikkauksen jälkeen hieman sumea mutta näin silti selkeästi seinällä olevan kellon mitä en aikaisemmin olisi ilman silmälaseja nähnyt.

      • Leikkausta katuva

        Koska leikkauksesta on vain pari päivää, et voi vielä tietää miten leikkaus meni. Olen kyllästynyt lukemaan juuri leikkauksesta tulleiden ihmisten suosittelevan leikkausta (enkä tarkoita näkevänyttiä), koska he eivät vielä voi tietää, mikä leikkauksen tulos oikeasti on.

        Ihmiset kirjoittavat ylistäviä sanoja silmäleikkauksesta juuri leikkauksen jälkeen, koska he ovat helpottuneita siitä, että leikkaus on ohi. Silloin ei voi tietää, onko leikkaus onnistunut. Minäkin oli ihan tyytyväinen leikkauksen jälkeen. Ongelmat alkoivat ilmetä oikeastaan vasta kuukauden kuluttua. Siitä tilanne sitten vain paheni kuukausien mittaan.

        Jos harkitset leikkausta, älä luota niiden ihmisten kehuihin, jotka ovat juuri olleet leikkauksessa. Leikkauksen onnistumisen tietää vasta paljon myöhemmin. Luin esimerkiksi eräästä tapauksesta, jossa leikkaus aiheutti pienen piilokarsastuksen muuttumisen pahaksi ilmikarsastukseksi. Tämä tapahtui hiljalleen kuukausien mittaan. Minullekin silmäkirurgi sanoi (tosin vasta leikkauksen jälkeen), että joskus leikkaus saattaa aiheuttaa karsastuksen pahenemista.

        Tämä ei ollut tarkoitettu näkevänytille. Hyvä että olet tyytyväinen leikkaukseen etkä kadu sitä ainakaan vielä. Toivottavasti kaikki sujuu kohdallasi hyvin.


    • PPAD

      mistä ongelmista olet kärsinyt leikkauksen jälkeen?

      • Leikkauksen riskit

        Alla on silmäleikkauksen riskejä (lista ei ole täydellinen). Suurimmalla osalla silmäleikkaus onnistuu hyvin, mutta joillakin se epäonnistuu täysin. Pahimmillaan leikatulle voi tulla useita näistä ongelmista. Yleisimmät riskit ovat pysyvästi kuivat silmät ja halo- ja starburst-ilmiöt.

        Silmäleikkauksen riskit:
        - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
        - pysyvät valonvääristymät (halo, glare, starburst)
        - näköä ei saa hyväksi edes laseilla
        - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
        - kaksois- tai haamukuvat
        - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
        - yli- tai alikorjaus
        - leikkaus väärillä vahvuuksilla
        - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
        - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
        - päänsärky (migreenin paheneminen)
        - silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
        - karsastuksen paheneminen
        - lasiaisen samentumat
        - pysyvä valonarkuus
        - huono tottuminen monovisioniin
        - jälkikaihi
        - yliherkkyys silmätipoille
        - sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
        - verkkokalvon vaurioituminen
        - läppäongelmat
        - epiteelin kasvu
        - tulehdukset
        - masennus


    • Anne

      Leikattu molemmat silmät 2 x.
      Odotan postia Yliopistollisesta silmäsairaalasta, epäilynä Keratoconus-
      Kartiopullistuma.
      Leikkaukset eivät ole totisestikaan leikin asia.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe