lapsen yksinmatkustaminen

mamma

Miten Finnair hinnoittelee lapsen matkan, jos
matkustaa ilman vanhempaa (kotimaan lennoilla)?

Minkä ikäinen lapsi voi matkustaa (VR:llä) junassa ilman vanhempaa?

Voiko lapset laittaa molempien vanhempien passiin, vai vaan toisen vanhemmista? Vai onko ainoa vaihtoehto hommata lapsille omat passit, jos lapset mahdollisesti matkustavat vuoroin vain toisen vanhemman kanssa?

Miten menetellään junassa vaunuikäisen vauvan kanssa? Saako vaunut sisätiloihin, jotta vauva voi nukkua unensa vaunuissa ja muuten matkustaa sylissä hereillä ollessaan??

9

2597

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuula

En osaa kaikkiin kysymyksiisi vastata, mutta omalla kokemuksella seuraavaa:

Kyllä lapset saa laitettua molempien vanhempien passiin ja 15-vuotiaaksi lapsi voi kulkea näin ulkomailla, jos vaan jompikumpi vanhempi on reissussa mukana. 15-vuotiaalla pitää olla oma passi.

Kai ne vaunut saisi periaatteessa junavaunuunkin ottaa, mutta mihin ne mahtuvat? Käytävällä niitä ei mahdu pitämään (ohi ei pääse) eivätkä ne mahdu penkkien väliin. Vaunujen väliinkään ei voi sijoittaa, ihmiset ei mahdu ulos ja sisään. Pitkän matkan junat on ainakin ahtaita. Luulisin, että konnari haluaa ne tavaravaunuun. Jos vauva nukkuu, voisi vaunun kopan irroittaa ja laittaa sen junan istuimille ja ratasosan vaunuista tavaravaunuun.

• mamma

Yksi asia vähemmän mietittävää, kun passiasia hoituu noin, hyvä.

Olen niin vähän junassa matkustanut, että ajattelin josko lastenvaunussa olisi ollut tilavampaa, ja vaunuille/rattaille olisi löytynyt oma paikkansa, mutta näin ei ilmeisesti ole.

Normaaliin vaunuun niitä ei todellakaan saa mahtumaan :(

• Tuula

Käsitän, että kyselet pitkän matkan junista etkä lähijunista.

Tuli vielä mieleen tuo lapsen junassa matkustaminen yksin. En usko, että siinä on mitään ikärajaa säädetty, vaan se riippuu siitä milloin vanhemmat uskaltavat laittaa lapsensa yksin matkaan. Ja se taas riippuu paljon lapsesta ja matkan pituudesta, eli järjen käyttö on sallittu. Jokainen varmaan tuntee oman lapsensa parhaiten. Konduktööri ei voi ottaa vastuuta siitä, että lapsi osaa jäädä oikealla asemalla pois, muistaa ottaa kassinsa tms.

Jos mahdollista, laittaisin lapsen mieluiten menemään bussilla, jolloin vastaanottaja on heti pysäkillä vastassa, kuski näkee kaikki matkustajat ja mitä bussissa tapahtuu ja kuski myös huolehtii ettei lapsi poistu bussin ovesta ulos ennen määränpäätä. Bussiin voisin laittaa jo 6-7-vuotiaan menemään yksin mummolaan, junaan en alle 10-vuotiasta. Ja nyt puhun omistani. Ja kännykkä mukaan.

• mamma

Käsitit aivan oikein, pitkän matkan junista oli kysymys.

Ajattelin josko junissa olisi ollut vastaava systeemi, kuin mitä Finnair tarjoaa, mutta näin ei ilmeisesti siis ole.

Kyse on niin "pitkästä" matkasta (n. 500km), että en minäkään laittaisi ihan yksinään menemään,(ilman "valvontaa"), joten siinä mielessä tuo bussi olisi todellakin parempi vaihtoehto, mutta tapauksessamme matka-aika venyy lapselle liian pitkäksi matkustaa bussilla ilman vanhempaa (n.8h). Junalla sama matka parhaillaan taittuisi puolessa ajassa.

Jatkan siis pähkäilyjäni ;)

• Fakiiri

Mieti ennen passien hakemista, minne aiotte matkustaa ja selvitä maahantulosäännöt. Kaikkiin maihin ei riitä, että lapset on merkitty vanhemman passiin, vaan tarvitaan oma passi lapsellekin. Tällaisia maita ei tarvitse etsiä maapallon toiselta puolelta, vaan esim Virossa on tällaiset pykälät.

• mamma

tuo oli hyvä tietää, kiitos paljon!

• Aurora

Omakohtaista kokemusta vaunujen kanssa matkustamisesta ei ole (vielä!) mutta yleensä olen nähnyt vaunut ja äidit pyörätuolipaikalla. Soittele VR:n suuntaan ja kysele. Luulen että kyseisen paikan voi varata etukäteen.

• Pupu

Hei!Haluan varoittaa näinkin hassust asiasta kuin siitä että pikajunat,esim Inter-City lähtevät todella nopeasti asemalta.Olin vuosi sitten saattamassa jo isoa 16.v poikaani IC-junaan Lahden asemalla.Kokemattomana junamatkustajana menin sisään junaan enkä yhtään ajatellut että se lähtee saman tien kun laiturilata viimeisen matkustajan hiustupsu häviää junaan.Se ei seisahdu varmaan puolta minuuttia!!Niinhän siinä kävi että ovet lävähti kiinni ja minä jäin junaan,ilman rahapussia ja kännykkää.Eikä IC-juna pysähdykkään ihan joka laiturille jättämään pois.Onni onnettomuudessa oli se etten ollut ainoa junaan jäänyt kenen ei pitänyt sinne jäädä.Oli myös nuori mies joka oli lähtenyt tuomaan ystävälleen Cd-levyä ohikulkiessaan ja kävi ohrasesti.Siinä sitten pyörittiin huuli pyöreenä vähän aikaa...poikani pakeni paikallen ja väitti ettei tunne minua...:).No,konnari sitten oli armelias ja suostui pysäyttämään junan seuraavalla vähän isommalla asemalla,eli Herralassa.No siellähän ei asema ollut auki lauantaipäivänä ja siinä sitten seisoimme pöllämystyneenä talvipakkasessa jossain jumalan selän takana.Onneksi miehellä oli kännykkä ja hän soitti taksin joka tulikin aika pian ja pääsimme takaisin Lahteen ja rautatieasemalle missä oli autoni.Tämä seikkailu maksoi minulle 10 euroa,eli taksimatka puoliksi.En tiennyt nauraakko vai itkeä.Miksi ihmeessä aikataulut tehdään noin kireiksi?Konnarikin sanoi että näin käy jatkuvasti.Joten kannattaa ottaa huomioon jos saattelet lapsiasi juniin.

• Katrilli

Hieman samanlaatuinen surkuhupaisa tapaus minullekin sattui monta monta vuotta sitten Oriveden linja-autoasemalla. Olin menossa Tampereen suuntaan ja odottelin tulevaksi Pikavuoroa Jyväskylästä. Kun oli aikaa, kävin ostamassa jotakin karkkia sisältä. Yhtäkkiä näinkin että Pikavuoro olikin jo laiturilla, äkkiä hädissäni autoon, mutta se olikin Tampere-Jyväskylä ja näin lähdinkin huristelemaan kohti Jyväskylää. Ei pikavuorokaan pysähtele ihan joka pysäkillä, mutta sitten kuitenkin ystävällisesti minut jätettiin Längelmäellä huoltoasemalle, ei tarvinnut maksaa sitä matkaa, ja niin istuskelin hämärässä kuppilassa kolme tuntia odotellen uutta pikavuoroa - Tampereelle päin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1865
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1598
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1079
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe